Alle kategorier
Du har valgt: Humanistiske fag
Nullstill
Filter
Ferdig

-

28 treff i Humanistiske fag
 

1 semester
På forespørsel
Tverrkulturell kommunikasjon er et studium av samfunn og kultur med vekt på kommunikasjon i et tverrkulturelt perspektiv. [+]
Misjonærer har verdifull kompetanse innenfor tverrkulturell kommunikasjon. Etter flere års opphold i utlandet har de brukt tid på å lære både språk og kultur og ikke minst fått et stort tilfang av tverrkulturelle erfaringer. Denne realkompetansen blir ikke alltid anerkjent i en norsk kontekst – kanskje fordi det norske samfunnet i større grad etterspør formell kompetanse og at misjonærene ofte tenker for smått om sine egne kvalifikasjoner. Dette ønsker vi på Mediehøgskolen Gimlekollen (MhG) å gjøre noe med. Misjonærenes realkompetanse matcher nemlig kompetansemålene våre for tverrkulturell kommunikasjon. Samtidig  tror vi at faglig arbeid kan bidra til å bearbeide erfaringene, utvide perspektivene og gi hjelp til nyorientering i møte med det norske samfunnet.     Emneliste for tverrkulturell kommunikasjon – erfaring: TK111 – erfaring – Tverrkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori (15 stp)TK112 – erfaring – Studieopphold (15 stp)     OpptakskravGenerelt gjelder kravene for opptak til høyere utdanning:For å bli tatt opp til studiet må man ha generell studiekompetanse eller tilfredsstille krav til realkompetansevurdering etter gjeldende regler. For øvrig gjelder de til enhver tid fastsatte forskrifter og reglement ved MhG.I tillegg må søker dokumentere følgende kompetanse: har etter fylte 18 år bodd minst to år i et fremmed samfunn/alternativt ett år sammenhengende utenlandsopphold i kombinasjon med misjonærforberedende kurs eller annen relevant utdanning har brukt tid på å lære språket i det aktuelle landet har forholdt seg aktivt til lokalt samfunn eller: har gjennomført minst ett år med utdanning innenfor tverrkulturell kommunikasjon/ internasjonalt arbeid eller lignende ved en institusjon som ikke går inn under lov om universiteter og høyskoler har hatt et praksis-/studieopphold i et fremmed samfunn. Oppholdet må ha hatt en varighet på minst fire måneder (kan inngå som en del av ettårig utdanning nevnt ovenfor)    StudieevalueringerFølgende arbeidskrav må være oppfylt for å ha rett til å bli vurdert: - Obligatoriske studieevalueringer skal besvares innen fastlagte frister.     BakgrunnMangfoldet i menneskelige livsformer blir synliggjort gjennom reiser, migrasjon, personlige møter og ved kommunikasjon gjennom ulike medier. Samtidig blir sosiale, kulturelle og verdimessige forskjeller tydeligere. Vår tid preges i stadig større grad enn tidligere av utfordringer og muligheter som er globale i sin karakter – det gjelder ikke minst spørsmål som berører menneskerettigheter, demokrati, livssyn og andre sosiale og kulturelle uttrykk.   Den stadig mer mangfoldige og omskiftelige samfunnssituasjonen skaper behov for refleksjon. Ofte blir slutninger trukket uten å ta hensyn til andres forutsetninger for handlinger og reaksjoner. Denne refleksjonen kan skapes gjennom teoretiske studier og konkrete møter med mennesker med en annen erfaringsbakgrunn.   Studier av samfunn, kultur og kommunikasjon mellom mennesker som lever i ulike virkeligheter er grunnleggende for faglig virksomhet og personlig engasjement på stadig flere områder. En viktig forutsetning for å forstå andre er å forstå den virkeligheten en selv lever i. Derfor er det behov for reflektert innsikt i hvordan egne kulturelle forestillinger og uttrykk utvikles og fungerer. Gjennom et teoretisk studium og praktisk kommunikasjon vil studentene få grunnleggende innsikt i andres kulturelle virkelighet og oppøve ferdigheter til å fungere i en flerkulturell sammenheng.   Særpreg og relevansStudiet i tverrkulturell kommunikasjon er tverrfaglig. Studiet henter viktige innsikter særlig fra fagfeltene sosialantropologi og kommunikasjonsteori, men også fra utviklingsstudier, filosofi, livssynsteori og religionsvitenskap. Disse fagkombinasjonene bidrar til å skape et helhetlig blikk på mennesker og samfunn.   Studier i tverrkulturell kommunikasjon er aktuelt i kombinasjon med annen utdanning for å arbeide sammen med mennesker med en annen kulturell bakgrunn enn sin egen, enten i Norge eller i et annet land. Dette kan gjelde skole, helse/sosialtjenester, arbeidsformidling eller annen offentlig tjenesteyting, frivillige organisasjoner eller internasjonalt arbeid som bistand, media, misjon eller næringsliv.   Merknad om pensumPensumlistene legges fram med forbehold om endringer. Pensumlitteratur merket med ¤ kan kjøpes i resepsjonen ved MhG.   I særskilte tilfeller, avhengig av faglig bakgrunn og formål, kan studenter søke om å erstatte noe av pensumlitteraturen med annen relevant litteratur.  [-]
