Alle kategorier
Du har valgt: Hedmark
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Hedmark )
 

Test test [+]
Test test [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig Oslo 4 dager 19 200 kr
10 Jun
16 Jun
Du lærer å gjennomføre HMS-revisjoner på en effektiv og virkningsfull måte [+]
Du skal etter kurset: Kjenne til ulike metoder for å overvåke det systematiske HMS-arbeidet i virksomheten Kunne gjennomføre HMS-revisjoner basert på ISO 19011:2018 Være revisjonsleder og revisor i forbindelse med revisjoner av ledelsessystemer og internkontrollsystemer  Hva lærer du: Hvordan gjennomføre revisjoner med bruk av den internasjonalt anerkjente revisjonsmetoden NS-EN ISO-19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer Forskjeller og likheter mellom revisjon i henhold til ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 og forskrift om systematisk HMS-arbeid (Internkontrollforskriften) Alle faser i revisjonsprosessen: Planlegge, utføre, kontrollere og korrigere Om revisjonsfunn, rapportering og oppfølging Hvordan bruke revisjoner i kontinuerlig forbedringsarbeid Revisjonsprinsipper og kompetansekrav til revisor Om etiske retningslinjer og fortrolighet Ulike metoder for systematisk overvåking av internkontrollen Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
6 timer 1 500 kr
C#is very useful. [+]
C# is a power language. [-]
Les mer
Nettkurs 75 minutter 5 600 kr
PRINCE2 Agile Foundation gir forståelse for hvordan man bruker PRINCE2 i kombinasjon med smidige metoder. Gjennom sertifiseringen lærer du hvordan PRINCE2s prinsipper, pr... [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 50 spørsmål skal besvares, og du består ved 55% korrekte svar (dvs 28 av 50 spørsmål). Deltakerne har 1 time og 15 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige Forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 590 kr
Årlig gjennomgang av FSE inkludert førstehjelp - Nettkurs. For personell som arbeider nær ved elektriske anlegg og betjener elektrisk utstyr [+]
Målsetting: Forebygge at personell som arbeider nær ved elektriske anlegg og betjener elektrisk utstyr ikke blir utsatt for ulykker som er forårsaket av kortslutning (lysbue) eller strømgjennomgang i et lavspenningsanlegg. Deltakerne vil også få opplæring i hvordan man skal opptre hvis en kommer opp i en ulykke forårsaket av elektrisk strøm, samt teoretisk opplæring i førstehjelp (HLR). Kurset er i henhold til: Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav iht. FSE-forskriftens §§ 2 og 3 og DSB`s Elsikkerhet nr. 73 og 84 for ikke sakkyndig personell som skal arbeide med enkle driftsoppgaver. Årlig repetisjon er et myndighetskrav, ref. FSE-forskriften § 7.   Læremål: Etter gjennomført kurs skal deltakerne ha en bevisst holdning til elsikkerhet, slik at antall personskader og skader på materiell pga. elektrisk strøm blir redusert. FSE opplæring skal gi kunnskap om regelverk og instruksjoner, enkle vedlikeholdsoppgaver, hvordan betjene et elektrisk anlegg med blant annet sikringer og motorvern, risikovurdering og planlegging, jordfeilproblematikk og faremomenter, bruk av måleinstrumenter, bruk av verneutstyr og til slutt melding om ulykker og opplæring i førstehjelp ved strømulykker. Del 1 – FSE Instruert personell Elsikkerhet – hvorfor så viktig? Myndighetskrav FSE-forskriften Ansvarsforhold Instruert personell – definisjoner – ansvar Overordnet planlegging Risikovurdering Strømgjennomgang Melding om ulykker Ulykker og statistikk Kortslutning og lysbueskader Bruk av verneutstyr Feilsøking Jordfeilproblematikk Faremomenter Teknisk opplæring Del 2 - førstehjelp Opptreden på skadestedet Prioritering og behandling Elektriske skader  -  Fallskader Skader ved strømgjennomgang (rytmeforstyrrelser i hjerte) Lysbueskader Brannskader Hvordan HLR skal utføres De mest alminnelige akutte sykdommer Alminnelig reaksjon når krisesituasjoner oppstår   [-]
Les mer
Nettkurs 12 måneder 13 200 kr
Realfag passer for deg som trenger å forbedre karakteren i faget, eller som trenger fordypning for videre studier på høgskole eller universitet. [+]
