Økonomikurs
Du har valgt: Oslo
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Oslo 6 timer 7 950 kr
24 Mar
11 Jun
Kurset går grundig inn på ulike utgangspunkt for verdivurderinger. Forskjellige modeller og betraktningsmåter, samt konkrete beregninger av verdier i flere cases. [+]
Verdivurderinger av selskaper ( 6 timer)  retter seg primært mot styremedlemmer, men også mot eiere, investorer og daglig ledere som har ønske- og behov om å forstå bedre hvordan verdien av et selskap beregnes, og hvilke faktorer som bidrar til  å redusere eller øke dets verdi. Formålet med kurset er at kursdeltakere skal bli bedre rustet til å vurdere verdien av egen virksomhet, selskaper som er attraktive oppkjøps-  eller fusjonspartnere, eller for å vurdere investeringer i andre virksomheter eller forretningsområder. Formålet med kurset er videre at kursdeltakere skal få en grundig gjennomgang av de ulike sider ved due diligence prosesser i praksis. Kurset går grundig inn på ulike utgangspunkt for verdivurderinger. Forskjellige modeller og betraktningsmåter, samt konkrete beregninger  av verdier basert på ulike prinsipper og innfallsvinkler er tema for kurset. Kursdagen tar videre for seg due diligence prosesser i praksis knyttet til egen og/eller ekstern virksomhet. Kurset tar for seg ulike due diligenceområder og gir nyttige råd og tips om riktig gjennomføring av "due diligence". Kursholder har arbeidet med et 80-talls kjøps- og salgsprosesser og har internasjonal erfaring innen området, samt utdannelse som:   Due Diligence Acadamy Consultant, MBA London BS, Diplomøkonom BI og Juridisk tilleggsutdannelse fra Universitetet i Oslo mm   KURSINNHOLD for VERDIVURDERINGER OG DUE DILIGENCE PROSESSER Verdivurderinger og faktorer som påvirker verdi:  - ulike utgangspunkt for verdivurderinger - generelt om ulike verdivurderingsmetoder - selskapets stilling i markedet - hvordan selskapet egner seg i konkurranse - know how og produksjonsmetoder/analysemetoder etc. - kunder og markedsandeler - faste rammeavtaler og nøkkelkunder - distribusjonskanaler - markedsadgang/markedstilgang - substansverdier eller faktiske og nøytrale verdier i selskapet - EBIT og/eller EBITDA beregninger og vurderinger - multipliseringsfaktorer i praksis - vurderinger av og forventninger til fremtiden for selskapet - utvikling og lønnsomhet fremover i tid for virksomheten - kjøpende investorers ulike ståsted og synergimulighete     [-]
Les mer
Oslo 6 timer 7 950 kr
24 Mar
11 Jun
Hva er verdien av virksomheten? Hvordan beregne verdien og hvilke faktorer og elementer påvirker verdien? Lær om praktiske verdivurderinger og bli med på caseoppgaver! [+]
Verdivurderinger av selskaper retter seg primært mot styremedlemmer, men også mot eiere, investorer og daglig ledere som har ønske- og behov om å forstå bedre hvordan verdien av et selskap beregnes, og hvilke faktorer som bidrar til å redusere eller øke dets verdi. Formålet med kurset er at kursdeltakere skal bli bedre rustet til å vurdere verdien av egen virksomhet, selskaper som er attraktive oppkjøps- eller fusjonspartnere, eller for å vurdere investeringer i andre virksomheter eller forretningsområder. Formålet med kurset er videre at kursdeltakere skal få en grundig gjennomgang av de ulike sider ved due diligence prosesser i praksis. Kurset går grundig inn på ulike utgangspunkt for verdivurderinger. Forskjellige modeller og betraktningsmåter, samt konkrete beregninger av verdier basert på ulike prinsipper og innfallsvinkler er tema for kurset. Kursdagen tar videre for seg due diligence prosesser i praksis knyttet til egen og/eller ekstern virksomhet. Kurset tar for seg ulike due diligence-områder og gir nyttige råd og tips om riktig gjennomføring av “due diligence”.   