Alle kategorier
Du har valgt: Pedagogikk
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Bydel Bjerke 7 dager 13 990 kr
15 Apr
16 Sep
AART (Adapted Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonne... [+]
Et AART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.     ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. ART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta AART-trenerkurs, blir du AART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for AART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av AART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Les mer
Sentrum 1 dag 5 250 kr
08 May
13 Nov
– med mulighet for sertifisering som samspillsleder. [+]
I samarbeid med Marstrand. Medlemsrabatt for medlemmer av Norges bygg- og eiendomsforening. Samspill som gjennomføringsmodell kan gi optimaliserte løsninger, bedre kontroll, økt verdi og godt samarbeid – forutsatt at man tar ut potensialet. Når man designer en gjennomføringsmodell for samspill, kreves det en helhetlig forståelse for alle dimensjonene av samspill – det er ikke tilstrekkelig med kontraktforståelse. Videre, det holder ikke å designe en god modell, den må settes ut i live i prosjektet. Sertifiseringen består av 3 kursmoduler.  Alle kursene er selvstendige og uavhengige kurs. Kursene kan også tas enkeltvis og uten sertifisering og man mottar kursbevis etter hvert kurs og et sertifiseringsbevis etter bestått eksamen. KURS 1:Samspill som gjennomføringsmodell1 dag KURS 2:Kultur, team og ledelse1 dag KURS 3:Samspillkontrakter2 dager   Marstrand er Norges første og eneste aktør som sertifiserer samspillsledere. Ta kontakt på kundeservice@qualitynorway.no for bestilling av pakkepriser og/eller eksamen:Pakkepris kurs 1, 2 og 3 u/eksamen medlem 18.900,-/ikke-medlem 21.000,-Pakkepris kurs 1, 2 og 3 m/eksamen medlem 23.900,-/ikke-medlem 26.000,-Eksamen kr 5000,- [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 990 kr
I overgangen fra barnehage til skole skal barna møte en skole som er forberedt på å bygge videre på det grunnlaget barnehagen har lagt. På dette kurset får du faglig innb... [+]
I overgangen fra barnehage til skole skal barna møte en skole som er forberedt på å bygge videre på det grunnlaget barnehagen har lagt. På dette kurset får du faglig innblikk i hvordan du kan skape gode sammenhenger for barnet i overgangen. Kurset har som mål å gi pedagoger og ledere i skole, barnehage og SFO/AKS innsikt i sentrale prinsipper i overgangsarbeidet. Kursholder viser til praktiske eksempler, tiltak og arbeidsmåter.  Kursinnhold         Barneklare skoler eller skoleklare barn?         Overgangsarbeid i et inkluderingsperspektiv         Hva kjennetegner en overgang i læringsløpet?         Forankring i styringsdokumentene for barnehage, skole og SFO/AKS         Kulturmøter: Hvem er aktørene, og hva skal man samarbeide om?         Hvordan lager vi planer som gir faglig sammenheng?         Gode pedagogiske sammenhenger i språkarbeid, lek og utforsking         Hvordan ivareta helhetlig utvikling og læring?         Grenseobjekter og overgangsobjekter         Siste året i barnehagen         Hvordan ta vare på det kompetente barnet i overgangen?   Kursholder: Heidi Sandø Dette kurset kan også bestilles til barnehage/skole/kommune/fylke. Ta kontakt med oss: bro@aof.no [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 1 290 kr
Hva er seksuelle overgrep – og hvilke konsekvenser har det? Hvordan forebygge og avdekke overgrep? Hvordan kan vi gjenkjenne tegn – og hvordan skal vi handle? Hva er vår ... [+]
