Sogn og Fjordane
Du har valgt: Årdal
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Årdal )
 

Webinar 1 time 2 750 kr
04 Jun
12 Sep
03 Dec
Retningslinjer for virksomheten i aksjeloven § 6-12 beskriver alle sider ved dette begrepet: «retningslinjer» og viser eksempler, gir tips og råd. [+]
MEDLEMSKURS: Retningslinjer for virksomheten i aksjeloven § 6-12 (Gratis for medlemmer) Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Kursinnhold: Styrets ansvar for organisering av selskapet i Aksjeloven § 6-12 Hvorfor styret bør vurdere å etablere retningslinjer Hva menes med «retningslinjer» i lovgivningen? Grunner til at styret bør påse utarbeidelse av retningslinjer Fundament for styring og ledelse/ansvarsbegrensende prosess Hvem utvikler retningslinjene og hva kan de omfatte? Verdien i og for selskapet av gjennomtenkte retningslinjer for drift Retningslinjenes oppdragende og retningsgivende effekt Retningslinjer i praksis – definere og bestemme omfang og områder Eksempler fra andre selskaper og tips og råd   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Nettkurs 12 måneder 13 200 kr
Realfag passer for deg som trenger å forbedre karakteren i faget, eller som trenger fordypning for videre studier på høgskole eller universitet. [+]
Ingeniørpakken gir til sammen 2 realfagspoeng og passer for deg som vil bli ingeniør, men som mangler fag eller må forbedre fagene. Har du studiekompetanse, men mangler realfag for å kunne søke opptak ved ingeniørhøyskoler? Fagene du trenger, er matematikk R1 og R2 og fysikk 1. Her kan du prøve Matematikk eller Fysikk (gratis) Gjennomføring NettstudierDu bestemmer hva, hvor og når du vil lære. Her får du varierte leksjoner i form av tekster, video, quiz, podcast, veiledning og oppgaver. Du har alltid kontakt med din personlige lærer hos K2. Målet er å gjøre deg best mulig forberedt til eksamen. Her kan du prøve alle kursene (gratis) Din digitale læringsplattform Den nettbaserte læringsportalen til K2 er tilpasset både mobil, nettbrett og pc. Det gir deg enkelt tilgang til å studere faget på en engasjerende og spennende måte, uansett hvor du er.  Eksamen Som deltaker ved K2 er du privatist og må ta eksamen i fagene for å få karakter. Oppmeldingsfristene er normalt 15. september og 1.februar. Plattform for oppmelding til eksamen kan variere fra fylke til fylke. Se fylkesoversikt her. Husk at betaling av eksamensavgiften skjer ved oppmelding.  Velg Ingeniørpakken og få tilgang til Fysikk 1, Matematikk R1 og Matematikk R2 i 12 måneder. Du velger selv når du vil ta eksamen.  Fysikk 1, eksamen nov/des eller mai/juni Matematikk R1, eksamen nov/des eller mai/juni Matematikk R2, eksamen nov/des eller mai/juni Veien videre Om du har generell studiekompetanse (GENS) og velger å ta fagene fysikk 1 og matematikk R1 og R2 som privatist, da oppfyller du opptakskravene til flere studier, inkludert ingeniørstudier. Se praktisk info for frister og opptak til universitet og høyskole. Gratis veiledning Er du usikker på hva som skal til for å få studiekompetanse, ta gjerne kontakt med oss for gratis veiledning. Vi har veiledere med mange års erfaring som står klare til å hjelpe deg!Ønsker du mer informasjon om kurset velg "Send meg info"-knappen under. Vil du chatte med oss, så klikk på ikonet nederst i høyre hjørne. Lånekassestøtte Utdanningen er godkjent i lånekassen. Søk direkte via lanekassen.no.For mer informasjon se nettsiden vår under Praktisk info. Støtteordninger Er du organisert i en fagforening, kan du i de fleste fagforeningene søke støtte til utdanning. Dersom du er organisert bør du sjekke med din fagforening om muligheter for støtte, frister og hvordan du søker. Forkunnskaper Du må ha fullført grunnskole eller tilsvarende opplæring. Minoritetsspråklige bør ha minimum B1-nivå i norsk muntlig og skriftlig. Dersom du har behov for å lære mer norsk før du starter på utdanning har vi norskkurs på forskjellig nivå (A1-B2). Språkkursene er digitale med personlig oppfølging fra lærer. Se alle kurs her Krav til utstyr Som deltaker på K2 Nettstudier kan du bruke både mobil, nettbrett og PC når du tar kurset.Til eksamen må du ha tilgang til PC. I tillegg trenger du PC-versjonen av Office eller tilsvarende programmer. Se her hva du har tilgang til av nettbaserte ressurser på eksamen. Praktisk info Du finner svar på ofte stilte spørsmål på nettsiden vår under praktisk info.   [-]
