Virtuelt eller personlig 5 dager 20 200
19 Aug
18 Aug
Du lærer hvordan du kan bidra til å sikre optimale inneklimaforhold på arbeidsplasser. [+]
Godt inneklima lønner seg. På arbeidsplasser med et optimalt inneklima øker trivselen og produktiviteten. Koronapandemien har store konsekvenser for samfunnet og næringslivet. Generell kunnskap om biologiske faktorer og spesifikk kunnskap om koronaviruset er viktig for å kunne gjennomføre risikovurderinger. Risikovurderingene vil være grunnlaget for å kunne etablere et optimalt smittevernarbeid i tråd med myndighetenes krav og bransjespesifikke retningslinjer Hva får du igjen for kurset? Bli i stand til å jobbe målrettet og effektivt med risikovurdering og håndtering av inneklima og biologiske faktorer Kunne gi opplæring til ledere og medarbeider om inneklima og biologiske faktorer Bli i stand til å foreslå forebyggende og risikoreduserende tiltak Tilfredsstille myndighetenes krav til risikovurdering og forebyggende arbeid Bidra til et fullt forsvarlig og helsefremmende arbeidsmiljø Kunne stille krav til renholdsmetoder og vurdere kvalitet på utført renhold Kunne foreslå gode løsninger mht. materialvalg i forbindelse med planlegging av arbeidsplasser Kunne gjennomføre og vurdere risiko relatert til biologiske faktorer i arbeidsmiljøet Kunne bruke Rent Tørt-bygg filosofien i oppfølging av inneklimaforhold i byggeprosjekter Kunne tilpasse smittevernarbeidet til bedriftsspesifikke forhold basert på bransjespesifikke retningslinjer Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettstudie 11 800 kr
Studie gir en helhetlig oversikt over de sentrale fagområdene som er kritiske for utvikling, drift, og vedlikehold av bygninger. Dette inkluderer ventilasjon, energieffek... [+]
Energi overvåking, styring/regulering og simulering av energibruk i bygg Denne fagskole utdanningens innhold tilsvarer 5 studiepoeng og utdanning er på nettet.  Maksimalt antall studieplasser er 25. Utdanningen er strukturert i følgende avsnitt: Innføring i læringsmetoder Ventilasjon og vannbårenvarme Energivurdering av bygg. Inneklima Styring og regulering av bygg Case SIMIEN Utdanningen er praktisk tilrettelagt, slik at du kan anvende teori og kunnskap i praksis. Du vil få mulighet til å jobbe med reelle og aktuelle problemstillinger, og du vil få tilbakemelding fra erfarne fagfolk. Læremateriellet består av video, podkaster, resyme av fagstoff, artikler, forskningsrapporter, foredrag, presentasjon av fagstoff, samt quizer og annet. Læremateriellet du får tilgang til er på en LMS som er under kontinuerlig utvikling og oppdatering. Du får ett års tilgang til læremateriell, etter at utdanningen er ferdig, på Learning Management System (LMS) I denne utdanningen lærer du om: Ventilasjon: Vi drøfter ulike ventilasjonsprinsipper, forskjellen mellom VAV og CAV, og oppbyggingen av et balansert ventilasjonsanlegg. Vi ser også på kortslutning i ventilasjonssystemer, temperatur- og mengderegulering, innregulering og dokumentasjon. Til slutt trekker vi slutninger om fordeler og ulemper ved ulike ventilasjonssystemer. Energieffektivitet: Vi undersøker kjennetegn ved energieffektive boliger og bygg, og drøfter problemer som kan oppstå ved nullpunktet i en vegg. Vi ser på TEK17 kap 14 og hovedmålsetningen med dette regelverket. Vi identifiserer tiltak som kan bidra til å redusere energibruken i et bygg, vi bruker programvaren SIMIEN. Til slutt sammenligner vi ulike tiltak for å redusere energibruken i bygg og trekker slutninger om fordeler og ulemper ved disse tiltakene. Inneklima: Vi drøfter de "syv søstre" - byggteknisk krav for inneklima - og inneklima på arbeidsplassen. Vi ser på arbeidsmiljøloven 4-4, og trekker slutninger om fordeler og ulemper ved ulike inneklimaløsninger. Styring og regulering: Vi ser på reguleringsteknikk som P, PI, PID og PWM, og hvordan disse brukes i bygg. Vi beskriver styring