IT-kurs
Hordaland
Du har valgt: Voss
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Voss ) i IT-kurs

Sorter på søkerangering, kursnavn, pris, sted, kursdato


Nettbasert kurs Hele landet 2 timer 990 kr
På dette 2-timers webinaret vil vi vise deg hvordan du kan legge animasjoner og bevegelsesbaner på dine lysbildeelementer. [+]
På dette 2-timers webinaret vil vi vise deg hvordan du kan benytte animasjoner og bevegelsesbaner i dine presentasjoner for å fremme ditt budskap på en mer dynamisk og spennende måte. Emner på dette kurset: Vi viser deg hvordan du kan bruke animasjon for å få til inngangseffekter, uthevingseffekter og utgangseffekter på elementer du har i dine lysbilder. Vi viser hvordan du kan animere tekst, figurer og bilder. Vi viser deg hvordan du kan lage bevegelsesbaner for å få ulike elementer til å bevege seg akkurat dit du vil på lysbildet. Forkunnskap: Du må ha erfaring i bruk av tastatur, mus og Windows. Det er også en fordel om du har jobbet i Word eller Excel. Du må kunne det grunnleggende innen det å lage en enkel PowerPoint presentasjon. Nivå: Grunnleggende innen bruk av animasjoner i PowerPoint, men du må minimum ha kunnskap om hvordan du lager enkle presentasjoner i PowerPoint. Ta gjerne vårt grunnleggende webinar i PowerPoint først. Målgruppe: Kurset retter seg mot personer som ønsker å bruke PowerPoint for å lage en mer dynamisk presentasjon for fremvisning. Målsetning: Etter webinaret skal du kunne animere elementer som ligger i dine lysbilder i PowerPoint.   Varighet: Webinar på 2 timer: 3 x 30 minutter pluss 10 minutters pause etter hver økt. Pris: 990 kroner Undervisningsform – hva skjer på webinaret: Du kobler deg opp til vårt webinar via din datamaskin, nettbrett eller mobile enhet. Du må ha tilgang til Internett. Webinaret blir satt opp gjennom verktøyet www.gotomeeting.com – og du vil få tilsendt en lenke til dette spesifikke webinaret i god tid før kurset starter. Her finner du informasjon om hva som skjer når du blir deltaker på vårt webinar. Vi kjører 3 x 30 minutter, med 10 minutters pause mellom hver økt som gir mulighet til å stille spørsmål. Det vil ikke være mulighet for spørsmål og diskusjon mens undervisningsøktene pågår. Det er lagt opp til at du som deltaker følger med på din egen skjerm og lytter til instruktøren som demonstrerer. Du vil se instruktørens skjermbilde og kunne følge undervisningen gjennom praktiske eksempler og instruktørens kommentarer. Påmelding til webinaret: Send en e-post til uis-ikt@uis.no og meld deg på! Ring oss på telefon 51 83 10 73 dersom du har noen spørsmål. Som introduksjonstilbud kan du melde deg på dette kurset GRATIS for deltakelse tirdag 29. mars klokken 09:00-11:00. Deltakelse og tilkobling til webinaret: På webinar-dagen (eller rett før), vil du motta en e-post med en link til webinaret og instruksjoner om hvordan du melder deg på. E-posten inneholder også kontaktinformasjon til arrangøren av webinaret, i tilfelle du får problemer og trenger hjelp til pålogging. Krav til utstyr: Det enkleste er å koble seg opp til vårt webinar via din datamaskin. Du kan også benytte nettbrett eller mobil enhet. For å høre hva instruktøren sier må du ha høyttaler eller hodesett. Vi anbefaler også at du har tilgang til en mikrofon slik at du kan snakke med instruktøren. Alternativt er det mulig å sende meldinger til instruktør skriftlig via Chat (i pausene).  For mest mulig utbytte anbefaler vi at du sitter i et stille rom uten forstyrrelser fra omgivelsene. [-]
Les mer
Nettbasert kurs Hele landet 30 timer 3 200 kr
AutoCAD Electrical er kurset for deg som skal utforme verktøy for å produsere eller opprettholde el-skjemadokumenter. [+]