Dette kurset kan også bestilles lokalt, med mulighet for tilpasninger av omfang og innhold.Ta kontakt med oss: bro@aof.no eller tlf. 23 06 12 56. Kurspriser ved bestilling (fysisk oppmøte eller nettkurs): 2 timer: fra kr 16 900 (inntil 50 deltakere)3 timer: fra kr 19 900 (inntil 50 deltakere)4 timer: fra kr 22 900 (inntil 50 deltakere)6 timer: fra kr 26 900 (inntil 50 deltakere) Kursinnhold Grenseoverskridende atferd og overgrep Tegn og signaler Å forstå hvorfor  Den voksnes rolle Meldeplikt og avvergingsplikt Handlingsplaner Forebyggende arbeid Kan jeg gjøre noe for å forebygge nettovergrep? Trafikklyset - et kartleggingsverktøy Kursholder Hilde Landro er utdannet barnehagelærer og sexologisk rådgiver, og har videreutdanning i seksualundervisning, seksuell helse og tiltak mot seksuelle overgrep mot barn. Hun har mange års erfaring som pedagogisk leder, og jobber nå som daglig leder i barnehage. Hun har tittel som spesialist i seksualundervisning, og holder kurs og foredrag om barn og seksualitet for alle som jobber med barn. Hilde har i samarbeid med to andre barnehagelærere gitt ut barnebok og veileder for voksne: Hele meg – om kropp og grenser i barnehagen.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 990 kr
Hva ligger i rammeplanens begrep «lekeskrift»? [+]
Hvordan kan vi legge til rette for at barna skal ha glede av å leke med skriftspråket? Dette kurset setter fokus på hvordan grunnlaget for skriveglede kan legges i barnehagen, og den viktige voksenrollen for å få dette til på barnas premisser.   Kursinnhold Helhetlig språkarbeid i barnehagen – hvordan fremme språkstimulering og kommunikasjon? Hvordan stimulere barns skriftspråklige bevissthet? Hvordan kan barnehagen legge til rette for at barna får positive erfaringer med å kommunisere med tegning, lekeskriving og bokstaver? Hvordan kan de voksne gi god støtte til lek og utforsking av skriftspråket? Skriveutvikling Skriveglede og fortellerglede i hverdagssituasjoner i barnehagen   Kursholdere Reidun Flugstad Rygg er barnehagelærer, allmennlærer og språk- og leseveileder, og har master i «Lesing og skriving i skolen». Hun har mange års erfaring som lærer på småskoletrinnet. Reidun har hatt ansvaret for veiledning og oppfølging av barnehagepersonale og lærere på 1.og 2. trinn i Gjerdrum kommune. Målet har vært å skape et helhetlig språkfokus i barnehagen og i skolens begynneropplæring. Reidun har de tre siste årene undervist i pedagogikk grunnskolelærerutdanningen og barnehagelærerutdanningen ved NLA-høgskolen i Oslo. Hun er nå pedagogisk veileder i språk, lesing og skriving i Ullensaker kommune.   Turid Sevilhaug Nordsveen er barnehagelærer med mange års erfaring fra arbeid i barnehage, mest med aldersgruppe 3-6 år, og de 3 siste årene med skolestartergruppe på en uteavdeling. Dagene tilbringes ute i skog og mark, og skrive- og fortellergleden er alltid med! Interessen for oppdagende skriving startet i 2013 i et prosjekt i regi av Gjerdrum kommune og Universitetet i Oslo, i samarbeid med Reidun Flugstad Rygg og Bente Hagtvedt. Prosjektarbeidet viste fort resultater hos barna: skriveglede, stor læringskapasitet og ikke minst motivasjon for å lære mer på egne premisser. Erfaringene har Turid tatt med i videre arbeid med språk i barnehagen, og trekker det inn i daglige aktiviteter og situasjoner. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 3 timer 1 390 kr
LK20 krever elevmedvirkning og utforskende læringsarbeid. [+]
Hvordan kan vi  gjøre elevene til medskapende og aktive deltakere i egen læring, og samtidig bli inspirert til å se nye muligheter i egen undervisning? Hvordan planlegger vi for undervisning som involverere elevene i større grad? I dette kurset ser vi på mange konkrete og lett overførbare metoder, som både involverer og utfordrer. Samtidig drøftes lærerperspektivet og utfordringene med differensiering, lærerens behov for å improvisere, og elevmedvirkning som en av flere undervisningsmetoder i skolen.  Kurset passer for lærere og pedagogisk ledelse som ønsker å bli inspirert til å involvere elevene mer i læringsarbeidet.   Kursholder Håvard Tryti er til daglig lektor i kunstfag ved Edvard Munch videregående skole i Oslo, og har sittet i læreplangruppen for Kunst design og arkitektur (KDA) programfag i Fagforyelsen. Som lærer på 14. året, er han fortsatt en utviklingsorientert lærer som brenner for levende teori og medskapende elever. I tillegg til undervisning, arbeider han strategisk og operativt med Edvard Munch vgs’ kommunikasjon i SoMe. Han er i startgropen som foredragsholder, og formidler fersk praksis! Håvard har sin utdannelse fra SHKS og Statens Kunstakademi i Oslo, nå KHiO, og PPU fra Oslo MET.  [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 3 timer 1 390 kr
