Ledelse og strategi
Città Metropolitana di Firenze
Du har valgt: Castelfiorentino
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Castelfiorentino ) i Ledelse og strategi
 

Virtuelt eller personlig Oslo 4 dager 19 200 kr
10 Jun
16 Jun
Du lærer å gjennomføre HMS-revisjoner på en effektiv og virkningsfull måte [+]
Du skal etter kurset: Kjenne til ulike metoder for å overvåke det systematiske HMS-arbeidet i virksomheten Kunne gjennomføre HMS-revisjoner basert på ISO 19011:2018 Være revisjonsleder og revisor i forbindelse med revisjoner av ledelsessystemer og internkontrollsystemer  Hva lærer du: Hvordan gjennomføre revisjoner med bruk av den internasjonalt anerkjente revisjonsmetoden NS-EN ISO-19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer Forskjeller og likheter mellom revisjon i henhold til ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 og forskrift om systematisk HMS-arbeid (Internkontrollforskriften) Alle faser i revisjonsprosessen: Planlegge, utføre, kontrollere og korrigere Om revisjonsfunn, rapportering og oppfølging Hvordan bruke revisjoner i kontinuerlig forbedringsarbeid Revisjonsprinsipper og kompetansekrav til revisor Om etiske retningslinjer og fortrolighet Ulike metoder for systematisk overvåking av internkontrollen Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer
15 Oct
Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene [+]
Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene - Faglig rettet digitalt fellesmøte   Tirsdag 15.10.24 kl 17:00 - 19:00 på Teams    Program:   Velkommen og kort om programmet - Bjarne Aamodt Orientering om Styreforeningen og Styresenteret AS - Karl Ibsen Kjønnsbalanse og mangfold i styrerommet - Karl Ibsen og Ingvild Ragna Myhre   Pause   "Anbefalingen" for SMB (Den ideelle foreningen CORPRT/ Tenketanken lanserte 15.02.24 anbefalinger for verdiskapende styrearbeid for SMB) - Ewout Vidar Top "Styrescore" fra Board Ability AS (tidligere Corprt AS) - nytt opplegg for rating av en persons kvalifikasjoner for styreverv, bl.a. basert på bruk av KI, også lansert 15.02.24  - Ewout Vidar Top Avrunding og takk for i dag - Bjarne Aamodt   [-]
Les mer
Oslo Bergen Og 2 andre steder 2 dager 14 500 kr
06 May
06 May
30 May
ISO/IEC 27001 Foundation [+]
ISO/IEC 27001 Foundation [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i moderne medarbeidersamtale med Rune Semundseth. Lær nye grep for mer effektive medarbeidersamtaler. [+]
 Kurs i moderne medarbeidersamtale med Rune Semundseth.  Introduksjon Status i dag og hvorfor Medarbeidersamtalen 1.0 har fungert dårlig Nye, involverende grep som skaper noe annet De fire fasene i arbeidet med moderne medarbeidersamtaler Nye mål og ambisjoner for å lykkes med samtalen Sett av tid til å designe den nye samtalen MAT-praten og ferdighetskontrakten Co-creation: 10 spørsmål og den samskapte agendaen Andre forberedelser til samtalen Samtalens avgjørende øyeblikk Hva er å lytte? HELP-metoden for coachende samtaler Hvordan følge opp alle tiltakene Oppsummering ...fra pliktløp til moderne medarbeidersamtaler. Dette kurset tilbyr nye grep og metoder du kan bruke for å få mer ut av medarbeidersamtalene. Både forberedelser og oppfølging fungerer best når individet tas på alvor og alle forstår at det dreier seg om en medarbeidersamtale – og ikke en ledersamtale. Når disse nye og innovative prosessene i tillegg digitaliseres, vil det optimale samspillet mellom leder og medarbeider realiseres – både i forberedelser, selve samtalen og oppfølgingen. Medarbeidersamtalen 2.0 er det eneste samtalekonseptet i Norge som både er individtilpasset og som samtidig benytter moderne teknologi i både forberedelser og oppfølging av konkret output fra samtalene.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Om selve verdiløftet i canvas konseptet. Hva "ligger i dette" for den enkelte bedrift? Hva betyr det for din virksomhet? [+]