Les mer
Nettkurs 75 minutter 5 600 kr
PRINCE2 Agile Foundation gir forståelse for hvordan man bruker PRINCE2 i kombinasjon med smidige metoder. Gjennom sertifiseringen lærer du hvordan PRINCE2s prinsipper, pr... [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 50 spørsmål skal besvares, og du består ved 55% korrekte svar (dvs 28 av 50 spørsmål). Deltakerne har 1 time og 15 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige Forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
Nettkurs 60 minutter 5 600 kr
MSP er et globalt anerkjent rammeverk for beste praksis programledelse. [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 60 spørsmål skal besvares, og du består ved 60% korrekte svar (dvs 36 riktige av 60 spørsmål). Deltakerne har 60 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer
15 Oct
Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene [+]
Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene - Faglig rettet digitalt fellesmøte   Tirsdag 15.10.24 kl 17:00 - 19:00 på Teams    Program:   Velkommen og kort om programmet - Bjarne Aamodt Orientering om Styreforeningen og Styresenteret AS - Karl Ibsen Kjønnsbalanse og mangfold i styrerommet - Karl Ibsen og Ingvild Ragna Myhre   Pause   "Anbefalingen" for SMB (Den ideelle foreningen CORPRT/ Tenketanken lanserte 15.02.24 anbefalinger for verdiskapende styrearbeid for SMB) - Ewout Vidar Top "Styrescore" fra Board Ability AS (tidligere Corprt AS) - nytt opplegg for rating av en persons kvalifikasjoner for styreverv, bl.a. basert på bruk av KI, også lansert 15.02.24  - Ewout Vidar Top Avrunding og takk for i dag - Bjarne Aamodt   [-]
Les mer
Nettkurs 90 minutter 6 000 kr
Denne modulen er bindeleddet mellom den praktiske (Managing Professional) og den strategiske (Strategic Leader) sertifiseringsstrømmen, og er del av begge disse to. [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 40 spørsmål skal besvares, og du består med 70% riktige svar (dvs. 28 av 40). Deltakerne har 1 time og 30 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.  Nødvendige forkunnskaper: Bestått ITIL Foundation sertifisering Gjennomført godkjent kurs/e-læring [-]
Les mer
Nettkurs 10 000 kr
Nettkurs uten samlinger med nettressurser. [+]
Kurset passer for: deg som har design og håndverk vg1 eller formgivingsfag grunnkurs samt fellesfagene/allmennfagene fra vg1 og vg2/grunnkurs og vk-1. deg som har lang praksis i yrket og som ønsker å ta fagprøven (praksiskandidat).   Kursets innhold er: Felles programfag: Aktiviseringsfag - Administrasjonsfag Nettkurs uten samlinger med nettressurser.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:          3 innleveringer Pris:                Felles programfag: Kr. 10.000,- ekskl. lærebøker og eksamensavgift (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i  avdragsgebyr pr. avdrag)   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av mapper til retting. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Det er i alt 3 innleveringer – 1 for hvert fag i tillegg til en tverrfaglig oppgave • Kurset er i tråd med læreplanens kompetansemål.   Det følger med ulike nettressurser som du kan benytte så mye og så ofte du vil.   Lånekassen Utdanningen er godkjent for lån og stipend i Lånekassen. For å få lån omgjort til stipend kreves det at deltaker avlegger privatisteksamen i samtlige fag som utgjør 4 eksamener eller avlegger den teoretiske prøven som inngår i fagprøven.   Eksamensform  Privatisteksamen etter gjeldende regler. Oppmelding elektronisk: www.privatistweb.no Fører frem til fagbrev.   Fagprøven som praksiskandidat: Fagprøven består av en teoretisk del og en praktisk del. Dette gjelder for praksiskandidater – de som har minst 5 års godkjent praksis fra yrket, avlegger teoretisk del av fagprøve i tillegg til den praktiske fagprøven.  