Pedagogikk
Du har valgt: Vest-Agder
Nullstill
Filter
Ferdig

-

36 treff ( i Vest-Agder ) i Pedagogikk

Sorter på søkerangering, kursnavn, pris, sted, kursdato


Hele landet 6 timer 1 500 kr
Gjennomgang av gjeldende lover som regulerer bruk av tvang og makt i skolen. Forebygging av bruk av tvang og makt i skolen [+]
Kursene starter med en gjennomgang av gjeldene lover, forskrifter og veiledere. For skolene vil det si Menneskerettigheter og FNs barnekonvensjon, Straffeloven, Opplæringsloven, Barneloven og Arbeidsmiljøloven. Hva er tvang og makt, og hva er det ikke? Tar utgangspunkt i forarbeidene og gjeldende forskrifter til Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester kap 9 i tillegg til de ovennevnte lover. Det man gjør skal være juridisk, etisk og faglig forsvarlig. Hvordan bli god på utøvelse av skjønn i det daglige arbeidet med elevene. Praktiske eksempler gjerne fra deltagernes egne erfaringer. Hva er selvbestemmelse? Har alle reell mulighet for selvbestemmelse? Hvordan kan de ansatte hjelpe elevene i utviklingen av reell selvbestemmelse. Eksempler og diskusjoner. Gjennomgang av ulike forebyggende tiltak for å unngå bruk av tvang og makt. Kartlegging av elevene, holdninger hos personalet, kommunikasjon, struktur og sosiale ferdigheter.   Deltakerne vil få økt kompetanse i å vuredere situasjoner, som oppleves utfordrende, juridisk, etisk og faglig. Dette gjør dem tryggere i den jobben de gjør.   Det vil gis praktiske eksempler på tolkninger av gjeldende lover. Kursdeltagerne kan selv komme med eksempler som vil bli diskutert i forhold til gjeldende lovverk. Retten til selvbestemmelse vil være utgangspunkt for alle tolkninger.   Kursdeltajerne vil få økt kunnskap om hva som er bruk av tvang og makt og hva som etter gjeldende lovverk er tillatte virkemidler i håndtering av utfordrende atferd.   Kursdeltakerne vil få innføring i tiltak for å forebygge bruk av tvang og makt. Dette er et stort og komplisert felt, og vil kunne kjøres som påbygningskurs med veiledning og observasjon. [-]
Les mer
Bedriftsintern Hele landet 1 dag 0 kr
Har du som lærer eller kursholder opplevd at fagstoffet ikke fenger publikum – på tross av at du selv synes det er interessant? Det vanlige er å formidle fagstoff di... [+]
Men det behøver ikke å være slik! Ofte er det små grep som skal til for å tenne gnisten, vekke interesse og skape engasjement og nysgjerrighet hos ditt publikum. Undervisning og læring kan være veldig gøy. Undervisning kan være en oppdagelsesreise både for student og lærer. Den digitale verden gir oss mange læringsmuligheter gjennom tekst, film, lyd og bilder. Samtaler kan også være svært lærerike dersom vi er mentalt til stede. Læring betinger en respekt for at det er mer å finne ut av. Vi griper altfor ofte til gode råd, forklaringer og irettesettelser i mangel av bedre undervisningsgrep, men disse fører ikke uten videre til læring. Vi tror intuitivt at ved å påpeke farer og feil, hindrer vi andre i å begå dem. Men råd og forklaringer virker best dersom de er forhåndsbestilt og når det foreligger en mottagelighet.   Med DIDAKTIKKENS 12 grep vil statistikk, tall, harde fakta og tørt stoff bli levende og skape engasjement.DIDAKTIKK er mer enn presentasjonsteknikk og edutainment.DIDAKTIKK = "undervisningskunst" fra planlegging, via gjennomføring og til evaluering av undervisningen...som innebærer en ydmykhet overfor eleven og for lærestoffet. ...og en tro på at alle er underveis i læreprosessens ulike faser.   Når læreren respekterer og fyller rollen sin på en profesjonell måte, kan studenten / eleven / deltakeren også fylle sin rolle.   