Alle kategorier
Du har valgt: Rogaland
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Rogaland )
 

Webinar 4 timer 3 990 kr
Kurs i sykefravær [+]
Kurs i sykefravær [-]
Les mer
Nettkurs 40 minutter 5 600 kr
MoP®, er et rammeverk og en veiledning for styring av prosjekter og programmer i en portefølje. Sertifiseringen MoP Foundation gir deg en innføring i porteføljestyring me... [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 50 spørsmål skal besvares, og du består ved 50% korrekte svar (dvs 25 av 50 spørsmål). Deltakerne har 40 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
Nettkurs 12 måneder 9 000 kr
ITIL® 4 Specialist: Create, Deliver and Support dekker «kjernen» i ITIL®, aktiviteter rundt administrasjon av tjenester, og utvider omfanget av ITIL® til å omfatte «oppre... [+]
Kurset fokuserer på integrering av forskjellige verdistrømmer og aktiviteter for å lage, levere og støtte IT-aktiverte produkter og tjenester, samtidig som den dekker støtte for praksis, metoder og verktøy. Kurset gir kandidatene forståelse for tjenestekvalitet og forbedringsmetoder. E-læringskurset inneholder 18 timer med undervisning, og er delt inn i 8 moduler. Les mer om ITIL® 4 på AXELOS sine websider. Inkluderer: Tilgang til ITIL® 4 Specialist: Create, Deliver and Support e-læring (engelsk) i 12 måneder. ITIL® 4 Specialist: Create, Deliver and Support online voucher til sertifiseringstest.   ITIL®/PRINCE2®/MSP®/MoP® are registered trademarks of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved. [-]
Les mer
Nettkurs 12 måneder 4 500 kr
Ta opp samfunnskunnskap - nettstudier fra videregående skole hos K2 Utdanning (privatist). Med nettstudier bestemmer du hvor og når du vil lære. [+]
I faget Samfunnskunnskap (tidligere Samfunnsfag) lærer du om arbeidslivet og får innsikt i norsk og internasjonal politikk, økonomi og kultur. Samfunnskunnskap er et av et av de seks fagene du må ha for å få generell studiekompetanse ved 23/5 regelen. Du kan også velge faget for å forbedre karakteren din.  Innhold/temaer I faget Samfunnskunnskap lærer du om arbeidslivet og får innsikt i norsk og internasjonal politikk, økonomi og kultur. Gjennom varierte leksjoner ser vi på grunnleggende demokratiske verdier som medbestemmelsesrett, likestilling, ytringsfrihet og menneskerettigheter. Kurset gir øvelse i samfunnskritisk tenkning, digital dømmekraft og etisk bevissthet. Du lærer om bærekraftig utvikling og hvordan mennesker samarbeider, organiserer seg og tar avgjørelser i samfunnet. Hvordan havnet verden egentlig i en klimakrise? Og hva gjør politikerne for å redusere utslippene? Kurset er delt opp i følgende temaer- Identitet- Kultur og samfunn- Arbeidsliv og personlig økonomi- Politikk og demokrati- Verdenssamfunnet Dette passer for deg som Skal studere på høyskole eller universitet og- trenger studiekompetanse og er 23 år eller eldre, se her for info om 23/5 regelen (6-fagspakken)- ønsker å forbedre karakterer fra videregående skole- trenger faget for å søke autorisasjon eller fratrekk mot fagbrev Gjennomføring NettstudierDu bestemmer hva, hvor og når du vil lære. Her får du varierte leksjoner i form av tekster, video, quiz, podcast, veiledning og oppgaver. Du har alltid kontakt med din personlige lærer hos K2. Målet er å gjøre deg best mulig forberedt til eksamen. Din digitale læringsplattform Den nettbaserte læringsportalen til K2 er tilpasset både mobil, nettbrett og pc. Det gir deg enkelt tilgang til å studere faget på en engasjerende og spennende måte, uansett hvor du er. Her kan du prøve samfunnskunskapskurset (gratis) Eksamen Som deltaker ved K2 er du privatist og må ta eksamen i fagene for å få karakter. Eksamen i samfunnskunnskap er muntlig. Oppmeldingsfristene er normalt 15. september og 1.februar. Plattform for oppmelding til eksamen kan variere fra fylke til fylke. Se fylkesoversikt her. Husk at betaling av eksamensavgiften skjer ved oppmelding. Veien videre Med generell studiekompetanse (23/5-regelen og de 6 fagene du kan ta hos oss) kan du søke opptakt til høgskoler og universitet. Se praktisk info for frister og opptak til universitet og høyskole. Gratis veiledning Er du usikker på hva som skal til for å få studiekompetanse, ta gjerne kontakt med oss for gratis veiledning. Vi har veiledere med mange års erfaring som står klare til å hjelpe deg!