Det kreves ikke dokumentert praksis for å avlegge den teoretiske prøven.  For å kunne fremstille seg til den praktiske del av fagprøven kreves det dokumentasjon på 5 års godkjent praksis. Praksis vurderes av fylkeskommunen hvor du bor.   Fagprøven for de som følger skolemodellen (lærlinger): Har du allmennfagene fra ordinær videregående skole, anbefaler vi deg å ta privatisteksamen i samtlige programfag for vg1 og vg2. Du kan da søke lærlingeplass for 2 år. De som er lærlinger må ta eksamen i hvert enkelt fag for vg1 og for vg2 i tillegg til teoretisk og praktisk fagprøve.   Om jobben Som aktivitør skal du legge til rette for kreative aktiviteter for ulike brukergrupper som eldre, psykisk utviklingshemmede og psykisk- eller fysisk funksjonshemmede. Aktivitetene kan for eksempel være husflids- og handverksaktiviteter, fysiske aktiviteter av ulike slag, eller dagligdagse gjøremål.    Målsettingen er å opprettholde eller å forbedre brukernes funksjonsnivå bade fysisk, psykisk og intellektuelt.    Vanlige arbeidsoppgaver for en aktivitør er: • planlegge,lede, gjennomføre aktiviteter • vurdere og dokumentere aktiviteter • utvikle, kvalitetssikre og markedsføre aktiviteter   Personlige egenskaper Som aktivitør bør du være kreativ og ha evne til a finne praktiske løsninger på utfordringer som dukker opp. Kommunikasjon, forståelse og evne til a komme kontakt med ulike typer mennesker er også typiske egenskaper ved aktivitøren. Tillegg må du ha kunnskap om menneskets naturlige utvikling, førstehjelp og enkel sykdomslære.   Hvor jobber aktivitøren? Som aktivitør kan du jobbe i ulike helseinstitusjoner, hjemmebaserte tjenester, kultur- og fritidssektoren, rusomsorgen, skole, SFO, frivillighetssentralen eller i private vernede bedrifter. Som aktivitør jobber du ofte med eldre, psykisk utviklingshemmede, funksjonshemmede, barn, ungdom og andre grupper med behov for rehabilitering.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 4 dager 24 000 kr
MS-500 MICROSOFT 365 SECURITY ADMINISTRATOR [+]
COURSE OVERVIEW This course is comprised of the following Microsoft Official Curriculum modules: MS-500T01 Managing Microsoft 365 Identity and Access, MS-500T02 Implementing Microsoft 365 Threat Protection, MS-500T03 Implementing Microsoft 365 Information Protection and MS-500T04 Administering Microsoft 365 Built-in Compliance.   MS-500T01 Managing Microsoft 365 Identity and Access Help protect against credential compromise with identity and access management. In this course you will learn how to secure user access to your organization’s resources. Specifically, this course covers user password protection, multi-factor authentication, how to enable Azure Identity Protection, how to configure Active Directory federation services, how to setup and use Azure AD Connect, and introduces you to Conditional Access. You will also learn about solutions for managing external access to your Microsoft 365 system.   MS500T02 Implementing Microsoft 365 Threat Protection Threat protection helps stop damaging attacks with integrated and automated security. In this course you will learn about threat protection technologies that help protect your Microsoft 365 environment. Specifically, you will learn about threat vectors and Microsoft’s security solutions for them. You will learn about Secure Score, Exchange Online protection, Azure Advanced Threat Protection, Windows Defender Advanced Threat Protection, and how to use Microsoft 365 Threat Intelligence. It also discusses securing mobile devices and applications. The goal of this course is to help you configure your Microsoft 365 deployment to achieve your desired security posture.   MS500T03 Implementing Microsoft 365 Information Protection Information protection is the concept of locating and classifying data anywhere it lives. In this course you will learn about information protection technologies that help secure your Microsoft 365 environment. Specifically, this course discusses information rights managed content, message encryption, as well as labels, policies and rules that support data loss prevention and information protection. Lastly, the course explains the deployment of Microsoft Cloud App Security.   