Administrasjon og HR
Du har valgt: Kurs i HR og personalkurs
Nullstill
Filter
Ferdig

-

76 treff i Kurs i HR og personalkurs
 

1 dag
På forespørsel
Vi fokuserer på å skape større takhøyde i laget. Skape trygghet hos hverandre. Skape et klima for toleranse. [+]
TeambuildingVi fokuserer på å skape større takhøyde i laget. Skape trygghet hos hverandre. Skape et klima for toleranse. For bedre kommunikasjon. Stimulere til kreativitet. Vi gir enkeltindividet muligheter til å vise sine svake og sterke sider. Våre teambuildingsprogram skjer med utgangspunkt fra Hindsæter der man bruker naturen som arena for de ulike oppgavene man får, så vel som fasilitetene inne på hotellet.   [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs
På forespørsel
På forespørsel
Identity Compass et spesifikt og presist analyseverktøy. Profilen tas via nett, gjenomgås med NLP Coach. Følg link for ytterligere info: http://www.identitycompass.com... [+]
Ønsker du og Kartlegger dine Karriere muligheter Finne dine motivasjonsfaktorer, triggere Hvilke lederstil har du Har du uheldige stressfaktorer i jobbsituasjon er du i faresonen for utbrenthet   [-]
Les mer
Bedriftsintern 29 998 kr
Brante Group holder interne jobbsøkerkurs LinkedIn, CV, Søknad og Intervju. Coaching: https://brantegroup.com/outplacement/ [+]
Brante Group holder interne jobbsøkerkurs ved nedbemanning av grupper.   Hvert team tar ca en dag, avhengig av gruppestørrelse. Kursene kan holdes på flere språk og temaene for workshop serien er: LinkedIn profil som skaper interesse CV som bringer deg videre i prosessen Søknad som skaffer deg intervju Intervjutrening, hvordan gjør godt inntrykk i intervjuer Annet – vi lager også kurs innenfor andre tema – f.eks. pensjon, NAV, økonomirådgivning eller annet som er relevant for aktuelle gruppe.   LinkedIn profil som skaper interesse (1 dag) Vårt LinkedIn kurs er en interaktiv workshop hvor deltagerne jobber med egen LinkedIn profil.  Vi viser deltagerne hvordan de kan utnytte ulike funksjonene i LinkedIn til å hevde seg i konkurransen i det uannonserte stillingsmarkedet: Hvordan gjøre en LinkedIn profil mest mulig søkbar for rekrutterer Dos and “don’ts” med hensyn til profil og bilder Skape muligheter gjennom nettverket Hvordan finne de gode jobbmuligheten først Bruk av sosiale medier for jobbsøking Om LinkedIN: LinkedIn er den største arenaen for å finne kandidater til stillinger som aldri legges ut. Plattformen er tilrettelagt for globalt søk etter kandidater. Kurset oppdateres kontinuerlig som følge av endringer i LinkedIn CV som bringer deg videre i prosessen (1 dag) Dette kurset er en praktisk workshop hvor deltagerne får hjelp til å utforme CVer og lærer hvordan de kan gjøre CV-ene sterkere og enda mer relevante. Hva er – og hvordan få fram kandidatenes unike kompetanse på en måte som gjør deltagerne stolte CV-tips - hvordan du kan forsterke CV med enkle grep Hvordan skrive en «skannbar» CV til rekruttere som bare har 10 sek. på hver CV CV databaser som fremmer eller hemmer kandidatur Workshop – vi skriver CV Søknad som skaffer deg intervju  (1 dag) Er CV-en god, vil de også lese søknaden. Hvordan sørge for at man er en de må snakke med? Hva en søknad må og ikke bør innehold Hvordan posisjonere seg dvs. Egen personlighet, erfaring og kompetanse med troverdighet? Eksempler – Hvordan skal en god søknad se ut Hvordan tilpasse stil, form og tone i søknad Workshop – vi skriver søknader Intervjutrening, hvordan gjør godt inntrykk i intervjuer (1 dag)   Dette kurset er designet for å gjøre folk tryggere og bedre i intervju-situasjonen. Vi legger opp til en interaktiv trening for å gi deltagerne så godt utbytte som mulig. Det betyr at det blir korte forelesninger, spennende gruppearbeid, jobbing på egen PC og