IT-kurs
IT strategi
Du har valgt: Oslo
Nullstill
Filter
Ferdig

-

42 treff ( i Oslo ) i IT strategi

Sorter på søkerangering, kursnavn, pris, sted, kursdato


Oslo 4 dager 21 000 kr
06 Jun
Kursets målsetning er å gi dyptgående kunnskaper om prosessene, funksjonene, rollene og aktivitetene relatert til Planning, Protection & Optimization innen Service Lif... [+]
Dette er et av 4 kurs innen Service Capability - en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringen som bygger videre mot ITIL Expert. Kurset retter seg mot deg som er involvert i eller har ansvaret for en eller flere av prosessene i ITIL. Kurset omfatter også Service Lifecycle, men kursets målsetning er å gi dyptgående kunnskaper om prosessene, funksjonene, rollene og aktivitetene relatert til Planning, Protection & Optimization innen Service Lifecycle i ITIL. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Deltagerne får en ITIL V3 Planning, Protection & Optimization kursbok som inneholder alt presentasjonsmateriale, kursnotater, case studie og prøveeksamener. Kurset går over 4 dager fra kl 09.00-16.30. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår. Kurset dekker følgende emner: Capacity Management Availability Management IT Service Continuity Management IT Security Management Demand Management Challenges Roles and Responsibilities Technology [-]
Les mer
Oslo 2 dager 14 500 kr
01 Jun
ITIL Practitioner kurset gir praktisk veiledning til hvordan ta i bruk ITIL rammeverket for å ... [+]
ITIL Practitioner kurset gir praktisk veiledning til hvordan ta i bruk ITIL rammeverket for å supportere virksomhetenes forretningsmål. Kurset er neste steg etter ITIL Foundation for personer som allerede er kjent med grunnprinsippende rundt IT Service Management (ITSM) og verdien av gode prosesser og tjenester. Der ITIL Foundation fokuserer på "hva" og "hvorfor", vil man på ITIL Practitioner kurset vise "hvordan" man kan tilpasse ITIL rammeverket til organisasjonenes praktiske hverdag, samt gi deltakerne trygghet i deres tilnærming til å strukturere og bidra til ITSM initiativ. Se mer om ITIL Practitioner kurset på Axelos sine hjemmesider. [-]
Les mer
Oslo 4 dager 21 000 kr
08 May
Kurset retter seg mot deg som behøver en dyp forståelse for prosesser, roller, funksjoner og aktiviteter relatert til Service Offerings & Agreements innen Service Lifec... [+]
Dette er et av 4 kurs innen Service Capability - en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringen som bygger videre mot ITIL Expert. Kurset retter seg mot deg som er involvert i eller har ansvaret for en eller flere av prosessene i ITIL. Kurset omfatter også Service Lifecycle, men kursets målsetning er å gi dyptgående kunnskaper om prosessene, funksjonene, rollene og aktivitetene i ITIL og disses tilpasning og anvendelse gjennom livssyklusen. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Deltagerne får en ITIL Service Offerings & Agreements kursbok som inneholder alt presentasjonsmateriale, kursnotater, case studie og prøveeksamener. Kurset går over 4 dager fra kl 09.00-16.30. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår.    Kurset dekker følgende emner: Service Portfolio Management Service Catalog Management Service Level Management Demand Management Supplier Management Financial Management Roles and Responsibilities Technology   [-]
Les mer
Oslo 4 dager 21 000 kr
26 Jun
Kursets målsetning er å gi dyptgående kunnskaper om prosessene, funksjonene, rollene og aktivitetene relatert til Operational Support og Analysis innen Service Lifecyc... [+]
Dette er et av 4 kurs innen Service Capability - en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringen som bygger videre mot ITIL Expert. Kurset retter seg mot deg som er involvert i eller har ansvaret for en eller flere av prosessene i ITIL. Kurset omfatter også Service Lifecycle, men kursets målsetning er å gi dyptgående kunnskaper om prosessene, funksjonene, rollene og aktivitetene relatert til Operational Support og Analysis innen Service Lifecycle i ITIL. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Deltagerne får en ITIL V3 Operational Support & Analysis kursbok som inneholder alt presentasjonsmateriale, kursnotater, case studie og prøveeksamener. Kurset går over 4 dager fra kl 09.00-16.30. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår. Kurset dekker følgende emner: Event Management Service Desk Incident Management Problem Management Request Fulfillment Access Management Functions Technology   [-]
Les mer
Oslo 5 dager 24 500 kr
12 Jun
ITIL® Managing Across the Lifecycle (Malc) kurset er siste kurs og modul som kandidater må ta for å oppnå ITIL Expert sertifiseringen.