CANVAS DEL 2: Verdiløftet i canvas konseptet - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling, strategi- og forretningsutvikling. Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk innovasjon og forretningsmodellering på en strukturert og visuell måte. Metoden sikrer at virksomheten, dets styre, ledelse og relevante aktører forøvrig, får et felles bilde av forretningsdynamikk, markedsmuligheter og mål. Denne enkle modellen avdekker potensiale for innovasjon, omstilling, forbedringer og nyskaping i virksomheten.   Kurset gir en innføring i hvordan man kan strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger i dag, samt analysere hvor eksponert man er for disrupsjon. Videre hvordan man kan identifisere og validere muligheter for forbedringer, omstilling og innovasjon for å skape verdi og tjene penger også i fremtiden. Vi bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellene kan brukes. Vi ser også på hvordan modellene kan knyttes sammen med andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling og dermed hvordan man med dette verktøyet kan underlette og effektivisere dette arbeidet.    Formål med kurset:  Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas for å fornye og utvikle selskapet, sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi i dag og hvordan dette bør se ut i fremtiden.    Kursinnhold: Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften. Forretningsmodell Canvas: De enkelte elementene og relasjonen mellom dem. Verdiløftet – hva er det egentlig vi hjelper kunden med? Forretningsmodell Canvas i forhold til andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Balanse innovasjon og omstilling versus daglig drift Hvordan evaluere risiko for disrupsjon? Hvordan gjennomføre omstillings- og forbedringsprosesser Hva kjennetegner en innovasjonskultur Hvordan teste og validere forretningsmodellene. Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellene.    Målgruppe:  Kurset er rettet mot styremedlemmer, daglige ledere og øvrige ledelse.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Strategiarbeid trenger ikke være dyrt, komplisert og krevende. Lær hvordan du effektivt kan gjennomføre strategiprosesser på egen hånd. [+]
Strategiarbeid i små og mellomstore virksomheter - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Er du en av mange som har opplevd at det er vanskelig å sette seg mål og lage strategier? Har kanskje du også kjent på at du har «kastet bort» penger på strategiprosesser som ender opp med et dokument som blir liggende i skuffen? Slik behøver det ikke være. Kurset «Strategisk strategiarbeid i små og mellomstore virksomheter» tar sikte på å gi styret og administrasjonen forståelse for hvordan strategiprosessen kan gjennomføres på enkle måter, og hvordan en kan sikre at strategiarbeidet ikke «stopper opp».   Kursets formål:  Formålet med kurset er å gi styret, daglig leder og øvrig administrasjon et best mulig utgangspunkt for å gjennomføre egne strategiprosesser. Videre tar kurset sikte på å gi deltakerne god forståelse rundt bruk av enkle verktøy for selve strategiprosessen, samt bruk av verktøy som skal sikre at både styret og administrasjon følger opp sitt ansvar for å iverksette den vedtatt strategien, samtidig som en er i stand til å gjøre de nødvendige endringer underveis. Kursdeltaker skal etter kurset også ha en overordnet god forståelse av hva bærekraft egentlig innebærer, samt hvordan bærekraft på en praktisk måte kan bli en naturlig del av det strategiske arbeidet.   Kursinnhold:  Hvilke faktorer hindrer vekst og utvikling i virksomheter? Forankring av mål hos, og strategiske innspill fra eierne. Hvem skal delta i strategiprosessen? Fastsettelse av mål Trenger vi en visjon? Trenger vi verdier? Enkle analyser som skal føre til mulige tiltak Økt effektivitet gjennom kategorisering av tiltak Strategiske valg – «Forretningsidéen», en strategisk oppsummering Hvordan vite om vi er på rett vei? Bruk av KPI-er / nøkkelindikatorer Hvordan sikre at strategiarbeidet «lever» til enhver tid? Revisjon av strategier Praktiske verktøy for gjennomføring av prosess, samt implementering og oppfølging av strategi Hva er egentlig bærekraft og hva kan det innebære for din virksomhet? Presentasjon av sentrale aktører innen bærekraft; Etisk handel, Miljøfyrtårn med flere.   Målgruppe: Styret, daglig leder og andre som skal fasilitere / gjennomføre strategiprosesser i små og mellomstore bedrifter.   [-]
