EVU-Kurs

Teknologi og forskningslære modul II

Marin biologi (tare som bioindikator) og teknologi er tema for dette kurset. Foto Odd Arne Arnesen

Start: 01.09.2017
Slutt: 20.12.2017
Søknadsfrist: 25.08.2017

Sted for samlinger: Trondheim

Pris: 5000 Kr
Studiepoeng: 7,5
Emnekode: SKOLE6625

Kurset er avlyst.


Emnet inneholder hovedtemaene marin biologi (tare som bioindikator) og teknologi/ Applied Underwater Robotics Laboratory (AUR-lab). Emnet gir en innføring i hvordan tare kan brukes som bioindikator ved miljøovervåking av marine ressurser og hvordan tverrfaglig samarbeid mellom ulike forskningsmiljø med ny teknologi bidrar til kartlegging og dokumentasjon av livet i havet.

Innhold

Fagliginnhold

  • Tare som bioindikator
  • Miljøovervåking.
  • Teknologi som benyttes på forskningsfartøy.
  • Teknologi som benyttes ved Applied Underwater Robotics lab (AUR-lab)
  • Bygge modell av ROV.

 

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen vil veksle mellom teoretisk tilnærming og en praktisk tilnærming til faget, samt feltarbeid.


Læringsmål

Kunnskaper

  • kjenne til aktuelle teorier, fakta, begreper og prinsipper innenfor fagområder som driver med forskning på bioindikatorer
  • ha kunnskap om hvilke elementer som kan analyseres
  • ha kunnskap om hvordan tolke resultater
  • ha kunnskap om teknologiutvikling og tverrfaglig samarbeid; AUR-lab
  • ha kunnskap om og innsikt i bruken av fagdidaktiske verktøy for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning om bioindikatorer

Ferdigheter

  • kunne gjennomføre feltarbeid for innsamling av egnet prøvemateriale
  • kunne gjennomføre egnede eksperimenter
  • kunne bygge modell av ROV
  • kunne planlegge og gjennomføre undervisning med tema bioindikator
  • kunne veilede elever som arbeider med undervisningsopplegg rundt tema bioindikatorer
  • kunne vurdere elevenes læring når de arbeider med temaet bioindikatorer
  • kunne planlegge og gjennomføre undervisning med bygging av modell av ROV
  • kunne veilede elever som arbeider med undervisningsopplegg rundt tema bioindikatorer
  • kunne veilede elever i hvordan bygge modell av ROV
  • kunne vurdere elevenes læring når de arbeider med temaet bioindikatorer
  • kunne vurdere elevenes læring ved bygging og testing av ROV

Generell kompetanse

  • Være i stand til å bruke temaet bioindikator og AUR-lab i faget teknologi og forskningslære i videregående skole, på en måte som fremmer de generelle målene for faget og for opplæringen for øvrig.


Kursholdere

  • Jussi Evertsen, Frøya vgs.
  • Bjørn Munro Jenssen NTNU
  • Tor Erik Finne NGU
  • Nils Kristian Rossing, Skolelaboratoriet NTNU
  • Hilde Ervik, Skolelaboratoriet NTNU

Opptakskrav

Minst 60 sp i ett realfag, eller 60 sp tilsammen i naturfagene.

Undervisning, eksamen og pensum

Tid og sted for undervisning

To obligatoriske samlinger i Trondheim.
1. samling: 12.09 - 14.09. 2017.
2. samling: 20.11 - 21.11. 2017.

Hvert emne går over ett semester og har 5 samlingsdager.

Obligatorisk aktivitet

Studenten skal delta på obligatoriske samlinger og ha bestått ett arbeidskrav.

Arbeidskrav: Innlevering av oppgave. Omfang 3-5 sider.

Eksamensbeskrivelse

Dato: 04.12.2017 09:00
Tre timers skriftlig eksamen.

Pensumlitteratur/kursmateriell

van Marion, Strømme; Biologididaktikk 2015 Kapittel 5– Praktisk arbeid Kapittel 4 – Utforskende arbeidsmåter i biologi Forlag: Cappelen Damm Havromsteknologi:Kapitlene 1, 2, 10, 11, 12. http://www.marin.ntnu.no/havromsteknologi Frøyland, M.: 2010 Mange erfaringer i mange rom. Abstrakt forlag. Kompendier

Annen informasjon

Forelesninger og pensumlitteratur vil i hovedsak være på norsk. Det faglige innholdet på samlingene er en del av pensum.

Klikk her for praktisk informasjon som gjelder dette kurset

Fagansvarlig/Forelesere

Hilde Ervik, Universitetslektor, NTNU Program for lærerutdanning
Epost: hilde.ervik@ntnu.no

Kontakt

Eirik Rasmussen, NTNU VIDERE
Telefon: 73 59 83 71
Epost: videre@adm.ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev