Alle kategorier
Du har valgt: Hagalund
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Hagalund )
 

Test test [+]
Test test [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 590 kr
Årlig gjennomgang av FSE inkludert førstehjelp - Nettkurs. For personell som arbeider nær ved elektriske anlegg og betjener elektrisk utstyr [+]
Målsetting: Forebygge at personell som arbeider nær ved elektriske anlegg og betjener elektrisk utstyr ikke blir utsatt for ulykker som er forårsaket av kortslutning (lysbue) eller strømgjennomgang i et lavspenningsanlegg. Deltakerne vil også få opplæring i hvordan man skal opptre hvis en kommer opp i en ulykke forårsaket av elektrisk strøm, samt teoretisk opplæring i førstehjelp (HLR). Kurset er i henhold til: Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav iht. FSE-forskriftens §§ 2 og 3 og DSB`s Elsikkerhet nr. 73 og 84 for ikke sakkyndig personell som skal arbeide med enkle driftsoppgaver. Årlig repetisjon er et myndighetskrav, ref. FSE-forskriften § 7.   Læremål: Etter gjennomført kurs skal deltakerne ha en bevisst holdning til elsikkerhet, slik at antall personskader og skader på materiell pga. elektrisk strøm blir redusert. FSE opplæring skal gi kunnskap om regelverk og instruksjoner, enkle vedlikeholdsoppgaver, hvordan betjene et elektrisk anlegg med blant annet sikringer og motorvern, risikovurdering og planlegging, jordfeilproblematikk og faremomenter, bruk av måleinstrumenter, bruk av verneutstyr og til slutt melding om ulykker og opplæring i førstehjelp ved strømulykker. Del 1 – FSE Instruert personell Elsikkerhet – hvorfor så viktig? Myndighetskrav FSE-forskriften Ansvarsforhold Instruert personell – definisjoner – ansvar Overordnet planlegging Risikovurdering Strømgjennomgang Melding om ulykker Ulykker og statistikk Kortslutning og lysbueskader Bruk av verneutstyr Feilsøking Jordfeilproblematikk Faremomenter Teknisk opplæring Del 2 - førstehjelp Opptreden på skadestedet Prioritering og behandling Elektriske skader  -  Fallskader Skader ved strømgjennomgang (rytmeforstyrrelser i hjerte) Lysbueskader Brannskader Hvordan HLR skal utføres De mest alminnelige akutte sykdommer Alminnelig reaksjon når krisesituasjoner oppstår   [-]
Les mer
6 timer 1 500 kr
C#is very useful. [+]
C# is a power language. [-]
Les mer
Nettkurs 150 minutter 5 600 kr
PRINCE2 Agile® Practitioner tar utgangspunkt i den mest tidsaktuelle og relevante vinklingen av smidig tilnærminger, og rammeverket inkluderer en rekke smidige metoder, s... [+]
Du vil få tilsendt en sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.  Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er casebasert med 50 tilknyttede multiple choice-spørsmål, og du består ved 66% korrekte svar (dvs 30 av 50 spørsmål). Deltakerne har 2 timer og 30 minutter til rådighet på eksamen.  Dette er en åpen bok eksamen. Nødvendige forkunnskaper: PRINCE2® Agile Foundation eller PRINCE2® Foundation sertifisering [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 750 kr
04 Jun
12 Sep
03 Dec
Retningslinjer for virksomheten i aksjeloven § 6-12 beskriver alle sider ved dette begrepet: «retningslinjer» og viser eksempler, gir tips og råd. [+]
MEDLEMSKURS: Retningslinjer for virksomheten i aksjeloven § 6-12 (Gratis for medlemmer) Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Kursinnhold: Styrets ansvar for organisering av selskapet i Aksjeloven § 6-12 Hvorfor styret bør vurdere å etablere retningslinjer Hva menes med «retningslinjer» i lovgivningen? Grunner til at styret bør påse utarbeidelse av retningslinjer Fundament for styring og ledelse/ansvarsbegrensende prosess Hvem utvikler retningslinjene og hva kan de omfatte? Verdien i og for selskapet av gjennomtenkte retningslinjer for drift Retningslinjenes oppdragende og retningsgivende effekt Retningslinjer i praksis – definere og bestemme omfang og områder Eksempler fra andre selskaper og tips og råd   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Nettkurs 40 minutter 5 600 kr
