Administrasjon og HR
Du har valgt: Vinstra
Nullstill
Filter
Ferdig

-

64 treff ( i Vinstra ) i Administrasjon og HR
 

Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Varsling på arbeidsplassen: Hvem kan varsle, og hva betyr det for arbeidsgiver? [+]
Varsling på arbeidsplassen -  Nettkurs (live)    Dette kurset er nyttig for deg som er leder i en virksomhet, enten mellomleder med personalansvar, eller som sitter i styret og/eller ledelsen med ansvar for rutiner og oppfølging av varslinger.    Kurset gir en grundig innføring i varslingsregelverket. Vi går gjennom hva som faktisk utgjør et varsel – og hva som faller utenfor – og hvilke rettigheter og plikter varsler har. Vi vil også gå gjennom arbeidsgivers aktivitetsplikt, herunder hvor grundige undersøkelser som kreves.   Kursinnhold: Kurset vil i hovedsak ta opp relevante problemstillinger om: Varsling i arbeidsmiljølovens forstand  Varslervern Aktivitetsplikt for arbeidsgiver  Interne retningslinjer Oppfølging av innkommet varsel Oppfølging av omvarslede Kort om EUs varslingsdirektiv   [-]
Les mer
Webinar + nettkurs 2 dager 7 990 kr
10 Apr
05 Jun
Dette kurset tilfredsstiller krav i arbeidsmiljøloven om obligatorisk/lovpålagt opplæring for bedrifter i SHA-bransjen (bygg og anlegg). [+]
Dette kurset tilfredsstiller krav i arbeidsmiljøloven om obligatorisk/lovpålagt opplæring for bedrifter i SHA-bransjen (bygg og anlegg). Kurset gir også en grundig introduksjon til SHA-begrepet og byggherreforskriften, og tar også for seg internkontroll, SHA-plan og systematisk HMS arbeid. Mer om kurset For mange hersker det forvirring rundt begrepene HMS og SHA som er et nyere begrep som kommer fra byggherreforskriften  fra 1995 og er et noe snevrere begrep enn HMS. SHA må sees i relasjon til spesifikke arbeidsprosjekter eller midlertidige og skiftende bygge - eller anleggsarbeid, når det gjelder sikkerhet, helse og arbeidsmiljø. Ettersom begge regelverkene må følges, vil det i bygg- og anleggsbransjen derfor stilles krav til både HMS og SHA-arbeid, men de kan koordineres, slik at internkontrollen inkluderer SHA-planer.  Alle med HMS- og lederansvar bør ha kjennskap til forskriften, i likhet med verneombud og andre med roller innen HMS.  Som aktør i bransjen er det viktig å forstå forskjellen mellom HMS og SHA, og hvordan disse skal følges hver for seg og sammen. Hvem Kurset tilfredsstiller kravet i arbeidsmiljøloven om opplæring for ledere, verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalget og andre med oppgaver, roller og ansvar innenfor helse, miljø og sikkerhet i bygg- og anleggsvirksomheter. Hva Kurset tar sikte på å lære deltakere å Identifisere og forebygge utfordringene på arbeidsplassen som er risikopreget og kan forårsake ulykker, og arbeidsforhold som truer helsen til de ansatte. I tillegg gis en grundig introduksjon til SHA-begrepet og byggherreforskriften. Når Hvis HMS-ansvarlige skal gjøre en god jobb må de få tilgang til god påkrevet relevant opplæring slik at kunnskap og evner og erfaring ivaretar helse, miljø sikkerhet og velferd.  