MS500T04 Administering Microsoft 365 Built-in Compliance Internal policies and external requirements for data retention and investigation may be necessary for your organization. In this course you will learn about archiving and retention in Microsoft 365 as well as data governance and how to conduct content searches and investigations. Specifically, this course covers data retention policies and tags, in-place records management for SharePoint, email retention, and how to conduct content searches that support eDiscovery investigations. The course also helps your organization prepare for Global Data Protection Regulation (GDPR).   Virtual Learning   This interactive training can be taken from any location, your office or home and is delivered by a trainer. This training does not have any delegates in the class with the instructor, since all delegates are virtually connected. Virtual delegates do not travel to this course, Global Knowledge will send you all the information needed before the start of the course and you can test the logins. TARGET AUDIENCE This course is for the Microsoft 365 security administrator role. This role collaborates with the Microsoft 365 Enterprise Administrator, business stakeholders and other workload administrators to plan and implement security strategies and ensures that the solutions comply with the policies and regulations of the organization. COURSE CONTENT Module 1: User and Group Security This module explains how to manage user accounts and groups in Microsoft 365. It introduces you to Privileged Identity Management in Azure AD as well as Identity Protection. The module sets the foundation for the remainder of the course.   Module 2: Identity Synchronization This module explains concepts related to synchronizing identities. Specifically, it focuses on Azure AD Connect and managing directory synchronization to ensure the right people are connecting to your Microsoft 365 system.   Module 3: Federated Identities This module is all about Active Directory Federation Services (AD FS). Specifically, you will learn how to plan and manage AD FS to achieve the level of access you want to provide users from other directories.   Module 4: Access Management This module describes Conditional Access for Microsoft 365 and how it can be used to control access to resources in your organization. The module also explains Role Based Access Control (RBAC) and solutions for external access.   Module 5: Security in Microsoft 365 This module starts by explaining the various cyber-attack threats that exist. It then introduces you to the Microsoft solutions to thwart those threats. The module finishes with an explanation of Microsoft Secure Score and how it can be used to evaluate and report your organizations security posture.   Module 6: Advanced Threat Protection This module explains the various threat protection technologies and services available in Microsoft 365. Specifically, the module covers message protection through Exchange Online Protection, Azure Advanced Threat Protection and Windows Defender Advanced Threat Protection.   Module 7: Threat Intelligence This module explains Microsoft Threat Intelligence which provides you with the tools to evaluate and address cyber threats. You will learn how to use the Security Dashboard in the Microsoft 365 Security and Compliance Center. It also explains and configures Microsoft Advanced Threat Analytics.   Module 8: Mobility This module is all about securing mobile devices and applications. You will learn about Mobile Device Management and how it works with Intune. You will also learn about how Intune and Azure AD can be used to secure mobile applications.   Module 9: Information Protection This module explains information rights management in Exchange and SharePoint. It also describes encryption technologies used to secure messages. The module introduces how to implement Azure Information Protection and Windows Information Protection.   Module 10: Data Loss Prevention This module is all about data loss prevention in Microsoft 365. You will learn about how to create policies, edit rules, and customize user notifications.   Module 11: Cloud Application Security This module is all about cloud app security for Microsoft 365. The module will explain cloud discovery, app connectors, policies, and alerts.     [-]