Ingeniørpakken gir til sammen 2 realfagspoeng og passer for deg som vil bli ingeniør, men som mangler fag eller må forbedre fagene. Har du studiekompetanse, men mangler realfag for å kunne søke opptak ved ingeniørhøyskoler? Fagene du trenger, er matematikk R1 og R2 og fysikk 1. Her kan du prøve Matematikk eller Fysikk (gratis) Gjennomføring NettstudierDu bestemmer hva, hvor og når du vil lære. Her får du varierte leksjoner i form av tekster, video, quiz, podcast, veiledning og oppgaver. Du har alltid kontakt med din personlige lærer hos K2. Målet er å gjøre deg best mulig forberedt til eksamen. Her kan du prøve alle kursene (gratis) Din digitale læringsplattform Den nettbaserte læringsportalen til K2 er tilpasset både mobil, nettbrett og pc. Det gir deg enkelt tilgang til å studere faget på en engasjerende og spennende måte, uansett hvor du er.  Eksamen Som deltaker ved K2 er du privatist og må ta eksamen i fagene for å få karakter. Oppmeldingsfristene er normalt 15. september og 1.februar. Plattform for oppmelding til eksamen kan variere fra fylke til fylke. Se fylkesoversikt her. Husk at betaling av eksamensavgiften skjer ved oppmelding.  Velg Ingeniørpakken og få tilgang til Fysikk 1, Matematikk R1 og Matematikk R2 i 12 måneder. Du velger selv når du vil ta eksamen.  Fysikk 1, eksamen nov/des eller mai/juni Matematikk R1, eksamen nov/des eller mai/juni Matematikk R2, eksamen nov/des eller mai/juni Veien videre Om du har generell studiekompetanse (GENS) og velger å ta fagene fysikk 1 og matematikk R1 og R2 som privatist, da oppfyller du opptakskravene til flere studier, inkludert ingeniørstudier. Se praktisk info for frister og opptak til universitet og høyskole. Gratis veiledning Er du usikker på hva som skal til for å få studiekompetanse, ta gjerne kontakt med oss for gratis veiledning. Vi har veiledere med mange års erfaring som står klare til å hjelpe deg!Ønsker du mer informasjon om kurset velg "Send meg info"-knappen under. Vil du chatte med oss, så klikk på ikonet nederst i høyre hjørne. Lånekassestøtte Utdanningen er godkjent i lånekassen. Søk direkte via lanekassen.no.For mer informasjon se nettsiden vår under Praktisk info. Støtteordninger Er du organisert i en fagforening, kan du i de fleste fagforeningene søke støtte til utdanning. Dersom du er organisert bør du sjekke med din fagforening om muligheter for støtte, frister og hvordan du søker. Forkunnskaper Du må ha fullført grunnskole eller tilsvarende opplæring. Minoritetsspråklige bør ha minimum B1-nivå i norsk muntlig og skriftlig. Dersom du har behov for å lære mer norsk før du starter på utdanning har vi norskkurs på forskjellig nivå (A1-B2). Språkkursene er digitale med personlig oppfølging fra lærer. Se alle kurs her Krav til utstyr Som deltaker på K2 Nettstudier kan du bruke både mobil, nettbrett og PC når du tar kurset.Til eksamen må du ha tilgang til PC. I tillegg trenger du PC-versjonen av Office eller tilsvarende programmer. Se her hva du har tilgang til av nettbaserte ressurser på eksamen. Praktisk info Du finner svar på ofte stilte spørsmål på nettsiden vår under praktisk info.   [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 750 kr
04 Jun
12 Sep
03 Dec
Retningslinjer for virksomheten i aksjeloven § 6-12 beskriver alle sider ved dette begrepet: «retningslinjer» og viser eksempler, gir tips og råd. [+]
MEDLEMSKURS: Retningslinjer for virksomheten i aksjeloven § 6-12 (Gratis for medlemmer) Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Kursinnhold: Styrets ansvar for organisering av selskapet i Aksjeloven § 6-12 Hvorfor styret bør vurdere å etablere retningslinjer Hva menes med «retningslinjer» i lovgivningen? Grunner til at styret bør påse utarbeidelse av retningslinjer Fundament for styring og ledelse/ansvarsbegrensende prosess Hvem utvikler retningslinjene og hva kan de omfatte? Verdien i og for selskapet av gjennomtenkte retningslinjer for drift Retningslinjenes oppdragende og retningsgivende effekt Retningslinjer i praksis – definere og bestemme omfang og områder Eksempler fra andre selskaper og tips og råd   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Nettkurs 40 minutter 5 600 kr
MoP®, er et rammeverk og en veiledning for styring av prosjekter og programmer i en portefølje. Sertifiseringen MoP Foundation gir deg en innføring i porteføljestyring me... [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 50 spørsmål skal besvares, og du består ved 50% korrekte svar (dvs 25 av 50 spørsmål). Deltakerne har 40 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
5 dager 20 200
03 Feb
Du lærer hvordan virksomheter kan jobbe systematisk med ytre miljø for å være i samsvar med relevant regelverk. [+]