DIDAKTIKKENS 12 setter læring og undervisning i et spennende, kreativt og profesjonelt lys - slik at studentene stadig er heldig med læreren - og heldig med skolen!         Du behøver ikke å være spesielt artistisk eller spesielt modig – gjennom seminaret DIDAKTIKKENS 12 GREP får du hjelp til å finne formidleren i deg og motet som skal til. I løpet av denne seminardagen vil du få teknikker til å etablere tillit og fokus, administrere dine private sider og ikke minst lage din egen dreiebok for god undervisning. Du kan parere innspill fra inntil 5 ulike typer publikum på en profesjonell og tillitvekkende måte når du lærer å lese forskjellen mellom dem. Visste du at: - ekstroverte lærere bør planlegge sin undervisning på en helt annen måte enn introverte lærere?- instruksjon kan for noen studenter vekke sterke forsvarsmekanismer? Alt dette og litt til får du innsikt i gjennom dette interaktive seminaret som etterfølges av en skriftlig oppsummering til din egen verktøykasse. "Jeg anbefaler Linda Pedersen på det sterkeste! Hun har mye kunnskap å tilførere andre". Margrethe Greiner, lærer Folkeuniversitetet   L. Pedersen KURSARKITEKTEN ble startet i 2001 og ledes av Linda Pedersen (cand.paed) og statsstipendiat i ledelse og organisasjon. Linda har spisskompetanse på kursdesign og på samarbeid og roller i arbeidslivet.       [-]
Les mer
Hele landet 3 timer 249 kr
Hvor har det blitt av barna på lekeplassen, i skogen og i gata? Hva kan vi som foreldre, eller vi som jobber med barn gjøre for å forhindre at det kun er de voksne s... [+]
Visste du at risikolek skaper trygge barn? Og at lekeslossing er fundamentalt i utvikling av guttehjerner? Foredraget handler i korte trekk om å ivareta den frie lek og risikoleken, hvor viktig den er. I tillegg handler det om hvordan foreldres (og Barnehage- og SFOansattes) frykt og angst for potensielle farer begrenser barnas utfoldelse og frie lek. Forskning viser at moderne barn blir mer og mer passive med mindre man forteller steg for steg hva de skal gjøre. Kreativitet, initiativ og impulsivitet ser ut til å forsvinne. De lærer ikke å forstå at de selv har kontrollen i sitt liv. Hvilke konsekvenser har dette? Hva kan vi gjøre med dette? Før dere planlegger neste års aktiviteter og tilbud på SFO, AKS eller barnehagen kan det være en inspirasjon til å tenke litt nytt.    Prisen (eksl. mva) vil være følgende: Kr 249,- pr deltaker ved mer enn 100 deltakereKr 390,- pr deltaker ved mellom 50 og 100 deltakereKr 11.000,- pr SFO/Barnehage enkeltvis Foredraget er kun lagt opp til en større gruppe, minimum 30 deltakere. Tips er å oppfordre din arbeidsgiver/virksomhet til å tilby dette for personalet.  For mer info, ta kontakt på kompetanse@pvs.no       [-]
Les mer
Kristiansand Tønsberg Og 10 andre steder 1 dag 2 500 kr
Grunnkurs for førstelinjeansatte [+]
Innledning 22 juli 2011 har vist oss at terrorisme er en reel trusselfaktor i dagens Norge, og faren er på ingen måte over. Men terrorisme dukker oftest ikke opp fra intet, men er nesten alltid resultatet av en foregående radikaliseringsprosess. Med riktig kunnskap om hva som skjer forut for selve terrorhandlingen, øker man muligheten til å identifisere og stoppe tilløpene før de resulterer i situasjoner som kan føre til død og ødelagte liv. Hvorfor dette kurset Å arbeide med forebygging setter krav til kompetansen hos de involverte. Og er en grunnleggende forutsetning for å få til et vellykket tiltak med hensyn til forebygging. Dette er spesielt viktig på et nytt felt som voldelig radikalisering der man mangler både erfaring, kunnskap og ferdigheter. Når kompetansen er på plass, vil man kunne utforme og iverksette de nødvendige tiltakene på en måte som både er effektiv med hensyn til