Due diligence prosesser i praksis
* Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis.
Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud.
Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema.
Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato.
**Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.
Kurset er utviklet for at kursdeltakere skal få en grundig gjennomgang av de ulike sider ved due diligence-prosesser i praksis.
Før en avtale inngås, eller så snart en avtale er inngått, alternativt når de vesentlige avtalepunkter er avklart, bør det ved kjøp og salg av virksomhet gjennomføres en due diligence. Det vil si en prosess der man grundig undersøker ulike sider ved bedriften man har kjøpt/skal kjøpe for å avdekke hvorvidt det som inngår i kjøpet i kjøpet svarer til forventningene og er i samsvar med avtalen.
Avvik mellom det som er avtalt og forstått som innhold og omfang av det som er kjøpt og det man faktisk overtar, kan danne grunnlag for at kjøper påberoper seg prisjusteringer.
Kurset tar for seg ulike due diligence-områder og gir nyttige råd og tips om riktig gjennomføring av due diligence.
Kursinnhold:
- Due diligence - definisjon og forklaringer
- I hvilke situasjoner anvendes due diligence?
- Når er det hensiktsmessig å anvende due diligence?
- Sammenhengen mellom kjøpt og overtatt.
- Due diligence som verdisikrer og avviksanalyse
- Ulike due diligence-områder:
- Juridisk due diligence
- Finansiell due diligence
- Management due diligence
- Teknologisk due diligence
- Rutinemessig due diligence
- Markedsmessig due diligence
- Teknisk due diligence
- Sjekklister ved ulike due diligence-områder
Målgruppe:
Kurset retter seg mot eiere, styremedlemmer og ledere, samt andre i posisjon eller stilling der det å kjøpe opp, selge eller vurdere verdien av selskaper, samt risikoen i virksomheten er interessant. Vi er av den formening at ethvert styre bør være bevisst selskapets verdi og hvilke elementer som vil påvirke selskapets verdi, herunder hvilke risikofaktorer som er tilstede i eller rundt selskapet.
Kontakt oss