Les mer
8 timer
Dette er et praktisk og teoretisk endags-seminar om grunnleggende fiberoptikk. Her dekkes det viktigste man trenger for å jobbe med fiberoptiske løsninger og systemer. [+]
På dette kurset ser vi både teoretisk og praktisk på oppbyggingen av en fiber og de helt grunnleggende komponentene som konnektorer, dempeledd og transceivere. Det blir en forklaring av optiske effektnivåer inkludert dB-skalaen. De viktigste begrensningene for optisk transport blir diskutert og demonstrert og man lærer å sette opp et enkelt dempingsbudsjett. Det blir også en kort introduksjon til CWDM. Viktigheten av renslighet blir diskutert og ulike rensemetoder demonstrert.    Ta kontakt dersom du vil vite mer [-]
Les mer
Nettkurs 4 875 kr
Reiseleder er et av kursene på Reiselivsskolen. Kurset gir en praktisk innføring i de fleste oppgavene reiseledere kommer bort i og inneholder mange gode råd og tips for ... [+]
Kurset er laget for deg som har gode språkkunskaper og ønsker å arbeide som reiseleder i Norge eller utlandet. Som reiseleder bør du være servicebevisst, fleksibel, og flink til å organisere. Du bør også like høyt arbeidstempo. Kurset beskriver vanlige arbeidsoppgaver med fokus på forberedelse før avreise, manus, formidling av informasjon, innsjekking, dagsprogram, samarbeid med lokale guider og arbeidsoppgaver etter reisen. Reiseleder består av følgende 3 studieenheter: Vanlige arbeidsoppgaver Cruise og elvecruise Rundreiser og destinasjoner [-]
Les mer
Nettstudie 4 semester
Kunnskap studenten tilegner seg i studiet Barn med særskilte behov er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn med s... [+]
Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på barn med særskilte behov og deres rettigheter. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Barn med særkilte behov   [-]
Les mer
Nettkurs 3 dager 14 900 kr
Build your skills as a high-performing team member of an Agile Release Train (ART) and learn about the critical role that Scrum Master plays in a SAFe® implementation. T... [+]
  The course covers facilitation of cross-team interactions in support of program execution and relentless improvement. It enhances the Scrum paradigm with an introduction to scalable engineering and DevOps practices, the application of Kanban to facilitate the flow of value, and supporting interactions with architects, product management, and other critical stakeholders in the larger program and enterprise contexts. The course also offers actionable tools for building high-performing teams and explores practical ways of addressing Agile and Scrum anti-patterns in the enterprise.     YOU WILL LEARN TO - Describe Scrum in a SAFe enterprise- Facilitate Scrum events- Facilitate effective Iteration execution- Support effective Program Increment execution- Support relentless improvement- Coach Agile teams for maximum business results- Support DevOps implementation ONLINE TRAINING - SMALL CLASS: 12 attendees max- Four short days – from 10:00 AM – 02:30 PM- Homework before class to increase the benefits of the training- Online discussions and feedback on exercises- Additional help for certification and exam TOPICS COVERED - Introducing Scrum in SAFe- Characterizing the role of the Scrum Master- Experiencing Program Increment planning- Facilitating Iteration execution- Finishing the Program Increment- Coaching the Agile team WHO WILL BENEFIT? This class is intended for people new to the role of Scrum Master, or people wanting to better understand the