Hva lærer du? Du lærer hvordan systematisk arbeid med å redusere miljøpåvirkningen kan bidra til en mer bærekraftig utvikling, og at kontinuerlig forbedring av miljøprestasjonen vil bidra til å fremme virksomhetens samfunnsansvar. Hva du får igjen for kurset Du blir i stand til å bistå virksomheter med å redusere kostnader knyttet til avfall og energiforbrukDu blir i stand til å bruke miljøarbeid aktivt for å forbedre omdømmet Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettkurs 150 minutter 5 600 kr
PRINCE2 Agile® Practitioner tar utgangspunkt i den mest tidsaktuelle og relevante vinklingen av smidig tilnærminger, og rammeverket inkluderer en rekke smidige metoder, s... [+]
Du vil få tilsendt en sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.  Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er casebasert med 50 tilknyttede multiple choice-spørsmål, og du består ved 66% korrekte svar (dvs 30 av 50 spørsmål). Deltakerne har 2 timer og 30 minutter til rådighet på eksamen.  Dette er en åpen bok eksamen. Nødvendige forkunnskaper: PRINCE2® Agile Foundation eller PRINCE2® Foundation sertifisering [-]
Les mer
Nettkurs 1 990 kr
Profilanalyse og typeforståelse gir deg en grunnleggende innsikt i dine personlige preferanser, altså hva du liker å gjøre når du kan velge fritt. Det fokuserer på deg so... [+]
Profilanalyse og typeforståelse Lederskolen Kurset gir deg en grunnleggende innsikt i dine personlige preferanser, altså hva du liker å gjøre når du kan velge fritt. Det fokuserer på deg som person. Du starter med å svare på et spørreskjema basert på Optimas Organisasjonspsykologenes godkjente JTI-analyse (Jungs Type Index). Det gir i praksis samme resultat som en MBTI-analyse (Myers Briggs Type Index). Kurset er egnet for deg som ønsker å avklare egne preferanser før du velger studier og arbeidsoppgaver du skal vie mye av livet ditt til. Kurset hjelper deg å ta hensyn til hva du egentlig vil. Det kreves ingen forkunnskaper, kun at du er ærlig overfor deg selv, er motivert for å bli bedre kjent med egne preferanser og er i stand til å kommunisere på Skype. Varighet: Du får tilgang til kurset i 180 dager fra den dagen du melder deg på. I praksis kan kurset fullføres på en snau uke, da det er du som har svarene, men ikke spørsmålene. Læremidler som inngår i kursprisen: Lenke til JTI-spørreskjema og Lærehefte i Jungs typepsykologi, som sendes i posten etter at du har svart på spørreskjemaet og betalt for kurset. Vi lager også en personlig profilanalyse som du får på e-post. Læremidler som ikke inngår i kursprisen: Dersom man ønsker den personlige rapporten skrevet ut og satt inn i en mappe, kommer det en tilleggskostnad på kr 500,- inklusive porto. Målgruppe: Kurset er for alle som ønsker å bli kjent med egne preferanser og forstå egen indre motivasjon og samtidig få grunnlag for å forstå hvordan teamarbeid fungerer og evt. ikke fungerer. Prosjektledere eller personer som jobber som prosjektmedarbeidere er en typisk målgruppe som kan ha stor nytte av dette. Dersom man ønsker å sertifisere seg for gjennomføre slike analyser selv, finnes det muligheter for dette, i regi av Optimas Organisasjonspsykologene. Krav til kursdeltagere på kurset:   Ingen forkunnskaper kreves. Du må svare ærlig på 56 spørsmål på en link som sendes som e-post fra kursholder. Du må svare på et påfølgende spørreskjema når kursheftet er mottatt. Gjennomgang av spørreskjema med kursholder på Skype. Karakterer og kursbevis: I og med at dette ikke er et ordinært kurs opereres det ikke med Bestått/Ikke bestått. Nettopp fordi personlige preferanser ikke handler om en fasit på rett eller galt, men kun måler dine ønsker om hvordan du vil innrette deg i livet ditt, dersom du kunne velge fritt. Derimot får du en 15 siders rapport som beskriver dine preferanser og som sammen med læreboka danner et godt grunnlag for både innsikt i egne og andres preferanser. Kursbeskrivelse: Kurset er delt inn i følgende tre enheter: 1. Svar på 56 spørsmål på nett. Det krever at du svarer konsentrert og uten forstyrrelser og tar normalt ikke mer enn 15 minutter 2. Gjennomgå JTI-typeheftet og fylle ut et 15 siders dokument som mottas elektronisk og returneres når det er besvart elektronisk. Det tar normalt 1 time. 3. Samtale på Skype, der du gjennomgår trinn 1 og 2 med instruktøren. Dere deler skjerm og gjennomgår materialet og kommer fram til din personlige preferanseprofil og hva den kan brukes til i det praktiske liv. På slutten av samtalen får du din personlige rapport på e-post og kurset er ferdig. Kurset gir deg grunnlag for bedre forståelse av deg selv og andre. Det er et godt utgangspunkt for å gjøre studievalg og innrette deg både i studier, på jobb og fritid. Innhold: Du får følgende innsikter: Innledning til typebegrepet og Jungs psykologiske typer Typeteoriens grunnelementer og personlighetsdimensjonene Preferanser og typebestemmelse – Hva er en preferanse og type? Preferansenes ulike karakter - Hva motiverer meg og andre? Den ytre og indre verden – Energi, livsstil og mentale funksjoner Dine sterke- og undertrykte sider – Håndtering av disse Hvilke roller du foretrekker – eksempelvis i et prosjektteam Lærings- og kommunikasjonsstil, som påvirker din karriere og arbeidsstil Råd og tips for hvordan du bør innrette deg ut fra dine preferanser [-]