 [+]
Dette kurset er det avsluttende kurset innen ITIL® v3 og gir deltagerne grunnlaget for å oppnå ITIL® Expert sertifiseringen. På kurset oppsummeres kunnskapen fra Lifecycle og Capability kursene, og setter fokus på ferdigheter som kreves for å gjennomføre og håndtere tilpasning til Service Lifecycle. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Deltagerne får en ITIL V3 Managing Across the Lifecycle kursbok som inneholder alt presentasjonsmateriale, kursnotater, case studie og prøveeksamener. Kurset går over 5 dager fra kl 09.00-17.00. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår. Kurset består av følgende emner: Håndtere planlegging og implementasjon av IT Service Management Livssyklus posisjonering og overgang Hvordan oppnå forretningsverdi med mennesker, prosesser og funksjoner Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risiko med service management Risk Management Prosjektvurdering av livssyklusen Strategisk endringsledelse Forståelse for regler, retningslinjer og rammeverk     [-]
Les mer
Oslo 3 dager 15 800 kr
09 May
09 May
Learn how to effectively present, communicate and analyze your data. [+]
Stephen Few will be presenting his Visual Business Intelligence Workshop in Oslo from the 09-11 May 2017. This is your opportunity to learn from the world’s foremost thought leader in Data Visualization! We are overwhelmed by information, not because there is too much, but because we don't know how to tame it. Information lies stagnant in rapidly expanding pools as our ability to collect and warehouse it increases, but our ability to make sense of and communicate it remains inert, largely without notice. Computers speed the process of information handling, but they don't tell us what the information means or how to communicate its meaning to decision makers. These skills are not intuitive; they rely largely on analysis and presentation skills that must be learned. Stephen Few of Perceptual Edge focuses on the tools and techniques of visual business intelligence to help you make better use of your valuable information assets. Stephen’s insights and material on effective analysis and presentation are based upon the research completed for his three books, which his workshop is based on: Day 1-2 , May 09-10: Show Me the Numbers. Designing Tables and Graphs to Enlighten. This full-day course will teach you how to effectively communicate quantitative business data using tables and graphs. You will learn how to select the appropriate medium of communication (table vs. graph, and which type) and how to visually design each component to express your message clearly and compellingly. Each attendee receives a copy of the book Show Me the Numbers: Designing Tables and Graphs to Enlighten (second edition). Day 3, May 11: Information Dashboard Design. Creating Dashboards for At-a-Glance Monitoring. Dashboards offer an exciting new way to provide people at a glance with the critical information they must monitor to do their jobs. This full-day course reaches past the hype to give you the unique design skills required to build dashboards that really work. Each attendee receives a copy of the book Information Dashboard Design, Creating Dashboards for At-a-Glance Monitoring (second edition).   [-]
Les mer
Oslo Og 2 andre steder 3 dager 14 000 kr
24 Apr
25 Apr
22 May
• Bli en profesjonell leverandør av tjenester ! • Lær deg det nye internasjonale språket for tjenesteleveranser og forbedre din kommunikasjonen med brukere og k... [+]
Kurset gir en grunnleggende innføring i ITIL beste praksis rammeverket versjon 3. Kurset gir innføring i basis konseptet, prinsippene, prosessene og funksjonene som er definert som beste praksis. Kurset vil også forberede kandidatene til å gjennomføre ITIL Foundation sertifiseringtest. Hvem bør delta? Målgruppen for kurset er ledere og medarbeidere som er engasjert i tjenesteleveranser. Dette omfatter både strategi, planlegging, implementering og løpende tjenesteleveranser. Kurset passer for både organisasjoner som leverer f. eks IT-, Eiendoms-, Personal- og Økonomitjenester til både interne og eksterne kundegrupper. Kurs struktur og varighet 3-dagers offentlig eller bedriftsinternt kurs. Kurset starter hver dag kl 9 og avsluttes kl 1530. På dag 3 gjennomføres sertifiseringstest. Forutsetninger