Pedagogikk
Lærerutvikling
Bergen
Du har valgt: Bergenhus
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Bergenhus Og 2 andre steder 6 timer 1 890 kr
26 May
05 Jun
Hva er egentlig Cooperative Learning, og hvorfor er det en god metode i klasserommet? [+]
De fleste pedagoger er enige i at elevene lærer mye – både faglig og sosialt – av å samarbeide om arbeidsoppgaver. Utfordringen ligger ofte i å sikre at alle elevene har utbytte av samarbeidet, uansett faglig og sosial kompetanse. Dette kurset gir deg et praktisk verktøy som vil øke både læringslyst og læringsutbytte hos elevene dine, og det ganske umiddelbart! Cooperative Learning er en strukturert og lærerstyrt metodikk som sikrer at elevene samarbeider om å løse oppgaver og hvor alle elevene må være aktive i læringsprosessen. Omfattende forskning og erfaring fra blant annet Canada, Danmark og USA, viser at systematisk bruk av samarbeidslæring gir gode læringsresultater. Hensiktsmessig bruk av metoden sikrer gode relasjoner mellom elevene, som igjen bidrar til økt trivsel og motivasjon. Kurset er en innføring i metodikken og vil gi deltakerne praktiske ferdigheter som umiddelbart kan tas i bruk i klasserommet. Kursinhold Hva er Cooperative Learning, og hvorfor er det en effektiv metodikk? Cooperative Learning som verktøy for klasseledelse og relasjonsbygging Coopearive Learning og utvikling av sosial kompetanse Hvordan skape et inkluderende læringsmiljø? Hvordan ivareta prinsippene for dybdelæring? Planlegging av Cooperative Learning i eget/egne fag Praktisk gjennomføring av 3 forskjellige strukturer Kursholder Frank Westby er skolesjef i Frogn kommune. Han har mange års erfaring fra skolen, både fra grunnskolen og fra den videregående skolen. Frank har arbeidet som lærer, pedagogisk konsulent, assisterende rektor og rektor. Han har også vært virksomhetsleder for Askimskolen. Som leder har han bidratt til gode resultater, hvor kunnskapsbasert ledelse og effektiv ressursforvaltning har vært blant suksessfaktorene. Franks formelle kompetanse inkluderer Master i skoleledelse ved BI og utdanning innen veiledning, coaching og relasjonsledelse. Frank Westby er forfatter av boken Cooperative Learning - undervisning med samarbeidsstrukturer (GAN Aschehoug 2018).   [-]
Les mer
Bergenhus Og 3 andre steder 6 timer 1 890 kr
17 Mar
31 Mar
23 Apr
Escape room - kompetanser for det 21. århundret. [+]
Escape room er en metode som kan brukes i undervisningen i alle fag på alle nivåer! Aktiviteten er kjennetegnet av at en gruppe mennesker blir stengt inne i et rom der de må løse forskjellige oppgaver for å kunne komme seg ut innen en tidsfrist (vanligvis 60 minutter). I rommet er det et mylder av ledetråder, som gruppen må sette sammen. Det er kasser og bokser låst med kodelåser med nye ledetråder, som i et spill. Kompetanser for det 21. århundret – kreativitet, samarbeid, kommunikasjon og kritisk tenkning – får praktisk anvendelse i et escape room, og de tverrfaglige temaene i fagfornyelsen egner seg godt som utgangspunkt for oppgavene. Escape room kan også knyttes mot det som heter «Phenomenon-based learning and teaching”. Elever og ansatte kan jobbe praktisk og teoretisk sammen med å lage escape rooms. For elevene er dette trening i entreprenørskap, sosiale og faglige ferdigheter, kreativitet og produksjon av materiell. Elevstemmen blir hørt og det de lager blir synlig. Dette er spennende, utfordrende og motiverende. For kollegiet er dette profesjonsutvikling gjennom utviklingsarbeid, som fører til læring og forbedret praksis. Kursinnhold Hva er escape room? Målgrupper og kompetansemål Idédugnad på tema og design Hva trenger du? Escape box "Fenomenbasert læring og undervisning" Det blir praktiske øvelser på hvordan ulike typer oppgaver blir brukt i escape rooms.   Kursholder Eric Torsøe jobber som lærer ved Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik, og har vært escape room-lærer siden august 2018. Han underviser er engelsk, historie, religion og etikk, samt medier og kommunikasjon. Han begynte først som lærer i 2010 og har mange erfaringer utenfra skolen som han bruker i arbeidet; både fra praktiske jobber som baker, vaktmester og lastebilsjåfør, til mer teoretiske og menneskeorienterte yrker som pastor og markedssjef i et solenergiselskap. Eric er opptatt av motivasjon og elevenes medvirkning. [-]
