Økonomikurs
Oslo
Du har valgt: Frogner
Nullstill
Filter
Ferdig

-

33 treff ( i Frogner ) i Økonomikurs
 

Virtuelt eller personlig 2 dager 9 450 kr
Bli med på kurs og få oversikt over revisjonsprosessen og tankesettet bak kvalitetsrevisjoner. Dette vil være nyttig for deg enten du driver med interne eller eksterne re... [+]
Kurset Revisjon: Interne eller eksterne revisjoner iht ISO 19011:2018 (Auditor Basics) og ISO 9001 På dette kurset vil du bli kjent med hele revisjonsprosessen, fra planlegging til ferdig rapport og lukking av avvik. Revisjonsprosessen vi gjennomgår er basert på veilederen ISO 19011. Vi kommer til å bruke en del tid på å snakke om de menneskelige aspektene i revisjon. Hvordan vi som revisorer bør tenke for å planlegge en revisjon som oppleves nyttig, og hvordan vi som møter de vi reviderer på en respektfull måte. Vi kommer til å gjøre en del praktiske øvelser for å kjenne på hvordan det er å planlegge og gjennomføre revisjon. Det kan være nyttig selv om du allerede kanskje har vært med på revisjoner som revisor.   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.    [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 48 500 kr
Velkommen til Norges første fagskoleutdanning innen sirkulærøkonomi og klimaregnskap! [+]
Velkommen til Norges første fagskoleutdanning innen sirkulærøkonomi og klimaregnskap!    Handelsnæringen slik vi kjenner den, beveger seg fra en hovedsakelig lineær økonomi til en mer sirkulær økonomi. Bevissthet rundt miljø og bærekraft har aldri vært mer aktuelt, og stadig flere selskap blir nødt til å endre forretningsmodell og strategi. Sirkulærøkonomi og klimaregnskap er en fremtidsrettet utdanning som fokuserer på de utfordringene og behovene varehandelen går i møte. Utdanningen vil gi deg innsikt i hva sirkulærøkonomi er, og hvordan det påvirker handelsbransjen. Omstillingen fra lineær til sirkulær økonomi gir muligheter for innovasjon og bærekraftig vekst. Du vil få innsikt i hvordan du kan beregne et klimaregnskap for virksomhetens klimaavtrykk, og forståelse av hvordan det «grønne skiftet» og delingsøkonomien påvirker handelen.   Denne utdanningen forbereder deg på arbeidsoppgavene innen et dynamisk og viktig fagfelt, som vil åpne for flere arbeidsmuligheter innenfor varehandelen. Eksempler på dette, er bærekraftrådgiver eller bærekraftsansvarlig innen ulike varehandler. Vi tilbyr lærere med solid formidlingsevne, erfaring fra handelsnæringen samt spennende og relevante gjesteaktører fra bransjen.        [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Viktigheten av økonomistyring. Ulike selskapsformer, likviditetsbudsjett og resultatbudsjett, balansen, resultatregnskap, posteringer og grunnleggende regnskapsføring, bi... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Obligatoriske øvingsarbeider. 8 (av 10) må være godkjent for å gå opp til eksamen. Det gis flere enn 8 øvinger, men de 8 som blir godkjent må dekke et bredt spekter av temaene som gjennomgås. Nærmere opplysninger gis ved kursstart. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell, 3 timer,  Ansvarlig: Tor Atle Hjeltnes Eksamensdato: 06.12.13 / 09.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten kan:- redegjøre for kort ulike selskapsformer- redegjøre grunnleggende regler for merverdiavgift- redegjøre for grunnleggende billagsbehandling- forklare innhold i lønnsberegning samt regler for reiseregninger- redegjøre for vurdering og verdsettelse av balanseposter- forklare begreper som faste kostnader, variable kostnader og totale kostnader- redegjøre for viktige momenter i forbindelse med investeringer FERDIGHETER:Kandidaten kan:- sette opp et resultatbudsjett og likviditetsbudsjett- sette opp et resultatregnskap