Helse- og sikkerhetsvurderinger må gjøres når det innføres ny teknologi og arbeidsredskaper/maskiner og det er godt å vite hvordan man skal gjennomføre vernerunde forskriftsmessig, og hva man gjør når ulykker inntreffer. Sentrale temaer • Arbeidsmiljøloven og de seks arbeidsmiljøforskriftene • Internkontrollforskriften • Byggherreforskriften • Roller i HMS-arbeidet • Systematisk HMS-arbeid • SHA-plan • Ergonomi og fysisk arbeidsmiljø • Sykefraværsoppfølging • Rus og avhengighetsproblematikk • Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø GJENNOMFØRING Gruppeundervisning Selve kurset gjennomføres i gruppe over 2 dager. Gruppen er i seg selv en stor ressurs mye samlet erfaring. Vi legger opp til diskusjoner og gruppearbeid hvor erfaringslæring, gruppedeltagelse, praktiske gruppeoppgaver og refleksjoner legges til rette av kursholder. Denne delen er obligatorisk for alle. E-læring Obligatorisk for de som skal ha 40 timers opplæring tillegg / oppslagsverk / fordypning for andre. Kursbevis deles ut til alle deltakere. [-]
Les mer
Webinar + nettkurs 2 dager 7 990 kr
Opplæring er en sentral del av HMS-arbeidet, og kunnskap er avgjørende for å kunne oppnå et godt HMS-arbeid i praksis. Vårt Grunnkurs i arbeidsmiljø gir deg som kursdelta... [+]
Vårt Grunnkurs i arbeidsmiljø er et 40-timers HMS-kurs som dekker arbeidsmiljølovens krav til grunnopplæring i HMS for verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalget (AMU). Kurset dekker også kravene til opplæring for arbeidsgivere, og i tillegg deltar mange tillitsvalgte. For dem uten krav til 40 timer opplæring, kan deltakerne velge å gjennomføre kun første del av kurset; et todagers klasseromskurs. Kurset er bygget opp av tre hoveddeler: Første del er et todagerskurs som gjennomføres i virtuelt eller fysisk klasserom. Uavhengig av om kurset gjennomføres i et virtuelt klasserom eller på en av våre mange kurslokasjoner, vil deltaker bli loset gjennom de sentrale HMS-temaene av en erfaren og dyktig kursholder. Gruppearbeid, diskusjoner og erfaringsutveksling er vektlagt i kurset. Andre del er en nettbasert læring som kursdeltaker gjennomfører på egenhånd. Uken etter gjennomført klasseromskurs, får deltaker tilgang til e-læringskurset. Dette er et kurs hvor deltaker på egenhånd skal gjennomføre 8 kursmoduler og få repetere og dykke videre ned i de ulike HMS-temaene. Deltaker trenger tilgang til en PC med internett, og det kan være lurt å planlegge gjennomføring av 1-2 moduler per dag. Tredje del er en praktisk oppgave som gjennomføres på egen arbeidsplass. Siste del av kurset handler om å omsette teori til praksis, og er en mal som kursdeltaker skal fylle ut sammen med leder eller AMU på egen arbeidsplass. Her skal deltakeren lære hvordan teorien fra kurset gjennomføres i praksis i egen virksomhet.   Mer om kurset Absolutt alle på arbeidsplassen; fra arbeidsgiver til arbeidstakerne og roller som arbeidsmiljøutvalg og verneombud, spiller en viktig rolle for helse, miljø og sikkerhet. Føler du deg trygg på disse rollene? Hvilke plikter, ansvar og oppgaver ligger til de ulike rollene, og hva er hensikten med dem? Vårt Grunnkurs i arbeidsmiljø gir deg som kursdeltaker en grundig gjennomgang av HMS-temaene i arbeidsmiljøloven og tilhørende forskrifter. Kurset er pedagogisk tilrettelagt for at du ikke bare skal sitte igjen med faktakunnskap, men også en solid forståelse for hvordan du i din HMS-rolle kan bidra til å skape et godt HMS-arbeid i egen virksomhet. Å skape forståelse for hva regelverkskravene betyr i praksis, og viktigheten av et godt samarbeid og medvirkning i HMS-arbeidet, er stikkord som vektlegges gjennom hele kurset. Hvem passer kurset for? Opplæring er en sentral del av HMS-arbeidet, og kunnskap er avgjørende for å kunne oppnå et godt HMS-arbeid i praksis. Å gi alle involverte parter i HMS-arbeidet opplæring, er et viktig steg på veien for at din virksomhet skal kunne etterleve lovkravene på en god måte. Grunnkurs i arbeidsmiljø er et fullverdig 