Alle kategorier
Du har valgt: Møre og Romsdal
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Møre og Romsdal )
 

Webinar 4 timer 3 990 kr
Kurs i sykefravær [+]
Kurs i sykefravær [-]
Les mer
Nettkurs 12 måneder 8 000 kr
ITIL® er det mest utbredte og anerkjente rammeverket for IT Service Management (ITSM) i verden, og ITIL® 4 Foundation er et introduksjonskurs til rammeverket. [+]
ITIL® 4 Foundation-kurset er en introduksjon til ITIL® 4. Kurset lar kandidater se på IT-tjenestestyring gjennom en ende-til-ende driftsmodell, som inkluderer oppretting, levering og kontinuerlig forbedring av IT-relaterte produkter og tjenester. E-læringskurset inneholder 12 timer med undervisning, og er delt inn i 8 moduler. Les mer om ITIL® 4 på AXELOS sine websider. Inkluderer: Tilgang til ITIL® 4 Foundation e-læring (engelsk) i 12 måneder. ITIL® Foundation online voucher til sertifiseringstest + digital ITIL Foundation bok ITIL®/PRINCE2®/MSP®/MoP® are registered trademarks of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved. [-]
Les mer
Sentrum 1 dag 5 250 kr
08 May
13 Nov
– med mulighet for sertifisering som samspillsleder. [+]
I samarbeid med Marstrand. Medlemsrabatt for medlemmer av Norges bygg- og eiendomsforening. Samspill som gjennomføringsmodell kan gi optimaliserte løsninger, bedre kontroll, økt verdi og godt samarbeid – forutsatt at man tar ut potensialet. Når man designer en gjennomføringsmodell for samspill, kreves det en helhetlig forståelse for alle dimensjonene av samspill – det er ikke tilstrekkelig med kontraktforståelse. Videre, det holder ikke å designe en god modell, den må settes ut i live i prosjektet. Sertifiseringen består av 3 kursmoduler.  Alle kursene er selvstendige og uavhengige kurs. Kursene kan også tas enkeltvis og uten sertifisering og man mottar kursbevis etter hvert kurs og et sertifiseringsbevis etter bestått eksamen. KURS 1:Samspill som gjennomføringsmodell1 dag KURS 2:Kultur, team og ledelse1 dag KURS 3:Samspillkontrakter2 dager   Marstrand er Norges første og eneste aktør som sertifiserer samspillsledere. Ta kontakt på kundeservice@qualitynorway.no for bestilling av pakkepriser og/eller eksamen:Pakkepris kurs 1, 2 og 3 u/eksamen medlem 18.900,-/ikke-medlem 21.000,-Pakkepris kurs 1, 2 og 3 m/eksamen medlem 23.900,-/ikke-medlem 26.000,-Eksamen kr 5000,- [-]
Les mer
Nettkurs 40 minutter 5 600 kr
MoP®, er et rammeverk og en veiledning for styring av prosjekter og programmer i en portefølje. Sertifiseringen MoP Foundation gir deg en innføring i porteføljestyring me... [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 50 spørsmål skal besvares, og du består ved 50% korrekte svar (dvs 25 av 50 spørsmål). Deltakerne har 40 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
Nettkurs 60 minutter 5 600 kr
MSP er et globalt anerkjent rammeverk for beste praksis programledelse. [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 60 spørsmål skal besvares, og du består ved 60% korrekte svar (dvs 36 riktige av 60 spørsmål). Deltakerne har 60 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
Nettkurs 6 timer 4 100 kr
Ex grunnleggende er et kurs innen elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder. Målet med kurset er at de som skal arbeide i eksplosjonsfarlige områder kan utfø... [+]
Ex grunnleggende er et kurs innen elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder. Målet med kurset er at de som skal arbeide i eksplosjonsfarlige områder kan utføre arbeidet på en sikker og god måte. Kurset skal bidra til at brukerne opplever både kurssituasjonen og jobben etterpå som motiverende og lærerik. Vårt mål er at alle ansatte blir motivert til å utføre en sikker, trygg og god jobb.   Alle som gjennomgår dette kurset vil være tilstrekkelig kvalifisert til å kunne selvstendig utføre de oppdragene som blir planlagte med elektriske installasjoner innenfor eksplosjonsfarlige områder.   Læreingsmål: NEK 420 IEC / NEK EN 60079-10-1 IEC / NEK EN 60079-14 FUSEX FHOSEX ATEX 2014/34/EU ATEX 99/92/EC   Trykk på linken under for å komme til kurset. https://subshoreskolen.thinkific.com/  [-]
Les mer
Nettkurs 70 timer 13 600 kr
07 Aug
For deg med erfaring fra lager/terminal/vareflyt. Husk at Fagbrev, det lønner seg! GODKJENT HOS STATENS LÅNEKASSE FOR UTDANNING. [+]
