Mediekurs, film og TV
Vest-Agder
Du har valgt: Kristiansand
Nullstill
Filter
Ferdig

-

58 treff ( i Kristiansand ) i Mediekurs, film og TV
 

1 år 97 000 kr
Lev ut filmdrømmen din og få tid til å realisere filmideene dine. Her møter du andre filmfreaks i et kreativt miljø, og får et godt grunnlag for videre studier innen film... [+]
Bak og foran kamera "Film" er et begrep som dekker all bruk av levende bilder. Vi fordyper oss i dokumentar- , fiksjon-, eksperimental- og animasjonfilm.Gjennom egenproduksjoner på video lærer du de ulike genrene og filmatiske virkemidlene å kjenne. Du utvikler kreativitet og får prøve deg i mange utfordrende roller, både bak og foran kamera. Regissør i magen? Skriv egne manus og sett sammen egen stab. Sammen går vi gjennom det som lages og evaluerer produksjonene for å finne måter å utvikle dem videre på. Inspirasjonen fra medelever og solid tilbakemelding på det du lager, gjør deg til en bedre filmskaper. Foto og regiarbeid, lyssetting og redigering er andre viktige emner.Den viktigste kilden til inspirasjon og kunnskap er likevel en grundig gjennomgang av filmhistorien - både norsk og internasjonal - og møte med god film. På filmlinja vil du lære mange klassikere å kjenne.    Lag film Du vil både få anledning til å arbeide på egnehånd og i grupper. Filmteori tilegnes gjennom forelesninger og oppgaver. Det blir besøk av filmfolk og gjestelærere. Men viktigst av alt er at du er villig til å avsette tid til å jobbe sammen med andre både på dine egne og andres prosjekter. Din egen innsats er avgjørende for utbyttet av året. Du trenger ingen spesielle forkunnskaper, men arbeidet på linja krever en sterk interesse for film. All filming og redigering foregår på digitalt utstyr. Dette er et ideelt læringsredskap. Du kan arbeide hurtig med små kostnader og bearbeide bilde og lyd på utallige måter. Skolen legger til rette for mange og gode filmopplevelser.   Videoklubb Filmlinja har visninger hver søndag i skolens kinosal.   Turer - ekskursjoner Hovedturen blir en cirka 2 ukers rei-se til New York og Hawaii. Vi besøker viktige filmsteder og lager film. Vi får også tid til å besøke Ground Zero og andre attraksjoner i NY. På Hawaii vil vi besøke steder som Pearl Harbor og Waikiki beach.Så har vi en kortere reise, for eksempel til Danmark, og en tur på skolens hytta på Hovden   «Det eneste du trenger for å lage film er en revolver og en kvinne (Jean-Luc Godard)» [-]
Les mer
Nettkurs 24 måneder 4 998 kr
BLI FORFATTER/FRILANSJOURNALIST Nett eller brevbasert skrivekurs som lærer deg inntektsbringende skrivekunst [+]
Mange mennesker drømmer om å bli forfatter, men kun en brøkdel gjør drømmen til virkelighet. Hvorfor det? Den viktigste grunnen er nok for liten kunnskap om faget, noe som resulterer i at man aldri kommer skikkelig i gang.  Vi snakker da om manglende kunnskap om kreativ tenkning, hvordan man får frem følelsene hos leseren (meget viktig), formuleringskunst, diverse skriveteknikker, hvordan presentere stoffet til riktig målgruppe gjennom passende redaktør/forelegger og en hel del andre nødvendige faktorer. Gjennom de siste 27 årene (siden oppstart i 1996) hvor vi har kunnet tilby dette enestående skrivekurstilbudet, har vi stadig oppdatert/forbedret kurset og tilegnet oss bred erfaring og mange nyttige kontakter. Dette gjør at du som elev hos oss, kan få den rette veiledningen på veien til målet som dyktig forfatter og/eller frilansjournalist. Forøvrig er dette komplette skrivekurset det eneste på markedet i sitt slag, og prismessig svært rimelig i forhold til andre fjernundervisningskurs. skrivekurset fikk også meget god omtale i en artikkel i Aftenposten 15/3-97, samt i avisen Dag og Tid 24/2-00. Kurset er dessuten omtalt i NRK radio, og vi har mottatt mange gode tilbakemeldinger fra fornøyde elever som nå er forfattere/skribenter. Her følger noen hyggelige tilbakemeldinger:  Jeg lærte veldig mye under skrivekurs hos Norsk Forfatterutvikling, og har lyst til å fortelle at jeg nå får utgitt min første bok. En kriminalroman, som blir utgitt til høsten. Jeg vil sende en takk til studieleder S. Hermansen, for all hjelp under skrivekursets gang. Mvh. Nina-Karethe Bø. Har lyst til å dele en gledelig nyhet med Norsk Forfatterutvikling. Etter skrivekurs hos dere, får jeg nå utgitt en barnebok. Både det teoretiske og psykologiske i kurset var nyttig for meg. Mvh. Tordis Friis. Min siste bok er skrevet etter at jeg begynte på skrivekurs hos dere, og jeg har fått svært mange gode tilbakemeldinger. Det har vært gøy! Hilsen Inger P. Lundegaard. Det ser ut til at det jeg lærte på skrivekurs hos dere har hatt sin positive virkning. Nå har jeg fått bekreftet fra et stort forlag at de vil utgi min thriller; «Ørnenes skygge» Det var jo den jeg brukte som mal på skrivekurs hos dere. Det kan jo bli en fjær i hatten for dere når den kommer ut. Egil Foss Iversen. Tenkte bare å sende noen ord og fortelle at nå har jeg utgitt min første bok. Den er utgitt på forlaget Norske Bøker. Det var etter skrivekurs hos dere at jeg våget å gå igang med et bokprosjekt. Tusen takk for hjelpen! Vennlig hilsen Åse Rigmor Ulvestad. Siden jeg begynte på skrivekurs hos dere, så har jeg publisert tre noveller, takk for givende kurs! vennlig hilsen Mikael Frøjd. Mottatt 23/1-18.     Hva består skrivekurset av:  Du kan skrive hjemme hos deg selv, i ditt eget tempo Vi viser deg hvordan du kan skrive noveller, romaner og blad- og avisartikler. Bare få ukers studier kan gi deg ekstrainntekter ved dine nyutviklede ferdigheter. Hvorfor ikke forbedre din nåværende livsstil? Ved å bli en dyktig og kanskje anerkjent forfatter eller frilansejournalist, vil du snart merke at selvtilliten øker og muligheten for gode inntekter stiger.  Kort tid etter bestilling får du tilsendt spennende trinn- for- trinn- kursmateriale som avslører hemmelighetene til profesjonell skrivekunst, hemmeligheter som du snart kan bruke til egen fordel!  