måloppnåelse og ressursbruk. Målgrupper Dette er et kurs som er beregnet på førstelinjetjenesten (Lærere, sosialarbeidere, barnevern, kriminalomsorg, asylmottak, frivillige organisasjoner etc.) en innføring av hva som ligger i begrepene radikalisering, ekstremisme og terrorisme, hva som kjennetegner dem og hvordan de kan oppdages. Målsetting Målsettingen med kurset er å gjøre førstelinjen i stand til å identifisere, foreslå og iverksette grunnleggende tiltak i situasjoner som kan utvikle seg i uønsket retning. Det er viktig å understreke at ikke all radikalisering ender opp i terrorisme, og at man ikke skal bygge opp et angiverisystem for avvikende tro og meninger. Vi må aldri glemme at den viktigste forutsetningen for et fredelig Norge er at vi bevarer vårt demokrati og at vi forsvarer grunnleggende menneskerettigheter som retten til å tro og mene hva man vil. Kursprogram Del 1: Innledning Kursmålsetting Definisjoner, Perspektiver og Tilnærmingsmåter Hvorfor dette kurset Innføring i aktuelle ideologier/religioner Del 2: Radikaliseringsprosessen Modell og begreper Trinn Drivkrefter Arenaer Del 3: Identifisering av prosesser Hva skal observeres Observasjonsteknikker Hva kan gå galt?          Del 4: Casebaserte arbeidsoppgaver og diskusjon Casebaserte arbeidsoppgaver Diskusjon Oppsummering Del 5: Veien videre Situasjonsanalyse Valg av strategier Valg av konkrete tiltak Iverksetting Evaluering Rollefordeling, organisering [-]
Les mer
Kristiansand 1 år 0 kr
På forespørsel
Påbyggingsstudiet i pedagogikk består av utvalgte emner fra tredje og fjerde semester i bachelorstudiet i pedagogikk der begreper som didaktikk og danning i en profesjo... [+]
Læringsutbytte Etter avsluttet påbyggingsstudium skal studenteneha utviklet en grunnleggende forståelse av danningsbegrepet, profesjonsdidaktikk/pedagogisk profesjonalitet og didaktikk i et nordisk perspektiv     Arbeidsformer Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, samtaler, arbeid i seminar/basisgrupper, kilde-/ litteraturstudier, veiledning og muntlige fremlegg. IKT- støttede arbeidsformer vil bli brukt.     Vurderingsformer Individuelle hjemmeoppgaver og individuelt essay over oppgitt emne     Yrkesmuligheter og videre utdanning Studiet kan gi grunnlag for ulike typer arbeid der pedagogisk kompetanse er etterspurt, men gir i seg selv ikke kompetanse for undervisning i skoleverket.   Påbyggingsstudiet kan gi grunnlag for opptak til mastergradsstudiet i pedagogikk [-]
Les mer
Kristiansand 3 år 0 kr
På forespørsel
Pedagogikk er beregnet på studenter som ønsker å arbeide med kompetanseutvikling. [+]
Bachelorprogrammet i pedagogikk er beregnet på studenter som ønsker å arbeide med kompetanseutvikling for ulike aldersgrupper både i offentlig og privat sammenheng, gjennom formidlings-, opplærings- eller undervisningsvirksomhet. Studiet er ikke en lærerutdanning.   1. Studieår Innføring i pedagogikk (10) Ex. phil. (10) Ex. fac. - pedagogisk variant (10) Læring og læringsprosesser (15) Grupper, samspill og kommunikasjon (15) 2. Studieår Dannelse og utdanning (10) Dannelse, medier og teknologi (10) Dannelse og globalisering (10) Pedagogisk forskningsarbeid (10) Profesjonsdidaktikk (10) Didaktikk i Norden (10) 3. Studieår Veiledningsteori ogmetode 1 (15) Pedagogisk ledelse i lærende organisasjoner (15) Veiledningsteori ogmetode 2 (15) Pedagogisk utviklingsarbeid (15) Emner på 60 studiepoeng innen feltet kulturforståelse og likestilling kan inngå som breddeenhet i 3. året. [-]
Les mer
Grimstad Kristiansand 3 år 0 kr
På forespørsel
På forespørsel
Førskolelærerutdanningen er en treårig utdanning som kvalifiserer for pedagogisk arbeid i barnehage. [+]