Ingen forutsetninger for å delta på kurset. Faglige kvalifikasjon Kurset leder frem til ITIL Foundation Certificate. (Sertifiseringstest gjennomføres på siste kursdag) Kursdokumentasjon Omfattende kursdokumentasjon som inneholder Kurskompendium, ITIL versjon 3 Pocket Guide, Norsk-Engelsk ordliste, 115 testoppgaver. Kursinnhold Service Management as a practise Innføring i IT Service Management BESTE PRAKSIS: Forstå hva og hvorfor Tjenesteorientering The Service Lifecycle Innføring i alle fasene av livssyklusen - målene og forretningsverdien for hver fase. Service Strategy Service Design Service Transition Service Operations Continual Service Improvement Service Management processes Hvordan de ulike prosessene spiller inn i livssyklusen. Vi diskuterer mål, omfang, aktiviteter, nøkkeltall og annet: Service Strategy Strategy Generation Service Portfolio Management Demand Management Service Design Service Catalogue Management Service Level Management Supplier Management Availability Management Capacity Management IT Service Continuity Management Information Security Management Service Transition Change Management Service Asset and Configuration Management Release and Deployment Management Service Validation & Test Service Operations Event Management Incident Management Request Fulfilment Problem Management Continual Service Operations Continual Service Improvement model The 7-step improvement process Functions Forstå mål, organisasjonsstruktur, bemanning, nøkkeltall og sammenhenger i ulike funksjoner Service Desk Technical Management Application Management IT Operations Management (IT Operations Control, Facilities Management) Roles Ansvar og funksjon hos de to nøkkelrollene i Service Management og innblikk i øvrige roller. RACI modell Process owner Service owner Technology and Architecture Service Management Technology [-]
Les mer
Oslo 3 dager 16 000 kr
19 Jun
urset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Continual Service Improvement-fasen (CSI). Kurset dekker styring og kontroll av a... [+]
Dette er et av fem kurs innen Service Lifecycle, og det retter seg mot deltagere som behøver kunnskaper om praksis og tilpasning innen ITIL® Service Lifecycle. Hovedfokuset ligger på ledelsesperspektivet for Service Management. Hvert kurs bygger på en av ITILs kjernebøker. Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Continual Service Improvement-fasen (CSI). Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og teknikker innenfor CSI, men ikke detaljer innen de understøttende prosesser. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Kurset går over 3 dager fra kl 09.00-17.00. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår.   Deltagelse på dette kurset vil gi deg flg kompetanse: Forstå Service Management i praksis og CSI prinsipper, hensikt og mål Forstå hvordan alle CSI-prosessene samhandler med andre livssyklus prosesser Sub-prosesser, aktiviteter, metoder og funksjoner som brukes i hver av CSI-prosessene Roller og ansvar innenfor CSI, samt aktiviteter og funksjoner for å oppnå optimal drift Hvordan man måler CSI ytelsen Forstå teknologi og krav til implementering til støtte for CSI Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer forbundet med CSI   [-]
Les mer
Oslo Og 5 andre steder 3 dager 14 000 kr
03 Apr
24 Apr
24 Apr
Dette kurset er ment å gi deltakerne en oversikt over de sentrale definisjonene som ITIL bruker og en oversikt over hvilke prosesser og funksjoner som ITIL definerer. [+]
 ITIL® er et rammeverk for beste praksis innen IT-serviceledelse, basert på erfaringer fra offentlige og private virksomheter over hele verden. ITIL har eksistert siden 1980 tallet og gjennomgått flere forandringer underveis. ITIL versjon 3 ble lansert i 2007 og i denne versjonen er det mer fokus på strategi og forretningsverdi, innføring av livssyklusperspektivet og at IT-tjenester skal støtte opp under virksomhetens øvrige strategier og mål.Dette kurset er ment å gi deltakerne en oversikt over de sentrale definisjonene som ITIL bruker og en oversikt over hvilke prosesser og funksjoner som ITIL definerer. Kurset vil gi deltakerne en forståelse av hvordan økt fokus på bedriftens mål og samspillet innen IT-avdelingen vil kunne gi en betydelig merverdi for bedriften. ITIL har fokus på fem hovedområder, og hvert