Leksjon 1: Suksesshistoriens grunnelementer og konstruksjon.Leksjon 2: Lær å skrive artikler du kan tjene gode penger på.Leksjon 3: Fortellinger som vekker følelser hos leserne. Leksjon 4: Fortellerkunstens ABC.Leksjon 5: Personen som det livsviktige element. Leksjon 6: Noveller som blir kjøpt og lest .Leksjon 7: Barne- og ungdomsfortellinger, biografi, faglitteratur og    bokanmeldelser.Leksjon 8: Hvordan du skriver en roman som kan gi deg de store inntektene. Dette skrivekurset i 8 deler tar deg trinn- for- trinn gjennom VITALE kunnskaper, som gir deg uslåelige fordeler slik at du virkelig kan lykkes.  Kurset er spesiallaget for selvstudium med 15 innsendingsoppgaver, fordelt på tre innsendinger. Disse kan du sende inn, de blir da kommentert av din egen personlige veileder. Du mottar også en mengde øvningsoppgaver og annen viktig informasjon i forbindelse med utgivelser. For elever som måtte ønske ytterligere oppgaver, ordner vi dette. Du er selvfølgelig også velkommen til å komme med faglige spørsmål pr. brev eller e-post.  Du mottar kursbevis samt tilbud om manuskriptvurdering når kurset er fullført tilfredsstillende. Husk at det ikke er noen tidfrister forbundet med gjennomføringen av kurset.   Hva koster det  Veiledende pris for vårt komplette skrivekurs er kr. 7998,-, men vi har for tiden et spesialtilbud gående. Meld deg derfor på nå, så er du sikret at du gjør denne virkelige gode avtalen med oss.   Ved å betale hele kurset med engang, så betaler du nå kun kr. 5998,-. Du sparer altså hele kr. 2000,-   Om du ønsker et mer nettbasert skrivekurs, hvor alt studiemateriell leveres til deg elektronisk (via e-post) så betaler du kun kr. 4998,-. Merk deg at for levering av denne utgaven av skrivekurset, så gjelder det ingen angre/returrett (umulig å levere tilbake). Ved å betale den papirbaserte versjonen i avdrag, så betaler du kun kr. 495,- pr avdrag (totalt 14 avdrag).  Ved å betale den nettbaserte versjonen i avdrag, så betaler du kun kr. 395,- pr avdrag (totalt 14 avdrag).  Prisene inkluderer komplett skrivekurs med kursmateriell, eksp. avgift, studieavgift (svar på innsendingsoppgaver etc.). Oppkravsgebyr/frakt kommer i tillegg med kr. 192,- på den papirbaserte versjonen som sendes pr post.  Alt du trenger å gjøre er å fylle ut bestillingsskjemaet og krysse av for ønsket betalingsmåte. Du vil da i løpet av en uke motta komplett studiemateriell i postoppkrav.  Ta en god avgjørelse til en spennende forandring i ditt liv og meld deg på nå!!!  [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 2 semester 45 000 kr
Mange arbeidsgivere etterspør kunnskap om digital markedsføring. Lær deg å lage godt, engasjerende digitalt innhold brukerne dine vil ha. [+]
Etter kurset Digital markedsføring, skal du ha grunnleggende kunnskaper innen dataanalyse og kjenne til digitale mediers rolle innen markedsføring. Du skal beherske digital markedsføring, strategi og planlegging, samt jus og etikk innenfor samme tema. Du skal bli i stand til å analysere effekten av strategi og kampanjer. Du skal vite hvordan nettsidene optimaliseres, samt hvordan man etablerer og drifter digitale annonser. Du skal kunne lede digitale kampanjer og ha kunnskap om hvilken betydning en god digital strategi har innen digital markedsføring. Studiet er både praktisk og teoretisk rettet – med hovedvekt på å løse praktiske obligatoriske oppgaveløsning basert på teoretisk kunnskap. Studentene vil gjennom studieåret gjennomføre en rekke individuelle og gruppebaserte praktiske og teoretiske oppgaver knyttet til de forskjellige undertema. [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Bachelorstudiet i journalistikk er beregnet på deg som vil bli journalist eller jobbe innen media. [+]
  Du velger mellom fordypning i avis-/nettavisjournalistikk og radio-/fjernsynsjournalistikk. I begge tilfeller tilbyr Mediehøgskolen et aktivt studium med stor vekt på praktisk produksjon.  Bachelorstudiet kan kun tas på heltid på grunn av obligatorisk praksis, men det er mulig å ta teoretiske emner som enkeltemner. Det gis tilbud om studietur til Afrika i tredje semester.   Aktualitet, profil og relevansMediekunnskap og journalistiske ferdigheter etterspørres i det moderne kommunikasjons- og mediesamfunnet. Mediebedriftene etterspør ikke minst journalister som kan verktøyene som brukes i redaksjonene i dag, og allsidige journalister som behersker flere medier. Vår praktiske profil gjør at du forberedes godt på den praktiske virkeligheten i redaksjonene. Du forberedes til den flermediale virkeligheten gjennom perioder med praktisk øvelse i bruk av ulike medier. I sammenheng med den praktiske profilen legger vi forøvrig stor vekt på oppfølging av våre journalistikkstudenter. Et annet særtrekk ved vårt journalistikkstudium er fokuset på forholdet mellom medier, etikk og livssyn.   Relevante bachelor-kombinasjonerBachelorstudiet består av toårig yrkesutdanning i journalistikk på heltid og et tredje år. Som tredjeår anbefaler Mediehøgskolen høgskolens egne årsstudier, men også studier fra andre høgskoler og universitet kan godkjennes. Som journalist i dag vil du jobbe i en sammensatt virkelighet preget av et større kulturelt og livssynsmessig mangfold enn tidligere. Derfor tror vi våre studier i tverrkulturell kommunikasjon og i kommunikasjon og livssyn gir en svært relevant ballast for en journalist.   Internasjonal profilStudieturen til Afrika på andreåret er et uttrykk for Mediehøgskolens internasjonale orientering. Mediehøgskolen planlegger master i global journalistikk, og har allerede vært med og drevet masterutdanning i journalistikk noen år i Kosovo og Etiopia.   MålGjennom bachelorstudiet skal studenten opparbeide seg målbare faglige og metodiske kvalifikasjoner. På denne bakgrunn har bachelorgraden i journalistikk noen overordnede mål for hva studentene skal ha tilegnet seg ved fullført grad. Studentene skal tilegne seg: - kunnskap om journalistikk og medier, og de politiske, sosiale, kulturelle og livssynsmessige sammenhenger de er knyttet til og fungerer i. - kommunikasjonsteorier og -prosesser med fokus på medienes rolle overfor enkeltmennesket og samfunnet som helhet. - samfunnets organisering, virkemåter og aktuelle temaer. presse-etikk, etisk teori og livssynsteori. r- elevante tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid innen journalistikk som fag og profesjon. - ferdigheter til å kunne utføre den journalistiske arbeidsprosessen på en profesjonell måte. - kritisk vurdere og analysere egne og andres mediebudskap, kilder og tekster. - kunne ta gode, etisk begrunnede valg i journalistiske arbeidsprosessen. orientere seg i viktige institusjoner på ulike nivå i samfunnet. - holdninger som fremmer demokratiske verdier som ytringsfrihet, trykkefrihet og informasjonsfrihet. - søk etter sannhet og en kildekritisk grunnholdning. - et bevisst og aktivt forhold til medienes samfunnsrolle. - kritisk refleksjon og etisk bevissthet på fagfeltet i forhold til eget og andres arbeid. - bevissthet rundt eget og andres verdigrunnlag som yrkesutøvere og aktører i et mediesamfunn. [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