Ønsker du mer informasjon om kurset velg "Send meg info"-knappen under. Vil du chatte med oss, klikk på ikonet nederst i høyre hjørne. For all kontakt info se her Lånekassestøtte Utdanningen er godkjent i lånekassen. Søk direkte via lanekassen.no.For mer informasjon se nettsiden vår under Praktisk info. Støtteordning Er du organisert i en fagforening, kan du i de fleste fagforeningene søke støtte til utdanning. Dersom du er organisert bør du sjekke med din fagforening om muligheter for støtte, frister og hvordan du søker. Forkunnskaper Du må ha fullført grunnskole eller tilsvarende opplæring. Minoritetsspråklige bør ha minimum B1-nivå i norsk muntlig og skriftlig. Dersom du har behov for å lære mer norsk før du starter på utdanning har vi norskkurs på forskjellig nivå (A1-B2). Språkkursene er digitale med personlig oppfølging fra lærer. Se alle kurs her Krav til utstyr Som deltaker på K2 Nettstudier kan du bruke både mobil, nettbrett og PC når du tar kurset.Til eksamen må du ha tilgang til PC. I tillegg trenger du PC-versjonen av Office eller tilsvarende programmer. Se her hva du har tilgang til av nettbaserte ressurser på eksamen. Praktisk info Du finner svar på ofte stilte spørsmål på nettsiden vår under praktisk info.   [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for alle ufaglærte som jobber i helsetjenesten: • Hjemmehjelp • Pleiemedarbeider • Pleiemedhjelper • Pleieassistent • Helseassistent • Støttekontakt • Personlig assistent Nettkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.   Sted:          Nettkurs eller brevkurs Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:                       Vi er tildelt tilskudd fra DIKU og vi kan gi noen gratisplasser for å gjennomføre                      kurset i tiden 01.06.2020 til 01.09.2020.     Tid • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av mapper til retting. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Det er i alt 3 innlevering.   Målgruppe Kurset passer for alle ufaglærte som jobber i helsetjenesten: • Hjemmehjelp • Pleiemedarbeider • Pleiemedhjelper • Pleieassistent • Helseassistent • Støttekontakt • Personlig assistent   Tema • Helse • Sykdom og behandling • Grunnleggende behov – egenomsorg og omsorg • Brukermedvirkning • Kost til eldre på sykehjem • Kultur og kommunikasjon • Kosthold og kultur • Kost og helse • Å være bruker • Fysisk aldring og svekkelse • Noen former for kommunikasjon • Rolle • Samarbeid og kompetanse • Etikk og yrkesetikk • Holdninger • Aktivitet for eldre • Hjelpemidler • Taushetsplikt • Hygiene og stell av bruker med infeksjoner • Hygiene og informasjon • Håndhygiene • Hygiene og håndtering av tekstiler • Avfallshåndtering • Feber – symtomer og observasjon • Observasjon • Smerte • Urinveisinfeksjon og forebygging • Kols – kronisk obstruktiv lungesykdom • Obstipasjon (forstoppelse) • Lungebetennelse og komplikasjoner ved immobilitet • Diabetes • Hjerneslag • Demens • Reumatisme • Hjerte- og karsykdommer • Lårhalsbrudd • Fallulykker • Parkinson • Kreftsykdom   Litteratur Ressursene som følger med kurset.   Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
5 dager 20 200
03 Feb
Du lærer hvordan virksomheter kan jobbe systematisk med ytre miljø for å være i samsvar med relevant regelverk. [+]
Hva lærer du? Du lærer hvordan systematisk arbeid med å redusere miljøpåvirkningen kan bidra til en mer bærekraftig utvikling, og at kontinuerlig forbedring av miljøprestasjonen vil bidra til å fremme virksomhetens samfunnsansvar. Hva du får igjen for kurset Du blir i stand til å bistå virksomheter med å redusere kostnader knyttet til avfall og energiforbrukDu blir i stand til å bruke miljøarbeid aktivt for å forbedre omdømmet Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 590 kr
Årlig gjennomgang av FSE inkludert førstehjelp - Nettkurs. For personell som arbeider nær ved elektriske anlegg og betjener elektrisk utstyr [+]