av dem dekker et av aspektene i livssyklustankegangen: Service Strategy: En solid strategi er nødvendig for å kunne levere IT-tjenester av høy kvalitet. Denne delen av ITIL introduserer livssyklustankegangen, og sørger for samspill med bedriftens øvrige strategier. Service Design: Definisjon og utviklig av tjenestene i henhold til strategien, slik at tjenestene leveres med den kvalitet som kunden forventer, samtidig som man holder seg innenfor de rammebetingelser som er satt for tidsforbruk og kostnader. Service Transition: Å sørge for at strategien og planene settes ut i drift på en vellykket måte. Innovasjon i form av nye og endrede tjenester skal implementeres med minimalt avbrudd i driften, samtidig som endringene skal balanseres i forhold til kostnad, tid og sikkerhet. Service Operation: ivaretar dag-til-dag leveranser av IT-tjenestene og sikrer at avtalt tjenestenivå til brukere og kunder blir levert på en effektiv måte Continual Service Improvement: Selv med en vellykket drift på plass vil det være et behov for kontinuerlig forbedring. [-]
Les mer
Oslo 2 dager 11 000 kr
27 Apr
The target audience for this course is report designers who are experienced Web Intelligence users and who need to create complex Web Intelligence documents.. [+]
Participants will gain the comprehensive skills and in-depth knowledge needed to apply alternative query and reporting techniques when creating complex Web Intelligence documents. After completing this course, participants will be able to create combined queries and use sub-queries. They will also be able to use character and date string functions, create variables using "If" logic, and redefine calculation contexts. They will learn how to link Web Intelligence documents using the hyperlink functionality and also create their documents using various SAP data sources. Content: Reviewing Web Intelligence core report design Working with advanced query techniques Working with calculation contexts Creating formulas with character and date string functions Using If logic Working with additional reporting techniques Creating hyperlinks Creating a document using other data sources [-]
Les mer
Oslo 3 dager 15 900 kr
27 Mar
03 Jul
Kurset COBIT5 Assessor er et 3 dagers kurs som gir deg basisen for å kunne vurdere et selskaps forretningsmessige evner ihht. COBIT 5 Process Reference Model (PRM). [+]
In the COBIT® 5 Assessor course participants will master the understanding of how to perform a formal Process Capability Assessment and how it can be used to enable business goals, prioritize improvement activities and identify opportunities for improving the governance and management of IT assets. The course provides the basis for assessing an enterprise’s process capabilities against the COBIT 5 Process Reference Model (PRM). Evidence-based to enable a reliable, consistent and repeatable way to assess IT process capabilities, this model helps IT leaders gain C-level and board member buy-in for change and improvement initiatives. Assessment results provide a determination of process capability. They can be used for process improvement, delivering value to the business, measuring the achievement of current or projected business goals, benchmarking, consistent reporting and organizational compliance. The course is supported by practical exercises and engaging case-based scenarios. A successful practitioner candidate will be able to become an assessor or a lead assessor and apply for full ISACA certification if they can supply further proof of the competences required by ISACA. Learning Objectives At the end of this course, participants will gain competencies in:  How to perform a process capability assessment using the Assessor Guide / COBIT 5 How to apply the Process Assessment Model (The PAM) in performing a process capability assessment Specifically: To use the Process Reference Model, in particular to be able to use the 37 processes outlined in the PRM. To apply and analyse the measurement model in assessing process capability levels. To apply and analyse the capability dimension using generic criteria outlined in the PAM How to identify and assess the roles and responsibilities in the process capability assessment process How to perform and assess the 7 steps outlined in the Assessor Guide Specifically: Initiate a process assessment. Scope an assessment, using the tools provided and the PAM for the selection of the appropriate processes. Plan and brief the teams. Collect and validate the data. Do a process attribute rating. Report the findings of the assessment. How to use the self-assessment guide   [-]