Kurset er for alle som har behov for el-skjemakonstruksjon med AutoCAD Electrical. Etter kurset skal du kunne tegne el-skjemaer og lage rekkeklemmetabeller, stykklister, forbindingstabeller og andre rapporter ved hjelp av AutoCAD Electrical. Når som helst - hvor som helst Med eLæringskurs velger du selv ditt tempo i læringen, og om du vil lære gjennom kombinasjon av å se, lese, lytte og teste selv – eller hvorfor ikke en kombinasjon av flere? Det du trenger er en PC, smarttelefon eller nettbrett som har internettilgang.Uansett hvilket kurs du velger får du tilgang til disse 24/7 i 1 år (365 dager). Les mer om Global eTraining eLæringskurs her.  NTI CADcenter utdanner over 8000 personer i året Årlig utdanner over 8000 personer seg i ulike CAD og BIM løsninger hos NTI CADcenter.Global eTraining har over 25 års erfaring med opplæring, og har solgt millioner av elæringskurs i over 150 land. Pål har gjennomført e-læringskurs Pål hadde ikke anledning til å reise bort en uke for å delta på kurs, da var det forlokkende å gjennomføre kurset som e-læringskurs. Kurset var absolutt verdt pengene. Det var en viktig bekreftelse på at jeg har basiskunnskapene. Jeg lærte mange nye viktige kommandoer for å gjøre operasjoner mer effektivt, fikk også en pekepinn på hvor jeg kan bygge på med kunnskap. Les mer her [-]
Les mer
Nettbasert kurs Hele landet 2 timer 990 kr
Webinaret vil ta for seg hvordan du lager PowerPoint presentasjoner med hyperkoblinger, egendefinerte lysbildefremvisninger, lysbildeoverganger & inndelinger. [+]
På dette 2-timers webinaret vil vi vise deg hvordan du tilpasser dine PowerPoint presentasjoner i større grad ved hjelp av inndelinger, lysbildeoverganger, hyperkoblinger og egendefinerte lysbildefremvisninger.  Emner på dette kurset: Bruk inndelinger for å holde orden på en større presentasjon. Lag egendefinerte lysbildefremvisninger slik at du kan bruke samme presentasjon til ulike målgrupper. Det er for eksempel mulig å lage en kortversjon og en langversjon i samme presentasjon, eller å lage en versjon til kunde A og en versjon til kunde B. Dette er hensiktsmessig når du skal vise og skrive ut ulike varianter av en presentasjon. Legg inn lysbildeoverganger mellom lysbildet. Vi viser hvordan du kan automatisere en presentasjon som du vil ha gående gjentakende på en utstillingsskjerm. Vi viser hvordan du kan planlegge og legge inn hyperkoblinger enkelt å komme fra et sted til et annet i presentasjonen eller for å åpne et annet program eller en webside på Internet.  Forkunnskap: Du må ha erfaring i bruk av tastatur, mus og Windows. Det er også en fordel om du har jobbet i Word eller Excel. Du må kunne det grunnleggende innen det å lage en enkel PowerPoint presentasjon. Nivå: Du må minimum ha kunnskap om hvordan du lager enkle presentasjoner i PowerPoint. Ta gjerne vårt grunnleggende webinar i PowerPoint først. Målgruppe: Kurset retter seg mot personer som ønsker å lage lysbilder som inneholder større grad av illustrasjoner i motsetning til tradisjonell tekst i punkter.  Målsetning: Etter webinaret skal du effektivt kunne kontrollere selve fremvisningen og delingen av din PowerPoint presentasjon på en god måte.    Varighet: Webinar på 2 timer: 3 x 30 minutter pluss 10 minutters pause etter hver økt. Pris: 990 kroner Undervisningsform – hva skjer på webinaret: Du kobler deg opp til vårt webinar via din datamaskin, nettbrett eller mobile enhet. Du må ha tilgang til Internett. Webinaret blir satt opp gjennom verktøyet www.gotomeeting.com – og du vil få tilsendt en lenke til dette spesifikke webinaret i god tid før kurset starter. Her finner du informasjon om hva som skjer når du blir deltaker på vårt webinar. Vi kjører 3 x 30 minutter, med 10 minutters pause mellom hver økt som gir mulighet til å stille spørsmål. Det vil ikke være mulighet for spørsmål og diskusjon mens undervisningsøktene pågår. Det er lagt opp til at du som deltaker følger med på din egen skjerm og lytter til instruktøren som demonstrerer. Du vil se instruktørens skjermbilde og kunne følge undervisningen gjennom praktiske eksempler og instruktørens kommentarer. Påmelding til webinaret: Send en e-post til uis-ikt@uis.no og meld deg på! Ring oss på telefon 51 83 10 73 dersom du har noen spørsmål. Deltakelse og tilkobling til webinaret: På webinar-dagen (eller rett før), vil du motta en e-post med en link til webinaret og instruksjoner om hvordan du melder deg på. E-posten inneholder også kontaktinformasjon til arrangøren av webinaret, i tilfelle du får problemer og trenger hjelp til pålogging. Krav til utstyr: Det enkleste er å koble seg opp til vårt webinar via din datamaskin. Du kan også benytte nettbrett eller mobil enhet. For å høre hva instruktøren sier må du ha høyttaler eller hodesett. Vi anbefaler også at du har tilgang til en mikrofon slik at du kan snakke med instruktøren. Alternativt er det mulig å sende meldinger til instruktør skriftlig via Chat (i pausene).  For mest mulig utbytte anbefaler vi at du sitter i et stille rom uten forstyrrelser fra omgivelsene. Meld deg på ved å sende oss en e-post eller ring 51831073. [-]
Les mer
Nettbasert kurs Hele landet 230 timer 4 300 kr
Her får du kurs i alle Microsoft produktene i en og samme elæringsportal! [+]
NTI CADcenter utdanner over 8000 personer i året Årlig utdanner over 8000 personer seg i ulike CAD og BIM løsninger hos NTI CADcenter. Global eTraining har over 25 års erfaring med opplæring, og har solgt millioner av elæringskurs i over 150 land.                               Når som helst - hvor som helst Med eLæringskurs velger du selv ditt tempo i læringen, og om du vil lære gjennom kombinasjon av å se, lese, lytte og teste selv – eller hvorfor ikke en kombinasjon av flere? Det du trenger er en PC, smarttelefon eller nettbrett som har internettilgang. Uansett hvilket kurs du velger får du tilgang til disse 24/7 i 1 år (365 dager).   Microsoft Her får du eLæringskurs for følgende programvare: Microsoft Access - 43 timer Microsoft Excel - 52 timer Microsoft Outlook - 14 timer Microsoft Power Point - 46 timer Microsoft Project - 20 timer Microsoft Word - 55 timer   Les mer om Global eTrainings eLæringskurs her.    Pål har gjennomført e-læringskurs Pål ikke hadde anledning til å reise bort en uke for å delta på kurs, da var det forlokkende å gjennomføre kurset som e-læringskurs. Kurset var absolutt verdt pengene. Det var en viktig bekreftelse på at jeg har basiskunnskapene. Jeg lærte mange nye viktige kommandoer for å gjøre operasjoner mer effektivt, fikk også en pekepinn på hvor jeg kan bygge på med kunnskap. Les mer her [-]
Les mer
Nettbasert kurs Hele landet 1 time
06 Jun
18 Sep
04 Dec
Få en gratis, effektiv og god innføring i Outlook! Lær hvordan du jobber med e-post, kalender, oppgaver og kontakter. [+]
Generelt Gjennomgang av båndet og programvinduet E-post Tilpasse visningen for innboks og andre mapper Sende, svare på, og videresende e-post Legge til en signatur Kalender Legge inn en avtale Legge inn en heldagshendelse Åpne kalenderen til kollegaer Oppgaver Opprette en oppgave Følge opp e-post Kontakter Opprette nye kontakter Lage en kontaktgruppe Veien videre Se på flere muligheter i Outlook [-]
Les mer
Nettstudier Hele landet 6 måneder 6 500 kr
Kurset gir deg en grunnleggende gjennomgang av prinsippene for EA og rammeverket TOGAF 9, og er forenlig med The Open Group's krav for sertifisering på TOGAF 9 Level 1. [+]
Kursinnhold Kurset består av en grunnleggende gjennomgang av prinsippene for EA og rammeverket TOGAF 9 og er forenlig med  The Open Group's krav for sertifisering  på TOGAF 9 Level 1. Dette inngår i e-læringskurset: • Fri tilgang til e-læringskurset i  6 måneder • Support fra dyktige instruktører innen 2 arbeidsdager • En testmodul med spørsmål rettet mot sertifiseringseksamen • TOGAF spesifikasjonen i pdf format• All informasjon og hjelp du behøver for å booke tid for sertifisering For å få mest mulig ut av kurset anbefaler vi at deltakerne parallellt med kurset går gjennom study-guiden og TOGAF9.1 -håndboken. Sertifisering inkusiv i kursavgiften:Sertifiseringen er inklusive i kurset. En eksamensvoucher vil bli sendt til deg på epost.  