Pedagogikk
Du har valgt: Vest-Agder
Nullstill
Filter
Ferdig

-

37 treff ( i Vest-Agder ) i Pedagogikk

Sorter på søkerangering, kursnavn, pris, sted, kursdato


Hele landet 3 timer 249 kr
Hvor har det blitt av barna på lekeplassen, i skogen og i gata? Hva kan vi som foreldre, eller vi som jobber med barn gjøre for å forhindre at det kun er de voksne s... [+]
Visste du at risikolek skaper trygge barn? Og at lekeslossing er fundamentalt i utvikling av guttehjerner? Foredraget handler i korte trekk om å ivareta den frie lek og risikoleken, hvor viktig den er. I tillegg handler det om hvordan foreldres (og Barnehage- og SFOansattes) frykt og angst for potensielle farer begrenser barnas utfoldelse og frie lek. Forskning viser at moderne barn blir mer og mer passive med mindre man forteller steg for steg hva de skal gjøre. Kreativitet, initiativ og impulsivitet ser ut til å forsvinne. De lærer ikke å forstå at de selv har kontrollen i sitt liv. Hvilke konsekvenser har dette? Hva kan vi gjøre med dette? Før dere planlegger neste års aktiviteter og tilbud på SFO, AKS eller barnehagen kan det være en inspirasjon til å tenke litt nytt.    Prisen (eksl. mva) vil være følgende: Kr 249,- pr deltaker ved mer enn 100 deltakereKr 390,- pr deltaker ved mellom 50 og 100 deltakereKr 11.000,- pr SFO/Barnehage enkeltvis Foredraget er kun lagt opp til en større gruppe, minimum 30 deltakere. Tips er å oppfordre din arbeidsgiver/virksomhet til å tilby dette for personalet.  For mer info, ta kontakt på kompetanse@pvs.no       [-]
Les mer
Bedriftsintern Hele landet 1 dag
Har du som lærer eller kursholder opplevd at fagstoffet ikke fenger publikum – på tross av at du selv synes det er interessant? Det vanlige er å formidle fagstoff di... [+]
Men det behøver ikke å være slik! Ofte er det små grep som skal til for å tenne gnisten, vekke interesse og skape engasjement og nysgjerrighet hos ditt publikum. Undervisning og læring kan være veldig gøy. Undervisning kan være en oppdagelsesreise både for student og lærer. Den digitale verden gir oss mange læringsmuligheter gjennom tekst, film, lyd og bilder. Samtaler kan også være svært lærerike dersom vi er mentalt til stede. Læring betinger en respekt for at det er mer å finne ut av. Vi griper altfor ofte til gode råd, forklaringer og irettesettelser i mangel av bedre undervisningsgrep, men disse fører ikke uten videre til læring. Vi tror intuitivt at ved å påpeke farer og feil, hindrer vi andre i å begå dem. Men råd og forklaringer virker best dersom de er forhåndsbestilt og når det foreligger en mottagelighet.   Med DIDAKTIKKENS 12 grep vil statistikk, tall, harde fakta og tørt stoff bli levende og skape engasjement.DIDAKTIKK er mer enn presentasjonsteknikk og edutainment.DIDAKTIKK = "undervisningskunst" fra planlegging, via gjennomføring og til evaluering av undervisningen...som innebærer en ydmykhet overfor eleven og for lærestoffet. ...og en tro på at alle er underveis i læreprosessens ulike faser.   Når læreren respekterer og fyller rollen sin på en profesjonell måte, kan studenten / eleven / deltakeren også fylle sin rolle.   DIDAKTIKKENS 12 setter læring og undervisning i et spennende, kreativt og profesjonelt lys - slik at studentene stadig er heldig med læreren - og heldig med skolen!         