Kursholder har arbeidet med et 80-talls kjøps- og salgsprosesser og har internasjonal erfaring innen området, samt utdannelse som:   Due Diligence Acadamy Consultant, MBA London BS, Diplomøkonom BI og Juridisk tilleggsutdannelse fra Universitetet i Oslo mm   KURSINNHOLD for VERDIVURDERINGER OG DUE DILIGENCE PROSESSER Verdivurderinger og faktorer som påvirker verdi:  - ulike utgangspunkt for verdivurderinger - generelt om ulike verdivurderingsmetoder - selskapets stilling i markedet - hvordan selskapet egner seg i konkurranse - know how og produksjonsmetoder/analysemetoder etc. - kunder og markedsandeler - faste rammeavtaler og nøkkelkunder - distribusjonskanaler - markedsadgang/markedstilgang - substansverdier eller faktiske og nøytrale verdier i selskapet - EBIT og/eller EBITDA beregninger og vurderinger - multipliseringsfaktorer i praksis - vurderinger av og forventninger til fremtiden for selskapet - utvikling og lønnsomhet fremover i tid for virksomheten - kjøpende investorers ulike ståsted og synergimulighete   [-]
Les mer
Frogner 6 timer 6 950 kr
23 Mar
10 Jun
Kurset er rettet mot eiere, investorer, daglig ledere, styremedlemmer og privatpersoner som er eller vil bli involvert i kjøp og salg av virksomheter, eller som ønsker å ... [+]
Due diligence prosesser i praksis Når en avtale er inngått, eller når de vesentlige avtalepunkter er avklart, bør det ved kjøp og salg av virksomhet gjennomføres en "due dilligence", dvs en prosess der man grundig undersøker ulike sider ved den bedrift man har kjøpt/skal kjøpe for å avdekke hvorvidt det som inngår i kjøpet/skal inngå i kjøpet svarer til forventningene og er i samsvar med avtalen.  Avvik mellom det som er avtalt og forstått som innhold og omfang av det som er kjøpt og det man faktisk overtar, kan danne grunnlag for at kjøper påberoper seg prisjusteringer.Kurset tar for seg ulike due diligenceområder og gir nyttige råd og tips om riktig gjennomføring av "due diligence". Kurset er rettet mot eiere, investorer, daglig ledere, styremedlemmer og privatpersoner som er eller vil bli involvert i kjøp og salg av virksomheter.  Formålet med kurset er at kursdeltakere skal få en grundig gjennomgang av de ulike sider ved due diligence prosesser i praksis. Kursinnhold: Due diligence prosesser - Due diligence - definisjon og forklaringer- I hvilke situasjoner anvendes due diligence?- Når er det hensiktsmessig å anvende due diligence?- Sammenhengen mellom kjøpt og overtatt.- Due diligence som verdisikrer og avviksanalyse- Ulike due diligence-områder:- Juridisk due diligence- Finansiell due diligence- Management due diligence- Teknologisk due diligence- Rutinemessig due diligence- Markedsmessig due diligence- Teknisk due diligence- Sjekklister ved ulike due diligence-områder   [-]
Les mer
Sentrum 2 dager 5 500 kr
05 Mar
09 Sep
Senter for eiendomsfag i samarbeid med PwC inviterer til dagskurs om Merverdiavgift for næringseiendom. [+]
Kursansvarlig er Trond Ingebrigtsen, partner og adm. direktør i Advokatfirmaet PricewaterhouseCoopers. Trond er nasjonal ekspert på merverdiavgift for eiendom. Videre er han blant senterets aller beste foredragsholdere, og han har blitt kåret til årets beste foredragsholder gjentatte ganger. Programinnhold: Frivillig registrering for utleie av eiendom Hvordan oppnå optimalt MVA-fradrag for kostnader til oppføring og drift av eiendom, herunder bruk av fordelingsnøkler Free seating og MVA Co-working og MVA Hvordan håndtere MVA korrekt ved sameie og interessefellesskap Uttaksmoms – når skal man beregne uttaksmoms og med hvilket beregningsgrunnlag Infrastruktur og MVA Muligheter og fallgruver ved fusjon/fisjon og salg av fast eiendom Fradragsrett for transaksjonskostnader Nyheter Deltakeravgift er kr 5.500, fritatt for merverdiavgift som undervisning. Bindende påmelding. [-]
Les mer
Oslo 6 990 kr
12 Dec
Økonomi- og regnskapsforståelse, når du trenger å lese og forstå regnskapsrapporter. [+]
Kurset går over 2 dager og er todelt: Generell økonomiforståelse; samt mer spesifikk regnskapsforståelse. Vi går bl.a. gjennom et regnskap, beregner nøkkeltall og vurderer sunnheten i selskapet. Du lærer å se økonomiske sammenhenger, og hvordan ulike beslutninger er med og påvirker lønnsomheten i bedriften.   Dette du vil lære mer om på kurset: Grunnleggende om bedriftsøkonomi. Hvordan lese og forstå tallene i regnskapet. Bruk av lønnsomhetsberegninger og nøkkeltall. Tips for hvordan planlegge og styre likviditeten. Gode råd når bedriften sliter. Praktisk eksempel og oppgaver, hvor vi vurderer den økonomiske situasjonen i ulike selskaper.   Vi vektlegger at kursdeltaker får med en god kursdokumentasjon, som er oversiktlig og enkelt å gå tilbake på senere. Kursbevis utstedes til alle deltakere. [-]