Les mer
Nettstudie 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Teambygging med Belbins teamroller og Firo-modellen for teamsamarbeid og utvikling, arbeidskontrakt og konfliktforebygging, prosjektetablering og gjennomføring, å skrive ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Presentasjonsvideo av medlemmer på eget team. Tilstedeværelse på to nettbaserte teammøter med veileder. Egenvurderinger av teamet - teametablering, samarbeid og rollefordeling. Alle arbeidskravene må være godkjente for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen. Vurderingsform: Prosjektoppgave, bestått/ikke bestått. Prosjektrapport med presentasjon Ansvarlig: Bjørn Klefstad         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan gjøre rede for hvordan etablere og gjennomføre prosjekter- kan gjøre rede for ulike modeller for teamsamarbeid og utvikling- kan anvende grunnleggende kunnskap om teamsamarbeid og teamets utvikling- kjenner og kan anvende eksempler på enkle rapportmaler- kan forklare prinsipper for effektiv muntlig og skriftlig kommunikasjon FERDIGHETER:Kandidaten:- kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling- kan skrive prosessdokumentasjon som timelister, ukerapporter, møteinnkalling og møtereferat, samt sette opp en arbeidskontrakt mellom teammedlemmer- kan både individuelt og i grupper demonstrere effektiv kommunikasjon, både skriftlig og muntlig- kan reflektere over egen utøvelse og kan utvikle denne basert på tilbakemelding fra andre GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan formidle fagstoff både skriftlig og muntlig- kan identifisere, planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt i samarbeid med andre- kan reflektere over egen faglig utøvelse og tilpasse seg til den aktuelle arbeidssituasjonen, også i team, og kan utvikle denne basert på tilbakemeldinger fra andre Innhold:Teambygging med Belbins teamroller og Firo-modellen for teamsamarbeid og utvikling, arbeidskontrakt og konfliktforebygging, prosjektetablering og gjennomføring, å skrive en faglig rapport, enkel systemmodellering, utvikle et enkelt system, prinsipper for effektive presentasjoner, maler for prosjektrapporter, krav til kildehenvisning, regler for bruk av andres arbeiderLes mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Teamarbeid 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Ekspert Sidsel Storaas gir deg 100 forbedringsverktøy i Six Sigma, kvalitet og lean som kan omsettes i din virksomhet. [+]
Kurs i Six Sigma, kvalitet og lean med Sissel Winther Storaas. Hvor sløser dere i bedriften? Identifiser tidstyvene og skap bedre flyt med disse forbedringsverktøyene! Noen snakker om Lean, andre om kvalitet, digitalisering, agile metoder og Six Sigma – eller god gammeldags sunn fornuft satt i system. I dette kurset får du 100 forbedringsverktøy på løpende bånd som umiddelbart kan omsettes i din virksomhet for å øke kvalitet, produksjon, innovasjon, prosess og motivasjon. Du lærer konkrete metoder og teknikker som har dokumentert effekt på arbeidsflyt og problemløsing. Sidsel Winther Storaas deler sin ekspertise på Six Sigma, Kvalitet og Lean med deg gjennom 100 leksjoner og 100 forbedringsverktøy. Spilletid: ca. 7 timer og 30 minutter   Leksjoner Hva skal du levere i forbedringsprosjektet? Du trenger et Prosjektmandat. Kartlegg prosessen din med SIPOC! Lytt til “Kundens stemme” (VOC) Lever det kundene ønsker – vær kritisk til kvalitet! Pareto – let etter de vitale få (20/80-regelen) A3 – Imponer ledelsen med en enkel problembeskrivelse Grunnårsaksanalyse med 5 ganger hvorfor (5WHYs) Visualiser prosessen og se hvor dere sløser med verdistrømskartlegging Hent frem kreativiteten i teamet med idémyldring! Hvem gjør hva og hvem har ansvar? Finn det ut med RACI kompetansematrise Flytdiagrammer – finn flyten og gjør jobben enklere Mye data? Avdekk variasjon med et Histogram Y = f(x) – identifikasjon av de viktigste driverne i en prosess Er det verdt å gjennomføre? Gjør en kost/nytte-vurdering! Kjør forbedringsprosjekt, målrettet og proft med DMAIC Ta beslutninger basert på data og fakta