HMS og sikkerhet
HMS-kurs
Arbeidsmiljø og arbeidsmiljøloven
Oslo
Du har valgt: Grefsen
Nullstill
Filter
Ferdig

-

34 treff ( i Grefsen ) i Arbeidsmiljø og arbeidsmiljøloven
 

Virtuelt eller personlig 3 dager 9 900 kr
The course provides the participants with a general understanding of how Norwegian Health and Safety regulations are expected to be implemented in all work environments. [+]
The course provides the participants with a general understanding of how Norwegian Health and Safety regulations are expected to be implemented in all work environments.          The different roles of emlpoyers, management, the work environment committee and the safety delegates are emphasized. The participants will also learn how they can engage with the laws and regulations to acquaint themselves with specific regulations related to different areas of the work environment. Examples include  demands on technical equipment, noise limits, safety regulations, and a wide range of other issues.   Content: Basic knowledge of the Working Environment Act Duties of employer, employees and safety representatives Requirements regarding the working enviroment Roles and responsibilities Systematic health, environment and safety work Working environment cooperation Target group: Safety representatives, members of working environment committees and others involved in HSE work [-]
Les mer
2 dager 5 800 kr
(GKAML) Utvikling.org har utviklet et konsept hvor vi gjennomfører grunnopplæring i arbeidsmiljø for verneombud og AMU (40 timers kurset) på kun... [+]
Innhold:Deltakerne skal etter endt kurs ha en forståelse av arbeidsmiljøloven og HMS forskriften samt hvilke problemstillinger som omfattes av disse. Videre skal kurset gi innsikt i hvordan en fremmer HMS-relatert problemløsning innen ens egen bedrifts organer. Det legges stor vekt på arbeid med det psykososiale arbeidsmiljøet og nesten hele dag 2 vies dette viktige området. Mellom kursdagene jobber deltakere med e-læring for å oppfylle kravet om ca 40 timers varighet. Kurset tilfredsstiller krav til opplæring i forhold til Arbeidsmiljøloven med tilhørende forskrifter samt LO/NHO’s tilleggsavtale VIII. Målgruppe for kurset:Verneombud og medlemmer av arbeidsmiljø-utvalget (AMU) Kursmateriell:Kursavgiften inkluderer e-læring, lunsj, kursbevis og kursdokumentasjon Eksamen / sertifisering:Kursbevis   [-]
Les mer
1 dag 3 900 kr
Kurset i arbeidsforhold gir innføring i de mest sentrale lover og regler som er av betydning å kjenne til som leder eller utøver av arbeidsgiverfunksjonen. [+]
Kurs i arbeidsrett gir innføring i de mest sentrale lover og regler som er av betydning å kjenne til som leder eller utøver av arbeidsgiverfunksjonen. Utbytte Kurset vil sette deg bedre i stand til å håndtere ulike spørsmål ledere vil bli stilt overfor i et arbeidsforhold. Vi følger en ansatt i prosessen fra selve ansettelsen til avslutning av arbeidsforholdet. I tillegg vil vi gi deg som leder en praktisk tilnærming til hvordan du håndterer spørsmål som oppstår i løpet av arbeidsforholdet. Overblikk over kurset Arbeidsgivers styringsrett Ansettelse Prøvetid Arbeidstid og overtid Sykefravær og permisjon Ferie Oppfølging av arbeidstaker, advarsel Oppsigelse og avskjed Kursholdere Advokat Cathrine Gundersen Walding fra Virke Kursform Kurset gjennomføres med en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, erfaringsdeling. Målgruppe Ledere og andre som utøver arbeidsgiverfunksjonen i små og mellomstore virksomheter.   