På forespørsel
Mediekommunikasjon er et studium av medier og kommunikasjon med vekt på praktisk radio- og fjernsynsjournalistikk. Studiet tilbys kun som årsstudium, og er særlig relevan... [+]
Aktualitet og profilKunnskaper om medier og kommunikasjon er aktuelt, og etterspørres på mange områder i det moderne mediesamfunnet. Studiet mediekommunikasjon gir en grunnleggende innføring i kommunikasjon og journalistikk, og følger i hovedsak samme opplegg som radio- og tv-linja på første året av journalistikkstudiet. Det gjør mediekommunikasjon til et aktivt studium med stor andel praksis. Studiet gir også kompetanse i etikk og livssyn som bakgrunn for medieanalyse og journalistikk. Særpreg og relevans Årsstudiet i mediekommunikasjon radio og fjernsyn er tverrfaglig i sin oppbygning. Studiet drar veksler på medievitenskap, samfunnsvitenskap, livssynskunnskap og sosialantropologi.Mediekommunikasjon er kjennetegnet av mye praksis og tett oppfølging av studentene. Studentene gis grunnleggende opplæring i publiseringsplattforme for radio og fjernsyn. Studiet knytter teori og praksis nært sammen, og høgskolen er blant annet tilrettelagt med redaksjonsrom og nødvendig produksjonsutstyr tilnærmet et moderne mediehus. Høgskolens kristne verdigrunnlag kommer til uttrykk gjennom vektleggingen av medie-etikk og sentrale verdimessige spørsmål. Forståelse av ulike livssyn inngår også som en del av undervisningen. I et stadig mer globalisert samfunn gir det nyttig ballast.Studiet kvalifiserer for journalistisk arbeid av ulik karakter. Det gir også verdifull kompetanse inn mot informasjons – og pr-arbeid. Årsstudium i mediekommunikasjon radio og fjernsyn  kan inngå i en bachelorgrad i tverrkulturell kommunikasjon eller kommunikasjon og livssyn ved Mediehøgskolen. Dersom det er ledige plasser på andreår journalistikk, kan man søke om opptak og eventuell innpassing til bachorgrad i journalistikk.Studenter som ønsker å innpasse årsstudium i mediekommunikasjon radio og fjernsyn  eller enkeltemner fra studiet ved Mediehøgskolen i en bachelorgrad ved en annen institusjon som omfattes av Lov om universiteter og høyskoler, må søke den andre institusjonen om dette.   Mål Gjennom studiet skal studenten opparbeide seg målbare faglige og metodiske kvalifikasjoner. På denne bakgrunn har årsstudium i mediekommunikasjon radio og fjernsyn noen overordnede mål. Studentene skal tilegne seg: kunnskap om journalistikk og medier, og de politiske, sosiale, kulturelle og livssynsmessige sammenhenger de er knyttet til og fungerer i. kommunikasjonsteorier og -prosesser med fokus på medienes rolle overfor enkeltmennesket og samfunnet som helhet. presse-etikk, etisk teori og livssynsteori. ferdigheter til å kunne utføre den journalistiske arbeidsprosessen på en profesjonell måte. kritisk vurdere og analysere egne og andres mediebudskap, kilder og tekster. kunne ta gode, etisk begrunnede valg i journalistiske arbeidsprosessen. holdninger som fremmer demokratiske verdier som ytringsfrihet, trykkefrihet og informasjonsfrihet. søk etter sannhet og en kildekritisk grunnholdning. et bevisst og aktivt forhold til medienes samfunnsrolle. kritisk refleksjon og etisk bevissthet på fagfeltet i forhold til eget og andres arbeid. bevissthet rundt eget og andres verdigrunnlag som yrkesutøvere og aktører i et mediesamfunn.    Emneliste for årsstudium i mediekommunikasjon radio og fjernsyn:JO102 Kommunikasjon og medier (20 stp)JO103 Medier, etikk og livssyn I (10 stp)JO106 Journalistisk teori og metode I (10 stp)MK107B Journalistisk praksis (20 stp) [-]
Les mer
På forespørsel
Alle har en mening om mediene og om kommunikasjon. Mye av dette er personlig synsing. Målet med JO102 er å skaffe reell kjennskap til dette fagfeltet. [+]
Målgruppe, kompetanse og utdanningsløp Kommunikasjon og medier utgjør en sentral del av journalistutdanningen ved Mediehøgskolen. Emnet vil også være nyttig for den som søker en større forståelse av medier og kommunikasjon, for eksempel de som ønsker å undervise i mediefag.Emnet skal gi studentene innsikt i teori og forskning om kommunikasjon i ulike former med spesiell vekt på mediekommunikasjon.JO102 Kommunikasjon og medier inngår i Mediehøgskolens bachelorgrad i journalistikk på første semester.     Mål Gjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om forholdet mellom medier, samfunn og kultur. forholdet mellom mediene og brukerne. mellommenneskelig kommunikasjon. grunnleggende metodespørsmål. ferdigheter til å kunne vurdere hvordan mediene preger samfunnet og dets medlemmer, og hvordan samfunnet preger mediene. kommunisere mellommenneskelig, også på tvers av kulturgrenser. bruke samfunnsvitenskapelig metode i møte med egen eller andres forskning. holdninger som fremmer en dypere forståelse for medienes plass og funksjon i samfunnet.   