Vest-Agder
Du har valgt: Kristiansand
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Kristiansand )
 

1 år
På forespørsel
På forespørsel
Studiet belyser sentrale begrep som samfunn og kultur, globalisering og religionens plass i samfunnslivet. Sosialantropologi og kommunikasjonsteori er de viktigste faglig... [+]
Bakgrunn Mangfoldet i menneskelige livsformer blir synliggjort gjennom reiser, migrasjon, personlige møter og ved kommunikasjon gjennom ulike medier. Samtidig blir sosiale, kulturelle og verdimessige forskjeller tydeligere.Vår tid preges i stadig større grad av utfordringer og muligheter som er globale i sin karakter – det gjelder spørsmål som berører menneskerettigheter, demokrati, livssyn og andre sosiale og kulturelle uttrykk.Den stadig mer mangfoldige og omskiftelige samfunnssituasjonen skaper behov for refleksjon. Ofte blir slutninger trukket uten å ta hensyn til andres forutsetninger for handlinger og reaksjoner. Denne refleksjonen kan skapes gjennom teoretiske studier og konkrete møter med mennesker med en annen erfaringsbakgrunn.Studier av samfunn og kultur og kommunikasjon mellom mennesker som lever i ulike virkeligheter, er grunnleggende for faglig virksomhet og personlig engasjement på stadig flere områder. En viktig forutsetning for å forstå andre er å forstå den virkeligheten en selv lever i. Derfor er det behov for reflektert innsikt i hvordan egne kulturelle forestillinger og uttrykk utvikles og fungerer.Gjennom et teoretisk studium og praktisk kommunikasjon vil studentene få grunnleggende innsikt i egen og andres kulturelle virkelighet og oppøve ferdigheter til å fungere i en flerkulturell sammenheng.     Særpreg og relevans Årsstudiet i tverrkulturell kommunikasjon er tverrfaglig. Studiet henter viktige innsikter særlig fra fagfeltene sosialantropologi og kommunikasjonsteori, men også fra utviklingsstudier, filosofi, livssynsteori og religionsvitenskap. Disse fagkombinasjonene bidrar til å skape et helhetlig blikk på mennesker og samfunn.Årsstudiet i tverrkulturell kommunikasjon er aktuelt i kombinasjon med annen utdanning for å arbeide sammen med mennesker med en annen kulturell bakgrunn enn sin egen, enten i Norge eller i et annet land. Dette kan gjelde skole, helse/sosialtjenester, arbeidsformidling eller annen offentlig tjenesteyting, frivillige organisasjoner eller internasjonalt arbeid som bistand, media, misjon eller næringsliv.     Mål På denne bakgrunnen har årsstudiet i tverrkulturell kommunikasjon følgende overordnede mål for hva studentene skal ha tilegnet seg ved fullført grad: kunnskap om hvordan samfunn og kultur formes og endres kommunikasjonsteori og kommunikasjonsprosesser globale endringsprosesser samfunnsfaglige arbeidsmetoder ferdigheter til å kunne beskrive og analysere tverrkulturelle kommunikasjonsprosesser drøfte tverrkulturelle problemstillinger vurdere egne og andres samfunnsforhold kritisk anvende kunnskapene i aktuelle kommunikasjonssituasjoner holdninger som fremmer bevissthet omkring egen identitet og bakgrunn i møte med mennesker med annen kulturell bakgrunn respekt og forståelse for mennesker med andre virkelighetsoppfatninger åpenhet for at mennesker med annen kulturell bakgrunn kan bidra med ny og verdifull innsikt   Emneliste for årsstudium i tverrkulturell kommunikasjon:   TK111 Tverrkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori (15 stp)TK112 Studieopphold (15 stp)TK211 Teoretisk fordypning (10 stp)TK214 Etnografisk prosjekt (10 stp)TK216 Global urettferdighet, migrasjon og flerkulturelle samfunn (10 stp)   TK215 Journalistisk prosjekt (10 stp) kan velges i stedet for TK214 av studenter som tar tverrkulturell kommunikasjon som tredje år i en bachelorgrad i journalistikk, eller som har årsstudium i mediekommunikasjon. [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Studiet utruster til bedre å kunne forstå, forklare og forsvare den kristne troen i møte med spørsmål, innvendinger og andre livssynsalternativ. [+]