masse diskusjon i små og store grupper. Forberedelser til intervju – hva må du ha gjort før du kommer Hvordan gjøre et godt førsteinntrykk Kommunikasjon, kroppsspråk, tone og ord Presentasjon av seg selv og CV Øvelser og rollespill Vi får tilbakemelding om at dette er en veldig nyttig og spennende sesjoner hvor deltagerne øker sin egen selvtillit. Ta kontakt med oss i dag for mer informasjon: -Ta gjerne kontakt med oss. Vi deler gjerne av vår kompetanse og tar med glede en uforpliktende samtale – enten det er på telefon, e-post eller over en god kopp kaffe. The Brante Groupc/o House Of Business Solli Plass (3. etasje)Henrik Ibsens gt. 900255 Oslo+47 2233 6300contact@brantegroup.com Monica Brante (Partner & DL)a+47 93 280 290mb@brantegroup.com [-]
Les mer
7 timer 6 990 kr
De forsurer arbeidsplassen din. De tapper deg for krefter. De stiller ikke opp når det trengs. Går det likevel an å sette pris på en egoistisk surpomp? [+]
Lær deg å håndtere vanskelige kollegerDe forsurer arbeidsplassen din. De tapper deg for krefter. De stiller ikke opp når det trengs. Går det likevel an å sette pris på en egoistisk surpomp? Dette er et kurs om moderne motivasjonsteori som skaper bedre miljø på jobben. Om krevende kolleger. Tidstyven, møteplageren, ordgyteren, gledesdreperen, bedreviteren og solstrålen. Om konfliktene som oppstår mellom medarbeidere. Om frustrasjon på arbeidsplassen. Og hva gjør man med dem som rett og slett ikke vil la seg lede? Når arbeidet er et kall og når arbeidet ikke er et kall. Om yrkesstolthet og arbeidsglede. På dette kurset får du verktøy og arketypemodeller som skaper større forståelse på arbeidsplassen. Dette er kurset for alle som kjenner på de brysomme forskjellene som finnes på enhver arbeidsplass. Enten du er leder for noen få eller mange – eller bare rett og slett har lyst til å få en bedre arbeidshverdag. Med større innsikt og forståelse av de krevende medarbeiderne.   KursholderPer Henrik Stenstrøm (51) er en profilert foredragsholder og rådgiver innen kommunikasjon og ledelse. Han er tidligere journalist og redaktør, og har jobbet 30 år i media. Han har ledet en rekke kreative miljøer i en bransje full av primadonnaer og bedrevitere, programledere og journalister, kunstnere og artister. Han er mangeårig og prisbelønt kursholder for Confex og andre, med bred erfaring som formidler. Stenstrøm evner å begeistre med eksempler og egne erfaringer, og som foredragsholder er han et av de menneskene som virkelig stråler på scenen. Underholdende og til ettertanke!MER INFORMASJON OG PÅMELDING [-]
Les mer
1 dag 4 900 kr
Er du en mester i konflikthåndtering? På arbeidsplassen er det helt vanlig at det oppstår konflikt mellom kolleger, og de koster bedriftene mye ressurser. Lær å hån... [+]
Bruker du for mye av tiden din til å håndtere konflikter mellom kolleger, eller konflikter mellom leder og ansatte? Undersøkelser viser at ledere bruker 20% av tiden sin på konflikter, og samtidig at konflikthåndtering på jobben er noe ledere har for lite kompetanse på. Konflikter på jobben er en naturlig del av arbeidslivet, og kan til og med være en ressurs for bedriften din. Det viktige er at du kan håndtere konflikter på en god måte. Da kan du få en bedrift hvor de ansatte trives, produserer bedre, og ønsker å jobbe. Hvem vil vel ikke ha det?   