Les mer
Nettundervisning Hele landet 4 timer 5 900 kr
Hensikten med kurset er å gi basis opplæring og grunnleggende forståelse av Anskaffelsesregelverket og når dette kommer til anvendelse. [+]
Innen kommunal sektor har erfaringsvis mange problemer med å vite når Lov om offentlige anskaffelser med tilhørende forskrifter kommer til anvendelse.   Kurset legger opp til overordnet gjennomgang av regelverket på dette området. Hensikten med kurset er å gi basis opplæring og grunnleggende forståelse av Anskaffelsesregelverket og når dette kommer til anvendelse.   Kurset retter seg både mot de som har lite eller noe erfaring med offentlige anskaffelser. Kurset avholdes over fire timer, og gjennomføres som reint web-basert kurs.  Kurset vil gi grunnlag for å fordype seg i enkeltmoduler innenfor ulike spesialtema.   KURSINNHOLD – GRUNNKURSET Grunnleggende hensyn ved offentlige anskaffelser Når kommer Anskaffelsesregelverket til anvendelse; unntakene! Hvilke oppdragsgivere og hvilke anskaffelser er omfattet av henholdsvis Anskaffelsesloven og Anskaffelsesforskriften Organisering av kommunal virksomhet - konkurranseutsetting - forholdet til reglene om offentlige anskaffelser Forskriftenes oppbygging og terskelverdier De ulike prosedyrene under innkjøpsprosessen, herunder forhandlingsforbudet Kvalifikasjonskrav og kvalifikasjonsprosessen Tildelingskriterier og konsekvensene av valget av disse Litt om evalueringsmodeller, vekting og scoresetting Forhandlinger og avklaringer under anbudskonkurransen Kort om innsynsbegjæringer etter Offentleglova Plikten til å føre anbudsprotokoll Litt om avlysning og totalforkastelse Avvisningsreglene Behandling av formelle klager over innkjøpsprosessen Sanksjonssystemet, erstatningsansvar, KOFA MV   Målsetting med kurset Etter kurset skal deltakerne ha fått en innføring i aktuelt lov- og regelverk knyttet til offentlige anskaffelser og kunne vite nå Anskaffelsesregelverket kommer til anvendelse! Det kan videre tilbys kurs som går mer i dybden for enkelttemaer som hvordan skrive en god anbudsspesifikasjon, nærmere om kvalifikasjonskrav og tildelingskriterier, rammeavtaler (fordeler, ulemper og hvordan de kan bygges opp for å dekke oppdragsgivers behov).   Det utstedes kursbevis etter endt kurs.    [-]
Les mer
Majorstuen 7 timer 4 995 kr
Bli tryggere i jobben med bedre økonomikunnskap og innsikt i hvordan du tolker et regnskap. [+]
Har du en stilling som stadig utfordrer din økonomiske forståelse? Skal du evaluere regnskapstall, utarbeide budsjetter og sette opp lønnsomhetskalkyler? Føler du at din økonomikunnskap ikke strekker helt til? Dette kurset er utviklet for deg som trenger økt innsikt i økonomi og regnskap! Du får praktisk kunnskap om økonomi, og lærer hva tallene i regnskapet og i økonomiske rapporter egentlig gir deg av informasjon. Styrk din evne til å ta gode økonomiske beslutninger Lær nyttige metoder for lønnsomhetsberegning i investeringer og drift Gjennomgå og forstå resultatregnskapet og balansen Få økt økonomiforståelse og hjelp til selvhjelp i budsjettprosessen Lær hvordan du vurderer nøkkeltallene du styrer etter for økt kontroll Etter kurset vil du: Forstå viktige økonomiske sammenhenger i din virksomhet Ha innsikt for å forsvare dine synspunkter med tall Bli trygg på at du forstår informasjonen regnskapet gir Få bedre gjennomslagskraft i møte med beslutningstakere, og ikke minst økonomiavdelingen Vurdere nøkkeltallene du styrer etter og beregne lønnsomhet i investeringer, prosjekter og avtaler Kursleder gir praktiske eksempler du gjenkjenner fra din jobbsituasjon. Du blir tryggere på at du har forståelsen du trenger og tar beslutninger på korrekt grunnlag. I tillegg blir du i stand til å vurdere tallene i månedsrapporten, kommentere dem med sikkerhet og få en god dialog med økonomiavdelingen. Kurset passer for deg som: tar viktige økonomiske beslutninger gjør nødvendige regnskaps- og kostnadsanalyser kommuniserer med beslutningstakere formidler og mottar regnskap og økonomiske rapporter har budsjettansvar Få økt forståelse for økonomi, og bli tryggere i din rolle. Meld deg på i dag! [-]
