Vanligvis vil CTRL + + tastene kunne brukes for å øke størrelsen, og CTRL + - for å redusere den.
Har du hjul på musen, kan du bruke CTRL sammen med hjulet for å justere størrelsen. På Mac kan du bruke CMD + + og CMD + -.
Dette kurset har ikke oppført noen dato for studiestart. Bruk skjemaet under for å kontakte leverandør for nærmere informasjon.
Vi tar utgangspunkt i de nye læreplanene. Kurset er fordelt over to økter á tre timer.
Den første økten gir deg en myk innføring i programmering og gir eksempler på anvendelser i matematikk S og R. Den andre økten lærer deg flere programmeringskonsepter og ser på flere eksempler i matematikk S og R.
Under begge øktene får du god tid til å programmere/kode selv og i team. I ukene mellom øktene får du mulighet til å prøve ut det du har lært.
Etter kurset er fullført, skal du ha et godt grunnlag for å imøtekomme kravene til programmering i S- og R-kursene. Du sitter også igjen med flere relevante undervisningsopplegg som du kan ta med direkte inn i klasserommet.
Når du melder deg på, blir du automatisk tildelt kursplass til begge kursdatoer (del 1 og 2).
Kursinnhold 03. mai
I den første økten begynner vi med sannsynlighet fra matematikk S1. Vi simulerer stokastiske forsøk, og visualiserer resultatene med for eksempel et stolpediagram. Dette gjør vi med biblioteket Matplotlib (PyPlot).
Videre ser vi på funksjoner i Python, plotting av disse og eksempler på noen algoritmer som for eksempel å finne et toppunkt. Til sist skal vi utforske rekker og rekursive sammenhenger, ved hjelp av programmering. Under økten får du tid til å prøve deg på noen oppgaver, både alene og sammen med andre lærere.
Kursinnhold 31. mai
I den andre økten lærer du et par nye programmeringskonsepter, og du får jobbe med flere eksempler i matematikk S og R. Det er også rom for å ta opp eventuelle utfordringer du har støtt på i arbeidet med programmering, siden sist kurs.
Her er noen eksempler på anvendelser du skal bli kjent med:
Simulere og utforske utfall i stokastiske forsøk
Produsere individer fra en normalfordelt variabel, og utforske hvordan forventningsverdi og standardavvik påvirker populasjonen
Visualisere resultater av simuleringer i form av stolpediagram eller liknende
(Matplotlib Pyplot)
Utforske og bestemme grenseverdier ved numeriske metoder, og visualisere prosessen
Utforske ulike rekker og rekursive sammenhenger, og lage visuelle representasjoner av disse
Utvikle algoritmer for å beregne integraler numerisk, og bruke programmering for å utføre algoritmene
Kursholder
Kaare Erlend Jørgensen har vært ansatt på Mailand videregående skole siden 2009, hvor han underviser i matematikk og informasjonsteknologi. Han har undervist alle matematikkfagene i videregående skole; 1P, 1P-Y, 2P-Y, 1T, S1, S2, R1 og R2. Erlend satt i oppgavenemnda for eksamen 1P-Y og 1T-Y i perioden 2017-2020. I tillegg er han dreven på digital kompetanse i matematikk, og har produsert 500 undervisningsvideoer til bruk i omvendt undervisning. Han har mange års erfaring med nybegynnere i programmering, og er en pådriver for visuell innlæring framfor tekstbasert. Motto: «Hvis du klarer å følge oppskriften for Toro Tomatsuppe, så klarer du også å lære deg å programmere.»
Dette er et nettkurs.
Dette nettkurset varer i 6 timer fordelt på to kursdager.
Dette kurset retter seg mot matematikklærere i videregående skole.
Se flere kurs fra Bro AOF (85)
Påmeldingsskjema Kontakt oss