Omtale - Nyttig innføring som gjør det lettete å slå opp i lovverket selv.- Bra overblikk der samtlige relevante deler i ansettelsesforholdet berører.- Godt med en gjennomgang av lover ift ansettelsesforhold.- Svært lærerikt og nyttig, spesielt for meg som er ganske fersk i rollen som arbeidsgiver.- Meget godt og informerende kurs/foredrag!- Lærerikt og interessant å høre problemstillinger fra andre bransjer.- Veldig givende, bra utbildning som kommer att gi meg mye i mitt arbeid i Norge.- God innsikt i relevante spørsmål. [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs med Bjørn Petter Hanssen og Geir Olsen, som vil gjøre deg tryggere i med møte truende personer og situasjoner. [+]
 Kurs med Bjørn Petter Hanssen og Geir Olsen, som vil gjøre deg tryggere i med møte truende personer og situasjoner. Bjørn Petter Hanssen og Geir Olsen ønsker med dette kurset å bidra med både teoretisk og praktisk kunnskap som kan komme til nytte før, under og etter en kritisk situasjon – selv om det overordnede målet alltid er at slike situasjoner ikke skal oppstå. Kurset vil gjøre deg trygg nok til å møte truende personer og situasjoner på en god måte. Du skal kunne gjøre gode vurderinger av disse situasjonene, forstå hva som kan dempe en farlig situasjon og ha verktøy som kan brukes for å unngå at situasjoner utvikler seg i en farlig retning. Du skal også utvikle en forståelse av hvor viktig det er å jobbe med dette i «fredstid», slik at din kompetanse på å møte skremmende situasjoner kan utvikles fortløpende. Videre vil du lære hva som påvirker personer i stressende situasjoner, og hvordan forstå og håndtere disse mekanismene. Kurset gir deg også en forståelse av hvorfor oppfølging er viktig etter trusler og vold, og hvordan du kan gi umiddelbar oppfølging etter en slik hendelse. Spilletid: ca. 1 time   Leksjoner Introduksjon til kurset Trusler og vold på arbeidsplassen Forebygging av trusler og vold Sikkerhet og trygghet Kommunikasjon som forebygger kritiske hendelser Toleransevinduet Å gjøre en god jobb Vurdering av risiko Selvregulering Dempende strategier Grensesetting Hva styrer våre valg?  Trusselsituasjoner Fysiske trusselsituasjoner I  Fysiske trusselsituasjoner II  Handlingsrom i kritiske situasjoner Oppfølging etter trusler og vold Oppsummering Pyramiden for voldsforebygging – en praktisk modell for å jobbe med forebygging av vold Hvordan kommunisere for å forebygge kritiske hendelser Hvordan vurdere risiko i møte med trusler om vold Hvordan bruke selvregulering i stressede situasjoner   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 3 dager 8 300 kr
22 May
23 Sep
Opplæring for virksomheter og bransjer som har avtalt kortere grunnopplæring enn 40 timer. [+]
Arbeidsmiljøsenteret er en ideel organisasjon som, siden 1936, har i samarbeid med medlemmene, arbeidslivets organisasjoner og myndighetene for å fremme et best mulig arbeidsmiljø i norske virksomheter.  Arbeidsmiljøsenteret har lang erfaring med å arrangere kurs for verneombud. Dette kurset gir en kortfattet innføring i de viktigste temaer innenfor helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, HMS, og er tilpasset virksomheter som har avtalt kortere opplæring er 40 timer.    Faglig innhold: Innføring i arbeidsmiljøloven Roller i arbeidsmiljøarbeidet Psykososialt arbeidsmiljø Systematisk HMS-arbeid   Kurset er tilpasset virksomheter og bransjer som har skriftlig avtale om kortere grunnopplæring enn 40 timer. Opplæringen gir en grunnleggende innføring i de viktigste temaene innenfor helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, HMS. Målet er at kurset skal gi deltakerne forståelse for hvordan HMS-arbeidet bør drives på arbeidsplassen. Et godt HMS-arbeid er viktig i arbeidet for økt trivsel og lavt sykefravær.   Er det flere i virksomheten som trenger denne opplæringen? Vi kommer gjerne til dere og holder kurset skreddersydd for din virksomhet. Ta kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no for et tilbud!   [-]