Lager/Terminal  Transport/Distribusjon Innkjøp  Produksjon  HMS Service/Kundebehandling  Kvalitetssikring  Informasjonsbehandling [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer
15 Oct
Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene [+]
Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene - Faglig rettet digitalt fellesmøte   Tirsdag 15.10.24 kl 17:00 - 19:00 på Teams    Program:   Velkommen og kort om programmet - Bjarne Aamodt Orientering om Styreforeningen og Styresenteret AS - Karl Ibsen Kjønnsbalanse og mangfold i styrerommet - Karl Ibsen og Ingvild Ragna Myhre   Pause   "Anbefalingen" for SMB (Den ideelle foreningen CORPRT/ Tenketanken lanserte 15.02.24 anbefalinger for verdiskapende styrearbeid for SMB) - Ewout Vidar Top "Styrescore" fra Board Ability AS (tidligere Corprt AS) - nytt opplegg for rating av en persons kvalifikasjoner for styreverv, bl.a. basert på bruk av KI, også lansert 15.02.24  - Ewout Vidar Top Avrunding og takk for i dag - Bjarne Aamodt   [-]
Les mer
Nettkurs 10 000 kr
Nettkurs uten samlinger med nettressurser. [+]
Kurset passer for: deg som har design og håndverk vg1 eller formgivingsfag grunnkurs samt fellesfagene/allmennfagene fra vg1 og vg2/grunnkurs og vk-1. deg som har lang praksis i yrket og som ønsker å ta fagprøven (praksiskandidat).   Kursets innhold er: Felles programfag: Aktiviseringsfag - Administrasjonsfag Nettkurs uten samlinger med nettressurser.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:          3 innleveringer Pris:                Felles programfag: Kr. 10.000,- ekskl. lærebøker og eksamensavgift (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i  avdragsgebyr pr. avdrag)   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av mapper til retting. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Det er i alt 3 innleveringer – 1 for hvert fag i tillegg til en tverrfaglig oppgave • Kurset er i tråd med læreplanens kompetansemål.   Det følger med ulike nettressurser som du kan benytte så mye og så ofte du vil.   Lånekassen Utdanningen er godkjent for lån og stipend i Lånekassen. For å få lån omgjort til stipend kreves det at deltaker avlegger privatisteksamen i samtlige fag som utgjør 4 eksamener eller avlegger den teoretiske prøven som inngår i fagprøven.   Eksamensform  Privatisteksamen etter gjeldende regler. Oppmelding elektronisk: www.privatistweb.no Fører frem til fagbrev.   Fagprøven som praksiskandidat: Fagprøven består av en teoretisk del og en praktisk del. Dette gjelder for praksiskandidater – de som har minst 5 års godkjent praksis fra yrket, avlegger teoretisk del av fagprøve i tillegg til den praktiske fagprøven.  Det kreves ikke dokumentert praksis for å avlegge den teoretiske prøven.  For å kunne fremstille seg til den praktiske del av fagprøven kreves det dokumentasjon på 5 års godkjent praksis. Praksis vurderes av fylkeskommunen hvor du bor.   Fagprøven for de som følger skolemodellen (lærlinger): Har du allmennfagene fra ordinær videregående skole, anbefaler vi deg å ta privatisteksamen i samtlige programfag for vg1 og vg2. Du kan da søke lærlingeplass for 2 år. De som er lærlinger må ta eksamen i hvert enkelt fag for vg1 og for vg2 i tillegg til teoretisk og praktisk fagprøve.   Om jobben Som aktivitør skal du legge til rette for kreative aktiviteter for ulike brukergrupper som eldre, psykisk utviklingshemmede og psykisk- eller fysisk funksjonshemmede. Aktivitetene kan for eksempel være husflids- og handverksaktiviteter, fysiske aktiviteter av ulike slag, eller dagligdagse gjøremål.    Målsettingen er å opprettholde eller å forbedre brukernes funksjonsnivå bade fysisk, psykisk og intellektuelt.    Vanlige arbeidsoppgaver for en aktivitør er: • planlegge,lede, gjennomføre aktiviteter • vurdere og dokumentere aktiviteter • utvikle, kvalitetssikre og markedsføre aktiviteter   Personlige egenskaper Som aktivitør bør du være kreativ og ha evne til a finne praktiske løsninger på utfordringer som dukker opp. Kommunikasjon, forståelse og evne til a komme kontakt med ulike typer mennesker er også typiske egenskaper ved aktivitøren. Tillegg må du ha kunnskap om menneskets naturlige utvikling, førstehjelp og enkel sykdomslære.   Hvor jobber aktivitøren? Som aktivitør kan du jobbe i ulike helseinstitusjoner, hjemmebaserte tjenester, kultur- og fritidssektoren, rusomsorgen, skole, SFO, frivillighetssentralen eller i private vernede bedrifter. Som aktivitør jobber du ofte med eldre, psykisk utviklingshemmede, funksjonshemmede, barn, ungdom og andre grupper med behov for rehabilitering.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig Oslo 4 dager 19 200 kr