Mange barn strever med tilegnelse av språk i tidlig alder, og utviklingsmessige språkvansker rammer 5–7 % av alle barn. [+]
Tidlige tegn på varige språkvansker kan være at barnet er stille allerede som baby og har lite babling. Det kan også vise liten interesse for sosialt samspill, og bare bruke ettordsytringer frem til 1 ½ års alder. Mange strever med å forstå språk, som f.eks. felles beskjeder, og noen har også uttalevansker. Barn som strever med språket leker gjerne med yngre barn, og flere får lese- og skrivevansker i skolealder. Siden denne typen språkvansker er medfødte, vil de ofte vedvare over i skolealder, og statistisk kan en finne 1–2 elever med utviklingsmessige vansker i hver klasse. Men hvordan kan vi oppdage og hjelpe barn med språkvansker så tidlig som mulig?   Kursinnhold Hvordan identifisere en forsinket språkutvikling?  Hva kan være tegn på vedvarende språkvansker? Hvem skal vi kontakte for hjelp til tilrettelegging i hverdagen – og når skal vi melde fra? Hvordan kan vi samarbeide med foreldre og foresatte? Enkle grep/verktøy for tilrettelegging i hverdagen – i tillegg til spesialpedagogiske tiltak   Kursholder Unni Espenakk er utdannet logoped med embetseksamen i spesialpedagogikk og studier i anvendt lingvistikk. Hun har jobbet i mange år i Statped, hovedsaklig med språkvansker hos barn og unge. Unni har lang erfaring som kursholder, og har ledet flere store prosjekter i kommuner og fylker, samt vært sentral i å arrangere internasjonale konferanser om språk og lesing. I tillegg er hun medforfatter av TRAS og Språkveilederen. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 40 timer 6 990 kr
Barnehageassistent gir en grundig innføring i emner som er essensielle for alle som jobber med barn. Kurset kan være et godt utgangspunkt dersom du ønsker å jobbe i barne... [+]
Kursdeltaker skal gjennom kurset få innsikt i følgende temaer   Emne 1: Introduksjon og organisering av sektoren  Emne 2: Lovverk i det norske arbeidslivet   Emne 3: Lovverk/regler/føringer relatert til yrket/praksisen   Emne 4: Etikk/yrkesetikk    Emne 5: Kommunikasjon med brukere av tjenesten   Emne 6: Fagspesifikt tema - Sosialisering   Emne 7: Fagspesifikt tema - Barns utvikling   Emne 8: Fagspesifikt tema - Pedagogikk   Emne 9: Fagspesifikt tema - den voksnes rolle   Emne 10: Fagspesifikt tema og avslutning/oppsummering av kurset     Omfang: 40 timer (10 økter a 4 timer) [-]
Les mer
40 timer 6 990 kr
Barnehageassistent gir en grundig innføring i emner som er essensielle for alle som jobber med barn. Kurset kan være et godt utgangspunkt dersom du ønsker å jobbe i barne... [+]
Kursdeltaker skal gjennom kurset få innsikt i følgende temaer:   Emne 1: Introduksjon og organisering av sektoren  Emne 2: Lovverk i det norske arbeidslivet   Emne 3: Lovverk/regler/føringer relatert til yrket/praksisen   Emne 4: Etikk/yrkesetikk    Emne 5: Kommunikasjon med brukere av tjenesten   Emne 6: Fagspesifikt tema - Sosialisering   Emne 7: Fagspesifikt tema - Barns utvikling   Emne 8: Fagspesifikt tema - Pedagogikk   Emne 9: Fagspesifikt tema - den voksnes rolle   Emne 10: Fagspesifikt tema og avslutning/oppsummering av kurset     Omfang: 40 timer (10 økter a 4 timer) [-]
Les mer
6 timer 2 190 kr
I dette kurset ser vi nærmere på hvorfor noen ungdommer utvikler ufrivillig skolefravær og hvordan vi aktivt kan jobbe for å unngå fraværssaker. [+]
