Alle kategorier
Du har valgt: Tingstadsvassen
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Tingstadsvassen )
 

Webinar 1 time 2 750 kr
04 Jun
12 Sep
03 Dec
Retningslinjer for virksomheten i aksjeloven § 6-12 beskriver alle sider ved dette begrepet: «retningslinjer» og viser eksempler, gir tips og råd. [+]
MEDLEMSKURS: Retningslinjer for virksomheten i aksjeloven § 6-12 (Gratis for medlemmer) Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Kursinnhold: Styrets ansvar for organisering av selskapet i Aksjeloven § 6-12 Hvorfor styret bør vurdere å etablere retningslinjer Hva menes med «retningslinjer» i lovgivningen? Grunner til at styret bør påse utarbeidelse av retningslinjer Fundament for styring og ledelse/ansvarsbegrensende prosess Hvem utvikler retningslinjene og hva kan de omfatte? Verdien i og for selskapet av gjennomtenkte retningslinjer for drift Retningslinjenes oppdragende og retningsgivende effekt Retningslinjer i praksis – definere og bestemme omfang og områder Eksempler fra andre selskaper og tips og råd   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Nettkurs 75 minutter 5 600 kr
PRINCE2 Agile Foundation gir forståelse for hvordan man bruker PRINCE2 i kombinasjon med smidige metoder. Gjennom sertifiseringen lærer du hvordan PRINCE2s prinsipper, pr... [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 50 spørsmål skal besvares, og du består ved 55% korrekte svar (dvs 28 av 50 spørsmål). Deltakerne har 1 time og 15 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige Forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
Nettkurs 10 000 kr
Nettkurs uten samlinger med nettressurser. [+]
Kurset passer for: deg som har design og håndverk vg1 eller formgivingsfag grunnkurs samt fellesfagene/allmennfagene fra vg1 og vg2/grunnkurs og vk-1. deg som har lang praksis i yrket og som ønsker å ta fagprøven (praksiskandidat).   Kursets innhold er: Felles programfag: Aktiviseringsfag - Administrasjonsfag Nettkurs uten samlinger med nettressurser.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:          3 innleveringer Pris:                Felles programfag: Kr. 10.000,- ekskl. lærebøker og eksamensavgift (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i  avdragsgebyr pr. avdrag)   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av mapper til retting. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Det er i alt 3 innleveringer – 1 for hvert fag i tillegg til en tverrfaglig oppgave • Kurset er i tråd med læreplanens kompetansemål.   Det følger med ulike nettressurser som du kan benytte så mye og så ofte du vil.   Lånekassen Utdanningen er godkjent for lån og stipend i Lånekassen. For å få lån omgjort til stipend kreves det at deltaker avlegger privatisteksamen i samtlige fag som utgjør 4 eksamener eller avlegger den teoretiske prøven som inngår i fagprøven.   Eksamensform  Privatisteksamen etter gjeldende regler. Oppmelding elektronisk: www.privatistweb.no Fører frem til fagbrev.   Fagprøven som praksiskandidat: Fagprøven består av en teoretisk del og en praktisk del. Dette gjelder for praksiskandidater – de som har minst 5 års godkjent praksis fra yrket, avlegger teoretisk del av fagprøve i tillegg til den praktiske fagprøven.  Det kreves ikke dokumentert praksis for å avlegge den teoretiske prøven.  For å kunne fremstille seg til den praktiske del av fagprøven kreves det dokumentasjon på 5 års godkjent praksis. Praksis vurderes av fylkeskommunen hvor du bor.   Fagprøven for de som følger skolemodellen (lærlinger): Har du allmennfagene fra ordinær videregående skole, anbefaler vi deg å ta privatisteksamen i samtlige programfag for vg1 og vg2. Du kan da søke lærlingeplass for 2 år. De som er lærlinger må ta eksamen i hvert enkelt fag for vg1 og for vg2 i tillegg til teoretisk og praktisk fagprøve.   