Les mer
Nettstudie 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring; [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: IINI1001 IT Introduksjon eller tilsvarende forhåndskunnskaper. Innleveringer: Et større prosjektarbeid som gjennomføres som gruppearbeid. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Vurderingen i faget er basert på prosjektarbeidet. Prosjektene gjennomføres gruppevis. Individuelle karakterer kan gis ved manglende deltakelse eller ved kontraktsbrudd med øvrige medlemmer. Ansvarlig: Thor O. Olsen         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet «Lokale informasjonstjenester» skal studenten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kjenner til ulike typer informasjon som brukes i bedrifter og organisasjoner- har kunnskap om hvordan datateknologi og nettløsninger kan brukes i bedriftens forvaltning av informasjon- har kunnskap om moderne former for intern opplæring og oppbevaring og tilgjengelighet av kunnskapskapital FERDIGHETER:Kandidaten:- kan se behov for og være pådriver for små og mellomstore informasjonsløsninger for intern informasjon- kan komme med anbefalinger for bruk av moderne IT-kommunikasjonsløsninger - kan både individuelt og i grupper diskutere og redegjøre for holdninger og standpunkter i forhold til informasjonsforvaltning og ivaretakelse av virksomheters kunnskapskapital GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har forståelse for betydningen av aktiv informasjons- og kunnskapsforvaltning.- kan delta i planlegging og gjennomføring av informasjonshåndteringsprosjekter- kan identifisere, planlegge og gjennomføre en selvstendig oppgave i samarbeid med andre Innhold:Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring;Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Lokale informasjonstjenester 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 4 dager 22 000 kr
This course provides IT Identity and Access Professional, along with IT Security Professional, with the knowledge and skills needed to implement identity management solut... [+]
. This course includes identity content for Azure AD, enterprise application registration, conditional access, identity governance, and other identity tools.   TARGET AUDIENCE This course is for the Identity and Access Administrators who are planning to take the associated certification exam, or who are performing identity and access administration tasks in their day-to-day job. This course would also be helpful to an administrator or engineer that wants to specialize in providing identity solutions and access management systems for Azure-based solutions; playing an integral role in protecting an organization. COURSE OBJECTIVES Implement an identity management solution Implement an authentication and access management solutions Implement access management for apps Plan and implement an identity governancy strategy COURSE CONTENT Module 1: Implement an identity management solution Learn to create and manage your initial Azure Active Directory (Azure AD) implementation and configure the users, groups, and external identities you will use to run your solution. Lessons M1 Implement Initial configuration of Azure AD Create, configure, and manage identities Implement and manage external identities Implement and manage hybrid identity Lab 1a: Manage user roles Lab 1b: Setting tenant-wide properties Lab 1c: Assign licenses to users Lab 1d: Restore or remove deleted users Lab 1e: Add groups in Azure AD Lab 1f: Change group license assignments Lab 1g: Change user license assignments Lab 1h: Configure external collaboration Lab 1i: Add guest users to the directory Lab 1j: Explore dynamic groups After completing module 1, students will be able to: Deploy an initail Azure AD with custom settings Manage both internal and external identities Implement a hybrid identity solution Module 2: Implement an