Hva gjør at noen elever utvikler skolefravær? Hva er kjennetegnene? Trygghet, mestring, tilhørighet, og gode relasjoner i skolen, til voksne og medelever, er forutsetningen for en elevs nærvær på skolen. Der ett eller flere av disse momentene uteblir, har vi en potensiell skolefraværssak. I kurset ser vi på arbeid med ufrivillig skolefravær, både på individnivå og systemnivå.  Kursinnhold •    Forståelsesrammen for skolefravær •    Ungdom med skolefravær – Hvem er de? Eksempler fra praksisfeltet•    Hvordan jobbe når skolefravær er et faktum•    Trygghet – forutsetning for læring og trivsel •    Relasjonens betydning•    Mestring – forutsetning for å lykkes•    Tilhørighet – forhindrer fravær•    Om utenforskap•    Det sosiale samspillet•    Hva sier elevene selv?•    Å samtale med eleven når vi mistenker mistrivsel•    Skole/ hjem samarbeid – foreldre som ressurs•    Tiltak – hva virker og hvorfor?   Kursholder Sara Eline Eide har mange års erfaring fra barnehage og skole, og er spesielt opptatt av barn og unges psykiske helse og betydningen av den gode relasjonen. Hun er utdannet barne- og ungdomsarbeider, og har studert spesialpedagogikk og relasjonskompetanse. Sara Eline har utgitt bøkene På oppdagelsesferd sammen (Kolon forlag, 2019) og Skolefravær (Cappelen Damm, 2022). Inspirasjon til bøkene har hun fra sin tidligere jobb som miljøarbeider i skolen, fra samtaler med foreldre til barn som strever og gjennom faglitteraturen. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 40 timer 6 990 kr
Bli en god rollemodell og medarbeider i barnehagen. Dette kurset gir deg en introduksjon til det å jobbe i barnehage. Du får innsikt i ulike deler av det å jobbe med og ... [+]
    Kursinnhold:   Emne 1: Introduksjon Emne 2 : Lovverk i det norske arbeidslivet Emne 3 : Lovverk/regler/føringer  relatert til yrket/praksisen Emne 4 : Etikk/yrkesetikk  Emne 5: Kommunikasjon med brukere av tjenesten Emne 6: Fagspesifikt tema - Sosialisering Emne 7: Fagspesifikt tema - Barns utvikling (innføring) Emne 8: Fagspesifikt tema - Pedagogikk Emne 9: Fagspesifikt tema - den voksnes rolle Emne 10: Fagspesifikt tema og avslutning/oppsummering av kurset   Etter endt kurs skal kursdeltaker ha økt sin kompetanse på hvordan barnehagesektoren er organisert kunne se og forstå enkeltmenneskets/barnets behov fått innsikt og kompetanse på kommunikasjon og hva som er viktig for å skape god kommunikasjon med ulike brukergrupper av tilbudet ha grunnleggende kompetanse om taushetsplikt i arbeid med mennesker  ha innsikt i ulike dokumenter som er en del av arbeidshverdagen (barnehageloven/rammeplanen osv) ha økt kompetanse på hvordan voksenrollen påvirker sosialiseringsprosessen til barnet og fått innsikt i utviklingspsykologi kunne forstå og håndtere konflikter på best mulig måte kjennskap til lover og regler som arbeidsmiljøloven, HMS-regelverk og regelverk innen barnehage ha fått kunnskap om hvordan barnehagen som pedagogisk virksomhet jobber med utvikling av enkeltmennesker Omfang: 40 timer klasseromsundervisning i virtuelt klasserom. Tirsdager fra kl 17 -21 i 10 uker. Undervisningen foregår i virtuelt klasserom (kurset gjennomføres i sanntid/samtidig) med faglærere som har engasjement for faget. Vi benytter digital læringsplattformen Acampus, hvor det legges ut fagstoff, oppgaver og gis vurderinger. Påmeldte deltakere må ha pc med kamera og mikrofon, innlogging vil bli tilsendt. I tillegg må du påregne tid til egenstudier og oppgaveløsning.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 190
15–20 % av norske barn er i risiko for å utvikle psykososiale vansker, og disse barna har behov for at vi har fokus på tidlig innsats i barnehagen. [+]