med basic statistikk og variasjon 5S – sortere, systematisere, skinne, standardisere og sikre Raske forbedringshendelser med Kaizen-metoden Kanban – effektiviser og gjør klar for “just-in-time” Få oversikt med forbedringstavler Rotårsakanalyse – kom til kjernen av problemene "Design for Six Sigma" – innovasjon, nyskapning og nydesign Muri Mura Muda – bli kvitt sløsingen Gemba – gå til kilden og finn ut det faktiske problemet Kvalitetstankegang – et genuint og inderlig ønske om å levere bra saker Business Excellence er fullt mulig! Prosesskartlegging – hva gjøres, og hva skjer? Skap attraktiv kvalitet med Kanomodellen Hva er utgangspunktet? Finn Baseline – eller grunnlinja! Datainnsamlingsplan for å bekrefte og måle problemet Årsak/virkning – Ishikawa-diagram Failure Mode and Effect Analysis – FMEA Flyteffektivitetsanalyser – Flow Efficiency Analysis, FEA Kvalitetssirkler for personlig vekst, kvalitet og produktivitet Regresjonsanalyse – hva er fakta, og hva er støy? Aktivitetsnettverksdiagram – Work Breakdown Structure Affinitetsdiagram – perfekt til idémyldring og workshops Joseph Juran – du må snakke “pengenes språk” W. Edwards Deming – “If Japan can, why can’t we?” Walter A. Shewhart – opphavet til PDCA og statistisk prosesskontroll Armand V. Feigenbaum – økonomisk resultatansvar og systemtankegang Kauro Ishikawa – 7 verktøy for kvalitet Philip Crosby – kvalitet er gratis Shigeo Shingo – pragmatikeren som lagde de gode metodene Taiichi Ohno – mannen bak Toyota Production Systems (TPS) Kommunikasjonsplan – gjør implementeringen enkel Kontrolldiagram – ingen prosess er komplett uten Analyse av målsystemer – hva om målebåndet er feil? Sigma-beregninger – hvor presis er du i dine leveranser? Del opp prosjektet og sjekk underveis med Gateway-review Hva lover du kundene dine? Hva er deres kvalitetspolitikk? Sikre suksess med risikoevaluering og risikostyring Pilottesting – test ut løsningen i mindre skala Sikre at forbedringen forblir en forbedring med en kontrollplan Finn produksjonstakten med takttime/takttid Benchmarking – hvor god er vår prosess, eller våre produkter, sammenlignet med de beste? Bli kvitt flaskehalser og køer med Little’s Law Briljér i møtene med gode grafer og diagrammer Pokayoke – feilsikring, eller idiotsikring, om du vil Hvitt belte – ett sted må reisen starte Gult belte – når du skal bidra til forbedring Grønt belte – når du leder dine første forbedringsprosjekter Sort belte – når du må løse de vanskelige problemene Master Black Belt – læremesteren og den betrodde rådgiveren til toppledelsen Champion – lederen som eier prosjektet må også kunne noe om forbedring Prosesseier – ta ansvar for kvalitet, faglig integritet og kontinuerlig forbedring i prosessene SDCA/PDCA – Standardise vs Plan, Do, Check, Act Boksediagram – finn sammenhengene mellom ulike grupper data Teorioppfattelse – å ta beslutninger basert på ubeviste sannheter Å ta beslutninger basert på dyptgående kunnskap og analyse av data Systemtankegang – sett prosesser og oppgaver i system Hoshin Kanri – det hemmelige våpenet til japanske styringssystemer Downtime – 8 former for sløsing "Big Q" eller "little q" – strategisk eller operativ kvalitetsledelse? SWOT – styrker, svakheter, muligheter, trusler og PEST – politisk, økonomisk, sosialt og teknologisk Gjør en stakeholderanalyse (interessentanalyse) Identifiser mangler i omsetningen med en kvalitetskostnadsanalyse Hva er oddsen? Finn den med ulike statistiske fordelinger Å navigere i et prosesslandskap Løsningsmatrise – å evaluere ulike løsninger opp mot gitte evalueringskriterier Hypotesetesting: Hvem har rett? Design av eksperiment – forstå prosessen enda bedre! Avslør dine “skjulte fabrikker” med Rolled Throughput Yield Finn ut hvor problemet ligger ved hjelp av multi-variasjonsdiagrammer Bli mer flyteffektiv med just-in-time- og pull-prinsippet Finn din feilmargin ved hjelp av konfidensintervaller Få kvaliteten du ønsker med trinnvis kvalitetsplanlegging, eller QDF: Quality Function Development Yamazumi – analyse av ikke-verdiskapende og verdiskapende aktiviteter Få orden i kaoset med stratifiseringer Fjern hindre for vedlikehold