40-timerskurs for: Verneombud Hovedverneombud Varaverneombud Medlemmer av arbeidsmiljøutvalg (AMU) For verneombud, hovedverneombud, varaverneombud og AMU-medlemmer krever arbeidsmiljøloven og forskriftene en opplæring på minimum 40 timer. Selv om det også kan være behov for noe intern opplæring, vil dette kurset dokumentere at minsteomfanget er gjennomført, samtidig som du kan føle trygghet i at deltaker har fått en grundig opplæring i HMS-arbeid. Kurset passer også andre med krav til opplæring: Daglig leder Øvrige ledere HR- og HMS-personell Tillitsvalgte Daglig leder har plikt til å gjennomgå opplæring i HMS-arbeid. Øvrige ledere skal ha nok kompetanse i HMS til å lede arbeidet på en god og forsvarlig måte. Alternativet HMS-kurs for ledere er en raskere gjennomgang av regelverket, mens Grunnkurs i arbeidsmiljø vil gi ledere en grundigere innføring i temaet. De som ikke har krav til 40-timerskurs, kan velge å gjennomføre bare klasseromsdelen av kurset. Dette gjelder også verneombud eller AMU med avtale om kortere opplæring. Også HR-personell, HMS-personell og tillitsvalgte har behov for opplæring, og dette kurset gir nyttig kompetanse for deres arbeid i virksomheten. NB. Ledere som sitter i AMU har krav om 40-timerskurs. Kursets gjennomføring og innhold Grunnkurs i arbeidsmiljø er et tredelt kurs: 1)        2 dagers klasseromskurs (2 dager) Klasseromskurset gjennomføres enten i et virtuelt klasserom eller på en av våre mange kurslokasjoner i hele Norge. En trygg kursholder leder deltakerne gjennom de ulike HMS-temaene, og det legges til rette for stor deltakelse gjennom erfaringsutveksling, spørsmål, diskusjoner og gruppearbeid. Med maksimalt 30 deltakere per kurs, blir alle sett og hørt, og kursdeltakerne vil motta kursmateriell og ressurser som et elektronisk eller fysisk kurskompendium. 2)        E-læringskurs (2 dager) Uken etter klasseromskurset, aktiveres tilgang til e-læringskurset. Denne delen av kurset bygger på klasseromskurset, og gir mulighet til repetisjon og dypdykk i temaene fra klasserommet. E-læringen er bygget opp som 8 moduler med en god blanding av video, tekst og interaktive spørsmål og oppgaver. Hver modul avsluttes med en liten test. Fordi deltaker gjennomfører denne delen av kurset på egenhånd, gir det mulighet til å jobbe seg gjennom materialet i eget tempo, og fortløpende repetere temaer som oppleves utfordrende. Totalt estimeres e-læringskurset til 16 timer (8 moduler x ca. 2 timer), og vi anbefaler å gjerne spre gjennomføringen utover flere dager. 3)        Praktisk oppgave (1 dag) Det er én sak å «ha lest noe i en bok» og en annen sak å forstå hvordan noe fungerer i praksis. Etter endt klasseromskurs og e-læringskurs, vil deltaker ha fått en god dose HMS-faglig påfyll. Men hva skal deltakeren gjøre med denne? Hvordan tar vi denne nye kunnskapen med oss tilbake til jobben, og hvordan omsetter vi kunnskapen til praksis? Den praktiske oppgaven er en mal som lastes ned på slutten av e-læringskurset, og den gir deltaker og nærmeste leder* i oppgave å gå gjennom hvordan viktige emner fra kurset fungerer i egen virksomhet. Det skal avklares rammer for samarbeid, og malen kan også brukes til å avdekke viktige fokusområder. * Det finnes en tilpasset mal også for virksomhetens øverste leder. Prisen for Grunnkurs i arbeidsmiljø inkluderer alle kursets tre deler. Kursdeltaker får kursbevis: Kursbevis gis både for klasseromskurset og for hele kurset. Sentrale tema i kurset: Hva er HMS? Introduksjon til arbeidsmiljøloven og tilhørende forskrifter