Pedagogikk
Spesialpedagogikk
Du har valgt: Østfold
Nullstill
Filter
Ferdig

-

3 treff ( i Østfold ) i Spesialpedagogikk

Sorter på søkerangering, kursnavn, pris, sted, kursdato


Hele landet 6 timer 1 500 kr
Gjennomgang av gjeldende lover som regulerer bruk av tvang og makt i skolen. Forebygging av bruk av tvang og makt i skolen [+]
Kursene starter med en gjennomgang av gjeldene lover, forskrifter og veiledere. For skolene vil det si Menneskerettigheter og FNs barnekonvensjon, Straffeloven, Opplæringsloven, Barneloven og Arbeidsmiljøloven. Hva er tvang og makt, og hva er det ikke? Tar utgangspunkt i forarbeidene og gjeldende forskrifter til Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester kap 9 i tillegg til de ovennevnte lover. Det man gjør skal være juridisk, etisk og faglig forsvarlig. Hvordan bli god på utøvelse av skjønn i det daglige arbeidet med elevene. Praktiske eksempler gjerne fra deltagernes egne erfaringer. Hva er selvbestemmelse? Har alle reell mulighet for selvbestemmelse? Hvordan kan de ansatte hjelpe elevene i utviklingen av reell selvbestemmelse. Eksempler og diskusjoner. Gjennomgang av ulike forebyggende tiltak for å unngå bruk av tvang og makt. Kartlegging av elevene, holdninger hos personalet, kommunikasjon, struktur og sosiale ferdigheter.   Deltakerne vil få økt kompetanse i å vuredere situasjoner, som oppleves utfordrende, juridisk, etisk og faglig. Dette gjør dem tryggere i den jobben de gjør.   Det vil gis praktiske eksempler på tolkninger av gjeldende lover. Kursdeltagerne kan selv komme med eksempler som vil bli diskutert i forhold til gjeldende lovverk. Retten til selvbestemmelse vil være utgangspunkt for alle tolkninger.   Kursdeltajerne vil få økt kunnskap om hva som er bruk av tvang og makt og hva som etter gjeldende lovverk er tillatte virkemidler i håndtering av utfordrende atferd.   Kursdeltakerne vil få innføring i tiltak for å forebygge bruk av tvang og makt. Dette er et stort og komplisert felt, og vil kunne kjøres som påbygningskurs med veiledning og observasjon. [-]
Les mer
Sarpsborg 10 uker 4 500 kr
18 Sep
Kurset passer for assistenter i barnehage, skole og sfo, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldre. [+]
Start:                mandag 13.02.2017 slutt: 15.05.2017  Påmeldingsfrist: 31.01.2017  Varighet/tid:      10 mandagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted:                 Askim, Holmestrand, Oslo, Trondheim Start:                tirsdag 14.02.2017 slutt: 02.05.2017 Påmeldingsfrist: 31.01.2017  Varighet/tid:      10 tirsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted:                 Fredrikstad Start:                onsdag 15.02.2017 slutt: 03.05.2017  Påmeldingsfrist: 31.01.2017  Varighet/tid:     10 onsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted:                Sandefjord  Start:                torsdag 16.02.2017 slutt: 04.05.2017  Påmeldingsfrist: 31.01.2017  Varighet/tid:     10 torsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted:                Bergen, Tønsberg Kursavgift:       kr. 4.500,- (kan deles i avdrag) Mål for kurset: Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn og unge samt en faglig innsikt i spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage, skole og skolefritidsordning. Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemminger. Kursets innhold: Hva er spesialpedagogikk? - Lese- og skrivevansker - Lærevansker -Psykisk utviklingshemming - Språk- og talevansker - Synsvansker - Hørselsvansker - Bevegelsesvansker og hodeskader - ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemminger - Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak. Lærebok: Innføring i spesialpedagogikk ISBN 9788205361188, Olden/Rygvold, Gyldendal Akademiske Forlag 2008. Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert: Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema eller på tlf. 91358038. [-]
Les mer
Halden 3 år
På forespørsel
Mastergradsstudiet i spesialpedagogikk, som tilbys i samarbeid med Universitetet i Stavanger, skal kvalifisere for ulike typer spesialpedagogisk arbeid i skole og samfunn... [+]
Målet for studiet er at studentene gjennom faglig og forskningsmessig fordypning skal tilegne seg     * kritisk-konstruktiv innsikt i teoretiske og praktiske problemstillinger i studiets fordypningsområder.    * kvalifikasjoner for ulike typer spesialpedagogisk arbeid innen barnehage, skole og PP-tjeneste.    * innsikt i vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk, og erfaring i å bruke denne i et selvstendig forskningsarbeid Studiet er satt sammen av følgende emner:    1. overbyggende tema innen det spesialpedagogiske arbeidsfelt (20 studiepoeng)   2. lese- og skrivevansker (20 studiepoeng)   3. sosiale og emosjonelle vansker (20 studiepoeng)   4. vitenskapsteori, metodelære og statistikk (20 studiepoeng)   5. oppgaveforberedende kurs for mastergradsoppgave (5 studiepoeng)   6. mastergradsoppgave (35 studiepoeng)   Studiet organiseres som samlinger, hver på 3 dager på dagtid, i alt fem samlinger i semesteret for emnene 1-4. Studentene organiseres i basisgrupper som vil være en sentral arbeidsenhet i studiet.   Mastergradsstudiet i spesialpedagogikk skal kvalifisere for ulike typer spesialpedagogisk arbeid og for opptak til forskerutdanning i spesialpedagogikk. [-]
Les mer