og regulering av vannbåren varme, og ser på DVC og utekompanseringskurve. Vi legger en styringsstrategi for et bygg, og trekker slutninger om fordeler og ulemper ved ulike styringssystemer. Faglig og pedagofisk ansvarlig: Viggo Leikanger Vidar Luth-Hanssen Bedriftsinterne utdanning tilpasset din bedrift Denne utdanningen kan tilbys som en bedriftsintern utdanning. Det faglige innholdet er fastsatt, men den faglige tilnærmingen kan tilpasses den enkelte bedrifts behov og ønsker. Ta kontakt for en prat, så kan vi sammen lage et utdanningsløp som passer for deg og din bedrift. Kontaktpersoner er Hans Gunnar Hansen (tlf. 91101824) og Vidar Luth-Hanssen (tlf. 91373153) [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 15 dager 38 900 kr
HMS-rådgiverskolen er en tilleggsopplæring innen HMS. Etter fullført opplæring vil deltakeren ha tilstrekkelige kunnskaper innen HMS til å kunne fungere som rådgiver, sak... [+]
Arbeidsmiljøsenteret har lang erfaring med opplæring innen HMS. HMS-rådgiverskolen bygger på de erfaringer som Arbeidsmiljøsenteret har utviklet etter å arrangert NHO’s Vernelederskolen i flere tiår. Arbeidsmiljøsenteret har ivaretatt og utviklet de viktigste og beste emnene fra tidligere år og satt dette i sammen til en 3 ukers HMS-rådgiverskole. Det faglige/pedagogiske innholdet blir en kombinasjon av faktalæring og prosesslæring, med vekt på deltakernes erfaringer og opplevelser. Arbeidsformen vil derfor veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser samt hjemmeoppgaver.   Faglig innhold:   Helhetsperspektivet på arbeidsmiljøet   ◦Hensikten med arbeidsmiljøloven◦Roller, oppgaver, ansvar, plikter   •Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø i et systematisk perspektiv   ◦Psykososialt arbeidsmiljø med hovedvekt på håndtering av personkonflikter/trakassering◦Megling i arbeidslivet◦Arbeidsmiljøutvikling/helsefremmende arbeidsplasser◦Tilrettelegging for arbeidstaker med redusert arbeidsevne◦Likestilling og diskriminering◦Handtering av rus og avhengighet i arbeidslivet   •Fysisk og kjemisk arbeidsmiljø◦Personlig verneutstyr◦Kjemisk helsefare◦Støy og vibrasjoner◦Inneklima◦Ergonomi   •Arbeidsrett◦Oppfølging av arbeidstaker◦Omstilling/nedbemanning   •Systematisk HMS-arbeid◦Risikovurdering og risikostyring◦Kartlegging/overvåking av arbeidsmiljø◦Revisjon   Hjemmeoppgaver Det blir hjemmeoppgaver som skal løses mellom kursukene. Oppgaven er orientert mot utfordringer i egen virksomhet. Deltakerne vil se på egen arbeidssituasjon, på samarbeidsrelasjoner og avhengighetsforhold samt de krav og forventninger som stilles til HMS-rådgiveren.  KursbevisEtter fullført 3-ukers skole, med aktiv deltakelse og innleverte hjemmeoppgaver, vil deltakerne få utlevert kursbevis. Program Detaljert program sendes ut etter opptaket til deltakeren.     [-]
Les mer
Webinar 3 timer 2 900 kr
I dette kurset får du en grundig introduksjon til ventilasjonsfaget, gjennomgang i oppbygning av et ventilasjonsanlegg med alle komponenter og en veiledning i forhold til... [+]
Om kurset I dette kurset får du en grundig introduksjon tilventilasjonsfaget, gjennomgang i oppbygning av et ventilasjonsanlegg med alle komponenter og en veiledning i forhold til brukernes opplevelse av inneklimaet. Vi fokuserer på å gi deltakerne praktisk forståelse for funksjon, feilsøking og vedlikeholdsbehov ved alle sentrale komponenter.Prosjektering inngår ikke i dette kurset, men vi går igjennom forenklede beregningsmetoder som er nyttige ved kontroll av ytelse og ved måling og feilsøking av ventilasjonsanlegg. Kursinnhold   Introduksjon i ventilasjonsfaget Ventilasjonsprinsipper Tillufts-, avtrekks- og overluftsventiler Behovsstyrt ventilasjon Luftmengdemåling Inneklima Luftmengde behov Ventilasjonsprinsipper Energibruk og SFP Kanalutforming   Kursbevis Hver deltaker får tilsendt en flervalgsprøve i etterkant av kurset.Ved bestått prøve vil deltakeren få tilsendt kursbevis fra Kompaskolen. [-]