Les mer
Bergenhus Og 2 andre steder 6 timer 1 890 kr
13 Feb
13 Mar
Jobber du på 1. eller 2. trinn? Da jobber du med leseopplæring! [+]
Er du forberedt på en klasse hvor ingen heldigvis er like - men det samtidig gjør at elevene trenger ulik opplæring fra deg? Trenger du tips om hva du kan gjøre? Endringer i opplæringsloven stiller tydeligere krav til tidlig innsats og tilpasset opplæring. Alle elever som «henger etter» skal få treffsikker og tilpasset opplæring i lesing og skriving på 1.-4. trinn. Hvordan kan vi klare å gjennomføre tidlig innsats i klasserommet? Hvordan kan vi forebygge lese- og skrivevansker? Hvordan planlegge og organisere for individtilpasset opplæring i full klasse? I dette kurset jobbes det både praktisk og teoretisk med tilnærminger til hvordan vi kan arbeide med leseopplæringen for de minste skolebarna. Du får gode tips om nyttige verktøy og læremidler, samt en rekke praktiske eksempler på hvordan du kan gi alle elever god og tilpasset undervisning i full klasse. Kursholder fokuserer på motivasjon for læring, og på hvordan vi kan legge til rette for at alle elever opplever både å mestre på sitt nivå og å bli utfordret for videre læring. Kursinnhold Hva er god lesestart? Tilpasset leseopplæring – til alle Organisering og tilrettelegging i klasserommet Samarbeidslæring – elever som ressurs Materiell og organiseringsformer Tips og ideer Alle kursdeltakere får med seg et hefte med kopioriginaler, tips og triks, spill og plansjer etter endt kursdag. Kursholder Linda Kristin Bjugn er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning i grunnfag idrett og videreutdanning i lesing og skriving. Linda har nesten 30 års erfaring fra grunnskolen, der hun det meste av tiden har vært kontaktlærer i småskolen. Hun har i mange år også hatt ansvaret for lesekurs for ulike elevgrupper, og er lærerspesialist i norsk med vekt på småskolen. Linda er kurset i KAGAN Cooperative Learning og dette speiler undervisningen i alle fag. Linda er også konsulent for GAN Aschehoug. [-]
Les mer
Bergenhus Og 2 andre steder 3 timer 990 kr
26 Mar
28 Apr
Det finnes et kjønnsmangfold blant barn som ikke gjenspeiles i det rosa og blå skillet som preger dagens oppvekst. [+]
Ivar kan ikke være prinsesse, for han er gutt! Enkelte barn er født med en kropp som ikke stemmer med kjønnsidentiteten deres. Noen har guttekropp og føler seg som jente, andre har jentekropp og føler seg som gutt. Mange har et greit forhold til kroppen sin, men sliter med forventningene andre har til dem som gutt eller jente. Ingen er bare det du ser  Alle barn er en del av kjønnsmangfoldet. I følge rammeplanen skal barnehagen fremme likestilling og likeverd, uavhengig av blant annet kjønn, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. Selv om alle er en del av kjønnsmangfoldet, er det de som skiller seg ut fra flertallet som gjør oss oppmerksomme på at det finnes et mangfold. De barna som skiller seg ut er ekstra sårbare i oppveksten. Samtidig som kurset gir deg kunnskap om de barna som er mest sårbare, viser det også hvorfor kjønnsperspektivet er viktig i møte med alle barn. Refleksjon og praktiske verktøy Kurset bygger på boka Prinsesse Ivar – om barn og kjønnsidentitet. Det blir en lett tilgjengelig og variert innføring i hvordan kjønnsmangfoldet kan ses og ivaretas i pedagogisk praksis. Hvordan snakke med barn, kolleger og foreldre om dette? Kursholderne presenterer konkrete eksempler på hvordan vi kan tenke kjønnsperspektivet inn i blant annet leseaktiviteter, utkledningstøy, utelek og karneval. Kurset er variert, med fortellinger, erfaringer fra barn og foreldre som bryter med kjønnsnormer, film, refleksjon og dialog.   