Emneliste for årsstudium i kommunikasjon og livssyn: EX101 Examen Philosophicum (10 stp)KL101 Kommunikasjon og livssyn: Innføring (30 stp)KL102 Kristen tro som livssyn (10 stp)KL103 Kristent livssyn i apologetisk perspektiv (10 stp) Studenter med Examen Philosophicum kan i stedet velge KL204 Bibelformidling og bibelfortolkning (10 stp)   StudieevalueringerFølgende arbeidskrav må være oppfylt for å ha rett til å bli vurdert: - Obligatoriske studieevalueringer skal besvares innen fastlagte frister.   BakgrunnSamtidens mangfold av verdier og kulturer utfordrer til gjensidig forståelse og åpen dialog på tvers av livssynsgrenser både på den offentlige og den private arena. Siden begrepet livssyn står for en helhetsoppfatning av livet – der virkelighetsoppfatning, menneskesyn, verdispørsmål og tro kan sies å være grunnleggende elementer – er nettopp forståelsen av kommunikasjon mellom representanter for ulike livssyn grunnleggende for vår tid. Situasjonen for den kristne kirke i den pluralistiske situasjonen er utfordrende. Mange har omtalt dette som en identitets- og kommunikasjonskrise. På denne bakgrunnen har kirken behov for å reflektere både over eget ståsted i møte med andre livssyn og over sin kommunikasjon av dette ståstedet. Samtidig medfører den pluralistiske situasjonen et behov for individuell refleksjon omkring den menneskelige identitetsbyggingen. Denne er et resultat av både personalisering og sosialisering, der verdier og trossystemer inngår som sentrale deler. Mangfoldet av verdier og kulturer utfordrer videre til refleksjon omkring eget livssyn i møte med spørsmål, innvendinger og alternativ. Denne prosessen skaper rom for nye oppdagelser og perspektiver, både innen ens egen og andres tradisjon. Her utfordres også evnen til å utvise sann toleranse.   Ethvert livssynsmessig ståsted har behov for å legitimere seg og forsvare sine standpunkt i møte med andre alternativer. Dermed skapes det et behov for arbeid nettopp med begrunnelser og argumentasjon. Dette gjelder selvsagt også det kristne livssynet.   Den aktuelle samfunnskonteksten skaper også behov for refleksjon omkring kirkens møte med mediekulturen generelt og populærkulturen spesielt. Samtidig utfordres kirken til å arbeide konstruktivt og kritisk både med Bibelens og samtidens tekster, for å kunne formidle kristen tro på en autentisk og relevant måte.   Årsstudiet kommunikasjon og livssyn (KL) søker å møte disse sentrale behovene.   Særpreg og relevansÅrsstudiet i KL er tverrfaglig i sin karakter, og springer i særlig grad ut av disiplinene kommunikasjonsteori, livssynskunnskap og kristen teologi. Det hentes imidlertid også perspektiver fra filosofi, religionsvitenskap, medievitenskap og sosiologi. Studiet er ellers preget av at det knytter sammen teori og praksis og har et internasjonalt utblikk.   Årsstudiet i KL er relevant for alle som er opptatt av å få en dypere forståelse av livssynsmangfoldet i samtiden. Denne forståelsen er viktig både for egen selvinnsikt og identitet, for evnen til å utvise sann toleranse og for kommunikasjon av kristen tro i møte med ulike alternativer.   Årsstudiet i KL gir en vesentlig kompetanse for ulike formidlingsoppgaver innen kirkesamfunn og kristne organisasjoner. Dette gjelder enten arbeidsfeltet er innen undervisning, trosopplæring, forkynnelse, veiledning, eller innen medier. Relevansen årsstudiet i KL har for en slik spennvidde av arbeidsfelt, innbefatter også at det er meget relevant som del av ulike utdanningsløp på høgskole og universitet.  Mål kunnskap om kommunikasjonsteori og kommunikasjonsprosesser livssyn og livssynsmangfold, med fokus på aktuell samtids- og populærkultur kristen tro som livssyn, med særlig vekt på kommunikative og livssynsmessige utfordringer i aktuell (post)moderne kontekst sentrale grunntema i kristen apologetikk ferdigheter til å kunne beskrive, analysere og vurdere ulike livssyn i aktuell vestlig kontekst analysere livssynsformidlingen i mediemangfoldet formidle kristen tro på en autentisk og relevant måte møte spørsmål, innvendinger og alternativer til det kristne livssynet holdninger som fremmer bevissthet omkring eget livssyn i en pluralistisk kontekst respekt og toleranse i møte med andre mennesker og deres livssyn åpenhet for å lære av andre mennesker og deres livssyn respekt for dialog og argumentasjon    Merknad om pensumPensumlistene legges fram med forbehold om endringer. Pensumlitteratur merket med ¤ kan kjøpes i resepsjonen ved MhG.   I særskilte tilfeller, avhengig av faglig bakgrunn og formål, kan studenter søke om å erstatte noe av pensumlitteraturen med annen relevant litteratur. [-]