Les mer
Oslo 5 dager 20 200
23 Sep
22 Sep
Du lærer hvordan du kan bidra til å etablere et optimalt ergonomisk arbeidsmiljø og gode belysningsforhold på arbeidsplasser. [+]
Hva lærer du? Myndighetskrav i arbeidsmiljølovgivningen og hvordan virksomheter kan etterleve kravene og skape helsefremmende arbeidsplasser Hvordan lys kan påvirke helse og trivsel Utarbeidelse av behovsanalyser for lys på arbeidsplasser Planlegge og gjennomføre lysmålinger samt avdekke og forstå hva som er utilfredsstillende lysforhold Stille krav til belysningsanlegg for ulike typer arbeidsplasser og foreslå tiltak og løsninger for å sikre gode belysningsforhold Hvordan kartlegge og vurdere ergonomisk helsebelastning Initiere, fasilitere og gjennomføre risikovurderinger av ergonomiske forhold ved bruk av relevante vurderingsmodeller og analyseverktøy Stille ergonomiske krav ved innkjøp av maskiner og utstyr og i forbindelse med planlegging av arbeidsplasser Kunne bidra til å forebygge muskel- og skjelettplager i arbeidslivet Hva får du igjen for kurset? Bli i stand til å jobbe målrettet og effektivt med risikovurdering og håndtering av lys og ergonomi Kunne gi opplæring til ledere og medarbeider om lys og ergonomi Bli i stand til å foreslå forebyggende og risikoreduserende tiltak Tilfredsstille myndighetenes krav til risikovurdering og forebyggende arbeid Bidra til et fullt forsvarlig og helsefremmende arbeidsmiljø Kunne foreslå gode løsninger i forbindelse med planlegging av arbeidsplasser og ved innkjøp av arbeidsutstyr Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig Oslo 5 dager 20 200
10 Mar
Du lærer å arbeide med det organisatoriske og psykososiale arbeidsmiljøet i egen virksomhet. [+]
Hva lærer du? Prinsipper for organisering og ledelse av HMS-arbeidet Kravene som gjelder for organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø i lovverket Hva som kjennetegner helsefremmende arbeidsplasser og helsefremmende ledelse Hvilke faktorer i arbeidsmiljøet som påvirker det organisatoriske og psykososiale arbeidsmiljøet Risikofaktorer i forhold til organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø Ulike metoder for å kartlegge det organisatoriske og psykososiale arbeidsmiljøet Anerkjente metoder for ivaretakelse og videreutvikling av det organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø Hvilke faktorer som er viktige ved utvikling av god sikkerhetskultur Hva får du igjen for kurset? Du blir tryggere i din rolle som HMS-leder, og kan bidra til at det systematiske HMS-arbeidet også omfatter organisatoriske og psykososiale forhold Du blir kjent med faktorer som kan bidra til å utvikle en god sikkerhetskultur Du kan bidra til å utvikle et helsefremmende arbeidsmiljø ved å formidle hvilke faktorer som påvirker det organisatoriske og psykososiale arbeidsmiljøet, og hvordan anerkjente metoder kan benyttes for å styrke arbeidet Du kan veilede arbeidsgivere og ansatte i det systematiske HMS-arbeidet og i utvikling av god sikkerhetskultur