Les mer
På forespørsel
Feltmetoder er utviklet i fag som sosialantropologi og sosiologi og er velegnet til å gi innsikt i fremmede samfunn. En av de viktigste metodene er deltakende observasjon... [+]
Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpNoen vil ha en yrkesmessig motivasjon for å gjøre seg nytte av dette studietilbudet. Enhver som gjennom sin profesjon har eller vil få internasjonale eller tverrkulturelle oppdrag innen offentlig forvaltning eller privat sektor, vil derfor kunne dra nytte av en videreutvikling av kompetansen fra tidligere emner i tverrkulturell kommunikasjon   Sammen med TK232 utgjør TK231 fordypningen i bachelorgraden i tverrkulturell kommunikasjon.   Studenter som ønsker å få innpasset denne emnegruppen i en bachelorgrad ved annen institusjon som omfattes av lov om universitet og høyskoler, må søke den institusjonen som tildeler graden om dette.   MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om teoretiske og metodiske perspektiver som inngår i et etnografisk prosjekt datainnsamling utarbeidelse av prosjektbeskrivelse ferdigheter til å kunne anvende teorier om kvalitative metoder i gjennomføringen av et etnografisk prosjekt samle inn og analysere etnografiske data holdninger som fremmer forståelse for metodiske og etiske problemstillinger knyttet til planlegging og gjennomføring av et etnografisk prosjekt   InnholdDette emnet bygger på TK214 eller tilsvarende emner og skal gi studenten grunnlag for å gjennomføre et mer omfattende etnografisk prosjekt. Det gis en grundigere innføring i sentrale aspekter ved forberedelse og gjennomføring av et prosjekt i kvalitativt metode. I pensum og forelesninger blir erfaringer fra ulike forskningsprosjekt trukket inn. Pensum (595 s.)   Organisering og arbeidsmåterTK231 starter med et obligatorisk metodekurs og veiledning gitt av høgskolens faglærere. Det legges vekt på å gi et tilstrekkelig metodisk og faglig grunnlag for feltarbeid og oppgaveskriving.   ArbeidskravFor å kunne gå opp til skriftlig skoleeksamen må metodekurset være gjennomført.   Vurdering og vurderingsuttrykkVurderingen av TK231 består av en tre timers skriftlig skoleeksamen. Det gis gradert karakter. [-]
Les mer
Dette emnet bygger på teoretisk og empirisk kunnskap fra emnegruppen TK111-112 og går dypere inn i sentrale temaer innenfor sosialantropologi, kommunikasjon, globale pros... [+]
BakgrunnTilegnelsesprosessen av kunnskap om og forståelse av kulturelle og livssynsmessige fenomener slik de forekommer i en konkret kontekst er vektlagt.    Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpTK211 er integrert i MhGs bachelorgrad i tverrkulturell kommunikasjon. I det foreslåtte studieløpet utgjør dette tredje emnet. Emnegruppen TK211-216-214/215 kan integreres som en del av andre bachelorprogram ved MhG, samt som etter- og videreutdanning. MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om epistemologiske grunnlagsproblemer og deres forhold til en tverrkulturell kontekst ulike kommunikasjonsteorier problemstillinger innenfor globalt samarbeid og utvikling problemstillinger knyttet til livssyn i en tverrkulturell kontekst faglige perspektiver på aktuelle kontekster ferdigheter til å kunne drøfte hvordan ulike samfunn konstruerer forskjellige forståelsesrammer og hvordan dette utfordrer global sameksistens anvende faglige perspektiver på praktiske og teoretiske problemstillinger holdninger som fremmer respekt for forutsetninger for meningsdannelse og kunnskapstilegnelse hos mennesker i ulike kulturelle sammenhenger åpenhet og en dialogisk tilnærming i kommunikasjonssituasjoner   Innhold TK211-1 Forståelsesformer i et tverrkulturelt perspektivDette emnet utforsker videre hvordan sosiale fellesskap utvikler kunnskaper og forståelser om tilværelsen, og hvordan disse påvirker deres dagligliv. Sammenligning på tvers av kulturelle horisonter vil vise hvordan misforståelser og konflikter lett oppstår. Videre diskuteres både filosofiske og metodiske grunnlag for