10 Jun
16 Jun
Du lærer å gjennomføre HMS-revisjoner på en effektiv og virkningsfull måte [+]
Du skal etter kurset: Kjenne til ulike metoder for å overvåke det systematiske HMS-arbeidet i virksomheten Kunne gjennomføre HMS-revisjoner basert på ISO 19011:2018 Være revisjonsleder og revisor i forbindelse med revisjoner av ledelsessystemer og internkontrollsystemer  Hva lærer du: Hvordan gjennomføre revisjoner med bruk av den internasjonalt anerkjente revisjonsmetoden NS-EN ISO-19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer Forskjeller og likheter mellom revisjon i henhold til ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 og forskrift om systematisk HMS-arbeid (Internkontrollforskriften) Alle faser i revisjonsprosessen: Planlegge, utføre, kontrollere og korrigere Om revisjonsfunn, rapportering og oppfølging Hvordan bruke revisjoner i kontinuerlig forbedringsarbeid Revisjonsprinsipper og kompetansekrav til revisor Om etiske retningslinjer og fortrolighet Ulike metoder for systematisk overvåking av internkontrollen Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettstudie 4 semester
Barnehagene våre består av et stort mangfold av barn og deres familier. Det å ha en ressursorientert tilnærming i arbeidet med mangfold er både sentralt og viktig. Ønsker... [+]
Få oppdatert kunnskap om språk og flerspråklighet og flerkulturell kompetanse. Det du lærer er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn med flerkulturell bakgrunn. Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen og SFO. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng, og oppnådd fagskolegrad.  Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Språklig og kulturelt mangfold i barnehage og SFO [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Skrivekurs med tekstdoktor Christine Calvert. Lær å skrive e-poster som er lette å lese for kundene dine. [+]
 Skrivekurs med tekstdoktor Christine Calvert. Skulle du ønske at medarbeiderne dine kommuniserte bedre på e-post? I dette kurset får de enkle regler og grep som gjør at e-postene de sender ut blir tydeligere og lettere å lese – og gjør det enklere for kundene dine å ta en avgjørelse. Tips og regler for hvordan e-poster skal se ut Hva skal e-poster inneholde Hva du skal tenke på hver gang du sender en ny e-post   Introduksjon til kurset Mål for e-posten USP og AIDA Mottakerens behov (omvendt pyramide) Bedriftens “tone of voice” og bruk av emojis Gode emner i emnefeltet Regler for innkopiering, svar til alle og BCC Spør om bare én ting (USP) Tilbakemelding og fraværsmelding Skriv enkelt og kort  Skriv til én person Rediger før du sender Slik formaterer du en e-post Sørg for at signaturen vises i alle e-postlesere Oppsummering [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 4 dager 23 000 kr
This course prepares students with the background to design and evaluate cybersecurity strategies in the following areas: Zero Trust, Governance Risk Compliance (GRC), se... [+]
. Students will also learn how to design and architect solutions using zero trust principles and specify security requirements for cloud infrastructure in different service models (SaaS, PaaS, IaaS). TARGET AUDIENCE IT professionals with advanced experience and knowledge in a wide range of security engineering areas, including identity and access, platform protection, security operations, securing data, and securing applications. They should also have experience with hybrid and cloud implementations. COURSE OBJECTIVES Design a Zero Trust strategy and architecture Evaluate Governance Risk Compliance (GRC) technical strategies and security operations strategies Design security for infrastructure Design a strategy for data and applications COURSE CONTENT Module 1: Build an overall security strategy and architecture Learn how to build an overall security strategy and architecture. Lessons M1 Introduction Zero Trust overview Develop Integration points in an architecture Develop security requirements based on business goals Translate security requirements into technical capabilities Design security for a resiliency strategy