MoP®, er et rammeverk og en veiledning for styring av prosjekter og programmer i en portefølje. Sertifiseringen MoP Foundation gir deg en innføring i porteføljestyring me... [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 50 spørsmål skal besvares, og du består ved 50% korrekte svar (dvs 25 av 50 spørsmål). Deltakerne har 40 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
5 dager 20 200
03 Feb
Du lærer hvordan virksomheter kan jobbe systematisk med ytre miljø for å være i samsvar med relevant regelverk. [+]
Hva lærer du? Du lærer hvordan systematisk arbeid med å redusere miljøpåvirkningen kan bidra til en mer bærekraftig utvikling, og at kontinuerlig forbedring av miljøprestasjonen vil bidra til å fremme virksomhetens samfunnsansvar. Hva du får igjen for kurset Du blir i stand til å bistå virksomheter med å redusere kostnader knyttet til avfall og energiforbrukDu blir i stand til å bruke miljøarbeid aktivt for å forbedre omdømmet Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettkurs 75 minutter 5 600 kr
PRINCE2 Agile Foundation gir forståelse for hvordan man bruker PRINCE2 i kombinasjon med smidige metoder. Gjennom sertifiseringen lærer du hvordan PRINCE2s prinsipper, pr... [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 50 spørsmål skal besvares, og du består ved 55% korrekte svar (dvs 28 av 50 spørsmål). Deltakerne har 1 time og 15 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige Forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig Oslo 4 dager 19 200 kr
10 Jun
16 Jun
Du lærer å gjennomføre HMS-revisjoner på en effektiv og virkningsfull måte [+]
Du skal etter kurset: Kjenne til ulike metoder for å overvåke det systematiske HMS-arbeidet i virksomheten Kunne gjennomføre HMS-revisjoner basert på ISO 19011:2018 Være revisjonsleder og revisor i forbindelse med revisjoner av ledelsessystemer og internkontrollsystemer  Hva lærer du: Hvordan gjennomføre revisjoner med bruk av den internasjonalt anerkjente revisjonsmetoden NS-EN ISO-19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer Forskjeller og likheter mellom revisjon i henhold til ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 og forskrift om systematisk HMS-arbeid (Internkontrollforskriften) Alle faser i revisjonsprosessen: Planlegge, utføre, kontrollere og korrigere Om revisjonsfunn, rapportering og oppfølging Hvordan bruke revisjoner i kontinuerlig forbedringsarbeid Revisjonsprinsipper og kompetansekrav til revisor Om etiske retningslinjer og fortrolighet Ulike metoder for systematisk overvåking av internkontrollen Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettkurs 12 måneder 13 200 kr
Realfag passer for deg som trenger å forbedre karakteren i faget, eller som trenger fordypning for videre studier på høgskole eller universitet. [+]
Ingeniørpakken gir til sammen 2 realfagspoeng og passer for deg som vil bli ingeniør, men som mangler fag eller må forbedre fagene. Har du studiekompetanse, men mangler realfag for å kunne søke opptak ved ingeniørhøyskoler? Fagene du trenger, er matematikk R1 og R2 og fysikk 1. Her kan du prøve Matematikk eller Fysikk (gratis) Gjennomføring NettstudierDu bestemmer hva, hvor og når du vil lære. Her får du varierte leksjoner i form av tekster, video, quiz, podcast, veiledning og oppgaver. Du har alltid kontakt med din personlige lærer hos K2. Målet er å gjøre deg best mulig forberedt til eksamen. Her kan du prøve alle kursene (gratis) Din digitale læringsplattform Den nettbaserte læringsportalen til K2 er tilpasset både mobil, nettbrett og pc. Det gir deg enkelt tilgang til å studere faget på en engasjerende og spennende måte, uansett hvor du er.  