Innhold Kommunikasjon og medier gir et medie- og kommunikasjonsteoretisk grunnlag for journalistisk arbeid. Emnet består av fire hoveddeler. Det tilbys en ekstra hoveddel for studenter som kan dokumentere høgskole- eller universitetseksamen innenfor det samme pensum som inngår i en av de fire delene.1. Medier, samfunn og kulturDenne delen gir en innføring i medienes egenskaper, funksjon og historie som institusjoner. Medienes rolle i samfunn og kultur drøftes. Temaer som mediekonkurranse og kulturforståelse vektlegges for å gi en bedre forståelse av medienes rolle før, nå og i fremtiden.2. Mediene og brukerneDenne delen gir en innføring i mediebruk og publikumsforskning. Medienes påvirkning i møte med enkeltmennesker drøftes med særlig vekt på barn og unge.3. Mellommenneskelig kommunikasjonDenne delen gir en kort innføring i generell kommunikasjonsteori og tverrkulturell kommunikasjon. Aktuelle utfordringer i journalistisk arbeid på tvers av kulturgrenser drøftes.4. Grunnleggende metodespørsmålDenne delen gir en innføring i grunnleggende metodespørsmål innenfor mediefag med vekt på både kvantitative og kvalitative tilnærmingsmåter. Journalisters bruk av forskningsmetoder og forskningsresultater drøftes.5. Ekstra hoveddel. Bare for studenter som har fått fritak fra en av de fire delene ovenfor.Denne delen er basert på selvstudium og en egen eksamen. Det legges opp et pensum på inntil 650 sider etter nærmere avtale med faglærer innenfor forskjellige temaområder. Studenten må søke fritak i god tid før undervisningen i emnet starter.     Organisering og arbeidsmåter Det tilbys forelesninger innen alle delene i høstsemesteret. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper.   Vurdering og vurderingsuttrykkVurderingsformen i emnet er todelt: a) Gruppe-eksamen i mellommenneskelig kommunikasjon (25 prosent)b) Seks timers skriftlig eksamen (75 prosent) [-]
Les mer
På forespørsel
Journalistikk er både en profesjon og en akademisk disiplin. Som et fundament for praktisk journalistisk arbeid er det nødvendig med kjennskap til og forståelse for ulike... [+]
Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpMålgruppa for JO106 er først og fremst studenter som ønsker en grunnleggende forståelse av journalistisk teori og metode for praktisk arbeid i faget. Emnet vil også være nyttig i forhold til informasjons- og pr-arbeid. Emnet gir kompetanse om de ulike medienes særpreg med spesielt vekt på nyhetsjournalistikk. Emnet gir også en mer teoretisk forståelse av mediene generelt.   JO106 Journalistisk teori og metode I inngår i Mediehøgskolens bachelorgrad i journalistikk på første semester.   MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om journalistikk. kildesøk og kildekritikk. Intervjuteknikk, mediespråk og journalistisk presentasjon. offentlighetsloven. ferdigheter til å kunne vurdere massemedienes kildesøk og kildekritikk. bruke offentlighetsloven som et journalistisk verktøy til innhenting av informasjon. vurdere mediespråk, intervjuteknikk og journalistisk presentasjon. holdninger som fremmer en sannhetssøkende og balansert journalistikk. en kritisk tilnærming til kilder og journalistiske arbeidsmetoder. aktiv og oppsøkende journalistikk i tråd med journalistikkens samfunnsoppdrag.   InnholdEmnet er delt inn i tre hovedtemaer:   1. Journalistiske arbeidsmetoderHer gis en grunnleggende innføring i hvordan en journalist arbeider for å skaffe seg informasjon, finne kilder og undersøke fakta. Sentrale tema er kildekritikk, intervjuteknikk og observasjon. Studentene får også kunnskap om hvilke rettigheter offentlighetsloven gir og hvordan de skal få tilgang til ulike typer offentlig informasjon.   2. Fortellerteknikk og presentasjonDet gis en første innføring i hvordan journalistiske saker bygges opp og presenteres på ulike medieplattformer. Studentene får et grunnlag for emnet JO107 Journalistisk praksis.   3. MediekonvergensEt av de mest sentrale trekk ved medieutviklingen nå er sammensmeltningen av mediene og fremveksten av flermediale mediehus. Denne delen av emnet vies til de utfordringer fremtidige journalister står overfor som følge av mediesammensmelting.   Organisering og arbeidsmåterJO106 danner grunnlag for mye av undervisningen i JO107 Praktisk journalistikk I, og er lagt til første halvdel av første semester. Undervisningen i emnet blir i hovedsak gitt i plenumsforelesninger med enkelte øvinger. Gjennom teori og aktuelle eksempler fra mediene fokuseres det på ulike sentrale journalistiske utfordringer. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper.   ArbeidskravFølgende arbeidskrav må være levert innen fastsatt frist i høstsemesteret og være vurdert som bestått eller godkjent for å kunne gå opp til skriftlig eksamen: a) Prøve i informasjonssøk.   Vurdering og vurderingsuttrykkEmnet avsluttes med en fire timers skriftlig eksamen. Eksamen vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.. De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder også ved Mediehøgskolen. Det vises ellers til forskrift om studier og eksamen ved Mediehøgskolen Gimlekollen. [-]
Les mer
På forespørsel
Journalistikk er både en profesjon og en akademisk disiplin. Som et fundament for praktisk journalistisk arbeid er det nødvendig med kjennskap til og forståelse for ulike... [+]
Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpMålgruppa for JO206 er studenter som ytterligere vil fordype seg i emnene fra JO106 og lære mer om journalistisk teori og metode.   Emnet gir en dypere teoretisk forståelse av mediene generelt og de ulike medienes særpreg. Journalistikkens legitimitet og utviklingen med flermedialitet problematiseres også.   JO206 Journalistisk teori og metode II inngår i Mediehøgskolens bachelorgrad i journalistikk i tredje og fjerde semester.   MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om journalistikkens samfunnsmessige begrunnelse og oppgave. journalistiske metoder for innhenting, disponering, vurdering og presentasjon av informasjon. retorikk som kommunikasjonsteori og talekunst. hvilke utfordringer flermedialitet byr på for journalister og mediehus. ferdigheter til å kunne beherske retorikk i praktisk journalistisk arbeid og som analyseverktøy. finne gode flermediale løsninger. ytterligere styrkes i journalistiske metoder. holdninger som fremmer aktiv og oppsøkende journalistikk i tråd med journalistikkens samfunnsoppdrag, men samtidig evner å stille spørsmål ved samfunnsoppdraget. refleksjon rundt flermedialitetens styrker og svakheter.   InnholdEmnet er delt inn i følgende fire hovedtemaer:   1. Journalistikken og samfunnet Her fokuseres det på journalistikkens samfunnsmessige begrunnelse og oppgave.   2. Journalistisk metode I denne delen videreutvikles studentenes kunnskaper om ulike metoder for innhenting, disponering, vurdering og presentasjon av informasjon.   