Roller i HMS-arbeidet Varsling om kritikkverdige forhold Arbeidsrelatert skade og sykdom Internkontrollforskriften Hvordan jobbe systematisk og målrettet med HMS Kartlegging av arbeidsmiljøet Risikovurderinger Handlingsplan (oppfølging av risiko or mangler) Psykososialt arbeidsmiljø Fysisk arbeidsmiljø Kjemiske og biologiske arbeidsmiljøfaktorer Ergonomi Sykefravær; forebygging og oppfølging Rus og AKAN Krav til forkunnskaper Det kreves ingen forkunnskaper for å delta på dette kurset. Kurset er tilpasset de med lite eller ingen HMS-kunnskap, men tar også sikte på å gi påfyll til kursdeltakere som allerede er kjent med stoffet. Vi forventer imidlertid at kursdeltaker kommuniserer godt på norsk. Alternativt tilbys dette kurset også på engelsk. For å gjennomføre e-læringsdelen av kurset, trenger deltaker tilgang til en PC med internett. Dersom deltaker må gjennomføre e-læringen på eget utstyr hjemme, minner vi om at også e-læringsdelen av kurset skal regnes som arbeidstid. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 5 000 kr
Hvordan håndtere utagerende adferd i et arbeidsmiljøperspektiv? [+]
Det er mange yrkesgrupper som utsettes for utagerende atferd i løpet av arbeidshverdagen fra bruker, klienter, pårørende eller miljøet rundt. Det betyr ikke at vi skal akseptere vold og/eller trusler om vold men ha kunnskap og ferdigheter til å håndtere disse situasjonene slik at man blir tryggere på seg selv og sine omgivelser. Hva har jeg lov til å gjøre og hva ikke? Hva sier Arbeidsmiljøloven og forskrifter om dette? Hva sier opplæringsloven/helse og omsorgstjenesteloven? Hva når brukers/pasient/klients/kundens og ansattes rettigheter oppleves å være i konflikt med hverandre? Hvem og hvordan settes grensen for hvor langt den ansatte skal strekke seg? Er det opp til den enkelte ansatte i den enkelte situasjonen ut ifra egne vurderinger? Har din virksomhet behov for et mer tilpasset opplegg kommer vi gjerne til dere. Ta i så fall kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no for informasjon og tilbud. [-]
Les mer
Webinar 3 timer 3 490 kr
06 May
Sykefraværsforebygging og oppfølging av sykmeldte oppleves for mange som en utfordrende og tidkrevende del av det å være leder. Hva kan du som leder gjøre for å forebygge... [+]
Hva kan du som leder gjøre for å forebygge sykefraværet på arbeidsplassen? Hvordan kan du som leder best følge opp sykmeldte ansatte? Hvordan kan du som leder best spille på lag med de andre rollene i sykefraværsarbeidet? Sykefraværsforebygging og oppfølging av sykmeldte oppleves for mange som en utfordrende og tidkrevende del av det å være leder. Sykefravær er en naturlig del av arbeidslivet og vil oppstå på alle arbeidsplasser og kan føre til både redusert produktivitet og økte kostnader. Noe av sykefraværet er påregnelig, men mye av sykefraværet kan reduseres og her spiller du som leder en viktig rolle. Gjennom dette kurset vil du få økt kompetanse og flere verktøy som vil kunne hjelpe deg som leder til å forstå, forbygge og håndtere sykefraværet på arbeidsplassen på en god måte. I kurset vil du lære mer om hvilke tiltak som kan settes i gang for å forebygge sykefravær på arbeidsplassen, hva du som leder kan gjøre for å følge opp sykmeldte ansatte på en best mulig måte og hvordan du kan samarbeide best mulig med de andre rollene i sykefraværsarbeidet. Målet er å skape trygge ledere med god kompetanse i forebygging og oppfølging av sykefravær som igjen kan bidra til å styrke de andre rollene på arbeidsplassen slik at man sammen kan jobbe mot målet om redusert sykefravær. Gjennom praktiske eksempler, erfaringsutveksling og begrepsavklaring vil vi belyse hva man som leder kan gjøre og hvordan man kan unngå ulike feller når man jobber med sykefravær.   