IT-kurs
IT strategi
Du har valgt: Arne Rettedals Hus
Nullstill
Filter
Ferdig

-

38 treff ( i Arne Rettedals Hus ) i IT strategi
 

Nettkurs 375 kr
I dette kurset gir Inga Strümke deg en innføring i hva kunstig intelligens er, og hva du bør tenke på når din bedrift skal ta i bruk kunstig intelligens. [+]
Inga Strümke gir deg en innføring i kunstig intelligens og maskinlæring som gjør det lettere å ta bedre beslutninger. Kunstig intelligens (AI) er mer i vinden enn noensinne, men visste du at det har eksistert som akademisk fagfelt siden 1950-tallet? I dette kurset får du en innføring i hva kunstig intelligens egentlig er for noe, hvordan det brukes i dag og hvordan du kan anvende det for å ta bedre beslutninger. Du lærer om maskinlæring og nevrale nettverk, og hvordan dyp læring brukes til komplekse problemer som språkforståelse og bildegjenkjenning. Du får innsikt i fallgruver, hvorfor de oppstår og hvordan de kan unngås, og ikke minst – hva du bør tenke på når din bedrift skal ta i bruk kunstig intelligens.  HVA VIL DU LÆRE: Kunstig intelligens Maskinlæring, dyp læring og nevrale nettverk Data Bildegjenkjenning og språkforståelse Proxyvariabler og korrelasjon i modeller Forklaringer: Hva og for hvem? Integrering i bedriften Leksjoner Introduksjon til kurset Innføring i kunstig intelligens og algoritmer Maskinlæring Data  Nevrale nettverk og dyp læring Bildegjenkjenning Språkmodeller Proxy-variabler og et eksempel fra forsikring Korrelasjon og kausalitet  Forklaring - hva og for hvem? Eksempler på bruk Helhetlig integrering  Oppsummering [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs med Inga Strümke om etikk og risiko ved bruk av kunstig intelligens. Lær mer om utfordringene og mulighetene. [+]
Risikomomentene rundt kunstig intelligens er mange og berører flere fagområder. Hovedutfordringen med trygg og ansvarlig bruk av kunstig intelligens og maskinlæring er at problemstillingene utfordrer mange helt ulike fagområder, og tar opp mange temaer samfunnet aldri før har tatt stilling til. I dette kurset introduserer AI-ekspert Inga Strümke deg for de etiske, tekniske, juridiske og samfunnsmessige aspektene, og du vil få et helhetlig bilde av utfordringene og mulighetene. Fra før av har Inga Strümke laget kurset “En innføring i kunstig intelligens og maskinlæring” med Videocation. Vi anbefaler deg å se innføringskurset før du ser dette kurset om kunstig intelligens og risiko.  Introduksjon til kurset Innføring i AI-etikk Egne prosedyrer Falske nyheter og AI-skribenter Deepfakes Syntetiske data Angrep og mål Cybersikkerhet og IoT AI-regulering Personvern og differential privacy Rettferdighet Maskiner som tar jobbene og beslutningene våre Bærekraft Oppsummering [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs med Henning Denstad om hvordan din virksomhet påvirkes av digitale plattformer og økosystemer. [+]
Kurs med Henning Denstad om hvordan din virksomhet påvirkes av digitale plattformer og økosystemer. Hva kjennetegner en digital plattform og hvilke gevinster kan den gi? Hvilke gode eksempler på plattformer og økosystemer kan man lære fra? Hva er sammenhengen mellom en digital plattform og et digitalt økosystem?  Hvordan drives innovasjon i digitale økosystemer? Hva er digitale plattformer og økosystemer, og hvordan kan det påvirke din virksomhet? I privat sektor kan det innebære at konkurransebildet endres, mens det i offentlig sektor kan bety å utnytte store datamengder på en bedre måte. I begge sektorer kan økosystemer innebære fremvekst av nye konstellasjoner og samarbeidsmønstre mellom aktører, og på den måten kan vi tilby bedre og utvidede produkter og tjenester til kundene eller brukerne. Å utarbeide en plattformstrategi handler om digital forretningsutvikling hvor målet er å levere bedre og flere produkter og tjenester. For å gjøre det må du både forstå kreftene i markedet, hva konkurrentene gjør, og ikke minst hvor moden din egen virksomhet er. Når er det riktig timing for å kunne ta et slikt løft?  Leksjoner Hva betyr digitale plattformer og økosystemer for din virksomhet? Hva kjennetegner en digital plattform? Hvilke gevinster kan en vellykket plattform gi? Hva består en digital plattform av? Miljødataplattformen, et eksempel. Digitale plattformer utvides ofte med nye tjenester Økosystem – kan vi lære noe av naturen? Digitale plattformer og økosystemer handler om strategi Hva består et digitalt økosystem av? Eksempler på økosystemer Hvordan styre digitale økosystemer? Digitale økosystemer er innovasjonsmotorer [-]
