Fagskole: Visual Merchandising (dekorasjon)


Klasserom1 årHeltidFagskoleNorsk

Dette kurset har ikke oppført noen dato for studiestart. Bruk skjemaet under for å kontakte leverandør for nærmere informasjon.




Er du opptatt av totalkonseptet, nytenkning og kreative løsninger? Følger du med på tendenser i tiden? Liker du praktisk arbeid? Slår pulsen litt fortere når du får en god opplevelse i en butikk? Vil du være med og skape nye opplevelsesuniverser for kundene?

 

Idefagskolen videreutvikler dekorasjon og tilfører nye fagenheter for å tilpasse seg markedet – vi utdanner nå Visual merchandisere. Som Visual merchandiser formidler du virksomhetens totale konsept og identitet. Du eksponerer kommunikasjon mellom produkt og forbruker. Du gjør varene tydelige og tilgjengelige for kunden. Målet er å skape et opplevelsesunivers som skal friste forbrukerne.

 

Hva får du?

Undervisningen foregår i et åpent landskap, hvor studentene inspirerer og lærer av fagansvarlig og hverandre, i tillegg disponerer studentene et verksted og atelier. Her finner du alt av nødvendig materiell og større verktøy. Vi har tolv store utstillingsvinduer og flere mellomstore vinduer. Hver student har også sitt eget minivindu. Vi har god kontakt med butikker og næringsliv. Kontaktnettet sørger for at du til enhver tid har nye og spennende produkter å arbeide med. Du vil få jobbe med prosjekter for eksterne kunder. Det vil gi deg relevant praktisk erfaring og kan hjelpe deg til å knytte egne, nyttige kontakter. Undervisningsstaben er tilgjengelig for å diskutere og veilede deg til ulike løsninger.

 

Studiebesøk og opplevelser blir det også tid til. Ved skolestart får du din egen verktøykasse med det mest nødvendige utstyret. Verktøykassen inngår i skolepengene og er din når du forlater oss. Datautstyr, digitale kameraer, pc-basert folieskjærer og nødvendig utstyr er tilgjengelig på skolen.

 

Hva lærer du?

På Idefagskolen lærer du å bruke varene som blikkfang for å få fokus på det enkelte produkt. Det er i dag en voksende kamp om forbrukernes oppmerksomhet, og virksomhetene er avhengige av at forbrukerne får øye på nettopp deres vare. Vareeksponering, et tett samspill med de tanker virksomheten har om produktet. Man må forholde seg til hvilke produkter butikken forhandler og formidle varene og butikken slik at det tiltrekker seg den målgruppen som har interesse av varene. Som student vil du lære å utvikle visuelle uttrykksmåter, få trend- og konseptforståelse, samt få kjennskap om forbrukeradferd.

 

Det nære samarbeidet mellom skolen og næringslivet gjør oss i stand til å oppfatte tendenser og utviklingsområder i bransjen. Så snart noe nytt rører seg, omsetter vi det til praktiske ferdigheter som du kan bringe med deg videre.

 

For å gjennomføre studiet kreves det modenhet og selvstendighet, og det forventes høy studieaktivitet og engasjert deltakelse gjennom hele studietiden. Vi har fokus på at du skal utvikle deg som individ, samtidig som du skal mestre samarbeid i stor grad, dette skaper til sammen unike resultater.

 

Hva blir du?

Som Visual merchandiser er du virksomhetenes forlengede arm ut i butikkene. I dag fi nnes det studenter fra Idefagskolen i fl ere land og alle bransjer. Noen jobber med arealdisponering og planløsning av salgsmiljøer i butikker og varehus, andre jobber som frilansere, stylister eller scenografer. Vi har god kontakt med de store kjedene, som H&M, Ikea, TheOne, Cubus, Lindex etc.. Disse kjedene har hentet mange av sine Visual merchandisere fra Idefagskolen. Mulighetene er mange, og hvert år har noen av studentene skaffet seg jobb før de er ferdige med skolen. Er du villig til å flytte på deg, er det jobber innenfor dette faget i hver eneste norske og utenlandske by. Lønn og arbeidstid er som regel svært akseptabelt.

 

Fagplan visual merchandising

  • Konseptforståelse
  • Belysning
  • Kundeadferd
  • Butikkplanlegging
  • Digitalisert bildebehandling
  • Vinduseksponering
  • Butikkeksponering
  • Salgsteknikk
  • Form og farge
  • Foliearbeid
  • Ideutvikling
  • Interiør
  • Trendforståelse
  • Materiallære
  • Kommunikasjon
  • Messeeksponering
  • Produkteksponering
  • Prosjektarbeid
  • Tegning- og presentasjonsteknikker
  • Varekunnskap
  • Økonomi og bransjekunnskap


Stedsbeskrivelse


Idefagskolen ligger i Nedre Vollgate 8 i Oslo sentrum, med kort avstand til både trikk og tog.

Idefagskolen deler lokaler med skolene SOFI, Bilder Nordic og Treider Fagskole. 



Forkunnskaper


Man må enten ha oppnådd generell studiekompetanse eller ha realkompetanse relatert til faget.



Varighet


Studiet er ett-årig med 3 dagers fast undervisningsopplegg og 2 dagers studiedag i uken. 

Studiepoeng


For fullført studie får man 60 fagskolepoeng.



 Søknad

Be om gratis info
Visual Merchandising (dekorasjon) hos Idefagskolen
Felt som er merket med * må fylles ut
Ønsket valuta *
Dato og sted *
Kursdeltakere
Hvor mange? (Gavekort)
Kampanjekoden er korrekt og rabatt er lagt til.
Fant ingen kampanje. Skrev du kampanjekoden riktig?
Kampanjekode er korrekt, men kampanjen gir ikke bedre pris enn nåværende kampanje.
Deltaker {{$index+1}}
Filen ble lastet opp
Filen ble fjernet
Laster opp... {{item.upload_progress}}%
{{ file.file.name }} Fjern
{{total_price | fprice}} kr {{currency}}
{{total_price-total_with_discount | fprice}} kr {{currency}}
{{total_with_discount | fprice}} kr {{currency}}
{{total_vat | fprice}} kr {{currency}}
X

MVA per produkt:

{{arr[1]}}
Betalingsmåte *
Number: 1+2 *
Vennligst rett opp følgende og forsøk igjen
{{errors_msg}}
Sender...
Vent til opplasting av fil er ferdig

Dette skjemaet er 100% sikkert.
Idefagskolen vil snart kontakte deg



 

Åpen deltakerdiskusjon om kurset eller emnet

Del gjerne din erfaring eller tanker om dette kurset eller temaet med andre!



Anbefalinger fra andre brukere