Les mer
Webinar + nettkurs Førde 40 timer 7 900 kr
02 Apr
HMS kurs for arbeidsgiver og grunnkurs i arbeidsmiljø for verneombud, arbeidsmiljøutvalg og arbeidsledere. Her kombinerer vi nettkurs med samling/nettmøte. [+]
Opplæringen skal: - gi forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass, arbeidsgivers og arbeidstakers roller og ansvar samt arbeidsmiljøutvalgets, verneombudets, bedriftshelsetjenestens og Arbeidstilsynets rolle og oppgaver. - gi kunnskap om det løpende helse, miljø- og sikkerhetsarbeidet basert på bred medvirkning, god dokumentasjon og systematikk. - gi kunnskap til å gjennomføre en enkel risikovurdering av fysiske, psykososiale og organisatoriske forhold i arbeidsmiljøet. - gjøre deg i stand til å identifisere faktorer som fremmer og hemmer et godt psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø i deres virksomhet. - gjøre deg i stand til å identifisere de viktigste fysiske arbeidsmiljøfaktorene på egen arbeidsplass for å kunne redusere og forebygge skader og ulykker, blant annet når det gjelder ergonomi, støy og inneklima. - gi en innføring og orientering om arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og regler. NB! For skipsfart kommer det tilleggsopplæring [-]
Les mer
Nettkurs 2 990 kr
Dette kurset gir deg en forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass. [+]
Dette kurset gir deg en forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass.Hvilken rolle, oppgave og ansvar arbeidsgiver, arbeidstaker, arbeidsmiljøutvalget, verneombudet, bedrifthelsetjenesten og arbeidsmiljøutvalget har.Du vil få god kunnskap innen helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Gjennomføre en enkel risikovurdering av fysiske, psykiske og organisatoriske forholdIdentifisere viktige fysiske arbeidsmiljøfaktorer for å redusere og forebygge skader og ulykkerHvordan få et godt arbeidsmiljø med tanke på ergonomi, støy og inneklima og du vil få en innføring og orientering om arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og regler. [-]
Les mer
80 timer 19 900 kr
Har du lang erfaring fra renholdsbransjen ? Hvorfor ikke ta fagbrev som renholdsoperatør? Et fagbrev gir gir trygghet! [+]
Informasjon Moderne renhold krever kunnskaper og innsikt. Vaskebøtta og grønnsåpe er ikke lenger nok når en skal utføre et profesjonelt renhold. En bedrift med faglærte renholdere stiller sterkere i konkurransen når kvalitet er viktig!   Aktuelle arbeidsplasser er alle typer næringsbygg og virksomheter i offentlig og privat sektor. Eksempler på arbeidsplasser er skoler, barnehager, administrasjonsbygg, idrettsanlegg, kulturbygg, sykehus og sykehoteller, alders- og sykehjem, hoteller, butikker, kjøpesentre, transportmidler som buss, tog, fly og skip, verksteder, byggeplasser, fabrikker og andre produksjonslokaler. Renholdsoperatøren planlegger og utøver profesjonelt renhold. Sentrale arbeidsområder er rengjøring og vedlikehold av vegger, tak, inventar og gulv. valg og bruk av riktige kjemikalier valg av hensiktsmessige metoder for rengjøring og bruk av maskiner og utstyr i arbeidet service, kundebehandling og kommunikasjon arbeid med inneklima og hygiene kalkulasjon og planlegging, bruk av IKT-verktøy   Opplæringen skal forberede og kvalifisere deltagerne teoretisk for å avlegge nødvendige eksamener innen renholdsoperatørfaget. Kurset er komprimert og spesielt tilrettelagt for voksne. Det bygger på læreplanene fra Vg1 Bygg- og anleggsteknikk, Vg2 Overflateteknikk og Vg3 Renholdsoperatørfaget (hovedfokus). Hovedområder i Vg3 Renholdsoperatørfaget er: Planlegging Hovedområdet handler om bruk av ulike systemer for planlegging og bruk av godkjente standarder for å ivareta innemiljøet. Det omfatter også bruk av tegninger og arbeidsbeskrivelser. Utvikling av renholdsplaner og vurdering av kostnadseffektive og ergonomiske metoder står sentralt. Risikovurdering og bruk av verneutstyr inngår.    