Pedagogikk
Vestfold
Du har valgt: Tønsberg
Nullstill
Filter
Ferdig

-

39 treff ( i Tønsberg ) i Pedagogikk
 

Nettstudie 4 semester
Kunnskap studenten tilegner seg i studiet Barn med særskilte behov er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn med s... [+]
Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på barn med særskilte behov og deres rettigheter. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Barn med særkilte behov   [-]
Les mer
Nettstudie 4 semester
Kunnskap innen Arbeid med de yngste barna i barnehagen er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer der småbarna er. [+]
Studiets målsetting er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, organisere og gjennomføre pedagogisk arbeid med de yngste barna (0-3 år) i barnehagen, og som kan samarbeide med barn, personale og foreldre til beste for barnet. Videre vektlegger studiet at studenten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier.  Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Arbeid med de yngste barna (0-3 år) i barnehagen   [-]
Les mer
Smart Kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn, unge og voksne som utviser ulik grad av utfordrende adferd. [+]
  NB! Bestillingskurs - Ta kontakt for mer informasjon! Kurset FORUT (Forebygging og mestring av utfordrende adferd) er et kurs som er lagt opp som en kombinasjon av teori og praksis.  Kursinnhold:  - Etikk, aggresjonsforståelse og lovverk - Relasjonskompetanse og ressursfokus - Refleksjons- og håndteringsverktøy - Holdninger og dempende kommunikasjon - Beskyttelses- og friggjøringsteknikker  1. Modul 1: FORUT-kurs med varighet en kursdag: - Dette er et tilbud mest egnet for barnehager, skoler og andre, hvor man bruker omtrent to til tre timer av kursdagen til å trene på beskyttelses- og frigjørings-teknikker i tillegg til den teoretiske delen av kurset. 2. Modul 2: FORUT-kurs med varighet to kursdager: - Dette er et tilbud som passer best for institusjoner og arbeidsplasser, hvor man oftere opplever utofrdrende adferd og utagering og må ta i bruk beskyttelses- og frigjøringsteknikker i større grad.  3. Modul 3: FORUT-kurs med varighet tre kursdager: - Dette er et tilbud hvor man tar for seg inngående teori og praksis i forhold til mestring av utfordrende adferd. I tillegg vil instruktørene demonstrere og deltakerne trene på beskyttelses- og frigjøringsteknikker, i langt større grad enn ved de andre modulene. Vi tilbyr også veiledning og oppfølging av personal med utgangspunkt i valgte moduler.    Hvis dere er en avdeling, en skole/barnehage, en institusjon eller annen instans, som ønsker å bestille FORUT-kurset, legger vi gjerne tilrette for å tilpasse kurset, slik at vektlegging av innhold kan tilrettelegges etter deres behov. Slik kan dere dermed implementere det dere lærer på kurset, på en best mulig måte på deres respektive arbeidsplasser.   Ta gjerne kontakt med oss hvis dere har behov for ytterligere informasjon vedrørende FORUT eller andre kurstilbud i regi av Smart Kompetanse!   [-]
Les mer
10 timer
10 gruppesamlinger per internet der vi fordyper oss i hvordan å håndtere utfordrende barn. [+]
Barn med utfordrende atferd kan gi oss avmaktsfølelse og opplevelser av fortvilelse. Det er ikke nødvendig. I dette kurset går vi gjennom den helt elementære forståelsen av barnet og drøfter aktive grep for å forbedre situasjonen. For barnet og for deg. Kurset foretas i form av dialoger og gruppesamtaler der jeg som Barne- og Ungdomspsykiater tilfører min erfaring og kunnskap. Det vil være høyt under det "virtuelle taket", rom for alle. Det vil være alvor og humor. Og stor respekt for hverandre. Vi bruker rett frem språk. Deltakere bruker kun fornavn. Du kan selv velge hvilket navn du vil bruke, det trenger ikke være ditt ekte navn.  Samlingene foregår torsdager kl 18.00 til 19.30 i ukene 38(start), 39, 40, 42, 43, 44, 45, 46, 47 og 48. (41 faller ut grunnet høstferie). Kurset gjennomføres kun ved nok påmeldelser.  Antall deltakere begrenses til 10. Ved stor interesse gjennomføres flere kurs paralelt på andre tidspunkt. Du må svært gjerne ta kontakt med meg per mail hvis du har spørsmål :-) [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester
Barnehager består av et stort mangfold av barn og deres familier. Det å ha en ressursorientert tilnærming i arbeidet med mangfold er både sentralt og viktig. Ønsker du å ... [+]
Kunnskapen du tilegner deg i denne fagskoleutdanningen er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn med flerkulturell bakgrunn. Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen.     [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester
Digitale verktøy i barnehagen kan åpne opp for kreativ og leken bruk blant barn. Lær hvordan du kan utvikle praksisen med denne fagskoleutdanningen. [+]
Den teknologiske utviklingen i samfunnet er enorm, og dette får konsekvenser for barnehagen som pedagogisk virksomhet. Barn har behov for støtte av kompetente voksne som kan hjelpe dem og veilede dem i den digitale hverdagen. Det krever at personalet utvikler sin praksis slik at de digitale verktøyene kan åpne opp for kreative og skapende praksiser. Ønsker du å lære mer om dette viktige området kan utdanningen Kreativ og leken bruk av digitale verktøy i barnehagen være noe for deg. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon:Kreativ og leken bruk av digitale verktøy i barnehagen      [-]
Les mer
Nettstudie 4 semester
Barnehagene våre består av et stort mangfold av barn og deres familier. Det å ha en ressursorientert tilnærming i arbeidet med mangfold er både sentralt og viktig. Ønsker... [+]
Få oppdatert kunnskap om språk og flerspråklighet og flerkulturell kompetanse. Det du lærer er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn med flerkulturell bakgrunn. Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen og SFO. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng, og oppnådd fagskolegrad.  Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Språklig og kulturelt mangfold i barnehage og SFO [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 990 kr
- voksenrollen i et inkluderende fellesskap i barnehagen [+]
Alle barn som går i barnehagen skal ha like muligheter for trivsel, lek, omsorg og læring – uavhengig av kompetanse og ferdigheter. Hva sier forskning på barnehagefeltet om situasjonen i norske barnehager i forhold til dette? På dette kurset vil kursholder presentere forskning og erfaringer som belyser temaet fra ulike innfallsvinkler, samt verktøy og strategier for arbeidet med å inkludere alle barn. Hva kan vi gjøre for å sikre at alle barn opplever å være en del av fellesskapet i barnehagen? Hvordan kan vi jobbe for å hindre utenforskap og fremme inkludering? Kursinnhold   Inkludering Holdninger Ulike oppdragerstiler Hvordan etablere gode relasjoner Hvordan endre en dårlig relasjon   Kursholder Hege Tryggestad er utdannet vernepleier med master i atferdsvitenskap. Hun har jobbet med barnehagebarn og lek, læring og inkludering i 25 år. Hege jobber nå som fagleder for barnehagemiljøteamet i Nordre Follo kommune, med hovedfokus på et godt læringsmiljø, spesialpedagogisk hjelp og like muligheter for alle barn. Hun er også stipendiat ved Oslo Met, der hun forsker på læringsmiljø i barnehager for barn med behov for spesiell tilrettelegging.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 990 kr
I overgangen fra barnehage til skole skal barna møte en skole som er forberedt på å bygge videre på det grunnlaget barnehagen har lagt. På dette kurset får du faglig innb... [+]