Les mer
Nettkurs 12 måneder 7 175 kr
Målet med kurset er å gi deg en forståelse for filosofien bak ITIL®. Kurset gir innføring i basis konseptet, prinsippene, prosessene og funksjonene som er definert som be... [+]
Kurset inneholder 12 timer med undervisning, er delt inn i moduler og er en blanding av video og interaktive øvelse. Du vil få en omfattende introduksjon til kjernekonseptene til ITIL® 4.   Les mer om ITIL® 4 på AXELOS sine websider    The ITIL®  4 Foundation Online course on this page is offered by ILX Group an ATO of AXELOS Limited. ITIL® 4 is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.   Dette inngår i kurset - 12 måneders tilgang til kurset fra kjøpsdato- Support service- En testmodul med spørsmål rettet mot sertifiseringseksamen Sertifiseringseksamen - Eksamens voucher er inklusive i kurset- Det er ingen hjelpemidler tillatt under eksamen- Varighet er 60 minutter, men et tillegg på 15 minutter for de som ikke har engelsk som morsmål- Eksamensformen er multiple choice - 40 spørsmål skal besvares, og du består ved 65% korrekte svar (dvs 26 av 40 spørsmål) Disse modulene inngår i kurset - Introduction and overview- Key concepts of service management- Four dimensions of service management- Service value system- Introduction to practices- Purpose of 11 practices and some definitions- Introduction to seven key practices in detail- Continual improvement- Change control- Incident management- Service request management- Service desk- Service level management- Exam simulator Etter endt kurs vil du - Forstå nøkkelkonseptene for ITIL-Service Management- Forstå hvordan ITIL-veiledende prinsipper kan hjelpe organisasjoner til å ta i bruk og tilpasse ITIL-Service Management- Forstå de fire dimensjonene i ITIL-Service Management- Forstå nøkkelbegrepene for kontinuerlig forbedring [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til ITIL v3 med utgangspunkt i tjenestelivssyklusmodellen. Gjennomgang av livssyklusfasene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadmini... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Av totalt 12 øvinger må 4 tekstbaserte øvinger og 4 flervalgstester (totalt 8 øvinger) være godkjent for å få gå opp til eksamen. Øvingene som blir godkjent må dekke et bredt spekter av de temaene som gjennomgås i emnet. Nærmere opplysninger ved studiestart. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig, individuell, 3 timer,  Ansvarlig: Knut Arne Strand Eksamensdato: 17.12.13 / 20.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten kan:- tegne opp og forklare livssyklusmodellen til ITIL versjon 3- gjengi suksessfaktorer knyttet til innføring av ITIL- forklare hva som menes med begrepene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadministrasjon og kontinuerlig tjenesteforbedring- beskrive utvalgte prosesser som inngår i ITIL-standarden og hvilke arbeidsoppgaver som utføres av de aktuelle prosessene FERDIGHETER:Kandidaten kan:- redegjøre for hvordan utvalgte ITIL-prosesser typisk kan implementeres og forvaltes i en gitt organisasjon- redegjøre for hvordan utvalgte prosesser fungerer sammen og hvilken informasjon som flyter mellom dem- lage en plan for innføring av utvalgte ITIL-prosesser i en konkret bedrift- implementere utvalgte deler av ITIL-standarden i en konkret bedrift GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten har:- grunnleggende forståelse av ITIL som