Design a security strategy for hybrid and multi-tenant environments Design technical and governance strategies for traffic filtering and segmentation Understand security for protocols Exercise: Build an overall security strategy and architecture Knowledge check Summary After completing module 1, students will be able to: Develop Integration points in an architecture Develop security requirements based on business goals Translate security requirements into technical capabilities Design security for a resiliency strategy Design security strategy for hybrid and multi-tenant environments Design technical and governance strategies for traffic filtering and segmentation Module 2: Design a security operations strategy Learn how to design a security operations strategy. Lessons M2 Introduction Understand security operations frameworks, processes, and procedures Design a logging and auditing security strategy Develop security operations for hybrid and multi-cloud environments Design a strategy for Security Information and Event Management (SIEM) and Security Orchestration, Evaluate security workflows Review security strategies for incident management Evaluate security operations strategy for sharing technical threat intelligence Monitor sources for insights on threats and mitigations After completing module 2, students will be able to: Design a logging and auditing security strategy Develop security operations for hybrid and multi-cloud environments. Design a strategy for Security Information and Event Management (SIEM) and Security Orchestration, A Evaluate security workflows. Review security strategies for incident management. Evaluate security operations for technical threat intelligence. Monitor sources for insights on threats and mitigations. Module 3: Design an identity security strategy Learn how to design an identity security strategy. Lessons M3 Introduction Secure access to cloud resources Recommend an identity store for security Recommend secure authentication and security authorization strategies Secure conditional access Design a strategy for role assignment and delegation Define Identity governance for access reviews and entitlement management Design a security strategy for privileged role access to infrastructure Design a security strategy for privileged activities Understand security for protocols After completing module 3, students will be able to: Recommend an identity store for security. Recommend secure authentication and security authorization strategies. Secure conditional access. Design a strategy for role assignment and delegation. Define Identity governance for access reviews and entitlement management. Design a security strategy for privileged role access to infrastructure. Design a security strategy for privileged access. Module 4: Evaluate a regulatory compliance strategy Learn how to evaluate a regulatory compliance strategy. Lessons M4 Introduction Interpret compliance requirements and their technical capabilities Evaluate infrastructure compliance by using Microsoft Defender for Cloud Interpret compliance scores and recommend actions to resolve issues or improve security Design and validate implementation of Azure Policy Design for data residency Requirements Translate privacy requirements into requirements for security solutions After completing module 4, students will be able to: Interpret compliance requirements and their technical capabilities Evaluate infrastructure compliance by using Microsoft Defender for Cloud Interpret compliance scores and recommend actions to resolve issues or improve security Design and validate implementation of Azure Policy Design for data residency requirements Translate privacy requirements into requirements for security solutions Module 5: Evaluate security posture and recommend technical strategies to manage risk Learn how to evaluate security posture and recommend technical strategies to manage risk. Lessons M5 Introduction Evaluate security postures by using benchmarks Evaluate security postures by using Microsoft Defender for Cloud Evaluate security postures by using Secure Scores Evaluate security hygiene of Cloud Workloads Design security for an Azure Landing Zone Interpret technical threat intelligence and recommend risk mitigations Recommend security capabilities or controls to mitigate identified