hvordan vi kan finne frem til felles forståelser og praksiser. Pensum (270 s.) TK211-2 Tverrkulturell kommunikasjonsteoriHer gis en innføring i generelle kommunikasjonsteorier, og på bakgrunn av disse belyses noen aktuelle eksempler på hvordan disse kan anvendes i en tverrkulturell kommunikasjonssituasjon. Pensum (270 s.) TK211-3 Globale kulturkonflikter og løsningerHer gis det en del perspektiver på aktuelle kulturelle og politiske konflikter, og hvordan noen teoretikere forespeiler mulige løsninger på disse. Pensum (147 s.) TK211-4 Religion og livssyn i sosiokulturell kontekstDette emnet ser på livssyn og religion og deres forbindelser til sosiale, materielle og kulturelle vilkår i samfunnet. Det fokuseres videre på hvordan religionens rolle i samfunnsliv og politikk er blitt en stadig viktigere dimensjon i vår globaliserte verden, og som enhver tverr-kulturell virksomhet bør ha innsikt i. Pensum (100 s.)   Organisering og arbeidsmåterUndervisningen i dette emnet vil bestå av forelesninger og diskusjonsseminar, der sentrale problemstillinger blir gjennomgått. Deler av undervisningsstoffet er tilrettelagt for nettundervisning.   Organiseringen av TK211 med bruk av nettleksjoner innebærer at emnet kan tas både som lokalstudium og fjernstudium.   ArbeidskravDer er ingen spesielle arbeidskrav i dette emnet.   Vurdering og vurderingsuttrykkVurderingen i TK211 består av en fire timers skriftlig skoleeksamen. Det gis gradert karakter. [-]
Les mer
På forespørsel
Emnet fokuserer på hvordan samfunn og kultur blir til, vedlikeholdes og endres under ulike vilkår, og videre på dynamiske forhold mellom det lokale og det globale. [+]
Emnet skal skape grunnlag for kritisk refleksjon om eget og andres samfunn og deres plass i globale sammenhenger.     Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpTK111 er integrert i MhGs bachelorgrad i tverrkulturell kommunikasjon. I det foreslåtte studieløpet utgjør dette første emnet i graden. Emnet kan integreres som en del av andre bachelorprogram ved MhG, samt som etter- og videreutdanning.    MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn, kultur og kommunikasjon ulike teoretiske perspektiver på hvordan samfunn og kulturelle forestillinger oppstår, vedlikeholdes og endres globale strukturer og utviklingstrekk ferdigheter til å kunne drøfte grunnleggende problemstillinger om samfunn, kultur og kommunikasjon anvende teoretiske kunnskaper i praktiske situasjoner ved å lytte og lære, møte ulike behov og takle usikkerhet i samhandling holdninger som fremmer respekt for andres levevilkår og virkelighetsoppfatning forståelse av eget og andres samfunn som sosialt konstruert virkelighet    Innhold TK111-1 Konstruksjon av samfunn og kulturHer gis en innføring i hvordan samfunn skapes og vedlikeholdes, med noen grunnleggende samfunnsvitenskapelige perspektiv på forholdet mellom materielle, sosiale og kulturelle vilkår. Pensum (322 s.) TK111-2 GlobaliseringHer gis en innføring i samfunnsvitenskapelige forståelser av globaliseringen, og hvordan globaliseringsbegrepet er å forstå i et historisk perspektiv. Pensum (234 s.) TK111-3 Religion, livssyn og samfunnDette emnet belyser det religiøse og livssynsmessige aspektet ved samfunnsliv. Pensum (130 s.) TK111-4 Kultur og kommunikasjonHer presenteres kommunikasjonsteoretiske perspektiver på det tverrkulturelle møtet mellom mennesker. Pensum (240 s.)    Organisering og arbeidsmåterUndervisningen i emnet starter med et obligatorisk innføringskurs på ca. en uke.   Studentene får videre tilbud om jevnlige nettleksjoner, opplegg for selvstudium og kollokviegrupper med veiledning.   Organiseringen av TK111 med utstrakt bruk av nettleksjoner innebærer at emnet kan tas både som lokalstudium og fjernstudium.   ArbeidskravFølgende arbeidskrav må være oppfylt for at skriftlig eksamen skal bli vurdert:   a) Innføringskurset skal være gjennomført.b) Et skriftlig innlegg på ca. 200 ord som tar utgangspunkt i et gitt tema og en respons på et annet innlegg skal være levert i Fronter. Innleggene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan studenten levere bearbeidet oppgave én gang. Vurdering og vurderingsuttrykkVurderingen av TK111 består av en to dagers hjemmeeksamen. Det gis gradert karakter.   De generelle bestemmelsene om vurdering i lov om universiteter og høyskoler gjelder også ved MhG. Det vises ellers til forskrift om studier og eksamen ved Mediehøgskolen Gimlekollen. [-]