med TPM: Total Productive Maintenance Bruker du lang tid på å sette opp og gjøre klart til å gjennomføre en prosess- Se om du får ordnet dette med SMED – Oppsett og konfigurasjon Få full oversikt med produksjonkontroll-tavle og andre tavler for prosesskontroll Klarer du å møte etterspørselen med dine prosesser – Kjør en Prosessbelastningskalkulasjon Går dere i beina på hverandre – Lag et Spagettidiagram for å finne en bedre løsning Samle troppene for å holde alle oppdatert og planlegge fremover i et Obeya – krigsrom Lær av Kennedy – bruk Team-tankegang og ikke gruppetenkning Trenger du å finne ut av hvordan og om to ting henger sammen – Bruk Chi kvadrat test – Chi square test Ønsker du effektiv produksjonsplanlegging – uten for mye variasjon – Skap produksjonsflyt ved hjelp av Heijunka Når du vil velge den beste opsjonen av flere muligheter må du kanskje gjøre en ANOVA – en analyse av variasjon Fremtiden er her – sjekk ut Kvalitet 4.0 – Quality 4.0 [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Lørenskog 12 timer 11 450 kr
Lær å forbedre egne prosesser med Lean Six Sigma forbedringsmetode (2 x 2t nettmøte & 1 d klasse). [+]
Lean Six Sigma Gult belte kurs Kurset gir deg grunnleggende kunnskap om Lean Six Sigma, og lærer deg hvordan du kan forbedre egne prosesser.   Kurset kombinerer 2 nettmøter på 2 timer med 1 dag klasserom.  Du lærer å bruke A3 til å løse problem på en systematisk måte, og praktiserer Lean løsninger i et engasjerende Lego spill.    Dette kurset er for deg som vil: Lære en strukturert metode for å løse problem og gjøre forbedringer  Finne problemer og gjøre dem målbare  Visualisere aktiviteter med prosesskart Bruke data og fakta til å kartlegge nåsituasjonen Forbedre flyt ved å bruke Lean prinsipper og redusere sløsing   Innføre enkle og effektive løsninger  Skape varige resultat Praktisere Lean løsninger i et engasjerende Lego spill Praktisere strukturert problemløsning, og få tilbakemeldinger som gjør deg bedre.   Du lærer følgende: Strukturert problemløsning i 7 steg ved å bruke en A3 mal Intro til problemløsning Lean & Six Sigma Problemløsning i 7 steg: Velge problem og beskrive bakgrunn for valget (gevinster) Kartlegge nåsituasjonen Bestemme måltall og mål Forstå mulige årsak (Fiskebein & 5 Hvorfor) og bevise de viktigste  Få frem løsninger og vurdere dem basert på kriterier som er viktig for deg Implementere tiltak Sikre varige resultat I det førset nettmøtet lærer du bruke A3, i neste nettmøtet får du tilbakemelding på din A3. Du har ca. 1 mnd på deg til å gjennomføre en A3. Mellom de 2 nettmøtene er det 1 dag klasseromskurs hvor vi bruker et Legospill til å praktisere strukturert problemløsning og Lean løsninger for å redusere sløsing.   Klasserom: Forbedre flyt i prosesser  Introduksjon og praktisk informasjon Kontinuerlig forbedring Intro til Lego spill Runde 1 av Lego spill Beskrive bakgrunn og nåsituasjonen Sette mål Kartlegge sløsing med prosesskart Eksempel på Lean løsninger: En-stk-flyt versus batch Raske omstillinger & Standardisering Takt og balanse Fleksibel bemanning 5S & Lean lay-out Visuell ledelse Velge løsninger for spillrunde 2 Runde 2 av Lego spill Evaluere resultat Oppsummering og læring   Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 6-15 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Etter at du har meldt deg på får du en bekreftelse på at du har fått plass og invitasjon til møtene.   [-]
Les mer
Oslo 2 dager 17 900 kr
13 Jun
13 Jun
24 Oct
Change Management Practitioner [+]
Change Management Practitioner [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 timer 4 950 kr
Lær å bruke A3 til å løse problem (Bestem problem/bakgrunn, kartlegg nåsituasjon, sett mål, analyser årsaker, innfør tiltak og følg opp). [+]