beste praksis for drift av IT-systemer- forståelse for at ITIL kan implementeres i små trinn og med noen få prosesser, samt utvides til å være svært omfattende, med mange operative prosesser og funksjoner Innhold:Introduksjon til ITIL v3 med utgangspunkt i tjenestelivssyklusmodellen. Gjennomgang av livssyklusfasene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadministrasjon og kontinuerlig tjenesteforbedring med tilhørende prosesser og funksjoner.Les mer om faget herDemo: Her er en introduksjonsvideo for faget Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag ITIL v3 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
Nettstudie 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring; [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: IINI1001 IT Introduksjon eller tilsvarende forhåndskunnskaper. Innleveringer: Et større prosjektarbeid som gjennomføres som gruppearbeid. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Vurderingen i faget er basert på prosjektarbeidet. Prosjektene gjennomføres gruppevis. Individuelle karakterer kan gis ved manglende deltakelse eller ved kontraktsbrudd med øvrige medlemmer. Ansvarlig: Thor O. Olsen         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet «Lokale informasjonstjenester» skal studenten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kjenner til ulike typer informasjon som brukes i bedrifter og organisasjoner- har kunnskap om hvordan datateknologi og nettløsninger kan brukes i bedriftens forvaltning av informasjon- har kunnskap om moderne former for intern opplæring og oppbevaring og tilgjengelighet av kunnskapskapital FERDIGHETER:Kandidaten:- kan se behov for og være pådriver for små og mellomstore informasjonsløsninger for intern informasjon- kan komme med anbefalinger for bruk av moderne IT-kommunikasjonsløsninger - kan både individuelt og i grupper diskutere og redegjøre for holdninger og standpunkter i forhold til informasjonsforvaltning og ivaretakelse av virksomheters kunnskapskapital GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har forståelse for betydningen av aktiv informasjons- og kunnskapsforvaltning.- kan delta i planlegging og gjennomføring av informasjonshåndteringsprosjekter- kan identifisere, planlegge og gjennomføre en selvstendig oppgave i samarbeid med andre Innhold:Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring;Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Lokale informasjonstjenester 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 3 400 kr
Å lage gode skjemaer er ikke lett. Både teknisk, pedagogisk og innholdsmessig må skjemaene arbeides med, slik at det blir forståelig for alle, og ikke minst enkelt å fyll... [+]
Kurset er rettet mot designere og utviklere. Vi er blant annet innom: Forståelige skjemaobjekter Beskrivelser og instruksjoner Obligatoriske felt Lesbarhet Vær konsekvent Grupperinger Viktige skjema Store, komplekse skjemaer Validering og feilhåndtering [-]
Les mer
Arne Rettedals Hus 3 dager 16 700 kr
11 Jun
17 Sep
12 Nov
ITIL® Foundation er et grunnkurs for ITIL® og gir kandidatene kjennskap til sentrale elementer, konsepter og viktig terminologi brukt i ITIL®. [+]
ITIL® Foundation er et grunnkurs for ITIL® og gir kandidatene kjennskap til sentrale elementer, konsepter og viktig terminologi brukt i ITIL®. Etter fullført kurs og bestått eksamen skal kandidatene ha tilegnet en grunnleggende kunnskap og forståelse av ITIL®. Bestått ITIL® Foundation-kurs er også en forutsetning for å kunne gå videre til neste nivå i ITIL® opplæringen. Dokumenter din kompetanse gjennom ITIL® sertifisering Kurset vil gi en forståelse av ITIL® rammeverk og tilrettelegger rutiner for både bedriften og ansatte. Målet er å lette bruk av ressurser og gi bedre kvalitet, samt synliggjøre rutiner og prosesser som er viktige for din arbeidsplass. Kursets hensikt: Gi en forståelse av ITIL® rammeverk og tilrettelegger rutiner for både bedriften og ansatte. Lette bruk av ressurser og gi bedre kvalitet. Vise rutiner og prosesser som er viktige for din arbeidsplass. Dokumentere din kompetanse gjennom ITIL® sertifisering. ITIL® gir bedriften: Prosessbeskrivelser og dokumentasjon Gode råd for implementering og tilpassing Felles forståelse og språk Konsulenter med kunnskap om ITIL® ITIL® gir resultater: Bedre behandling av brukere og kunder Tydelige roller og ansvar Bedre driftstabilitet og sikkerhet Bedre evne til å lære og utveksle erfaringer Økt kvalitet på leveransen av IT tjenester Profesjonelle IT tjenester PrisKr. 