Pedagogikk
Østfold
Du har valgt: Halden
Nullstill
Filter
Ferdig

-

11 treff ( i Halden ) i Pedagogikk

Sorter på søkerangering, kursnavn, pris, sted, kursdato


Hele landet 6 timer 1 200 kr
Gjennomgang av gjeldende lover som regulerer bruk av tvang og makt i skolen. Forebygging av bruk av tvang og makt i skolen [+]
Kursene starter med en gjennomgang av gjeldene lover, forskrifter og veiledere. For skolene vil det si Menneskerettigheter og FNs barnekonvensjon, Straffeloven, Opplæringsloven, Barneloven og Arbeidsmiljøloven. Hva er tvang og makt, og hva er det ikke? Tar utgangspunkt i forarbeidene og gjeldende forskrifter til Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester kap 9 i tillegg til de ovennevnte lover. Det man gjør skal være juridisk, etisk og faglig forsvarlig. Hvordan bli god på utøvelse av skjønn i det daglige arbeidet med elevene. Praktiske eksempler gjerne fra deltagernes egne erfaringer. Hva er selvbestemmelse? Har alle reell mulighet for selvbestemmelse? Hvordan kan de ansatte hjelpe elevene i utviklingen av reell selvbestemmelse. Eksempler og diskusjoner. Gjennomgang av ulike forebyggende tiltak for å unngå bruk av tvang og makt. Kartlegging av elevene, holdninger hos personalet, kommunikasjon, struktur og sosiale ferdigheter.   Deltakerne vil få økt kompetanse i å vuredere situasjoner, som oppleves utfordrende, juridisk, etisk og faglig. Dette gjør dem tryggere i den jobben de gjør.   Det vil gis praktiske eksempler på tolkninger av gjeldende lover. Kursdeltagerne kan selv komme med eksempler som vil bli diskutert i forhold til gjeldende lovverk. Retten til selvbestemmelse vil være utgangspunkt for alle tolkninger.   Kursdeltajerne vil få økt kunnskap om hva som er bruk av tvang og makt og hva som etter gjeldende lovverk er tillatte virkemidler i håndtering av utfordrende atferd.   Kursdeltakerne vil få innføring i tiltak for å forebygge bruk av tvang og makt. Dette er et stort og komplisert felt, og vil kunne kjøres som påbygningskurs med veiledning og observasjon. [-]
Les mer
Hele landet 6 timer 1 200 kr
Praktisk spesialpedagogikk for assistenter, miljøarbeidere og lærere som jobber med barn og unge med utviklingshemming. [+]
Kursdeltakerne får kursing temaer og som gjør dem bedre i stand til å gi barn og elever med utviklingshemming god oppfølging i skole, barnehage og avlastning/hjemme. Innføring i : Utviklingshemming Autisme Downs syndrom Generelle lærevansker   Hva er læring og hvordan lærer man? Hvordan legge til rette for mestring og utvikling hos mennesker med lærevansker? Det finnes ulike metoder og å tilrettelegge for læring, det skal vi se på. Strukturering av læringsmiljø. Hvordan kan vi hjelpe de vi jobber med til å få oversikt over livet og hverdagen sin? Kommunikasjon. Hvordan kan man sikre seg at man forstår de man jobber med og de forstår deg? Tilrettelegging for mestring og utvikling. Vi skal se på hvordan vi kan få de vi jobber med til å utnytte alle sine ressurser og litt til.   Med utgangspunkt i at tilbudet som gis til de man jobber med skal være av faglig, etisk og juridisk god kvalitet. Vi skal se på hvordan man kan sikre at den jobben man gjør oppfyller disse kriteriene.   Kurset er både praktisk og teoretisk. Fordelen med dette kurset er at du får tips om konkrete tiltak og praktiske eksempler du kan bruke i jobben din. Det er rom for å bygge på det dere allerede kan fra før.     [-]
Les mer
Stjørdal Oslo 6 timer
Et praktisk dagskurs for skoleansatte om integrering i skolen. [+]