Lær å bruke A3 til å løse problem Dette kurset består av 2 nettmøter på 2 timer, hvor du lærer deg å bruke en A3 mal til å løse problem i 7 steg. Du får en A3 mal som brukes til problemløsning. Malen følger 7 steg: Bakgrunn (hvorfor vi skal løse dette problemet) Nåsituasjonen (nøytrale fakta som beskriver hvor vi er i dag) Mål (målbare slik at vi vet om vi har lyktes) Analyse (identifisere mulige årsaker og bevise hvilke som er sanne) Tiltak (identifiser mulige løsninger og vurder dem basert på kriterier som er viktig for deg) Tiltaksplan (prioriterte tiltak, ansvarlig og tidsfrist) Oppfølging (sikre varig resultat med overvåkning- og responsplan) I første nettmøte gjennomgår vi disse 7 stegene og du lærer hva du skal gjøre i hvert steg. Neste nettmøte er ca. 1 mnd etterpå. Da går vi gjennom deltagernes A3, svarer på spørsmål og gir tilbakemeldinger.  Du har altså ca. 1 mnd til å praktisere bruk av A3. Velg et problem som er realistisk å løse på 1 mnd. Om du ikke har fullført alle stegene i problemløsning går vi gjennom det du har.    Læringsmål Å vite hva en A3 er og hvordan den brukes i problemløsning Å vite hvilken informasjon som er relevant å inkludere i en A3 Å kunne vurdere hvilket problem som er viktigst å løse akkurat nå Å vite hvilken informasjon som er relevant for å forstå nåsituasjonen Å kunne sette målbare mål Å kunne identifisere mulige årsaker til et problem ved bruk av 5 Hvorfor & Fiskebein Å vite hvordan rotårsaker kan bevises Å kjenne til vurderingskriterier ved valg av tiltak Å kunne utarbeide en tiltaksplan Å forstå hvorfor oppfølging er viktig for å sikre varige resultater Du lærer å bruke en A3 til strukturert problemløsning.   Innhold Introduksjon til Lean Six Sigma Praktisk gjennomgang av A3 med oppgaver: Bakgrunn Sette riktig scope Måle nåsituasjonen Sette mål Forstå symptom, problem og årsak Finne mulige årsaker og visualisere dem i Fiskebein Gjøre årsaker målbare Prioritere årsaker Bruke 5 Hvorfor til å finne sanne rotårsaker Bevise rotårsak med observasjon Bevise rotårsak ved å skru av/på Vurdere & prioritere løsninger Innføre løsninger Sikre varige resultat gjennom oppfølging Overvåkningsplan og responsplan Du får en arbeidsbok med oppgaver som gjøres i nettmøte.    Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per januar 2022): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea [-]
Les mer
2 dager 12 500 kr
For bedriftsteam som vil forbedre egne prosesser ved å bruke den faktabaserte forbedringsmetoden Lean Six Sigma. [+]
Prosessforbedring med Lean Six Sigma Du lærer å bruke nøytrale fakta og analyse, til å prioritere riktige prosjekter og løsninger. Vi bruker Six Sigmas DMAIC modell Define – Measure – Analyze – Improve - Control til problemløsning.  Kurset gjennomføres for bedriftsteam på 4-8 personer og vi jobber med en bedrift spesifikk utfordring.  Ønsker du å: Forbedre kvaliteten? Redusere kostnader? Oppnå økt produktivitet? I dette kurset lærer du relevante Lean Six Sigma verktøy for å gjennomføre ønsket prosessforbedring. Lean Six Sigma er en faktabasert forbedringsmetode som fokuserer på flyt og å redusere variasjon.  Du lærer å: Strukturere prosjekter for å lykkes bedre i gjennomføringen Definere gode måltall for å følge opp resultater, og oppnå målbare effekter Forstå kundebehov og sette spesifikke krav Kartlegge prosesser og bestemme mulige årsaker Vite forskjell på normal og spesiell variasjon for å reagere riktig på måleresultat Avgjøre prosessers stabilitet (forutsigbarhet) og kapabilitet (evne til å levere på kundens krav) Analysere data statistisk og grafisk for å bestemme rotårsaker Prioritere og implementere riktige løsninger Redusere risiko ved endringer og sikre varige resultat Vi lager en fremdriftsplan for å gjennomføre den prosessforbedring du ønsker, og bruker dine data underveis i kurset dersom du ønsker det. Kursinnhold Kurset vil gi deg en innføring i Lean Six Sigma, hvor vi går i dybden på verktøy som er relevant for deg. Dette kan du forvente å lære om: Hva Lean Six Sigma er, og hva du kan oppnå ved å kombinere disse verktøyene i din virksomhet Hvordan du øker kundefokus og forstår kunder bedre Strukturert prosjekt utvelgelse slik at du fokuserer på det som er viktigst for bedriften din Å spesifisere konkrete mål og velge riktig måltall for prosjekter Hva en prosess er, og hvordan du identifisere prosesser i din arbeidssituasjon Prosesskartlegging for å få oversikt og bedre forståelse av prosesser Identifisere mulige årsaker til problemer i prosessene dine, som påvirker kvalitet, produktivitet