Les mer
Kristiansand Og 5 andre steder 4 timer 3 000 kr
17 Apr
23 Apr
25 Apr
Norske myndigheter stiller krav til at arbeidstakere som skal jobbe i stolpe eller mast kan dokumentere årlig repetisjon og øvelse i nedfiring. [+]
Norske myndigheter stiller krav til at arbeidstakere som skal jobbe i stolpe eller mast kan dokumentere årlig repetisjon og øvelse i nedfiring. Arbeidsgiver er ansvarlig for at arbeidstakerne har den nødvendige opplæring. Årlig nedfiringskurs gir repetisjon og øving for personer som tidligere har dokumentert opplæring i entring av stolpe eller mast. Kurset er utarbeidet for å tilfredsstille kravene i §7 i Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg som legger til grunn for gjennomføring av årlig nedfiring og øving i nedfiring av nødstedt person. Følgende emner blir bl.a. gjennomgått: – Lover og forskrifter – Utstyrskontroll – Sikkerjobbanalyse (SJA) – Nedfiring – Kameratredning Målgruppe: Elektro-, tele- og annet personell som arbeider i stolper og master. Praktisk informasjon: Kursbeviset er gyldig i 12 måneder. For øvrig sørger Trygg Kurs AS for alt nødvendig utstyr for gjennomføring av kurset. Varighet: 4 timer. Kurset avholdes fra kl. 12.00 — 16.00. Krav til forkunnskaper: Deltagerne skal ha tidligere dokumentert opplæring i entring av stolpe eller mast. Pris: Totalprisen på kurset er kr. 3.000,- per deltaker og inkluderer utstedelse av opplæringsbevis. Kurset tilbys også som bedriftsintern opplæring på norsk eller andre språk på forespørsel. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 5 900 kr
Trinn-for-trinn guide, maler du kan kopiere og faktiske kundeeksempler gjør jobben til en enkel sak. [+]
Redd for å komme på forsiden av VG og bli uthengt som kjøper av svart arbeid? Det trenger du ikke være lenger. Hvordan kan du sørge for at bedriften din lever etter de reglene som gjelder i åpenhetsloven – og unngå saftige bøter? HVA GJØR DETTE KURSET ANNERLEDES FRA ANDRE KURS OM ÅPENHETSLOVEN? Andre kurs forteller deg hva loven krever. Dette kurset forteller deg også hva loven innebærer. Men her får du også et malverk som du kan bruke. Kurset gir deg konkrete tekster som du kan bruke når du lager underlag som skal offentliggjøres. Ikke minst sparer du tid. Kurset viser deg i enkle steg hvordan helt vanlige ledere uten juridisk utdanning kan oppfylle de kompliserte kravene som følger av den nye loven. Kurset er ment for deg som jobber i en av de over 9 000 norske bedriftene som må tilpasse seg loven. Den er like aktuell for de enda flere bedriftene som leverer varer og tjenester. I boken vil du lære hva som forventes fra deg som leder, og hva som må være klart til fristen går ut sommeren 2023. Du vil lære hva som må gjøres for å unngå bøter, kundeklager, ødelagt merkenavn eller Forbrukertilsynet på døren. Du vil lære triksene for å komme i mål uten en skokk med advokater som skriver faktura med gaffel. Oppdag mulighetene til å få bedre branding og mer lojale kunder ved å gjøre denne loven til en kjerne i forretningene dine. Få på plass et system som forteller deg hvilke leverandører som utgjør en risiko – og hvilke som er trygge. Oppdag hvordan du kan spare deg selv betydelig med tid ved å levere på det du må rapportere for – og ikke alt annet. Sørg for å komme i mål effektivt og sikkert ved bruk av maler og eksempler fra andre norske bedrifter. Se hvordan du kan bruke redegjørelsen ikke bare i årsrapporten, men også i markedsføringen utad. Få tilgang til maler du kan kopiere og bruke i egen virksomhet, fra styregodkjenning, spørreskjema, risikovurdering, redegjørelse og hvordan du svarer på henvendelser. Fortsatt stresset? Ta det likevel med ro. Det er ingen grunn til panikk – ennå. Denne kurset gir deg nemlig alt du trenger for å komme i mål på egen hånd. Med trinn-for-trinn-guide, et omfattende utvalg av kundeeksempler og maler som kan kopieres, blir du ferdig på null tid.   