Noen barn og unge som kommer til Norge, sliter med å finne seg til rette i skolemiljøet. Andre savner tilhørighet i et nytt lokalsamfunn, og vi opplever radikalisering blant ungdom. Vi ser stadig at fremmedfrykt kommer til uttrykk. Men fremfor alt er det mange som blir godt integrert, og finner sin plass i et flerkulturelt skolesamfunn. Hva skiller skolene som lykkes fra de som mislykkes? Her er noen av temaene vi tar for oss:- Hvilken skolemodell for integrering bør velges? - Hvem bør være med i et faglig nettverk? - Hvordan bli oppmerksom på flerkulturelle utfordringer? - Hvordan styrke samarbeidet mellom skole og hjem? - Hvordan fange opp elever med en traumatisk bakgrunn?   Vi tilbyr et praktisk kurs, der vi også åpner opp for å dele erfaringer.Trygve Ebbesvik er kursholder. Han har vært opptatt av integreringsspørsmål i 30 år. Han har bakgrunn som teolog og krisehåndterer, og er faglig ansvarlig for Kriseportalen.no. [-]
Les mer
Hele landet 3 timer 249 kr
Hvor har det blitt av barna på lekeplassen, i skogen og i gata? Hva kan vi som foreldre, eller vi som jobber med barn gjøre for å forhindre at det kun er de voksne s... [+]
Visste du at risikolek skaper trygge barn? Og at lekeslossing er fundamentalt i utvikling av guttehjerner? Foredraget handler i korte trekk om å ivareta den frie lek og risikoleken, hvor viktig den er. I tillegg handler det om hvordan foreldres (og Barnehage- og SFOansattes) frykt og angst for potensielle farer begrenser barnas utfoldelse og frie lek. Forskning viser at moderne barn blir mer og mer passive med mindre man forteller steg for steg hva de skal gjøre. Kreativitet, initiativ og impulsivitet ser ut til å forsvinne. De lærer ikke å forstå at de selv har kontrollen i sitt liv. Hvilke konsekvenser har dette? Hva kan vi gjøre med dette? Før dere planlegger neste års aktiviteter og tilbud på SFO, AKS eller barnehagen kan det være en inspirasjon til å tenke litt nytt.    Prisen (eksl. mva) vil være følgende: Kr 249,- pr deltaker ved mer enn 100 deltakereKr 390,- pr deltaker ved mellom 50 og 100 deltakereKr 11.000,- pr SFO/Barnehage enkeltvis Foredraget er kun lagt opp til en større gruppe, minimum 30 deltakere. Tips er å oppfordre din arbeidsgiver/virksomhet til å tilby dette for personalet.  For mer info, ta kontakt på kompetanse@pvs.no       [-]
Les mer
Bedriftsintern Hele landet 1 dag
Har du som lærer eller kursholder opplevd at fagstoffet ikke fenger publikum – på tross av at du selv synes det er interessant? Det vanlige er å formidle fagstoff di... [+]
Men det behøver ikke å være slik! Ofte er det små grep som skal til for å tenne gnisten, vekke interesse og skape engasjement og nysgjerrighet hos ditt publikum. Undervisning og læring kan være veldig gøy. Undervisning kan være en oppdagelsesreise både for student og lærer. Den digitale verden gir oss mange læringsmuligheter gjennom tekst, film, lyd og bilder. Samtaler kan også være svært lærerike dersom vi er mentalt til stede. Læring betinger en respekt for at det er mer å finne ut av. Vi griper altfor ofte til gode råd, forklaringer og irettesettelser i mangel av bedre undervisningsgrep, men disse fører ikke uten videre til læring. Vi tror intuitivt at ved å påpeke farer og feil, hindrer vi andre i å begå dem. Men råd og forklaringer virker best dersom de er forhåndsbestilt og når det foreligger en mottagelighet.   Med DIDAKTIKKENS 12 grep vil statistikk, tall, harde fakta og tørt stoff bli levende og skape engasjement.DIDAKTIKK er mer enn presentasjonsteknikk og edutainment.DIDAKTIKK = "undervisningskunst" fra planlegging, via gjennomføring og til evaluering av undervisningen...som innebærer en ydmykhet overfor eleven og for lærestoffet. ...og en tro på at alle er underveis i læreprosessens ulike faser.   