Førskolelærerutdanningen er en treårig utdanning som kvalifiserer for pedagogisk arbeid i barnehage. Med minst 60 studiepoeng videreutdanning innrettet på undervisning på barnetrinnet får man kompetanse til å undervise på 1.- 4. klassetrinn.     Med ett års spesialpedagogisk videreutdanning kan utdanningen også kvalifisere for undervisning på 5. - 10. trinn dersom hovedoppgaven er spesialundervisning, eller dersom behovene til elevene gjør slik utdanning ønskelig.     Førskolelærerutdanningen gir kunnskap om barns utvikling og oppvekstmiljø og innsikt i og erfaring med de oppgavene førskolelærere møter i yrket. Studentene får også en god innføring i samspill mellom barn i grupper, og mellom barn og voksne.     Yrket og utdanningen er fysisk og psykisk krevende. Det er nødvendig å ha et godt faglig grunnlag fra videregående skole. I norsk kreves det at studentene behersker begge målformer. Studenter med et annet morsmål enn norsk kan på visse vilkår bli fritatt for dette kravet.     Fullført førskolelærerutdanning gir graden bachelor.     Ved Universitetet i Agder er de to første årene i førskolelærerutdanningen like for alle studentene, mens det i det siste året velges enten en breddemodell eller en linjemodell. Valget foretas i andre studieår.     Fagene i de to første årene er: pedagogikk, norsk, fysisk fostring, naturfag med miljølære, kristendoms-, religions- og livssynskunnskap (KRL), matematikk, samfunnsfag og kunstfag (forming, musikk, drama). I utdanningen er det 20 ukers praksis, hovedsakelig i barnehage.     I det siste studieåret velger studentene enten breddemodellen eller linjemodellen:     - Breddemodellen:Studentene har drama, forming og musikk (30 studiepoeng) i femte semester. I sjette semester velger de en fordypningsenhet (30 studiepoeng). Minst 50% av studentene må velge breddemodellen.     - Linjemodellen:Studentene velger enten to fordypningsenheter á 30 studiepoeng eller ett studium på 60 studiepoeng. I studieåret 2008-2009 tilbys småbarnspedagogikk og barnehageutvikling (60 studiepoeng). Avhengig av valg i studiet kan man kvalifisere seg for opptak til masterprogram i pedagogikk etter tre års førskolelærerutdanning.     Ved opptak må søkere legge fram politiattest og eventuelt bekrefte tuberkuloseundersøkelse. Det er også innført skikkethetsvurdering.   [-]
Les mer
Kristiansand 2 år 0 kr
På forespørsel
Mastergradsstudiet i pedagogikk har et fokus på undervisning - og læring. Det didaktiske fokus vil prege alle studiets emneområder enten disse omtales som pedagogiske ... [+]
De to første semestrene er felles for alle. Her vil man integrere pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og perspektiver. I tredje semester vil det gis to fordypninger, en i didaktikk og en i spesialpedagogikk. Det siste semesteret vil gå med til oppgaveskriving.   Læringsutbytte Etter fullføring av studiet skal studentene- være i stand til å foreta selvstendige analyser og vurderinger av undervisnings- og læringsmessige problemstillinger i ulike institusjonelle og samfunnsmessige kontekster.- kunne beskrive ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og vurdere deres relevans for pedagogisk forskning- ha tilstrekkelig metodologisk kunnskap til å kunne utarbeide et didaktisk relevantforskningsdesign- kunne kritisk analysere og ta stilling til etiske problemstillinger i pedagogisk forskning ogpraksis- vise kreativitet og nytenkning i forhold til å se sammenhenger og trekke linjer på tvers avkunnskapsområder for slik å kunne være bedre i stand til å løse komplekse pedagogiske problemstillinger     Arbeidsformer Undervisningen vil hovedsakelig gjennomføres ved hjelp av forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Det forutsettes at rundt halvdelen av den normerte arbeidstiden brukes på arbeid i grupper eller i selvstendige kollokviegrupper. Vurderingsformene vil variere i lys av de ulike emners egenart og tematikk, blant annet som hjemmeoppgaver, essays, gruppeoppgaver, kortsvaroppgaver, prosjektoppgaver, presentasjoner - utført enten individuelt eller i gruppe.     