Eksamen Som deltaker ved K2 er du privatist og må ta eksamen i fagene for å få karakter. Oppmeldingsfristene er normalt 15. september og 1.februar. Plattform for oppmelding til eksamen kan variere fra fylke til fylke. Se fylkesoversikt her. Husk at betaling av eksamensavgiften skjer ved oppmelding.  Velg Ingeniørpakken og få tilgang til Fysikk 1, Matematikk R1 og Matematikk R2 i 12 måneder. Du velger selv når du vil ta eksamen.  Fysikk 1, eksamen nov/des eller mai/juni Matematikk R1, eksamen nov/des eller mai/juni Matematikk R2, eksamen nov/des eller mai/juni Veien videre Om du har generell studiekompetanse (GENS) og velger å ta fagene fysikk 1 og matematikk R1 og R2 som privatist, da oppfyller du opptakskravene til flere studier, inkludert ingeniørstudier. Se praktisk info for frister og opptak til universitet og høyskole. Gratis veiledning Er du usikker på hva som skal til for å få studiekompetanse, ta gjerne kontakt med oss for gratis veiledning. Vi har veiledere med mange års erfaring som står klare til å hjelpe deg!Ønsker du mer informasjon om kurset velg "Send meg info"-knappen under. Vil du chatte med oss, så klikk på ikonet nederst i høyre hjørne. Lånekassestøtte Utdanningen er godkjent i lånekassen. Søk direkte via lanekassen.no.For mer informasjon se nettsiden vår under Praktisk info. Støtteordninger Er du organisert i en fagforening, kan du i de fleste fagforeningene søke støtte til utdanning. Dersom du er organisert bør du sjekke med din fagforening om muligheter for støtte, frister og hvordan du søker. Forkunnskaper Du må ha fullført grunnskole eller tilsvarende opplæring. Minoritetsspråklige bør ha minimum B1-nivå i norsk muntlig og skriftlig. Dersom du har behov for å lære mer norsk før du starter på utdanning har vi norskkurs på forskjellig nivå (A1-B2). Språkkursene er digitale med personlig oppfølging fra lærer. Se alle kurs her Krav til utstyr Som deltaker på K2 Nettstudier kan du bruke både mobil, nettbrett og PC når du tar kurset.Til eksamen må du ha tilgang til PC. I tillegg trenger du PC-versjonen av Office eller tilsvarende programmer. Se her hva du har tilgang til av nettbaserte ressurser på eksamen. Praktisk info Du finner svar på ofte stilte spørsmål på nettsiden vår under praktisk info.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 1 dag 1 650 kr
Hensikten med farlig småverktøy- og maskiner kurset er å gi de personer som jobber med verktøy og maskiner kunnskaper om sikker bruk, vedlikehold og daglig kontroll. [+]
Hensikten med farlig småverktøy- og maskiner kurset er å gi de personer som jobber med verktøy og maskiner kunnskaper om sikker bruk, vedlikehold og daglig kontroll. Du skal også kunne bruke utstyret slik at uhell og ulykker i forbindelse med bruk kan unngås. Vi skaper en bevisst holdning til de farene som kan oppstå, og hvordan disse kan unngås. Bidra med å legge forholdene til rette for en trygg og sikker arbeidsplass. Kurset kan tas som online selvstudie eller i klasserom    Kursets målsetning: Målsettingen med opplæringen er at personen som gis opplæring, tilegner seg grunnleggende kunnskaper om sikker bruk av forskjellige typer "farlig småverktøy" som det kan være risiko for skade på liv og helse ved feil bruk.   MÅLGRUPPE: Personell som i sitt daglige virke vil komme til å benytte eller benytter småverktøy som kan anses som farlig ved bruk. "FARLIG SMÅVERKTØY" Arbeidsutstyr underlagt dokumentert sikkerhetsopplæring gjelder nå alt arbeidsutstyr som anses særlig farlig, eller som krever særlig forsiktighet ved bruk. Den opplæring som blir gitt skal kunne dokumenteres."FARLIG SMÅVERKTØY"Her er noen eksempler på verktøy som det kan være risiko for skade på liv og helse ved feil bruk. VinkelslipereSpikerpistolKappsagVinkelsagMotorsag Eller annet arbeidsutstyr som anses som risikofyldt ved bruk og hvor det trengs opplæring i.h.t krav i forskriftene til Arbeidstilsynet. MYNDIGHETSKRAV: ARBEIDSMILJØLOVEN ARBEIDSTILSYNET Forskrift om organisering, ledelse og medvikrning. 