Snarveiene til bedre forhandlingsresultater
Hverdagen til de fleste ledere, styremedlemmer og nøkkelmedarbeidere i virksomheter er fulle av forhandlingssituasjoner.
Vi ønsker å oppnå konkrete resultater i et utall av møter, en-til-en samtaler med ansatte, kunder, samarbeidspartnere, leverandører, aksjonærer eller andre.
Vi argumenterer, diskuterer, presenterer, samtaler og samhandler med andre - i en rekke møtepunkter som i sin natur egentlig er reelle forhandlingssituasjoner - om vi er det bevisst eller ikke.
Snarveiene til bedre forhandlingsresultater handler om å få større grad av forståelse for hvor ofte vi faktisk er i en forhandlingssituasjon.
Videre handler kurset om hvordan du mer bevisst kan ta i bruk modeller og enkle systemer for å få bedre grep om ulike forhandlingssituasjoner.
Herunder mer fokuserte og målrettet i din praktiske fremgangsmåte i forhold til ønsket måloppnåelse.
Kurset tar utgangspunkt i at vi alle er forskjellige. Herav de vi har "på andre siden av bordet". Noen er utadvendte, tøffe og trygge i forhandlingssituasjoner, mens andre er av den mer analytiske, stille og varsomme typen.
Hvem forhandler du med og hvilke "type" er den part du forhandler med? Litt mer bevissthet rundt "typen" du skal forholde deg til kan gi deg viktige "konkurransefortrinn" i prosessene.
Kursets formål:
Kursets formål er å øke bevisstheten omkring omfanget av faktiske forhandlingssituasjoner i hverdagen - lære seg å gå inn i disse situasjonenen på en mer bevisst, strukturert og målrettet måte - og styre prosessene bedre mot ønskede mål. Få med deg hverdagstriks og enkle, men virkningsfulle modeller du kan ta med deg inn i ditt arbeid fra dagen etter din kursdeltakelse!
Kursinnhold:
- Hvor ofte forhandler du egentlig!
- 10 hverdagsforhandlinger for de fleste av oss.
- Er du bevisst de daglige forhandlingene med deg selv!
- Hvorfor skal vi se på forhandlinger som et spill?
- Noen vesentlige sider ved forhandling man lærer deg på: Harvard`s program: "Negotiation Mastery"
- Enkle - men virkningsfulle - forberedelsestriks
- "Stolpejakt" prinsippet underveis i prosessene
- Faktorer som påvirker på veien til aksepter
- «8-stegsmodellen» innen forhandlinger
- Forankring av resultat, reell avtale og priser
- "Snarveiene til resultatene" - SJEKKLISTEN DIN
Målgruppe:
Kurset er rettet mot alle som er involvert i forhandlinger, enten de er knyttet opp mot styrer, ledelse, aksjonærer, prosjekter, salg, innkjøp, økonomi og finans eller andre fagområder.
Kontakt oss