IT-kurs
IT strategi
Du har valgt: Akershus
Nullstill
Filter
Ferdig

-

39 treff ( i Akershus ) i IT strategi
 

Oslo 2 dager 16 900 kr
20 Jun
01 Aug
28 Nov
UX Foundation [+]
UX Foundation [-]
Les mer
Oslo 3 dager 18 000 kr
06 May
06 May
14 Oct
SIAM® Foundation [+]
SIAM® Foundation [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 7 900 kr
I dagens digitaliserte verden øker mengden data med enorme størrelser hver eneste dag. Enten man jobber i store multinasjonale selskap eller i små bedrifter ser man behov... [+]
I dagens digitaliserte verden øker mengden data med enorme størrelser hver eneste dag. Enten man jobber i store multinasjonale selskap eller i små bedrifter ser man behovet for å dykke ned i data for å skaffe bedre innsikt. Veien dit vil variere fra sted til sted, men en fellesnevner er å bygge opp kompetanse rundt virksomheten sine data. Selvbetjening er en viktig bidragsyter for å bygge kompetansen og bli mer datadrevet. Begrepet kan defineres som en enkel form av styringsinformasjonssystemet, hvor brukeren har tilgang til relevant data og genererer rapporter og/eller analyser med hjelp av selvbetjeningsverktøy. Formålet er gi brukeren mulighet til å optimalisere og forenkle sine arbeidsoppgaver i tillegg til å frigjøre IT spesialister. Power BI er et verktøy som kan hjelpe dere på veien til å bli mer selvbetjent. Det er et kraftfullt analyse– og modelleringsverktøy som gjør at man kan kombinere data fra ulike kilder og sammenstille dem i rapporter og dashboards. Disse kan enkelt deles med andre i organisasjonen og tilgangsstyres i henhold til GDPR, personvern og teknisk kompetanse. Dette kurset gir en grunnleggende innføring i bruk av Power BI Desktop som selvbetjenings- og analyseverktøy for controllere, analytikere og de som jobber med virksomhetsrapportering. Deltakerne vil få en grunnleggende innføring i: Innlasting av data Datamodellering (best practice) Forhold mellom tabeller Power Query og datatransformasjoner DAX (kalkulerte mål og kolonner) Datavisualisering, formattering og rapportoppsett Filtrering, slicers og drillthrough funksjon Navigasjon og bokmerker Publisering av rapport til Power BI Service og overordnet modell for utrulling av Power BI i organisasjonen vil bli presentert i kurset, men disse tema vil ikke bli dekket i dybden. Ta med egen PC med nyeste versjon av Power BI. Du bør også ha signet opp med en 30-dagers gratislisens for Power BI Pro.   Kursinnhold Innlastning av data Kurset bygger på et datasett fra en fiktiv global leverandør av sykkelutstyr hvor data er fordelt på en fakta tabell med tilhørende dimensjonstabeller. Datasettet hentes fra en Excel-fil som er tilsendt før kurset, men denne fremgangsmåten kan enkelt overføres til andre strukturerte databaser. Datamodellering Når vi bruker data fra flere tabeller er det viktig å definere en datamodell som muliggjør analyser på tvers av tabellene. Dette kurset gjennomgår grunnleggende teori om datamodellering sammen med en praktisk gjennomgang av hvordan man oppretter relasjoner og bygger en datamodell i Power BI. Bruke Power Query til å transformere data Power Query er et utrolig kraftig verktøy til å skreddersy data før de lastes inn i Power BI (ETL). Dette kurset gjør deltakerne kjent med hvordan Power BI og Power Query samhandler, og det blir demonstrert enkelte funksjoner i Power Query. Herunder rydding i data via navngivning, sletting og formattering av kolonner. Opprettelsen av en betinget kolonne blir også gjennomgått i kurset. DAX (Kalkulerte mål og kolonner) DAX er språket som brukes til å utføre spesifikke kalkulasjoner på data i Power BI. Dette er et språk hvor man kan utføre ganske komplekse utregninger, og kurset gir en introduksjon til dette på et nybegynnernivå. Det vil si at vi i kurset utarbeider mål og kolonner ved bruk av funksjoner som SUM, COUNT og CALCULATE. Datavisualisering, formattering og rapport oppsett Kurset gjennomgår flere av de vanlige visualiseringstypene som søylediagram, hjuldiagram og tabeller, og det blir vist formateringsmuligheter som valg av farge, kantlinje og akseformattering. Kurset legger også vekt på samhandling mellom visualiseringene, og det opprettes en interaktiv rapport med filtreringsvalg, ikoner og egendefinerte overskrifter. Navigasjon og bokmerker Kurset vil gjennomgå måter å navigere i rapporten på, samt den populære funksjonaliteten bookmarks som kan brukes til blant annet navigasjon og fjerning av anvendte filtre for å gjøre brukeropplevelsen av rapporten bedre.      [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 3 400 kr
Å lage gode skjemaer er ikke lett. Både teknisk, pedagogisk og innholdsmessig må skjemaene arbeides med, slik at det blir forståelig for alle, og ikke minst enkelt å fyll... [+]
Kurset er rettet mot designere og utviklere. Vi er blant annet innom: Forståelige skjemaobjekter Beskrivelser og instruksjoner Obligatoriske felt Lesbarhet Vær konsekvent Grupperinger Viktige skjema Store, komplekse skjemaer Validering og feilhåndtering [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 dager 16 700 kr
Develop the skillsets needed to guide the delivery of value in a Lean enterprise and learn about the activities, tools, and mechanics used to manage backlogs and programs... [+]
 You will also learn how to apply Lean thinking to identify Epics, break them down into Features and Stories, plan and execute Iterations, and plan Program Increments. Finally, you learn about the Continuous Delivery Pipeline and DevOps culture, how to effectively integrate as a Product Owner and a Product Manager, and what it takes to relentlessly improve the ART.    TOPICS COVERED -Product Owner/Product Manager in the SAFe enterprise-Preparing for PI Planning-Leading PI Planning-Executing Iterations-Executing the Program Increment-Becoming a Certified SAFe® Product Owner/Product Manager ONLINE TRAINING - 3 days – from 09:00 AM – 03: PM- Pre-meeting before class to check the technical setup and greet each other- Homework before class to increase the benefits of the training- Online discussions and feedback on exercises- Additional help for certification and exam LEARNING GOALS To perform the role of a SAFe® Product Owner/Product Manager, attendees should be able to:- Articulate the Product Owner and Product Manager roles- Connect SAFe Lean-Agile principles and values to the PO/PM roles- Decompose Epics into Features and decompose Features into Stories- Manage Program and Team backlogs- Collaborate with Agile teams in estimating and forecasting work- Represent Customer needs in Program Increment Planning- Execute the Program Increment and deliver continuous value WHO WILL BENEFIT? -Product Owners, Product Managers, Product Line Managers, Business Owners, and BusinessAnalysts-Solution Managers, Portfolio Managers, Program Managers, and members of the LACE-Enterprise, Solution, and System Architects PREREQUISITES All are welcome to attend the course, regardless of experience. However, the following prerequisites are highly recommended for those who intend to take the SAFe® 5 Product Owner/Product Manager (POPM) certification exam:- Attend a Leading SAFe® course- Experience working in a SAFe environment- Experience with Lean, Agile, or other relevant certifications [-]
Les mer
Nettkurs 4 dager 14 900 kr
Improving Time-to-Market with the Scaled Agile Framework® with SAFe®5 DevOps Practitioner Certification - Online This 4-day course provides a comprehensive overview for ... [+]