Du kan planlegge, legge til rette for og gjennomføre risikovurderinger av organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø, samt bidra til at relevante risikoreduserende tiltak blir implementert Du kan ta initiativ til kartlegging av organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø, samt bidra til oppfølging og igangsetting av kunnskapsbaserte tiltak på bakgrunn av resultater fra kartlegging Du kan foreslå tiltak og bruk av relevant metodikk for å håndtere utfordrende situasjoner i arbeidsmiljøet Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 2 050 kr
Bedriftshelsetjenesten er en viktig ressurs i virksomhetens Akan-arbeid og den medisinsk faglige ressursen i individsaker. I vårt BHT-kurs fokuserer vi både på oppfølging... [+]
ØNSKER DU Å STYRKE FAGOMRÅDET I DIN BEDRIFT OG UT MOT KUNDENE?   Bedriftshelsetjenesten er en viktig ressurs i virksomhetens Akan-arbeid og den medisinsk faglige ressursen i individsaker. I vårt BHT-kurs fokuserer vi både på oppfølging, forebygging og helsefremmende arbeid i forbindelse med rus- eller avhengighetsproblematikk. Du sitter igjen med et nytt innblikk i hvordan du kan styrke bedriftene.   Hvem passer kurset for? Ansatte i BHT   Kurset er godkjent av NSF som meritterende med totalt 12 timer. Kurset er godkjent av Den norske legeforening med: 12 valgfrie kurspoeng for allmennmedisin, 9 for samfunnsmedisin, 12 for arbeidsmedisin. Kurset er godkjent av Norsk psykologforening med: 12 timer vedlikeholdskurs for psykologspesialister.   Hva går kurset ut på? To dager digitalt kurs Refleksjon og diskusjon Eksterne innledere Pris: 2.050,- Dato: 26. og 27. april 2023 kl. Start: kl. 9.00 første dag – avslutning kl. 15.30 siste dag. Dersom du ønsker mer kompetanse knyttet til å introdusere rus- og avhengighetsforebyggende arbeid i møte med virksomheter se vårt nettkurs «Akan på 1-2-3 for bedriftshelsetjenester». [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 8 900 kr
Lær hvordan du kan etablere et ledelsessystem for arbeidsmiljø i samsvar med ISO 45001:2018. [+]
Hva får du igjen for kurset? Innspill til hvordan kravene i standarden kan oppfylles i praksis, bla. utarbeidelse av dokumentert informasjon som standarden krever Kunne gjennomføre en prosess med innføring av ledelsessystem for arbeidsmiljø iht. ISO 45001 i alle typer av virksomheter Kunnskap om hva som kreves i forbindelse med implementering av standarden i egen bedrift og sertifiseringsprosessen Eksempler på hvordan virksomhetens kontekst kan identifiseres og dokumenteres  Innspill til hvordan virksomheten kan sikre ledelsens forpliktelser og arbeidstakermedvirkning Forståelse for sammenhengen mellom kontekst, risiko, arbeidsmiljøpolicy og arbeidsmiljømål Eksempler på aktiviteter som skal bidra til å forbedre virksomhetens prestasjoner og hvordan evaluere prestasjonene Mer enn bare standard – Derfor skal du velge oss! Våre kursledere har lederbakgrunn og lang praktisk erfaring fra HMS- og arbeidsmiljøarbeid. Det gjør dem i stand til å løfte kravene fra standarden opp til et praktisk nivå. Ikke bare kan de fortelle deg om kravene i standarden, men de gir deg verdifull kunnskap om hvordan du i praksis kan møte disse kravene – og ikke minst hvordan din bedrift kan bruke standarden til å forbedre sine prestasjoner. Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer. [-]
Les mer
3 dager 12 800 kr
Du får hjelp til selvhjelp i jussens irrganger, og lærer de viktigste lover og regler som gjelder i arbeidslivet. Videre vil du få innsikt i viktige prinsipper og kjen... [+]