Les mer
Oslo 2 dager 11 000 kr
02 May
BOW310: SAP BO BI4.0 WebIntelligence Report Design [+]
Participants will gain the comprehensive skills and in-depth knowledge needed to access, analyze and share data using SAP BusinessObjects WebIntelligence Report Design and BI launch pad. After the course, participants will be able to efficiently and effectively manage personal and corporate documents to access the information they and report users need, when they need it. They will be able to design reports using WebIntelligence Report Design and share their analysis with other users. Content: Overview of WebIntelligence Report Design core functions Creating WebIntelligence documents with queries Restricting data returned by a query Designing WebIntelligence reports Enhancing the presentation of data in reports Formatting reports Calculating data with formulas and variables Using multiple data sources Analyzing data Managing and sharing WebIntelligence documents [-]
Les mer
Oslo 3 dager 16 000 kr
19 Apr
Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service Operation-fasen. Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og tek... [+]
Dette er et av fem kurs innen Service Lifecycle, og det retter seg mot deltagere som behøver kunnskaper om praksis og tilpasning innen ITIL® Service Lifecycle. Hovedfokuset ligger på ledelsesperspektivet for Service Management. Hvert kurs bygger på en av ITILs kjernebøker. Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service Operation-fasen. Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og teknikker innenfor Service Operation, men ikke detaljer innen de understøttende prosesser. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Kurset går over 3 dager fra kl 09.00-16.30. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår. Deltagelse på dette kurset vil gi deg flg kompetanse: Forstå Service Management i praksis og Service Operation prinsipper, hensikt og mål Forstå hvordan alle Service Operation-prosessene samhandler med andre livssyklus prosesser Sub-prosesser, aktiviteter, metoder og funksjoner som brukes i hver av Service Operation-prosessene Roller og ansvar innenfor Service Operation, samt aktiviteter og funksjoner for å oppnå optimal drift Hvordan man måler Service Operation ytelsen Forstå teknologi og krav til implementering til støtte for Service Operation Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer forbundet med Service Operation   [-]
Les mer
Oslo 3 dager 16 000 kr
02 May
Hovedfokuset ligger på ledelsesperspektivet for Service Management. Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service S... [+]
Dette er et av fem kurs innen Service Lifecycle, og det retter seg mot deltagere som behøver kunnskaper om praksis og tilpasning innen ITIL® Service Lifecycle. Hovedfokuset ligger på ledelsesperspektivet for Service Management. Hvert kurs bygger på en av ITILs kjernebøker. Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service Strategy-fasen. Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og teknikker innenfor Service Strategy, men ikke detaljer innen de understøttende prosesser. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Kurset går over 3 dager fra kl 09.00-16.30. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår.    Deltagelse på dette kurset vil gi deg flg kompetanse: Forstå Service Management i praksis og Service Strategi prinsipper, hensikt og mål Forstå hvordan alle Service Strategi-prosessene samhandler med andre livssyklus prosesser De aktiviteter, metoder og funksjoner som brukes i hver av Service Strategy-prosessene Roller og ansvar innenfor Service Strategy, og aktiviteter og funksjoner for å oppnå optimal drift Hvordan man måler Service Strategy ytelsen Forstå teknologi og krav til implementering til støtte for Service Strategy Utfordringene, kritiske suksessfaktorer og risikoer forbundet med Service Strategy   [-]
Les mer
Oslo Og 2 andre steder 3 dager 13 800 kr
18 Apr
02 May
06 Jun