Du behøver ikke å være spesielt artistisk eller spesielt modig – gjennom seminaret DIDAKTIKKENS 12 GREP får du hjelp til å finne formidleren i deg og motet som skal til. I løpet av denne seminardagen vil du få teknikker til å etablere tillit og fokus, administrere dine private sider og ikke minst lage din egen dreiebok for god undervisning. Du kan parere innspill fra inntil 5 ulike typer publikum på en profesjonell og tillitvekkende måte når du lærer å lese forskjellen mellom dem. Visste du at: - ekstroverte lærere bør planlegge sin undervisning på en helt annen måte enn introverte lærere?- instruksjon kan for noen studenter vekke sterke forsvarsmekanismer? Alt dette og litt til får du innsikt i gjennom dette interaktive seminaret som etterfølges av en skriftlig oppsummering til din egen verktøykasse. "Jeg anbefaler Linda Pedersen på det sterkeste! Hun har mye kunnskap å tilførere andre". Margrethe Greiner, lærer Folkeuniversitetet   L. Pedersen KURSARKITEKTEN ble startet i 2001 og ledes av Linda Pedersen (cand.paed) og statsstipendiat i ledelse og organisasjon. Linda har spisskompetanse på kursdesign og på samarbeid og roller i arbeidslivet.       [-]
Les mer
Hele landet 6 timer 1 500 kr
Gjennomgang av gjeldende lover som regulerer bruk av tvang og makt i skolen. Forebygging av bruk av tvang og makt i skolen [+]
Kursene starter med en gjennomgang av gjeldene lover, forskrifter og veiledere. For skolene vil det si Menneskerettigheter og FNs barnekonvensjon, Straffeloven, Opplæringsloven, Barneloven og Arbeidsmiljøloven. Hva er tvang og makt, og hva er det ikke? Tar utgangspunkt i forarbeidene og gjeldende forskrifter til Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester kap 9 i tillegg til de ovennevnte lover. Det man gjør skal være juridisk, etisk og faglig forsvarlig. Hvordan bli god på utøvelse av skjønn i det daglige arbeidet med elevene. Praktiske eksempler gjerne fra deltagernes egne erfaringer. Hva er selvbestemmelse? Har alle reell mulighet for selvbestemmelse? Hvordan kan de ansatte hjelpe elevene i utviklingen av reell selvbestemmelse. Eksempler og diskusjoner. Gjennomgang av ulike forebyggende tiltak for å unngå bruk av tvang og makt. Kartlegging av elevene, holdninger hos personalet, kommunikasjon, struktur og sosiale ferdigheter.   Deltakerne vil få økt kompetanse i å vuredere situasjoner, som oppleves utfordrende, juridisk, etisk og faglig. Dette gjør dem tryggere i den jobben de gjør.   Det vil gis praktiske eksempler på tolkninger av gjeldende lover. Kursdeltagerne kan selv komme med eksempler som vil bli diskutert i forhold til gjeldende lovverk. Retten til selvbestemmelse vil være utgangspunkt for alle tolkninger.   Kursdeltajerne vil få økt kunnskap om hva som er bruk av tvang og makt og hva som etter gjeldende lovverk er tillatte virkemidler i håndtering av utfordrende atferd.   Kursdeltakerne vil få innføring i tiltak for å forebygge bruk av tvang og makt. Dette er et stort og komplisert felt, og vil kunne kjøres som påbygningskurs med veiledning og observasjon. [-]
Les mer
Oslo Stjørdal 6 timer
Et praktisk dagskurs for skoleansatte om integrering i skolen. [+]
Noen barn og unge som kommer til Norge, sliter med å finne seg til rette i skolemiljøet. Andre savner tilhørighet i et nytt lokalsamfunn, og vi opplever radikalisering blant ungdom. Vi ser stadig at fremmedfrykt kommer til uttrykk. Men fremfor alt er det mange som blir godt integrert, og finner sin plass i et flerkulturelt skolesamfunn. Hva skiller skolene som lykkes fra de som mislykkes? Her er noen av temaene vi tar for oss:- Hvilken skolemodell for integrering bør velges? - Hvem bør være med i et faglig nettverk? - Hvordan bli oppmerksom på flerkulturelle utfordringer? - Hvordan styrke samarbeidet mellom skole og hjem? - Hvordan fange opp elever med en traumatisk bakgrunn?   Vi tilbyr et praktisk kurs, der vi også åpner opp for å dele erfaringer.Trygve Ebbesvik er kursholder. Han har vært opptatt av integreringsspørsmål i 30 år. Han har bakgrunn som teolog og krisehåndterer, og er faglig ansvarlig for Kriseportalen.no. [-]