role and how it fits in a SAFe enterprise, attendees typically include - New of existing Scrum Masters- Team Leads- Release Train Engineers PREREQUISITES All are welcome to attend the course, regardless of experience. However, the following prerequisites are highly recommended for those who intend to take the SAFe® Scrum Master (SSM) certification exam: - Familiarity with Agile concepts and principles- Awareness of Scrum, Kanban, and Extreme Programming (XP)- Working knowledge of software ad hardware development processes EXAM DETAILS - Exam name: SAFe® 4 Scrum Master Exam – or – SAFe® 5 Scrum Master Exam- Exam format: Multiple choice; Multiple select- Exam delivery: Web-based (single-browser), closed book, no outside assistance, timed- Exam access: Candidates can access the exam within the SAFe Community Platform upon completion of the SAFe® Scrum Master course- Exam duration: Once the exam begins, candidates have 90 minutes (1.5 hours) to complete the exam- Number of questions : 45- Passing score : SSM 4 = 33 out of 45 (73%); SSM 5 = 34 out of 45 (75%)- Language: English- Exam cost: First exam attempt is included as part of the course registration fee if the exam is taken within 30 days of course completion. Each retake attempt costs $50.- Retake policy: Second attempt on exam (first retake) can be done immediately after first attempt. Third attempt requires a 10-day wait. Fourth attempt requires a 30-day wait. [-]
Les mer
Nettstudie 11 800 kr
Med utgangspunkt i automasjon i bygg lærere du I denne utdanningen lærer du om grunnleggende programmering i HTML, Python, og JavaScript, mobilapp-utvikling, samt prosjek... [+]
Koding automasjon i bygg Denne fagskole utdanningens innhold tilsvarer 5 studiepoeng og utdanning er på nettet.  Maksimalt antall studieplasser er 25. Utdanningen er praktisk tilrettelagt, slik at du kan anvende teori og kunnskap i praksis. Du vil få mulighet til å jobbe med reelle og aktuelle problemstillinger, og du vil få tilbakemelding fra erfarne fagfolk. Læremateriellet består av video, podkaster, resyme av fagstoff, artikler, forskningsrapporter, foredrag, presentasjon av fagstoff, samt quizer og annet. Læremateriellet du får tilgang til er på en LMS som er under kontinuerlig utvikling og oppdatering. Du får ett års tilgang til læremateriell, etter at utdanningen er ferdig, på Learning Management System (LMS) I denne utdanningen lærer du om: Installere Python på egen PC (Spyder): Veiledning for hvordan du installerer Python og Spyder IDE for å utvikle Python-programmer. Introduksjon til programmering i: HTML: Grunnleggende om HTML-strukturer og webutvikling. Python: Introduksjon til grunnleggende programmeringskonsepter, inkludert: Variabler og Datatyper: Opprettelse og bruk av variabler med ulike datatyper som heltall (integers), desimaltall (floats), strenger (strings), lister (lists), tupler (tuples), og dictionaries (dictionaries). Operatorer: Bruk av matematiske, sammenlignings-, og logiske operatorer for beregninger og verdikomparasjoner. Løkker: Implementering av kontrollstrukturer som if-setninger, for- og while-løkker, samt avvikshantering med try og except for å styre programflyten. Funksjoner: Definisjon og anvendelse av funksjoner for å organisere koden i moduler og forbedre lesbarheten og vedlikeholdbarheten. Input og Output: Håndtering av datainnlesning fra bruker og datavisning til skjermen. Moduler og Biblioteker: Utforsking av innebygde og tredjepartsmoduler for å utvide programmets funksjonalitet. Filstyring: Åpning, lesing, skriving, og lukking av filer. Strukturering av kode: Organisering av kode ved hjelp av funksjoner, klasser, og moduler for bedre lesbarhet og vedlikehold. JavaScript: Grunnleggende programmeringskonsepter for å utvikle interaktive webapplikasjoner. Programmere App til mobil telefon: Introduksjon til å kunne programmere Android-apps. Fra sensor til web: Utvikling av programmer fra grunnen av, fra å programmere Arduino UNO som en Modbus RTU slave til å utvikle en Modbus RTU master i Python. Konfigurasjon av egen PC