SENTRALE TEMAER Begrepsavklaring og statistikk Hvilke faktorer påvirker sykefraværet Leders rolle i sykefraværsforebygging Tilrettelegging og oppfølging av sykmeldte Den sykmeldtes rolle og medvirkningsplikt De ulike aktivitetene i sykefraværsoppfølgingen De ulike partens rolle i sykefraværsarbeidet   FOR HVEM? Ledere med personalansvar. [-]
Les mer
Webinar 6 timer 4 990 kr
14 May
Konflikter er en naturlig del av livet på arbeidsplassen. Det er ikke konflikten i seg selv, men måten vi møter den på som kan bli avgjørende for utfallet for den enkelte... [+]
Hva gjør du når konflikter oppstår? Hvordan møter du utfordrende situasjoner? Kjenner du og dine ansatte til spillereglene for arbeidslivet? Konflikter er en naturlig del av livet på arbeidsplassen. Det er ikke konflikten i seg selv, men måten vi møter den på som kan bli avgjørende for utfallet for den enkelte og for arbeidsmiljøet. Gjennom dette kurset vil du få kompetansen og verktøyene du trenger for å forstå, forebygge og håndtere konflikter på arbeidsplassen på en ryddig og korrekt måte. I dette kurset vil du lære om hvilke spilleregler som gjelder for arbeidslivet, og hvilke krav og plikter du som leder, arbeidstaker, verneombud og tillitsvalg må forholde deg til. Målet er å skape trygge ledere og kompetente ressurspersoner (HR, HMS-aktører) som sammen sikrer en felles forståelse av tematikken og har en god og profesjonell personalhåndtering i konflikter. Kurset viser gjennom case, praktiske eksempler og begrep belyse hvor grensene går, hva må vi tåle, hva vi ikke skal måtte tåle, hva kan vi ikke kan gjøre eller si når vi er på jobb. Kurset vil være en variasjon av foredrag, case og praktiske eksempler.   SENTRALE TEMAER Begrepsavklaring og felles forståelse: Konflikter og trakassering i arbeidslivet Arbeidslivets spilleregler HMS aktører: Rolleavklaring og rolleforståelse Uheldig vs. Påregnelig belastning Konsekvenser for den enkelte, arbeidsmiljø og samfunn Konflikthåndtering med arbeidsmiljøloven som rettesnor Konflikter som plattform for læring og utvikling i organisasjonen   FOR HVEM? Arbeidsgivere og ledere, vernetjeneste og tillitsvalgte, HR- og HMS-personell og medarbeidere.   KURSETS GJENNOMFØRING Kurset gjennomføres som fysisk kurs på utvalgt hoteller mellom kl. 09-15 med opptil 25 kursdeltakere Kurset gjennomføres som Webinar mellom kl. 09-15 med opptil 25 kursdeltakere. For best mulig effekt av kurset kreves aktivt engasjement fra alle kursdeltagerne, i gruppe- og plenumsdiskusjoner, praktiske øvelser og utarbeidelse av tiltaksplan. Etter avsluttet kurs skal deltagerne selv kunne starte sin egen prosess med konkrete stressreduserende og energigivende tiltak!   [-]
Les mer
Webinar 1 dag 4 990 kr
04 Jun
Kurs i medarbeidersamtalen er et verktøy for å utvikle dine ansatte og arbeidsplassen. Gjennom medarbeidersamtalen kan du som leder hjelpe medarbeiderne til å forstå hvil... [+]