risks After completing module 5, students will be able to: Evaluate security postures by using benchmarks Evaluate security postures by using Microsoft Defender for Cloud Evaluate security postures by using Secure Scores Evaluate security hygiene of Cloud Workloads Design security for an Azure Landing Zone Interpret technical threat intelligence and recommend risk mitigations Recommend security capabilities or controls to mitigate identified risks Module 6: Understand architecture best practices and how they are changing with the Cloud Learn about architecture best practices and how they are changing with the Cloud. Lessons M6 Introduction Plan and implement a security strategy across teams Establish a strategy and process for proactive and continuous evolution of a security strategy Understand network protocols and best practices for network segmentation and traffic filtering After completing module 6, students will be able to: Describe best practices for network segmentation and traffic filtering. Plan and implement a security strategy across teams. Establish a strategy and process for proactive and continuous evaluation of security strategy. Module 7: Design a strategy for securing server and client endpoints Learn how to design a strategy for securing server and client endpoints. Lessons M7 Introduction Specify security baselines for server and client endpoints Specify security requirements for servers Specify security requirements for mobile devices and clients Specify requirements for securing Active Directory Domain Services Design a strategy to manage secrets, keys, and certificates Design a strategy for secure remote access Understand security operations frameworks, processes, and procedures Understand deep forensics procedures by resource type After completing module 7, students will be able to: Specify security baselines for server and client endpoints Specify security requirements for servers Specify security requirements for mobile devices and clients Specify requirements for securing Active Directory Domain Services Design a strategy to manage secrets, keys, and certificates Design a strategy for secure remote access Understand security operations frameworks, processes, and procedures Understand deep forensics procedures by resource type Module 8: Design a strategy for securing PaaS, IaaS, and SaaS services Learn how to design a strategy for securing PaaS, IaaS, and SaaS services. Lessons M8 Introduction Specify security baselines for PaaS services Specify security baselines for IaaS services Specify security baselines for SaaS services Specify security requirements for IoT workloads Specify security requirements for data workloads Specify security requirements for web workloads Specify security requirements for storage workloads Specify security requirements for containers Specify security requirements for container orchestration After completing module 8, students will be able to: Specify security baselines for PaaS, SaaS and IaaS services Specify security requirements for IoT, data, storage, and web workloads Specify security requirements for containers and container orchestration Module 9: Specify security requirements for applications Learn how to specify security requirements for applications. Lessons M9 Introduction Understand application threat modeling Specify priorities for mitigating threats to applications Specify a security standard for onboarding a new application Specify a security strategy for applications and APIs After completing module 9, students will be able to: Specify priorities for mitigating threats to applications Specify a security standard for onboarding a new application Specify a security strategy for applications and APIs Module 10: Design a strategy for securing data Learn how to design a strategy for securing data. Lessons M10 Introduction Prioritize mitigating threats to data Design a strategy to identify and protect sensitive data Specify an encryption standard for data at rest and in motion After completing module 10, students will be able to: Prioritize mitigating threats to data Design a strategy to identify and protect sensitive data Specify an encryption standard for data at rest and in motion [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 1 dag 1 650 kr