I overgangen fra barnehage til skole skal barna møte en skole som er forberedt på å bygge videre på det grunnlaget barnehagen har lagt. På dette kurset får du faglig innblikk i hvordan du kan skape gode sammenhenger for barnet i overgangen. Kurset har som mål å gi pedagoger og ledere i skole, barnehage og SFO/AKS innsikt i sentrale prinsipper i overgangsarbeidet. Kursholder viser til praktiske eksempler, tiltak og arbeidsmåter.  Kursinnhold         Barneklare skoler eller skoleklare barn?         Overgangsarbeid i et inkluderingsperspektiv         Hva kjennetegner en overgang i læringsløpet?         Forankring i styringsdokumentene for barnehage, skole og SFO/AKS         Kulturmøter: Hvem er aktørene, og hva skal man samarbeide om?         Hvordan lager vi planer som gir faglig sammenheng?         Gode pedagogiske sammenhenger i språkarbeid, lek og utforsking         Hvordan ivareta helhetlig utvikling og læring?         Grenseobjekter og overgangsobjekter         Siste året i barnehagen         Hvordan ta vare på det kompetente barnet i overgangen?   Kursholder: Heidi Sandø Dette kurset kan også bestilles til barnehage/skole/kommune/fylke. Ta kontakt med oss: bro@aof.no [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 990 kr
Hva ligger i rammeplanens begrep «lekeskrift»? [+]
Hvordan kan vi legge til rette for at barna skal ha glede av å leke med skriftspråket? Dette kurset setter fokus på hvordan grunnlaget for skriveglede kan legges i barnehagen, og den viktige voksenrollen for å få dette til på barnas premisser.   Kursinnhold Helhetlig språkarbeid i barnehagen – hvordan fremme språkstimulering og kommunikasjon? Hvordan stimulere barns skriftspråklige bevissthet? Hvordan kan barnehagen legge til rette for at barna får positive erfaringer med å kommunisere med tegning, lekeskriving og bokstaver? Hvordan kan de voksne gi god støtte til lek og utforsking av skriftspråket? Skriveutvikling Skriveglede og fortellerglede i hverdagssituasjoner i barnehagen   Kursholdere Reidun Flugstad Rygg er barnehagelærer, allmennlærer og språk- og leseveileder, og har master i «Lesing og skriving i skolen». Hun har mange års erfaring som lærer på småskoletrinnet. Reidun har hatt ansvaret for veiledning og oppfølging av barnehagepersonale og lærere på 1.og 2. trinn i Gjerdrum kommune. Målet har vært å skape et helhetlig språkfokus i barnehagen og i skolens begynneropplæring. Reidun har de tre siste årene undervist i pedagogikk grunnskolelærerutdanningen og barnehagelærerutdanningen ved NLA-høgskolen i Oslo. Hun er nå pedagogisk veileder i språk, lesing og skriving i Ullensaker kommune.   Turid Sevilhaug Nordsveen er barnehagelærer med mange års erfaring fra arbeid i barnehage, mest med aldersgruppe 3-6 år, og de 3 siste årene med skolestartergruppe på en uteavdeling. Dagene tilbringes ute i skog og mark, og skrive- og fortellergleden er alltid med! Interessen for oppdagende skriving startet i 2013 i et prosjekt i regi av Gjerdrum kommune og Universitetet i Oslo, i samarbeid med Reidun Flugstad Rygg og Bente Hagtvedt. Prosjektarbeidet viste fort resultater hos barna: skriveglede, stor læringskapasitet og ikke minst motivasjon for å lære mer på egne premisser. Erfaringene har Turid tatt med i videre arbeid med språk i barnehagen, og trekker det inn i daglige aktiviteter og situasjoner. [-]
Les mer
2 dager 1 000 kr
Kurs om fargerike fellesskap i samarbeid med Kirkelig nettverk for integrering av flyktninger og innvandrere. [+]