authentication and access management solution Implement and administer your access management using Azure AD. Use MFA, conditional access, and identity protection to manager your identity solution. Lessons M2 Secure Azure AD user with MFA Manage user authentication Plan, implement, and administer conditional access Manage Azure AD identity protection Lab 2a: Enable Azure AD MFA Lab 2b: Configure and deploy self-service password reset (SSPR) Lab 2c: Work with security defaults Lab 2d: Implement conditional access policies, roles, and assignments Lab 2e: Configure authentication session controls Lab 2f: Manage Azure AD smart lockout values Lab 2g: Enable sign-in risk policy Lab 2h: Configure Azure AD MFA authentication registration policy After completing module 2, students will be able to: Configure and manage user authentication including MFA Control access to resources using conditional access Use Azure AD Identity Protection to protect your organization Module 3: Implement access management for Apps Explore how applications can and should be added to your identity and access solution with application registration in Azure AD. Lessons M3 Plan and design the integration of enterprise for SSO Implement and monitor the integration of enterprise apps for SSO Implement app registration Lab 3a: Implement access management for apps Lab 3b: Create a custom role to management app registration Lab 3c: Register an application Lab 3d: Grant tenant-wide admin consent to an application Lab 3e: Add app roles to applications and recieve tokens After completing module 3, students will be able to: Register a new application to your Azure AD Plan and implement SSO for enterprise application Monitor and maintain enterprise applications Module 4: Plan and implement an identity governancy strategy Design and implement identity governance for your identity solution using entitlement, access reviews, privileged access, and monitoring your Azure Active Directory (Azure AD). Lessons M4 Plan and implement entitlement management Plan, implement, and manage access reviews Plan and implement privileged access Monitor and maintain Azure AD Lab 4a: Creat and manage a resource catalog with Azure AD entitlement Lab 4b: Add terms of use acceptance report Lab 4c: Manage the lifecycle of external users with Azure AD identity governance Lab 4d: Create access reviews for groups and apps Lab 4e: Configure PIM for Azure AD roles Lab 4f: Assign Azure AD role in PIM Lab 4g: Assign Azure resource roles in PIM Lab 4h: Connect data from Azure AD to Azure Sentinel After completing module 4, students will be able to: Mange and maintain Azure AD from creation to solution Use access reviews to maintain your Azure AD Grant access to users with entitlement management [-]
Les mer
Drammen 8 dager 52 850
22 Oct
Training for leaders and professionals driving the work to improve the organization's performance. [+]
Lean Six Sigma Black Belt training.  This training builds understanding of what it takes to create outstanding business results. It is designed for leaders and professionals driving the work to improve the organization's performance. You learn "strategy deployment and organizational development" and "analysis and visualization of business data". The course is 8 days virtual or physical classroom, delivered by partner Aksena. Target group: Leaders responsible for internal business development (Operational Excellence programs and strategic business improvement programs). Leaders responsible for strategy and business development. Leaders responsible for the operation. Leaders responsible for developing and implementing the environment and sustainability strategy. Leaders responsible for developing and implementing the digital strategy. Leaders responsible for the quality system, audits and internal standards. Leaders responsible for the customer journey. Leaders and subject matter experts responsible for continuous improvements. Lean Six Sigma Black Belts, Lean managers, Lean navigators and Lean coordinators.   Corse content: The course is divided into 2 modules. A module is 4 consecutive days of training.   