Les mer
Bærum Drammen Og 10 andre steder 1 dag 2 500 kr
Grunnkurs for førstelinjeansatte [+]
Innledning 22 juli 2011 har vist oss at terrorisme er en reel trusselfaktor i dagens Norge, og faren er på ingen måte over. Men terrorisme dukker oftest ikke opp fra intet, men er nesten alltid resultatet av en foregående radikaliseringsprosess. Med riktig kunnskap om hva som skjer forut for selve terrorhandlingen, øker man muligheten til å identifisere og stoppe tilløpene før de resulterer i situasjoner som kan føre til død og ødelagte liv. Hvorfor dette kurset Å arbeide med forebygging setter krav til kompetansen hos de involverte. Og er en grunnleggende forutsetning for å få til et vellykket tiltak med hensyn til forebygging. Dette er spesielt viktig på et nytt felt som voldelig radikalisering der man mangler både erfaring, kunnskap og ferdigheter. Når kompetansen er på plass, vil man kunne utforme og iverksette de nødvendige tiltakene på en måte som både er effektiv med hensyn til måloppnåelse og ressursbruk. Målgrupper Dette er et kurs som er beregnet på førstelinjetjenesten (Lærere, sosialarbeidere, barnevern, kriminalomsorg, asylmottak, frivillige organisasjoner etc.) en innføring av hva som ligger i begrepene radikalisering, ekstremisme og terrorisme, hva som kjennetegner dem og hvordan de kan oppdages. Målsetting Målsettingen med kurset er å gjøre førstelinjen i stand til å identifisere, foreslå og iverksette grunnleggende tiltak i situasjoner som kan utvikle seg i uønsket retning. Det er viktig å understreke at ikke all radikalisering ender opp i terrorisme, og at man ikke skal bygge opp et angiverisystem for avvikende tro og meninger. Vi må aldri glemme at den viktigste forutsetningen for et fredelig Norge er at vi bevarer vårt demokrati og at vi forsvarer grunnleggende menneskerettigheter som retten til å tro og mene hva man vil. Kursprogram Del 1: Innledning Kursmålsetting Definisjoner, Perspektiver og Tilnærmingsmåter Hvorfor dette kurset Innføring i aktuelle ideologier/religioner Del 2: Radikaliseringsprosessen Modell og begreper Trinn Drivkrefter Arenaer Del 3: Identifisering av prosesser Hva skal observeres Observasjonsteknikker Hva kan gå galt?          Del 4: Casebaserte arbeidsoppgaver og diskusjon Casebaserte arbeidsoppgaver Diskusjon Oppsummering Del 5: Veien videre Situasjonsanalyse Valg av strategier Valg av konkrete tiltak Iverksetting Evaluering Rollefordeling, organisering [-]
Les mer
Kristiansand 1 semester
På forespørsel
Kroppsøving 1 og 2 kan inngå som valg i allmennlærerutdanningen eller tas som tilleggsutdanning for lærere. [+]
Høst   Kroppsøving 1 og 2 kan inngå som valg i allmennlærerutdanningen eller tas som tilleggsutdanning for lærere.   Kroppsøving 1 kan tas som fordypning i førskolelærerutdanningen. Kroppsøving 1 er rettet mot kroppsøving i barnehage og barnetrinnet i grunnskolen.   Kroppsøving 2 er rettet mot kroppsøving på ungdomstrinnet i grunnskolen.   [-]
Les mer
Kristiansand 1 semester
På forespørsel
Studiet gir en fordypning i barnelitteratur, barns språk, barnekultur og medietekster for barn. [+]