Renhold Hovedområdet handler om ulike typer overflatebehandlinger i bygg og anlegg, installasjoner og transportmidler. Regelmessig periodisk renhold og spesialrenhold av behandlede og ubehandlede overflater inngår også. Valg og bruk av utstyr, kjemikalier og metoder står sentralt. Videre inngår estetikk og vurdering av egenskaper, tilstand og bruksområder for overflater og renholdsobjekter, i tillegg til helse, miljø og sikkerhet. Bruk av digitale verktøy for planlegging, informasjon og dokumentasjon inngår også   Bransjelære Hovedområdet handler om fagets historie og plass i samfunnet. Det omfatter også arbeidsrutiner, kvalitetssikring og etikk.    De som selv ønsker det, kan melde seg opp til offentlig tverrfaglig eksamen i Vg3 renholdsoperatørfaget og deretter til fagprøven. Praksis må godkjennes av den fylkeskommunale Fagopplæringen. Fullført opplæring med bestått resultat fører frem til fagbrev. Yrkestittel er renholdsoperatør.    Det blir undervisning en helg i måneden (lørdag og søndag) med eksamen i juni 2020.  [-]
Les mer
80 timer 23 500 kr
Har du lang erfaring fra renholdsbransjen? Da kan du ta fagbrev som renholdsoperatør. Et fagbrev gir trygghet og styrke i arbeidsmarkedet. [+]
Aktuelle arbeidsplasser er alle typer næringsbygg og virksomheter i offentlig og privat sektor. Moderne renhold krever kunnskaper og innsikt og en bedrift med faglærte renholdere stiller sterkere i konkurransen når kvalitet er viktig!   Renholdsoperatøren planlegger og utøver profesjonelt renhold. Sentrale arbeidsområder er rengjøring og vedlikehold av vegger, tak, inventar og gulv. valg og bruk av riktige kjemikalier valg av hensiktsmessige metoder for rengjøring og bruk av maskiner og utstyr i arbeidet service, kundebehandling og kommunikasjon arbeid med inneklima og hygiene kalkulasjon og planlegging, bruk av IKT-verktøy   Opplæringen skal forberede og kvalifisere deltagerne teoretisk for å avlegge nødvendige eksamener innen renholdsoperatørfaget. Kurset er komprimert og spesielt tilrettelagt for voksne. Det bygger på læreplanene fra Vg1 Bygg- og anleggsteknikk, Vg2 Overflateteknikk og Vg3 Renholdsoperatørfaget (hovedfokus). Hovedområder i Vg3 Renholdsoperatørfaget er: Planlegging Hovedområdet handler om bruk av ulike systemer for planlegging og bruk av godkjente standarder for å ivareta innemiljøet. Det omfatter også bruk av tegninger og arbeidsbeskrivelser. Utvikling av renholdsplaner og vurdering av kostnadseffektive og ergonomiske metoder står sentralt. Risikovurdering og bruk av verneutstyr inngår.    Renhold Hovedområdet handler om ulike typer overflatebehandlinger i bygg og anlegg, installasjoner og transportmidler. Regelmessig periodisk renhold og spesialrenhold av behandlede og ubehandlede overflater inngår også. Valg og bruk av utstyr, kjemikalier og metoder står sentralt. Videre inngår estetikk og vurdering av egenskaper, tilstand og bruksområder for overflater og renholdsobjekter, i tillegg til helse, miljø og sikkerhet. Bruk av digitale verktøy for planlegging, informasjon og dokumentasjon inngår også   Bransjelære Hovedområdet handler om fagets historie og plass i samfunnet. Det omfatter også arbeidsrutiner, kvalitetssikring og etikk.    De som selv ønsker det, kan melde seg opp til offentlig tverrfaglig eksamen i Vg3 renholdsoperatørfaget og deretter til fagprøven. Praksis må godkjennes av den fylkeskommunale Fagopplæringen. Fullført opplæring med bestått resultat fører frem til fagbrev. Yrkestittel er renholdsoperatør.    GjennomføringSom deltaker på vårt kurs får du god og tradisjonell klasseromsundervisning her i Trondheim. Vi har dyktige lærere som er vant til å jobbe med voksne og tilpasser innholdet i undervisningen i forhold til dette. Vi legger opp til eksamensforberedende undervisning i slutten av kursperioden og jobber oss gjennom tidligere eksamensoppgaver. Kurset går ca en kveld i uken over nesten et år.   