The course will build an understanding of the complete flow of value from Continuous Exploration to Continuous Integration, Continuous Deployment, and Release on Demand. Attendees will explore SAFe’s CALMR (Culture, Automation, Lean, Measure, Recover) approach to DevOps, which helps create a culture of shared responsibility for the full spectrum of Solution delivery. It helps align people, processes, and technology throughout the organization to achieve faster time-to-market. Attendees will leave with the tools they need to execute an implementation plan for improving their delivery pipeline, and the knowledge they need to support the plan. The course also prepares students for the optional SAFe® 5.0 DevOps Practitioner (SDP) certification exam.       Agenda ONLINE TRAINING - SMALL CLASS: 12 attendees max- Four short days – from 10:00 AM – 02:30 PM- Homework before class to increase the benefits of the training- Online discussions and feedback on exercises- Additional help for certification and exam TOPIC COVERED - Introducing DevOps- Mapping your Continuous Delivery Pipeline- Gaining alignment with Continuous Exploration- Building quality with Continuous Integration- Reducing time-to-market with Continuous Deployment- Delivering Business Value with Release on Demand- Taking action LEARNING GOALS - Understand the CALMR approach to DevOps, why it is so important, and be able to explain it to others- Understand the importance of continuous integration, continuous testing, and be ready to apply it- Apply the concepts of continuous security- Map their current delivery pipeline- Measure the flow of value through the delivery pipeline- Identify gaps and delays in flow- Improve the process of exploring customer needs- Improve the process of developing, building, and integrating continuously- Improve the process of continuously deploying to staging and production environments- Improve the release process- Execute an action plan for their DevOps transformation WHO SHOULD ATTEND? - All members of an Agile Release Train- Development Managers, Engineering Managers- Configuration Managers, Release Managers- Development Leads, Developers, UI/UX Developers- Infrastructure Architects, System Architects- Product Managers, Product Owners- System Administrators, DBAs, InfoSec- QA Managers, Testers- Release Train Engineers, Scrum Masters PREREQUISITES All are welcome to attend the course without prior knowledge. EXAM DETAILS - Exam format: Multiple choice, multiple response- Exam delivery: Web-based (single-browser), closed book, no outside assistance, timed- Exam access: Candidates can access to the exam within the SAFe Community Platform upon completion of the SAFe® 5 DevOps Practitioner course- Exam duration: Once the exam begins, candidates have 90 minutes (1.5 hours) to complete the exam.- Number of questions: 45- Passing score: 33 out of 45 (73%)- Language: English- Exam cost: First exam attempt is included as part of the course registration fee if the exam is taken within 30 days of course completion. Each retake attempt costs $50.- Retake policy: Second attempt on exam (first retake) can be done immediately after first attempt. Third attempt requires a 10-day wait. Fourth attempt requires a 30-day wait. [-]
Les mer
Nettstudie 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring; [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: IINI1001 IT Introduksjon eller tilsvarende forhåndskunnskaper. Innleveringer: Et større prosjektarbeid som gjennomføres som gruppearbeid. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Vurderingen i faget er basert på prosjektarbeidet. Prosjektene gjennomføres gruppevis. Individuelle karakterer kan gis ved manglende deltakelse eller ved kontraktsbrudd med øvrige medlemmer. Ansvarlig: Thor O. Olsen         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet «Lokale informasjonstjenester» skal studenten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kjenner til ulike typer informasjon som brukes i bedrifter og organisasjoner- har kunnskap om hvordan datateknologi og nettløsninger kan brukes i bedriftens forvaltning av informasjon- har kunnskap om moderne former for intern opplæring og oppbevaring og tilgjengelighet av kunnskapskapital FERDIGHETER:Kandidaten:- kan se behov for og være pådriver for små og mellomstore informasjonsløsninger for intern informasjon- kan komme med anbefalinger for bruk av moderne IT-kommunikasjonsløsninger - kan både individuelt og i grupper diskutere og redegjøre for holdninger og standpunkter i forhold til informasjonsforvaltning og ivaretakelse av virksomheters kunnskapskapital GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har forståelse for betydningen av aktiv informasjons- og kunnskapsforvaltning.