For å få til dette er det nyttig å forstå konflikter, og hvordan de kan virke konstruktivt hos dere. Kursholder har grundig kjennskap til arbeidsrett, ledelse og konfliktmekling, og temaet for kurset blir plassert både i et arbeidsrettslig-, et mellommenneskelig- og et ledelsesperspektiv. Problemstillingene du får presentert vil bli knyttet til krav til psykososialt arbeidsmiljø i regelverket, og typiske problemstillinger i arbeidslivet. Hva lærer du? I kurset har vi lagt hovedvekt på å gi deg kunnskap om hvordan du kan arbeide for å oppnå et godt arbeidsmiljø og gode arbeidsrelasjoner, og hvordan du i din bedrift kan få til: Godt samarbeid og innovasjon Forebygging av konflikter God konflikthåndtering Temaer som du vil bli tatt gjennom: Kommunikasjon i team Hvorfor det er lurt å forstå noe om konflikter Konflikthåndtering på arbeidsplassen, med konkrete tips Psykososialt arbeidsmiljø, risiko- og nærværsfaktorer   Er det flere hos dere som trenger kurs i konflikthåndtering? Få med deg mellomledere, verneombud og tillitsvalgte. Kurset kan med fordel gjøres bedriftsinternt, og vi kan spre det over flere dager for dere, alt etter hva som passer din bedrift. Bestiller du for grupper gis det også spesialpris. Trykk på den grønne knappen for "send meg gratis info" nedenfor dersom du ønsker et bedriftsinternt opplegg eller gruppebestilling. [-]
Les mer
6 000 kr
«Konfliktarbeid i praksis», som totalt går over seks dager, gir en grundig innføring i forebyggende og gjenopprettende konfliktarbeid. [+]
Konfliktarbeid i praksis – seksdagers grunnopplæring i forebyggende og gjenopprettende konfliktarbeid for skoleansatte.  Kurset gir en innføring i forebyggende og gjenopprettende konfliktarbeid og tar for seg følgende temaer: Verkstedmetodikk og veilederrollen, konfliktkunnskap, konfliktdempende kommunikasjon, konfliktanalyse, tilrettelagte samtaler og megling. Kurset er delt i fire samlinger (1+2+2+1 dager) og gjennomføres i perioden fra juni 2023 til februar 2024. Gjennomgående i opplæringen vil være fokus på "A Whole School approach" - og oppsummerende hvordan Trygg Læring kan brukes på alle nivåer og områder i skolen. Som avsluttende oppgave oppfordrer vi deltakerne til å utarbeide en prosjektskisse for implementering av Trygg Læring på egen arbeidsplass. Vi vil gi klare retningslinjer for prosjektskissen og veilede i prosessen. Mål for opplæringen Opplæringen gir deltakerne et teoretisk og praktisk grunnlag for å bygge, vedlikeholde og gjenopprette relasjoner i skolehverdagen og er i tråd med generell del av læreplanen og kravene i Opplæringsloven. Opplæringen styrker skolens grunnlag for arbeid med de tverrfaglige temaene i fagfornyelsen. Konfliktarbeid i praksis – seksdagers grunnopplæring i forebyggende og gjenopprettende konfliktarbeid for skoleansatte:  Del I: 9.juni 2023 Del II: 25.-26.september 2023 Del III: 5.-6.desember 2023 Del IV: 2.februar 2024 Sted: Sentralen, Øvre Slottsgate 3, Oslo Praktisk informasjon Pris: 6000,- Dette inkluderer alle kursets deler, veiledning underveis, kursmateriell og lunsj på alle samlingene Påmelding gjelder for alle dagene. Påmeldingen er bindende! Deltakere mottar kursbevis (forutsetter deltakelse på alle dagene)   Kontaktperson: Mari Andrine Holen mari@trygglaring.no 93258975   Del I: Forebyggende konfliktarbeid - verkstedmetodikk (9.juni 2023, Sentralen)  Del 1 gir et teoretisk grunnlag og praktiske verktøy for å jobbe med elevenes sosiale og emosjonelle kompetanse, bygge og vedlikeholde gode relasjoner til og mellom elevene, samt drive forebyggende konfliktarbeid. Deltakerne blir kjent med verkstedsøvelser, dialogsirkel og konfliktdempende kommunikasjon, samt veilederrollen i verksted. Den pedagogiske tilnærmingen vil styrke lærerens metodiske repertoar i faglig sammenheng.   Mellomperiode: Deltakerne prøver ut metode og verktøy i egen praksis. Veiledning tilbys.   Del II: Konfliktkunnskap og konfliktkommunikasjon (25.-26.september 2023)  Del 2 har hovedvekt på kunnskap om hva som ligger bak en konflikt, analyse av konflikt og konfliktdempende kommunikasjon.   Mellomperiode: Deltakerne prøver ut metode og verktøy i egen praksis. Veiledning tilbys.   Del III: Gjenopprettende samtaler og megling (5.