Målsetting: Forebygge at personell som arbeider nær ved elektriske anlegg og betjener elektrisk utstyr ikke blir utsatt for ulykker som er forårsaket av kortslutning (lysbue) eller strømgjennomgang i et lavspenningsanlegg. Deltakerne vil også få opplæring i hvordan man skal opptre hvis en kommer opp i en ulykke forårsaket av elektrisk strøm, samt teoretisk opplæring i førstehjelp (HLR). Kurset er i henhold til: Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav iht. FSE-forskriftens §§ 2 og 3 og DSB`s Elsikkerhet nr. 73 og 84 for ikke sakkyndig personell som skal arbeide med enkle driftsoppgaver. Årlig repetisjon er et myndighetskrav, ref. FSE-forskriften § 7.   Læremål: Etter gjennomført kurs skal deltakerne ha en bevisst holdning til elsikkerhet, slik at antall personskader og skader på materiell pga. elektrisk strøm blir redusert. FSE opplæring skal gi kunnskap om regelverk og instruksjoner, enkle vedlikeholdsoppgaver, hvordan betjene et elektrisk anlegg med blant annet sikringer og motorvern, risikovurdering og planlegging, jordfeilproblematikk og faremomenter, bruk av måleinstrumenter, bruk av verneutstyr og til slutt melding om ulykker og opplæring i førstehjelp ved strømulykker. Del 1 – FSE Instruert personell Elsikkerhet – hvorfor så viktig? Myndighetskrav FSE-forskriften Ansvarsforhold Instruert personell – definisjoner – ansvar Overordnet planlegging Risikovurdering Strømgjennomgang Melding om ulykker Ulykker og statistikk Kortslutning og lysbueskader Bruk av verneutstyr Feilsøking Jordfeilproblematikk Faremomenter Teknisk opplæring Del 2 - førstehjelp Opptreden på skadestedet Prioritering og behandling Elektriske skader  -  Fallskader Skader ved strømgjennomgang (rytmeforstyrrelser i hjerte) Lysbueskader Brannskader Hvordan HLR skal utføres De mest alminnelige akutte sykdommer Alminnelig reaksjon når krisesituasjoner oppstår   [-]
Les mer
Asker Stavanger 6 timer 2 550 kr
31 May
12 Nov
18 Dec
Norwegian authorities demand that everyone using personnel lifts must have documented training in the use of lifts. [+]
Norwegian authorities demand that everyone using personnel lifts must have documented training in the use of lifts. It is the employers’ responsibility to provide such training for their employees. (See “Regulations concerning the performance of work” nr. 1357, § 10-2) Learning goals: The course provides knowledge on how to use personnel lifts and raises the awareness of risks and ways to mitigate these. Themes discussed: Law and regulation Operation Types of lifts and their usage Maintenance and control Classification Unwanted incidents and risks The course also includes a practical part where the participants can practice on our lifts. Language: English. (Also available in Norwegian.) Internal for your company: This course can also be delievered as an internal course for your company only. Please contact us for an offer and to check availability. Online course: This course is also available online on Tryggportalen.no Admission requirement: Participants have to be 18 years. Price: 2400,-. Price includes digital diploma and lunch. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 5 dager 20 200
19 Aug
18 Aug
Du lærer hvordan du kan bidra til å sikre optimale inneklimaforhold på arbeidsplasser. [+]
Godt inneklima lønner seg. På arbeidsplasser med et optimalt inneklima øker trivselen og produktiviteten. Koronapandemien har store konsekvenser for samfunnet og næringslivet. Generell kunnskap om biologiske faktorer og spesifikk kunnskap om koronaviruset er viktig for å kunne gjennomføre risikovurderinger. Risikovurderingene vil være grunnlaget for å kunne etablere et optimalt smittevernarbeid i tråd med myndighetenes krav og bransjespesifikke retningslinjer Hva får du igjen for kurset? Bli i stand til å jobbe målrettet og effektivt med risikovurdering og håndtering av inneklima og biologiske faktorer Kunne gi opplæring til ledere og medarbeider om inneklima og biologiske faktorer Bli i stand til å foreslå forebyggende og risikoreduserende tiltak Tilfredsstille myndighetenes krav til risikovurdering og forebyggende arbeid Bidra til et fullt forsvarlig og helsefremmende arbeidsmiljø Kunne stille krav til renholdsmetoder og vurdere kvalitet på utført renhold Kunne foreslå gode løsninger mht. materialvalg i forbindelse med planlegging av arbeidsplasser Kunne gjennomføre og vurdere risiko relatert til biologiske faktorer i arbeidsmiljøet Kunne bruke Rent Tørt-bygg filosofien i oppfølging av inneklimaforhold i byggeprosjekter Kunne tilpasse smittevernarbeidet til bedriftsspesifikke forhold basert på bransjespesifikke retningslinjer Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettkurs 60 minutter 5 600 kr