3. KonvergensHer drøftes endringer som følge av konvergens mellom de ulike mediene.   4. Journalisten og teksteneHer videreføres undervisningen fra temaet journalisten og tekstene (JO106). Sentrale tema er retorikken som kommunikasjonsteori og talekunst.   Organisering og arbeidsmåterJO206 undervises i to omganger – en periode på høsten og en på våren. I begge tilfeller skjer det parallelt med undervisning i JO207. Slik kobles teoretisk og praktisk læring tett sammen.   Undervisningen i emnet blir i hovedsak gitt i plenumsforelesninger med enkelte øvinger. Gjennom teori og aktuelle eksempler fra mediene fokuseres det på ulike sentrale journalistiske utfordringer. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper.   Vurdering og vurderingsuttrykkEmnet avsluttes med muntlig eksamen i slutten av fjerde semester. Eksamenen vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.   De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder også ved Mediehøgskolen. Det vises ellers til forskrift om studier og eksamen ved Mediehøgskolen Gimlekollen. [-]
Les mer
På forespørsel
Samfunnet er den arena der journalistene utfører sine oppgaver. For at disse oppgavene skal være mulig å utføre på en tillitsvekkende og god måte, må journalistene tilegn... [+]
Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpMålgruppa for JO202 er studenter som ønsker en teoretisk og praktisk innføring i ulike samfunnsinstitusjoner som journalisten møter i sitt arbeid. Emnet tar sikte på å gi studentene den grunnleggende innføring på dette felt. Et viktig mål er å bidra til at studentene får opparbeidet et kildeunivers. JO202 Samfunnskunnskap for journalister inngår i Mediehøgskolens bachelorgrad i journalistikk i tredje semester.   MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om: viktige samfunnsinstitusjoner lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt. ferdigheter til å kunne: orientere seg i viktige samfunnsinstitusjoner på ulike nivå. gjennomføre journalsøk i offentlig postjournal. holdninger som fremmer: en samfunnsbevisst holdning.   InnholdFaget konsentrerer seg om de organer og organisasjoner i samfunnet som journalister oftest kommer i kontakt med i sin daglige yrkesutøvelse. Disse organers oppbygging, oppgaver og arbeidsmåter blir gjennomgått. Det blir også lagt vekt på samfunnsteori der endring og maktforståelse står sentralt. I undervisningen får studentene også et overblikk over moderne norsk historie innen politikk og økonomi.   Emnet er delt inn i følgende fem hovedtemaer: 1. Journalisten i møte med den offentlige forvaltning og det politiske livEn grunnleggende innføring i samfunnsteori, politisk styring og forvaltningens oppbygging og oppgaver.   2. Journalisten i møte med globale utfordringer Undervisning om journalistens møte med globale spørsmål og en innføring i noen av de internasjonale organisasjonene Norge er medlem av. Ulike utviklingsteorier og internasjonal nyhetsformidling står også sentralt.   3. Journalisten i møte med næringslivet En grunnleggende innføring i næringslivsjournalistikk.   4. Journalisten i møte med politi, påtalemyndighet og rettsvesen.En grunnleggende innføring i kriminaljournalistikk.   5. Journalisten i møte med organisasjons-Norge/det sivile samfunn En grunnleggende innføring i hvordan frivillige og humanitære organisasjoner, interessegrupper og bevegelser fungerer og deres samspill med politikere og forvaltningen.   Organisering og arbeidsmåterUndervisningen blir gitt i form av forelesninger. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper.   Vurdering og vurderingsuttrykkVurderingen i faget skjer på grunnlag av en todagers skriftlig hjemmeeksamen. Eksamenen vurderes etter en gradert skala fra A til E som bestått og F som ikke bestått.   De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder også ved Mediehøgskolen. Det vises ellers til forskrift om studier og eksamen ved Mediehøgskolen Gimlekollen. [-]
Les mer
På forespørsel
I journalistikken er det ofte behov for å trenge dypere inn i relevante og aktuelle tema. Det kan være i forbindelse med en sak som krever mer bakgrunnskunnskap, eller de... [+]
Det er derfor viktig at journalister har en øvelse i samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder!     Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpMålgruppa for emnet er studenter som ønsker å få ytterligere kjennskap til samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder samtidig som de kan fordype seg teoretisk i et journalistisk område som er av særlig interesse og relevans for den enkelte.   JO205 Teoretisk semesteroppgave i journalistikk inngår i Mediehøgskolens bachelorgrad i journalistikk. Emnet kan erstattes av JO204 Studietur.   MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om hvordan man skriver om et avgrenset tema i forbindelse med en teoretisk oppgave. hvordan man innhenter data. hvordan man finner relevant litteratur. de formelle sidene ved å skrive en teoretisk oppgave. ferdigheter til å kunne argumentere sammenhengende, klart og selvstendig om et medierelatert tema. behandle temaet tilfredsstillende ut fra reist problemstilling og valgt metode. innhente nødvendige data. finne og bruke relevant litteratur. skrive i henhold til gitte retningslinjer for oppgavens struktur og form. holdninger som fremmer forståelse for arbeidet som ligger bak større og mindre forskningsprosjekter. Interesse for forskningsprosjekter og kunnskapen de gir. En kritisk holdning til og evne til refleksjon over eget og andres forskningsprosjekt   InnholdStudenten velger fritt tema for oppgaven sin innenfor følgende rammer: Temaet for semesteroppgaven må ha relevans for fagområdet JO206 og JO207A eller B, men kan samtidig ta utgangspunkt i andre fagområder i studieplanen. Dette betyr at studenten kan velge å skrive en oppgave som er nært knyttet til sin spesialisering, enten ved å drøfte spørsmål knyttet til ulike former journalistikk, eller ved å analysere og vurdere journalistiske produkter. Semesteroppgaven kan også være en teoretisk drøfting av spørsmål knyttet til journalistikk som fag og profesjon, eller av tema hentet fra andre fagområder i studieplanen. Pensum (600 s.)Oppgavens tekst skal basere seg på relevante deler av det toårige studiets pensum i tillegg til et selvvalgt pensum på omtrent 600 sider. Materiale fra egne undersøkelser og/eller relevant verkpensum gir rett til redusert selvvalgt pensum. Anbefalt tilleggsmaterialeAvhengig av oppgavens tema og fokus, kan man benytte seg av relevant pensum fra JO106, JO107, JO103, JO202, JO206 og JO207.   