Når læreren respekterer og fyller rollen sin på en profesjonell måte, kan studenten / eleven / deltakeren også fylle sin rolle.   DIDAKTIKKENS 12 setter læring og undervisning i et spennende, kreativt og profesjonelt lys - slik at studentene stadig er heldig med læreren - og heldig med skolen!         Du behøver ikke å være spesielt artistisk eller spesielt modig – gjennom seminaret DIDAKTIKKENS 12 GREP får du hjelp til å finne formidleren i deg og motet som skal til. I løpet av denne seminardagen vil du få teknikker til å etablere tillit og fokus, administrere dine private sider og ikke minst lage din egen dreiebok for god undervisning. Du kan parere innspill fra inntil 5 ulike typer publikum på en profesjonell og tillitvekkende måte når du lærer å lese forskjellen mellom dem. Visste du at: - ekstroverte lærere bør planlegge sin undervisning på en helt annen måte enn introverte lærere?- instruksjon kan for noen studenter vekke sterke forsvarsmekanismer? Alt dette og litt til får du innsikt i gjennom dette interaktive seminaret som etterfølges av en skriftlig oppsummering til din egen verktøykasse. "Jeg anbefaler Linda Pedersen på det sterkeste! Hun har mye kunnskap å tilførere andre". Margrethe Greiner, lærer Folkeuniversitetet   L. Pedersen KURSARKITEKTEN ble startet i 2001 og ledes av Linda Pedersen (cand.paed) og statsstipendiat i ledelse og organisasjon. Linda har spisskompetanse på kursdesign og på samarbeid og roller i arbeidslivet.       [-]
Les mer
Halden 1 år
På forespørsel
Målet for studiet er å kvalifisere deg for arbeid som lærer i samfunnsfag i grunnskolen [+]
Studiet er organisert som et sammenhengende studium over ett studieår, og kan inngå som valgfag i allmennlærerutdanningen eller som del av en bachelorgrad. I grunnskolen bygger fagområdet samfunnsfag på fagene geografi, historie og samfunnskunnskap. Årsstudiet er basert på de samme fagene. Studiet skal gi deg forståelse for fagenes innhold, perspektiver, begreper, teorier og arbeidsmåter både som basisfag og som skolefag.   Arbeid med fagdidaktiske og fagmetodiske spørsmål blir vektlagt. I studiets arbeidsformer inngår ekskursjoner, obligatorisk oppgavearbeid og obligatorisk praksis. [-]
Les mer
Halden 3 år
På forespørsel
Mastergradsstudiet i spesialpedagogikk, som tilbys i samarbeid med Universitetet i Stavanger, skal kvalifisere for ulike typer spesialpedagogisk arbeid i skole og samfunn... [+]
Målet for studiet er at studentene gjennom faglig og forskningsmessig fordypning skal tilegne seg     * kritisk-konstruktiv innsikt i teoretiske og praktiske problemstillinger i studiets fordypningsområder.    * kvalifikasjoner for ulike typer spesialpedagogisk arbeid innen barnehage, skole og PP-tjeneste.    * innsikt i vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk, og erfaring i å bruke denne i et selvstendig forskningsarbeid Studiet er satt sammen av følgende emner:    1. overbyggende tema innen det spesialpedagogiske arbeidsfelt (20 studiepoeng)   2. lese- og skrivevansker (20 studiepoeng)   3. sosiale og emosjonelle vansker (20 studiepoeng)   4. vitenskapsteori, metodelære og statistikk (20 studiepoeng)   5. oppgaveforberedende kurs for mastergradsoppgave (5 studiepoeng)   6. mastergradsoppgave (35 studiepoeng)   Studiet organiseres som samlinger, hver på 3 dager på dagtid, i alt fem samlinger i semesteret for emnene 1-4. Studentene organiseres i basisgrupper som vil være en sentral arbeidsenhet i studiet.   Mastergradsstudiet i spesialpedagogikk skal kvalifisere for ulike typer spesialpedagogisk arbeid og for opptak til forskerutdanning i spesialpedagogikk. [-]