MSP er et globalt anerkjent rammeverk for beste praksis programledelse. [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 60 spørsmål skal besvares, og du består ved 60% korrekte svar (dvs 36 riktige av 60 spørsmål). Deltakerne har 60 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 5 dager 33 000 kr
VMware Horizon 8: Deploy and Manage is a five-day combination course of VMware Horizon 8: Skills for Virtual Desktop Management & VMware Horizon 8: Infrastructure Adm... [+]
COURSE OVERVIEW . This training collection gives you the hands-on skills to deliver virtual desktops and applications through a single virtual desktop infrastructure platform. You will build on your skills in configuring and managing VMware Horizon® 8 through a combination of lecture and hands-on labs. You learn how to configure and deploy pools of virtual machines and how to provide a customized desktop environment to end-users. Additionally, you will learn how to install and configure a virtual desktop infrastructure platform. You learn how to install and configure VMware Horizon® Connection Server™, VMware Unified Access Gateway™, how to configure a load balancer for use with Horizon, and how to establish Cloud Pod Architecture.  Product Alignment: VMware Horizon 8 V2006 TARGET AUDIENCE Operators, administrators, and architects for VMware Horizon should enroll in this course. These individuals are responsible for the creation, maintenance, and or delivery of remote and virtual desktop services. Additional duties can include the implementation, support, and administration of an organization's end-user computing infrastructure. COURSE OBJECTIVES By the end of the course, you should be able to meet the following objectives: Recognize the features and benefits of Horizon Use VMware vSphere® to create VMs to be used as desktops for Horizon Create and optimize Windows VMs to create Horizon desktops Install and configure Horizon Agent on Horizon desktop Configure and manage the VMware Horizon® Client™ systems and connect the client to a VMware Horizon desktop Configure, manage, and entitle desktop pools of full VMs Configure, manage, and entitle pools of instant-clone desktops Create and use Remote Desktop Services (RDS) desktops and application pools Monitor the Horizon environment using Horizon Console Dashboard and Horizon Help Desk Tool Identify Horizon Connection Server installation, architecture, and requirements. Describe the authentication and certification options for a Horizon environment Recognize the integration process and benefits of VMware Workspace ONE® Access™ and Horizon 8 Discuss performance and scalability options available in Horizon 8 Describe different security options for the Horizon environment COURSE CONTENT 1  Course Introduction Introductions and course logistics Course objectives 2  Introduction to VMware Horizon Recognize the features and benefits of Horizon Describe the conceptual and logical architecture of Horizon 3  Introduction to Use Case Define a use case for your virtual desktop and application infrastructure Convert customer requirements to use-case attributes 4  vSphere for Horizon 8 Explain basic virtualization concepts Use VMware vSphere® Client™ to access your vCenter Server system and VMware ESXi™ hosts Create, provision, and remove a virtual machine 5  VMware Horizon Desktops Create a Windows and a Linux virtual machine using vSphere Optimize and prepare Windows and Linux virtual machines to set up Horizon desktop VMs 6  VMware Horizon Agents Outline the configuration choices when installing Horizon Agent on Windows and Linux virtual machines Create a gold master for Windows Horizon desktops 7  VMware Horizon Pools Identify the steps to set up a template for desktop pool deployment List the steps to add desktops to the VMware Horizon® Connection Server™ inventory Compare dedicated-assignment and floating-assignment pools Outline the steps to create an automated pool Define user entitlement Explain the hierarchy of global, pool-level, and user-level policies 8  VMware Horizon Client Options Describe the different clients and their benefits Access Horizon desktop using various Horizon clients and HTML Configure integrated printing, USB redirection, and the shared folders option Configure session collaboration and media optimization for Microsoft Teams 9  Creating and