Les mer
På forespørsel
I løpet av de siste 30-40 årene har det skjedd en massebevegelse av mennesker som verden ikke har sett før... [+]
Moderne kommunikasjonsmidler og større mobilitet har ført mennesker med svært ulik erfaringsbakgrunn sammen som naboer og arbeidskolleger, som borgere av det samme fellesskapet. Disse prosessene må forstås i sammenheng med større globale prosesser.   Moderne migrasjon og nye flerkulturelle samfunn har satt i gang debatter om innvandring og integrering i Norge.   Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpTK211 er integrert i MhGs bachelorgrad i tverrkulturell kommunikasjon. I det foreslåtte studieløpet utgjør dette fjerde emnet. Emnegruppen TK211-216-214/215 kan integreres som en del av andre bachelorprogram ved MhG, samt som etter- og videreutdanning. MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om grunnleggende problemstillinger innenfor teorier om global urettferdighet og migrasjon grunnleggende spørsmål i den norske debatten om innvandring og integrering ferdigheter til å kunne drøfte sammenhenger mellom lokale og globale prosesser som har innvirkning på migrasjon reflektere kritisk rundt migrasjon som en historisk prosess som involverer sosiale nettverk og individuelle behov drøfte migrasjonens betydning for det norske samfunnet holdninger som fremmer forståelse for økonomiske og sosiale skiller mellom samfunn respekt for enkeltmenneskers valg av livsløp i en verden med ulik fordeling av ressurser    InnholdDette emnet vil gi innføring i perspektiver på økonomisk og sosial ulikhet og årsakssammenhenger som fører til migrasjon. På denne bakgrunnen gis det videre innføring i grunnleggende sider ved norsk debatt om innvandring og integrering. Pensum (716 s.)    Organisering og arbeidsmåterTK216 vil bestå av forelesninger og et seminar som forutsetter aktiv studentdeltakelse.    ArbeidskravFor at skriftlig eksamen skal bli vurdert må studenten ha deltatt på seminaret i emnet.   Vurdering og vurderingsuttrykkVurderingen i TK216 består av en muntlig eksamen. Det gis gradert karakter.     Studiestart Ta kontakt med faglig leder Asle Jøssang for nærmere informasjon, tlf. 38 14 50 67. [-]
Les mer
Studier av samfunn og kultur har grunnlag i empiriske studier av livsformer slik de forekommer der mennesker lever og samhandler. [+]
Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpTK214 er integrert i MhGs bachelorgrad i tverrkulturell kommunikasjon. I det foreslåtte studieløpet utgjør dette det femte emnet. Emnegruppen TK211-216-214/215 kan integreres som en del av andre bachelorprogram ved MhG, samt som etter- og videreutdanning.   MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om samfunnsvitenskaplige forskningsmetoder med vekt på kvalitativ metode etiske problemstillinger knyttet til gjennomføringen av et etnografisk prosjekt ferdigheter til å kunne gjennomføre et begrenset etnografisk studium anvende sine observasjoner analytisk, og knytte dem opp mot annen relevant litteratur på beslektede områder presentere sine funn i form av en oversiktlig og leservennlig fremstilling holdninger som fremmer redelighet og etterprøvbarhet i beskrivelsen av mennesker som samfunnsaktører    InnholdEmnet gir grunnleggende kjennskap til anerkjente kvalitative metodeverktøy som er tatt i bruk ved beskrivelse og analyse av ’menneskelig kultur’. Studenten utfordres til videre refleksjon omkring viktige problemstillinger knyttet til flerkulturelle samfunn. Pensum (568 s.)    Organisering og arbeidsmåterTK214 begynner med et obligatorisk metodekurs på en uke. Dette kurset er felles for alle studentene. Etter kurset skal studenten levere en prosjektbeskrivelse. Deretter følger et to til tre ukers feltarbeid som skal gi grunnlag for å skrive en oppgave. I løpet av perioden får studenten tilbud om to veiledningssamtaler. To uker før innleveringsfristen arrangeres det et oppgaveseminar.   For oppgaven gjelder de faglige og formelle kravene som er spesifisert i gjeldende retningslinjer.   ArbeidskravFølgende arbeidskrav må være oppfylt for at oppgaven skal vurderes: a) metodekurset skal være gjennomførtb) en prosjektbeskrivelse skal være innlevert innen fastlagt fristc) etnografisk feltarbeid skal være gjennomførtd) oppgaveseminar skal være gjennomførte) studentevaluering(er) skal være gjennomført innen fastlagt(e) frist(er)   Vurdering og vurderingsuttrykkVurderingen i TK214 består av en skriftlig oppgave på ca. 4000 ord. Det gis gradert karakter.   [-]