og en balanse- postere transaksjoner til konto debet/kredit- føre lønn og reiseregning- beregne en del grunnleggende økonomiske nøkkeltall- beregne ulike kostnadsarter- beregne nåverdi og internrente GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten kan- se viktigheten av kunnskap om, og forståelse, av økonomisk styring i en bedrift Innhold:Viktigheten av økonomistyring. Ulike selskapsformer, likviditetsbudsjett og resultatbudsjett, balansen, resultatregnskap, posteringer og grunnleggende regnskapsføring, bilagsbehandling, lønn, reiseregning, verdivurdering, kostnads- og inntektsanalyse, investeringer, nåverdi og internrente.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Økonomisk styring og regnskap 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 30 timer 8 200 kr
26 Aug
Grunnleggende regnskapskurs som vil gjøre deltakeren i stand til å utføre bokføring av mange bilagstyper og grunnleggende årsoppgjørsposter. [+]
Kurset gjenomgår følgende temaer: Grunnleggende regnskapsteori Balanse og resultat og sammenhengen mellom disse Innføring i Visma eAccounting Bokføring av bilag Håndtering av inn- og utgående fakturaer Reskontro Periodiseringer Merverdiavgift Bokføring av lønnsbilag Avskrivinger Rapporter Fakturering og bokføring av disse Gjennomføring: Dette kurset gjennomføres i digitalt klasserom. Dette innebærer at du kan sitte hjemme eller på kontoret og følge undervisningen, med verktøyet Zoom. Du får tilsendt en link og klikker på denne for å logge deg inn i klasserommet. Det betyr at alle deltakerne kobler seg til samtidig, og det vil være anledning til å stille spørsmål underveis. Du vil også få tilgang til en e-læringsportal med tekster, videoklipp og oppgaver som også tar for seg temaene som er gjennomgått i kurset. Undervisning i digitalt klasserom på dagtid gjennomføres slik: 2 dager pr. uke (man/tirs) kl 12-15 5 uker totalt 30 timer undervisning Undervisning i digitalt klasserom på kveldstid gjennomføres slik: 1 dag pr. uke (ons) kl 17-20 10 uker totalt 30 timer undervisning I tillegg kommer gjennomføringen av kurset i e-læringsportalen. [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
I dette kurset med Jacob Magne Landsvik lærer du grunnleggende krav til rollen som offentlig innkjøper. [+]
Kurs i offentlige anskaffelser. Rollen som offentlig innkjøper stiller krav til en rekke ulike kompetanser og ferdigheter. En god innkjøper blir man kun ved å gjennomføre anskaffelser.  I dette kurset viser Jacob Magne Landsvik deg bredden i innkjøpsfaget som de siste årene har fått en alt for stor oppmerksomhet mot juridisk kunnskap. En innkjøper er en verdiskaper som trenger oppmerksomhet mot en rekke andre grunnleggende forutsetninger for å lykkes med det gode innkjøp. God forståelse for krav til rollen som innkjøper God forståelse for anvendelsen av lov og forskrift om offentlige anskaffelser God forståelse for anskaffelsesprosessens ulike faser Grunnleggende kunnskap om etiske problemstillinger, herunder habilitet i anskaffelsesprosessen. Betydningen av miljø- og samfunnsansvar Grunnleggende kunnskap om klagehåndtering/klagebehandling Grunnleggende kunnskap om kontraktsoppfølging  Introduksjon til kurset Formålet med offentlige anskaffelser Viktige forutsetninger for å bli en god innkjøper Betydningen av god kunnskap Grunnleggende styringsdokumenter Habilitet og etikk i anskaffelsesprosessen Lover og forskrifter i et anskaffelsesfaglig perspektiv Systemstøtte for offentlige anskaffelser Anskaffelsesprosessen Grunnleggende forutsetninger Klage fra leverandører på tildelingen Hvorfor inngå rammeavtaler? Miljø- og samfunnsansvar Grunnleggende elementer i kontraktsoppfølgingen Gevinster og gevinstrealisering Hvordan kan innkjøpsfunksjonen bidra til innovasjon? Oppsummering [-]
