Strategi og forretningsutvikling i større virksomheter - *Spesialkurs
* Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis.
Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud.
Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema.
Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato.
**Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.
Virksomheters rammebetingelser endres stadig raskere. Dette stiller større krav til innovasjonsevne og omstillingstakt enn noensinne. En effektiv og smidig strategiprosess er en viktig premissgiver for dette.
Alt for mange ledere og styremedlemmer legger alt for lite tid og vekt på strategiarbeidet, og ser gjerne virksomheten og omgivelsene gjennom «fortidens» briller. Derfor reageres det som regel for sent, og ikke før man er eksponert for en krise i en eller annen form, og er nødt til å handle umiddelbart for å redde virksomheten. Stadig innovasjon og omstilling er den nye «normalen», med andre krav til strategiprosessen. Mange virksomheter er ikke godt nok forberedt på dette.
Kursinnhold:
Konkrete forhold som belyses gjennom kurset:
- Prinsipper og verktøy for en åpen strategiprosess (Open Strategy) – involvering og «samskaping»
- Hvordan identifisere eksterne faktorer og vurdere risiko for disrupsjon, digital disrupsjon og konkurranse fra nye konkurrenter utenfor egen tradisjonell bransje?
- Verktøy og modeller for å utforske og prioritere muligheter
- Hvordan håndtere strategiske dilemmaer og strategiske valg: «Where to play and how to win?»
- Hva skal til for å få en bærekraftig strategi hvor vi sikrer at virksomhetene tar sitt samfunnsansvar?
- Forretningsmodeller og strategisk innovasjon
- Hva gjør man for å balansere mellom kjernevirksomhet og å utforske nye forretningsområder?
- Strukturering og organisering av strategi-, omstillings- og innovasjonsarbeidet
- Hva er gapet mellom organisasjonens omstillingsbehov og -evne?
- Hvordan skape en kultur for omstilling og innovasjon?
- Verktøy og metodikk for implementering og oppfølging
Målgruppe:
Kurset passer for styreledere, styremedlemmer og ledere i større selskaper som ønsker å bidra til at de virksomheter de er ansvarlige for, jobber proaktiv med strategi, bærekraft, innovasjon og omstilling.
Kontakt oss