Les mer
Ukentlig 'drop-in' kurs i meditasjon og buddhistisk filosofi [+]
Kvelden begynner med en guidet avslapningsmeditasjon, og så er det et foredrag på 30 minutter om en viss del av buddhistisk filosofi.   Temaer som blir diskutert varierer hver uke, og inkluderer karma, indre fred, reinkarnasjon, vrede, lykke, og hvordan (og hvorfor) man mediterer.  Se www.meditateinoslo.org/no for en oversikt over alle foredragene hver uke.    Så kommer det en annen guidet meditasjon, denne gangen på en viss del av undervisningen, og til slutt har vi te, kjeks og diskusjon.    Siden kurset er “Drop-in” (hver klasse er en selvstendig enhet), er ikke det nødvendig å melde seg på kurset.  Bare kom når det passer.  Kurset foregår hver onsdag mellom 19:00 og 20:30 og undervisning foregår på engelsk.  Du kan lære om meditasjon og buddhisme på vår "undervisningssone" (http://www.meditateinoslo.org/no/learning-zone/) [-]
Les mer
2 år
På forespørsel
Som det eneste norske kunstakademi som er tilknyttet et universitet, har vi unike ressurser og muligheter for samarbeid med fag innen teknologi, arkitektur og humaniora [+]
OMFANG OG NIVÅ Masterstudiet i billedkunst er et to-årig studieprogram på høyere nivå. Fullført studie-program gir 120 studiepoeng og graden Master i billedkunst –MFA, Master of Fine Arts   LÆRINGSMÅL   Studiet gir grunnlag for• selvstendig kunstnerisk aktivitet på nasjonalt og internasjonalt nivå • engasjement i kritisk praksis, diskusjon og refleksjon om samtidskunst• fordypning i kunstnerisk utviklingsarbeid, for eksempel som kunststipendiat• virksomhet på ulike samfunnsområder som innebærer behov for kunstnerisk, konseptuell, kommunikativ, sosial og estetisk kompetanse • initiativ til og deltakelse i tverrfaglige og tverrkunstneriske prosjekter og arbeidsfellesskap• å opprette og drive ulike prosjekter og kunstnerinitiativerSTUDIEPROGRAMMET GIR• kunnskap om og støtte til utvikling og realisering av eget kunstnerisk arbeid, • informasjon om aktuelle arbeidsmetoder og produksjonsprosesser • innsikt i samtidskunsten på grunnlag av analytisk, kritisk tenkning og diskusjoner med basis i et tverrfaglig teoretisk perspektiv og bevissthet i forhold til samtiden• introduksjon til kulturelle og geografiske endringsprosesser • perspektiver på kunsten og kunstnerens rolle• muligheter for tverrfaglig samarbeid• profesjonsforberedende praktisk erfaring med formidling og presentasjon• profesjonsforberedende kunnskap innen prosjektarbeid, økonomi og administrasjon STUDIEPLANENS FAGLIGE PROFILStudenten skal gjennom ulike erfaringer og læringssituasjoner utvikle sin egen kunstneriske integritet og profesjonalitet.   KIT legger vekt på en dynamisk struktur for studieplanen, som skal være åpen for dialog og refleksjon. Skiftende strømninger i samtidskunsten og kulturelle endringsprosesser gjenspeiles i programmet, samtidig som KITs faglige, pedagogiske og interdisiplinære profil videreføres.   Studentenes kunstneriske arbeid og interessefelt står i sentrum for den individuelle undervisningen og er med på å prege programmet, sammen med KITs faglige satsingsområder.   ProfesjonsforberedelserI hvert vårsemester arrangeres et seminar med presentasjoner fra innledere som har ulike roller i institusjoner i kunstlivet. Seminaret gir også praktisk og aktuell informasjon om blant annet kulturpolitikk, stipendsøknad og prosjektstøtte, rettigheter, økonomi og skatteforhold.   Gjennom det øvrige studieprogrammet får studentene anledning til og tilbud om å delta i prosjektarbeid, samarbeid og nettverksbygging, presentasjon og formidling på ulike vis. Noen slike tema berøres også i Masterseminaret ved behov.   UtvekslingMasterstudenter kan få godkjent utveksling gjennom KUNO eller Erasmus/Socrates nettverket i 2.semester.   Studieturer og ekskursjonerKIT har i opprettet et prosjekt kalt -læringsarena- der vi støtter og tar initiativ til arbeid som innebærer kontakt og nettverksbygging med andre studiemiljøer og profesjonelle miljøer nasjonalt og internasjonalt. Masterstudenter får muligheter til å delta i faglig aktivitet som workshops, utstillinger, konferanser og kurs tilknyttet ulike nettverk og institusjoner.   [-]
Les mer
2 år 20 000 kr
På forespørsel