I dette kurset rettes søkelyset på hvordan personalet i barnehagen kan støtte sårbare barns sosioemosjonelle utvikling i hverdagen. Barnehagen er en unik arena for tidlig hjelp til barn som strever. De voksne i barnehagen har stor betydning og kan bidra til å endre barns utvikling i positiv retning.  Kursinnhold Hva kjennetegner sårbare barn – og hva kan være årsaken? Hvordan oppdager vi barn som strever med sine egne følelser og deltakelse i det sosiale samspillet med andre barn? Å legge til rette for tidlig innsats i barnehagen  Hvordan kan vi på best mulig måte støtte barns følelser og relasjoner? Trinnvis tilnærming i arbeidet med sårbare barn Kursholder May Britt Drugli er utdannet cand.paed. og jobber nå som professor ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge ved NTNU. Hun har lang erfaring fra kommunalt utviklingsarbeid og er involvert i flere forskningsprosjekter knyttet til barnehage. Faglige interesseområder er de yngste barna i barnehagen, relasjonen mellom barn og voksne, barns psykiske helse og atferdsvansker. May Britt har skrevet flere fagbøker, blant annet Liten i barnehagen og Liten begynner i barnehagen, og hun er medforfatter på boken Tilvenning og foreldresamarbeid. May Britt er en anerkjent og etterspurt foredragsholder. Hun fremstår direkte og troverdig og hennes ekte engasjement treffer alle som jobber med barn, også foreldre! [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 3 timer 1 390
Nye læreplaner i matematikk har gitt ny eksamensordning. [+]
 Den innebærer store omveltninger på eksamen, nye oppgavetyper og nye utfordringer. Men hva innebærer endringene for eleven? Hva venter av nye oppgavetyper og formuleringer på eksamen? Hvilke signaler har Udir gitt? Hvilke nye løsningsstrategier må elevene beherske? Hva kreves av digital kompetanse og programmeringsferdigheter? Læreplanen legger vekt på utforsking, problemløsing, modellering, anvendelse, argumentasjon, representasjon og kommunikasjon, abstraksjon og generalisering. Det skal utforskes og oppdages sammenhenger. Det blir lagt spesiell vekt på kjerneelementene og beskrivelsen av grunnleggende ferdigheter. Nytt er også programmering og algoritmisk tenkning.Elevene – og ikke minst matematikklærere – i den videregående skolen har vært vant til en eksamensordning hvor eksamen har vært delt i to, en del uten og en del med hjelpemidler. Med ny læreplan ble eksamen endret. Først ble eksamen heldigital og oppgavene delt inn i tre hovedgrupper. En del en skulle inneholde flervalgsoppgaver og interaktive oppgaver uten annen begrunnelse enn selve svaret, en del to skulle legge vekt på kommunikasjon, resonnementer, beregninger og vurderinger, og sist, men ikke minst, en del tre skulle ikke inneholde konkrete spørsmål i det hele tatt. På denne tredje delen skulle det være opp til elevene selv å vurdere hva de ville undersøke, og elevene skulle selv formulere sine egne problemstillinger ut fra en gitt kontekst.  Men etter kritikk ble eksamen endret tilbake til gammel ordning. Eller ble den egentlig det? Nå skal eksamen inneholde en time uten hjelpemidler og fire timer med hjelpemidler. Og som vi skal se, så dukker de nye oppgavetypene fortsatt opp. Kurset er en praktisk gjennomgang av hva den nye eksamensformen innebærer, både for elevene og for oss som lærere. Vi ser på nye oppgavetyper og diskuterer utfordringene de bringer med seg.   Kursinnhold Hvilke digitale ferdigheter kreves av elevene med ny eksamensordning. Hvilke signaler har Udirs eksempeloppgaver og vårens eksamensoppgaver gitt om eksamen. Hvilke nye oppgavetyper møter elevene, og hvordan forberede elevene på disse oppgavene.   Kursholder Eivind Skjervum er lektor med tilleggsutdanning med fagene matematikk, medievitenskap, statsvitenskap, informatikk og religionshistorie. Eivind har de siste 17 årene undervist som lektor ved Oslo Private Gymnasium i matematikk og medie- og informasjonskunnskap. Han har tidligere jobbet mange år som journalist innen krim, nyheter og sport i Dagbladet og Oppland Arbeiderblad. Eivind jobber nå også for Aschehoug forlag hvor han produserer innhold som tentamener, prøver og eksamensløsninger for nettstedene Lokus og Aunivers i matematikk. I tillegg til å undervise utdanner han seg til lærerspesialist i matematikk, spiller sjakk og er glad i kajakk og fotball. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 40 timer 6 990 kr