1355 - Best nr. 701Kapittel 8:  Krav til opplæring § 8.1 FORSKRIFT OM UTFØRELSE AV ARBEID -  1357 - BEST NR. 703 For arbeidsutstyr som arbeidsgiver etter risikovurdering finner at krever særlig forsiktighet ved bruk, kan det bare benyttes arbeidstakere som har dokumentert sikkerhetsopplæring. KAPITTEL 10:  §10-1 og § 10-2 FORSKRIFT NR. 703 -  KAPITTEL 10:  §10-1 og § 10-2 Dokumentasjon: Det utstedes kursbevis ved gjennomført kurs.   Om du ønsker kurs holdt på Engelsk eller Portugisisk/Spansk send oss en mail på: kontakt@mtkskolen.no så ordner vi det raskt! [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 100 timer 23 900 kr
Da kan fagbrev som yrkessjåfør være noe for deg!Yrkessjåføren jobber med transport av personer og varer, håndtering og sikring av la... [+]
Da kan fagbrev som yrkessjåfør være noe for deg!Yrkessjåføren jobber med transport av personer og varer, håndtering og sikring av last og personer, lasting og lossing, service og kundebehandling. I tillegg må yrkessjåføren kunne foreta ruteplanlegging, planlegge og gjennomføre oppdrag, håndtere transportdokumenter og drive enklere vedlikehold og klargjøring av utstyr. Sentrale arbeidsområder for en yrkessjåfør er: - transport av personer og varer - håndtering og sikring av last og personer - lasting og lossing - service og kundebehandling - ruteplanlegging - planlegging og gjennomføring av oppdrag - håndtering av transportdokumenter og dokumenter for grensepassering - vedlikehold og klargjøring av utstyr Opplæringen er en komprimert og praksisnær opplæring tilrettelagt for voksne deltakere, og kurset skal forberede og kvalifisere deltagerne teoretisk for å avlegge nødvendige eksamener innen yrkessjåførfaget.Det er ingen krav til faglige forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om deltakeren har noen års erfaring fra yrket. Gjennomføring: Kurset er en kveld i uken. Undervisningen foregår i virtuelt klasserom (kurset gjennomføres i sanntid/samtidig) med faglærere som har engasjement for faget. Vi benytter digital læringsplattform TEAMS, hvor det legges ut fagstoff, oppgaver og gis vurderinger. Påmeldte deltakere må ha pc med kamera og mikrofon, innlogging vil bli tilsendt. Finansiering Dersom du er medlem i en fagforening vil du i mange tilfeller kunne søke om stipend til utdanning. En del fagforeninger gir stipend gjennom LOs Utdanningsfond.  Har du ikke rettigheter i LOs utdanningsfond har blant annet Fagforbundet og Handel og kontor egne stipendordninger. Ta kontakt med din fagforening for å få mer informasjon om dine muligheter [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
14 May
12 Jun
11 Sep
Belønningsmodeller, opsjoner og aksjeprogram for ansatte - gir deg et bredt og grundig fundament omkring dette tema. [+]
Belønningsmodeller, opsjoner og aksjeprogram for ansatte   Ulike belønningsmodeller har vært benyttet gjennom århundrer i jobbsammenheng på de aller fleste ledernivåer i forretningslivet.   For alvor begynte belønningsmodeller å ta mer moderne former, og ble aktualisert for den jevne medarbeider, med Henry Ford og samlebåndsproduksjonens tidsalder.    Hvilke ulike belønningsmodeller bør du kjenne til og vurdere i de enkelte sammenhenger og hvordan vurdere incentiver og program / løsninger opp mot de resultater man ønsker å appellere til at oppnås?   Skal vi ha individuelle, team/avdelingsbaserte løsninger, felles bedriftsbonus eller kombi-modeller?    Flere og flere undersøkelser understøtter videre at eierskap i egen bedrift kan ha betydelig effekt på trivsel, innsats og engasjement for og fra dine medarbeidere. Dette er derav hovedtema for dette kurset: aksjer, opsjoner, tegningsretter og eierskapsmodeller som motivasjonsfaktor.   Mange virksomheter har ulike ordninger og spesialprogram for nøkkelmedarbeidere, ledende ansatte og styremedlemmer.    