Kurs i arbeidsrett. Arbeidsrett utgjør den grunnleggende plattform for forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker – og dermed også for alt personalarbeid. Dette kurset gjør deg kjent med arbeidslivets spilleregler, slik at du kan ha kontroll over praktiske situasjoner som dukker opp i løpet av et ansettelsesforhold. Kurset dekker: Oversikt over de viktigste lover, rettskilder og prinsipper innenfor arbeidsretten Arbeidsgivers styringsrett Arbeidsmiljølovens regler om ansettelse, blant annet adgangen til midlertidig ansettelse og bruk av prøvetid Arbeidsmiljølovens regler om fortrinnsrett Arbeidsmiljølovens regler om innleie Bruk av selvstendige oppdragstakere Likebehandlings- og diskrimineringsreglene Arbeidsmiljølovens regler om lønn og trekk i lønn Oversikt over arbeidsmiljølovens regler om arbeidstid Ferielovens regler om ferie og feriepenger Arbeidsmiljølovens og folketrygdlovens regler for oppfølgning av sykmeldte arbeidstakere Oversikt over arbeidsmiljølovens regler om kontrolltiltak og reglene om innsyn i e-post mv. Arbeidsmiljølovens regler om oppsigelse og avskjed Arbeidsmiljølovens regler om oppsigelse på grunn av virksomhetens forhold (nedbemanning) Permitteringsreglene Du vil få praktiske råd om hvordan typiske problemstillinger kan løses. Kurset gjennomføres med vekt på praktiske oppgaver som gir trening i bruken av gjeldende regelverk. Målgruppe:Kurset er beregnet på alle som ønsker en bred og praktisk innføring i arbeidsrett. Du vil ha godt utbytte av kurset både om du er ny på området eller om du har erfaring. I statlig sektor bør kurset følges opp med kurset i tjenestemannsrett,   [-]
Les mer
4 dager 8 500 kr
Turnusplanlegging er et omfattende prosjekt for å sikre et lovlig og systematisk arbeid som fungerer for både arbeidsgiver og ansatte. [+]
Turnusplanlegging er et omfattende prosjekt for å sikre et lovlig og systematisk arbeid som fungerer for både arbeidsgiver og ansatte.   Det er mange forskrifter innen straffebestemmelsene, overtidsbestemmelsene, ferieloven og helgedagsarbeid som skal følges, og det er viktig å oppfylle krav som stilles til arbeidsgiver og ansatte i den forbindelse. Utbytte Kurset i turnusplanlegging tar for seg bestemmelsene i dybde, og sørger for at deltagere har den kunnskapen som kreves for å tilrettelegge turnuser og drive turnusplanlegging i sine virksomheter. Programmet Notus vil bli brukt for å illustrere oppgavene. Overblikk over kurset Straffebestemmelsene i arbeidsmiljøloven Arbeidsmiljølovens kap.10 om arbeidstid Tariffavtalens bestemmelser om arbeidstid, med rettspraksis Gjøre oss ferdig med avtaleverket. Forskjøvet arbeidstid med oppgaver Helg- og høytidsavvikling Ferieloven Nye og betydelige endringer i arbeidsmiljøloven Turnusplanlegging en prosess i 5 trinn Helsemessige vurderinger i turnusplanlegging Metodikk og oppsett av bemanning – og turnusplaner. Oppgaver og gjennomgang av oppgavene Diskusjon ved oppsett av turnusplaner Primærgrupper og oppsett Års- og ønsketurnusproblematikk Kursform Kurset gjennomføres i seminararbeidsform med praktiske oppgaver Målgruppe Virksomhetens ledere, administrasjon og involverte i turnusplanlegging Kursholder Svein Arne Thrana – Turnusplanlegging Thrana [-]
Les mer
4 dager 9 700 kr
Kurs for alle som innehar eller skal inneha rolle som verneombud, medlemmer av AMU og ledere med ansvar for HMS-oppgaver. Når kurset er gjennomgått skal elevene ha fåt... [+]