Bli en god rollemodell og medarbeider i barnehagen. Dette kurset gir deg en introduksjon til det å jobbe i barnehage. Du får innsikt i ulike deler av det å jobbe m... [+]
    Kursinnhold:   Emne 1: Introduksjon Emne 2 : Lovverk i det norske arbeidslivet Emne 3 : Lovverk/regler/føringer  relatert til yrket/praksisen Emne 4 : Etikk/yrkesetikk  Emne 5: Kommunikasjon med brukere av tjenesten Emne 6: Fagspesifikt tema - Sosialisering Emne 7: Fagspesifikt tema - Barns utvikling (innføring) Emne 8: Fagspesifikt tema - Pedagogikk Emne 9: Fagspesifikt tema - den voksnes rolle Emne 10: Fagspesifikt tema og avslutning/oppsummering av kurset       Etter endt kurs skal kursdeltaker ha økt sin kompetanse på hvordan barnehagesektoren er organisert kunne se og forstå enkeltmenneskets/barnets behov fått innsikt og kompetanse på kommunikasjon og hva som er viktig for å skape god kommunikasjon med ulike brukergrupper av tilbudet ha grunnleggende kompetanse om taushetsplikt i arbeid med mennesker  ha innsikt i ulike dokumenter som er en del av arbeidshverdagen (barnehageloven/rammeplanen osv) ha økt kompetanse på hvordan voksenrollen påvirker sosialiseringsprosessen til barnet og fått innsikt i utviklingspsykologi kunne forstå og håndtere konflikter på best mulig måte kjennskap til lover og regler som arbeidsmiljøloven, HMS-regelverk og regelverk innen barnehage ha fått kunnskap om hvordan barnehagen som pedagogisk virksomhet jobber med utvikling av enkeltmennesker       Omfang: 40 timer klasseromsundervisning i virtuelt klasserom. Tirsdager fra kl 17 -21 i 10 uker. Undervisningen foregår i virtuelt klasserom (kurset gjennomføres i sanntid/samtidig) med faglærere som har engasjement for faget. Vi benytter digital læringsplattformen Acampus, hvor det legges ut fagstoff, oppgaver og gis vurderinger. Påmeldte deltakere må ha pc med kamera og mikrofon, innlogging vil bli tilsendt. I tillegg må du påregne tid til egenstudier og oppgaveløsning. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 40 timer 6 990 kr
Bli en god rollemodell og medarbeider i barnehagen. Dette kurset gir deg en introduksjon til det å jobbe i barnehage. Du får innsikt i ulike deler av det å jobbe med og... [+]
    Introduksjonskurs -barnehage -  Emne 1: Introduksjon Emne 2 : Lovverk i det norske arbeidslivet Emne 3 : Lovverk/regler/føringer  relatert til yrket/praksisen Emne 4 : Etikk/yrkesetikk  Emne 5: Kommunikasjon med brukere av tjenesten Emne 6: Fagspesifikt tema - Sosialisering Emne 7: Fagspesifikt tema - Barns utvikling (innføring) Emne 8: Fagspesifikt tema - Pedagogikk Emne 9: Fagspesifikt tema - den voksnes rolle Emne 10: Fagspesifikt tema og avslutning/oppsummering av kurset       Etter endt kurs skal kursdeltaker L1 -ha økt sin kompetanse på hvordan barnehagesektoren er organisert L2 - kunne se og forstå enkeltmenneskets/barnets behov L3 - fått innsikt og kompetanse på kommunikasjon og hva som er viktig for å skape god kommunikasjon med ulike brukergrupper av tilbudet L4 - ha grunnleggende kompetanse om taushetsplikt i arbeid med mennesker  L5 - ha innsikt i ulike dokumenter som er en del av arbeidshverdagen (barnehageloven/rammeplanen osv) L6 - ha økt kompetanse på hvordan voksenrollen påvirker sosialiseringsprosessen til barnet og fått innsikt i utviklingsspsykologi L7 - kunne forstå og håndtere konflikter på best mulig måte L8 - kjennskap til lover og regler som arbeidsmiljøloven, HMS-regelverk og regelverk innen barnehage L9 - ha fått kunnskap om hvordan barnehagen som pedagogisk virksomhet jobber med utvikling av enkeltmennesker     Omfang: 40 timer virtuelt klasserom.Undervisningen foregår i virtuelt klasserom (kurset gjennomføres i sanntid/samtidig) med faglærere som har engasjement for faget.Vi benytter digital læringsplattformen Acampus, hvor det legges ut fagstoff, oppgaver og gis vurderinger.Påmeldte deltakere må ha pc med kamera og mikrofon, innlogging vil bli tilsendt. I tillegg må du påregne tid til egenstudier og oppgaveløsning. [-]
Les mer