16700,-Prisen inkluderer dokumentasjon og lunsjVariget3 dager - fra kl. 09:00 - 16:00 (siste kursdag 09:00-12.00) Kursene gjennomføres i samarbeid med Sopra Steria. UiS-IKT tilbyr sertifiseringer for kursene ved vårt autoriserte testsenter PeopleCert i forbindelse med kurs som gjennomføres ved Universitetet i Stavanger. ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. The Swirl logo™ is a trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 7 900 kr
I dagens digitaliserte verden øker mengden data med enorme størrelser hver eneste dag. Enten man jobber i store multinasjonale selskap eller i små bedrifter ser man behov... [+]
I dagens digitaliserte verden øker mengden data med enorme størrelser hver eneste dag. Enten man jobber i store multinasjonale selskap eller i små bedrifter ser man behovet for å dykke ned i data for å skaffe bedre innsikt. Veien dit vil variere fra sted til sted, men en fellesnevner er å bygge opp kompetanse rundt virksomheten sine data. Selvbetjening er en viktig bidragsyter for å bygge kompetansen og bli mer datadrevet. Begrepet kan defineres som en enkel form av styringsinformasjonssystemet, hvor brukeren har tilgang til relevant data og genererer rapporter og/eller analyser med hjelp av selvbetjeningsverktøy. Formålet er gi brukeren mulighet til å optimalisere og forenkle sine arbeidsoppgaver i tillegg til å frigjøre IT spesialister. Power BI er et verktøy som kan hjelpe dere på veien til å bli mer selvbetjent. Det er et kraftfullt analyse– og modelleringsverktøy som gjør at man kan kombinere data fra ulike kilder og sammenstille dem i rapporter og dashboards. Disse kan enkelt deles med andre i organisasjonen og tilgangsstyres i henhold til GDPR, personvern og teknisk kompetanse. Dette kurset gir en grunnleggende innføring i bruk av Power BI Desktop som selvbetjenings- og analyseverktøy for controllere, analytikere og de som jobber med virksomhetsrapportering. Deltakerne vil få en grunnleggende innføring i: Innlasting av data Datamodellering (best practice) Forhold mellom tabeller Power Query og datatransformasjoner DAX (kalkulerte mål og kolonner) Datavisualisering, formattering og rapportoppsett Filtrering, slicers og drillthrough funksjon Navigasjon og bokmerker Publisering av rapport til Power BI Service og overordnet modell for utrulling av Power BI i organisasjonen vil bli presentert i kurset, men disse tema vil ikke bli dekket i dybden. Ta med egen PC med nyeste versjon av Power BI. Du bør også ha signet opp med en 30-dagers gratislisens for Power BI Pro.   Kursinnhold Innlastning av data Kurset bygger på et datasett fra en fiktiv global leverandør av sykkelutstyr hvor data er fordelt på en fakta tabell med tilhørende dimensjonstabeller. Datasettet hentes fra en Excel-fil som er tilsendt før kurset, men denne fremgangsmåten kan enkelt overføres til andre strukturerte databaser. Datamodellering Når vi bruker data fra flere tabeller er det viktig å definere en datamodell som muliggjør analyser på tvers av tabellene. Dette kurset gjennomgår grunnleggende teori om datamodellering sammen med en praktisk gjennomgang av hvordan man oppretter relasjoner og bygger en datamodell i Power BI. Bruke Power Query til å transformere data Power Query er et utrolig kraftig verktøy til å skreddersy data før de lastes inn i Power BI (ETL). Dette kurset gjør deltakerne kjent med hvordan Power BI og Power Query samhandler, og det