Topics: How to design a holistic planning and execution structure supporting the ambitions of an agile organization. How to design the process for strategy deployment. How Balanced Scorecard (BSC) and tactical plans together can be used for concretization, involvement, reconciliation and communication in the process of strategy deployment. How Business Process Management (BPM) can be used for control and development of the company’s business processes. How Value Stream Management (VSM) can be used to identify strategic improvement needs. How to establish and further develop a program for internal business development (based on Lean, Six Sigma, BPM, BSC and Agile methods). How the theories in the Green Belt and Black Belt course can be used for operations assessments. How the theories in the Green Belt and Black Belt course can be used to operationalize and implement a strategy for environment and sustainability. How the theories in the Green Belt and Black Belt course can be used to operationalize and implement a strategy for digitization. How data analysis can be used for documentation of product and process performance. How data analysis can be used for fact-based root cause analysis. How data analysis can be used for fact-based prioritization in improvement processes.   Module 1: Strategy deployment This module introduces important methods and tools for strategic analysis and development of the organization. Topics covered: What a Business System is and why it is important. What Balanced Scorecard (BSC) is and how it can be used for development, communication and deployment of strategy. What Business Process Management (BPM) is and how it can be used to gain control of and further develop the company’s value-creating processes. What Value Stream Management (VSM) is and how it can be used to improve end-to-end performance for products and services. How Hoshin Kanri from Lean and the theories from the Green Belt course can be used to design the process for strategy deployment. How core values ​​and Lean management principles establish a framework for behavior and decisions. How to establish and further develop a program for internal business development (strategic improvement program). How operational assessment based on the theories in the Green Belt and Black Belt can be used to develop the overall business improvement system. How organizational flexibility can be increased through agile planning and implementation at all levels.   Module 2: Data analysis & visualization This module introduces important tools for standardized visualization and analysis of business data without the use of formulas. The analysis program Minitab is used in the exercises. Topics covered: Various basic tools for visualizing data. The importance of understanding variation. Distributions and what they tell us. Sampling of data. Estimation of parameters. Uncertainty in estimation. Measurement system analysis - do we measure what we intend to measure? Hypothesis testing - we measure a difference, but is it significant? Capability analysis - what is the performance when measured against the specifications? Linear regression analysis - can we explain the variation observed? Experimental experimental design and why it is important.   Tools and methods included Brainwriting Hoshin kanri Balanced ScoreCards Business Process Management (BPM) The Catchball principle The X-matrix Enterprise process model (EPM) Capital model, human and structural capital Radar chart Histogram The normal distribution and other distributions Pareto diagram Boxplot Dotplot Control charts (I, MR, Xbar, R, P, U) Simple and multiple linear regression analysis Introduction to Experimental Design (DoE) Capability analysis Hypothesis testing for two samples Correlation Scatterdiagram The confidence interval Measurement system analysis using MSA, Bias & Linearity Studies Some of the methods and tools are described at the introductory level, others are described thoroughly.   Instructors: Sven Danielsen, Henning Bakken and Sissel Lundeby are course instructors.  Sven is the CEO of Aksena. He offers strategic consultancy services and works as a lead instructor. His core competence is related to the Business System companies need to establish sustainable great results. Sven has been instructor for more than 100 courses and written three books within Lean Six Sigma. Henning is a partner in Aksena, working as a strategic advisor and training instructor. He has a long experience as a manager in international business. Key responsibilities has been within implementation, execution and governance of improvement programs based on Lean, Six Sigma, BPM and BSC in larger companies. Sissel is a trainer and consultant at Lean Tech. She has practiced Lean Six Sigma since 2002, completing Black Belt projects and certification. She is a IASSC (International association for Six Sigma certification) accredited trainer associate, with more than 20 years' experience within manufacturing and environmental technology.     