HVA FÅR DU MED FRA KURSET? Full gjennomgang av loven, samt krav. Mulighetet til å stille spørsmål om ting som er unike for din virksomhet. Boken "Absolutt alt du trenger å vite for å innføre åpenhetsloven" av Tom Solstad (foredragsholder). Mer om boken her. Pris kjøp: 399,- 15 ulike maler du kan bruke for å komme i mål. Kopier tekst og kopier inn det som er relevant. Her finner du nyttige maler som: forslag til styrevedtak, etiske retningslinjer for leverandører (code of conduct), styrets redegjørelse, ulike maler på hvordan du kan besvare henvendelser og mye mer. Pris kjøp: 990,- Ansvarlighetskompasset. Kompasset gir deg muligheten til å teste i hvilken grad selskapet ditt etterlever retningslinjenes fra OECD. Alle foiler som gjennomgås i kurset. Linker til alle nyttige kilder, som OECD, Lovdata, Etisk handel Norge og mange andre.   HVEM RAMMES AV LOVEN - OG HVA ER KRAVENE? Åpenhetsloven gjelder for alle virksomheter som selger varer og tjenester i eller utenfor Norge, og som oppfyller to av følgende tre vilkår: • salgsinntekt: 70 millioner kroner• balansesum: 35 millioner kroner• gjennomsnittlig 50 ansatte i løpet av regnskapsåret Kurset er også relevant for mindre virksomheter som ikke omfattes av loven. Grunnen er at større virksomheter kan kreve at du som leverandør følger kravene loven. Selger du varer eller tjenester til kunder som rammes av loven, er det ganske sikkert at kunden din vil kreve informasjon av deg. Hva er kravene i loven? Virksomheter som omfattes av loven, må sørge for tre ting: En, de må utføre aktsomhetsvurderinger. To, de må offentliggjøre en redegjørelse for disse vurderingene. Og tre, de må gi informasjon til enhver som retter en skriftlig forespørsel om det. Redegjørelsen skal signeres av styret og daglig leder i virksomheten, før den oppdateres og offentliggjøres innen 30. juni hvert år, i tillegg til når det er vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger. Redegjørelsen skal også gjøres tilgjengelig, blant annet på virksomhetens nettsider. Virksomheter som ikke etterkommer loven kan ilegges betydelige gebyrer. I henhold til forskriftene er størrelsen på overtredelsesgebyrene er satt til «inntil fire prosent av den næringsdrivendes årsomsetning eller inntil 25 millioner kroner, der det høyeste beløpet anvendes». Vil du lære mer? Ønsker du å lære mer om åpenhetsloven? Sjekk ut følgende to artikler:  Åpenhetsloven - her er stegene som tar deg i mål Innføre åpenhetsloven? Ikke gjør disse feilene!   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
15 Apr
15 May
11 Jun
En grundig innføring i Åpenhetsloven og hvordan selskaper og organisasjoner bør innrette seg for å opptre i tråd med lover og regelverk. [+]
Åpenhetsloven - aktsomhetsvurdering og rapportering - Nettkurs (live)    Kurset gir deg en grundig innføring i Åpenhetsloven, og hvordan selskaper og organisasjoner bør innrette seg for å opptre i tråd med lover og regelverk.   Formålet med kurset: Formålet med Åpenhetsloven er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med deres produksjon av varer og levering av tjenester.   Et sentralt krav etter loven er at virksomhetene skal foreta aktsomhetsvurderinger og gjøre tiltak på forhold som vurderingene har avdekket. Loven skal sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser. Det vil også være anledning for allmennheten å be om informasjon om en konkret vare eller tjeneste som virksomheten selger. Loven trådte i kraft 1. juli 2022.   Kursinnhold: Kurset vil i hovedsak ta opp relevante problemstillinger om: Bakgrunnen for loven og internasjonale trender God praksis for virksomhetsstyring Grunnleggende menneskerettigheter Regler om anstendige arbeidsforhold Kravet til aktsomhetsvurderinger Veiledning til vesentlighetsanalysen Kravene til rapportering Innsynsbegjæringer fra allmennheten Tilsynsorganer og sanksjoner Relevant praksis fra andre land   Inkludert i kursprisen følger malverk for prosessen, forespørsler og datainnhenting fra leverandøren, samt malverk for selskapets «beretning om status» som det kreves lagt opp på selskapenes nettsider.   Målgruppe: Dette kurset er nyttig for deg som bistår selskaper med god virksomhetsstyring og oppfølging av regelverk. Det er en bred forventning i markedet om at virksomheter har et bevisst forhold til menneskerettigheter. Kurset vil også være nyttig for deg som er opptatt av bærekraft og vil følge med på den rettslige utviklingen av ESG.   [-]
Les mer
Nettstudie 4 timer 2 190 kr
Lederen har en viktig rolle i å veilede og legge til rette for at personalet utvikler en felles forståelse for oppdraget som er gitt i rammeplanen. [+]