Kurs i medarbeidersamtalen er et verktøy for å utvikle dine ansatte og arbeidsplassen. Gjennom medarbeidersamtalen kan du som leder hjelpe medarbeiderne til å forstå hvilke mål og forventninger som ligger til stillingene deres, og gjennom dialog kan leder og medarbeider finne gode løsninger på hvordan målene kan realiseres. Gjøres dette på en god måte, kan du heve prestasjonskulturen og lønnsomheten i din bedrift.   Mer om kurset Lær hvordan du kan bruke medarbeidersamtalen til å utvikle gode lagspillere! Gjennom en blanding av forelesning, dialog og praktiske øvelser vil du i dette kurset lære teori om medarbeidersamtalen som lederverktøy, og om kommunikasjon og samtaleteknikk: Hvordan etablere tydelige forventninger til dine medarbeidere Enkle grep som bidrar til større drivkraft, arbeidsglede og motivasjon Kommunikasjon og teorien om mennesketyper Hvordan skape respekt, trygghet og tillit Hvordan håndtere kritikk og negativ tilbakemelding Gevinsten er medarbeidere som yter sitt beste, er mer effektive og fornøyde, og bidrar til et godt arbeidsmiljø: De deler med hverandre, jobber som et lag, og arbeidsmiljøet vil preges av en god energi. For hvem? Kurset passer for alle ledere med personalansvar.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 40 timer 6 990 kr
Bli en god medarbeider på kontoret. Dette kurset gir deg en introduksjon til yrket kontor- og servicemedarbeider, og du får innsikt i ulike deler av det å jobbe innen før... [+]
    Innholdet i kurset: Emne 1: Introduksjon Emne 2 : Lovverk i det norske arbeidslivet Emne 3 : Lovverk/regler/føringer  relatert til yrket/praksisen Emne 4 : Etikk/yrkesetikk  Emne 5: Kommunikasjon med brukere av tjenesten Emne 6: Fagspesifikt tema - Økonomisk styring  Emne 7: Fagspesifikt tema - Ulike IKT-tjenester  Emne 8: Fagspesifikt tema - Kundeoppfølgingssystemer Emne 9: Fagspesifikt tema - Markedsføring Emne 10: Fagspesifikt tema og avslutning/oppsummering av kurset   Læringsmål for kurset Etter endt kurs skal kursdeltaker L1 -ha økt sin kompetanse på handelssektoren og ulike interesseorganisasjoner L2 - kunne se og forstå kundens behov L3 - fått innsikt og kompetanse på kommunikasjon og hva som er viktig for å skape god kommunikasjon med kunder av kontortjenestene L4 - ha grunnleggende kompetanse om lover innen kontorarbeid L5 - ha innsikt i KT-systemer som brukes i kontor- og arkiveringsarbeid L6 - ha økt kompetanse på hvordan markedsføring påvirker salg, budsjett og regnskap L7 - kunne forstå kommunikasjonsprosesser og håndtere konflikter på best mulig måte L8 - kjennskap til lover og regler som arbeidsmiljøloven og HMS-regelverk L9 - ha fått kunnskap om hvordan kontormedarbeidere er organisert og se helheten i det økonomiske i en bedriften   Omfang: 40 timer virtuelt klasserom.   Undervisningen foregår i virtuelt klasserom (kurset gjennomføres i sanntid/samtidig) med faglærere som har engasjement for faget. Vi benytter digital læringsplattformen Acampus, hvor det legges ut fagstoff, oppgaver og gis vurderinger. Påmeldte deltakere må ha pc med kamera og mikrofon, innlogging vil bli tilsendt. I tillegg må du påregne tid til egenstudier og oppgaveløsning. [-]
Les mer
Nettkurs 19 000 kr
Abonnement på e-læring - kurs når det passer deg [+]
Abonnement på e-læring - kurs når det passer deg Behovet for å holde seg oppdatert går i takt med stadig nye digitale arbeidsoppgaver. Kompetanseheving er derfor vesentlig når arbeidsoppgaver/-metoder endres. Vi har utarbeidet en rekke komplette kurs som e-læringskurs. Abonnementet gir tilgang til eksisterende kurs, oppdaterte kurs og nye kurs vi stadig utvikler. Med Norkarts nye e-læringsportal får du tilgang til et bredt kursutvalg som er relevant for deg i ditt arbeid. Med et abonnement på våre e-læringskurs har du mulighet til å heve din kompetanse innen fagområdene du ønsker umiddelbart, og du kan gjennomføre kursene i ditt eget tempo. Vi tilbyr personlig abonnement som gir tilgang for én bruker, og bedriftsabonnement som gir tilgang til alle brukere i kommune.  Personlig abonnement koster kr 19.000,- per år.    Dersom du ønsker å kjøpe personlig abonnement bestiller du det direkte i skjemaet. Du får abonnementskode til påmelding av alle våre e-læringskurs etter påmeldingen.   Oversikt over alle tilgjengelige e-læringskurs.   *Abonnement fornyes automatisk ved årsskifte og må sies opp før 1. oktober.   [-]