MÅL: Etter gjennomført kurs skal deltakerne ha den nødvendige kompetansen arbeidsmiljøloven krever av verneombud, ledere og medlemmer i AMU, slik at de kan praktisere sine verv på en fullgod måte. MÅLGRUPPE: Verneombud, ledere, administrativt personell og medlemmer i AMU. FORKUNNSKAP: Ingen krav. VARIGHET: 4 dager fra kl 0815 til kl 1715/ ca. 40 timer. INNHOLD: Arbeidsmiljøloven med forskrifter og endringer Internkontroll og kvalitetssikring Arbeidgivers plikter i HMS sammenheng Fysiske miljøfaktorer Støy Belysning Klima Ergonomi Kjemiske miljøfaktorer Psykososialt arbeidsmiljø Ulykker og ulykkesforebyggende arbeid Vernetjenesten AKAN- rusforebyggende arbeid Gruppearbeid og presentasjon med relevante oppgaver rettet mot daglige utfordringer    [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 2 dager 8 990 kr
Dette kurset tilfredsstiller krav i arbeidsmiljøloven om obligatorisk/lovpålagt opplæring for bedrifter i SHA-bransjen (bygg og anlegg). [+]
Dette kurset tilfredsstiller krav i arbeidsmiljøloven om obligatorisk/lovpålagt opplæring for bedrifter i SHA-bransjen (bygg og anlegg). Kurset gir også en grundig introduksjon til SHA-begrepet og byggherreforskriften, og tar også for seg internkontroll, SHA-plan og systematisk HMS arbeid. Mer om kurset For mange hersker det forvirring rundt begrepene HMS og SHA som er et nyere begrep som kommer fra byggherreforskriften  fra 1995 og er et noe snevrere begrep enn HMS. SHA må sees i relasjon til spesifikke arbeidsprosjekter eller midlertidige og skiftende bygge - eller anleggsarbeid, når det gjelder sikkerhet, helse og arbeidsmiljø. Ettersom begge regelverkene må følges, vil det i bygg- og anleggsbransjen derfor stilles krav til både HMS og SHA-arbeid, men de kan koordineres, slik at internkontrollen inkluderer SHA-planer.  Alle med HMS- og lederansvar bør ha kjennskap til forskriften, i likhet med verneombud og andre med roller innen HMS.  Som aktør i bransjen er det viktig å forstå forskjellen mellom HMS og SHA, og hvordan disse skal følges hver for seg og sammen. Hvem Kurset tilfredsstiller kravet i arbeidsmiljøloven om opplæring for ledere, verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalget og andre med oppgaver, roller og ansvar innenfor helse, miljø og sikkerhet i bygg- og anleggsvirksomheter. Hva Kurset tar sikte på å lære deltakere å Identifisere og forebygge utfordringene på arbeidsplassen som er risikopreget og kan forårsake ulykker, og arbeidsforhold som truer helsen til de ansatte. I tillegg gis en grundig introduksjon til SHA-begrepet og byggherreforskriften. Når Hvis HMS-ansvarlige skal gjøre en god jobb må de få tilgang til god påkrevet relevant opplæring slik at kunnskap og evner og erfaring ivaretar helse, miljø sikkerhet og velferd.  Helse- og sikkerhetsvurderinger må gjøres når det innføres ny teknologi og arbeidsredskaper/maskiner og det er godt å vite hvordan man skal gjennomføre vernerunde forskriftsmessig, og hva man gjør når ulykker inntreffer. Sentrale temaer • Arbeidsmiljøloven og de seks arbeidsmiljøforskriftene • Internkontrollforskriften • Byggherreforskriften • Roller i HMS-arbeidet • Systematisk HMS-arbeid • SHA-plan • Ergonomi og fysisk arbeidsmiljø • Sykefraværsoppfølging • Rus og avhengighetsproblematikk • Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø GJENNOMFØRING Gruppeundervisning Selve kurset gjennomføres i gruppe over 2 dager. Gruppen er i seg selv en stor ressurs mye samlet erfaring. Vi legger opp til diskusjoner og gruppearbeid hvor erfaringslæring, gruppedeltagelse, praktiske gruppeoppgaver og refleksjoner legges til rette av kursholder. Denne delen er obligatorisk for alle. E-læring Obligatorisk for de som skal ha 40 timers opplæring tillegg / oppslagsverk / fordypning for andre. Kursbevis deles ut til alle deltakere. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 15 dager 38 900 kr