Vurderingsformer Semesteroppgave i grupper, muntlig eksamen, individuell hjemmeeksamen, individuell semesteroppgaver, samt presentasjon av et feltstudie, en film eller en roman.     Studentutveksling Det legges til rette for studieopphold i utlandet etter nærmere avtale med instituttet.     Yrkesmuligheter og videre utdanning Med avsluttet mastergradsutdannelse skal studenten kunne fortsette enten med en dr.gradsutdanning eller gå direkte inn i profesjonspraktiske områder, som for eksempel utdanningsadministrasjon, didaktisk planlegging og evaluering, læremiddelutvikling, PPT og spesialundervisning, kompetanseutvikling og opplæring i bedrifter og organisasjoner mm.     Fører til grad Mastergrad i pedagogikk [-]
Les mer
Kristiansand 2 år 0 kr
På forespørsel
Studiet passer for studenter som ønsker en sterk faglig og fagdidaktisk kompetanse i matematikk med tanke på undervisningsstillinger. [+]
Studiet passer for studenter som ønsker en sterk faglig og fagdidaktisk kompetanse i matematikk med tanke på undervisningsstillinger. Studiet behandler matematikk sett i sammenheng med undervisning. Det går inn på temaer som læring, undervisning og formidling av matematikk på ulike nivåer i utdanningssystemet. Matematikkens historiske utvikling har også en viktig plass i studiet.   Studiet er delt i to modeller: Én for dem med allmennlærerbakgrunn og én for dem med bachelorbakgrunn.     Allemennlærerbakgrunn:   1. Studieår Lineær algebra (10) Matematikk i utvikling (10) Forskningsmetoder (5) Moderne teknologi (5) Læring og undervisning av matematikk (10) Statistikk 2 (10) Modellering og differensiallikninger (10)   2. StudieårAlgebra 2 (10) Modellering og differensiallikninger (10) Arbeidsmetoder i matematikkundervisningen (10) Masteroppgave (30)     Bachelorbakgrunn:   1. Studieår Matematikk i utvikling (10) Arbeidsmetoder i matematikkundervisningen (10) Forskningsmetoder (5) Moderne teknologi (5) Læring og undervisning av matematikk (10) Begreper i analyse (10) Masteroppgave (10)   2. Studieår Algebra 2 (10) Masteroppgave (50)   Behov for arbeidskraftDet er stort behov for godt kvalifiserte matematikklærere på alle nivå i utdanningssystemet. Omkring halvparten av kandidatene i matematikkdidaktikk fra Universitetet i Agder arbeider nå med lærerutdanning på universiteter og høgskoler. Den andre halvparten arbeider i grunnskolen, den videregående skolen eller i privat næringsliv. Studiet kvalifiserer for stilling som lektor i skolen. [-]
Les mer
Kristiansand 2 år 0 kr
På forespørsel
Masterstudiet i pedagogikk skal styrke denn pedagogisk-didaktiske kompetansen og består av emner som inneholder både pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger... [+]
Masterstudiet i pedagogikk skal styrke denn pedagogisk-didaktiske kompetansen og består av emner som inneholder både pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og perspektiver. Studiet tar utgangspunkt i pedagogens arbeidsoppgaver og arbeidsområder og knytter teori og praksis tett sammen.   Studiet består av: • Fellesdel (60 studiepoeng) Allmenn didaktikk (10) Pedagogisk profesjonalitet og etikk (10) Undervisningsforskning (10) Sosialisering, læring og undervisningsdifferensiering (10) Kunnskap og danning (10) Organisering og evaluering av læringsmiljøer (10) • Forskningsmetodologi (10 studiepoeng)• Valgdel (20 studiepoeng) • Masteroppgaven (30 studiepoeng)   Fullført studium gir graden master i pedagogikk [-]