Faglig profil I  undervisningen   fokuseres  det  på  tverrfaglig overførbare begrep. Slik venner elevene seg til å overføre erfaringer fra... [+]
Faglig profil I  undervisningen   fokuseres  det  på  tverrfaglig overførbare begrep. Slik venner elevene seg til å overføre erfaringer fra en arbeidsperiode til en annen. Ved f.eks. å fokusere på  linjesammenhenger i en todimensjonal arbeidsperiode, fremkommer kunnskaper og erfaringer som har gyldig-het i det tredimensjonale arbeidet. Lignende overføringer kan gjøres på kryss og tvers i studietilbudet. Elevene utvikler på denne måten ikke spesialkompetanse begrenset   til   et   fagområde,   men  opparbeider et fleksibelt og konstruktivt visuelt handlingsapparat. Det arbeides konsentrert i perioder av vekslende lengde, vanligvis 2-5 uker, hvor elevene opparbeider seg erfaring med et mangfold  av  problemstillinger. Gjennomgang av arbeidene og periodene skjer underveis og på slutten av dagen/perioden. Etter hvert som eleven opparbeider seg erfaring økes kravet til bevissthet om nyanser   og   presisjon   i   selve   arbeids-prosessen - den mentale så vel som den fysiske.   Materialer og utstyr Det meste av standard forbruksmaterialer brukt i undervisningen blir dekket av skolen. En bør likevel regne med utgifter til tegne-utstyr, maling, pensler, film o.l. Hver enkelt elev disponerer sin egen verktøykasse mot depositum. Skolen har forøvrig utstyr som staffelier, kavaletter, tegnebrett, diverse elektriske håndverktøy, maskiner, sveiseutstyr og audio/visuelt utstyr slik som foto, video, lyd, databaserte behandlingsmuligheter  etc.  Skolen  vekt-legger bevisstgjøring i forhold til materialer og forbruk, og oppfordrer elevene til å benytte seg av resirkulering og gjenbruk hvor muligheten ligger til rette for det.  [-]
Les mer
1 år 22 000 kr
På forespørsel
Skolen har store lyse lokaler sentralt i Stavanger. De er tilgjengelig daglig fra 08.00 til 23.00 (lenger etter avtale). [+]
Studentene har egne nøkkelkort. Skolen forsøker å gi studentene en optimal situasjon å arbeide i.   -Malersal med tilstøtende pigmentrom for fargeriving, preparering etc. Tilgang til staffelier m.m. -Grafikkverksted med enkel presse hvor vi introduserer til tresnitt, linosnitt og koldnål. -Skulptursal med tilstøtende treverksted. -Trerverksted, med diverse maskiner som båndsag, kappsag, sirkelsag diverse håndverktøy m.m. -Multifunksjonsrom med videoprojektor, surround lydanlegg, tv, dvdspiller, vhs spiller, trådløst nettverk m.m.. -Mørkerom, sort-hvitt kopiering med to forstørrelses apparet, benk med tilfredsstillende. -Mac datamaskiner m/tilknytning til internett, skanner og farge printer. -Bibliotek med tidsskrifter, kunstvideoer og ca 700 kunstbøker. -Studentene har pause- og tv-rom, spiserom med kjøkken. -Det finnes låsbare garderobeskap, vaskemaskin og dusj til bruk for studentene. [-]
Les mer
2 år
Studiet skal gi oversikt over fagfeltet der man introduseres til et bredt spekter av disipliner knyttet til de visuelle uttrykksformene. [+]
  Basisåret er felles for alle de påfølgende fordypningsområdene i påbyggingsåret. Faglig bredde og individuell utvikling ivaretaes gjennom en variasjon mellom teori og praktisk utprøving. Undervisningen det første året er lagt opp med logisk progresjon og veksling mellom grunnleggende ferdighetsfag. I andre semester skal studenten nyttiggjøre seg av sine kunnsklaper og erfaringer gjennom ulike prosjekter. Den enkeltes kreativitet stimuleres i møte med ulike materialer og temaer.   Undervisningen Undervisningen foregår i arbeid med tematiske prosjekt der teori og praksis veves sammen. Arbeidsformer kan for eksempel være individuelt studium, gruppearbeid, prosjektarbeid kombinert med feltstudier og utstillingsbesøk.   Undervisningens mål er å danne et fundament for å oppøve grunnleggende ferdigheter i ulike uttrykksformer.   - kunnskap om metodikk og arbeidsmetoder. - å stimulere til prosessorientert oppgaveløsning. Det legges vekt på den enkeltes personlige og kreative utvikling. - å utforske teknikker, håndverket. - praktisk undervisning gjennom en problematisering av formbegreper, fargeteorier, komposisjonslære og billedoppbygging. - samarbeid og kommunikasjon i det praktiske arbeidet i verkstedene, med tegning og modellstudier, maleri, grafikk og modellering. teknikkutvikling. - kunstteori og i diskusjoner av faglig art. - individuell og/eller felles korrektur, samtale og evaluering. - økt materialkunnskap. Den er en kunstskole med «omstridt bruk» av antroposofisk kroppstegning som læringsmetode. [-]