og kostnader Hvordan du skiller mellom verdiskapende og ikke verdiskapende aktiviteter Ulike former for sløsing og hvordan du reduserer sløsing for å oppnå bedre flyt og produktivitet Variasjon, robusthet og kapabilitet: hva kan du forvente av prosesser basert på historiske data? Forskjell på normal og spesiell variasjon Beregne effekten av forbedringene dine Stille kritiske spørsmål, etterlyse fakta og ikke være forutinntatt på valg av løsning Utfordre etablerte sannheter Kurset innebærer praktiske øvelser og oppgaver for å fremme læring. Dine egne data benyttes så fremt det er mulig. Innholdet tilpasses ditt behov. Vil du lære om statistiske og grafiske analyser, statistisk prosesskontroll, målesystemanalyse, korrelasjon & multivariabel analyse, hypotesetesting, variasjonsanalyser eller forsøksdesign? Kurset tilpasses ditt behov og kursvarighet justeres basert på hva som er relevant for deg å lære. Basert på samtale om behov fastsettes kursvarighet.    Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel har bred erfaring innen produksjon og praktisk anvendelse av Lean Six Sigma. Hun har en analytisk tilnærming til problemløsning, og bruker Lean Six Sigma til kontinuerlig forbedring. Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Du er inspirerende, positiv og veldig dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea    Ta kontakt for en uforpliktende samtale om behov!   [-]
Les mer
Nettkurs 2 timer 1 750 kr
Statistisk prosesskontroll skiller normal og spesiell variasjon for å reagere riktig på måleresultat, vurdere stabilitet og kapabilitet. [+]
Nettkurs i Statistisk prosesskontroll (SPC) Statistisk prosesskontroll skiller normal og spesiell variasjon slik at du reagerer riktig på måleresultat, vurderer stabilitet (forutsigbarhet) og kapabilitet (evne til å levere på kundekrav). Alle prosesser har variasjon som kan deles inn i normal og spesiell variasjon. Normal og spesiell variasjon krever ulik tilnærming som du vil lære om i dette kurset. Tilsvarende som et Run Chart viser et Control Chart data over tid. I motsetning til Run Chart, detekterer og viser Control Chart unormale mønster i dataene. Dette gjør dem nyttige for å identifisere hvilke data som bør undersøkes nærmere. Du kan også bruke dem til å bestemme om prosesser er stabile, forutsigbare og i stand til å oppfylle kundens krav. E-læring er fleksibelt; du starter når du vil og ser videoene når det passer deg. Kurset varer i ca.2 timer og du har tilgang i 1 år. Opplæringen fokuserer på praktisk anvendelse. Du trenger Excel til en av øvelsene og kan laste ned en Excel-fil med Control Chart som kan brukes for individuelle verdier i kursportalen. Kurset er for deg som vil: Opprettholde god kvalitet ved å overvåke kritiske faktorer for kvalitet Jobbe forebyggende, eksempelvis med prediktivt vedlikehold Bestemme kapabilitet (er prosessen i stand til å levere på kundens krav?) Vurdere stabilitet (er prosessen forutsigbar?) Sammenligne maskiner og utstyr for kontinuerlig forbedring og for å ta riktig beslutning ved ny-investeringer  Vurdere effekten av forbedringsarbeid (er gjennomsnitt og/eller variasjon endret?) Unngå å overreagere på normal variasjon (skaper større variasjon) Lære av spesielle hendelser (gjennomføre rotårsaksanalyse)   Du lærer følgende: Prosesskartlegging for å forstå variasjon Normal og spesiell variasjon Lage kontrolldiagram Tolke kontrolldiagram Normalfordeling & sannsynlighet Kapabilitet – evne til å møte kundekrav Velge Problemløsningsstrategi   Praktiske øvelser: Galton board benyttes til å lære om normalfordeling og for å lage Control Chart. Øvelsene fokuserer på praktiske bruk av Control Chart.  Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Statistisk prosesskontroll er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred erfaring med anvendelse av dette verktøyet. Hun implementerte online statistisk prosesskontroll hos et legemiddelfirma, har skrevet blogginnlegg på Lean Techs nettside, laget videoer og egen julekalender med statistisk prosesskontroll. Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Praktisk informasjon Du starter når du vil. Nettkurset er ca.2 timer og du har tilgang i 1 år. Ved påmelding til kurset, opprettes en bruker til deg og du kan logge deg inn på Lean Techs nettside for å se kurset. Du kan laste ned kursbevis når du har svart riktig på minst 9 av 10 spørsmål om kursinnholdet (ubegrenset antall forsøk).   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Møteledelse, møteteknikk og møtestruktur er stikkord for dette praktiske 3 timers kurset. [+]