- kan delta i planlegging og gjennomføring av informasjonshåndteringsprosjekter- kan identifisere, planlegge og gjennomføre en selvstendig oppgave i samarbeid med andre Innhold:Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring;Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Lokale informasjonstjenester 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Oslo 2 dager 16 900 kr
25 Apr
25 Apr
26 Sep
Lean IT Foundation [+]
Lean IT Foundation [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
I dette kurset gir Inga Strümke deg en innføring i hva kunstig intelligens er, og hva du bør tenke på når din bedrift skal ta i bruk kunstig intelligens. [+]
Inga Strümke gir deg en innføring i kunstig intelligens og maskinlæring som gjør det lettere å ta bedre beslutninger. Kunstig intelligens (AI) er mer i vinden enn noensinne, men visste du at det har eksistert som akademisk fagfelt siden 1950-tallet? I dette kurset får du en innføring i hva kunstig intelligens egentlig er for noe, hvordan det brukes i dag og hvordan du kan anvende det for å ta bedre beslutninger. Du lærer om maskinlæring og nevrale nettverk, og hvordan dyp læring brukes til komplekse problemer som språkforståelse og bildegjenkjenning. Du får innsikt i fallgruver, hvorfor de oppstår og hvordan de kan unngås, og ikke minst – hva du bør tenke på når din bedrift skal ta i bruk kunstig intelligens.  HVA VIL DU LÆRE: Kunstig intelligens Maskinlæring, dyp læring og nevrale nettverk Data Bildegjenkjenning og språkforståelse Proxyvariabler og korrelasjon i modeller Forklaringer: Hva og for hvem? Integrering i bedriften Leksjoner Introduksjon til kurset Innføring i kunstig intelligens og algoritmer Maskinlæring Data  Nevrale nettverk og dyp læring Bildegjenkjenning Språkmodeller Proxy-variabler og et eksempel fra forsikring Korrelasjon og kausalitet  Forklaring - hva og for hvem? Eksempler på bruk Helhetlig integrering  Oppsummering [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs med Inga Strümke om etikk og risiko ved bruk av kunstig intelligens. Lær mer om utfordringene og mulighetene. [+]
Risikomomentene rundt kunstig intelligens er mange og berører flere fagområder. Hovedutfordringen med trygg og ansvarlig bruk av kunstig intelligens og maskinlæring er at problemstillingene utfordrer mange helt ulike fagområder, og tar opp mange temaer samfunnet aldri før har tatt stilling til. I dette kurset introduserer AI-ekspert Inga Strümke deg for de etiske, tekniske, juridiske og samfunnsmessige aspektene, og du vil få et helhetlig bilde av utfordringene og mulighetene. Fra før av har Inga Strümke laget kurset “En innføring i kunstig intelligens og maskinlæring” med Videocation. Vi anbefaler deg å se innføringskurset før du ser dette kurset om kunstig intelligens og risiko.  Introduksjon til kurset Innføring i AI-etikk Egne prosedyrer Falske nyheter og AI-skribenter Deepfakes Syntetiske data Angrep og mål Cybersikkerhet og IoT AI-regulering Personvern og differential privacy Rettferdighet Maskiner som tar jobbene og beslutningene våre Bærekraft Oppsummering [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs med Henning Denstad om hvordan din virksomhet påvirkes av digitale plattformer og økosystemer. [+]