Les mer
1 år
På tide å slippe ut inspirasjonen og kunstneren i deg? [+]
KLESDESIGNHar du lyst til å designe og sy dine egne klær? På denne linja lærer du hvordan du kan lage helt nye stilige klær, eller fikse og sy om gamle. Du får starte på ditt eget nivå, og vi krever ingen forkunnskaper. Du får lære å lage egne mønster, lære forskjellige sømteknikker, bearbeide stoffene med stofftrykk, stoffmaling og applikasjon. Du kan lage dine egne spennende accessories som vesker, smykker, belter eller friske opp gamle sko! La deg inspirere av dagens mote når vi besøker moteskolen Esmod i Oslo.   KREATIV KERAMIKK Keramikk er et fantastisk materiale du kan lære å bruke på mange spennende måter. Du får utvikle formforståelse, estetisk sans og tekniske ferdigheter. Du kan lage egne serviser, kopper, fat, og skåler, og lage kreative figurer og fantasifulle og veldreide kropper i leira. Du får jobbe kreativt med overflaten både med tekstur, begitining, oksider og glasurer.  BILDEKUNST Utforsk bildekunstens magiske verden! Lær ulike tegneteknikker, kull, pastell, blyant. Jobb med form, linje, komposisjon, uttrykk og bildeforståelse. Du får utforske fargenes fantastiske verden gjennom teori og erfaring. Male stort eller lite med akryl/olje og prøve på akvarellmaling. Ateliéekskursjon hos en anerkjent kunstner. Linja reiser på turer i ”kunstens skattkammer” ved å besøke kjente og ukjente kunstverk i Oslo, eller gå på lokale utstillinger. Der vi kan la oss fascinere, hente inspirasjon og lære.     GLASS Du får lære å lage smykker i glass, som igjen kan kombineres med andre materialer som f. eks perler i alle slags materialer og fasonger. I tillegg får du lage pynte- og bruksting i glass, som for eksempel serviser. Vi reiser på besøk hos lokal, anerkjent smykkedesigner og Hadeland glassverk.   WEBDESIGN/PHOTOSHOPDu får også lære grunnleggende Webdesign og bildebehandling i Photoshop, i tillegg til fotografering og mørkeromsarbeid. Kunst & Design gir deg et godt grunnlag for å søke videre utdanning innen fagområdet.   FOKUS PÅ:     * Søm av klær    * Omsøm    * Accessories    * Enkel mønsterforming    * Design    * Dekor    * Stofftrykk     * Applikasjon    * Blyant/kull/kritt    * Kroki    * Komposisjon    * Bildeuttrykk    * Farge    * Akryl/akvarell    * 3-dim. form    * Glassfusing/slumping    * Smykker    * Webdesign    * Foto    * Photoshop [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Har du et bilde inni deg som bare må ut? Har du forsøkt å tegne akt eller stilleben? Kunst er et vidt begrep, og du vil få prøve deg på veldig mange stilarter og teknikke... [+]
Du vil lære å uttrykke deg både digitalt, med Photoshop og Flash, og med mer tradisjonelle teknikker som tegning, maling og grafikk. Sammen ser vi på hva historien og gamle mestere kan lære oss, og du vil klekke ut din egne ideer og stil som du overfører til lerret eller skjerm. Vi arrangerer workshops og egne utstillinger for alle som vil se.   Oppdag hvordan kreativiteten din blomsterer etter et av mange besøk på kunst- og designinstitusjoner. I nærmiljøet har vi blant annet Kistefos-Museet, og en snau time unna er Oslo med Munch Museet, Nasjonal Galleriet, Astrup Fearnley Museet og mange andre inspirasjonsmuligheter. Det kommer til å krible i både hender og hodet etter slike utflukter.   Du vil også oppleve storbyen Paris med sitt yrende kulturliv, og med høydepunkter som Musèe Picasso og Louvre. [-]
Les mer
80 000 kr
På forespørsel
På kunstlinja får du arbeide med mange forskjellige uttrykk. Vi legger mest vekt på tegning, maleri, foto, grafiske teknikker og skulptur [+]
I tillegg kan du utvikle ideer innen installasjon, animasjon, sceneløsninger og performance. Du arbeider med å kartlegge hva du er spesielt interessert i, hva som er akkurat din drivkraft! Slik kan du utvikle ditt eget uttrykk. Vi legger også vekt på å skape kreativt og stimulerende klassemiljø. Undervisningen er prosjektbasert, og foregår i bolker på 1 til 2 uker. Når det ikke er undervisning arbeider du i verkstedene på egen hånd. Forelesninger om kunsthistorie og kjennskap til samtidskunstscenen internasjonalt og i Norge flettes inn i det praktiske arbeidet. Vi reiser til Trondheim for å se utstillinger og besøke videre utdanningsmuligheter, som f.eks. kunstakademiet. I løpet av året kan du samarbeide