Pedagogikk
Du har valgt: Fagdidaktikk
Nullstill
Filter
Ferdig

-

30 treff i Fagdidaktikk

Sorter på søkerangering, kursnavn, pris, sted, kursdato


Trondheim 7 500 kr
31 Aug
Samspill mellom barn og voksne er en forutsetning for, og en viktig del av barns språkutvikling. De... [+]
Samspill mellom barn og voksne er en forutsetning for, og en viktig del av barns språkutvikling. Dette kurset gir en innføring i hva kommunikasjon er, og i hvordan språklige samspill generelt kan forstås, beskrives og analyseres. Det gir også en oversikt over viktige teorier om språkutvikling, en grunnleggende innføring i grammatisk analyse som verktøy for å beskrive stadier i barns språkutvikling. Kurset vil legge spesiell vekt på norske barns språk.Kurset gir en innføring kommunikasjon og interaksjonelt samspill, språklige og kommunikative strukturer, viktige teorier og barns språkutvikling, og en oversikt over hovedtrekkene i normal språkutvikling.   Etter avlagt eksamen vil studentene ha en grunnleggende kunnskap om: kommunikasjon og interaksjonelt samspill, språklige og kommunikative  strukturer viktige teorier om språkutvikling hovedtrekk i normal språkutvikling Studentene vil ha innsikt i: trekk ved samtalers dynamikk tidlig språkutvikling hos norsktalende barn Ved kursets slutt vil studentene kunne: utføre opptak, transkripsjon og analyser av talespråksmateriale på grammatisk og interaksjonelt  nivå, karakterisere et autentisk barnespråksmateriale i forhold til utviklingstrinn kunne reflektere over etiske spørsmål knyttet til innsamling og bruk av autentisk samtalemateriale  Obligatoriske samlinger på NTNU høsten 2017Første samling:   31. august - 1. september Andre samling:   18. og 19. oktoberTredje samling:  22. og 23. november Mandag 28. august er introduksjonsdag for oppstarten av masterstudiet. Deltakere som tar enkeltkurs men som ikke er tatt opp til hele masterprogrammet er velkommen til å delta på denne dagen. [-]
Les mer
Hamar 3 dager
Kurset som tilbys tar for seg fremmedspråkdidaktikk med de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving, muntlig, IKT og regning i fokus [+]
Fremmedspråksenteret har fått midler til å gjennomføre kortere, praksisnære etterutdanningskurs i fremmedspråkdidaktikk. Målgruppen er lærere i ungdomsskolen og videregående skole som underviser etter læreplanen for fremmedspråk nivå I og II. Kursene vil ta utgangspunkt i de grunnleggende ferdighetene med en halv dag på hver av disse.   Påmelding: http://www.hiof.no/index.php?ID=16813   Program: http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=16250 [-]
Les mer
Kristiansand 1 semester
På forespørsel
Hovedemner er treningslære og arbeidsfysiologi, idrett og samfunn, pedagogikk og psykologi, metode og statistikk. [+]
Studiet er en videreføring av årsstudiet i idrett og vil sammen med dette dekke kravet til fordypning i en bachelorgrad. Studiet tilsvarer deler av det 3. året i bachelorprogrammet i idrett.   Hovedemner er treningslære og arbeidsfysiologi, idrett og samfunn, pedagogikk og psykologi, metode og statistikk. Utgifter til undervisning som er lagt utenfor universitetets arealer, må dekkes av studentene. Noe av undervisningen kan bli gitt på engelsk.   Studiet kvalifiserer for undervisning i kroppsøving i grunnskole og videregående skole når det inngår som del av allmennlærerutdanning eller det suppleres med andre fag og praktisk-pedagogisk utdanning. Studiet kvalifiserer også for arbeid med frivillig idrett.   [-]
Les mer
Stord 3 år
På forespørsel
Ønskjer du å utdanna deg til musikklærar og musikkformidlar? Er du opptatt av å læra meir om musikk, og å komponera, spela og syngja saman med andre? Vil du utvikla... [+]