Les mer
Oslo 6 timer 5 400 kr
04 Jun
Videregående kurs i KOMTEK Forvaltning Kurset passer for deg som har jobbet med  KOMTEK Forvaltning Gebyr og KOMTEK MatrikkelSynk. Du ønsker å friske opp kunnskapen du ha... [+]
Videregående kurs i KOMTEK Forvaltning Kurset passer for deg som har jobbet med  KOMTEK Forvaltning Gebyr og KOMTEK MatrikkelSynk. Du ønsker å friske opp kunnskapen du har, "samle trådene" og fylle eventuelle kunnskapshull. Vi vil ha fokus på håndtering av avtaler, personer, endringer i gebyr og gebyreksport.   Litt praktisk info: Kurset holdes i våre lokaler. Kursdeltaker må ta med egen bærbar PC. Det vil serveres lunsj, frukt og kaffe. Bruk merknadsfeltet i påmeldingsskjema til å melde fra om allergier eller andre behov for tilpasninger på kursdagen. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
09 Apr
14 May
11 Jun
Hva er verdien av virksomheten? Hvordan beregne verdien og hvilke faktorer og elementer påvirker verdien? Lær om praktiske verdivurderinger! [+]
Verdivurdering av selskaper - Nettkurs (live)   Dette kurset er basert på en rekke konkrete cases der det inngår et PDF-hefte på ca. 80 sider med eksempler på konkrete verdivurderinger. Kurset retter seg primært mot styremedlemmer, men også mot eiere, investorer og daglig ledere som har ønsker og behov om å bedre forstå hvordan verdien av et selskap beregnes, og hvilke faktorer som bidrar til å redusere eller øke dets verdi.    Formålet med kurset: Formålet med kurset er at kursdeltakere skal bli bedre rustet til å vurdere verdien av egen virksomhet, selskaper som er attraktive oppkjøps- eller fusjonspartnere, eller for å vurdere investeringer i andre virksomheter eller forretningsområder. Formålet med kurset er videre at kursdeltakere skal få en grundig gjennomgang av de ulike sider ved due diligence prosesser i praksis.   Kurset går grundig inn på ulike utgangspunkt for verdivurderinger. Forskjellige modeller og betraktningsmåter, samt konkrete beregninger av verdier basert på ulike prinsipper og innfallsvinkler er tema for kurset. Kursdagen tar videre for seg due diligence-prosesser i praksis knyttet til egen og/eller ekstern virksomhet.   Kursinnhold: Verdivurderinger og faktorer som påvirker verdi:  ulike utgangspunkt for verdivurderinger generelt om ulike verdivurderingsmetoder selskapets stilling i markedet hvordan selskapet egner seg i konkurranse know how og produksjonsmetoder/analysemetoder etc. kunder og markedsandeler faste rammeavtaler og nøkkelkunder distribusjonskanaler markedsadgang/markedstilgang substansverdier eller faktiske og nøytrale verdier i selskapet EBIT og/eller EBITDA beregninger og vurderinger multipliseringsfaktorer i praksis vurderinger av og forventninger til fremtiden for selskapet utvikling og lønnsomhet fremover i tid for virksomheten kjøpende investorers ulike ståsted og synergimuligheter   Målgruppe: Kurset retter seg mot eiere, styremedlemmer og ledere, samt andre i posisjon eller stilling der det å kjøpe opp, selge eller vurdere verdien av selskaper er interessant. Vi er av den formening at ethvert styre bør være bevist selskapets ca. verdi og hvilke elementer som vil påvirke selskapets verdi.   [-]
Les mer
Webinar 1 dag 3 500 kr
Vi kan også komme til din bedrift og holde kurset for en gruppe Kurset gir deg en gjennomgang på hva som er nytt i NEK 400:2022. Kurset er praktisk rettet med eksempler.... [+]
Kurset omhandler følgende temaer:• Forholdet mellom FEL og NEK 400:2022• Systemforståelse med fordypning i spenningssystemer• Risikovurdering• Krav til beskyttelse• Dokumentasjon av nye og eksisterende anlegg• Forhold og grensesnittet mot elektriske maskiner og tavler   [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i offentlige anskaffelser med Jacob Magne Landsvik. Lær å lykkes med gode innkjøp på vegne av det offentlige. [+]