Les mer
Nettkurs 59 000 kr
Abonnement på e-læring - kurs når det passer deg [+]
Abonnement på e-læring - kurs når det passer deg Behovet for å holde seg oppdatert går i takt med stadig nye digitale arbeidsoppgaver. Kompetanseheving er derfor vesentlig når arbeidsoppgaver/-metoder endres. Vi har utarbeidet en rekke komplette kurs som e-læringskurs. Abonnementet gir tilgang til eksisterende kurs, oppdaterte kurs og nye kurs vi stadig utvikler. Med Norkarts nye e-læringsportal får du tilgang til et bredt kursutvalg som er relevant for deg i ditt arbeid. Med et abonnement på våre e-læringskurs har du mulighet til å heve din kompetanse innen fagområdene du ønsker umiddelbart, og du kan gjennomføre kursene i ditt eget tempo.   Vi tilbyr personlig abonnement som gir tilgang for én bruker, og bedriftsabonnement som gir tilgang til alle brukere i kommune. Bedriftsabonnement koster kr 59.000,- per år.  Dersom du ønsker å kjøpe bedriftsabonnement bestiller du det direkte i skjemaet. Legg inn bestillersnavn som deltaker, ikke navn til alle som skal delta i e-læringskurs. Du får abonnementskode til påmelding av alle våre e-læringskurs etter påmeldingen. Ta kontakt ved spørsmål.   Oversikt over alle tilgjengelige e-læringskurs.   *Abonnement fornyes automatisk ved årsskifte og må sies opp før 1. oktober.     For små kommuner eller kommunale samarbeid kan vi gi rabattert pris - gjerne ta kontakt med oss via kurs@norkart.no     [-]
Les mer
Julelunsj for Norsk helsenett SF.  [+]
Julelunsj for Norsk helsenett SF.  [-]
Les mer
Nettkurs 30 minutter 1 290 kr
God kommunikasjon er en ferdighet som er grunnleggende for et godt arbeidsmiljø - både på medarbeider og ledernivå. I kurset får du innsikt i kommunikasjonsmåter som både... [+]
God kommunikasjon er en ferdighet som er grunnleggende for et godt arbeidsmiljø - både på medarbeider og ledernivå. I dette kurset får du innsikt i kommunikasjonsmåter som både forebygger og demper konflikter på arbeidsplassen. Du vil lære om prinsipper, kjøreregler og metoder for å bli bevisst din egen kommunikasjon, og få økt forståelse for det store spekteret av potensielle «feller» når det kommer til kommunikasjon.       Mer om kurset    De fleste av oss eksponeres for konflikter i hverdagen – både i privatlivet og på jobben.  Dette kurset gir deg verktøy som forebygger ugunstige konfliktsituasjoner, øker din egen konfliktforståelse og som støtter god tilbakemeldingskultur og et godt ytringsklima.      Hvem passer kurset for?  Medarbeidere og ledere i virksomheter som anser kommunikasjon som vesentlig for egen resultatoppnåelse og et godt arbeidsmiljø.     Hva sitter man igjen med etter å ha deltatt på kurset?  Kurset består av 14 korte leksjoner hvor hver leksjon tar for seg en kommunikasjonsregel. Kurset vil gjøre deg  mer oppmerksom på egen adferd og ditt handlingsrom knyttet til kommunikasjon, uenigheter og konflikter.     Eksempler på temaer:    Forskjell på god og dårlig kommunikasjon  Tydelig vs. utydelig kommunikasjon   Hvordan ta ansvar i en konfliktsituasjon   Hvordan unngå at en konflikt eskalerer    Hvordan gjennomføres kurset?    Kurset gjennomføres som digital læring, hvor kursdeltager får tilgang til en læringsportal der deltager selv styrer tid og tempo for gjennomføring. Undervisningen består ulike moduler, hvor den enkelte modul er bygget opp av flere videoleksjoner. Hver leksjon tar for seg en kommunikasjonsregel og deler nyttig informasjon og refleksjon knyttet til regelen.    Krav til forkunnskaper  Kurset har ingen krav til forkunnskaper.    [-]