  I dette musikkstudiet legg me vekt på samanhengen mellom kunstnarisk utvikling som utøvar, lyttar og komponist, og det å formidla musikk på ein god måte. Eit viktig siktemål i studiet er difor å utvikla fagleg, kunstnarisk, pedagogisk og didaktisk kompetanse for arbeid med musikk i opplæring.   Arbeid med hovudinstrument, komponering/arrangering og pedagogiske emne er gjennomgåande i heile studiet. Som student blir du sett på som ein ressursperson som kan vera med å påverka studiet. Du får arbeida med både hovud- og biinstrument, og det vert arbeidd med samspel, leiing/direksjon komponering/ arrangering, ulike konsertproduksjonar, studioarbeid og liknande.   Gjennom rettleia praksis vil du også få prøva deg som lærar og instruktør i ulike samanhengar. Studiestad Stord har studio, konsertsal og gode øvingsrom. Du får ta del i våre internasjonale nettverk, og me dreg på studieturar til interessante musikkstader.   Som student ved HSH kan du ha eit opphald i utlandet i løpet av studietida. Etablerte program og samarbeidsavtalar gjer at opphaldet på tre til seks månader blir godkjent som del av ditt studium ved HSH, og du taper ikkje tid.   Vidare studium: Studieprogrammet gjev grunnlag for opptak til mastergrader, slik som vår eigen mastergrad IKT i læring, og vidare musikkstudium. Du kan òg bruka delar av bachelorutdanninga i musikk til å byggja opp ei allmennlærarutdanning. Slik kan du få både ei allmennlærarutdanning og faglærarutdanning i musikk på fem år.   Her får du jobb: Du får ein solid og unik kompetanse og blir kvalifisert for arbeid i grunnskule, vidaregåande skule og kulturskule. Andre moglege arbeidsstader er kor, korps, band, ensembleverksemd (arrangør, komponist, utøvar og dirigent) musikkorganisasjonar og musikkprosjekt av ulike slag. [-]
Les mer
Halden 1 år
På forespørsel
Årsstudium i kroppsøving og idrett er organisert som et sammenhengende studium over ett studieår. [+]
Målet for studiet er å kvalifisere deg for arbeid som lærer i kroppsøving i grunnskolen, gi deg faglig bakgrunn i trenerarbeid og for videre studier i idrett. Studiet kan inngå som valgfag i allmennlærerutdanningen, som del av en bachelorgrad eller som del av en faglærerutdanning i kroppsøving. Du får også kompetanse til videre studier ved Norges Idrettshøgskole. Studiet kombinerer teoretiske basisfag og praktisk-metodisk virksomhet i idrett, lek og friluftsliv. Studentene bør derfor være i god fysisk form. Studentene bør også være svømmedyktige og tåle klorvann.   Du vil benytte varierte arbeidsformer i løpet av studieåret. Det gjelder ikke minst i praktisk virksomhet, der du får instruktør- og lederoppgaver. Undervisningen ved årsstudium i kroppsøving og idrett foregår bl.a. på Remmen (Halden) og i høyskolens idrettsmedisinske testlaboratorium på Kråkerøy (Fredrikstad). I tillegg er flere studieaktiviteter lagt til steder utenfor høgskolen.   Etter et fullført årsstudium i kroppsøving og idrett kan du ta videreutdanning innen idrett, arbeide i skolesektoren, i lag og organisasjoner eller i offentlig virksomhet.   Videre utdanning Annethvert år tilbyr høyskolen 30 studiepoeng påbygging i idrett. Studiet består av tre emneområder. Disse er ekstremsport, fysiologi-testing-prestasjon og trener- og instruktørrollen. Målet for studiet er å videreutvikle kunnskap og ferdigheter innenfor idrett, trening og friluftsliv. Plan for neste oppstart er høsten 2009. Årsstudiet og påbyggingsenheten kan dessuten være grunnlag for å begynne på et masterstudium innen idrett, dersom disse inngår i en bachelorgrad.   [-]
Les mer
Halden 1 år
På forespørsel