Kurs med Henning Denstad om hvordan din virksomhet påvirkes av digitale plattformer og økosystemer. Hva kjennetegner en digital plattform og hvilke gevinster kan den gi? Hvilke gode eksempler på plattformer og økosystemer kan man lære fra? Hva er sammenhengen mellom en digital plattform og et digitalt økosystem?  Hvordan drives innovasjon i digitale økosystemer? Hva er digitale plattformer og økosystemer, og hvordan kan det påvirke din virksomhet? I privat sektor kan det innebære at konkurransebildet endres, mens det i offentlig sektor kan bety å utnytte store datamengder på en bedre måte. I begge sektorer kan økosystemer innebære fremvekst av nye konstellasjoner og samarbeidsmønstre mellom aktører, og på den måten kan vi tilby bedre og utvidede produkter og tjenester til kundene eller brukerne. Å utarbeide en plattformstrategi handler om digital forretningsutvikling hvor målet er å levere bedre og flere produkter og tjenester. For å gjøre det må du både forstå kreftene i markedet, hva konkurrentene gjør, og ikke minst hvor moden din egen virksomhet er. Når er det riktig timing for å kunne ta et slikt løft?  Leksjoner Hva betyr digitale plattformer og økosystemer for din virksomhet? Hva kjennetegner en digital plattform? Hvilke gevinster kan en vellykket plattform gi? Hva består en digital plattform av? Miljødataplattformen, et eksempel. Digitale plattformer utvides ofte med nye tjenester Økosystem – kan vi lære noe av naturen? Digitale plattformer og økosystemer handler om strategi Hva består et digitalt økosystem av? Eksempler på økosystemer Hvordan styre digitale økosystemer? Digitale økosystemer er innovasjonsmotorer [-]
Les mer
2 dager 9 600 kr
Hva er maskinlæring, hvorfor trengs det og hvordan brukes det? [+]
Hva er maskinlæring, hvorfor trengs det og hvordan brukes det?   Formålet med kurset er å besvare disse spørsmålene, samt gi en innføring i viktige begreper, konsepter og metoder. Her forklares blant annet sentrale begreper som regresjon, klassifisering og clustering og modeller som beslutningstrær og nevrale nettverk. Kurset har både et teknisk og forretningsmessig perspektiv, hvor vi diskuterer utfordringer knyttet til modellkvalitet , forretningsverdi og mer. Videre drøftes innføring og produksjonssetting, med mål om å sikre et best mulig grunnlag for videre drift og gevinstrealisering. Til slutt blir teori, metoder og fremgangsmåter kombinert og eksemplifisert gjennom praktiske demonstrasjoner og koding. NoIS avd. Fundator er en egen avdeling som spesialiserer seg på bl.a. anvendelse av maskinlæring, og har allerede levert tjenester til flere store aktører som Lånekassen, Equinor, Siemens, Kystverket, Difi, Volmax, Aditro og Grieg Connect. Kurset har tidligere blitt holdt for fagpersoner og utviklere ved Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), samt bedrifter i Trondheimsområdet gjennom Den Norske Dataforeningen (DND), og tilbys nå for et åpent publikum.   Foredragsholdere Jørgen LongvaJørgen er fagsjef i Norconsult Informasjonssystemer, avd. Fundator. Han har mer enn 20 års bransjeerfaring fra ulike forretningsområder som offentlig sektor, energi, helse, telekommunikasjon, forsikring og forsvaret. De siste årene har han ledet flere konseptutprøvinger og utredninger om anvendelser av kunstig intelligens og maskinlæring. Han har et strategisk overblikk og perspektiv på både organisasjon, prosesser, løsninger og teknologier. Thomas ThoresenThomas arbeider som Data Scientist for Norconsult Informasjonssystemer, avd. Fundator. Han holder jevnlig foredrag på ulike arrangementer, og har i nyere tid forelest om maskinlæring og kunstig intelligens for Direktoratet for forvaltning og IKT, samt arrangert flere Meetups i Trondheim. Thomas hevder seg også i konkurranser, og har blant annet oppnådd en 3.-plass i TEXATA Big Data Analytics World Championship og statusen «Kaggle CompetitionsExpert». [-]
Les mer
Oslo 3 dager 21 000 kr
24 Jun
24 Jun
21 Oct
ITIL® Strategist - Direct, Plan and Improve [+]
ITIL® Strategist - Direct, Plan and Improve [-]
Les mer
Oslo 3 dager 21 000 kr
17 Jun
17 Jun
25 Nov
ITIL® Specialist - High Velocity IT [+]
ITIL® Specialist - High Velocity IT [-]
Les mer
Oslo 3 dager 21 000 kr
06 May
06 May
07 Oct
ITIL® Specialist - Drive Stakeholder Value [+]
ITIL® Specialist - Drive Stakeholder Value [-]
Les mer