Kurset handler om hvordan du kan legge til rette for studiegrupper med deltakere som har forskjellig etnisk bakgrunn.   Kurset er både for deg som leder en studiegruppe som allerede har deltakere med en annnen bakgrunn enn den etnisk norske, og grupper som ønsker å inkludere flere nasjonaliteter.   Kurset skal være i Hønefoss, på Quality Hotell Ringerike. Vi starter kl 10.00 lørdag og avslutter kl. 15.30 søndag.   Foreløpig emneliste: Inkludering av innvandrere, med bakgrunnsinformasjon om innvandrere i Norge og Inkludering og integrering - hva og hvorfor. Målsetning for studiegrupper med deltakere som har innvandrerbakgrunn. Refleksjon rundt diakonale og evangeliserende formål samt skjult og åpen agenda. Hvordan legge til rette for studiegrupper med deltakere som har forskjellig etnisk bakgrunn? Religionsdialog.   Kursavgift: 1.000 kr. Dette inkluderer overnatting og helpensjon. Tillegg for enkeltrom: 200 kr. Hvis du ikke vil bo ved hotellet, er kursavgiften 600 kr. Hvis du ønsker overnatting fra fredag, koster det 765 kr ekstra.   Deltakere som er tilsluttet FSF's medlemmer får reisestøtte på inntil 1.000 kr.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 190 kr
Barn som har det vanskelig kan ha en svært voldsom og uforutsigbar atferd. [+]
De kan streve med store reguleringsvansker, utagerende atferd, konsentrasjon og uro. Det er ofte behov for ekstraordinær tilrettelegging, noe som stiller høye krav til personale i barnehage og skole. Samspill kan være en utfordring, da det er lett å selv bli overveldet og oppleve maktesløshet og utilstrekkelighet. Hvordan roe ned og hjelpe, «gjøre det riktige»? Hvordan kan vi hjelpe enkeltbarn og samtidig ivareta de andre barna i gruppen? På dette kurset får du kunnskap, ferdigheter og verktøy for å forstå og hjelpe barn som strever. Kursinnhold Barn med ulike utfordringer – eksempler fra praksisfeltet Kunnskap om hvordan vi kan forstå hjernens utvikling og reaksjoner på stress Hvordan stress og traumer påvirker hjernens strukturer Toleransevinduet – en modell for å forstå hvordan mennesker reagerer på stress Følelsesmessig regulering – hvordan kan vi voksne støtte barn i dette? Tilrettelegging for læring, lek og utvikling for barn med utfordringer Hva trenger vi voksne å lære for å være følelsesmessig regulerte i krevende situasjoner? Praktiske verktøy for reguleringsstøtte for voksne og barn – i hverdagen – og i vanskelige situasjoner   Kursholdere Anita Juveli er allmennlærer med master i spesialpedagogikk (psykososiale lærevansker). Hun har jobbet i Osloskolen i 16 år, som kontaktlærer, spesialpedagog og sosiallærer. De siste 5 årene har Anita jobbet ved Nordre Aker skole, som gir skoletilbud til elever som er pasienter ved Barneenheten psykisk helse ved Oslo Universitetssykehus. I tillegg har hun vært veileder i Kompetanseenheten for elevatferd og læringsmiljø. Nadina Peters er psykolog med spesialisering i barne- og ungdomspsykologi. Hun har over 11 års erfaring fra både kommunal- og spesialisthelsetjenesten. Her har hun jobbet med barn, unge og familier som har vært utsatt for belastende og traumatiserende hendelser   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 190 kr
Barnehagen skal være en lærende virksomhet. [+]
Rammeplanen beskriver barnehagen som en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Personalet skal jobbe mot felles mål og barnehagens verdigrunnlag skal være synlig i felles praksis i hverdagen.  Men hvordan får vi til dette?  Kursinnhold Hva kjennetegner en lærende organisasjon?   Hvordan vurdere egen virksomhet og jobbe systematisk for å utvikle organisasjonen?  Hvilke utfordringer har lederen i fremtidens barnehage i arbeidet med å gjøre barnehagen til en ekte lærende organisasjon?   Hvordan kan vi vite at vår organisasjon er lærende?   (Kurset kan legges opp som foredrag eller i kombinasjon med workshop, der man reflekterer sammen over aktuelle utfordringer og problemstillinger - gjelder ved bestilling av kurset.)  