Eksamen består av 40 multiple-choice spørsmål. For å bestå testen må du ha 55% rett svar (22 rette av 40). Ingen hjelpemidler er tillatt. Sertifiseringen er internetbasert og gjøres online. Makstid for testen er 1 time og 30 minutter. Ved behov kan sertifiseringstesten tas på nytt etter 4 ukers karantenetid. Plattformsuavhengig:Kurset fungerer på iPad og andre mobile enheter som gjør at deltakerne kan studere enda mer fleksibelt. Språk:E-læringen er på engelsk og retter seg til både skandinaviske og internasjonale kunder. Hensikten med kurset er at hvem som helst, hvor som helst i verden skal kune kjøpe et e-læringskurs og komme i gang med kurset med en gang. [-]
Les mer
Nettbasert kurs Hele landet 2 timer 990 kr
På dette 2-timers webinaret vil vi vise deg hvordan du kan lage presentasjoner i PowerPoint med nye lysbilder, gjenbruk av lysbilder og bruk av inndelinger. [+]
På dette 2-timers webinaret vil vi vise deg hvordan du kan lage presentasjoner i PowerPoint med nye lysbilder, gjenbruk av lysbilder og bruk av inndelinger. Emner på dette kurset: Innsetting av nye lysbilder med ulike utforminger. Bruke eksisterende lysbilder på nytt i din nye presentasjon. Organiser din presentasjon i inndelinger for å forenkle disposisjon og utskrift av presentasjonen. Forkunnskap: Det er en fordel å ha noe erfaring i bruk av tastatur, mus og Windows. Det er også en fordel om du har jobbet litt i Word eller Excel. Nivå: Grunnleggende Målgruppe: Kurset retter seg mot personer som ønsker å bruke PowerPoint for å lage presentasjoner for fremvisning. Målsetning: Etter webinaret skal du kunne lage enkle presentasjoner i PowerPoint.   Varighet: Webinar på 2 timer: 3 x 30 minutter pluss 10 minutters pause etter hver økt. Pris: 990 kroner Undervisningsform – hva skjer på webinaret: Du kobler deg opp til vårt webinar via din datamaskin, nettbrett eller mobile enhet. Du må ha tilgang til Internett. Webinaret blir satt opp gjennom verktøyet www.gotomeeting.com – og du vil få tilsendt en lenke til dette spesifikke webinaret i god tid før kurset starter. Her finner du informasjon om hva som skjer når du blir deltaker på vårt webinar. Vi kjører 3 x 30 minutter, med 10 minutters pause mellom hver økt som gir mulighet til å stille spørsmål. Det vil ikke være mulighet for spørsmål og diskusjon mens undervisningsøktene pågår. Det er lagt opp til at du som deltaker følger med på din egen skjerm og lytter til instruktøren som demonstrerer. Du vil se instruktørens skjermbilde og kunne følge undervisningen gjennom praktiske eksempler og instruktørens kommentarer. Påmelding til webinaret: Send en e-post til uis-ikt@uis.no og meld deg på! Ring oss på telefon 51 83 10 73 dersom du har noen spørsmål. Deltakelse og tilkobling til webinaret: På webinar-dagen (eller rett før), vil du motta en e-post med en link til webinaret og instruksjoner om hvordan du melder deg på. E-posten inneholder også kontaktinformasjon til arrangøren av webinaret, i tilfelle du får problemer og trenger hjelp til pålogging. Krav til utstyr: Det enkleste er å koble seg opp til vårt webinar via din datamaskin. Du kan også benytte nettbrett eller mobil enhet. For å høre hva instruktøren sier må du ha høyttaler eller hodesett. Vi anbefaler også at du har tilgang til en mikrofon slik at du kan snakke med instruktøren. Alternativt er det mulig å sende meldinger til instruktør skriftlig via Chat (i pausene).  For mest mulig utbytte anbefaler vi at du sitter i et stille rom uten forstyrrelser fra omgivelsene. Meld deg på ved å sende oss en e-post eller ring 51831073. Se vår kurskalender for en oversikt over alle datoer for kommende webinarer. [-]
Les mer
Nettbasert kurs Hele landet 55 timer 3 200 kr
Dagens byggebransje fokuserer på BIM. Autodesk Revit Architecture er det ledende systemet i Norge for arkitekter innen BIM-prosjektering. [+]