Les mer
Halden 1 år
På forespørsel
Skolerettet årsstudium i naturfag gir primært kompetanse for lærere og allmennlærerstudenter som ønsker å undervise i naturfag i grunnskolen. Studiet kan også inng... [+]
Studiet henter sine kunnskaper og metoder fra basisfagene biologi, fysikk, kjemi, geofag og teknologi. Både innhold og arbeidsmetoder skal forankres i grunnskolens naturfag.   Studiet består av seks emner som hver har et omfang på 10 studiepoeng, og som er organisert i følgende rekkefølge gjennom studieåret: Mangfold i naturen, teknologi, stoffer, verdensrommet, kropp og helse, fenomener og aktiviteter.   Undervisningen består av forelesninger, klassesamtaler, ekskursjoner, laboratorieøvelser, organisert gruppearbeid og prosjektarbeid. [-]
Les mer
Halden 1 år
På forespørsel
Årsstudium i kroppsøving og idrett er organisert som et sammenhengende studium over ett studieår. [+]
Målet for studiet er å kvalifisere deg for arbeid som lærer i kroppsøving i grunnskolen, gi deg faglig bakgrunn i trenerarbeid og for videre studier i idrett. Studiet kan inngå som valgfag i allmennlærerutdanningen, som del av en bachelorgrad eller som del av en faglærerutdanning i kroppsøving. Du får også kompetanse til videre studier ved Norges Idrettshøgskole. Studiet kombinerer teoretiske basisfag og praktisk-metodisk virksomhet i idrett, lek og friluftsliv. Studentene bør derfor være i god fysisk form. Studentene bør også være svømmedyktige og tåle klorvann.   Du vil benytte varierte arbeidsformer i løpet av studieåret. Det gjelder ikke minst i praktisk virksomhet, der du får instruktør- og lederoppgaver. Undervisningen ved årsstudium i kroppsøving og idrett foregår bl.a. på Remmen (Halden) og i høyskolens idrettsmedisinske testlaboratorium på Kråkerøy (Fredrikstad). I tillegg er flere studieaktiviteter lagt til steder utenfor høgskolen.   Etter et fullført årsstudium i kroppsøving og idrett kan du ta videreutdanning innen idrett, arbeide i skolesektoren, i lag og organisasjoner eller i offentlig virksomhet.   Videre utdanning Annethvert år tilbyr høyskolen 30 studiepoeng påbygging i idrett. Studiet består av tre emneområder. Disse er ekstremsport, fysiologi-testing-prestasjon og trener- og instruktørrollen. Målet for studiet er å videreutvikle kunnskap og ferdigheter innenfor idrett, trening og friluftsliv. Plan for neste oppstart er høsten 2009. Årsstudiet og påbyggingsenheten kan dessuten være grunnlag for å begynne på et masterstudium innen idrett, dersom disse inngår i en bachelorgrad.   [-]
Les mer
Halden 1 år
På forespørsel
Årsstudiet i friluftsliv og naturlære har som mål å kvalifisere deg til å drive undervisning og annen formidling knyttet til friluftsliv, kultur og natur. [+]
Studiet er organisert som et sammenhengende studium over ett studieår. Årsstudiet godkjennes som valgfag i allmennlærerutdanningen og kan også inngå som en del av bachelorgrad ved HiØ eller andre lærersteder.   Studiet i friluftsliv og naturlære er bredt og integrerende, og kan sammen med annen utdanning gi grunnlag for arbeid innen skoleverket, kursvirksomhet, frivillige organisasjoner, reiseliv, helse og rehabiliterin samt sosialarbeid. Studiene tar utgangspunkt i det tradisjonelle og naturvennlige friluftsliv, og kombinerer opplevelser med kunnskaper om naturen og mennesket som en del av denne. Forståelse for betydningen av det biologiske mangfoldet og de økologiske sammenhenger står sentralt.   Mye av undervisningen skjer utendørs på dagsturer, overnattingsturer og sammenhengende feltkurs. [-]
Les mer
Halden 3 år