-6.desember 2023)  Del 3 har fokus på konflikthåndtering og tredjepartsrollen og meglers rolle i gjenopprettende prosesser. Deltakerne får trening i meklingsprosessen som inkluderer individuelle samtaler med parter, meklingssamtalen og for-/etterarbeid knyttet til en konflikt. Deltakerne får også kjennskap til stormøtemetodikk og arbeid med gruppekonflikter.   Del IV: Forankring, oppsummering og veien videre (2.februar 2024) Del 4 vektlegger hvordan det vi har jobbet med gjennom kurset kan brukes på alle nivåer og områder i skolen - "A Whole School Approach"; forankring i skoleledelsen, skolemiljø, elevdemokrati m.m. Vi vil se på hvordan hovedmodellene som er blitt presentert henger sammen og reflektere rundt disse gjennom å trekke inn erfaringer deltakerne har gjort seg i perioden.   Kursansvarlige/forelesere:  Gunhild Solem er leder for elevtjenesten ved Etterstad vgs i Oslo. Hun har bakgrunn som mobbeombud i Rogaland og som lærer og rådgiver i grunnskole og videregående skole. Gunhild er allmennlærer og har master i Education and Development. Gunhild er styreleder og kursholder i Trygg Læring.   Mari Andrine Holen er lektor ved Kuben vgs i Oslo. Hun har bakgrunn som rådgiver og spesialpedagog i grunnskole og videregående skole. Mari har hovedfag i pedagogikk/spesialpedagogikk, og er daglig leder og kursholder i Trygg Læring.   På de ulike samlingene vil gjesteinstruktører fra fagfeltet bli invitert inn [-]
Les mer
4 timer 2 990 kr
Vi inviterer til et kurs der vi ser på grenser og arbeidsmiljø, men også konkrete prosedyrer og tiltak for å forebygge og håndtere seksuell trakassering i egen organ... [+]
Mange har i det siste stått frem i media og fortalt om seksuell trakassering på jobb. Saker som kan være vanskelige å si ifra om, og utfordrende å håndtere. Og omfanget synes å være stort: I Statens arbeidsmiljøinstitutts undersøkelse oppgir 123 000 norske arbeidstakere, både kvinner og menn, at de opplever seksuell trakassering flere ganger i måneden. Vi inviterer til et kurs der vi ser på grenser og arbeidsmiljø, men også konkrete prosedyrer og tiltak for å forebygge og håndtere slike uønskede hendelser i egen organisasjon. Noen temaer:  • Hvor går grensen for seksuell trakassering? • Når går trakasseringen fra å være personalsak til politisak? • Etiske retningslinjer og hvordan vi skal ha det på arbeidsplassen • Hva sier lovverket om arbeidsgivers og arbeidstakers ansvar? • Prosedyrer for rapportering og håndtering • Felles forståelse blant de ansatte og ledere som tar ansvar   Personalomsorg AS har utarbeidet praktiske prosedyrer for håndtering av seksuell trakassering på arbeidsplassen. Disse vil bli utdelt til kursdeltakerne.   Kurset passer for ledere med personalansvar, verneombud og tillitsvalgte.   KursholderTrygve Ebbesvik er daglig leder i Personalomsorg AS, og har utdanning som teolog, megler og innen organisasjon og ledelse. Han er ekspert på håndtering av kriser og konflikter, og har i snart 20 år jobbet som konsulent for næringslivet, forsvaret og offentlige virksomheter med konflikt- og krisehåndtering, arbeidsmiljø og utvikling av personalledere. Spesielt er han kjent for sin evne til å håndtere vanskelige situasjoner ved hjelp av en praktisk tilnærmingsmåte som ivaretar alle involverte. Trygve er anerkjent for sine konkrete og praktiske kurs, ispedd lun humor og stort engasjement. Deltakerne gir tilbakemeldinger om svært godt utbytte, og en inspirerende foredragsholder som gir mye av seg selv og sin lange erfaring.   MER INFORMASJON OG PÅMELDING   [-]
Les mer
8 timer 3 500 kr
Difficult and awkward conversations come in many shapes, sizes and situations. This course offers valuable tips and techniques for managing them as effectively as possibl... [+]