This three day, instructor-led IT Governance Foundation Course provides an overview of the main concepts of IT Governance according to COBIT® 5, ISACA® ’s latest gove... [+]
This three day, instructor-led IT Governance Foundation Course provides an overview of the main concepts of IT Governance according to COBIT® 5, ISACA® ’s latest governance framework, and how they can be applied. COBIT® 5 provides a comprehensive framework that assists enterprises create optimal value from IT by maintaining a balance between realising benefits and optimizing risk levels and resource use. COBIT® 5 enables IT to be governed and managed in a holistic manner for the entire enterprise, taking in the full end-to-end business and IT functional areas of responsibility, considering the IT-related interests of internal and external stakeholders. This course and the COBIT® 5 Foundation certificate are mandatory for additional COBIT® 5 training, including the COBIT® 5 Implementation Course and Assessor Program Training.    At the conclusion of the course attendees will understand: The major drivers for the development of a Framework The business benefits of using COBIT® 5 The COBIT® 5 Product Architecture. The IT management issues and challenges that affect enterprises. The 5 Key Principles of COBIT® 5 for the governance and management of Enterprise IT How COBIT® 5 enables IT to be governed and managed in a holistic manner for the entire enterprise. The key concepts in a Process Capability Assessment and the key attributes of the COBIT® 5 PAM (Process Assessment Model) How the COBIT® 5 processes and the Process Reference Model (PRM) help guide the creation of the 5 Principles and the 7 Governance and Management Enablers. The COBIT® 5 Foundation certificate is to confirm that a candidate has sufficient knowledge and understanding of the COBIT® 5 guidance to: Be able to understand the enterprise Governance and Management of Enterprise IT Create awareness with their business executives and senior IT Management Assess the current state of their Enterprise IT with the objective of scoping what aspects of COBIT® 5 would be appropriate to implement. Course Outline 1. THE KEY FEATURES OF COBIT® 5 The Reasons for the Development of CO-BIT®5 The History of COBIT® The Drivers for developing a Framework The Benefits of using COBIT®5 The COBIT® 5 Format & product Architec-ture COBIT® 5 and Other Frameworks 2. THE COBIT® 5 PRINCIPLES Topic 1: Enabler Focus Topic 2: Control Objectives to Manage-ment Practices Topic 3: From COBIT® 4.1 Management Guidelines to COBIT® 5: Enabling Process-es Guidelines 3. THE COBIT® 5 ENABLERS Enabler 1 – Principles, Policies and frame-works Enabler 2 – Processes Enabler 3 – Organisational Structures Enabler 4 – Culture, Ethics, and Behaviour Enabler 5 – Information Enabler 6 – Services, Infrastructure and Applications Enabler 7 – People, Skills and Competen-cies Walk Through on using Goals cascade to scope Processes 4. INTRODUCTION TO COBIT® 5 IM-PLEMENTATION The Life cycle Approach Inter related components of the life cycle Understanding the enterprise internal and external factors Key success factors for implementation The seven phases of the Life Cycle model explained The seven Change Enablement character-istics used in the life cycle. Change Enablement relationships to the Continual Improvement Life Cycle Making the Business case The differences between COBIT® 4.1 and COBIT® 5 5. PROCESS CAPABILITY ASSESS-MENT MODEL What is a process assessment What is the COBIT® Assessment Pro-gramme The differences between a capability and maturity assessment Differences to the COBIT® 4.1 CMM Overview of the COBIT® Capability Model & Assessments The Process Reference Model (PRM) The Process Assessment Model (PAM) The Measurement Framework Introduction to the Assessor Training Steps 6. EXAM Topic 1: preparation for the exam Topic 2: taking the exam Kursmateriale – papirfrie kurs! Glasspaper har valgt en miljøvennlig profil og gir deltakeren fra og med 2015 online kursdokumentasjon. Tilgang til dokumentasjonen vil bli sendt ut i forkant av kurset. Dette krever at man har med bærbar PC/MAC eller nettbrett på kurset. Du får tilgang til kursmaterial noen dager før kursstart - dette er elektronisk. Du trenger derfor å ta med PC eller et nettbrett på selve kurset  [-]
Les mer