Kurset er utformet for å gi deg en solid forståelse av Revit-funksjonene og gi deg kunnskap fra grunnleggende til avanserte og komplekse modelleringskomponenter. Les mer om Global eTrainings eLæringskurs her.  Når som helst - hvor som helst Med eLæringskurs velger du selv ditt tempo i læringen, og om du vil lære gjennom kombinasjon av å se, lese, lytte og teste selv – eller hvorfor ikke en kombinasjon av flere? Det du trenger er en PC, smarttelefon eller nettbrett som har internettilgang.Uansett hvilket kurs du velger får du tilgang til disse 24/7 i 1 år (365 dager). NTI CADcenter utdanner over 8000 personer i året Årlig utdanner over 8000 personer seg i ulike CAD og BIM løsninger hos NTI CADcenter.Global eTraining har over 25 års erfaring med opplæring, og har solgt millioner av elæringskurs i over 150 land. Pål har gjennomført e-læringskurs Pål hadde ikke anledning til å reise bort en uke for å delta på kurs, da var det forlokkende å gjennomføre kurset som e-læringskurs. Kurset var absolutt verdt pengene. Det var en viktig bekreftelse på at jeg har basiskunnskapene. Jeg lærte mange nye viktige kommandoer for å gjøre operasjoner mer effektivt, fikk også en pekepinn på hvor jeg kan bygge på med kunnskap.Les mer her [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert Bærum 2 timer 1 990 kr
20 Jun
I de fleste prosjekter skal bygget/byggene plasseres geografisk i henhold til et koordinatsystem. [+]
NTI CADcenter leverer opplæring for å forenkle og effektivisere din arbeidshverdag Årlig utdanner over 8.000 personer seg i ulike CAD- og BIM-løsninger hos NTI CADcenter.Vi har mer enn 70 forskjellige kurs innen fagområdene CAD/BIM-, Industri, Prosess, Plant og Infrastruktur- og dokumenthåndtering, og i snitt har våre 100 konsulenter og instruktører mer enn 10 års erfaring med opplæring og konsulenttjenester. Hvordan få riktig oppsett av koordinater i prosjekt? Dette er et tema NTI CADcenter merker stor pågang rundt til support, og henvendelsene kommer fra disipliner som byggteknikk, VVS og elektro i tillegg til arkitekt. Det er ofte arkitekten som setter opp koordinatene i Revit. Hvis utgangspunktet er feil, påvirkes dette i alle andre disipliner også. Spesielt der det er krav til at utvekslingsformatet er IFC. På dette online-kurset vil du lære: Forskjellen mellom de ulike koordinatsystemene Hva er et lokalt nullpunkt Sette opp reelle koordinater (Survey) «Best Practice» i oppsett av koordinater fra start Samhandling ved utveksling av filer og koordinater Behandle flere koordinatsystemer i samme prosjekt IFC export/import i forhold til delte koordinater Det kan gå noe tid mellom hver gang du setter opp koordinater, og det er lett å glemme prosessen. Etter gjennomført kurs, får du en «step by step» dokumentasjon, som kan benyttes som oppslagsverk senere.  Kurs på dine betingelser!Ditt firma har kanskje investert i ny CAD-programvare, oppgradert til ny versjon, oppdatert til ny programvare eller dere trenger rett og slett oppfriskning. Da er det på tide å investere i kompetanse for dine ansatte! Kontakt vår kurskoordinator Wenche, telefon 21 40 27 89 eller epost. [-]
Les mer
Nettstudier Hele landet 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Trusselbildet, styringssystemer, rammer for sikkerhetsarbeidet, sikkerhetsstandardene ISO27001 og 27002, gap-analyse, risikoanalyse, sikkerhetspolicy, ulike sikringstilta... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: IFUD1012 Internett og sikkerhet Innleveringer: Øvinger: 3 av 5 må være godkjent. Vurderingsform: Skriftlig eksamen, 3 timer (60 %). Det gjennomføres 3 obligatoriske større øvingsarbeider gruppevis underveis i kurset. Disse får en midlertidig vurdering/tilbakemelding og kan deretter leveres på nytt til en samlet sluttvurdering som teller 40 % på karakteren. Ansvarlig: Ole Christian Eidheim Eksamensdato: 12.12.13 / 26.