EksamenPrivatisteksamen i desember 2019.Frist for oppmelding til eksamen høsten 2019:  15 .september 2019All oppmelding til eksamen skal skje via internett: www.privatistweb.no   Finansiering og faktureringDersom du er medlem i en fagforening vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. En del fagforeninger gir stipend gjennom LOs Utdanningsfond. Du kan også søke Fagforbundet eller Handel og kontor. Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon. Vi hjelper gjerne med søknaden. Andre LO-medlemmer kan søke om kr. 10.500 i stipend i LOs Utdanningsfond.    Det blir utsendt faktura etter kursstart til avtalt fakturamottaker. Faktura sendes pr epost om du ikke påfører annet på kontrakten du får første kvelden.   Det kan avtales avbetalingsordning dersom du ønsker det. På kontrakten du får utdelt første kurskveld påfører du i så fall antall avdrag.   Oversikt over alle våre Teori til fagprøven kurs finner du på vår hjemmeside: http://www.aof.no/midtnorge/teori-til-fagproven/1021           [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 7 timer 4 500 kr
25 Apr
30 May
24 Jun
Kurs innen plan og bygningsloven - Hensikten med kurset er å gi deltakerne en grov oversikt over plan- og bygningsloven, med særlig vekt på gjeldende forskrifter (TEK, SA... [+]
Plan- og Bygningslov – Innføring i byggereglene TEK 17 Gjeldende plan- og bygningslov trådte i kraft i 2008. Teknisk forskriften til loven (med veiledning) - TEK17 - er endret og SAK10 er ajourført. Det foreligger forenklinger og endringer. Hensikten med kurset er å gi deltakerne en grov oversikt over plan- og bygningsloven, med særlig vekt på de forskrifter (TEK, SAK OG DOK) man må kjenne til ved søknad og gjennomføring av tiltak og dokumentasjon ifm byggesak. Emneoversikt kurs Plan- og Bygningslov: PBL En enkel introduksjon til lovens systematikk og begrepsbruk, enkelte hovedpunkter Byggesaksdelen er den delen alle er i befatning med – og bør kunne litt om – saksforskriften forteller hvordan den skal /kan løses Saksforskriften – SAK10 Søknadspliktige arbeider Sentral godkjenning – endringer og overgangsordning Søknader - og erklæring av ansvarsrett o    Ansvarlig søker, prosjekterende, utførende - roller og oppgaver Ansvarlig kontrollerende - roller og oppgaver Egenkontroll og uavhengig kontroll Ferdigstillelse og dokumentasjon Overtredelse av loven – Strafferammer og bøter Teknisk forskrift - TEK17 med veiledning Terminologi Dokumentasjonskravene (herunder også DOK) Analyse – hvis man ikke følger preaksepterte eller dokumenterte ytelser FDV og «Som Bygget dokumentasjon» Grad av utnytting – enkel innføring Brancelle-problematikk(ingen komplett gjennomgang av brannkapittel) Tilgjengelighet og universell utforming Inneklima – ventilasjon Fukt og våtrom og vanninstallasjoner Forskrift om dokumentasjon av byggevarer DOK 16 Kort innføring i hovedpunkter om krav til produkter i norske byggverk Bustadsoppføringsloven og Lov om Håndverkertjenester Viktige punkter mht håndverksmessig tilfredsstillende utførelse Mangelsvurderinger    Kursbevis kan brukes til å dokumentere kompetanse innen Plan- og bygningsloven ved søknad om sentral godkjenning. Oppgi gjerne dine ønsker for tema på kurset i kommentarfeltet ved påmelding. [-]
Les mer
2 år
På forespørsel
Kompetanse om inneklima, energieffektive varme-, kjøle- og ventilasjonsanlegg i byngninger vil i framtida bli ettertraktet. [+]