Managing Instant-Clone Desktop Pools List the advantages of instant clones Explain the provisioning technology used for instant clone desktop pools Set up an automated pool of instant clones Push updated images to instant clone desktop pools 10  Creating RDS Desktop and Application Pools Explain the difference between an RDS desktop pool and an automated pool Compare and contrast an RDS session host pool, a farm, and an application pool Create an RDS desktop pool and an application pool Access RDS desktops and application from Horizon Client Use the instant clone technology to automate the build-out of RDSH farms Configure load-balancing for RDSHs on a farm 11  Monitoring VMware Horizon Monitor the status of the Horizon components using the Horizon Administrator console dashboard Monitor desktop sessions using the HelpDesk tool 12  Course Introduction Introductions and course logistics Course objectives 13  Horizon Connection Server Recognize VMware Horizon reference architecture Identify the Horizon Connection Server supported features Identify the recommended system requirements for Horizon Connection Server Configure the Horizon event database Outline the steps for the initial configuration of Horizon Connection Server Discuss the ADAM database as a critical component of Horizon Connection Server installation 14  VMware Horizon Authentication and Certificates Compare the authentication options that Horizon Connection Server supports Describe the Smartcard authentication options that Horizon Connection Server supports Outline the steps to create a Horizon administrator and custom roles Describe the roles available in a Horizon environment Explain the role that certificates play for Horizon Connection Server Install and configure certificates for Horizon Connection Server Install and configure True SSO in a Horizon environment 15  Workspace ONE Access & Virtual Application Management Recognize the features and benefits of Workspace ONE Access Recognize the Workspace ONE Access console features Explain identity management in Workspace ONE Access Explain access management in Workspace ONE Access Describe the Workspace ONE Access directory integration Describe the Workspace ONE Access directory integration Deploy virtual applications with Workspace services 16  VMware Horizon Performance and Scalability Describe the purpose of a replica connection server Explain how multiple Horizon Connection Server instances in a pod maintain synchronization Describe the 3D rendering options available in Horizon 8 List the steps to configure graphics cards for use in a Horizon environment Configure a load balancer for use in a Horizon environment Explain Horizon Cloud Pod Architecture LDAP replication and VIPA Explain Horizon Cloud Pod Architecture scalability options 17  Managing VMware Horizon Security Explain concepts relevant to secure Horizon connections Describe how to restrict Horizon connections. Discuss the benefits of using Unified Access Gateway List the two-factor authentication options that are supported by Unified Access Gateway List Unified Access Gateway firewall rules Describe the situation in which you might deploy Unified Access Gateway instances with one, two, or three network interfaces TEST CERTIFICATION VMware Certified Professional – Desktop and Mobility 2020 (VCP-DTM 2020) [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Automatisering og sikring ved hjelp av System Center Cooperation Manager 2012 (SCCM 2012) - Applikasjonsutrulling - Operativ System utrulling - Klient tilstands-monitorer... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Windows server 2008/2012 - god kjennskap om Windows server Innleveringer: Øvinger: 8 av må være godkjent. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Eksamen blir arrangert som 2 dagers hjemmeeksamen (start kl 09.00 og innlevering kl 15.00 dagen etter). Hver student får tildelt et virtuelt område. Det skal også leveres en skriftelig begrunnelse for de valg som er foretatt. Hjemmeeksamen, individuell, 2 dager, 0 Ansvarlig: Stein Meisingseth Eksamensdato: 10.12.13 / 13.