Om jobben Som aktivitør skal du legge til rette for kreative aktiviteter for ulike brukergrupper som eldre, psykisk utviklingshemmede og psykisk- eller fysisk funksjonshemmede. Aktivitetene kan for eksempel være husflids- og handverksaktiviteter, fysiske aktiviteter av ulike slag, eller dagligdagse gjøremål.    Målsettingen er å opprettholde eller å forbedre brukernes funksjonsnivå bade fysisk, psykisk og intellektuelt.    Vanlige arbeidsoppgaver for en aktivitør er: • planlegge,lede, gjennomføre aktiviteter • vurdere og dokumentere aktiviteter • utvikle, kvalitetssikre og markedsføre aktiviteter   Personlige egenskaper Som aktivitør bør du være kreativ og ha evne til a finne praktiske løsninger på utfordringer som dukker opp. Kommunikasjon, forståelse og evne til a komme kontakt med ulike typer mennesker er også typiske egenskaper ved aktivitøren. Tillegg må du ha kunnskap om menneskets naturlige utvikling, førstehjelp og enkel sykdomslære.   Hvor jobber aktivitøren? Som aktivitør kan du jobbe i ulike helseinstitusjoner, hjemmebaserte tjenester, kultur- og fritidssektoren, rusomsorgen, skole, SFO, frivillighetssentralen eller i private vernede bedrifter. Som aktivitør jobber du ofte med eldre, psykisk utviklingshemmede, funksjonshemmede, barn, ungdom og andre grupper med behov for rehabilitering.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com [-]
Les mer
Nettkurs 12 måneder 13 200 kr
Realfag passer for deg som trenger å forbedre karakteren i faget, eller som trenger fordypning for videre studier på høgskole eller universitet. [+]
Ingeniørpakken gir til sammen 2 realfagspoeng og passer for deg som vil bli ingeniør, men som mangler fag eller må forbedre fagene. Har du studiekompetanse, men mangler realfag for å kunne søke opptak ved ingeniørhøyskoler? Fagene du trenger, er matematikk R1 og R2 og fysikk 1. Her kan du prøve Matematikk eller Fysikk (gratis) Gjennomføring NettstudierDu bestemmer hva, hvor og når du vil lære. Her får du varierte leksjoner i form av tekster, video, quiz, podcast, veiledning og oppgaver. Du har alltid kontakt med din personlige lærer hos K2. Målet er å gjøre deg best mulig forberedt til eksamen. Her kan du prøve alle kursene (gratis) Din digitale læringsplattform Den nettbaserte læringsportalen til K2 er tilpasset både mobil, nettbrett og pc. Det gir deg enkelt tilgang til å studere faget på en engasjerende og spennende måte, uansett hvor du er.  Eksamen Som deltaker ved K2 er du privatist og må ta eksamen i fagene for å få karakter. Oppmeldingsfristene er normalt 15. september og 1.februar. Plattform for oppmelding til eksamen kan variere fra fylke til fylke. Se fylkesoversikt her. Husk at betaling av eksamensavgiften skjer ved oppmelding.  Velg Ingeniørpakken og få tilgang til Fysikk 1, Matematikk R1 og Matematikk R2 i 12 måneder. Du velger selv når du vil ta eksamen.  Fysikk 1, eksamen nov/des eller mai/juni Matematikk R1, eksamen nov/des eller mai/juni Matematikk R2, eksamen nov/des eller mai/juni Veien videre Om du har generell studiekompetanse (GENS) og velger å ta fagene fysikk 1 og matematikk R1 og R2 som privatist, da oppfyller du opptakskravene til flere studier, inkludert ingeniørstudier. Se praktisk info for frister og opptak til universitet og høyskole. Gratis veiledning Er du usikker på hva som skal til for å få studiekompetanse, ta gjerne kontakt med oss for gratis veiledning. Vi har veiledere med mange års erfaring som står klare til å hjelpe deg!