blir demonstrert enkelte funksjoner i Power Query. Herunder rydding i data via navngivning, sletting og formattering av kolonner. Opprettelsen av en betinget kolonne blir også gjennomgått i kurset. DAX (Kalkulerte mål og kolonner) DAX er språket som brukes til å utføre spesifikke kalkulasjoner på data i Power BI. Dette er et språk hvor man kan utføre ganske komplekse utregninger, og kurset gir en introduksjon til dette på et nybegynnernivå. Det vil si at vi i kurset utarbeider mål og kolonner ved bruk av funksjoner som SUM, COUNT og CALCULATE. Datavisualisering, formattering og rapport oppsett Kurset gjennomgår flere av de vanlige visualiseringstypene som søylediagram, hjuldiagram og tabeller, og det blir vist formateringsmuligheter som valg av farge, kantlinje og akseformattering. Kurset legger også vekt på samhandling mellom visualiseringene, og det opprettes en interaktiv rapport med filtreringsvalg, ikoner og egendefinerte overskrifter. Navigasjon og bokmerker Kurset vil gjennomgå måter å navigere i rapporten på, samt den populære funksjonaliteten bookmarks som kan brukes til blant annet navigasjon og fjerning av anvendte filtre for å gjøre brukeropplevelsen av rapporten bedre.      [-]
Les mer
2 dager 9 600 kr
Hva er maskinlæring, hvorfor trengs det og hvordan brukes det? [+]
Hva er maskinlæring, hvorfor trengs det og hvordan brukes det?   Formålet med kurset er å besvare disse spørsmålene, samt gi en innføring i viktige begreper, konsepter og metoder. Her forklares blant annet sentrale begreper som regresjon, klassifisering og clustering og modeller som beslutningstrær og nevrale nettverk. Kurset har både et teknisk og forretningsmessig perspektiv, hvor vi diskuterer utfordringer knyttet til modellkvalitet , forretningsverdi og mer. Videre drøftes innføring og produksjonssetting, med mål om å sikre et best mulig grunnlag for videre drift og gevinstrealisering. Til slutt blir teori, metoder og fremgangsmåter kombinert og eksemplifisert gjennom praktiske demonstrasjoner og koding. NoIS avd. Fundator er en egen avdeling som spesialiserer seg på bl.a. anvendelse av maskinlæring, og har allerede levert tjenester til flere store aktører som Lånekassen, Equinor, Siemens, Kystverket, Difi, Volmax, Aditro og Grieg Connect. Kurset har tidligere blitt holdt for fagpersoner og utviklere ved Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), samt bedrifter i Trondheimsområdet gjennom Den Norske Dataforeningen (DND), og tilbys nå for et åpent publikum.   Foredragsholdere Jørgen LongvaJørgen er fagsjef i Norconsult Informasjonssystemer, avd. Fundator. Han har mer enn 20 års bransjeerfaring fra ulike forretningsområder som offentlig sektor, energi, helse, telekommunikasjon, forsikring og forsvaret. De siste årene har han ledet flere konseptutprøvinger og utredninger om anvendelser av kunstig intelligens og maskinlæring. Han har et strategisk overblikk og perspektiv på både organisasjon, prosesser, løsninger og teknologier. Thomas ThoresenThomas arbeider som Data Scientist for Norconsult Informasjonssystemer, avd. Fundator. Han holder jevnlig foredrag på ulike arrangementer, og har i nyere tid forelest om maskinlæring og kunstig intelligens for Direktoratet for forvaltning og IKT, samt arrangert flere Meetups i Trondheim. Thomas hevder seg også i konkurranser, og har blant annet oppnådd en 3.-plass i TEXATA Big Data Analytics World Championship og statusen «Kaggle CompetitionsExpert». [-]
Les mer
3 dager 17 200 kr
Dette kurset vil gi deg en grunnleggende innføring i ITIL® beste praksis rammeverket versjon 4. Kurset gir innføring i basis konseptet, prinsippene, prosessene og funksjo... [+]