Årsstudiet i friluftsliv og naturlære har som mål å kvalifisere deg til å drive undervisning og annen formidling knyttet til friluftsliv, kultur og natur. [+]
Studiet er organisert som et sammenhengende studium over ett studieår. Årsstudiet godkjennes som valgfag i allmennlærerutdanningen og kan også inngå som en del av bachelorgrad ved HiØ eller andre lærersteder.   Studiet i friluftsliv og naturlære er bredt og integrerende, og kan sammen med annen utdanning gi grunnlag for arbeid innen skoleverket, kursvirksomhet, frivillige organisasjoner, reiseliv, helse og rehabiliterin samt sosialarbeid. Studiene tar utgangspunkt i det tradisjonelle og naturvennlige friluftsliv, og kombinerer opplevelser med kunnskaper om naturen og mennesket som en del av denne. Forståelse for betydningen av det biologiske mangfoldet og de økologiske sammenhenger står sentralt.   Mye av undervisningen skjer utendørs på dagsturer, overnattingsturer og sammenhengende feltkurs. [-]
Les mer
Kroppsøving deltid retter seg mot alle lærere og førskolelærere som jobber med kroppsøving i skolen uten formell kompetanse. Studiet passer også for skolefysioterap... [+]
Kroppsøving deltid består av aktivitetslære (del 1) og treningslære, bevegelseslære og idrett og samfunn (del 2). Hver del går over ett år, er avsluttende, og gir 30 studiepoeng. Med kroppsøving deltid del 1 og del 2 får du samlet kompetanse tilsvarende 1. studieår - basisår i idrettsvitenskap. Kroppsøving deltid, del 1 (30 sp) – aktivitetslæreStudiet inneholder følgende emner: Ballskole, friluftsliv (nærmiljøaktiviteter), kunsten å være i bevegelse, innebandy/skøyter, fysisk aktivitet og funksjonshemming, fagdidaktikk, sansemotorikk, dans, salaktiviteter og svømming. Organisering og arbeidsformerI studiet legges det vekt på praktiske og teoretiske ferdigheter for å utvikle din kompetanse i tråd med reformenes intensjoner og planer. Studiet er praksisrelatert, så mellom og i løpet av samlingene vil du få krav om utarbeidelse av undervisningsopplegg, utprøving av opplegg, erfaringsutveksling og refleksjon, samt oppgaveskriving. Studiet er tilrettelagt med en tre dagers samling per måned, noe som gjør at du har mulighet til å jobbe og studere samtidig. Samlingene er lagt til torsdag kl. 15.00-21.00, fredag kl. 09.00-17.00 og lørdag kl. 09.00-15.00 Les mer om studiet i Studiehåndboka Kroppsøving deltid, del 2 (30 sp) - treningslære, bevegelseslære og idrett og samfunnI trenings- og bevegelseslære inngår biomekanikk, anatomi, idrettsfysiologi og idrettspsykologi. Idrett og samfunn omfatter idrettshistorie, idrettssosiologi og idrettsfilosofi. Studiet vil gi forståelse av mennesket i bevegelse både fra naturvitenskapelige og samfunnsvitenskapelige perspektiver. Organisering og arbeidsformerDu skal arbeide med basis i problemstillinger til de ulike fagområdene. Studiet vil være preget av variasjon i undervisnings- og arbeidsformer. Det betyr at du får en veksling mellom egenstudier, arbeid i grupper med og uten veiledning, fremlegging av resultat/arbeid på ulike måter (praktisk og teoretisk) og forelesninger. Studiet er tilrettelagt som del 1, med en tre dagers samling per måned, totalt 10 samlinger. Les mer om studiet i Studiehåndboka KompetanseStudiene vil gi deg som er lærer og førskolelærer formell kompetanse til å arbeide med kroppsøving i skolen. StudieavgiftStudieavgiften er på totalt kr 22.500,- for et studium på 1 år (to semestre), inklusive eksamensavgift og litteratur trykket på NIH. Semesteravgift og lærebøker kommer i tillegg. Du dekker selv reise til og fra samlingene og eventuelleboutgifter. Det tas forbehold om tilstrekkelig antall studenter for igangsetting av studiene. [-]
Les mer
Kristiansand 1 semester
På forespørsel
Matematikk 3 inneholder emner i statistikk, funksjonslære og matematikkdidaktikk. [+]
Målet med studiene er å gi et solid faglig grunnlag for å undervise i matematikk i grunnskole og videregående skole. Det kan inngå praksis i skolen i studiene.   Matematikk 3 gis i vårsemesteret og inneholder emner i statistikk, funksjonslære og matematikkdidaktikk. Matematikk 2 gis i høstsemesteret og inneholder emner i geometri, tallære, algebra og matematikkdidaktikk. Matematikk 2 og 3 kan studeres uavhengig av hverandre.   Matematikk 2 og 3 er beregnet for dem som skal ta matematikk som del av allmennlærerstudiet, eller for lærere som ønsker videreutdanning i matematikk. Allmennlærere som tar matematikk 2 og 3, vil etter tredje år være kvalifisert for opptak til masterprogrammet i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Agder. [-]
Les mer
Oslo 3 år
På forespørsel
Doktorgradsstudiet i musikkpedagogikk gir et bredt grunnlag for å forstå og vurdere musikkundervisning og musikkformidling. [+]
Musikkpedagogikk og musikkterapi Både musikkpedagogikk og musikkterapi er tverrfaglige disipliner som krever et tverrfaglig program. Et slikt program tilbyr NMH, i samarbeid med andre norske og nordiske institusjoner.   I tillegg vil en viktig del av opplæringen knyttes til de kurs som arrangeres innenfor nordiske nettverk. Her er det to nettverk som begge har utdanningen av doktorstipendiater som sine hovedmål: Et nordisk nettverk for musikkterapeutisk forskning ble etablert i 1993. Det har sin hovedbase ved Aalborg Universitetet , og har gjennomført en rekke forskersymposier o.l.   Et lignende nettverk ble etablert for musikkpedagogisk forskning. Dette nettverket arrangerer årlige forskerkurs og gir ut årbøker med vitenskapelige artikler. Dokumentasjonen av arbeidet skal være en doktorgradsavhandling, og studiet avsluttes med en disputas.   [-]
Les mer
Kristiansand 3 år
På forespørsel
Dette er en forskerutdanning som består av en opplæringsdel og en forskningsoppgave, doktoravhandlingen. [+]
Dette er en forskerutdanning som består av en opplæringsdel og en forskningsoppgave, doktoravhandlingen.   Normalt tas dette studieprogrammet av studenter som har søkt og fått doktorgradsstipend.   Avhandlingene er ofte knyttet til større forskningsprosjekter ved fakultetet. Det er utviklet samarbeid med de andre nordiske og de baltiske landene gjennom den nordiske forskerskolen i matematikkdidaktikk. [-]
Les mer
Halden 1 år
På forespørsel
Skolerettet årsstudium i naturfag gir primært kompetanse for lærere og allmennlærerstudenter som ønsker å undervise i naturfag i grunnskolen. Studiet kan også inng... [+]
Studiet henter sine kunnskaper og metoder fra basisfagene biologi, fysikk, kjemi, geofag og teknologi. Både innhold og arbeidsmetoder skal forankres i grunnskolens naturfag.   Studiet består av seks emner som hver har et omfang på 10 studiepoeng, og som er organisert i følgende rekkefølge gjennom studieåret: Mangfold i naturen, teknologi, stoffer, verdensrommet, kropp og helse, fenomener og aktiviteter.   Undervisningen består av forelesninger, klassesamtaler, ekskursjoner, laboratorieøvelser, organisert gruppearbeid og prosjektarbeid. [-]
Les mer
Kristiansand 5 år
På forespørsel
Matematikkdidaktikk er en sterk faglig og fagdidaktisk kompetanse i matematikk med tanke på undervisningsstillinger. [+]
Det femårige integrerte masterprogrammet i matematikkdidaktikk er en utdanning der du ikke går veien om bachelorgraden, og der praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) er en del av studiet. Det er et tilbud til studenter som ønsker en sterk faglig og fagdidaktisk kompetanse i matematikk med tanke på undervisningsstillinger. I andre studieår kan du velge et annet skolefag som gir deg undervisningskompetanse også i dette faget. I studiet behandles matematikk sett i sammenheng med undervisning, blant annet læring, undervisning og formidling av matematikk på ulike nivåer i utdanningssystemet. Matematikkens historiske utvikling har også en viktig plass i studiet. Studiet kvalifiserer for stilling som lektor i skolen.   Oppbygging:  1. studieår Kalkulus 1 (10 ) Algebra (10) Geometri (10 ) Kalkulus 2 (10) Statistikk 1 (10 ) Modellering og differensiallikninger 1 (10 )  2. studieår Et annet skolefag (60 )  3. studieår Praktisk-pedagogisk utdanning (60 )  4. studieår Lineær Algebra (10) Matematikk i utvikling (10) Forskningsmetoder (5) Moderne teknologi (5) Læring og undervisning av matematikk (10) Statistikk 2 (10) Modellering og differensiallikninger (10)  5. Studieår: Algebra 2 (10) Modellering og differensiallikninger (10) Arbeidsmetoder i matematikkundervisningen (10) Masteroppgave (30) Tallene i parentes angir antall studiepoeng   Før studentene begynner på studiet, må de legge fram politiattest Det er også innført skikkethetsvurdering. For noen er det krav om tuberkuloseundersøkelse. Behov for arbeidskraftDet er stort behov for godt kvalifiserte matematikklærere på alle nivåer i utdanningssystemet. Omkring halvparten av kandidatene i matematikkdidaktikk fra Universitetet i Agder arbeider nå med lærerutdanning på universiteter og høgskoler. Den andre halvparten arbeider i grunnskolen, den videregående skolen eller i privat næringsliv.   [-]
Les mer
Kristiansand 1 semester
På forespørsel
Matematikk 2 inneholder emner i geometri, tallære, algebra og matematikkdidaktikk. [+]
Målet med studiene er å gi et solid faglig grunnlag for å undervise i matematikk i grunnskole og videregående skole. Det kan inngå praksis i skolen i studiene.   Matematikk 2 gis i høstsemesteret og inneholder emner i geometri, tallære, algebra og matematikkdidaktikk. Matematikk 3 gis i vårsemesteret og inneholder emner i statistikk, funksjonslære og matematikkdidaktikk.   Matematikk 2 og 3 kan studeres uavhengig av hverandre.   Matematikk 2 og 3 er beregnet for dem som skal ta matematikk som del av allmennlærerstudiet, eller for lærere som ønsker videreutdanning i matematikk. Allmennlærere som tar matematikk 2 og 3, vil etter tredje år være kvalifisert for opptak til masterprogrammet i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Agder.   [-]
Les mer
Kristiansand 1 år
På forespørsel
Studiet inneholder emner i kalkulus, algebra, geometri, statistikk, differensiallikninger og modellering. [+]
Målet for årsstudiet er å gi studentene en solid innføring i matematikk. Studiet inneholder emner i kalkulus, algebra, geometri, statistikk, differensiallikninger og modellering.   Studiet gir faglig grunnlag for å undervise i matematikk i grunnskole og i videregående skole. I skolen er det stort behov for lærere med godt grunnlag i matematikk.   Studiet er identisk med første året i bachelorstudiet i matematikk og fysikk og første året i femårig integrert masterprogram i matematikkdidaktikk.   [-]
Les mer
Bergen 4 år
På forespørsel
Dette programmet passer best for deg som ønskjer å bli realfagslærar i ungdomsskolen. [+]