Kompetanse om inneklima, energieffektive varme-, kjøle- og ventilasjonsanlegg i byngninger vil i framtida bli ettertraktet. Velger du å studere KEM vil du ha gode arbeidsmuligheter ettersom dagens byggebransje har mangel på VVS kompetanse. Studiet er utviklet i samarbeid med bransjeorganisasjoner for at det skal være best mulig tilrettelagt for arbeidsmarkedet. Studiet er lagt opp som moduler, og undervisningen vil variere mellom tradisjonell klasseromsundervisning, ekskursjoner, gjestelærere, gruppe- og prosjektarbeid. Studiet vil gi deg det nødvendige grunnlaget for å få mesterbrev.   Denne fordypningen kan tas over 2 år på heltid.   Fagene: Redskapsfag:• Realfag• Kommunikasjonsfag    Ledelsesfag:• Ledelse• Økonomi• Markedsføring    Fordypningsfag:• Energi og miljø i bygg• Vannbårne varme- og kjøleanlegg• Sanitærprosjektering• Ventilasjonsanlegg• Elektro og automasjon• Kundebehandling/IKT• Byggesaken. Prosjektgjennomføring• Kjemi og miljølære   Jobbmuligheter:Prosjektering, beregning og tegning av VVS-anlegg, drift og vedlikehold av VVS-anlegg, teknisk salg og markedsføring og arbeidsledelseog opplæring. Stillinger som prosjektleder og arbeidsleder er også meget aktuelle.   [-]
Les mer
80 timer 23 900 kr
Mangler du den formelle kompetansen innen renhold? Da er fagbrev i renholdsoperatør det rette for deg! [+]
Om kurset: Formålet med kurset er å forberede deg til den teoretiske eksamen som er ett av tre krav for å få fagbrev. Gjennom tett dialog og oppfølging med veileder, skal du som deltaker få den kunnskapen du trenger for å bestå den teoretiske eksamen. Undervisningen baserer seg på kompetansemålene for faget, slik Undervisningsdirektoratet har definert dem. Les mer om kompetansemålene for faget her. Du lærer også hvordan du kan studere mest mulig effektivt og hvordan du går fram for å skrive en eksamensoppgave. Sentrale områder i faget rengjøring og vedlikehold av vegger, tak, inventar og gulv. valg og bruk av riktige kjemikalier valg av hensiktsmessige metoder for rengjøring og bruk av maskiner og utstyr i arbeidet service, kundebehandling og kommunikasjon arbeid med inneklima og hygiene kalkulasjon og planlegging, bruk av IKT-verktøy   Gjennomføring Kurset går over to semestere med undervisning en kveld i uken (onsdager) 3 timer kl. 18:00-21:00.   Målgruppe Kurset passer for alle med erfaring fra arbeid med renhold, og som vil forberede seg til teoretisk eksamen. Veien til fagbrev i renholdsoperatørfaget: Teorikurs hos AOF Oslo og Akershus. Gjennom tett dialog og oppfølging med veileder, skal du som deltaker få den kunnskapen du trenger for å bestå den teoretiske eksamen.  Du trenger ingen formell kompetanse for å ta kurset. Du må ta en teoretisk eksamen gjennom din fylkeskommune. Eksamen avlegges som privatist hos fylkeskommunen.  Oppmelding ca et halvt år før eksamen - normalt i slutten av januar for vårsemesteret og begynnelsen av september for høstsemesteret. Oppmelding på www.privatistweb.no Du må ha fem år med variert praksis fra fagområdet. Det er fylkeskommunen som godkjenner denne praksisen. Du må ta en praktisk fagprøve hos fylkeskommunen.  For å ta denne prøven må du ha bestått teoriprøven og fått praksiserfaringen din godkjent hos fylkeskommunen. Oppmelding til prøven for fagbrevet: http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.no/fagopplaring/praksiskandidat/   Finansiering Studiet er godkjent av Lånekassen, og man kan derfor søke om lån og stipend. Dersom du er medlem i en fagforening vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. En del fagforeninger gir stipend gjennom LOs Utdanningsfond. Stipendsatsen for fagbrevutdanning hos LOs utdanningsfond er for tiden kr. 10.500. Har du ikke rettigheter i LOs utdanningsfond har også Fagforbundet og Handel og kontor egne stipendordninger. Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon om finansiering.   [-]
Les mer
11 semester
På forespørsel
Det er umulig å unnslippe arkitektur. Den omgir oss på alle kanter enten vi vil eller ikke, helt ned til asfalten du går på eller leskuret du står under når du venter på ... [+]