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet Informasjonssikkerhetsstyring skal studenten ha følgende samlede læringsutbytter: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan gjøre rede for hva informasjonssikkerhet betyr for en bedrifts økonomi og omdømme- kan gjøre rede for hva standardene ISO 27001 og ISO 27002 inneholder og hvordan de benyttes i sikkerhetsarbeidet- kjenner til prinsippene i Demmings sirkel og kunne redegjøre for betydningen av disse for det kontinuerlige sikkerhetsarbeidet- kjenner til en trinnvis plan for innføring av et styringssystem for informasjonssikkerhet (ISMS) og kunne redegjøre for de kritiske suksessfaktorene i hver av fasene- kan redegjøre for forutsetninger og tiltak for å skape en sikkerhetskultur i en bedrift- kan redegjøre for den trinnvise prosessen frem mot sertifisering av et ISMS eller produkt- kan redegjøre for rollen til målinger og evalueringer i sikkerhetsarbeidet FERDIGHETER:Kandidaten kan:- kartlegge trusselbildet for en konkret bedrift- gjennomføre en risikoanalyse for en bedrift på en strukturert og systematisk måte- innføre tiltak for å redusere risikoverdien for kartlagte trusler som har for høy risikoverdi- velge og utarbeide relevante sikkerhetspolicyer for en konkret bedrift- utarbeide forslag til en organisasjonsstruktur for sikkerhetsarbeidet i en konkret bedrift- analysere behovet for sertifisering av ISMS for en konkret bedrift og gi anbefalinger om veien dit GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten kan:- kommunisere med og forstå brukernes behov- involvere de ansatte i endringsprosesser i bedriften og vite hvilke ressurser/kompetanse disse kan bidra med- involvere eksterne konsulenter i endringsprosesser i bedriften og vite hvilke ressurser/kompetanse disse kan bidra med Innhold:Trusselbildet, styringssystemer, rammer for sikkerhetsarbeidet, sikkerhetsstandardene ISO27001 og 27002, gap-analyse, risikoanalyse, sikkerhetspolicy, ulike sikringstiltak, sikkerhetskultur, sikkerhet i informasjonssystemer, veien til sertifisering, måling og evaluering, kontinuerlig forbedringLes mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Informasjonssikkerhetsstyring 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettbasert kurs Hele landet 2 timer 1 310 kr
22 Jun
19 Dec
Instruktørbasert opplæring: Skal du ta i bruk Windows 10? Delta på vårt webinar å få et overblikk over de viktigste funksjonene og arbeidsmetodene i Windows 10! [+]
Instruktørbasert opplæring: Opplev Windows 10 Nyheter i Windows 10 Startmeny Innstillinger, forbedret brukeropplevelser i Windows 10 Edge - Den nye nettleseren i Windows Oppgavevisning / Flere skrivebord Handlingssenter Touch Håndbevegelser Continuum - En enhet fra Laptop til mobiltelefon Kontoer i Windows 10 Lokal konto Windows Hello - Nye påloggingsmetoder MS konto Azure konto Domene konto   3 gode grunner til å delta 1. Lær hvordan du kommer i gang med Windows 10 2. Benytt mulighetene i Windows 10 3. Bli en effektiv Windows 10 bruker [-]
Les mer
Nettstudier Hele landet 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Skadelig programvare: sikkerhetshull, informasjonskapsler, virus og antivirus Nettverk: Virtuelle private nett (VPN), brannmur, demilitarisert sone (DMZ), tjenestenektang... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen. Innleveringer: For å kunne gå opp til eksamen må 8 av 12 øvinger være godkjent. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig, individuell, 3 timer,  Ansvarlig: Olav Skundberg Eksamensdato: 16.12.13 / 26.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten kan:- forklare hvordan en datamaskin utsettes for angrep gjennom skadelig programvare og hvordan man kan beskytte seg mot dette- beskrive ulike typer nettbaserte angrep og hvordan man kan beskytte seg mot dette- beskrive ulike krypteringsmekanismer og forklare hvordan digitale sertifikat brukes for å oppnå sikre tjenester.