Teknologiske fag
Du har valgt: Elektronikk
Nullstill
Filter
Ferdig

-

3 treff i Elektronikk
 

Nettkurs 2 dager 8 400 kr
Tilsyn, vurdering og vedlikehold av elektriske anlegg er viktig for elsikkerheten. [+]
I samarbeid med Norsk Eltavleforening som også er faglig ansvarlig.   I dette 2-dagers nettkurset vil du få innføring i nødvendig tilleggskompetanse for en særskilt vurdering av tilstandsgraden i tavler på bakgrunn av tavlenes regelverk, behovet for sikkerhet og aktuell betjeningskategori. Tilsyn, vurdering og vedlikehold av elektriske anlegg er viktig for elsikkerheten. Her har anleggseierne og tilsynsmyndighetene et viktig ansvar og det er behov for kvalifisert fagpersonell for gjennomføring av tilstandskontroller og vurderinger. Forskrifter og normer gir føringer for hvilke kompetanse fagpersonell skal ha og hvilke metoder og kontrollpunkter som gjelder. Tavleforeningen erfarer at fagpersonell ofte mangler spesialkompetanse for vurdering av sikkerhetsnivået i tavler og at eksisterende normer ikke legger tilstrekkelig vekt på tilstandskontroll av tavlene som utstyr. Kurset er ment å gi fagpersonell nødvendig tilleggskompetanse for en særskilt vurdering av tilstandsgraden i tavler på bakgrunn av tavlenes regelverk, behovet for sikkerhet og aktuell betjeningskategori. Det legges vekt på regelverk og kritiske faktorer for sikkerheten i tavler. I tillegg presenterer kurset en sjekkliste, «Tavlesjekken», med kontrollpunkter for systematisk gjennomgang og vurdering av kritiske faktorer sikkerheten i tavlen. Det stilles også til rådighet en Håndbok for praktisk bruk av sjekklisten og nærmere forklaring av kontrollpunktene. Hjelpemiddelet blir også tilgjengelig i en web-utgave.   Forelesere: Hans-Petter NybakkFaglig lederNorsk Eltavleforening Kjell YtterdalProduktsjefMicro Matic Norge AS   Teknisk arrangør: Quality Norway AS. [-]
Les mer
2 år
På forespørsel
En fagskoleingeniør innen elkraft må ha oversikt over emner som omhandler produksjon av, overføring av og forbruk av elektrisk energi. [+]
En fagskoleingeniør innen elkraft må ha oversikt over emner som omhandler produksjon av, overføring av og forbruk av elektrisk energi. Herunder inngår teknisk dimensjonering, vurderinger og valg etter normer og forskrifter, kunnskap om styringer i elektriske innstallasjoner og en reflektert og oppdatert innsikt i bedriftsøkonomiske prinsipper. Det benyttes både tradisjonelle undervisningsmetoder og metoder som bygger på prosjektarbeid ut fra gitte problemstillinger, der studentene gjør egne valg i samråd med faglærer. Større prosjektoppgaver blir utført i samarbeid med det lokale næringsliv for å gjøre oppgavene realistiske og for å ha mulighet til å se moderne løsninger og utførelser.   En fagskoleingeniør vil kunne få arbeidsoppgaver på mellomledernivå i en bedrift. Etterspørselen etter arbeidskraft med teknisk bakgrunn fra fagskole er allerede stor og forventes å øke ytterligere i de nærmeste årene på grunn av stort underskudd på denne typen arbeidskraft.   Når du har fullført dette studiet, tilfredsstiller du de teoretiske kravene til installatørprøven. Skolen samarbeider med EBL (Energibedriftenes Landsforening) om gjennomføringen av denne prøven.     Fagene: Redskapsfag:• Realfag• Kommunikasjonsfag Ledelsesfag:• Ledelse• Økonomi• Markedsføring Fordypningsfag:• Nettverkskommunikasjon• Elektroteknikk• Måleteknikk• Elektroniske systemer• Tegning og dokumentasjon• Energiproduksjon og distribusjon• Automatiserte anlegg• Elektriske installasjoner• Elektriske maskiner og omformere• Nyskapning og entreprenørskap   Jobbmuligheter:Mellomlederstillinger innen: Installasjonsbedrifter, energiverk, prosessindustri og elektroteknisk rådgivning. Jobber innen salg, markedsføring og undervisning er også aktuelle. Mange elkraftteknikere starter også egen installasjonsvirksomhet. [-]
Les mer
2 år
På forespørsel
Tilbudet av fagteknikerutdanning i Norge er omfattende og skal være tilpasset det teknologiske samfunnets behov for svært mange typer fagteknikerkompetanse. [+]
Fullført toårig fagteknikerutdanning gir, etter særskilte vilkår, også muligheter til å fortsette i høgskoler for å få den akademiske graden bachelor i ingeniørfag.   Mål med fagteknikerutdanningenStudiet skal utvikle studentene til reflekterte yrkesutøvere. Studentene skal etter gjennomført utdanning ha lagt et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling. Gjennom studiet skal studentene utvikle Faglig kompetanse, som de skal bygge på og videreutvikle i sitt arbeid som fagtekniker. Dette skjer gjennom å planlegge, lede og kontrollere egne arbeidsoppgaver og arbeid som utføres av andre i henhold til gitte krav og spesifikasjoner, hvor det reflekteres over gjennomførte oppdrag.  Sosial kompetanse, slik at han/hun kan samarbeide med medarbeidere, utvikle team – lede og delta i gruppeprosesser og utvikle arbeidsmiljø som både er trygt og utfordrende og som tilfredsstiller krav til helse, miljø og sikkerhet. Sosial kompetanse er også en forutsetning for å kunne samarbeide med kolleger, ledelse og faglig miljø. Ferdigheter i å bruke IKT i lærings- og utviklingsprosesser, å beregne, kalkulere og styreøkonomiske og administrative gjøremål, samt organisere, lede, dokumentere og vurdere lærings- og utviklingsprosesser. [-]
Les mer