Organisering og arbeidsmåterStudenten velger selv tema for oppgaven, men det skal godkjennes av veileder. Studenten har krav på inntil tre veiledningsmøter underveis. Ytterligere spesifikasjoner for oppgaven finnes i Manual for skriving av teoretisk semesteroppgave i journalistikk.   Vurdering og vurderingsuttrykkProsjektet, som har et omfang på cirka 6000 tegn, vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder også ved Mediehøgskolen. Det vises ellers til forskrift om studier og eksamen ved Mediehøgskolen Gimlekollen. [-]
Les mer
Mediemangfoldet utfordrer både til kartlegging av livssyn i mediene, til refleksjon omkring grunnlaget for etikken generelt og til forståelse og anvendelse av journalisti... [+]
Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpMedier, etikk og livssyn I er aktuelt både for mediebrukere og medieprodusenter, og spesielt for dem som arbeider eller ønsker å arbeide innen journalistikken.   Emnet gir kompetanse i å forstå livssyn og verdier i mediene generelt, og for den journalistiske etikk spesielt.   JO103 Medier, etikk og livssyn I inngår i Mediehøgskolens bachelorgrad i journalistikk i andre semester.   MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om: livssynsbegrepet og aktuelle livssyn. grunnlagsetiske teorier. journalistiske verdier, prinsipper og etiske retningslinjer. aktuelle presseetiske dokumenter. ferdigheter til å kunne: reflektere bevisst omkring eget og andres livssyn. gjenkjenne livssyn i mediebudskap. analysere etiske resonnementer. anvende journalistiske etiske prinsipper. holdninger som fremmer: forståelse for ulike livssyn . respekt for etisk argumentasjon. etisk bevisst journalistisk praksis. InnholdFaget består av to delemner: JO103-1 Grunnlagsspørsmål i etikk og livssyn IDenne delen gir en grunnleggende innføring i livssyn (med verdispørsmål, menneskesyn, virkelighetsoppfatning og tro som grunnleggende elementer) og etikk. Fokus rettes mot aktuell etisk teori og et kristent etisk perspektiv. Pensum (407 s.) JO103-2 Etikk for journalister IDette delemnet gir en innføring i og drøfter etiske verdier, prinsipper og retningslinjer for norske journalister. Vi gjennomgår presseetiske dokumenter og drøfter aktuelle etiske dilemmaer. Pensum (384 s.)   Organisering og arbeidsmåterUndervisningen består av forelesninger og seminarer. På seminarene vil aktuelle journalistiske saker drøftes.   InternasjonaliseringDette emnet planlegges også på engelsk som fjernstudium med desentralisert innføringsuke i sentral-Europa og/eller England.   Vurdering og vurderingsuttrykkVurderingen i JO103 består av en sekstimers skriftlig eksamen. Eksamen vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder også ved Mediehøgskolen. Det vises ellers til forskrift om studier og eksamen ved Mediehøgskolen Gimlekollen. [-]
Les mer
JO203 viderefører og utdyper perspektivene fra JO103 med vekt på livssynsanalyse, postmodernitet og journalistikkens kunnskapssyn. [+]
Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpMålgruppa for Medier, etikk og livssyn II er mediebrukere og medieprodusenter, spesielt dem som arbeider eller ønsker å arbeide innen journalistikken.   Emnet gir økt kompetanse i å forstå livssyn og verdier i mediene generelt, og for den journalistiske etikk spesielt.   JO203 Medier, etikk og livssyn II inngår i Mediehøgskolens bachelorgrad i journalistikk i fjerde semester.   MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om: et spekter av aktuelle livssyn. den (post-)moderne kontekst. journalistikkens kunnskapssyn. journalistiske grunnverdier. ferdigheter til å kunne: analysere livssyn. anvende journalistikkens grunnverdier. drøfte forholdet mellom journalistikkens ideal og praksis. holdninger som fremmer: respekt for eget og andres livssyn. respekt for journalistiske grunnverdier . kritisk bevissthet om journalistisk praksis. InnholdFaget gir kompetanse i etikk og livssyn og utdyper perspektivene fra JO103 Medier, etikk og livssyn I. Faget profilerer på en særlig måte Mediehøgskolens kristne verdigrunnlag. Faget består av to delemner: JO203-1 Grunnlagsspørsmål i etikk og livssyn IIMedienes og journalistikkens rolle i en ”postmoderne” kontekst drøftes. På grunnlag av dette legges det til rette for et kritisk-normativt møte med det postmoderne livssynsmangfoldet med utgangspunkt i et kristent livssyn. Pensum (343 s.) JO203-2 Etikk for journalister IIDenne delen viderefører tematikken fra første år. Forholdet mellom journalistikkens ideal (etikk) og praksis (moral) drøftes i lys av journalistikkens yrkesideologi og kunnskapssyn. Fokus rettes, på denne bakgrunn, mot journalistikkens grunnverdier og aktuelle etiske saker/dilemmaer. Pensum (360 s.)   Organisering og arbeidsmåterUndervisningen består av forelesninger og seminarer. På seminarene vil aktuelle journalistiske saker drøftes.     ArbeidskravFølgende arbeidskrav må være oppfylt for å få vurdert eksamen: a) Refleksjonsnotat må være levert innen fastlagt(e) frist(er).b) Refleksjonsnotat må være vurdert og bestått.   Vurdering og vurderingsuttrykkVurderingen i JO203 er todelt: a) Etisk refleksjonsnotat fra ekstern praksis (40 prosent).b) Fire timers skriftlig eksamen med utgangspunkt i pensum (60 prosent).   Vurderingen skjer etter en gradert skala fra A til F der A er best og F er ikke bestått. Det er den samlede karakteren som føres på vitnemålet.   De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder også ved Mediehøgskolen. Det vises ellers til forskrift om studier og eksamen ved Mediehøgskolen Gimlekollen. [-]
Les mer
Nettstudie 24 måneder 4 998 kr
Skrivekurs/Forfatterkurs. Et spennende trinn- for- trinn- kursmateriale som avslører hemmelighetene til profesjonell skrivekunst. [+]