- referere til aktuelle lover og retningslinjer innen sikkerhet- gjøre greie for en organisasjonsmessig informasjonssikkerhetssikkerhetspolicy FERDIGHETER:Kandidaten kan:- kontrollere egen PC for skadelig programvare- kontrollere at installert programvare er oppdatert- utføre pakkefangst med Wireshark og tolke resultatet GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- er bevisst på å holde programvare oppdatert og å bruke nettvett Innhold:Skadelig programvare: sikkerhetshull, informasjonskapsler, virus og antivirus Nettverk: Virtuelle private nett (VPN), brannmur, demilitarisert sone (DMZ), tjenestenektangrep Sikre tjenester: Krypteringsmetoder og sjekksum. Digitale sertifikater og Public Key Infrastructure (PKI) Samfunn og virksomhet: ekom-loven og personvernloven. Sikkerhetshåndbok og ISO27001Les mer om faget herDemo: Her er en introduksjonsvideo for faget Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Internett og sikkerhet 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
Nettstudier Hele landet 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til HTML5, grunnleggende syntaks og struktur, nye semantiske elementer, dynamiske websider med JavaScript og CSS3, nye skjemaelementer (forms), HTML5 canvas ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende kunnskaper i HTML, CSS tilsvarende emnet IINI1002 Webutvikling 1. Kunnskaper om grunnleggende programmering og helst litt Javascript er en fordel. Innleveringer: Større eller mindre øvinger tilsvarende 8 øvinger, hvor 6 må være godkjent før endelig karakter settes. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Prosjektoppgave som vurderes til bestått/ikke bestått. Karakteren i faget settes på grunnlag av en individuell 4-timers nettbasert hjemmeeksamen. Klageadgang i dette faget gjelder hver enkelt vurderingsdel. Ansvarlig: Atle Nes Eksamensdato: 09.12.13 / 12.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende samlede læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- forstår problemstillinger knyttet til bruk av ikke-standardisert teknologi- har kjennskap til nyttige rammeverk for HTML5 og fallback-løsninger- har kjennskap til problemstillinger knyttet til bruk av ulike medieformater FERDIGHETER:Kandidaten:- kan ta i bruk nye semantiske elementer fra HTML5- kan ta i bruk ny funksjonalitet fra CSS3 og JavaScript på nettstedet- kan ta i bruk nye skjemaelementer og -attributter fra HTML5- kan tegne på et canvas-element med JavaScript- kan legge til multimedia ved hjelp av video- og audio-elementet- kan lage nettsider som tilpasser seg mobile enheter og utnytter egenskaper hos disse- kan bruke lokal lagring til å lagre og hente fram data- kan bruke XMLHttpRequest2 til kommunikasjon med webtjeneren- kan lage en større HTML5-basert webløsning GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- får et overblikk over ny webteknologi som er i ferd med å bli standardisert Innhold:Introduksjon til HTML5, grunnleggende syntaks og struktur, nye semantiske elementer, dynamiske websider med JavaScript og CSS3, nye skjemaelementer (forms), HTML5 canvas til grafikk og tegning, HTML5 video og audio, mobile enheter og device access, lokal lagring av applikasjoner og data, dataoverføring med Web SocketsLes mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag HTML5 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudier Hele landet 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Installering og bruk av valgt databaseverktøy (MySQL). Flerbrukerproblematikk og databaseadministrasjon (DBA) i SQL. Bruk av SQL og innebygd funksjonalitet i databasever... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: IINI1003 Databaser eller tilsvarende forhåndskunnskaper Innleveringer: Tilsvarende 8 obligatoriske øvinger må være godkjent før endelig karakter settes. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Individuell netteksamen, 2 timer. Ansvarlig: Tore Mallaug Eksamensdato: 13.12.13 / 16.05.14         Læremål: KUNNSKAPERKandidaten:- kjenner sentrale begreper innen flerbrukerproblematikk og databaseadministrasjon, og kan gjøre rede for disse- forstår hvordan innebygd funksjonalitet i relasjonsdatabasesystem kan utnyttes i en klient/tjener-arkitektur- vet hvordan ulike typer data kan lagres og representeres i et databasesystem; tekst, XML og temporale data.