Ledelse og strategi
Forretningsmodeller
Du har valgt: Oslo
Nullstill
Filter
Ferdig

-

3 treff ( i Oslo ) i Forretningsmodeller
 

Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Du lærer med om strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas. [+]
Strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling, strategi- og forretningsutvikling. Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk innovasjon og forretningsmodellering på en strukturert og visuell måte. Metoden sikrer at virksomheten, dets styre, ledelse og relevante aktører forøvrig, får et felles bilde av forretningsdynamikk, markedsmuligheter og mål. Denne enkle modellen avdekker potensiale for innovasjon, omstilling, forbedringer og nyskaping i virksomheten.   Kurset gir en innføring i hvordan man kan strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger i dag, samt analysere hvor eksponert man er for disrupsjon. Videre hvordan man kan identifisere og validere muligheter for forbedringer, omstilling og innovasjon for å skape verdi og tjene penger også i fremtiden. Vi bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellene kan brukes. Vi ser også på hvordan modellene kan knyttes sammen med andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling og dermed hvordan man med dette verktøyet kan underlette og effektivisere dette arbeidet.    Formål med kurset: Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas for å fornye og utvikle selskapet, sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi i dag og hvordan dette bør se ut i fremtiden.    Kursinnhold: Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften. Forretningsmodell Canvas: De enkelte elementene og relasjonen mellom dem. Verdiløftet – hva er det egentlig vi hjelper kunden med? Forretningsmodell Canvas i forhold til andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Balanse innovasjon og omstilling versus daglig drift Hvordan evaluere risiko for disrupsjon? Hvordan gjennomføre omstillings- og forbedringsprosesser Hva kjennetegner en innovasjonskultur Hvordan teste og validere forretningsmodellene. Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellene.   Målgruppe:  Kurset er rettet mot styremedlemmer, daglige ledere og øvrige ledelse.   [-]
Les mer
2 dager 11 995 kr
På dette kurset får du god innsikt i hvordan den kommersielle delen av en virksomhet fungerer og hvordan verdi skapes. [+]
Etterspurt kompetanse: Visste du at teknologer som kan tenke helhetlig, strategisk og forstå forretningsmodeller fyller en meget viktig rolle for virksomhetens verdiskapning? Og, at de er etterspurt på arbeidsmarkedet? Fokusområder: Hva vil det si å ha forretningsforståelse? Hvordan forstå virksomhetens forretningsmessige kontekst og sammenhengen mellom teknologi, strategi og forretningsutvikling? Forretningsmodeller, -planlegging og -drift Verdiskapning: Hva er det og hvordan henger det sammen med økonomi? Hvordan tenker og prioriterer ledere og marked? Hvordan kommunisere med business-siden slik at vi forstår hverandre? Læringsutbytte: Etter gjennomført kurs skal du ha fått en god forståelse for hva som skal til for å ta beslutninger ut fra et forretningsmessig perspektiv og hva som skal til for å bidra til virksomhetens bunnlinje. Strategi og forretningsforståelse er ikke bare for toppledelsen Her vil du som fagekspert lære hva som er viktig for å få til lønnsomhet og produktivitet i en virksomhet. Du får innsikt i både forretningsideer og -modeller, forretningsplanlegging og forretningsdrift. Det gjør det enklere for deg å se hvordan dine initiativ til nyutvikling og forbedringer kan være med på å skape gode resultater for hele virksomheten, og hva som skal til for å selge de inn til ledelse, kolleger, investorer, kunder etc. Forberedelse: Se på årsrapporten til virksomheten hvor du jobber: Hva er strategien? Hva består årsberetningen og årsregnskapet av? Hvordan går det med bedriften? Kan du se noen sammenheng mellom strategien og de økonomiske resultatene? Forbered gjerne noen spørsmål. Hvem passer kurset for Dette kurset er for deg som jobber som fagekspert innenfor ulike områder, er teknolog/ingeniør, prosjektleder, it-ansvarlig, jobber med produktutvikling etc og som ønsker å lære mer om strategi og forretningsmodeller og skape større forståelse mellom teknologi og forretning. Det er også ypperlig for deg som er gründer og vil lære hva som er viktig for å kommersialisere dine ideer. Kurset vil også være svært nyttig for deg som er tillitsvalgt for å få en helhetsforståelse av hva som driver en virksomhet økonomisk. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Hvordan bruke enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling og forretningsutvikling. [+]
Bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller – sett fra styrerommet - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Dette er et kurs for deg som er / kan bli styremedlem eller daglig leder, eller sitter i ledergruppen. Hvordan kan vi bidra til og sikre at virksomheten vi er ansvarlig for utforsker og utnytter de muligheter som finnes for å utvikle mer bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller? Hvilke muligheter finnes det for vår virksomhet i det grønne skiftet? I tillegg gis det praktiske råd om løsninger på flere områder, og det legges opp til dialog og diskusjoner blant deltakerne underveis i kurset. En konkret case og gruppeoppgaver er videre en integrert del av kursdagen.   Kursinnhold: Bærekraft og sirkulærøkonomi, oppsirkulering og den regenerative økonomien – definisjoner og trender Hva er styret og ledelsen ansvar i forhold til bærekraft og bærekraftig vekst? Bærekraftige forretningsmodeller – mulighetsperspektivet Lineære versus sirkulære forretningsmodeller Hvordan vurdere nåværende forretningsmodell i et sirkulærøkonomisk perspektiv Hvordan indentifisere muligheter for å bli mer sirkulær i egen bedrift Sirkulærøkonomi som grunnlag for mye forretningsmodeller Forretningsmuligheter innen oppsirkulering og den regenerative økonomien Hvordan utnytte teknologi for økt bærekraft og bli mer sirkulær Generiske/arketypiske bærekraftige forretningsmodeller og forretningsmuligheter Bærekraftig innovasjon og design Bærekraftig forretningsmodellinnovasjon – steg for steg (case).   [-]
Les mer