Introduksjon Kurset gir deg en grunnleggende innføring i ITIL® beste praksis rammeverket versjon 4. Kurset gir innføring i basis konseptet, prinsippene, prosessene og funksjonene som er definert som beste praksis. Kurset vil også forberede deg til å gjennomføre ITIL Foundation sertifiseringtest. ForutsetningerIngen forutsetninger for å delta på kurset.Faglige kvalifikasjonKurset leder frem til ITIL Foundation Certificate.(Sertifiseringstest gjennomføres på siste kursdag)KursdokumentasjonOmfattende kursdokumentasjon som inneholder Kurskompendium, ITIL Pocket Guide, Norsk-Engelsk ordliste, 115 testoppgaver.SertifiseringInkludert i kursprisen er ITIL Fondation eksamen EXIN.Eksamen gjennomføres på ettermiddagen dag 3 - den avholdes skriftlig og er på engelsk.Eksamensformen er multiple choice - 40 spørsmål skal besvares, og du består ved 65% korrekte svar (dvs 26 av 40 spørsmål). Deltakerne har 1 time og 15 minutter til rådighet på eksamen. ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited.   Kursinnhold Service Management as a practise • Innføring i IT Service Management• BESTE PRAKSIS: Forstå hva og hvorfor• Tjenesteorientering The Service Lifecycle Innføring i alle fasene av livssyklusen - målene og forretningsverdien for hver fase.• Service Strategy• Service Design• Service Transition• Service Operations• Continual Service Improvement Service Management processes Hvordan de ulike prosessene spiller inn i livssyklusen. Vi diskuterer mål, omfang, aktiviteter, nøkkeltall og annet: Service Strategy • Strategy Management• Service Portfolio Management• Demand Management• Financial Management Service Design • Design Coordination• Service Catalogue Management• Service Level Management• Supplier Management• Availability Management• Capacity Management• IT Service Continuity Management• Information Security Management Service Transition • Transition planning and support• Change Management• Service Asset and Configuration Management• Release and Deployment Management Service Operations • Event Management• Incident Management• Request Fulfilment• Problem Management Continual Service Operations • Continual Service Improvement model• The seven-step improvement process Continual Service Operations • Continual Service Improvement model• The seven-step improvement process Functions Forstå mål, organisasjonsstruktur, bemanning, nøkkeltall og sammenhenger i ulike funksjoner• Service Desk• Technical Management• Application Management• IT Operations Management (IT Operations Control, Facilities Management) Roles Ansvar og funksjon hos de to nøkkelrollene i Service Management og innblikk i øvrige roller.• RACI modell• Process owner• Service owner Technology and Architecture • Service Management Technology [-]
Les mer
Nettkurs 4 dager 14 900 kr
Improving Time-to-Market with the Scaled Agile Framework® with SAFe®5 DevOps Practitioner Certification - Online This 4-day course provides a comprehensive overview for ... [+]
The course will build an understanding of the complete flow of value from Continuous Exploration to Continuous Integration, Continuous Deployment, and Release on Demand. Attendees will explore SAFe’s CALMR (Culture, Automation, Lean, Measure, Recover) approach to DevOps, which helps create a culture of shared responsibility for the full spectrum of Solution delivery. It helps align people, processes, and technology throughout the organization to achieve faster time-to-market. Attendees will leave with the tools they need to execute an implementation plan for improving their delivery pipeline, and the knowledge they need to support the plan. The course also prepares students for the optional SAFe® 5.0 DevOps Practitioner (SDP) certification exam.       