- kan gjøre rede for hvordan NoSQL-løsninger er et alternativ til relasjonsdatabaser i Web-løsninger FERDIGHETERKandidaten:- kan administrere en flerbrukerdatabase med SQL-kommandoer i et valgt databaseverktøy- lager sin egen (mest mulig normaliserte) relasjonsdatabase med nøkler og referanseintegritet som ikke bare lagrer strukturelle data, men også tekst og semi-strukturelle data (XML)- kan utnytte databaseverktøyet funksjonalitet til utvidet bruk av SQL i en klient/tjener-sammenheng for å støtte opp rundt applikasjoner mot databasen- kan utnytte databaseverktøyet til å lagre temporale data- kan utføre SQL-spørringer mot ulike typer data i en database GENERELL KOMPETANSEKandidaten:- viser en bevisst holdning til lagring og representasjon av ulike typer data i et informasjonssystem- viser en bevisst holdning til databasedesign for å unngå unødvendig dobbeltlagring av data i en database Innhold:Installering og bruk av valgt databaseverktøy (MySQL). Flerbrukerproblematikk og databaseadministrasjon (DBA) i SQL. Bruk av SQL og innebygd funksjonalitet i databaseverktøyet (bruk av funksjoner/prosedyrer og triggere). Utnytte databaseverktøyet i en klient/tjener -arkitektur. Se på forholdet database - applikasjon. Lagring av ulike typer data; tekst, XML (semi-strukturelle data), dato/tid (temporale data). Enkel bruk av NoSQL-løsning. MySQL blir brukt i eksempler, men noen utfyllende eksempler i Oracle kan forekomme i lærestoffet.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Databaser 2 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudier Hele landet 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til Windows Phone, live tiles og panorama view, installasjon av nødvendig programvare, Hello World, deployment av applikasjoner på telefonen eller emulator... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende erfaring med objektorientert programmering er en fordel. Innleveringer: Øvinger: 6 av 8 må være godkjent. Større eller mindre øvinger tilsvarende 8 øvinger hvor 6 må være godkjent før endelig karakter settes. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Karakter settes basert på et prosjekt som gjennomføres individuelt. Prosjektet gjennomføres mot slutten av emnet. Ansvarlig: Atle Nes         Læremål: KUNNSKAPERKandidaten:- kjenner til grensesnittet og egenskaper ved Windows Phone- kjenner til ulike programmeringsspråk som kan benyttes ved utvikling av applikasjoner på Windows Phone- kan forklare hvordan en Windows Phone applikasjon publiseres på Marketplace FERDIGHETER:Kandidaten:- kan installere nødvendig programvare på egen datamaskin for å komme i gang med applikasjonsutvikling for Windows Phone- kan utvikle enkle mobilapplikasjoner basert på C# eller VB og XAML (Silverlight)- kan deploye en Windows Phone applikasjon til egen telefon eller til emulator- kan bestemme layout og orientering- kan legge til ulike kontrollere og håndtere hendelser- kan legge til multimedia-elementer- kan utnytte telefonens egenskaper ved hjelp av Windows Phone SDK GENERELL KOMPETANSE:Studenten får en grunnleggende innføring i utvikling av applikasjoner for mobiltelefoner med Windows Phone Innhold:Introduksjon til Windows Phone, live tiles og panorama view, installasjon av nødvendig programvare, Hello World, deployment av applikasjoner på telefonen eller emulator, XAML, layout og orientering, touch og navigasjon, ulike kontrollere og hendelser, multimedia (bilder, lyd og video), Windows Phone SDK, utnyttelse av telefonens egenskaper (GPS, akselerometer, kontaktliste, kamera), publisering av applikasjoner på Marketplace.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Applikasjonsutvikling for Windows Phone 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.   [-]
Les mer