HMS-rådgiverskolen er en tilleggsopplæring innen HMS. Etter fullført opplæring vil deltakeren ha tilstrekkelige kunnskaper innen HMS til å kunne fungere som rådgiver, sak... [+]
Arbeidsmiljøsenteret har lang erfaring med opplæring innen HMS. HMS-rådgiverskolen bygger på de erfaringer som Arbeidsmiljøsenteret har utviklet etter å arrangert NHO’s Vernelederskolen i flere tiår. Arbeidsmiljøsenteret har ivaretatt og utviklet de viktigste og beste emnene fra tidligere år og satt dette i sammen til en 3 ukers HMS-rådgiverskole. Det faglige/pedagogiske innholdet blir en kombinasjon av faktalæring og prosesslæring, med vekt på deltakernes erfaringer og opplevelser. Arbeidsformen vil derfor veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser samt hjemmeoppgaver.   Faglig innhold:   Helhetsperspektivet på arbeidsmiljøet   ◦Hensikten med arbeidsmiljøloven◦Roller, oppgaver, ansvar, plikter   •Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø i et systematisk perspektiv   ◦Psykososialt arbeidsmiljø med hovedvekt på håndtering av personkonflikter/trakassering◦Megling i arbeidslivet◦Arbeidsmiljøutvikling/helsefremmende arbeidsplasser◦Tilrettelegging for arbeidstaker med redusert arbeidsevne◦Likestilling og diskriminering◦Handtering av rus og avhengighet i arbeidslivet   •Fysisk og kjemisk arbeidsmiljø◦Personlig verneutstyr◦Kjemisk helsefare◦Støy og vibrasjoner◦Inneklima◦Ergonomi   •Arbeidsrett◦Oppfølging av arbeidstaker◦Omstilling/nedbemanning   •Systematisk HMS-arbeid◦Risikovurdering og risikostyring◦Kartlegging/overvåking av arbeidsmiljø◦Revisjon   Hjemmeoppgaver Det blir hjemmeoppgaver som skal løses mellom kursukene. Oppgaven er orientert mot utfordringer i egen virksomhet. Deltakerne vil se på egen arbeidssituasjon, på samarbeidsrelasjoner og avhengighetsforhold samt de krav og forventninger som stilles til HMS-rådgiveren.  KursbevisEtter fullført 3-ukers skole, med aktiv deltakelse og innleverte hjemmeoppgaver, vil deltakerne få utlevert kursbevis. Program Detaljert program sendes ut etter opptaket til deltakeren.     [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 5 350 kr
30 Apr
16 Oct
Du får kunnskap om og innsikt i AMUs ulike roller og oppgaver, blant annet når AMU er rådgivende og når det kan fatte vedtak [+]
Arbeidsmiljøsenteret er en ideel organisasjon som, siden 1936, har i samarbeid med medlemmene, arbeidslivets organisasjoner og myndighetene for å fremme et best mulig arbeidsmiljø i norske virksomheter. Kurset "Arbeid i arbeidsmiljøutvalg - AMU" gir deg kunnskap om og innsikt i AMUs ulike roller og oppgaver, blant annet når AMU er rådgivende og når det kan fatte vedtak. Gjennom kurset blir du kjent med og får praktisk øvelse i hvordan AMU kan bli et effektivt samarbeidsorgan og en pådriver i arbeidsmiljøspørsmål, til beste for virksomheten og de ansatte.  Faglig innhold: AMUs rolle i arbeidsmiljøarbeidet Oppgaver og beslutningsmyndighet Rollefordeling internt i AMU Saksforberedelse Saksbehandling Møteavvikling  Kurset egner seg godt som bedriftsintern opplæring. Ta kontakt for pristilbud. [-]
Les mer