Difficult and awkward conversations come in many shapes, sizes and situations. This course offers valuable tips and techniques for managing them as effectively as possible, giving yourself the best possible chance of getting the results and outcomes you want. We will focus on practical demonstrations and exercises, supported by core communication theory. There will also be the chance to be part of a real-time simulation, carefully facilitated and observed. Once mastered, these skills and techniques will help you make some vital changes in your dealings with others. Delivered by a very experienced British communication and performance coach*, drawing on over 30 years experience in business law, theatre, broadcasting and management consulting.   The Course is led by SAUL CAMBRIDGE MA PgDip. Saul is a very experienced British coach, now based in Norway and a Partner at communications experts, Ergo Ego AS. He has a Masters in Law from Cambridge University, leading to a successful 10-year career as a corporate lawyer, where he became Partner and Head of Corporate in a major UK law firm. He then made a career switch, via The Bristol Old Vic Theatre School in England, into professional acting, mostly in theatre. His coaching career also started at this time and now covers most of his work. He also has a Postgraduate Diploma in Broadcast Journalism, leading to live on-air work with BBC Radio in England. It all adds up to over 30 years colourful experience, every element supporting his work as an expert communication and performance coach.  This Course needs a minimum of 8 participants. If a postponement is necessary due to low numbers, we will of course offer you the next available Course.     [-]
Les mer
5 timer 4 500 kr
Ta med deg HR-kollegaene eller teamet på en praktisk seminardag: Lær hvordan du best kommuniserer for å påvirke ledere! [+]
Et praktisk kurs med verktøy du kan bruke med en gang. Kurset ledes av Amund Fjeldstad som har lang internasjonal ledererfaring og har skrevet bøker om kommunikasjon og ledelse. Vi har også vært heldige og fått konserndirektør for personal og organisasjonsutvikling i Hurtigruten Marit Finnanger til å gjeste-innlede. Hurtigruten har vært gjennom store endringer de siste årene og HR har hatt en sentral rolle i realisering av visjonen. Hør hvordan! Om dagenDette blir en dag med både teori, diskusjoner og øvelser ved bordene. Lær å snakke så andre lytter og lytte så andre snakker. Bli best til å kommunisere på en måte som påvirker ledere, og få folk med i retningen du ønsker. Alle får verktøyark som vi jobber med gjennom dagen, og som kan brukes i etterkant. Vår pedagogikk er lystbetont og uten kleine rollespill. Agenda Velkommen HR - En pådriver for å realisere mål og visjon? v/ Konserndirektør for personal og organisasjonsutvikling i Hurtigruten Påvirkning gjennom forståelse: AB-modellen Sinnsstemning som døråpner: Hvordan styre møter med måten å opptre på Bedre lytting: Hvordan få med seg det som sies Endringskommunikasjon som fungerer: Praktisk kommunikasjonsmodell Oppsummering og avslutning    Les mer om hvordan HR kan påvirke ledere: https://www.fjeldstadandpartners.no/aktuelt/hvordan-lede-ledere   Les hva kundene sier om Fjeldstad & Partners her: https://www.fjeldstadandpartners.no/omoss/referanser/    Om kursholder Amund Fjeldstad: Amund Fjeldstad har over 25 års erfaring fra internasjonalt ledelse. Han har ledet ansatte i over 30 land og er i dag rådgiver for norske og internasjonale virksomheter. Amund har som mål å gjøre det kompliserte enkelt og forklare ting på en slik måte at andre kan ta i bruk teknikkene umiddelbart. Fjeldstad har utgitt to bøker om ledelse og kultur; Opptur (2009) og Sunt bondevett på jobben (2012). [-]
Les mer
2 dager 11 400 kr