Les mer
Oslo 4 600 kr
26 Mar
09 Jun
Bli kjent med og ta kontroll over endringene som kommer innen ditt fagfelt! [+]
I norske bedrifter er det fortsatt mange som bruker arbeidstiden på manuelle rutiner. Dette stjeler mye tid som kunne bli brukt til viktigere og mer interessante oppgaver som kan skape verdi og økt lønnsomhet.  Lær om hvilke muligheter du har for å automatisere arbeidsrutiner i ditt regnskapsprogram på et dags seminar med regnskapsekspert, Per Flekstad. Vi viser automatiserte løsninger, hvordan de fungerer og hva det innebærer. Hvordan ser morgendagen ut for deg som jobber med regnskap? Hva betyr digital regnskapsføring for deg og din bedrift? Hva lønner seg for ditt firma? Hvordan forberede og planlegge for automatiserte rutiner Velkommen til en dag som gir deg kunnskap over ny funksjonalitet i økonomiprogrammene og hvordan dette endrer måten du som regnskapsfører kommer til å jobbe på. Agenda: Dokumentskanning med Visma Approval Center Effektiv godkjenning av fakturaer og reiseregninger Mottak av elektronisk faktura Elektronisk faktura – Visma AutoInvoice Elektronisk faktura direkte i ditt økonomisystem Visma.net Expense Gjør utfylling av reiseregning og utleggsrefusjon til en lek Visma Reporting Selvbetjente rapporter for hele bedriften Import av bokføringsbilag Effektiv fangst av bokføringsbilag fra faktura- og kassesystem og dokumentflyt Visma Autopay Helautomatisk betalingsformidling Webfaktura (for regnskapsbyrå) Gjør det enkelt for dine kunder å fakturere via web     [-]
Les mer
Sentrum 2 dager 8 900 kr
17 Mar
Få en oppdatert gjennomgang av de sentrale reglene for anskaffelser i forsyningssektoren, illustrert med eksempler fra praksis fra EU-domstolen, EFTA-domstolen og norske ... [+]
Mange som jobber i norsk næringsliv og kommunal sektor må nå forholde seg til Forsyningsforskriften i stedet for reglementet for offentlige anskaffelser. Dette kurset går over to dager og gir praktiske råd og tips til hvordan oppdragsgivere og leverandører bør forholde seg til det nye anskaffelsesregelverket for forsyningssektoren og gir deg et praktisk innblikk i konsekvensene av endringene. På kurset lærer du om: Dag 1 gjennomgås planlegging av en konkurranse og utformingen av et konkurransegrunnlag, inkludert Hvilke regler som gjelder, unntaksbestemmelser mv Planlegging av offentlige anskaffelser Valg mellom ulike anskaffelsesprosedyrer Valg av kvalifikasjonskrav, spesifikasjoner og tildelingskriterier Kunngjøring Dag 2 gjennomgås gjennomføringen av konkurransen fra søknader og tilbud er mottatt og frem til kontrakt er inngått. Blant de temaene som gjennomgås er Bedømmelse av leverandørenes kvalifikasjoner Vurdering av forbehold og avvik Adgangen til å innhente supplerende informasjon Tilbudsevaluering og valg av det beste tilbudet Begrunnelsesplikt Avlysning av konkurransen Erstatning Kontraktsoppfølging og endringer av kontrakten Kursholdere er advokat Sjur Ringstad og advokat Lars Baklund fra Advokatfirmaet Nicolaisen & Co ANS, samt advokatfullmektig Are Haugen Einum. Begge kursholderne er erfarne anskaffelsesadvokater som er mye brukt som foredragsholdere. Dette kurset passer for: Leverandører som jevnlig eller sporadisk deltar i offentlige anbudskonkurranser Oppdragsgivere som foretar innkjøp Innkjøpsrådgivere og juridiske rådgivere Kurset egner seg for deg som allerede har kjennskap til regelverket, men passer også for deg som ønsker en god introduksjon til det. I kursprisen er det inkludert pauseservering og lunsj begge dager, samt kursbevis. Kursmateriell blir utdelt ved start første kursdag. Trenger du overnatting er du velkommen til å booke dette selv. Kursprisen inkluderer ikke reise eller opphold. [-]
Les mer
Frogner 7 timer 5 590 kr
28 Jan
25 Mar