Arkitekturen omfatter alle de små og store inngrepene vi gjør for å endre og ordne omgivelsene våre, slik at de bedre svarer til behovene vi har. Å studere arkitektur handler derfor om å lære å se såvel som å skape; det er et krevende, omfattende og ikke minst morsomt studium, der man jobber med å forbedre kvaliteten på omgivelsene våre, i stort og smått. Master i arkitektur er et gjennomgående profesjonsstudium som tar opp i seg alle de fagkomponenter og områder du må kjenne til for å kunne praktisere som arkitekt. Studiet går over 11 semestre, sammensatt av grunnundervisning på 6 semestre, studioundervisning på 4 semestre samt et avsluttende diplomsemester.   Grunnundervisningen gir en grundig introduksjon introduksjon til de nødvendige basiskunnskaper og til de ulike retningene innenfor arkitekturfaget; arkitekturens og byenes teori og historie, materialteknologi, modellbygging, grunnleggende prosjektering og praktisk byggearbeid.   Fra og med 6. semester kan studentene søke seg til ulike kurs innen klassisk og eksperimentell arkitekturprosjektering, konstruksjon, arkitekturvern, urbanisme eller mer formorienterte studier. Mange av kursene er knyttet opp mot pågående forskningsprosjekter og bedriftssamarbeid. Parallelt gis det undervisning i teknikk, bruk av relevante dataprogrammer og andre støttefag.   I tillegg til solide kvalifikasjoner innenfor formgiving og teknikk, gir studieprogrammet også en grundig innføring i arbeidsprosesser og arbeidsmetoder som rekker ut over byggebransjen. Det er i utdannelsen stor kontakt med arkitektkontorer og bransjen for øvrig, hvor mulighetene for å knytte kontakter er store. Studentene lærer å kommunisere sine tanker og ideer, og å samarbeide med arkitekter og andre faggrupper. Med en master i arkitektur er man derfor godt forberedt på arbeidslivet.   Faget er internasjonalt orientert, med mange internasjonale forelesere, ekskursjoner til fjern og nær og med en stor prosent internasjonale studenter. Fra og med fjerde studieår har studentene mulighet til å reise på utveksling i inntil to semestre til en av AHOs rundt 40 avtaleinstitusjoner. Etter endt utdanning finnes det mulighet for å søke seg videre for å oppnå Ph.D-graden.   Hva gjør en arkitekt?Men en master i arkitektur arbeider man vanligvis på et arkitektkontor, men mange arkitekter har også karrierer innenfor offentlig forvaltning, produksjonsvirksomhet knyttet til byggebransjen osv. I tillegg til tradisjonelle arbeidsoppgaver som prosjektering av bygninger og planlegging, beskjeftiger arkitekter seg bl.a. med spørsmål som miljøriktige bygninger, inneklima og bevaring av historiske bygninger. Med en spesialisering innenfor urbanisme arbeider man med byer, landskap og regioner. Fokuset ligger på forholdet mellom den fysiske form og sosiale, økonomiske og andre samfunnsmessige spørsmål. Dette kan være nye byområder som Bjørvika og Fjordbyen i Oslo, men også utforming og planlegging av nye bebyggelser, institusjoner og infrastruktur.   Nyutdannede arkitekter får ofte jobb på norske arkitektkontorer, men mange velger også å arbeide i utlandet. Studiene ved AHO gir stor kontakt med både det norske og internasjonale fagmiljøet. Andre velger å starte et eget arkitektkontor. Etter fullførte studier er det mulig å søke om bistand til å starte egen praksis gjennom IKADA (Inkubator for kunst, arkitektur, design og akademiske fag).   Får jeg jobb?Arkitektyrket er som mange andre avhengige av konjunkturene i bransjen. De siste årene har arbeidsmarkedet vært svært godt, og foreløpig er det ikke noe som tyder på noen nedgang. I en undersøkelse gjort blant uteksaminerte kandidater fra AHO i perioden 2000-2006 fremkom det at 87,8 prosent av studentene var i jobb 6 måneder etter endt utdanning, mange på bakgrunn av ekstrajobber eller bekjentskaper fra studietiden. 88 prosent oppgir at arbeidet er relevant til utdanningens fagområder. Gjennomsnittsinntekt for nyutdannede studenter lå mellom 360000-420000, mens for studenter som har vært i arbeid opp til 5 år oppgir å tjene mellom 420000-480000. [-]
Les mer