Kurs i offentlige anskaffelser med Jacob Magne Landsvik. Lær å lykkes med gode innkjøp på vegne av det offentlige.  Rollen som offentlig innkjøper stiller krav til en rekke ulike kompetanser og ferdigheter. En god innkjøper blir man kun ved å gjennomføre anskaffelser.  I dette kurset viser Jacob Magne Landsvik deg bredden i innkjøpsfaget som de siste årene har fått en alt for stor oppmerksomhet mot juridisk kunnskap. En innkjøper er en verdiskaper som trenger oppmerksomhet mot en rekke andre grunnleggende forutsetninger for å lykkes med det gode innkjøp. God forståelse for krav til rollen som innkjøper God forståelse for anvendelsen av lov og forskrift om offentlige anskaffelser God forståelse for anskaffelsesprosessens ulike faser Grunnleggende kunnskap om etiske problemstillinger, herunder habilitet i anskaffelsesprosessen. Betydningen av miljø- og samfunnsansvar Grunnleggende kunnskap om klagehåndtering/klagebehandling Grunnleggende kunnskap om kontraktsoppfølging   Leksjoner Introduksjon til kurset Formålet med offentlige anskaffelser Viktige forutsetninger for å bli en god innkjøper Betydningen av god kunnskap Grunnleggende styringsdokumenter Habilitet og etikk i anskaffelsesprosessen Lover og forskrifter i et anskaffelsesfaglig perspektiv Systemstøtte for offentlige anskaffelser Anskaffelsesprosessen Grunnleggende forutsetninger Klage fra leverandører på tildelingen Hvorfor inngå rammeavtaler? Miljø- og samfunnsansvar Grunnleggende elementer i kontraktsoppfølgingen Gevinster og gevinstrealisering Hvordan kan innkjøpsfunksjonen bidra til innovasjon? Oppsummering [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 42 500 kr
Denne fagskoleutdanningen gir deg bred teoretisk og praktisk kompetanse innen regnskap og økonomi. [+]
Denne fagskoleutdanningen gir deg bred teoretisk og praktisk kompetanse innen regnskap og økonomi. Emnene er satt sammen slik at de gir deg kompetanse til å utføre regnskapet på en effektiv måte i dagens tempofylte arbeidshverdag.   Utdanningen fokuserer på praktisk bruk av regnskapsteori, med reelle problemstillinger fra arbeidslivet. Du lærer blant annet grunnleggende regnskapsteori, behandling av innkommende og utgående pengestrømmer i regnskapssystemet og lønnskjøring i Vismaprogrammet Tripletex. Utdanningen er praktisk rettet slik at du kan gå rett ut i jobb etter fullført utdanning.   Dette får du:  En grunnleggende innføring i regnskap med bokføring og lover og regler Innføring i lovverket for regnskap og lønnsområdet Fokus på føring av regnskap i regnskapssystem, og lønn i et lønnssystem Praktisk rettet studie med fokus på å kunne fungere fra dag en i en bedrift   Når du har fullført utdanningen, Regnskapsmedarbeider, har du mulighet til å fortsette videre ved å ta andre semester på utdanningen, Regnskapskonsulent. Denne utdanningen gir 30 studiepoeng, og går enda mer i dybden på regnskapsfaget.      [-]
Les mer
2 dager 10 500
- varer, tjenester og entrepriser [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening.   Få et solid grunnlag for å ta gode og riktige valg under anskaffelsesprosessen!Vi gjennomgår sentrale problemstillingene innen offentlige anskaffelser og du vil få en forståelse av hvordan reglene virker i praksis.   