Hold oversikt og avstem rapporter i Excel – Teknas kurs i prosjektøkonomi lærer deg å bruke Excel for å sette opp budsjetter og etablere kalkyler. [+]
Budsjettsprekker kan få fatale konsekvenser for prosjektresultatet. Kostnadskontroll og oversikt er avgjørende faktorer for å lykkes med prosjektplanen, enten du er leder eller del av en arbeidsgruppe. Lær å kvalitetssikre tall og fakta i prosjektarbeidet. Kurset gir metoder for å beholde oversikt og avstemme rapporter i Excel. Du lærer også hvordan du tar i bruk og fører et skyggeregnskap i prosjektarbeidet. Kurset viser hvordan Excel brukes som verktøy for å sette opp budsjetter og etablere kalkyler for kostnader og tidsstyring.   Prosjektøkonomi i Excel gir tips og innspill for å bruke tabeller og grafer i presentasjoner for å vise fremdrift og status i prosjektet. Lær å bruke Excel til å sikre oversikt over kostnader og ressursbruk. Kurset har begrenset antall plasser.   Meld deg på nå, og få en nøkkelrolle i prosjektarbeidet!   Den enkelte må ta med seg PC på kurset som er satt opp med Excel 2010 eller nyere. Oppfølging og support: Etter kurset får du automatisk fri telefon- og e-posthjelp 24/7 i ett år med svargaranti. Instruktøren svarer deg alltid innen 60 minutter på telefon, og senest påfølgende dag kl 09:00 på e-post. [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
25 Mar
09 Jun
Vi tilbyr kurs i regnskapsanalyse og nøkkeltall. Regnskapsgjennomgangen på de fleste styrerom fokuserer på nøkkeltall og avvik mellom faktiske r... [+]
Vi tilbyr kurs i regnskapsanalyse og nøkkeltall. Regnskapsgjennomgangen på de fleste styrerom fokuserer på nøkkeltall og avvik mellom faktiske regnskapmessige nøkkeltall og de ønskede nøkkeltallsstørrelser som selskapet styrer etter. Hvilke avkastningsprosent har vi. Hvordan er EBIT / EBITA for perioden. Hvilke egenkapital- og totalkapitalavkastning har vi pr nå, hva forventes og hvordan. Hvordan er vår soliditet pr idag og hvilke soliditetsgrad styrer vi etter. Nøkkeltallsforståelse og nøkkeltallsfokusering på styrerommet og blant styremedlemmene kan effektivisere styrets gjennomgang av regnskapsmessig status og utvikling. Bli med på kurset og opplev ulike eksempler på hvordan nøkkeltallsstyring kan gi rask og tett "hands-on" for virksomheten. Kursinnhold:• Regnskap som styringsverktøy • Analysering av regnskapstall i ulike sammenhenger• Hvem analyserer og med hvilket formål• Eieranalyse - analyse ved forberedelse for salg - kjøperanalyse etc• Sjekkliste ved regnskapsanalyse• Om nøkkeltall• De viktigste og mest benyttede nøkkeltall• Avklaring og definisjoner av nøkkeltall• Avkastnings-, rentabilitetsmessige og avansebaserte nøkkeltall• Likviditets-, soliditets og cash flow nøkkeltall • Egenkapital-, Fremmedkapital og totalkapitalbehov og nøkkeltallsberegninger• Varelagergjennomstrømning, gjennomsnittelig kredit og debettall for kunder og leverandører • EBIT, EBITA, PE og andre sentrale utfyllende begrepsforklaringer• "Ikke økonomiske nøkkeltall": Kundetilfredshet, medarbeidertilfredshet mfl • Hvordan beregne nøkkeltall og finne frem til disse• Tommelfingerregler om nøkkeltallstørrelserGruppeoppgave:Vi analyserer regnskapet til et kjent norsk selskap (anonymisert) og stiller de viktige spørsmålene til resultat og balanse, beregner nøkkeltall, finner problemområdene, skjulte verdiposter, krisesymptomer med mer [-]
Les mer
Oslo Og 2 andre steder 49 900 kr
03 Feb
04 Feb
06 Feb
Heltid over ett semester / deltid over to semestre. 30 studiepoeng. Føring av regnskap og lønn i moderne systemer. Praktisk rettet studie. [+]