Møteledelse, møteteknikk og møtestruktur - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Et spesialkurs for deg som er leder, skal lede andre i møter, i team, i styrerom eller på generalforsamlinger, årsmøter etc.   Hva er det som kjennetegner et godt møte? Hvordan kan vi bli mer bevisst rollen som møteleder og de forholdene rundt møtelederrollen og strukturen som skal til for å få mest mulig vellykkede møter?    Det viktigste er å bli bevisst på ulike sider ved disse forholdene: Strukturen og regien du velger for det enkelte møtet Teknikkene du velger å bygge inn i møtet eller benytte under møtet Ledelsen av møtet og bevisst bruk av ledelsesformer før, under og etter møtene. Hva skiller ledelse av fysiske og digitale møter? Hvordan påvirker / bør disse forskjellige møteformene påvirke en del av dine valg som møteleder?    Kursholdere på dette kurset har lang og bred erfaring som møteledere på generalforsamlinger, årsmøter, selskapsmøter og som styreledere.    Kursinnhold: Møter skal fremskaffe gode resultater. Møter som prestasjonsforum - hva er formålet / hva er kriteriet for at dette er eller har vært et godt møte? Møter = en plattform for å skape og utvikle felles forståelse Forberedelsene - legg forholdene til rette for kvalitative møter Relasjoner - Plass-/Grunnforståelsen - Roller og aktører i møtet Vekslende ordføring og dialog i møtene / få andre til å "prate" Realistisk agenda - harmoni mellom saker, deltakere og tidsrammer Dokumentasjon av beslutninger - oppfølging og kontroll mot mål Ikke effektive møter - 12 kjennetegn "Vær på vakt mot disse" Effektive møter - 12 kjennetegn du kan styre mot og styre etter Styremøtet - 14 viktige punkter for deg som skal lede styret/styrer Generalforsamling / Årsmøtet - 14 viktige punkter om møtelederrollen og møtelederfunksjonen i praksis PLAN OG SJEKKLISTE FOR MØTELEDELSEN   Kurset retter seg mot møteledere generelt, men har 2 særskilte deler som omhandler møteledelse i styre- og generalforsamlingssammenheng.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Hvordan bruke enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling og forretningsutvikling. [+]
Bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller – sett fra styrerommet - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Dette er et kurs for deg som er / kan bli styremedlem eller daglig leder, eller sitter i ledergruppen. Hvordan kan vi bidra til og sikre at virksomheten vi er ansvarlig for utforsker og utnytter de muligheter som finnes for å utvikle mer bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller? Hvilke muligheter finnes det for vår virksomhet i det grønne skiftet? I tillegg gis det praktiske råd om løsninger på flere områder, og det legges opp til dialog og diskusjoner blant deltakerne underveis i kurset. En konkret case og gruppeoppgaver er videre en integrert del av kursdagen.   Kursinnhold: Bærekraft og sirkulærøkonomi, oppsirkulering og den regenerative økonomien – definisjoner og trender Hva er styret og ledelsen ansvar i forhold til bærekraft og bærekraftig vekst? Bærekraftige forretningsmodeller – mulighetsperspektivet Lineære versus sirkulære forretningsmodeller Hvordan vurdere nåværende forretningsmodell i et sirkulærøkonomisk perspektiv Hvordan indentifisere muligheter for å bli mer sirkulær i egen bedrift Sirkulærøkonomi som grunnlag for mye forretningsmodeller Forretningsmuligheter innen oppsirkulering og den regenerative økonomien Hvordan utnytte teknologi for økt bærekraft og bli mer sirkulær Generiske/arketypiske bærekraftige forretningsmodeller og forretningsmuligheter Bærekraftig innovasjon og design Bærekraftig forretningsmodellinnovasjon – steg for steg (case).   [-]
Les mer