Ønsker du mer informasjon om kurset velg "Send meg info"-knappen under. Vil du chatte med oss, så klikk på ikonet nederst i høyre hjørne. Lånekassestøtte Utdanningen er godkjent i lånekassen. Søk direkte via lanekassen.no.For mer informasjon se nettsiden vår under Praktisk info. Støtteordninger Er du organisert i en fagforening, kan du i de fleste fagforeningene søke støtte til utdanning. Dersom du er organisert bør du sjekke med din fagforening om muligheter for støtte, frister og hvordan du søker. Forkunnskaper Du må ha fullført grunnskole eller tilsvarende opplæring. Minoritetsspråklige bør ha minimum B1-nivå i norsk muntlig og skriftlig. Dersom du har behov for å lære mer norsk før du starter på utdanning har vi norskkurs på forskjellig nivå (A1-B2). Språkkursene er digitale med personlig oppfølging fra lærer. Se alle kurs her Krav til utstyr Som deltaker på K2 Nettstudier kan du bruke både mobil, nettbrett og PC når du tar kurset.Til eksamen må du ha tilgang til PC. I tillegg trenger du PC-versjonen av Office eller tilsvarende programmer. Se her hva du har tilgang til av nettbaserte ressurser på eksamen. Praktisk info Du finner svar på ofte stilte spørsmål på nettsiden vår under praktisk info.   [-]
Les mer
Nettkurs 60 minutter 5 600 kr
MSP er et globalt anerkjent rammeverk for beste praksis programledelse. [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 60 spørsmål skal besvares, og du består ved 60% korrekte svar (dvs 36 riktige av 60 spørsmål). Deltakerne har 60 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
Nettkurs 90 minutter 6 000 kr
Denne modulen er bindeleddet mellom den praktiske (Managing Professional) og den strategiske (Strategic Leader) sertifiseringsstrømmen, og er del av begge disse to. [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 40 spørsmål skal besvares, og du består med 70% riktige svar (dvs. 28 av 40). Deltakerne har 1 time og 30 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.  Nødvendige forkunnskaper: Bestått ITIL Foundation sertifisering Gjennomført godkjent kurs/e-læring [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer
15 Oct
Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene [+]
Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene - Faglig rettet digitalt fellesmøte   Tirsdag 15.10.24 kl 17:00 - 19:00 på Teams    Program:   Velkommen og kort om programmet - Bjarne Aamodt Orientering om Styreforeningen og Styresenteret AS - Karl Ibsen Kjønnsbalanse og mangfold i styrerommet - Karl Ibsen og Ingvild Ragna Myhre   Pause   "Anbefalingen" for SMB (Den ideelle foreningen CORPRT/ Tenketanken lanserte 15.02.24 anbefalinger for verdiskapende styrearbeid for SMB) - Ewout Vidar Top "Styrescore" fra Board Ability AS (tidligere Corprt AS) - nytt opplegg for rating av en persons kvalifikasjoner for styreverv, bl.a. basert på bruk av KI, også lansert 15.02.24  - Ewout Vidar Top Avrunding og takk for i dag - Bjarne Aamodt   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 5 timer 1 890 kr
Hvordan ha fokus på å lede, være en god rollemodell for andre ansatte og barna, samt ha fokus på faglig innhold i hverdagen i barnehagen? [+]
Dette todelte kurset handler om å styrke og bevisstgjøre pedagogiske ledere i arbeidet med å utvikle den pedagogiske praksisen, gjennom systematisk sammenheng mellom planlegging og dokumentasjon. Her presenteres verktøy som pedagogiske ledere kan benytte for å strukturere det pedagogiske arbeidet i barnehagen.Kursinnhold – 19. oktober – Del 1Barnehagefaglig kompetanse: Hva betyr det i praksis? Hvordan deler vi kompetansen med våre medarbeidere? Hvordan kan vi legge til rette for systematisk veiledning? Kursinnhold – 1. november – Del 2Planlegging: Hvem planlegger vi for? Hva planlegger vi? – lek, aktivitet, dagsrytme, konflikthåndtering, påkledning..? Hvordan får vi barna