Agenda ONLINE TRAINING - SMALL CLASS: 12 attendees max- Four short days – from 10:00 AM – 02:30 PM- Homework before class to increase the benefits of the training- Online discussions and feedback on exercises- Additional help for certification and exam TOPIC COVERED - Introducing DevOps- Mapping your Continuous Delivery Pipeline- Gaining alignment with Continuous Exploration- Building quality with Continuous Integration- Reducing time-to-market with Continuous Deployment- Delivering Business Value with Release on Demand- Taking action LEARNING GOALS - Understand the CALMR approach to DevOps, why it is so important, and be able to explain it to others- Understand the importance of continuous integration, continuous testing, and be ready to apply it- Apply the concepts of continuous security- Map their current delivery pipeline- Measure the flow of value through the delivery pipeline- Identify gaps and delays in flow- Improve the process of exploring customer needs- Improve the process of developing, building, and integrating continuously- Improve the process of continuously deploying to staging and production environments- Improve the release process- Execute an action plan for their DevOps transformation WHO SHOULD ATTEND? - All members of an Agile Release Train- Development Managers, Engineering Managers- Configuration Managers, Release Managers- Development Leads, Developers, UI/UX Developers- Infrastructure Architects, System Architects- Product Managers, Product Owners- System Administrators, DBAs, InfoSec- QA Managers, Testers- Release Train Engineers, Scrum Masters PREREQUISITES All are welcome to attend the course without prior knowledge. EXAM DETAILS - Exam format: Multiple choice, multiple response- Exam delivery: Web-based (single-browser), closed book, no outside assistance, timed- Exam access: Candidates can access to the exam within the SAFe Community Platform upon completion of the SAFe® 5 DevOps Practitioner course- Exam duration: Once the exam begins, candidates have 90 minutes (1.5 hours) to complete the exam.- Number of questions: 45- Passing score: 33 out of 45 (73%)- Language: English- Exam cost: First exam attempt is included as part of the course registration fee if the exam is taken within 30 days of course completion. Each retake attempt costs $50.- Retake policy: Second attempt on exam (first retake) can be done immediately after first attempt. Third attempt requires a 10-day wait. Fourth attempt requires a 30-day wait. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Kurset gir en innføring i digitalisering og hvordan digitalisering påvirker og kan utnyttes til å skape økt vekst og innovasjon. [+]
Digital strategi i styrerommet - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset gir en innføring i digitalisering og hvordan digitalisering påvirker og kan utnyttes til å skape økt vekst og innovasjon. Deltagerne får en innføring i et rammeverk for utvikling av en fokusert digital strategi tilpasset virksomheten.   I tillegg vil deltagerne vil bli kjent med nødvendige begreper, anerkjente metoder og strategiske verktøy, og få delta i spennende gruppearbeid. I tillegg ser vi på hvordan arbeid med digitalisering kan organiseres og hva som er de viktigste virkemidlene for å lykkes.    Kurset tar utgangspunktet i internasjonal forskning knyttet til digitalisering, og gir en grundig innføring i de sentrale elementene i en digital strategi som styre og ledelse i virksomhetene bør konsentrere seg om. Kurset avmystifiserer begrepet digitalisering med forenklet terminologi, og gir deltagerne det nødvendige grunnlaget for å kunne delta aktivt i å utvikle fokuserte digitale strategier. I en verden hvor digitaliseringen driver endringstakten stadig raskere, blir retning og et tydelig fremtidsbilde viktigere enn rene langsiktige mål. Samtidig må man ha et felles begrepsapparat, forstå driverne og ofte benytte utradisjonelle virkemidler og nye forretningsmodeller for å lykkes.    Formålet med kurset: Formålet er å gi deltagerne et forenklet rammeverk for å kunne diskutere og sette premisser ved utvikling av en fokusert digital strategi. Videre vil deltagerne få avmystifisert begrepet digitalisering, få en forståelse av hva digitalisering i realiteten betyr for virksomheten og få konkretisert hva man kan gjøre for å utnytte de mulighetene som digitaliseringen gir.   Kursinnhold:  Hvordan kan styret sette premisser gjennom en fokusert digital strategi? Hva er digitalisering egentlig, hva er driverne og hvor fort går det? Hvilke muligheter og trusler gir digitalisering? Hva kreves for å lykkes? Digitalisering vs. IT Digital innovasjon Digital forretningsutvikling Digital transformasjon Digitale forretningsmodeller Strategiprosesser Digital strategi Fremtidsscenario Virkemidler Strategiske partnerskap Organisering og kompetanse   Målgruppe:  Målgruppen er primært styreledere, styremedlemmer, eiere og ledere som er opptatt av prosessene omkring digitalisering og digital strategi i styrerommet.    [-]