Kursholdere Marion Arntzen har siden 1996 drevet lavterskeltilbud for mennesker med utfordringer knyttet til kjønnsidentitet og deres pårørende. I Stiftelsen Stensveen – trygg i eget uttrykk, tilbyr hun samtaler, forelesninger og kurs for enkeltpersoner og fagfolk i ulike sektorer. Marion Arntzen sto bak NRK-dokumentaren Jentene på Toten og har skrevet flere bøker med tema kjønnsidentitet. Mona Renolen har mastergrad fra senter for kjønnsforskning ved NTNU. Hun har jobbet med fagområdene oppvekst, kjønn og likestilling innen forvaltning og forskning, og i praksisfeltet. Mona sitter i styret for Stiftelsen Stensveen – trygg i eget uttrykk. Sammen har Marion og Mona skrevet boka Prinsesse Ivar. Boka som er skrevet som en del av samarbeidet og engasjementet de har i Stiftelsen Stensveen - trygg i eget uttrykk. [-]
Les mer
Bergenhus Og 3 andre steder 6 timer 1 890 kr
27 May
05 Jun
12 Jun
Førsteklasselæreren er en ny og viktig person i både skolestartens og foreldrenes liv. Hvordan kan læreren skape trygge rammer som gir rom for lek, læring og mestring? [+]
Velkommen til et kurs spesialtilpasset deg som skal jobbe i førsteklasse. Kanskje er du førsteklasselærer for aller første gang, eller kanskje det er lenge siden sist? Kanskje trenger du bare ny giv og oppdaterte tips?   Kursinnhold Tips og ideer til god skolestart Kontaktlærerrollen Den første lese og skrive opplæringen Begreper i matematikk Klassemiljø Foreldresamarbeid Klasseromsideer I løpet av kurset vil du få masse praktiske eksempler, tips om organisering, lister med tips og noen enkle undervisningsopplegg som du kan ta i bruk de første skoleukene. Kursholder Linda Kristin Bjugn er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning i grunnfag idrett og videreutdanning i lesing og skriving. Linda har nesten 30 års erfaring fra grunnskolen, der hun det meste av tiden har vært kontaktlærer i småskolen. Hun har i mange år også hatt ansvaret for lesekurs for ulike elevgrupper, og er lærerspesialist i norsk med vekt på småskolen. Linda er kurset i KAGAN Cooperative Learning og dette speiler undervisningen i alle fag. Linda er også konsulent for GAN Aschehoug. [-]
Les mer
3 dager
Det hjelper ikke om du har allverdens kunnskap i hodet så lenge du ikke evner å gjøre den tilgjengelig for de du skal lære opp. [+]
Når du er i en undervisningssituasjon hjelper det lite å ha enormt med kunnskap dersom du ikke vet hvordan du skal gjøre den tilgjengelig for dem du underviser.  Det viktigste er ikke det som blir sagt, men  det som blir oppfattet.  APFK© er et program beregnet på deg som skal undervise og ikke har pedagogisk utdannelse, men også for deg med pedagogikk, men ønsker mer praktisk tips og trening inn i formidlingsfaget.  Vi jobber med områder som presentasjonsteknikk, relajonskompetanse, tilbakemeldingskultur, stemmebruk, didaktikk mm. Kurset gir ingen studiepoeng. Foreløpig holdes det kurs på bestilling, men etterhvert blir det også åpne kurs for alle som  ønsker. APFK©-corporate er spesielt rettet mot opplæring i bedrifter mens APFK©-klasserom er spesielt rettet mot klasseromsundervisning i skoler og tilsvarende. LÆRINGSMÅL OG EFFEKT: Kunnskap: - Mennesket, læring, læringsmiljø - Relasjonskompetanse  - Hvordan verdisyn påvirker Ferdigheter:  - Metodevalg  - Ledelse  - Tilbakemeldingskultur  - Dialogbasert formidling  - Presentasjonsteknikk   METODIKK: Erfaringsbasert læring med kombinasjoner av teori, verktøy, deltakerinvolvering og trening.       [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.