Feedback: "Inspiring, professionally competent, popularize a theoretical discipline" Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Academic highly skilled and clear performance. Fun and builds trust" Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10 good at reaching everyone" Erlend Stene, Sales leader at Berendsen "Clear and well presented. Good at asking questions and listen (check understanding)" Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled" Participant from EWOS "You are inspiring, positive and professionally skilled" Participant from EWOS     Diploma and certification: Diploma: To obtain a diploma for successful completion you must have attended at least 6 of 8 course days. Certification: To become certified Black Belt, participation is required in accordance with the requirements for the diploma (above). In addition you need to successfully complete the Green Belt course and conduct an approved improvement project within 12 months after the course end. The project is considered approved if the project owner has approved the project and Aksena has approved the approach, tool usage and documentation. By agreement, projects other than Six Sigma projects can also be approved.     Relevant information: This course can be arranged at the request of companies.  Open courses are arranged according to the course calendar. Around 2 weeks before the course start-up, participants receive an agenda, recommended preparations and other practical information.  We use group exercises to practice methods and tools. The results of the group work are presented and discussed. To get the most out of this course, we recommend you to do an improvement project. Several of the exercises can then be carried out on your own problem. You also have the opportunity to get valuable feedback on your project from the course instructor and other course participants. You will receive an electronic version of the course material. You need Minitab for the analyzes. You can download a free trial version that is valid for 30 days.  [-]
Les mer
Nettstudie 4 timer 2 190 kr
Lederen har en viktig rolle i å veilede og legge til rette for at personalet utvikler en felles forståelse for oppdraget som er gitt i rammeplanen. [+]
SFO skal være et fellesskap og en lærende organisasjon, som jevnlig vurderer og videreutvikler sin praksis. SFO skal legge til rette for at hele personalet reflekterer over faglige og etiske spørsmål i tilknytning til rammeplanens verdier og innhold, og hvordan de kan være gode rollemodeller for barna (utkast til nasjonal rammeplan for SFO 2021). Hvordan ha fokus på å lede, være en god rollemodell for andre ansatte og barna, samt ha fokus på faglig innhold i hverdagen i SFO/AKS?  Dette todelte kurset har som mål å styrke og bevisstgjøre deg som leder. Her får du konkret kunnskap og metodikk som du kan benytte for å utvikle den pedagogiske praksisen i SFO. Gjennom systematisk arbeid med vurdering, planlegging og coaching vil du tydeliggjøre din rolle som leder, og samtidig skape en lærende organisasjon der alle deltar i utviklingen på egen arbeidsplass.  Kursinnhold Hvordan skal vi bryte ned begrepene og skape en felles forståelse for innholdet i den nye rammeplanen for SFO? Hva legger vi i begrepet «lærende profesjonsfelleskap» – og hva betyr det i hverdagen? Hvordan legge til rette for at alle gis muligheten til å reflektere over egen praksis? Hvordan inspirere og få alle til å gjennomføre i praksis det vi har blitt enige om i felleskap? Fokus er på lederes utfordringer og muligheter knyttet til nasjonal rammeplan for SFO, med vekt på praktisk kunnskap og kompetanseheving i hele personalet.    Kursholder Robert Mjelde Flatås er høgskolelektor i pedagogikk. Han har mange års erfaring som kontaktlærer og som rektor på barnetrinnet. Gjennom sin praksis i skolen har han vært spesielt engasjert i SFO som en viktig arena for lek, læring og utvikling, og sett behovet for helhetlig tenkning og samarbeid på tvers. Robert er forfatter av flere bøker for personale i SFO og for lærere, blant andre: Uteaktiviteter i skole og SFO, Livsmestring i klassen. Håndbok for læreren, og SFO-gnist. Aktiviteter og leker.   Når du melder deg på kursdag 1, blir du automatisk oppmeldt til kursdag 2.Kursdatoer: 22. september og 29. september.   [-]
Les mer