SFO skal være et fellesskap og en lærende organisasjon, som jevnlig vurderer og videreutvikler sin praksis. SFO skal legge til rette for at hele personalet reflekterer over faglige og etiske spørsmål i tilknytning til rammeplanens verdier og innhold, og hvordan de kan være gode rollemodeller for barna (utkast til nasjonal rammeplan for SFO 2021). Hvordan ha fokus på å lede, være en god rollemodell for andre ansatte og barna, samt ha fokus på faglig innhold i hverdagen i SFO/AKS?  Dette todelte kurset har som mål å styrke og bevisstgjøre deg som leder. Her får du konkret kunnskap og metodikk som du kan benytte for å utvikle den pedagogiske praksisen i SFO. Gjennom systematisk arbeid med vurdering, planlegging og coaching vil du tydeliggjøre din rolle som leder, og samtidig skape en lærende organisasjon der alle deltar i utviklingen på egen arbeidsplass.  Kursinnhold Hvordan skal vi bryte ned begrepene og skape en felles forståelse for innholdet i den nye rammeplanen for SFO? Hva legger vi i begrepet «lærende profesjonsfelleskap» – og hva betyr det i hverdagen? Hvordan legge til rette for at alle gis muligheten til å reflektere over egen praksis? Hvordan inspirere og få alle til å gjennomføre i praksis det vi har blitt enige om i felleskap? Fokus er på lederes utfordringer og muligheter knyttet til nasjonal rammeplan for SFO, med vekt på praktisk kunnskap og kompetanseheving i hele personalet.    Kursholder Robert Mjelde Flatås er høgskolelektor i pedagogikk. Han har mange års erfaring som kontaktlærer og som rektor på barnetrinnet. Gjennom sin praksis i skolen har han vært spesielt engasjert i SFO som en viktig arena for lek, læring og utvikling, og sett behovet for helhetlig tenkning og samarbeid på tvers. Robert er forfatter av flere bøker for personale i SFO og for lærere, blant andre: Uteaktiviteter i skole og SFO, Livsmestring i klassen. Håndbok for læreren, og SFO-gnist. Aktiviteter og leker.   Når du melder deg på kursdag 1, blir du automatisk oppmeldt til kursdag 2.Kursdatoer: 22. september og 29. september.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 190
– voksenrollen i møte med de aller yngste i barnehagen [+]
Dette kurset har fokus på de minste barnas lek og kommunikasjon. Hvordan møter vi dem i lek og samspill – hva kommuniserer vi? Og hvordan tar vi vare på det ansvaret vi har når vi tolker, vurderer og formidler livet til de minste barna? Å ta imot nye små «ferskinger» i barnehagen er alltid spennende, og det stiller store krav til oss som voksne. Vi skal bli kjent med dem og gi dem plass til å vokse og utvikle seg i eget tempo innenfor barnehagens rammer. Kursinnhold Sensitivitet, sosial kompetanse og samspill Tilvenning Lek Å oppdage spor hos de minste –  og hvordan vi voksne kan følge dem Læring gjennom erfaring Vilje, grenser og konflikter Temaet levendegjøres gjennom praksisfortellinger. Kursholder Anne Holsæter Nordbye er barnehagelærer med videreutdanning i endringsledelse og personalledelse, og styrerutdanning fra BI.Hun har 20 års erfaring fra arbeid i og med barnehage, fra assistent til pedagogisk leder, styrer og seksjonsleder. Barnehagene Anne sist var leder for deltok i et forskningsprosjekt i regi av Utdanningsforbundet, om vurdering av barns trivsel og utvikling i barnehagen. Anne er nå områdeleder i team for avdeling oppvekst i Nordre Follo kommune. Anne har en varm og praksisnær formidlingsevne, og holder kurs om flere tema innenfor det barnehagefaglige; lek, de yngste barna, barn i risiko, voksenrollen, grenser, vurdering, verdigrunnlaget, og barnehagen som lærende organisasjon. Annes kurs er stappfulle av praksisfortellinger, humor og alvor, og det er alltid rom for aktiv dialog og refleksjon!     [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 6 timer 7 900 kr
The Ken Blanchard Companies er verdens ledende innen lederutvikling og årlig trener selskapet ca 150.000 ledere, inkludert å lede ansatte hjemmefra. [+]