Studiet gir en fordypning i barnelitteratur, barns språk, barnekultur og medietekster for barn. For å bli gode tekstformidlere arbeider studentene med å analysere og vurdere tekster av og for barn i førskolealder og på første skoletrinn. Studiet kan inngå som den valgfrie delen av treårig førskolelærerutdanning eller være videreutdanning for ferdig utdannede førskolelærere.   [-]
Les mer
Kristiansand 3 år
På forespørsel
Dette er en forskerutdanning som består av en opplæringsdel og en forskningsoppgave, doktoravhandlingen. [+]
Dette er en forskerutdanning som består av en opplæringsdel og en forskningsoppgave, doktoravhandlingen.   Normalt tas dette studieprogrammet av studenter som har søkt og fått doktorgradsstipend.   Avhandlingene er ofte knyttet til større forskningsprosjekter ved fakultetet. Det er utviklet samarbeid med de andre nordiske og de baltiske landene gjennom den nordiske forskerskolen i matematikkdidaktikk. [-]
Les mer
Kristiansand 1 år
På forespørsel
Studiet bygger på fagstudier fra universitet og høgskoler eller yrkesfaglig bakgrunn. [+]
Universitetet må ha et tilbud om yrkesdidaktikk i de fagene det tas opp studenter til.   Deltid over 2 år   Du kan bli yrkesfaglærer hvis du har yrkesutdanning kombinert med yrkesteori og praksis fra yrkeslivet og praktisk-pedagogisk utdanning. Studiet bygger på fagstudier fra universitet og høgskoler eller yrkesfaglig bakgrunn. Praktisk-pedagogisk utdanning kreves for å få fast undervisningsstilling i skolen.   Undervisningen er organisert med vekt på pedagogisk teori det første året (30 studiepoeng) og fagdidaktikk/yrkesdidaktikk det andre året (30 studiepoeng). I PPU-allmennfag er det vanligvis fagdidaktikk i to fag (15 studiepoeng per fag) og i PPU-yrkesfag er det yrkesdidaktikk i ett fag (30 studiepoeng).   I hvert av årene inngår 6-7 ukers praksis.   Første studieår er det undervisning annenhver uke, torsdag ettermiddag og fredag på dagtid. Andre året følger allmennfagstudentene den samme undervisningen i fagdidaktikk som heltidsstudentene. Undervisningen i fagdidaktikk vil da bli fordelt over flere dager i uka.   Søkere må ved opptak legge fram politiattest og eventuelt bekrefte tuberkuloseundersøkelse. Det er også innført skikkethetsvurdering.   Det er skoleeier som ansetter lærere, og som avgjør hvilken kompetanse som kreves i det enkelte fag for å bli tilsatt i skolen. De formelle kravene for tilsetting i videregående skole for yrkesfagslærere med fag-/svennebrev eller fullført og bestått annen yrkesfaglig utdanning i videregående opplæring er: To års yrkesteoretisk utdanning utover videregående skoles nivå og fire års yrkespraksis etter fullført videregående opplæring for undervisning i fag/på fagområder som utdanningen/bakgrunnen er relevant for, i tillegg til PPU.   [-]
Les mer
Kristiansand 1 semester
På forespørsel
Hovedemner er treningslære og arbeidsfysiologi, idrett og samfunn, pedagogikk og psykologi, metode og statistikk. [+]
Studiet er en videreføring av årsstudiet i idrett og vil sammen med dette dekke kravet til fordypning i en bachelorgrad. Studiet tilsvarer deler av det 3. året i bachelorprogrammet i idrett.   Hovedemner er treningslære og arbeidsfysiologi, idrett og samfunn, pedagogikk og psykologi, metode og statistikk. Utgifter til undervisning som er lagt utenfor universitetets arealer, må dekkes av studentene. Noe av undervisningen kan bli gitt på engelsk.   Studiet kvalifiserer for undervisning i kroppsøving i grunnskole og videregående skole når det inngår som del av allmennlærerutdanning eller det suppleres med andre fag og praktisk-pedagogisk utdanning. Studiet kvalifiserer også for arbeid med frivillig idrett.   [-]