Personvern for HR vil ta for seg arbeidsgiveres plikter, rettigheter og muligheter i den praktiske hverdagen. Kurset vil være basert på denne nye personopplysningsloven, ... [+]
Kurset vil gi deg en oversikt og praktisk innsikt i personvernreglene ved typiske prosesser som ansettelse, innsyn i e-post, helseundersøkelse, rusmiddeltesting, arbeidsmiljøundersøkelse, håndtering av varslinger og klager knyttet til arbeidsmiljøet, kameraovervåking, bruk av fødselsnummer, biometriske data og nettskytjenester. Typiske temaer vil blant annet være: Oversikt over forpliktelser og rettigheter etter personopplysningsloven 2018 og arbeidsmiljølovens regler om kontrolltiltak Arbeidsgivers adgang til å behandle arbeidstakeres personopplysninger, krav til samtykke og andre mulige grunnlag Arbeidsgivers adgang til å iverksette kontrolltiltak Arbeidsgivers adgang til å gjenbruke personopplysninger og utlevere til andre Personvernerklæringen Arbeidsgivers aktivitetsplikter ved kontrolltiltak og behandling av personopplysninger, herunder: Drøftings- og evalueringsplikt med tillitsvalgte, verneombud og AMU Krav til informasjon til arbeidstakere Inngåelse av databehandleravtaler og andre tiltak ved utlevering av opplysninger til andre og over landegrenser Lagring, arkivering og sletting Rett til innsyn, retting og sletting Plikt til å sørge for forsvarlig informasjonssikkerhet og internkontroll Mulige reaksjoner ved manglende etterlevelse av regelverket Personvern for HR gjennomføres med vekt på praktiske oppgaver som gir trening i bruken av gjeldende regelverk.  [-]
Les mer
3 timer 2 990 kr
Kurs i arbeidsmiljølovens bestemmelser. Reglene om arbeidstid er kompliserte. For en arbeidsgiver er det viktig å kjenne til arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeid... [+]
Flere saker har havnet i media fordi medarbeidere har følt seg utnyttet og jobbet mer enn lovens bestemmelser tilsier. I andre tilfelle kan manglende kunnskap føre til høyere lønnsutbetaling enn det arbeidsavtalen tilsier.   Vil du lære mer om arbeidsmiljølovens bestemmelser? Vi tilbyr et tre timers innførings- og oppfriskningskurs i arbeidsmiljølovens kapittel 10 om arbeidstid.   Utbytte av kurset Etter kurset vil du være i stand til å vurdere om egne arbeidstidsordninger er innenfor lovens bestemmelser. NB! Kurset går ikke igjennom turnusspørsmål. Overblikk over kurset Alminnelig arbeidstid Pauser og hviletid Overtid og merarbeid Gjennomsnittsberegning Natt-, søn- og helgedagsarbeid Rett til redusert arbeidstid Rett til fleksibel arbeidstid Kursholdere Rådgiverne Mette B. Persson og Anita Hegg, Virke Kursform Kurset gjennomføres som et seminar med en kombinasjon av forelesning, diskusjoner og erfaringsdeling. [-]
Les mer
3 dager 12 800 kr
Grundig innføring i de ulike sider ved rekrutteringsprosessen og er aktuelt for alle som arbeider med rekruttering. DNV GL har valgt HR Norge som samarbeidspartner innen.... [+]
Kurset gir en grundig innføring i ulike sider ved rekrutteringsprosessen og er aktuelt for alle som arbeider med rekruttering. DNV GL har valgt HR Norge som samarbeidspartner innen sertifisering av rekrutteringspersonell. DNV GL sertifikatet er et kvalitetsstempel i markedet som dokumenterer relevante kunnskaper og kompetansen som kreves for å drive med rekruttering. Intensjonen med standardiseringen er å kvalitetssikre utøvelsen av rekrutteringsfaget. Mer informasjon om sertifiseringsordningen finner du på DNV GLsnettsider. Kostnader tilknyttet sertifiseringen kommer i tillegg til kursavgiften. Kurset dekker blant annet: Hvordan gjennomføre en kost-/nytteanalyse for rekruttering Hvordan gjennomføre en jobbanalyse og omsette denne til en stillingsbeskrivelse Redegjøre for forhold knyttet til etikk, habilitet og integritet i rekrutteringsprosessen Kjenne til relevante lover og forskrifter relatert til rekruttering Etablere og følge rutiner for administrasjon og behandling av søknader Kjenne til de ulike seleksjonsmetoder, herunder velge relevante metoder tilpasset stillingens kravspesifikasjon Praktisk bruk av ulike seleksjonsmetoder:              biodata intervju arbeidspsykologisk testing arbeidsprøver referanseintervju Redegjøre for praktisk gjennomføring av evaluering av rekrutteringsprosessen Demonstrere forståelse for utøvelse av egen rolle som rekrutterer [-]
Les mer
2 dager 10 200 kr
Kurset gir en helhetlig oversikt over et svært bredt fagfelt, med vekt på innholdet i de enkelte fagdisiplinene innen HR og sammenhengene mellom dem. [+]
Er du ny i HR-rollen og har behov for en innføring i HR-prosessene og få oversikt over HR-området? Eller er du alene i HR eller du skal etablere HR-funksjonen i egen virksomhet? Da kommer ofte spørsmål om hvor du skal starte og hvordan du skal organisere arbeidet. På dette kurset får du: En konkret gjennomgang av det grunnleggende i HR-arbeidet Dele erfaringer med kursholder og andre kursdeltakerne Praktiske eksempler på hvordan du kan gjennomføre HR-arbeidet i egen virksomhet Etter kurset har du oversikt over HR-området og sammenhengen mellom de ulike områdene. Gjennom dette vil du også få innsikt i ulike HR-roller og rollekonflikter som kan oppstå. Du vil forstå målene for HR og kjenne til praktisk gjennomføring av sentrale HR-prosesser. Kurset gir en grunnleggende innføring på følgende områder: Arbeidsrett, arbeidsmiljøloven og HMS Personalpolitikk Rekruttering og introduksjon av nyansatte Kompetanseutvikling Prestasjon og belønning Avvikling av arbeidsforhold Organisasjon, endring og ledelse Strategisk HR HR-roller og kompetanser Måling og analyse Ressursplanlegging   Du tar med strategi-, visjon- og verdidokumenter fra din virksomhet for optimalt læringsutbytte.  Dette brukes under øvelser, og gir deg muligheten til å jobbe praktisk og effektivt med forankring i egen organisasjon og virkelighet. Kurset vil være en blanding av forelesning og deltakeraktivitet, der det legges opp til dialog og praktiske øvelser. Etter kurset kan du som medlem i HR Norge gratis kontakte kursholder for råd og veiledning knyttet til praktisk gjennomføring i din egen virksomhet. Dersom du ønsker fordypning på noen av områdene, har HR Norge andre kurs som ivaretar dette. [-]
Les mer
2 dager 6 900 kr
Tid til personalarbeid er ofte mangelvare for ledere! I dette kurset gjennomgås praktiske «ledergrep» på hvordan personalansvaret kan håndteres i en travel lederhverdag. [+]
Gjør plass til personalarbeidet Ofte er det slik at den travle hverdagen fører til uheldige tidsklemmer. Det blir stadig flere tidsfrister, flere ting som er viktig å delta på. I slike pressende situasjoner er det ofte personalarbeidet som fungerer som "tidsbuffer" - det vil si et arbeid som må utsettes for å få tid nok til andre oppgaver! Dyktige lederne har imidlertid lært seg hvordan det er mulig å ha en god personalhåndtering - selv i travle situasjoner. De har lært seg en arbeidsform hvor de ikke overser eller utelater personalarbeidet selv om det er tidspress!  Forskerne har i mange år dokumentert at det lønner seg å ha fornøyde medarbeidere. I mange år har PL partner arbeidet med denne problemstillingen - og vi har derfor utviklet praktiske arbeidsmetoder som hjelper lederne å håndtere personalansvaret bedre i en travel hverdag.   Forventet utbytte av kurset Med noen konkrete «ledergrep» skal deltakerne lære å håndtere dette dilemmaet! Med andre ord, hvordan mestre personalansvaret - selv om tiden er knapp og lederrollen krever mye fokus og oppmerksomhet på andre oppgaver!    