Aksjebasert avlønning omfatter ulike former for ordninger og transaksjoner med oppgjør, bonus eller fordeler i form av aksjer eller opsjoner på fremtidige aksjer.   Opsjonene eller tegningsretter kan gi ansatte en mulighet og en rett, men ikke noen plikt, til å tiltre / kjøpe eller tegne aksjer til en på forhånd fastsatt pris eller rabattert kurs.   Regnskapsmessig behandles mange slike ordninger som økonomiske fordeler som fordel vunnet ved arbeid, fordelen (underkurs/rabatt) skal beskattes og bokføres som kostnad i regnskapet mm.   For "oppstartsselskaper", fra 2022 definert hele 10 år tilbake i tid, finnes derimot veldig gunstige løsninger for ansatt eierskap, faktisk blant Europas beste løsninger, her i lille Norge.    I dette kurset skal vi se på ulike belønningsmodeller i form av aksjeprogram, opsjonsordninger og tegningsretter samt tilliggende områder.  Tema som berøres er modeller, innregning, måling, skattlegging, fordelsbetraktningen, arbeidsgiveravgift, endring eller kansellering av ordninger og opsjoner i konsernforhold.   Kursinnhold: Belønningsmodeller og incentivprogrammer i forretningslivet generelt Resultatbaserte modeller på individ - team - avdeling eller selskapsnivå Bonus og provisjonsmodeller - erfaringer og "pluss og minus" Hva er opsjoner og aksjeprogram i utgangspunktet? Hvorfor benytte opsjons- og aksjeprogram. Alternative modeller, systemer og program Praktiske eksempler fra ulike bedrifter A, B, C aksjer / ulike aksjeklasser og mulige modeller i den sammenheng Vedtekter, selskapsavtaler og aksjonæravtaler og viktige sammenhenger opp mot opsjons- og aksjeprogrammer. Innregning og beregning i forbindelse med opsjoner. Måling og resultatavhengige prinsipper med utløsende virkning Endring, kansellering, Regnskapsmessig behandling av opsjoner og aksjeprogram. Skattemessige forhold for rettighetshaver og / eller mottaker.   Målgruppe: Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlem, ansatte eller andre som er interessert i å lære mer om opsjoner og aksjeprogram i arbeidsforhold.    [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudie 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Adresser og pekere, pekere og tabeller, det frie lageret, operator overloading, konstruktører og destruktører, templates, introduksjon til STL, RTTI og exceptions. [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Programmeringserfaring i et eller flere objektorienterte programmeringsspråk Innleveringer: 8 bestemte øvinger kreves godkjent for å få gå opp til eksamen. Personlig veileder: ja Vurderingsform: 4 timer skriftlig eksamen. Ansvarlig: Else Lervik Eksamensdato: 05.12.13         Læremål: KUNNSKAPERKandidaten:- kan definere begrepene pekere og referanser og forholdet mellom pekere og tabeller- kan redegjøre for hva konstruktører og destruktører er, og kan forklare når det er nødvendig å lage dem.- kan gjøre rede for «overloading» av operatorer- kan forklare begrepet «templates» og hvordan det brukes- kan forklare behovet for Standard Template Library og hva det inneholder- kan forklare bruken av RTTI og Exceptions FERDIGHETER:Kandidaten:- kan lage programmer i C++ som demonstrerer bruk av pekere, «overloading», templates, RTTI, exceptions og elementer fra Standard Template Library- kan lage programmer i C++ som bruker pekere og det frie lageret på en forsvarlig måte og med nødvendig opprydding GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- er opptatt av at som profesjonell yrkesutøver skal man lage programmer som skal lette arbeidet for andre yrkesutøvere eller generelt være til nytte for folk og samfunn Innhold:Adresser og pekere, pekere og tabeller, det frie lageret, operator overloading, konstruktører og destruktører, templates, introduksjon til STL, RTTI og exceptions.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag C++ for programmerere 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer