Fagskole: Design

Designinstituttet

Klasserom1 årHeltidFagskole
Start Sted Språk
Ta kontakt Oslo Norsk



Sentralt i undervisningen er å vise utviklingen av en vare eller tjeneste fra ide til resirkulering. Studiet gir en totalforståelse for bruk av design. Det pedagogiske programmet vektlegger forståelse for merkevarebygging.

I formgivingsprosessen vektlegges sammenhenger mellom arkitektur, rom, produkt og kommunikasjon. Fokus på kultursosiologiske trekk og på sluttbruker står sentralt i undervisningen.

 

I første semester legges det vekt på å se designløsninger i forehold til bruker og brukssituasjon. Motiverte estetiske uttrykk og inntrykk vektlegges. Det undervises i eksempler fra designhistorien. Både kommunikasjonsdesign og grafisk design blir introdusert i prosjektundervisningen.

 

I andre semester legges det vekt på å forstå produktet som en integrert del av et ute- eller innemiljø. Siste del av studiet vektlegger helheten og gir muligheter til fordypning i et egendefinert prosjekt.
I vårsemester foretas en studietur. Studieturen er obligatorisk. Som regel foretas studieturen til utlandet. Dette er en del av studiets internasjonalisering. Våren 2008 går studieturen til Milano.

Studiet i grunnleggende design er lagt opp med tre undervisningsformer

(1) Teoretisk kunnskap som tilføres gjennom forelesninger og teoretiske øvinger. Dette skal gi studentene et faglig vokabular. Forståelse av viktige problemstillinger som benyttes i designprosessen vektlegges. Forankring i teoretisk forståelse av designfaget er en forutsetning for faglig utvikling og modning.


(2) Øvelsesoppgaver som gir studenten erfaring i å behandle begreper og problemstillinger i praksis. Gjennom øvelser utvikles forståelse og faglige ferdigheter. Undervisning gis som forelesninger, veiledning og gruppesamtaler.

(3) I den prosjektrettede delen av studiet får studenten innblikk i og kunnskaper om de forskjellige designfagenes sentrale problemstillinger. Funksjonelle og emosjonelle fordeler ved løsningen i lys av målgruppe står sentralt i det padagogiske programmet. Målformulering og valg av metode er viktig i den pedagogiske oppbyggingen og gjennomføringen av prosjektene. Noen øvelsesoppgaver er integrert i prosjektene. Bruk av data står sentralt i prosjektundervisningen.



Varighet


1 år



Målgruppe


Fast ansatte med akademisk fagkunnskap. Innleide faglærerere som er praktiserende designere.



 

Påmelding
Design hos Designinstituttet
Start her
100% sikkert skjema
Tar ett minutt å fullføre
Hurtig respons

KAMPANJE!!!
Felt som er merket med * må fylles ut
Ønsket valuta *
Dato og sted *
Kursdeltakere
Hvor mange? (Gavekort)
Kampanjekoden er korrekt og rabatt er lagt til.
Fant ingen kampanje. Skrev du kampanjekoden riktig?
Kampanjekode er korrekt, men kampanjen gir ikke bedre pris enn nåværende kampanje.
Deltaker {{$index+1}}
Filen ble lastet opp
Filen ble fjernet
Laster opp... {{item.upload_progress}}%
{{ file.file.name }} Fjern
{{total_price | fprice}} kr {{currency}}
{{total_price-total_with_discount | fprice}} kr {{currency}}
{{total_with_discount | fprice}} kr {{currency}}
{{total_vat | fprice}} kr {{currency}}
X

MVA per produkt:

{{arr[1]}}
Betalingsmåte *
Number: 1+2 *
Vennligst rett opp følgende og forsøk igjen
{{errors_msg}}
Sender...
Vent til opplasting av fil er ferdig

Dette skjemaet er 100% sikkert.
Designinstituttet vil snart kontakte deg og bekrefte!



 

Åpen deltakerdiskusjon om kurset eller emnet

Del gjerne din erfaring eller tanker om dette kurset eller temaet med andre!



Anbefalinger fra andre brukere