  BLI FORFATTER/FRILANSJOURNALIST   Mange mennesker drømmer om å bli forfatter, men kun en brøkdel gjør drømmen til virkelighet. Hvorfor det? Den viktigste grunnen er nok for liten kunnskap om faget, noe som resulterer i at man aldri kommer skikkelig i gang.  Vi snakker da om manglende kunnskap om kreativ tenkning, hvordan man får frem følelsene hos leseren (meget viktig), formuleringskunst, diverse skriveteknikker, hvordan presentere stoffet til riktig målgruppe gjennom passende redaktør/forelegger og en hel del andre nødvendige faktorer. Gjennom de siste 27 årene (siden oppstart i 1996) hvor vi har kunnet tilby dette enestående skrivekurstilbudet, har vi stadig oppdatert/forbedret kurset og tilegnet oss bred erfaring og mange nyttige kontakter. Dette gjør at du som elev hos oss, kan få den rette veiledningen på veien til målet som dyktig forfatter og/eller frilansjournalist. Forøvrig er dette komplette skrivekurset det eneste på markedet i sitt slag, og prismessig svært rimelig i forhold til andre fjernundervisningskurs. skrivekurset fikk også meget god omtale i en artikkel i Aftenposten 15/3-97, samt i avisen Dag og Tid 24/2-00. Kurset er dessuten omtalt i NRK radio, og vi har mottatt mange gode tilbakemeldinger fra fornøyde elever som nå er forfattere/skribenter. Her følger noen hyggelige tilbakemeldinger:  Jeg lærte veldig mye under skrivekurs hos Norsk Forfatterutvikling, og har lyst til å fortelle at jeg nå får utgitt min første bok. En kriminalroman, som blir utgitt til høsten. Jeg vil sende en takk til studieleder S. Hermansen, for all hjelp under skrivekursets gang. Mvh. Nina-Karethe Bø. Har lyst til å dele en gledelig nyhet med Norsk Forfatterutvikling. Etter skrivekurs hos dere, får jeg nå utgitt en barnebok. Både det teoretiske og psykologiske i kurset var nyttig for meg. Mvh. Tordis Friis. Min siste bok er skrevet etter at jeg begynte på skrivekurs hos dere, og jeg har fått svært mange gode tilbakemeldinger. Det har vært gøy! Hilsen Inger P. Lundegaard. Det ser ut til at det jeg lærte på skrivekurs hos dere har hatt sin positive virkning. Nå har jeg fått bekreftet fra et stort forlag at de vil utgi min thriller; «Ørnenes skygge» Det var jo den jeg brukte som mal på skrivekurs hos dere. Det kan jo bli en fjær i hatten for dere når den kommer ut. Egil Foss Iversen. Tenkte bare å sende noen ord og fortelle at nå har jeg utgitt min første bok. Den er utgitt på forlaget Norske Bøker. Det var etter skrivekurs hos dere at jeg våget å gå igang med et bokprosjekt. Tusen takk for hjelpen! Vennlig hilsen Åse Rigmor Ulvestad. Siden jeg begynte på skrivekurs hos dere, så har jeg publisert tre noveller, takk for givende kurs! vennlig hilsen Mikael Frøjd. Mottatt 23/1-18.     Hva består skrivekurset av:  Du kan skrive hjemme hos deg selv, i ditt eget tempo Vi viser deg hvordan du kan skrive noveller, romaner og blad- og avisartikler. Bare få ukers studier kan gi deg ekstrainntekter ved dine nyutviklede ferdigheter. Hvorfor ikke forbedre din nåværende livsstil? Ved å bli en dyktig og kanskje anerkjent forfatter eller frilansejournalist, vil du snart merke at selvtilliten øker og muligheten for gode inntekter stiger.  Kort tid etter bestilling får du tilsendt spennende trinn- for- trinn- kursmateriale som avslører hemmelighetene til profesjonell skrivekunst, hemmeligheter som du snart kan bruke til egen fordel!  Leksjon 1: Suksesshistoriens grunnelementer og konstruksjon.Leksjon 2: Lær å skrive artikler du kan tjene gode penger på.Leksjon 3: Fortellinger som vekker følelser hos leserne. Leksjon 4: Fortellerkunstens ABC.Leksjon 5: Personen som det livsviktige element. Leksjon 6: Noveller som blir kjøpt og lest .Leksjon 7: Barne- og ungdomsfortellinger, biografi, faglitteratur og    bokanmeldelser.Leksjon 8: Hvordan du skriver en roman som kan gi deg de store inntektene. Dette skrivekurset i 8 deler tar deg trinn- for- trinn gjennom VITALE kunnskaper, som gir deg uslåelige fordeler slik at du virkelig kan lykkes.  Kurset er spesiallaget for selvstudium med 15 innsendingsoppgaver, fordelt på tre innsendinger. Disse kan du sende inn, de blir da kommentert av din egen personlige veileder. Du mottar også en mengde øvningsoppgaver og annen viktig informasjon i forbindelse med utgivelser. For elever som måtte ønske ytterligere oppgaver, ordner vi dette. Du er selvfølgelig også velkommen til å komme med faglige spørsmål pr. brev eller e-post.  Du mottar kursbevis samt tilbud om manuskriptvurdering når kurset er fullført tilfredsstillende. Husk at det ikke er noen tidfrister forbundet med gjennomføringen av kurset.   Hva koster det  Veiledende pris for vårt komplette skrivekurs er kr. 7998,-, men vi har for tiden et spesialtilbud gående. Meld deg derfor på nå, så er du sikret at du gjør denne virkelige gode avtalen med oss.   Ved å betale hele kurset med engang, så betaler du nå kun kr. 5998,-. Du sparer altså hele kr. 2000,-   Om du ønsker et mer nettbasert skrivekurs, hvor alt studiemateriell leveres til deg elektronisk (via e-post) så betaler du kun kr. 4998,-. Merk deg at for levering av denne utgaven av skrivekurset, så gjelder det ingen angre/returrett (umulig å levere tilbake). Ved å betale den papirbaserte versjonen i avdrag, så betaler du kun kr. 495,- pr avdrag (totalt 14 avdrag).  Ved å betale den nettbaserte versjonen i avdrag, så betaler du kun kr. 395,- pr avdrag (totalt 14 avdrag).  Prisene inkluderer komplett skrivekurs med kursmateriell, eksp. avgift, studieavgift (svar på innsendingsoppgaver etc.). Oppkravsgebyr/frakt kommer i tillegg med kr. 192,- på den papirbaserte versjonen som sendes pr post.  Alt du trenger å gjøre er å fylle ut bestillingsskjemaet og krysse av for ønsket betalingsmåte. Du vil da i løpet av en uke motta komplett studiemateriell i postoppkrav.  Ta en god avgjørelse til en spennende forandring i ditt liv og meld deg på nå!!!         [-]
Les mer
Nettstudie 4 875 kr
Reiselivsjournalist er kurset for deg som vil skrive om og formidle inntrykk fra små og store reiser. Det gir også gode råd om hvordan du kan tjene penger på artikler. Fo... [+]