med elever fra de andre linjene på skolen: med Rockelinjen, Jazz- og Lydlinjen eller med Danselinjen. Du kan lage scenografi, cd-cover, plakater, performance, musikkvideo m.m. NEW YORK-MANHATTENHvert år reiser hele skolen til New York for et ukelangt opphold på Manhatten som omfatter rockekonserter, jazzkonserter, danseforestillinger og danseklasser, galleribesøk og forestillinger som bl.a. Phantom of the Opera på Broadway, spektakulære Blue Man Group, Metropolitan Museum of Art, Empire State Building, shopping på Times Square eller Fifth Avenue, rusletur i Central Park og soloppgang på Brooklyn Bridge med The big Apple´s fantatiske skyline og mye, mye mer.   FASILITETER OG UTSTYR* Store, lyse kunstverksteder på tilsammen 318 m2.* Visningsrom/prosjektrom.*18 arbeidsstasjoner med elektrisk høydejusterbare arbeidsbord, designformete kvalitetsstoler og staffeli.*Apple/Macintosh G4 for datagrafikk og Photoshop.*Mørkerom.   Vil du fortsette innen kunstfaget, kan du ta sikte på Kunsthøgskolene i Trondheim, Oslo, Bergen eller Tromsø. Det finnes mange forskoler til akademiene, f.eks. Strykjernet Kunstskole i Oslo, Oslo Kunstfagskole - NISS, Lofoten kunst og filmskole, Kunstskolen i Rogaland eller Kunstskolen i Bergen. Det er også mulig å gå videre innen grafisk design, produktdesign, interiørarkitekt, arkitekt og scenografi. Allerede før året er omme kan du ha fått dine første freelance-oppdrag, det kan være grafisk design på cd-cover, plakater ol. Blant elevene på Trøndertun kan det være «framtidige oppdragsgivere», mange band og artister har startet sin karriere her!   Det du går gjennom i løpet av året er nyttig selv om du ikke fortsetter innen faget. Du får evnen til å arbeide selvstendig, noe du får bruk for uansett hva du velger å gjøre videre. Gjennom den faglige og sosiale prosessen på kunstlinja vil du bli kjent med din egen usikkerhet, utfordre den, lære deg å jobbe slik at den ikke stopper deg! Du lærer deg å gjennomføre ideene dine fordi du selv føler det er viktig.   På Trøndertun skal alle utrykke seg, enten det er via trommer, tegning, hele kroppen eller bare stemmen. Det finnes ingen fasit for hva som er rett eller galt, bra eller dårlig. Du må finne balansen mellom å bli påvirket og berørt av andre, ikke la deg styre av hva andre måtte synes. [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Undervisningen tar sikte på å utvikle selvstendighet og eget kunstnerisk uttrykk. Stikkord til undervisningen er holdning, håndverk, motivasjon, modenhet, samarbeid og id... [+]
Kjernetid og skoleåret Den obligatoriske kjernetiden er mellom 10:00-15:00 hver dag.Skoleåret starter første uka i september og slutter andre uke i juni.Skolen tar ikke høst- eller vinterferie, kun jule- og påskeferie.   Undervisningsopplegg1.år:Obligatoriske moduler hele høsten.Valgfrie moduler hele våren.Hovedoppgave: Selvstendig arbeid med veileder. 2.år:Valgfrie moduler hele året.Hovedoppgave: Selvstendig arbeid med veileder.   KursmodulerUndervisningen ved Strykejernet er lagt opp i 3-ukers moduler.Kunsthistorieundervisningen er lagt opp i enkeltdager eller marathonuker. Vårsemesteret velger alle elever hvilke kurs de vil delta på, eller om de velger selvstendig arbeide med eget kunstnerisk uttrykk med veileder.Viktig: Hver modulperiode avsluttes med felles obligatorisk utstilling. Det er ca 10 utstillinger pr. år hvorav jul og sommerustillingen er åpen for publikum.   Kursoppstart og avslutningHele høsten er det 3-ukers obligatoriske kurs for alle skolens nye elever.Kurs velges hver tredje mandag Blåmandag. Kurset inneholder basiskunnskap som leder fram mot produkt. Arbeid fra kurset/perioden stilles ut fredag etter 3 uker Langfredag. 2.års-elevene kan velge seg inn på kurs eller velge selvstendig arbeid med veiledning. Elevene følger undervisningen i alle obligatoriske moduler i løpet av høsten. Her formidles basiskunnskaper i kunstfag samt en forståelse/evne til å bruke skolens verksteder/verkøty og materialer.   Undervisningen tar sikte på å utvikle selvstendighet og eget kunstnerisk uttrykk.Stikkord til undervisningen er holdning, håndverk, motivasjon, modenhet, samarbeid og idéutvikling.Valg av frie moduler baserer seg i hovedsak på elevenes egne ønsker.   LærereTil de obligatoriske modulene har vi faste lærere. I de frie modulene leies inn lærerkrefter blant kunstnere med spisskompetanse innen sitt fagområde. [-]
Les mer