Lov og forskrifter om offentlige anskaffelser er etter hvert utviklet til et meget omfattende regelverk. Kunnskap om dette regelverket er en absolutt betingelse for alle de som på en eller annen måte er involvert i offentlige anskaffelser, enten dette er på oppdrags- eller leverandørsiden. På kurset behandles alle de sentrale problemstillingene innen offentlige anskaffelser. Det vil bli lagt særlig vekt på at kursdeltakerne skal få en forståelse av hvordan reglene virker i praksis. Den nyeste praksis fra Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) vil bli gjennomgått for å vise hvorledes reglene anvendes på faktiske problemstillinger man støter på ved håndteringen av regelverket. På denne måten er kurset ment å gi et solid grunnlag for å ta gode og riktige valg under anskaffelsesprosessen. Begge foredragsholderne deltar aktivt under samtlige foredrag, en undervisningsform vi har fått meget gode tilbakemeldinger på. Hver enkelt tema vil først bli forklart av foredragsholderne. Deretter vil rettspraksis og praktiske eksempler bli gjennomgått for å belyse hvordan reglene virker i det praktiske liv. Dette har vist seg å være en engasjerende undervisningsform som egger til debatt og synspunkter fra kursdeltakerne.     Forelesere: Lasse Simonsen, Universitetet i Oslo Lasse er professor ved Det juridiske fakultet i Oslo. Han ble i sin tid stipendiat i Oslo i 1991, og tok sin doktorgrad i 1997 med avhandlingen «Prekontraktuelt ansvar», hvor blant annet de anbudsrettslige problemstillingene står sentralt. Før Lasse Simonsen begynte på universitetet var han i flere år direktør for juridisk avdeling ved Statens bygge- og eiendomsdirektorat (nå Statsbygg). I denne perioden sto han sentralt under fremforhandlingene og utarbeidelsen av en rekke norske standarder, blant annet NS 3430 og NS 3431. Før tiden i direktoratet praktiserte Lasse Simonsen noen år som advokat, og var dommerfullmektig i to år.   Arne Scott, Norconsult AS Arne er selskapsadvokat i Norconsult AS. Han har vært partner i advokatfirmaene Pacta og Kluge, medlem av ledergruppen i utbyggingsprosjektet for Telenors nybygg på Fornebu, leder av juridisk avdeling i Statsbygg og advokatfullmektig i advokatfirma BA-HR. Scott var sentral ved forhandlingene av prosjekterings- og rådgivningsstandardene; NS 8401 og NS 8402, og Norsk bygge- og anleggskontrakt; NS 8405. Scott har bred og omfattende erfaring fra foredragsvirksomhet. [-]
Les mer
7 timer 5 200 kr
Kurset gir en gjennomgang av anskaffelsesregelverket for offentlig sektor. De mest sentrale problemstillingene blir belyst med praktiske eksempler. [+]
Offentlige anskaffelser Regelverket om offentlige anskaffelser er viktig for alle virksomheter som er leverandør til offentlige etater eller leverandør. Ønsker du dette kurset internt i din bedrift, ta kontakt med oss på skolen@solarnorge.no Kursinnhold- Regelverket om offentlige anskaffelser- Konkurransegrunnlag og kunngjøring - Innlevering av tilbud- Kvalifikasjonsvurderingen- Behandling av tilbud med avvik og forbehold- Tildelingsvurderingen- Meddelelse av kontraktstildeling, begrunnelse og karensperiode- Når bør du klage – og hvordan gjør du dette? Hva gjør du hvis du hadde fått tildelt kontrakten, og noen  andre klager?- Hvordan kan du levere gode tilbud til det offentlige?Varighet1 dager [-]
Les mer
2 semester 98 300 kr
Utdanning i regnskap, lønn og økonomi med praktisk opplæring i moderne regnskaps- og lønnssystemer. 60 studiepoeng. [+]
Regnskapskonsulent - allsidig utdanning i regnskap, lønn og økonomi Studiet Regnskapskonsulent er praktisk og direkte yrkesrettet, og tilpasset de krav som stilles til regnskapsarbeidet som utføres i små og mellomstore bedrifter. Studiet gir allsidige kunnskaper og ferdigheter innen regnskapsområdene i tillegg til sentrale lønnsområder. Gjennom studiet får studentene god oversikt over regnskaps- og lønnsområdene, og opparbeider sunne holdninger tilknyttet etterlevelse av gjeldende lover og regelverk innen områdene studiet omhandler. Det er lagt opp til utstrakt