med i planleggingen? Dokumentasjon: Hvordan dokumenterer vi det vi planlegger? Hvordan evaluerer vi gjennomføring av planene? Hva reflekterer vi over og hvordan gjør vi det? Hvordan får vi barna med på refleksjon og vurdering? Fokus er på pedagogiske lederes utfordringer og muligheter knyttet til ny pedagognorm, med vekt på praktisk kunnskap.Ta kurset sammen med en eller flere pedagogkollegaer – diskuter og reflekter underveis og i etterkant!Når du melder deg på til del 1, blir du automatisk påmeldt del 2.Kurset arrangeres i delingsplattformen Teams, som er en del av Microsoft 365.  Kursholder Cathrine Ask er barnehagelærer med videreutdanning i veiledning og hovedfag i praktisk kunnskap. Hun har jobbet 25 år i barnehage på alle nivåer, og undervist i pedagogikk på universitet og på barne- og ungdomsarbeiderfag. Cathrine jobber nå med et forskningsprosjekt om barns medvirkning i Bodø kommune og veileder styrere i ulike prosjekter i andre kommuner. Hun har lang fartstid som kursholder og veileder. Cathrine Ask har skrevet bøkene «Hverdagslæring i barnehagen», «Rammeplanen og hverdagen i barnehagen» og «Medarbeider i barnehagen». Dette kurset kan også bestilles lokalt, med mulighet for tilpasninger av omfang og innhold.Ta kontakt med oss: bro@aof.no eller tlf. 970 43 390. Kurspriser ved bestilling (fysisk oppmøte eller nettkurs): 2 timer: fra kr 16 900 (inntil 50 deltakere)3 timer: fra kr 19 900 (inntil 50 deltakere)4 timer: fra kr 22 900 (inntil 50 deltakere)6 timer: fra kr 26 900 (inntil 50 deltakere) [-]
Les mer
Nettkurs 12 måneder 7 900 kr
Kurset vil gi deg en dypere forståelse av PRINCE2 sine prosesser, temaer og teknikker samt hvordan disse kan tilpasses ulike prosjekters omgivelser og forutsetninger. Kur... [+]
The Practitioner is the second of two examinations that you are required to pass to become a Registered PRINCE2 Practitioner. The examination measures whether a candidate can demonstrate sufficient ability to apply and tailor PRINCE2 to the running and managing of a project. A successful Practitioner candidate should, with suitable direction, be able to start applying the method to a real project.  PRINCE2 themes Business case Organisation Plans Risk Quality Change Progress Plus activity-based case study Processes All PRINCE2® Practitioner Online courses on this page are offered by ILX Group an ATO of AXELOS Limited. PRINCE2® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.   Learning outcomes By the end of the PRINCE2 Practitioner e-learning course you should be able to: *Apply the PRINCE2 principles in context*Apply and tailor relevant aspects of PRINCE2 themes in context*Apply and tailor relevant aspects of PRINCE2 processes in context Course overview Processes:*Starting up a project*Initiating a project*Controlling a stage*Managing product delivery*Managing a stage boundary*Directing a project*Closing a project*PRINCE2 walkthrough * PRINCE2 Practitioner exam simulator* Practitioner sample papers Also includes...* The PRINCE2 template manager- A comprehensive collection of document templates to kick-start your implementation of PRINCE2* Glossary of terms * Frequently asked questions* Training guide to assist you with your study* Exam style questions and rationale Target audience Project managers and aspiring project managersIt is also relevant to other key staff involved in the design, development and delivery of projects, including:*Project board members (e.g. senior responsible owners)*Team managers (e.g. product delivery managers)*Project assurance (e.g. business change analysts)*Project support (e.g. project and programme office personnel)*Operational line managers/staff Pre-requisites In order to sit the