som webserver (IIS) for å støtte webapplikasjoner. Integrert prosjektarbeid som involverer programmering fra sensor til web, som kombinerer hardware og software for å samle, behandle, og presentere data. Inkluderer API-er (Application Programming Interfaces) og tekniske beskrivelser. Du velger selv prosjektoppgave: Oppgaven kan for eksempel innebære å innhente data via API fra https://www.yr.no/ eller en annen nettressurs. Ved å anvende Modbus for I/O på Arduino, er det mulig å utvikle et system som både overvåker og regulerer energiforbruket ditt. Brukergrensesnittet kan være basert på web, og konfigureres på din egen datamaskin. Denne utdanningen danner et solid fundament for videre læring og anvendelse av disse konseptene i automasjon i bygg. Bedriftsinterne utdanning tilpasset din bedrift Denne utdanningen kan tilbys som en bedriftsintern utdanning. Det faglige innholdet er fastsatt, men den faglige tilnærmingen kan tilpasses den enkelte bedrifts behov og ønsker. Ta kontakt for en prat, så kan vi sammen lage et utdanningsløp som passer for deg og din bedrift. Kontaktpersoner er Hans Gunnar Hansen (tlf. 91101824) og Vidar Luth-Hanssen (tlf. 91373153) [-]
Les mer
Nettkurs 2 timer 1 690 kr
Ønsker du kontroll på ressursbruken din? Planlegg med ressurser og få en oversikt over hvor mange ressurser du trenger til enhver tid. Du kan også få en veldig god o... [+]
Ønsker du kontroll på ressursbruken din? Planlegg med ressurser og få en oversikt over hvor mange ressurser du trenger til enhver tid. Du kan også få en veldig god oversikt over økonomien i prosjektet.  Webinaret varer i 2 timer og består av to økter à 45 min. Etter hver økt er det 10 min spørsmålsrunde. Mellom øktene er det 10 min pause.  Webinaret kan også spesialtilpasses og holdes bedriftsinternt kun for din bedrift.   Kursinnhold:   Hvilke typer ressurser har man tilgang på i Project Arbeidsressurser. Hvordan definere og bruke disse. Forskjell mellom generiske og personlige ressurser Materiellkostnader, hvordan benytte seg av dette i Project Hvordan sette opp kostnader   Ressursallokering i prosjektet Legge til, fjerne og endre ressurser Forskjellen mellom innsatsdreven og ikke innsatsdreven aktivitet Håndtere overallokeringer - hva skjer og hvordan få ressursplanlegging på plass   3 gode grunner til å delta 1. Få en oversikt over ressursbruk 2. Planlegg for bedre ressursbruk 3. Du får kontroll på utgiftene i prosjektet ditt   [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 750 kr
16 May
Skal du i gang som gründer, skape knoppskyting i etablert virksomhet? Entreprenør som søker partnere for å realisere forretningsideen? [+]
Medlemskurs: Gründervirksomhet & Start-ups i praksis Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Går du med tanker om å etablere virksomhet? Skape noe helt nytt? Skal du i gang som gründer, skape knoppskyting i etablert virksomhet? Eller er det entreprenøren i deg som søker partnere for å realisere den store forretningsideen? Er du i styret der nye forretningsmuligheter har "dukket" opp, der nye produkter formes og kommer til liv, der tjenester konseptualiseres?  Etter å ha arbeidet med gründerprosjekter gjennom en årrekke, i inn- og utland. Etter å ha reist verden rundt med ulike konsepter og entreprenører for å skape interesse, markeder, produksjonsallianser og/eller partnere er dette noe flere av oss her vet mye om. Styreforeningen har bidratt i 100-vis av etableringer og gründerprosjekter og her har vi inngående kjennskap til alle sider av entreprenørskap, forretningsutvikling og vekst.   Kursinnhold: Hva kjennetegner en god forretningside - i prakis? Vurderingsmetoder og analyse av grunderideer? "Den gode ideen" og veien videre fremover Suksesskriteriene for å løfte en ide ut til iverksetting Kritiske faktorer og faser og forberedelsene du bør gjøre Ressurser, nettverk, døråpnere og partnere Kapitalisering, selskapsvalg og vesentlige avtaleelementer for grunder OPPSUMMERING med minimum 25 "headlights" fra dette kurset   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer