Pedagogikk
Barnehagelærer - Førskolelærer
Østfold
Du har valgt: Halden
Nullstill
Filter
Ferdig

-

1 treff ( i Halden ) i Barnehagelærer - Førskolelærer

Sorter på søkerangering, kursnavn, pris, sted, kursdato


Halden 3 år
Førskolelærerutdanningen kvalifiserer for pedagogisk arbeid med barn i barnehage og det første året i grunnskolen, i skolefritidsordninger (SFO) og med barn på tilsv... [+]
  Studiets innhold og organisering Førskolelærerutdanningen omfatter tre hoveddeler:  - Pedagogikk – 45 studiepoeng - Faglig pedagogiske emner– 105 studiepoeng - Fordypningsenhet; valgbar del – 30 studiepoeng   Pedagogikk danner grunnstammen i studiet og skal binde sammen de ulike delene i utdanningen. De faglig-pedagogiske emnene består av norsk, samfunnsfag, matematikk, kropp og natur, KRL, forming, musikk og drama. I heltidsstudiet velger studentene fordypningsfag i 3. studieår, og i deltidsstudiet velger studentene fordypningsfag i 4. studieår. Studentene kan velge en fordypning i fag, fagområder eller arbeidsformer med relevans for arbeidet i barnehagen.   Praksisopplæring i barnehage og skole utgjør en vesentlig del av studiet, og har et samlet omfang på 20 uker integrert i studieenhetene. I tillegg inneholder studiet en del samarbeidsprosjekter med praksisfeltet. Studiet er temabasert, der fagene organiserer sin undervisning på en tverrfaglig måte. Nærhet til studentene står sentralt i alt undervisningsarbeid.   Studentene organiseres hovedsakelig i seminar- og basisgrupper. Studiet bygger på varierte læringsformer, der undervisning gis i små og store grupper. Studentenes læring foregår i tilknytning til forelesning, veiledning, prosjekter, verkstedsarbeid og praksis, der både selvstudier og arbeid i basisgrupper står sentralt. IKT er et viktig verktøy/hjelpemiddel i utdanningen.   ForventningerUtdanningen stiller krav til studentene om å delta og være aktive, ta ansvar for egen læring og ansvar for hverandre. I studiet legges det opp til undervisning og studentaktivitet på ulike læringsarenaer. Enkelte av fagområdene har lagt deler av sin undervisning til arenaer utenfor vår region. Det innebærer at studenter må medregne en ekstra kostnad i forbindelse med reise og opphold.    InternasjonaliseringHøgskolen skal legge til rette for at studenter kan ta deler av utdanningen i utlandet. Studentene, både i heltids- og deltidsstudiet, har mulighet til å ta hele eller deler av fordypningsenheten i utlandet. De får også tilbud om praksisopplæring ved barnehager i utlandet Mål for studiet: KunnskapsmålStudentene skal utvikle faglig kompetanse: kunnskap om barn, barndom og pedagogisk arbeid med små barn og kunnskap om teorier og arbeidsformer innenfor og på tvers av fag. Studentene skal utvikle kunnskap og innsikt i barns utvikling og livsvilkår.   Studentene skal også utvikle didaktisk kompetanse: evne til å vurdere, planlegge og gjennomføre likeverdig opplæring for barn, og evne til å sette i verk forebyggende tiltak. Studentene skal utvikle teoretisk og praktisk kunnskap for å kunne observere og delta i barns aktiviteter.   Ferdighetsmål Studentene skal utvikle sosial kompetanse: innsikt i en helhetlig læringsforståelse, der omsorg, lek og læring er naturlige elementer. Studentene skal utvikle forståelse for betydningen av læringsmiljø preget av samspill, varme, kreativitet, glede og humor og opplevelse av mestring for alle. Studentene må ha evne til nært samarbeid mellom barnehage, hjem og andre samarbeidspartnere. Studentene skal utvikle kunnskap om og ferdigheter i ledelse, samarbeid og pedagogisk veiledning.   Studentene skal også utvikle endrings- og utviklingskompetanse: evne til å vurdere organisasjonsutvikling og samfunnsendringer som har betydning for barnehagen, til å initiere og takle endringer og til å kunne prege utviklingen i barnehagen [-]
Les mer