PRINCE2 Practitioner examination you must provide proof of having passed one of the following: *PRINCE2 Foundation*Project Management Professional (PMP)®*Certified Associate in Project Management (CAPM)®*IPMA Level A (Certified Projects Director)*IPMA Level B® (Certified Senior Project Manager)*IPMA Level C® (Certified Project Manager)*IPMA Level D® (Certified Project Management Associate) Only current certifications will qualify as a pre-requisite What's included? * 12 months online access to our accredited PRINCE2 Practitioner course* PRINCE2 Practitioner exam: valid for 12 months from purchase date. Exam must be taken online via remote proctor* Full tutor support, plus many additional resources to help put PRINCE2 into practice* PRINCE2 Practitioner exam simulator* PRINCE2 process map   Exam format The format of the Practitioner exam is as follows:* 150 minute exam duration* 68 questions* Open book (official PRINCE2 manual only)* 38/68 required to pass = 55% pass mark [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 750 kr
07 Jun
Det snakkes mye om bærekraft, men omsettes dette nok til konkret handling? I dette komprimerte kurset får du viktige tips og råd til nettopp dette. [+]
MEDLEMSKURS: Bærekraft – fra ord til handling  Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Bærekraft er et stort og omfattende fagfelt som påvirker så og si alle funksjoner i selskapet. Her finnes det mange muligheter for forretningsutvikling og innovasjon samtidig kommer det mange krav en virksomhet må tilpasse seg. I dette kurset får du råd og tips til hvordan man kan sikre at man fokuserer på det vesentligste, både med hensyn til forretningsmuligheter og reguleringer. Videre hvordan man får etablert konkrete handlingsplaner og rapporterer på dette.   Formålet med kurset: Formålet med kurset er å gi en oversikt over de viktigste elementene man bør fokusere på for å utnytte muligheter og tilfredsstille de krav og reguleringer som er og som kommer.   Målgruppe for kurset: Dette kurset er for styremedlemmer, ledere og bærekraftansvarlige som ønsker å få en oversikt over bærekraftsfaget   Kursinnhold: Ansvaret for bærekraft Bærekraftstrategi versus bærekraftig strategi Bærekraft som driver for forretningsutvikling og forretningsmodellinnovasjon Bærekraft fra ord til handling – tiltaksplanen Verktøy og programvare Rapportering og sertifisering   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Nettkurs 4 uker 1 900 kr
Liker du å male? Da kan dette nettkurset være noe for deg! [+]
Liker du å male? Eller ønsker du å male mer, men vet ikke hvor du skal begynne? Kanskje du vil overraske noen med et unikt og personlig kunstverk, slik som det nedenfor? Da kan dette kurset være noe for deg! Du vil lære over 4 ulike teknikker i dette 4-delte onlinekurset.   Slik er modulene delt opp: Modul 1 Lær å lage stenciler av ansikter. Dette er noe du kan bruke til å lage gaver til noen du er glad i, til deg selv, eller kanskje du vil selge noen bilder? Uansett hva som er målet, jeg viser deg hvert eneste trinn mot det beste resultatet. Jeg begynner med å fortelle litt om teknikken, så hvilke bilder som egner seg. Jeg går skritt for skritt gjennom hvordan du gjør dette uten å måtte bruke Photoshop eller dyre programmer. Metoden kan også brukes på putevar, klær og andre overflater. Eksempler på hva du lærer i modul 1   Modul 2 Akrylmaling er tema i denne modulen. Du vil lære å trikse med akryl, jeg viser deg ulike teknikker jeg selv bruker mye. Disse teknikkene kan du også mikse og bruke sammen med mixed media eller stencilkunst. Eksempler på hva du lærer i modul 2   Modul 3 Her vil du lære om alkoholblekk. Dette er veldig gøy, men det er fort gjort å bli ør i huet ;) Se hvordan kunsten så å si blir til av seg selv! Du kan bruke monokrome farger eller ikke. Det blir fine resultater uansett.  