Reiselivsjournalist Reiselivsskolen Reiselivsjournalist er kurset for deg som vil skrive om og formidle inntrykk fra små og store reiser. Det gir også gode råd om hvordan du kan tjene penger på artikler. For deg som en sjelden gang ønsker å skrive en reiseartikkel, er kurset en trygg innføring i journalistikk og idéskaping. Det er også godt egnet for deg som ønsker å være mer aktiv, drive med reiselivsjournalistikk på heltid eller deltid, eller kanskje med informasjon i en reiselivsbedrift. Varighet: Du får tilgang til kurset i 180 dager fra den dagen du melder deg på. Læremidler som inngår i kursprisen: Reiselivsjournalist. Nettsider med oppgaver: Per Henriksen, 2013. Læremidler som ikke inngår i kursprisen: Vi anbefaler at deltakerne leser følgende to bøker: Historier om verden. Roy Krøvel og Kristin Skare Orgeret (red.) Cappelen Damm, 2012. Å skrive for skjermen: innføring i nettjournalistikk. Martin Engebretsen.Cappelen Damm, 2002. Målgruppe: Kurset har navnet Reiselivsjournalist, fordi vi har fokus på reiser, reiseopplevelser og reiseliv. Likevel kan dette kurset også brukes innenfor andre fagfelt. De journalistiske prinsippene er de samme. Kurset gir også godt grunnlag for deg som ønsker å jobbe med presseoppgaver eller informasjon innen reiselivsbedrifter. Krav til kursdeltagere: Gode norskkunnskaper og høy aktivitet med praktiske øvelser. Karakterer og kursbevis: Innsendingene og kurset bedømmes med Bestått/Ikke bestått. Når alle innsendingene er bestått, vil du automatisk få tilgang til et kursbevis på nettet. Kursbeskrivelse: Det trengs ingen formell utdanning for å kunne virke som journalist i Norge, ei heller er tittelen beskyttet. Har du evner til å skrive artikler, er du fri til å bruke yrkestittelen journalist. Gjør du reiseliv til et spesialområde, kan du bruke tittelen reiselivsjournalist. De som kan stoppe din karriere er enten deg selv, fordi du ikke har kunnskaper nok, eller redaktøren i mediene du henvender deg til. En erfaren redaktør ser umiddelbart om det du skriver er amatørarbeid, eller utført av en person med bakgrunn og erfaring som journalist. Erfaringen er det kun du selv som kan stå for. Dette kurset gir deg et grunnlag for å gå videre på veien som reiselivsjournalist. Kurset tar derfor opp vesentlige sider ved det å skrive artikler, presentere deg selv, og samarbeide med redaktører. Du gjennomgår mange praktiske sider ved det å jobbe som journalist, blant annet kilder, manussjekk, innsamling av materiale, arkiv, oppbygging av forskjellige typer artikler, redigering, omgang med fakta osv. Du får oversikt over norske medier, presseorganisasjoner, språkstøtte, opphavsrett m.m. I løpet av kurset må du tenke ut ideer, lage reportasje, intervju, skrive en feature-artikkel og nyhet. Du lærer forskjellen på disse journalistiske uttrykksformene. Du får også god innføring i å drive som frilansjournalist, selge dine ideer m.m. Kurset tar for seg det skrevne ord, både på trykk og for bruk på internett. Radio- og tv-journalistikk er ikke en del av dette kurset. Kurset gir en innføring i journalistisk arbeid, med eksempler og arbeidsoppgaver, og består av de 12 studieenhetene som er listet opp nedenfor. Studieenhetene inneholder mange tankedelingsoppgaver, bloggoppgaver og innsendingsoppgaver som du får fyldige kommentarer til etter hvert som du leverer dem. Introduksjon til journalistikk Språk, ryddighet og planlegging Artikler Intervjuer Nyheter Featureartikler Reportasjer Manusdisposisjon Hobby eller yrke? Hvordan selge deg selv? Honorarer og medier Verktøy, organisasjoner og medlemskap [-]
Les mer
Nettkurs 4 200 kr
Fortellervinkler er et skrivekurs for deg som søker glede og inspirasjon i skriveprosessen. Det er ett av fem forfatterkurs på Forfatterskolen. [+]
Fortellervinkler Forfatterskolen Fortellervinkler er et skrivekurs for deg som søker glede og inspirasjon i skriveprosessen. Det er ett av fem forfatterkurs som inngår i vårt samarbeid med Forfatterskole.dk. Læremidler: Alle læremidlene er på nettet og inngår i kursprisen. Målgruppe: Kurset er utviklet for deg som ønsker å forbedre dine språk- og skriveferdigheter. Krav til forkunnskaper: Kurset bygger på Skrivekurs I Karakterer og kursbevis: Innsendingene og kurset karaktersettes med Bestått eller Må kompletteres. Når alle innsendingene er bestått, vil du automatisk få tilgang til et kursbevis på nettet. Kursbeskrivelse: Dette kurset har syv kapitler, eller studieenheter, som du kan fullføre i ditt eget tempo, når det passer deg. Du kan starte når du vil og får tilgang til kurset i 180 dager. Hvert kapittel består av noe teori, en tankedelingsoppgave og en innsendingsoppgave. Innsendingsoppgavene besvarer du i et eget dokument som skal lastes opp via kurssidene. Læreren din vil gi deg tilbakemelding og gode råd om besvarelsene. Om du ønsker det, kan du ta del i vårt læringsfellesskap ved å svare på tankedelingsoppgavene og være åpen for dialog med de andre kursdeltakerne. Sammen med dette kurset har du også tilgang til NooAs Writers´ Lounge der du kan dele dine arbeider, kommentarer og spørsmål med deltakere i de andre skrivekursene. Det første kapittelet fokuserer på historiefortellinger. Temaet for innsendingsoppgaven er en dag i ditt liv (hverdag eller fest) som du har lyst til å fortelle om. Kapittel to introduserer en olympiske forteller. I innsendingsoppgaven skal du skrive en personlig historie i tredje person entall. Kapittel tre belyser forskjellene mellom den eksplisitte og den implisitte forteller. Innsendingsoppgaven tar for seg nærkontakt av tredje grad. I kapittel fire fortsetter kurset med å fokusere på forskjellene mellom den eksplisitte og den implisitte forteller. Innsendingsoppgaven er hentet fra et fengselsmiljø. Kapittel fem handler om den indre og den ytre synsvinkel og i innsendingsoppgaven skal du beskrive en UFO-historie på en objektiv måte. Det sjette kapittelet tar for seg den subjektive fortellervinklingen, og i innsendingsoppgaven skal du ta for deg tanker rundt en fødsel. Det siste kapittelet tar for seg den panoramiske og den sceniske fortellerstilen, og i innsendingsoppgaven skal du ta for deg en persons minner fra sin første sykkel. [-]
Les mer