bruk av informasjonsteknologiske hjelpemidler gjennom studiet. Studentene benytter moderne regnskaps- og lønnssystemer som har nødvendig funksjonalitet for å forberede studentene på virkeligheten de vil møte i arbeidslivet. Parallelt gis det teoretisk opplæring som skal sikre forståelse for arbeidet som utføres, sette dette inn i en større sammenheng og gi en underliggende handlingsberedskap basert på forståelse både for faget, yrket og generell bruk av aktuelle hjelpemidler. Ved avsluttet studie innehar studentene tilstrekkelige kunnskaper, ferdigheter og trygghet til å kunne gjennomføre selvstendig arbeid innen regnskaps- og økonomiområder. Dette innebærer å kunne ta ansvar for et regnskap gjennom året, samt kunne jobbe selvstendig med flere sentrale årsavslutningsmomenter. Studentene skal også være trent i teamarbeid, og skal kunne gjennomføre arbeidsoppgaver som del av et team. Du vil, etter gjennomført og bestått studie, få tittelen "Regnskapskonsulent"   Jobbmuligheter Våre studenter er etterspurte i næringslivet, og flere får jobb før studiet er ferdig. Våre tidligere studenter finner du i alle typer bedrifter, ikke bare i regnskapsbyråer. Uansett yrke og bransje er regnskap, økonomi, lønn, budsjettering og fakturering i ulik grad en nødvendig del av virksomheten. Noen vil kombinere  arbeidsoppgavene sine innenfor regnskap og økonomi med andre oppgaver i bedriften, noen jobber på regnskapskontor og noen starter egen bedrift.  Har du yrkeserfaring fra en annen bransje fra før kan det være en fordel for deg. Nettopp fordi din bransjekunnskap kombinert med økonomiforståelsen er verdifull for bedriften. Mange regnskapsbyråer, bedrifter og bemanningsselskaper velger å ta kontakt med oss når de trenger nye medarbeidere.   Praktisk undervisning Gjennom studiet jobber studentene med praktiske oppgaver ved bruk av aktuelle regnskaps- og lønnsprogrammer. Vi benytter det Vismabaserte regnskapssystemet Tripletex som grunnlag for den praktiske opplæringen i regnskap. I studietiden har du tilgang til alle programmer som benyttes i opplæringen uavhengig av om du sitter hjemme eller på skolen. Vi benytter varierte undervisningsformer som klasseromsundervisning, praktiske oppgaver, prosjekter i samarbeid med næringslivet etc. for å gjøre opplæringen mest mulig relevant og variert.    Påbygningsmuligheter Etter å ha fullført og bestått Regnskapskonsulentstudiet kan du søke deg direkte inn på et påbygningshalvår. Ved å fullføre dette halvåret vil du få tittelen "Regnskapsøkonom". Den totale lengden på utdanningen vil da være 1,5 år.   Er du usikker på hva du skal studere? Hva skal jeg bli?  - Hva skal jeg studere?  - Hva bør jeg studere?  - dette er spørsmål som mange stiller seg. Valgmulighetene er mange. En fagskole har et praktisk fokus, og skiller seg tydelig fra en teori- og forskningsbasert utdanning ved høyskole/universitet. Næringslivet ønsker i økende grad å rekruttere personer med praktisk kompetanse som kan generere merverdi for bedriften fra første dag. En fagskoleutdanning tilfredsstiller disse ønskene fra næringslivet og hjelper deg raskere i jobb.  Hvis du er usikker på hva som passer for deg så ta gjerne kontakt med oss for en gratis og uforpliktende studiesamtale/veiledning. Vi hjelper deg å velge det som er passer best for deg. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 dager 18 000 kr
Bli en proff kvalitetsrevisor! På dette kurset går vi gjennom revisjonsprosessen og kobler det opp mot vår evne til å identifisere avvik, spesielt mot ISO 9001. [+]