Dagens arbeidere jobber mer og mer hjemme fra eller borte fra hovedkontorene, med team spredd utover land, fylker og tidssoner.  Dette uavhengig av dagens pandemi. Å utøve virtuell ledelse er en ferdighet det må trenes på. Lede virtuelt programmet gir deltakerne en svært engasjerende opplevelse som inkluderer instruksjon, respons, refleksjon, gruppeaktiviteter og muligheter til å øve på nye ferdigheter i trygge omgivelser. Basert på nesten 20 år med å hjelpe ledere med å lede virtuelt, fokuserer dette programmet på tre viktige praksiser som har vist seg å øke lederens effektivitet i et virtuelt miljø. Ledere lærer først å være tilstede og oppmerksomme ved å kommunisere med intensjon, med sine eksterne medarbeidere, strukturere samtaler for maksimal innvirkning og respektere hverandres arbeidspreferanser. Ledere lærer seg hvordan de kan fremme fellesskapet ved å bygge tillitsfulle og støttende relasjoner som holder seg positive og involverer alle sine medarbeidere ved hjelp av den tilgjengelige teknologien. Til slutt læres ledere hvordan man kan akselerere prestasjon og utvikling ved å bygge medarbeidernes ressursstyrke og autonomi, og hjelpe dem å komme videre i karrieren. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 990 kr
I overgangen fra barnehage til skole skal barna møte en skole som er forberedt på å bygge videre på det grunnlaget barnehagen har lagt. På dette kurset får du faglig innb... [+]
I overgangen fra barnehage til skole skal barna møte en skole som er forberedt på å bygge videre på det grunnlaget barnehagen har lagt. På dette kurset får du faglig innblikk i hvordan du kan skape gode sammenhenger for barnet i overgangen. Kurset har som mål å gi pedagoger og ledere i skole, barnehage og SFO/AKS innsikt i sentrale prinsipper i overgangsarbeidet. Kursholder viser til praktiske eksempler, tiltak og arbeidsmåter.  Kursinnhold         Barneklare skoler eller skoleklare barn?         Overgangsarbeid i et inkluderingsperspektiv         Hva kjennetegner en overgang i læringsløpet?         Forankring i styringsdokumentene for barnehage, skole og SFO/AKS         Kulturmøter: Hvem er aktørene, og hva skal man samarbeide om?         Hvordan lager vi planer som gir faglig sammenheng?         Gode pedagogiske sammenhenger i språkarbeid, lek og utforsking         Hvordan ivareta helhetlig utvikling og læring?         Grenseobjekter og overgangsobjekter         Siste året i barnehagen         Hvordan ta vare på det kompetente barnet i overgangen?   Kursholder: Heidi Sandø Dette kurset kan også bestilles til barnehage/skole/kommune/fylke. Ta kontakt med oss: bro@aof.no [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 400 kr
TFT - EN REVOLUSJON INNEN HELSE. Fordi TFT er enkel å lære, enkel å bruke, virker ofte og raskt og er helt ufarlig. [+]
På bare 3 timer (kl. 1800-2100) lærer du hvordan du kan hjelpe deg selv og dine nærmeste med å redusere eller ta bort stress, spenninger, smerte, og begrensende/vonde følelser.  TFT som selvhjelpsteknikk er enkel å lære, enkel å bruke, virker ofte og raskt og er helt ufarlig. Ved mer sammensatte og alvorlige tilstander vil det ofte være nødvendig å gå til en dyktig TFT-terapeut. TFT er å stimulere kroppens meridiansystem samtidig som en følelse er aktiv. Stimuleringen kan like gjerne gjøres av klienten selv som av terapeuten. Derfor er TFT meget godt egnet både som selvhjelpsteknikk og for en terapeut til å hjelpe via nettet.   På mini-kurset får du høre om, se og oppleve TFT i praksis. Du vil mest sannsynlig bli forundret over hva du opplever. Mest kjent er TFT som teknikk til å redusere eller fjerne følelsesmessige og psykiske utfordringer, plager og lidelser. TFT brukes veldig ofte for å behandle f.eks angst, depresjon, fobier, sorg, traumer, skam, flauhet, avhengighet og mye annet. Men også mange fysiske plager og lidelser kan behandles med TFT. Metoden brukes også stadig oftere til prestasjonsforbedring innen toppidrett, kultur og i næringslivet. Pris: kr. 400,-    (Påmelding på telefon/mail - se under. Betaling på VIPPS eller faktura i forkant av kurset. Når betaling er mottatt får du tilsendt mail med en link. Det er veldig enkelt og krever ingen forkunnskaper) Kursholder Ole Holmaas er en av landets mest erfarne TFT-terapeuter og -instruktører. Han er leder for NaKoTip (tidligere Mats Uldal Int. School of TFT og TFT-Akademiet) Han har behandlet mange tusen personer de siste 17 årene og har utdannet helsepersonell og andre både i inn- og utland. Han er også utdannet innen NLP/coaching. Påmelding/mer informasjon, ta kontakt: tlf. 41103000/e-mail: post@nakotip.no [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Viktigheten av økonomistyring. Ulike selskapsformer, likviditetsbudsjett og resultatbudsjett, balansen, resultatregnskap, posteringer og grunnleggende regnskapsføring, bi... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Obligatoriske øvingsarbeider. 8 (av 10) må være godkjent for å gå opp til eksamen. Det gis flere enn 8 øvinger, men de 8 som blir godkjent må dekke et bredt spekter av temaene som gjennomgås. Nærmere opplysninger gis ved kursstart. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell, 3 timer,  Ansvarlig: Tor Atle Hjeltnes Eksamensdato: 06.12.13 / 09.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten kan:- redegjøre for kort ulike selskapsformer- redegjøre grunnleggende regler for merverdiavgift- redegjøre for grunnleggende billagsbehandling- forklare innhold i lønnsberegning samt regler for reiseregninger- redegjøre for vurdering og verdsettelse av balanseposter- forklare begreper som faste kostnader, variable kostnader og totale kostnader- redegjøre for viktige momenter i forbindelse med investeringer FERDIGHETER:Kandidaten kan:- sette opp et resultatbudsjett og likviditetsbudsjett- sette opp et resultatregnskap og en balanse- postere transaksjoner til konto debet/kredit- føre lønn og reiseregning- beregne en del grunnleggende økonomiske nøkkeltall- beregne ulike kostnadsarter- beregne nåverdi og internrente GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten kan- se viktigheten av kunnskap om, og forståelse, av økonomisk styring i en bedrift Innhold:Viktigheten av økonomistyring. Ulike selskapsformer, likviditetsbudsjett og resultatbudsjett, balansen, resultatregnskap, posteringer og grunnleggende regnskapsføring, bilagsbehandling, lønn, reiseregning, verdivurdering, kostnads- og inntektsanalyse, investeringer, nåverdi og internrente.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Økonomisk styring og regnskap 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
2 timer
Kurset ser på forholdet mellom penger tjent på grunn av økt omsetning og penger tjent på grunn av redusert svinn på tid og materiell. [+]
  Kurset er bygd opp med en innledning om hvorfor noen eier og driver en bedrift og hvordan man sikrer drift i virksomheten ved å sette av penger av overskuddet i gode år for å sikre drift i dårlige år. Videre ser vi på kostnadene ved fravær og svinn, betydningen av mersalg og hvordan dette påvirker resultatet i bedriften. Vi tar også for oss litt om prosjektøkonomi. Kurset er tilpasset elektrikere, rørleggere og lærlinger og vi setter fokus på at å kutte kostnader og svinn,- påvirker resultatet i bedriften direkte på en positiv måte. Vi løser oppgaver i fellesskap. Kurset holdes internt for bedriften slik at man kan sette fokus på drift i den aktuelle virksomheten. Det blir tid til diskusjoner rundt starter på arbeidsdagen, håndtering av vareflyt og spisepauser, feil i leveranser, manglende sluttkontroll m.m. Vi tar utgangspunkt i den enkelte bedriftens økonomi og det lages et oppsett i Excel hvor man får se hvordan kostnader og inntekter henger sammen og hvis mulig hva kostnaden er per time. Hvert kurs tilpasses bedriften og det er stor grad av «skreddersøm». Tallene som er utgangspunktet for kurset er hentet for NELFO sin Varighet: 2 timer Ta kontakt på skolen@solarnorge.no for å få tilsendt uforpliktende tilbud. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 5 750 kr
ØKONOMI - ØKONOMISTYRING - FOR STYREMEDLEMMER gjennomføres fra kl 10.00 - 13.00 [+]
  Kurset gir en effektiv innføring i vesentlige bedriftsøkonomiske temaer i praksis, med utgangspunkt i det overordende styrenivået.Innholdet i kurset er i samsvar med kurset Styreseminar nr 4 «Økonomi for styremedlemmer» i iStyrelsens StyreModul1 / det grunnleggende sertifiseringsprogrammet hos iStyrelsen: Økonomi, regnskap, finansielle emner, økonomistyring Bedriftsøkonomiske begreper og sammenhenger,     herunder om resultat, dekningsbidrag, kontantstrøm, balanse,     kapitalstruktur, egenkapital, arbeidskapital/likviditet Effektiv metode for å sette seg raskt inn i virksomhetens økonomiske stilling,     med særlig fokus på egenkapital og likviditet Investeringsmodeller, nåverdi, internrente, diskonteringsfaktor,     avkastningskrav Kapitalverdimodellen Bedriftsverdi Eksempler gjennomgås fortløpende     (bl.a. fra Styreboken og Håndbok i Økonomi for styremedlemmer) [-]
Les mer
5 dager 20 200
03 Feb
Du lærer hvordan virksomheter kan jobbe systematisk med ytre miljø for å være i samsvar med relevant regelverk. [+]
Hva lærer du? Du lærer hvordan systematisk arbeid med å redusere miljøpåvirkningen kan bidra til en mer bærekraftig utvikling, og at kontinuerlig forbedring av miljøprestasjonen vil bidra til å fremme virksomhetens samfunnsansvar. Hva du får igjen for kurset Du blir i stand til å bistå virksomheter med å redusere kostnader knyttet til avfall og energiforbrukDu blir i stand til å bruke miljøarbeid aktivt for å forbedre omdømmet Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettstudie 5 900 kr
Yrkesutøvelse gir deg kunnskap innen barne- og ungdomsarbeiderfaget på videregående skole. Kurset er basert på læreplanen i barne- og ungdomsarbeiderfaget. [+]
Yrkesutøvelse Barne- og ungdomsarbeider Dette nettkurset gir deg kunnskap innen barne- og ungdomsarbeiderfaget på videregående skole. Kurset er basert på læreplanen i barne- og ungdomsarbeiderfaget i fagområdet yrkesutøvelse. Varighet: Du får tilgang til kurset i 365 dager fra den dagen du melder deg på. Studiebelastning: 7 uketimer som tilsvarer 197 årstimer Finansiering: NooA Videregående er godkjent for lån i Lånekassen. De gir støtte til utdanninger som omfatter minst 50 % av et fulltidsstudium, dvs. at du må ha minst 420 årstimer i skoleåret for å få støtte. Læremidler som inngår i kursprisen: Barne- og ungdomsarbeider - Yrkesutøvelse. Nettsider med oppgaver: Stig Berthelsen, 2013. Læremidler som ikke inngår i kursprisen: Ikke avklart. Målgruppe: Kurset er utviklet for deg som vil ta skriftlig eksamen på veien til å kunne ta fagbrevet.   Krav til forkunnskaper: Ingen spesielle. Men fagbrev stiller krav til en praksiskandidat: opparbeider minst fem års praksis tar den skriftlige praksiskandidateksamen går opp til fagprøven når eksamen og praksis er godkjent Karakterer og kursbevis: Innsendingene og kurset bedømmes med karakterer fra 1 til 6. Når alle innsendingene er bestått, vil du automatisk få tilgang til et kursbevis på nettet som viser din sluttkarakter. For å oppnå studiekompetanse, må du melde deg opp og bestå privatisteksamen. Eksamen: Du må selv melde deg opp til eksamen ved Privatistkontoret i hjemfylket ditt, eller via www.privatistweb.no. Privatisteksamen arrangeres normalt to ganger i året ved videregående skoler. Frister for oppmelding er vanligvis 5. -15. januar for eksamen til sommeren og 5. - 15. september for eksamen til jul. Eksakt dato får du ved å kontakte fylkeskommunen. Pris per eksamen er ca. kr. 300, men kan variere fra fylke til fylke. Kursbeskrivelse: Kurset er basert på læreplanen i barne- og ungdomsarbeiderfaget, Yrkesutøvelse Mål for opplæringen er at du skal kunne planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå, kulturtilhørighet og livssituasjon bruke observasjon og motivasjon som redskaper i planleggingen og gjennomføringen av arbeidet gjennomføre aktiviteter som stimulerer barns språklige, intellektuelle, emosjonelle og motoriske utvikling legge til rette for lek ut fra den betydningen lek har for barns læring, utvikling og sosialisering tilpasse leke-, idretts- og friluftsaktiviteter til ulike årstider, natur og miljø gjennomføre aktiviteter knyttet til kunst og kultur bidra til å bygge sosiale nettverk for barn og unge i samarbeid med deres foresatte følge gjeldende regelverk for taushetsplikt og personvern tilberede mat og måltider for barn og unge i tråd med gjeldende regelverk og retningslinjer for mat og måltider gjennomføre aktiviteter i tråd med universell utforming av produkter og tjenester utføre arbeidet i tråd med ergonomiske prinsipper og gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet bruke digitale verktøy, utøve kildekritikk og ta hensyn til personvern og opphavsrett utføre arbeidet i henhold til gjeldende regelverk og yrkesetiske retningslinjer Hovedområdene belyses i et antall studieenheter som består av: Kompetansemål fra læreplanen Tekst om emnet Bloggoppgaver Tankedelingsoppgaver der du kan dele dine tanker med andre studenter Innsendingsoppgave som karaktersettes og kommenteres av lærer [-]
Les mer