Les mer
Kristiansand 1 semester 0 kr
På forespørsel
• Spesialpedagogikk i et helhetsperspektiv • Barn, unge og voksne med spesielle behov • Spesialpedagogisk utviklingsoppgave [+]
Studiet består av 3 emner, hvert på 10 studiepoeng:• Spesialpedagogikk i et helhetsperspektiv• Barn, unge og voksne med spesielle behov• Spesialpedagogisk utviklingsoppgave   [-]
Les mer
Kristiansand 1 semester 0 kr
På forespørsel
Studiet henvender seg til norske og utenlandske studenter. [+]
Studiet henvender seg til norske og utenlandske studenter. Det kan være en påbygging til NORSEC-kurset (Norwegian Society, Education and Culture - et 30 studiepoengsstudium som fortrinnsvis tilbys "innvekslingsstudenter"), men kan også tas som et selvstendig studium. Studentene skal gjennom studiet utvikle forståelse for sentrale sider ved det norske utdanningssystemet og sammenlikne det med systemet i hjemlandet/andre land. Undervisningen foregår på engelsk, og studentene må derfor ha gode engelskkunnskaper.   Studiet består av: Education in Norway and other Countries (15 studiepoeng) International Issues in Special Education and Inclusion (15 studiepoeng) School Practice and Report (5 studiepoeng) (for utenlandske studenter som må ha praksis) [-]
Les mer
Kristiansand 1 semester 0 kr
På forespørsel
Studiet skal sette studentene i stand til å stimulere barns lek, kreativitet, fysiske utfoldelse og nysgjerrighet ute i naturen. [+]
Studiet består av 15 studiepoeng kroppsøving + 15 studiepoeng naturfag. Studiet skal sette studentene i stand til å stimulere barns lek, kreativitet, fysiske utfoldelse og nysgjerrighet ute i naturen. Hovedemner er menneskets levesett og miljø, planters og dyrs levesett og miljø, barn og natur, barn og bevegelse samt fagdidaktikk og pedagogisk utviklingsarbeid. I studiet inngår tre obligatoriske ekskursjoner. Utgifter til disse må dekkes av studentene.   Studiet kan inngå som fordypningsenhet i førskolelærerutdanningen eller være valgdel i allmennlærerutdanningen og videreutdanning etter fullført lærerutdanning. [-]
Les mer
Kristiansand 1 semester 0 kr
På forespørsel
Matematikk 2 inneholder emner i geometri, tallære, algebra og matematikkdidaktikk. [+]
Målet med studiene er å gi et solid faglig grunnlag for å undervise i matematikk i grunnskole og videregående skole. Det kan inngå praksis i skolen i studiene.   Matematikk 2 gis i høstsemesteret og inneholder emner i geometri, tallære, algebra og matematikkdidaktikk. Matematikk 3 gis i vårsemesteret og inneholder emner i statistikk, funksjonslære og matematikkdidaktikk.   Matematikk 2 og 3 kan studeres uavhengig av hverandre.   Matematikk 2 og 3 er beregnet for dem som skal ta matematikk som del av allmennlærerstudiet, eller for lærere som ønsker videreutdanning i matematikk. Allmennlærere som tar matematikk 2 og 3, vil etter tredje år være kvalifisert for opptak til masterprogrammet i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Agder.   [-]
Les mer
Kristiansand 1 år 0 kr
På forespørsel
Studiet henvender seg til lærere og førskolelærere med utenlandsk utdanning som ønsker å kvalifisere seg for undervisning i norsk skole. [+]
Studiet henvender seg til lærere og førskolelærere med utenlandsk utdanning som ønsker å kvalifisere seg for undervisning i norsk skole, og til studenter som har tatt deler av lærerutdanning i hjemlandet og ønsker å komplettere denne.   Igangsetting av studiet forutsetter et tilstrekkelig antall søkere.Muligens tilbys også pedagogikk 2 i faglærerutdanning for tospråklige lærere. [-]
Les mer