Kursleder Kurslederer John Arne Lien, som er utdannet sivilingeniør og bedriftsøkonom, og har flere års erfaring som konsulent innen organisasjon og ledelse. Han har en praktisk, konkret og direkte undervisningsform, og legger vekt på mye dialog og involvering fra deltakerne.    Innhold: Hva er lederens ansvar for å ivareta bedriftens personalansvar? Hvordan få tid til personalarbeidet (håndtering av tidsklemmen) som leder? Hvilke gevinster kan god personalfokus gi deg som leder? Hvordan finne en håndterbar arbeidsform? Hvordan oppnå en effektiv "personalteft"? Hvordan dra nytte av personalarbeidet i den daglige verdiskapningen         - gjennomgang av ulike hverdagssituasjoner         - hvordan kombinere personalarbeid og faglig           fokus Håndtering av ulike roller:         - pådriver for endring/forbedringer         - utvikler av mestring/prestasjoner         - foredler - sikre kompetansedeling/gjøre           hverandre bedre)         - rollemodell - konsekvenser av egen atferd         - aktiv lederkollega som gjør andre ledere til           bedre personalledere         [-]
Les mer
1 dag 5 900 kr
Vil du sikre en god avslutning av arbeidsforholdet for begge parter? [+]
Vil du sikre en god avslutning av arbeidsforholdet for begge parter? Gode ledere godtar ikke dårlig behandling av ansatte i en nedbemanning, feil i avslutning av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver. De fleste virksomheter opplever å måtte si opp medarbeidere på et eller annet tidspunkt. Dette kurset tar utgangspunkt i opphør av arbeidsforhold/stillingsendring med bakgrunn i virksomheten. Uansett årsak til nedbemanning, må arbeidsgiver gjennomføre en ryddig og korrekt prosess, som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Måten en bedrift gjennomfører omstilling, nedbemanning og oppsigelse på sier mye om ledelsen i bedriften. Gode ledere godtar ikke dårlig behandling av ansatte i en nedbemanning. Ikke nok med det, feil i avslutning av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver!Kan du gjennomføre nedbemanning og oppsigelse på en forsvarlig måte, vil du sikre en god avslutning av arbeidsforholdet for begge parter. Utbytte Kurset vil sette deg i stand til å gjennomføre endringsprosessene og oppsigelse på en forsvarlig måte, både juridisk, økonomisk og mellommenneskelig. Hensikten er at alle parter opplever at det er en ryddig prosess både for arbeidsgiver, dem som må gå og dem som blir igjen. Overblikk over kurset Vi følger et nedbemanningscase fra A – Å, fra beslutning om oppsigelse, kommunikasjon, de formelle kravene, involvering av tillitsvalgte til endelige nye avtaler er signert Nedbemanning er et minefelt. Det er derfor nødvendig å gå igjennom viktige områder som: Status arbeidsmarked og nedbemanning i Norge nå Kjennetegn for vellykket omstilling og nedmanning Formaliteter, plikter og rettigheter Arbeidsgivers forhold og bakgrunn for omstilling, viktigste krav og begreper Hvilke utfordringer kan vi møte i de ulike fasene i prosessen, hvordan håndterer vi disse Alternativ til oppsigelse  Involvering, kommunikasjon, informasjon og drøfting Spesielle forhold, virksomhetsoverdragelse Arbeidsgivers styringsrett - Hva kan arbeidsgiver gjøre? Betydningen av ulike ansettelsesforhold, som for eksempel fast ansatt, prøvetidsansatt, vikariat, engasjement Krav til saklighet, utvelgelseskriterier (inkludert kvalifikasjoner som utvelgelseskriterium) Forhandlinger Hvordan "lukke" prosessen Veien videre: ivaretakelse av dem som blir igjen, bevare arbeidsmiljø, omdømme og oppnå gode resultater fremover Kursholdere Advokat Ole Mikkelsen og HR-ansvarlig Helen von Quillfeldt, Virke Kursform Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og erfaringsdeling. Målgruppe Ledere og personer med personalansvar. [-]
Les mer