Hensikten med farlig småverktøy- og maskiner kurset er å gi de personer som jobber med verktøy og maskiner kunnskaper om sikker bruk, vedlikehold og daglig kontroll. [+]
Hensikten med farlig småverktøy- og maskiner kurset er å gi de personer som jobber med verktøy og maskiner kunnskaper om sikker bruk, vedlikehold og daglig kontroll. Du skal også kunne bruke utstyret slik at uhell og ulykker i forbindelse med bruk kan unngås. Vi skaper en bevisst holdning til de farene som kan oppstå, og hvordan disse kan unngås. Bidra med å legge forholdene til rette for en trygg og sikker arbeidsplass. Kurset kan tas som online selvstudie eller i klasserom    Kursets målsetning: Målsettingen med opplæringen er at personen som gis opplæring, tilegner seg grunnleggende kunnskaper om sikker bruk av forskjellige typer "farlig småverktøy" som det kan være risiko for skade på liv og helse ved feil bruk.   MÅLGRUPPE: Personell som i sitt daglige virke vil komme til å benytte eller benytter småverktøy som kan anses som farlig ved bruk. "FARLIG SMÅVERKTØY" Arbeidsutstyr underlagt dokumentert sikkerhetsopplæring gjelder nå alt arbeidsutstyr som anses særlig farlig, eller som krever særlig forsiktighet ved bruk. Den opplæring som blir gitt skal kunne dokumenteres."FARLIG SMÅVERKTØY"Her er noen eksempler på verktøy som det kan være risiko for skade på liv og helse ved feil bruk. VinkelslipereSpikerpistolKappsagVinkelsagMotorsag Eller annet arbeidsutstyr som anses som risikofyldt ved bruk og hvor det trengs opplæring i.h.t krav i forskriftene til Arbeidstilsynet. MYNDIGHETSKRAV: ARBEIDSMILJØLOVEN ARBEIDSTILSYNET Forskrift om organisering, ledelse og medvikrning. 1355 - Best nr. 701Kapittel 8:  Krav til opplæring § 8.1 FORSKRIFT OM UTFØRELSE AV ARBEID -  1357 - BEST NR. 703 For arbeidsutstyr som arbeidsgiver etter risikovurdering finner at krever særlig forsiktighet ved bruk, kan det bare benyttes arbeidstakere som har dokumentert sikkerhetsopplæring. KAPITTEL 10:  §10-1 og § 10-2 FORSKRIFT NR. 703 -  KAPITTEL 10:  §10-1 og § 10-2 Dokumentasjon: Det utstedes kursbevis ved gjennomført kurs.   Om du ønsker kurs holdt på Engelsk eller Portugisisk/Spansk send oss en mail på: kontakt@mtkskolen.no så ordner vi det raskt! [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 900 kr
Få kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner. [+]
I samarbeid med KranTeknisk Forening som også er faglig ansvarlig.   Hensikten med kurset er å gi operasjonelt ansvarlig kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner. Kurset skal også gi deltakerne kunnskap om metoder for å se at løfteoperasjoner blir forskriftsmessig utført.   Du lærer blant annet: Kjenne til hvilke lover, forskrifter og standarder som gjelder vedr. bruk av kraner og løfteutstyr Kunne redegjøre for ulike typer ulykker som kan inntre ved feil bruk av kraner, ansvarsforhold, årsakssammenheng og hvordan disse kan forebygges. Opplæringen skal  gi deltakerne kunnskap om å utøve overordnet operasjonell ledelse av løfteoperasjoner. Kjenne til hvordan en sikrer helhetlig planlegging av løfteoperasjoner i ulike områder og vurdere sikkerheten  i forbindelse med samtidige operasjoner Kunne redegjøre for SJA – Sikker Jobb Analyse, sikkerhetsbestemmelser for føring av kran, og hvilke forholdsregler som må tas for at kranfører skal kunne verne seg selv og annet personell mot ulykker. Kunne redegjøre for aktuelle forskrifter og retningslinjer for personbefordring. Kjenne til vurdering av enkle løfteinnretninger og oppbevaring av løst løfteutstyr Kjenne til kompetansekrav ved bruk av ulike type løfteutstyr Kunne veilede og gi opplæring til annet personell som skal ha rollen som operasjonelt ansvarlige   Foreleser: Endre Johannes FuglsetDaglig leder, Norsk Maskinkontroll AS Endre er daglig leder av Norsk Maskinkontroll. Han har bred erfaring og spesialkompetanse innen faget. Vi kan blant annet nevne: Tidligere Faglig leder for Norsk Hydro’s Sakkyndige Virksomhet Utarbeidet løftehåndbøker på en rekke bedrifter onshore/offshore Deltager i en rekke utvalg i KranTeknisk Forenings virksomhet Tidligere styreleder i KranTeknisk Forening Foreleser på kontrollørkurs i regi av KranTeknisk Forening Løfterådgiver Skanska Norge Utførelse av HMS kontroll og rutineoppbygging for en rekke norske bedrifter HMS/KS ansvarlig ILC-Construction AS     Teknisk arrangør: Quality Norway AS. [-]
Les mer