Regnskapsmedarbeider – et kort, praktisk og yrkesrettet studie Studiet Regnskapsmedarbeider kvalifiserer for å ivareta regnskaps- og lønnsfunksjoner i små og mellomstore bedrifter i tett samarbeid med øvrige regnskaps-/økonomifunksjoner. Det legges stor vekt på praktisk arbeid gjennom opplæringen, og studiet er bygget rundt arbeidsoppgavene en regnskapsmedarbeider utfører.  Studiet vektlegger opparbeidelse av praktiske ferdigheter med bruk av informasjonsteknologiske hjelpemidler, og den teoribaserte opplæringen knyttes sammen med bruk av moderne og aktuelle it-verktøy. Etter endt studie skal du inneha forståelse for arbeidet som utføres innen regnskaps- og økonomifunksjoner og ha opparbeidet tilstrekkelige kunnskaper og ferdigheter til å kunne utføre daglig regnskaps- og lønnsarbeid i henhold til gjeldende lov- og regelverk. Etter gjennomført og bestått studie får du tittelen «Regnskapsmedarbeider».   Jobbmuligheter Etter fullført studie er jobbmulighetene gode, og tidligere studenter jobber innen regnskaps- og lønnsfunksjoner i alle bransjer. Etter fullført studie er det også mange som får seg jobb som følge av kombinasjonen av regnskaps- og lønnskompetansen og tidligere opparbeidet kompetanse. Har du yrkeserfaring fra en annen bransje kan dette være en fordel for deg, nettopp fordi din bransjekunnskap kombinert med regnskaps- og lønnskompetanse kan være verdifull for bedriften. Som følge av at vi har utdannet personell til regnskaps- og lønnsfunksjoner gjennom mange år er det mange som kjenner til oss og kompetansen våre studenter innehar etter fullført studie. Mange regnskapsbyråer, bedrifter og bemanningsselskaper tar derfor kontakt med oss når de har behov for nye medarbeidere.    Praktisk undervisning Gjennom studiet jobber studentene med praktiske oppgaver ved bruk av aktuelle regnskaps- og lønnsprogrammer. Vi benytter det Vismabaserte regnskapssystemet Tripletex som grunnlag for den praktiske opplæringen i regnskap. I studietiden har du tilgang til alle programmer som benyttes i opplæringen uavhengig av om du sitter hjemme eller på skolen. Vi benytter varierte undervisningsformer som klasseromsundervisning, praktiske oppgaver, prosjekter i samarbeid med næringslivet etc. for å gjøre opplæringen mest mulig relevant og variert.    Påbygningsmuligheter Etter fullført utdanning som Regnskapsmedarbeider vil du ha mulighet til å starte på 2. halvår av vårt studie Regnskapskonsulent.   Er du usikker på hva du skal studere? Hva skal jeg bli?  - Hva skal jeg studere?  - Hva bør jeg studere?  - dette er spørsmål som mange stiller seg. Valgmulighetene er mange. En fagskole har et praktisk fokus, og skiller seg tydelig fra en teori- og forskningsbasert utdanning ved høyskole/universitet. Næringslivet ønsker i økende grad å rekruttere personer med praktisk kompetanse som kan generere merverdi for bedriften fra første dag. En fagskoleutdanning tilfredsstiller disse ønskene fra næringslivet og hjelper deg raskere i jobb.  Hvis du er usikker på hva som passer for deg så ta gjerne kontakt med oss for en gratis og uforpliktende studiesamtale/veiledning. Vi hjelper deg å velge det som er passer best for deg. [-]
Les mer
Oslo Og 2 andre steder 2 semester 98 300 kr
03 Feb
04 Feb
31 Aug
Utdanning i regnskap, lønn og økonomi med praktisk opplæring i moderne regnskaps- og lønnssystemer. 60 studiepoeng. [+]
Regnskapskonsulent - allsidig utdanning i regnskap, lønn og økonomi Studiet Regnskapskonsulent er praktisk og direkte yrkesrettet, og tilpasset de krav som stilles til regnskapsarbeidet som utføres i små og mellomstore bedrifter. Studiet gir allsidige kunnskaper og ferdigheter innen regnskapsområdene i tillegg til sentrale lønnsområder. Gjennom studiet får studentene god oversikt over regnskaps- og lønnsområdene, og opparbeider sunne holdninger tilknyttet etterlevelse av gjeldende lover og regelverk innen områdene studiet omhandler. Det er lagt opp til utstrakt bruk av informasjonsteknologiske hjelpemidler gjennom studiet. Studentene benytter moderne regnskaps- og lønnssystemer som har nødvendig funksjonalitet for å forberede studentene på virkeligheten de vil møte i arbeidslivet. Parallelt gis det teoretisk opplæring som skal sikre forståelse for arbeidet som utføres, sette dette inn i en større sammenheng og gi en underliggende handlingsberedskap basert på forståelse både for faget, yrket og generell bruk av aktuelle hjelpemidler. Ved avsluttet studie innehar studentene tilstrekkelige kunnskaper, ferdigheter og trygghet til å kunne gjennomføre selvstendig arbeid innen regnskaps- og økonomiområder. Dette innebærer å kunne ta ansvar for et regnskap gjennom året, samt kunne jobbe selvstendig med flere sentrale årsavslutningsmomenter. Studentene skal også være trent i teamarbeid, og skal kunne gjennomføre arbeidsoppgaver som del av et team. Du vil, etter gjennomført og bestått studie, få tittelen "Regnskapskonsulent"   Jobbmuligheter Våre studenter er etterspurte i næringslivet, og flere får jobb før studiet er ferdig. Våre tidligere studenter finner du i alle typer bedrifter, ikke bare i regnskapsbyråer. Uansett yrke og bransje er regnskap, økonomi, lønn, budsjettering og fakturering i ulik grad en nødvendig del av virksomheten. Noen vil kombinere  arbeidsoppgavene sine innenfor regnskap og økonomi med andre oppgaver i bedriften, noen jobber på regnskapskontor og noen starter egen bedrift.  Har du yrkeserfaring fra en annen bransje fra før kan det være en fordel for deg. Nettopp fordi din bransjekunnskap kombinert med økonomiforståelsen er verdifull for bedriften. Mange regnskapsbyråer, bedrifter og bemanningsselskaper velger å ta kontakt med oss når de trenger nye medarbeidere.   Praktisk undervisning Gjennom studiet jobber studentene med praktiske oppgaver ved bruk av aktuelle regnskaps- og lønnsprogrammer. Vi benytter det Vismabaserte regnskapssystemet Tripletex som grunnlag for den praktiske opplæringen i regnskap. I studietiden har du tilgang til alle programmer som benyttes i opplæringen uavhengig av om du sitter hjemme eller på skolen. Vi benytter varierte undervisningsformer som klasseromsundervisning, praktiske oppgaver, prosjekter i samarbeid med næringslivet etc. for å gjøre opplæringen mest mulig relevant og variert.    Påbygningsmuligheter Etter å ha fullført og bestått Regnskapskonsulentstudiet kan du søke deg direkte inn på et påbygningshalvår. Ved å fullføre dette halvåret vil du få tittelen "Regnskapsøkonom". Den totale lengden på utdanningen vil da være 1,5 år.   Er du usikker på hva du skal studere? Hva skal jeg bli?  - Hva skal jeg studere?  - Hva bør jeg studere?  - dette er spørsmål som mange stiller seg. Valgmulighetene er mange. En fagskole har et praktisk fokus, og skiller seg tydelig fra en teori- og forskningsbasert utdanning ved høyskole/universitet. Næringslivet ønsker i økende grad å rekruttere personer med praktisk kompetanse som kan generere merverdi for bedriften fra første dag. En fagskoleutdanning tilfredsstiller disse ønskene fra næringslivet og hjelper deg raskere i jobb.  Hvis du er usikker på hva som passer for deg så ta gjerne kontakt med oss for en gratis og uforpliktende studiesamtale/veiledning. Vi hjelper deg å velge det som er passer best for deg. [-]
Les mer
2 dager
Anvendelse av det nye regelverket i praksis [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening.   Nyrevidert kurs!     På kurset gjennomgås de sentrale problemstillingene ved gjennomføring av offentlige anskaffelser, så som Hvilke regler som kommer til anvendelse Kvalifikasjonsprosessen – hvem får lov til å delta Tilbudenes utforming og spørsmålet om avvisning Den klassiske anbudskonkurransen Forhandlet prosedyre Tilbudskonkurranser Rammeavtaler og minikonkurranser Tildelingsprosedyren – hvem skal få oppdraget Lov og forskrifter om offentlige anskaffelser er etter hvert utviklet til et meget omfattende regelverk. Kunnskap om dette regelverket er en absolutt betingelse for alle de som på en eller annen måte er involvert i offentlige anskaffelser, enten dette er på oppdrags- eller leverandørsiden.På kurset behandles alle de sentrale problemstillingene innen offentlige anskaffelser. Det vil bli lagt særlig vekt på at kursdeltakerne skal få en forståelse av hvordan reglene virker i praksis. Den nyeste praksis fra Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) vil bli gjennomgått for å vise hvorledes reglene anvendes på faktiske problemstillinger man støter på ved håndteringen av regelverket. På denne måten er kurset ment å gi et solid grunnlag for å ta gode og riktige valg under anskaffelsesprosessen.Begge foredragsholderne deltar aktivt under samtlige foredrag, en undervisningsform vi har fått meget gode tilbakemeldinger på. Hver enkelt tema vil først bli forklart av foredragsholderne. Deretter vil rettspraksis og praktiske eksempler bli gjennomgått  for å belyse hvordan reglene virker i det praktiske liv. Dette har vist seg å være en engasjerende undervisningsform som egger til debatt og synspunkter fra kursdeltakerne.  