Eksempler på hva du lærer i modul 3   Modul 4 I den siste modulen lærer du om "mixed media". Her er det også mange muligheter. Du kan også lage personlige bilder som er supre presanger, eller din egen kunst. Det vi gjør er å blande foto og maling, veldig gøy! Denne metoden kan du også bruke på vegg. Eksempler på hva du lærer i modul 4   Praktisk info om kurset: Oppstart: Når du selv ønsker det, året rundt! Du får tilgang til 4 moduler med leksjoner Du kan maile dersom du har spørsmål Du får tilgang til en lukket facebookgruppe med andre kursdeltagere, der du kan dele dine egne kreasjoner og spørsmål  Du tar modulene når det passer DEG best, online eller offline Du har 6 måneder på å fullføre kurset, rekker du det ikke kan du laste ned innholdet [-]
Les mer
Nettkurs 950 kr
Det er stor sannsynlighet for at du en eller annen gang kommer først til et skadested, eller kommer i en situasjon der en eller flere personer trenger medisinsk hjelp. Da... [+]
Det er stor sannsynlighet for at du en eller annen gang kommer først til et skadested, eller kommer i en situasjon der en eller flere personer trenger medisinsk hjelp. Da er det din plikt å hjelpe. E-læringskurset Førstehjelp for bygg og anlegg viser deg hvordan du utfører livreddende førstehjelp, som å sikre frie luftveier, utføre hjerte- og lungeredning (HLR), stanse store blødninger og forebygge mot nedkjøling inntil profesjonelle helsearbeidere ankommer. E-læringskurset tar også for seg hvilke arbeidsulykker som kan oppstå i forbindelse med arbeid på bygge- og anleggsplasser, og om meldeplikt ved alvorlig personskade eller dødsfall som skjer i forbindelse med arbeid. E-læringskurset inneholder en test. Når denne er bestått får du tilgang til et kursbevis. − Kjeden som redder liv består av ulike tiltak som må utføres tidligst mulig av deg som førstehjelper. − Det er dine handlinger som kan utgjøre forskjellen mellom liv og død for den skadede eller syke. − For å bidra med rask behandling, er det viktig å ha aktuelt førstehjelpsutstyr lett tilgjengelig. − Som førstehjelper ved ulykker er det viktig at du først og fremst tenker på din egen sikkerhet. − Skadestedet må sikres før du setter i gang med førstehjelp, slik at du selv ikke kommer til skade. − Deretter må du ringe medisinsk nødtelefon 1-1-3, mens du får oversikt over situasjonen. − Sett mobilen på høyttaler, så får du veiledning og hjelp underveis. − Få hjelp av andre, organiser arbeidet og fordel oppgaver. − Gi livreddende førstehjelp inntil profesjonelle helsearbeidere ankommer. − Når en person er livløs, skal du starte hjerte- og lungeredning (HLR) umiddelbart. − Dette for å holde blodsirkulasjonen og pusten i gang i påvente av en hjertestarter. − Et tidlig strømstøt fra en hjertestarter kan ofte få hjertet til å begynne å slå igjen. − Andre skader kan være blødninger, brannskader, bruddskader, hode-, nakke- og ryggskader, strømskader og øyeskader. − Akutte sykdommer kan være hjertekrampe (angina), hjerteinfarkt, hjerneslag, astma, diabetes (sukkersyke) og kramper. [-]
Les mer
Analyse med Pivottabeller og Power Pivot [+]