Les mer
Nettkurs 30 minutter 390 kr
Vi vet at et godt arbeidsmiljø i stor grad bidrar til arbeidsglede og organisasjonstilhørighet og at det hjelper oss med å takle jobbhverdagen – men hvordan skaper vi et ... [+]
Vi vet at et godt arbeidsmiljø i stor grad bidrar til arbeidsglede og organisasjonstilhørighet og at det hjelper oss med å takle jobbhverdagen – men hvordan skaper vi et godt arbeidsmiljø på hjemmekontoret? Dette kurset vil vi gi deg en oversikt over noen av de utfordringene og risikoene du bør ta hensyn til når du jobber mye hjemmefra. [-]
Les mer
Webinar 4 timer 3 990 kr
Kurs i sykefravær [+]
Kurs i sykefravær [-]
Les mer
2 dager 6 900 kr
Tid til personalarbeid er ofte mangelvare for ledere! I dette kurset gjennomgås praktiske «ledergrep» på hvordan personalansvaret kan håndteres i en travel lederhverdag. [+]
Gjør plass til personalarbeidet Ofte er det slik at den travle hverdagen fører til uheldige tidsklemmer. Det blir stadig flere tidsfrister, flere ting som er viktig å delta på. I slike pressende situasjoner er det ofte personalarbeidet som fungerer som "tidsbuffer" - det vil si et arbeid som må utsettes for å få tid nok til andre oppgaver! Dyktige lederne har imidlertid lært seg hvordan det er mulig å ha en god personalhåndtering - selv i travle situasjoner. De har lært seg en arbeidsform hvor de ikke overser eller utelater personalarbeidet selv om det er tidspress!  Forskerne har i mange år dokumentert at det lønner seg å ha fornøyde medarbeidere. I mange år har PL partner arbeidet med denne problemstillingen - og vi har derfor utviklet praktiske arbeidsmetoder som hjelper lederne å håndtere personalansvaret bedre i en travel hverdag.   Forventet utbytte av kurset Med noen konkrete «ledergrep» skal deltakerne lære å håndtere dette dilemmaet! Med andre ord, hvordan mestre personalansvaret - selv om tiden er knapp og lederrollen krever mye fokus og oppmerksomhet på andre oppgaver!    Kursleder Kurslederer John Arne Lien, som er utdannet sivilingeniør og bedriftsøkonom, og har flere års erfaring som konsulent innen organisasjon og ledelse. Han har en praktisk, konkret og direkte undervisningsform, og legger vekt på mye dialog og involvering fra deltakerne.    Innhold: Hva er lederens ansvar for å ivareta bedriftens personalansvar? Hvordan få tid til personalarbeidet (håndtering av tidsklemmen) som leder? Hvilke gevinster kan god personalfokus gi deg som leder? Hvordan finne en håndterbar arbeidsform? Hvordan oppnå en effektiv "personalteft"? Hvordan dra nytte av personalarbeidet i den daglige verdiskapningen         - gjennomgang av ulike hverdagssituasjoner         - hvordan kombinere personalarbeid og faglig           fokus Håndtering av ulike roller:         - pådriver for endring/forbedringer         - utvikler av mestring/prestasjoner         - foredler - sikre kompetansedeling/gjøre           hverandre bedre)         - rollemodell - konsekvenser av egen atferd         - aktiv lederkollega som gjør andre ledere til           bedre personalledere         [-]
Les mer