Hvis ønskelig kan Quality Norway på vegne av Advokatforeningens medlemmer, sende inn kursdokumentasjon og deltakerliste for godkjenning av kurstimer.     Forelesere: Lasse Simonsen, Universitetet i Oslo Lasse Simonsen er professor ved Det juridiske fakultet i Oslo. Han ble i sin tid stipendiat i Oslo i 1991, og tok sin doktorgrad i 1997 med avhandlingen «Prekontraktuelt ansvar», hvor blant annet de anbudsrettslige problemstillingene står sentralt. Før Lasse Simonsen begynte på universitetet var han i flere år direktør for juridisk avdeling ved Statens bygge- og eiendomsdirektorat (nå Statsbygg). I denne perioden sto han sentralt under fremforhandlingene og utarbeidelsen av en rekke norske standarder, blant annet NS 3430 og NS 3431. Før tiden i direktoratet praktiserte Lasse Simonsen noen år som advokat, og var dommerfullmektig i to år.   Arne Scott, PACTA Advokatfirma AS Arne Scott er advokat i Pacta advokatfirma AS. Han har vært partner i advokatfirma Kluge, medlem av ledergruppen i utbyggingsprosjektet for Telenors nybygg på Fornebu, leder av juridisk avdeling i Statsbygg, og advokatfullmektig i advokatfirma BA-HR. Scott var sentral ved forhandlingene av prosjekterings- og rådgivningsstandardene; NS 8401 og NS 8402, og Norsk bygge- og anleggskontrakt; NS 8405. Scott har bred og omfattende erfaring fra foredragsvirksomhet.   [-]
Les mer
Oslo Og 3 andre steder 2 dager 7 990 kr
06 Feb
12 Mar
19 Mar
Kurset er praktisk rettet og har fokus på sentrale verdivurderinger i regnskapet, resultatoppfølging og lønnsomhetsanalyser. [+]
Kurset er praktisk rettet og har fokus på sentrale verdivurderinger i regnskapet, resultatoppfølging og lønnsomhetsanalyser. Du får med deg hjem elektronisk kopi av våre praktiske maler og økonomimodeller som vi bruker i kurset, til fri benyttelse i eget selskap. Vi har begrenset antall deltakere og det er enkelt å stille spørsmål underveis.   Dette vil du lære mer om på kurset: DAG 1: Resultatoppfølging og sentrale verdivurderinger i regnskapet De fem grunnleggende regnskapsprinsippene, og deres praktiske betydning. Vurdering av varelager og andre eiendeler. Avskrivningsprinsipper og oppbygging av anleggskartotek. Periodisering av inntekter og kostnader, rapportering av prosjekter. Kvalitetssikring av regnskapet, viktige kontrollrutiner. Kalkulasjonsprinsipper og kontroll av kalkyler. Prinsipper for budsjettering og budsjettoppfølging. Illustrerende kursoppgaver med felles gjennomgang av løsningsforslag. DAG 2:  Lønnsomhetsanalyser Hvordan forstå og vurdere tallene i regnskapet? Identifisering av risiko og usikkerhet. Bruk av nøkkeltall for beregning av lønnsomhet og soliditet. Vanlige metoder for vurdering av et selskaps markedsverdi. Kurset avsluttes med praktisk oppgave hvor deltakerne utfordres til å vurdere lønnsomhet og risiko i noen utvalge selskaper:  Ønsker du å kjøpe eller selge aksjer i disse selskapene? Her er det også mulig å vurdere og få tilbakemelding på «eget selskap». Målgruppe - Forkunskaper: Det er en fordel med grunnleggende kunnskap om regnskap, i form av praktisk jobbing eller erfaring med å lese regnskapsrapporter. (Vi anbefaler her gjerne vårt Regnskap Grunnkurs som basiskurs) Små kursgrupper gjør det enkelt å stille spørsmål underveis i kurset. Eksamen / sertifisering: Du får kursbevis som beskriver alle hovedpunktene i kurset. Sertifisering regnskapsfører: 10 timer finansregnskap, 4 timer diverse. Det er også mulighet for å ta en frivillig skriftlig kompetansetest, og få eget kompetansebevis i tillegg. Fornøyde kursdeltakere: «Meget bra, lært mye. Flott med konkrete eksempler og oppgaver. Kursleder god å forklare.» Siv. » Veldig bra, og meget kompetent kursholder.  Fin gruppestørrelse.» Johan. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.