Dette er et spesialkurs som fokuserer på analyse av store datasett ved hjelp av Pivottabell og Power Pivot, samt formelbasert analyse. Målet er å få frem styrker og svakheter ved de forskjellige metodene, og å se litt på hvilke forutsetninger som påvirker valg av løsning. For å ha utbytte av dette kurser forutsettes at man er vant bruker av Excel. Pivot og Power Pivot blir gjennomgått fra begynnelsen, så man trenger ikke være kjent med disse verktøyene fra før. Betingede formler kan være ganske krevende, så det er en fordel å være litt trygg på formelskriving. I en kurssituasjon blir selvsagt kurset tilpasset deltagernes nivå og forkunnskaper. I kurset gjennomgås bl.a.: Kontroll/gjennomgang av en del sentral funksjonalitet – bl.a. absolutte, relative og blandede referanser. Sammendrag av data fra flere ark i samme eller flere arbeidsbøker, bl.a. gjennomgående summering og tabulering v.hj.a. INDIREKTE-funksjonen. Betingende sammendrag v.hj.a. matriseformler og funksjoner Modifisere datasett med FINN.RAD, FINN.KOLONNE, matriseformler og andre teknikker Pivottabell, hvor vi bl.a. ser på: Sette sammen data fra forskjellige grunnlag før pivotering Vise dataserie på forskjellige måter (sum, gjennomsnitt, prosentfordelt, etc.) Hvordan foreta beregninger rett i pivottabellen, f.ex. inntekter – kostnader = resultat Pivottabell hvor datagrunnlaget er oppdelt i flere forskjellige Pivottabell rett mot en spørring i en database Power Pivot Forskjeller (og likheter) med «vanlig» Pivottabell Når forlater vi den vanlige pivottabellen til fordel for Power Pivot? Fordeler og ulemper med Pivot og Power Pivot. Lage Power Pivot-tabell med data fra flere forskjellige datasett. [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i grunnleggende Excel med Tore Søfting. Lær riktig bruk, og bli mer effektiv i regneark. [+]
  Mestre de vanligste formlene og funksjonene i Excel Få oversikt og kontroll i regneark Kunne håndtere lister og tabeller Bli trygg på at det du lager i systemet er korrekt Etablere effektive arbeidsmetoder og rutiner Dette kurset gir deg grunnleggende kunnskap om Excel. Riktig bruk av systemet vil gjøre at du effektiviserer din arbeidshverdag og minimerer manuell jobbing i systemet. Du får en god forståelse av hvordan du kan bruke Excel, og får tips på smarte hurtigtaster og arbeidsmetoder i systemet. Kurset passer for deg som har liten erfaring med Excel, og som ønsker å få en oversikt over mulighetene. Det passer også for deg som har gjort deg litt kjent med systemet, men som ønsker å jobbe mer effektivt. Det legges vekt på å lære de viktigste funksjonene i systemet og innarbeide gode rutiner.  Leksjoner Hva er Excel? (VEDLEGG) Håndtere vinduer i Excel Sortering av lister Filtrering av lister Identifisere og fjerne duplikater Sammendrag av lister Beregninger i regneark – de fire regneartene Funksjonen SUMMER Sentrale funksjoner – MIN, STØRST og GJ.SNITT Kopiering av formler Å låse celler – bedre utnyttelse av referanser Spore logisk sammenheng Sammendrag av data over flere ark Funksjonen FINN.RAD Funksjonen HVIS.FEIL Tid i Excel Validering og beskyttelse av regnark Importproblemer Importproblemer – å miste ledende null Dele og sammenføye innhold Grafiske fremstillinger av tall Lag tradisjonelle grafer Lag grafer med to verdiakser Grunnleggende om pivottabeller Ta frem fakta fra pivottabeller [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 690 kr
På webinaret går vi gjennom oppsett og presentasjonsopplevelser i Microsoft Teams møter. [+]
På webinaret går vi gjennom oppsett og presentasjonsopplevelser i Microsoft Teams møter. Teams er i rask utvikling og spesielt på presentasjonsfronten har det skjedd store endringer i det siste. Dette webinaret tar for seg alternativer i oppsett av møtet, tildele riktige roller og skape den beste presentasjonsopplevelsen for deltakerne. Opprette Teams-møter – via Outlook eller Teams | Ad Hoc møter | Kanalmøter | Innstillinger for møtet – i innkallelsen | Innstillinger og administrasjon av møtet – når møtet er i gang i Teams | Visninger | Presentere/dele – hva og hvordan| Presentasjonsvisninger | Teksting | Opptak | Møtenotater – før, under og etter Pris: 1690 kroner [-]
Les mer