Les mer
Kristiansand 1 semester
På forespørsel
Pedagogikk/spesialpedagogikk/didaktikk eller fullført obligatorisk del av allmennlærerutdanningen. [+]
Pedagogikk/spesialpedagogikk/didaktikk eller fullført obligatorisk del av allmennlærerutdanningen. Andre kan søke på individuelt grunnlag.   Deltidsstudium   Studiet består av tre emner à 10 studiepoeng:• Dannelse og utdanning (høst)• Profesjonsdidaktikk (vår)• Didaktikk i Norden (vår)   Påbyggingsstudiet gir fordypning i pedagogikk utover årsstudiet. Det kan inngå som del av allmennlærerutdanning og i en selvvalgt bachelorgrad. [-]
Les mer
Kristiansand 1 år
På forespørsel
Studiet henvender seg til lærere og førskolelærere med utenlandsk utdanning som ønsker å kvalifisere seg for undervisning i norsk skole. [+]
Studiet henvender seg til lærere og førskolelærere med utenlandsk utdanning som ønsker å kvalifisere seg for undervisning i norsk skole, og til studenter som har tatt deler av lærerutdanning i hjemlandet og ønsker å komplettere denne.   Igangsetting av studiet forutsetter et tilstrekkelig antall søkere.Muligens tilbys også pedagogikk 2 i faglærerutdanning for tospråklige lærere. [-]
Les mer
Kristiansand 1 semester
På forespørsel
Studiet skal sette studentene i stand til å stimulere barns lek, kreativitet, fysiske utfoldelse og nysgjerrighet ute i naturen. [+]
Studiet består av 15 studiepoeng kroppsøving + 15 studiepoeng naturfag. Studiet skal sette studentene i stand til å stimulere barns lek, kreativitet, fysiske utfoldelse og nysgjerrighet ute i naturen. Hovedemner er menneskets levesett og miljø, planters og dyrs levesett og miljø, barn og natur, barn og bevegelse samt fagdidaktikk og pedagogisk utviklingsarbeid. I studiet inngår tre obligatoriske ekskursjoner. Utgifter til disse må dekkes av studentene.   Studiet kan inngå som fordypningsenhet i førskolelærerutdanningen eller være valgdel i allmennlærerutdanningen og videreutdanning etter fullført lærerutdanning. [-]
Les mer
Kristiansand 1 år
På forespørsel
Årsstudiet i pedagogikk er beregnet for studenter som vil ta pedagogikk som frittstående studium. [+]
Årsstudiet i pedagogikk er beregnet for studenter som vil ta pedagogikk som frittstående studium. Det kan inngå som breddeenhet i flere bachelorprogram eller som del av en selvvalgt bachelorgrad. Studiet er ikke en lærerutdanning.   Studiet består av 3 emner à 10 studiepoeng og 2 emner à 15 studiepoeng: • Innføring i pedagogikk (høst)• Dannelse, medier og teknologi (høst)• Dannelse og globalisering (høst)• Læring og læringsprosesser (vår)• Grupper, samspill og kommunikasjon (vår)   Det er mulig å søke opptak på enkeltemne og på den måten etter hvert bygge opp et årsstudium i pedagogikk.   [-]
Les mer
Kristiansand 1 semester
På forespørsel
Viderutdanningen er beregnet for lærere, skoleledere og ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste. [+]
Viderutdanningen er beregnet for lærere, skoleledere og ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste. Tilpasset opplæring er et av grunnprinsippene i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i grunnskole og videregående skole. Studiet skal kvalifisere for oppgaver i tilknytning til dette.   Studiet består av to emner à 15 studiepoeng:• Tilpasset opplæring i skolen• Elevens personlige og faglige utvikling [-]
Les mer