Les mer
Stavanger Oslo 3 dager 16 700 kr
28 May
11 Jun
03 Sep
3-dagers instruktør-ledet kurs som fører frem til ITIL Foundation sertifisering. [+]
Sopra Steria Akademiet er en del av Sopra Steria, og tilbyr kurs og opplæring innen: IT Service Management Prosjekt- og programstyring It-styring og kontroll Våre instruktører jobber til daglig som rådgivere innen disse områdene i Sopra Steria.  ITIL® 4 er det mest utbredte og anerkjente rammeverket for IT Service Management (ITSM) i verden, og ITIL® 4 Foundation er et introduksjonskurs til rammeverket. ITIL® 4 Foundation-sertifiseringen er designet som en introduksjon til ITIL® 4 og gjør det mulig for kandidater å se på IT-tjenestestyring gjennom en ende-til-ende driftsmodell for oppretting, levering og kontinuerlig forbedring av teknisk aktiverte produkter og tjenester.Kurset avsluttes med en sertifiseringstest den siste dagen. Kurset varer i 3 dager. Vi stiller med erfarne norske instruktører. Kursmateriell og eksamen er på engelsk. Eksamen varer i 75 minutter. Eksamen på slutten av siste kursdag om ikke annet er avtalt. Det bør beregnes 6 timer til selvstudium. Du kan lese mere om ITIL her ITIL®/PRINCE2®/MSP®/MoP® are registered trademarks of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 dager 16 700 kr
Develop the skillsets needed to guide the delivery of value in a Lean enterprise and learn about the activities, tools, and mechanics used to manage backlogs and programs... [+]
 You will also learn how to apply Lean thinking to identify Epics, break them down into Features and Stories, plan and execute Iterations, and plan Program Increments. Finally, you learn about the Continuous Delivery Pipeline and DevOps culture, how to effectively integrate as a Product Owner and a Product Manager, and what it takes to relentlessly improve the ART.    TOPICS COVERED -Product Owner/Product Manager in the SAFe enterprise-Preparing for PI Planning-Leading PI Planning-Executing Iterations-Executing the Program Increment-Becoming a Certified SAFe® Product Owner/Product Manager ONLINE TRAINING - 3 days – from 09:00 AM – 03: PM- Pre-meeting before class to check the technical setup and greet each other- Homework before class to increase the benefits of the training- Online discussions and feedback on exercises- Additional help for certification and exam LEARNING GOALS To perform the role of a SAFe® Product Owner/Product Manager, attendees should be able to:- Articulate the Product Owner and Product Manager roles- Connect SAFe Lean-Agile principles and values to the PO/PM roles- Decompose Epics into Features and decompose Features into Stories- Manage Program and Team backlogs- Collaborate with Agile teams in estimating and forecasting work- Represent Customer needs in Program Increment Planning- Execute the Program Increment and deliver continuous value WHO WILL BENEFIT? -Product Owners, Product Managers, Product Line Managers, Business Owners, and BusinessAnalysts-Solution Managers, Portfolio Managers, Program Managers, and members of the LACE-Enterprise, Solution, and System Architects PREREQUISITES All are welcome to attend the course, regardless of experience. However, the following prerequisites are highly recommended for those who intend to take the SAFe® 5 Product Owner/Product Manager (POPM) certification exam:- Attend a Leading SAFe® course- Experience working in a SAFe environment- Experience with Lean, Agile, or other relevant certifications [-]
Les mer