Kursholder Anne Holsæter Nordbye er barnehagelærer med videreutdanning i endringsledelse og personalledelse, og styrerutdanning fra BI. Hun har 20 års erfaring fra arbeid i og med barnehage, fra assistent til pedagogisk leder, styrer og seksjonsleder. Barnehagene Anne sist var leder for deltok i et forskningsprosjekt i regi av Utdanningsforbundet, om vurdering av barns trivsel og utvikling i barnehagen. Anne er nå områdeleder i team for avdeling oppvekst i Nordre Follo kommune.Anne har en varm og praksisnær formidlingsevne, og holder kurs om flere tema innenfor det barnehagefaglige; lek, de yngste barna, barn i risiko, voksenrollen, grenser, vurdering, verdigrunnlaget, og barnehagen som lærende organisasjon.Annes kurs er stappfulle av praksisfortellinger, humor og alvor, og det er alltid rom for aktiv dialog og refleksjon! [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 timer 1 190
Vet du hvordan språket vårt er bygd opp, og hvordan barn tilegner seg språk? [+]
På dette kurset blir du bedre kjent med de ulike områdene i språket, og vil gjennom denne kunnskapen bli mer bevisst hvordan du kan jobbe med språkstimulering på ulike måter. Språklig bevissthet bidrar også til å kunne avdekke ulike former for språkvansker.Språket læres i barnehagen gjennom hele dagen – hvordan kan vi jobbe med språk i alle hverdagssituasjoner?Kursinnhold Utvikling av språkets ulike områder Kunnskap om språk – hvordan stimulerer vi de ulike delene av språket? Språkvansker – hvordan oppdager vi dette, og hva kan vi gjøre? Språkstimulering gjennom hele barnehagedagen Hvilke ulike samtale sjangere har vi – og hvorfor er det bra å ha fokus på hverdagssamtaler? Kursholder Linn Evy Iversen jobber som lærer i den videregående skolen og for AOF Fagskole. Hun er utdannet innen pedagogikk, og har en bachelor i sosial antropologi. Hun har også studert norsk som andrespråk, og har videreutdanning i flerspråklighet og andrespråkspedagogikk, samt PPU. Linn Evy begynte å jobbe i barnehage i 1993, og har erfaring som pedagogisk leder, rådgiver, prosjektleder for språkløftet og gratis kjernetid, og som språkpedagog. Linn Evy er meget interessert og engasjert i det flerkulturelle området. Hennes fokus er at alle barn blir møtt med anerkjennelse og likeverdighet, for å skape trivsel, kunnskap, forståelse og et godt grunnlag for læring. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 190
15–20 % av norske barn er i risiko for å utvikle psykososiale vansker, og disse barna har behov for at vi har fokus på tidlig innsats i barnehagen. [+]
I dette kurset rettes søkelyset på hvordan personalet i barnehagen kan støtte sårbare barns sosioemosjonelle utvikling i hverdagen. Barnehagen er en unik arena for tidlig hjelp til barn som strever. De voksne i barnehagen har stor betydning og kan bidra til å endre barns utvikling i positiv retning.  Kursinnhold Hva kjennetegner sårbare barn – og hva kan være årsaken? Hvordan oppdager vi barn som strever med sine egne følelser og deltakelse i det sosiale samspillet med andre barn? Å legge til rette for tidlig innsats i barnehagen  Hvordan kan vi på best mulig måte støtte barns følelser og relasjoner? Trinnvis tilnærming i arbeidet med sårbare barn Kursholder May Britt Drugli er utdannet cand.paed. og jobber nå som professor ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge ved NTNU. Hun har lang erfaring fra kommunalt utviklingsarbeid og er involvert i flere forskningsprosjekter knyttet til barnehage. Faglige interesseområder er de yngste barna i barnehagen, relasjonen mellom barn og voksne, barns psykiske helse og atferdsvansker. May Britt har skrevet flere fagbøker, blant annet Liten i barnehagen og Liten begynner i barnehagen, og hun er medforfatter på boken Tilvenning og foreldresamarbeid. May Britt er en anerkjent og etterspurt foredragsholder. Hun fremstår direkte og troverdig og hennes ekte engasjement treffer alle som jobber med barn, også foreldre! [-]
Les mer