Revisjonsledelse (Auditor/Lead Auditor). Kurset inkluderer mulighet for akkreditert sertifiseringseksamen for EOQ kvalitetsrevisor/-revisjonsleder. På dette kurset vil du bli kjent med hele revisjonsprosessen, fra planlegging til ferdig rapport og lukking av avvik. Revisjonsprosessen vi gjennomgår er basert på veilederen ISO 19011. Vi kommer til å bruke en del tid på å snakke om de menneskelige aspektene i revisjon. Hvordan vi som revisorer bør tenke for å planlegge en revisjon som oppleves nyttig, og hvordan vi som møter de vi reviderer på en respektfull måte. For å ha en felles ramme for revisjoner så bruker vi en del tid på kravene i standarden ISO 9001, slik at vi kan begynne å tenke på hva kriteriene for avvik er, og hvordan vi kan se etter bevis for samsvar eller avvik. Vi kommer også til å gjøre en del praktiske øvelser for å kjenne på hvordan det er å planlegge og gjennomføre revisjon. Det kan være nyttig selv om du allerede kanskje har vært med på revisjoner som revisor. Sertifiseringseksamen foregår på kursets siste dag. Deltagere kan velge om de ønsker å gjennomføre denne eller ikke. Sertifiseringseksamen iht. samsvarskrav EOQ.   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Kurset gir en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen. [+]
Kjøp og salg av virksomhet, M&A i praksis - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset gir deltakerne en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen fra forberedelse til gjennomføring og integrasjon / realisasjon.    Deltagerne vil bli kjent med hva som er sentrale suksessfaktorer, hvordan maksimere verdi og hvordan finne rett kjøper når man skal selge en virksomhet. Tilsvarende hvorfor og hvordan kjøp av virksomheter ofte benyttes som et strategisk virkemiddel til å ekspandere, vokse, reposisjonere og digitalisere.   Deltakerne blir inngående kjent med hele M&A prosessen fra A til Å, i hvordan prosessen bør struktureres og styres, og i med hva som er de sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess, både finansielt, juridisk, operasjonelt, kulturelt og kommersielt. De får også innføring i nødvendig terminologi, metoder og verktøy, samt får jobbe med spennende case i gruppe. I tillegg ser en på hvordan M&A kan finansieres, hvordan en kan unngå bomkjøp og hvordan kultur kan være en utfordring i forbindelse med integrasjonsprosesser.   Formål med kurset:  Kurset har som formål å gi deltakerne en innføring i hvordan lykkes med kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, gjennom en praktisk vinklet innføring i hele prosessen fra forberedelse til gjennomføring og integrasjon / realisasjon. Deltagerne blir godt kjent med hva som er de sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess og i hvordan en M&A-prosess bør struktureres og styres for å skape og realisere verdi. Videre skal deltagerne bli kjent med metoder og begreper for verdivurdering, M&A-strategi, finansiering, synergivurdering, forhandling, risikohåndtering, due diligence, «deal»-strukturer, kontrakter og avtaleverk, samt forstå hvilken betydning av kultur, styrt gjennomføring og kommunikasjon har på vellykket gjennomføring og integrasjon.   Kursinnhold: M&A Prosessen – faser, milepæler, aktiviteter, terminologi Styring og organisering av M&A M&A-strategi Suksessfaktorer Verdi, pris og synergiberegninger «Deal"-strukturer Finansiering Identifisering og håndtering av risiko Verdivurdering Forhandling Due diligence Ansvarsforhold Kontrakt og avtaleverk Integrasjon Gruppeoppgave/case   Kurset er rettet mot eiere, investorer, styremedlemmer, daglig ledere og ledere som er interessert i å bli nærmere kjent med hva som er beste praksis for å lykkes ved kjøp, salg og fusjoner av virksomheter, og som ønsker en innføring i sentrale elementer og suksessfaktorer i en M&A-prosess, både finansielt, juridisk, operasjonelt, kulturelt og kommersielt.   [-]
Les mer