Førskolelærerutdanningen kvalifiserer for pedagogisk arbeid med barn i barnehage og det første året i grunnskolen, i skolefritidsordninger (SFO) og med barn på tilsv... [+]
  Studiets innhold og organisering Førskolelærerutdanningen omfatter tre hoveddeler:  - Pedagogikk – 45 studiepoeng - Faglig pedagogiske emner– 105 studiepoeng - Fordypningsenhet; valgbar del – 30 studiepoeng   Pedagogikk danner grunnstammen i studiet og skal binde sammen de ulike delene i utdanningen. De faglig-pedagogiske emnene består av norsk, samfunnsfag, matematikk, kropp og natur, KRL, forming, musikk og drama. I heltidsstudiet velger studentene fordypningsfag i 3. studieår, og i deltidsstudiet velger studentene fordypningsfag i 4. studieår. Studentene kan velge en fordypning i fag, fagområder eller arbeidsformer med relevans for arbeidet i barnehagen.   Praksisopplæring i barnehage og skole utgjør en vesentlig del av studiet, og har et samlet omfang på 20 uker integrert i studieenhetene. I tillegg inneholder studiet en del samarbeidsprosjekter med praksisfeltet. Studiet er temabasert, der fagene organiserer sin undervisning på en tverrfaglig måte. Nærhet til studentene står sentralt i alt undervisningsarbeid.   Studentene organiseres hovedsakelig i seminar- og basisgrupper. Studiet bygger på varierte læringsformer, der undervisning gis i små og store grupper. Studentenes læring foregår i tilknytning til forelesning, veiledning, prosjekter, verkstedsarbeid og praksis, der både selvstudier og arbeid i basisgrupper står sentralt. IKT er et viktig verktøy/hjelpemiddel i utdanningen.   ForventningerUtdanningen stiller krav til studentene om å delta og være aktive, ta ansvar for egen læring og ansvar for hverandre. I studiet legges det opp til undervisning og studentaktivitet på ulike læringsarenaer. Enkelte av fagområdene har lagt deler av sin undervisning til arenaer utenfor vår region. Det innebærer at studenter må medregne en ekstra kostnad i forbindelse med reise og opphold.    InternasjonaliseringHøgskolen skal legge til rette for at studenter kan ta deler av utdanningen i utlandet. Studentene, både i heltids- og deltidsstudiet, har mulighet til å ta hele eller deler av fordypningsenheten i utlandet. De får også tilbud om praksisopplæring ved barnehager i utlandet Mål for studiet: KunnskapsmålStudentene skal utvikle faglig kompetanse: kunnskap om barn, barndom og pedagogisk arbeid med små barn og kunnskap om teorier og arbeidsformer innenfor og på tvers av fag. Studentene skal utvikle kunnskap og innsikt i barns utvikling og livsvilkår.   Studentene skal også utvikle didaktisk kompetanse: evne til å vurdere, planlegge og gjennomføre likeverdig opplæring for barn, og evne til å sette i verk forebyggende tiltak. Studentene skal utvikle teoretisk og praktisk kunnskap for å kunne observere og delta i barns aktiviteter.   Ferdighetsmål Studentene skal utvikle sosial kompetanse: innsikt i en helhetlig læringsforståelse, der omsorg, lek og læring er naturlige elementer. Studentene skal utvikle forståelse for betydningen av læringsmiljø preget av samspill, varme, kreativitet, glede og humor og opplevelse av mestring for alle. Studentene må ha evne til nært samarbeid mellom barnehage, hjem og andre samarbeidspartnere. Studentene skal utvikle kunnskap om og ferdigheter i ledelse, samarbeid og pedagogisk veiledning.   Studentene skal også utvikle endrings- og utviklingskompetanse: evne til å vurdere organisasjonsutvikling og samfunnsendringer som har betydning for barnehagen, til å initiere og takle endringer og til å kunne prege utviklingen i barnehagen [-]
Les mer