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- har innsikt i drift av nettverk basert på Windows Server, programvaredistribusjon og kjenner til hvilke verktøy som kan brukes for administrasjon av virtuelle maskiner og nettverk- kan forklare systemer som kan benyttes til overvåkning og vedlikehold FERDIGHETER:Kandidaten kan:- installere og konfigurere System Center Configuration Manager 2012- automatisere manuelle operasjoner- sikre, oppdatere og overvåke IT-systemer GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten har:- perspektiv og kompetanse i å velge riktige og tilpassete driftsløsninger- kompetanse i å formidle driftsterminologi, både muntlig og skriftlig Innhold:- Automatisering og sikring ved hjelp av System Center Cooperation Manager 2012 (SCCM 2012) - Applikasjonsutrulling - Operativ System utrulling - Klient tilstands-monitorering - Programvare oppdateringer - Sikkerhetsbeskyttelse vha Endpoint ProtectionLes mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Microsoft System Center i overvåkning og drift 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
7 timer 2 500 kr
Kurset retter seg mot kommende førere på personløftere/lifter. Teorien dekker alle typer personløftere. Mengdetrening med praksis kommer i tillegg til teorikurset. [+]
Kursprisen inkluderer nødvendig læremateriell, teorieksamen, avsluttende kjøreeksamen og kompetansebevis. Deltakerne som skal gå på kurs må være 18 år.(Kan begynne på kurset når de er 17 år).   Emner på kurset: Innledning  Oppbygning Stabilitet Oppstilling Bruk  Kontroll  Sikkerhet  Kurset kan gjennomføres på kveldstid, dagtid eller i en helg, alt etter hva som passer. [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 900 kr
Oppklarende kunnskap om statiske UPS’ er, installasjon og tilkobling av disse med fokus på vern og den øvrige utførelsen i tavlene. [+]
I samarbeid med Tavleforeningen som også er faglig ansvarlig.   I dette dagskurset ser vi nærmere på UPS – Uninterruptible Power Supply – og du får oppklarende kunnskap om statiske UPS’ er, installasjon og tilkobling av disse med fokus på vern og den øvrige utførelsen i tavlene. Kurset vil gi deg den tekniske forståelsen og de gode løsningene i praksis. Kravet til sikker strømforsyning og stabilt nett øker stadig og avbruddsfrie strømforsyninger (UPS) brukes i økende grad i mange typer elektriske installasjoner. Når statiske UPS’ er blir beskrevet som avbruddsfri strømforsyning, vil det være flere ulike forhold å ta hensyn til. Statiske UPS’ er har avansert teknologi. Produkter fra ulike leverandører har varierte løsninger, og regelverket gir klare prinsipielle føringer for utførelsen i installasjonen generelt og i tavlene spesielt. Bruk av statisk UPS i anlegg krever særskilt kompetanse for den prosjekterende, elektroinstallatøren og tavlebyggeren. De endelige løsningene må koordineres med produktleverandørenes teknologiske prinsipper.     Foreleser: Andreas Otterstad GarnesFaglig ansvarlig elektroCowi AS Avd. Trondheim Andreas har bred erfaring fra store sykehusprosjekter med høye krav til sikker strømforsyning.Andreas er Faglig ansvarlig på elektroavdelingen til COWI Trondheim og innehar rollen som koordinator i fagnettverket sikker strømforsyning internt i COWI. På NTNU skrev han masteroppgave med tittelen «Prosjekteringskriterier for UPS-anlegg» som har vært utgangspunkt for videre arbeid i COWI.   Teknisk arrangør: Quality Norway AS [-]
Les mer
Bedriftsintern 1 dag 6 200 kr
Dette kurset gir en grunnleggende oversikt og innføring i noen av de viktigste delene av Microsoft 365, og hvordan du kan bruke det på en effektiv måte. [+]
Dette kurset tilbys som bedriftsinternt kurs   Deltakerne får god kjennskap til lagring og administrasjon av filer i sky, deling av filer, samt produktivitetsverktøy som To Do og OneNote. I tillegg gir vi en introduksjon til verktøy for samhandling via SharePoint og Teams.    Kursinnhold     • Grunnleggende innføring i hva Microsoft Office 365 er     • OneDrive - Lagring i sky     • SharePoint - Biblioteker, lister og samhandling     • Synkronisering av filer mellom pc og sky     • Deling av filer og dokumenter     • Introduksjon til produktivitetsverktøyene OneNote og To Do     • Teams - Navet i Microsoft 365    Målgruppe Alle som ønsker en grunnleggende forståelse av Microsoft 365 og som trenger en innføring i de viktigste delene.   Forkunnskaper Det er ikke krav til forkunnskaper, men det forventes at deltagerne har generell kjennskap til Windows, Office-pakken (Word, Excel, Outlook) og Internett.    [-]
Les mer