  Dette programmet passer best for deg som ønskjer å bli realfagslærar i ungdomsskolen. Læraryrket er eit givande og utfordrande yrke, og det vil vere behov for mange nye realfagslærarar i skolen framover.     Programmet er samansett av praktisk-pedagogisk utdanning og basisfag i matematikk og naturfag. Dette gjer deg kvalifisert til å undervise desse faga i ungdomsskolen. Den praktisk-pedagogiske utdanninga omfattar pedagogikk, fagdidaktikk i matematikk og naturfag og praksisopplæring i skolen. I pedagogikk legg ein vekt på å utvikle gode læringsrelasjonar mellom menneskje og set søkjelyset på kommunikasjon og sosialt samspel. Pedagogikken i den praktisk-pedagogiske utdanninga tek særleg sikte på å gi deg heilskapleg kunnskap om og forståing for arbeidet i skolen. I fagdidaktikken ser ein nærare på korleis ein lærer og underviser det enkelte faget og problemstillingar og teoriar knytte til dette, til dømes korleis ein lærer matematikk, kvifor bruke elevøvingar i naturfag, osb. Praksis gjennomførast i ungdomsskolen og på barnetrinnet (5. -7. klasse). Du kan søkje om å erstatte praksis på barnetrinnet (5.-7. klasse) med ungdomsskole eller vidaregåande skole. I den valfrie delen av studiet er det mogleg å fordjupe seg vidare i eitt eller fleire realfag eller velje andre fag som samfunnsfag eller historie. På denne måten kan du skaffe deg ein allsidig og brei bakgrunn for undervisning i skolen. Oppbygging Det 4-årige adjunktprogrammet inneheld 60 studiepoeng praktisk-pedagogisk utdanning 30 studiepoeng i matematikk (NB. 50 studiepoeng fra og med høsten 2008*) 60 studiepoeng i utvalde emne i fysikk, kjemi og biologi 80 studiepoeng valfrie emne (NB. 60 studiepoeng fra og med høsten 2008*) praksis i skolen Dei obligatoriske delane gir grunnlag for undervisning i matematikk og naturfag i ungdomsskolen. I den valfrie delen av studiet er det mogleg å fordjupe seg vidare i eitt eller fleire realfag eller ta heilt andre fag. Ved å satse mest på fordjuping, kan du skaffe deg grunnlag for undervisning i den vidaregåande skolen i enkelte fag (min. 60 studiepoeng i eit fag). Ved å satse meir på breidd kan du skaffe deg breiare kompetanse for undervisning på ungdomsskolen. Eksempel: Ved å velje emne i geologi, geofysikk, biologi, fysikk, kjemi, molekylærbiologi o.l., kan du auke kunnskapane dine for undervisning i naturfag i ungdomsskolen. Ved å velje 30 studiepoeng i matematikk i tillegg til dei 30 obligatoriske, oppnår du tilstrekkelig grunnlag for undervisning i matematikk i vidaregåande skole. Ved å velje 30 studiepoeng innanfor kjemi, biologi og/eller fysikk, oppnår du tilstrekkelig grunnlag for undervisning i naturfag i videregående skole. Ved å velje fagkombinasjonar frå andre fagområde, kan du oppnå tilstrekkeleg grunnlag for undervisning i desse faga i ungdomsskolen. Den praktisk-pedagogiske delen av programmet vert teke parallelt med fagstudia slik at fokus vert halde på lærarutdanninga gjennom heile studiet. I tillegg til praksis og ordinær undervisning i pedagogikk og fagdidaktikk inngår skolebesøk og lærarstudentsamlingar.   * I Forskrift til opplæringsloven angis det hvor mange studiepoeng som kreves i et fag for å undervise faget i skolen. Fra og med høsten 2008 økes kravet til antall studiepoeng i matematikk for undervisning i ungdomsskolen. Pga. dette økes antall obligatoriske studiepoeng i matematikk i adjunktutdanningen fra og med høsten 2008. Utveksling Dersom du ønskjer det, kan du ta eitt semester av fagstudiet i utlandet. UiB har mange utvekslingsavtaler som kan nyttast. Eit utanlandsopphald bør leggjast til det 6. semesteret. Det er også mogleg å ta ein av praksisperiodane i utlandet. Foreløpig er det berre Sør-Afrika vi har eit slikt samarbeid med. Yrkesvegar Adjunktutdanninga i matematikk og naturfag kvalifiserer for tilsetjing på mellomtrinnet og ungdomstrinnet i grunnskolen og ev. i den vidaregåande skolen og vaksenopplæringa avhengig av fagfordjuping. [-]
Les mer