Ledelse og strategi
Du har valgt: Innerstaden
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Innerstaden ) i Ledelse og strategi
 

Drammen 8 dager 52 850 kr
16 Apr
22 Oct
Kurset er for ledere og fagpersoner som er sentrale med å forbedre organisasjonens ytelse. [+]
Lean Six Sigma Black Belt kurs.  Dette kurset er for deg som vil være en pådriver og veileder i forbedringsarbeid for å skape fremragende resultater. Du lærer hva som skal til for å forbedre organisasjonens ytelse, hvordan du analyserer og visualiserer data.  Kurset er 8 dager og gjennomføres som virtuelt klasserom av Lean Techs partner Aksena. Målgruppe: Ledere med ansvar for intern forretningsutvikling (Operational Excellence-program eller strategiske forbedringsprogram). Ledere med ansvar for strategi og forretningsutvikling. Ledere med ansvar for operasjonen (operations). Ledere med ansvar for å utvikle og implementere strategien for miljø og bærekraft. Ledere med ansvar for å utvikle og implementere den digitale strategien. Ledere med ansvar for kvalitetssystemet, revisjoner og interne standarder.  Ledere med ansvar for kundereisen. Forbedringsledere og forbedringsseksperter.  Lean Six Sigma Black Belts, Lean-managere, Lean-navigatører og Lean-koordinatorer.   Kursinnhold: Kurset er delt inn i 2 moduler. En modul er 4 etterfølgende dager med undervisning.   Kurstemaer: Hvordan designe en helhetlig planlegging og gjennomføringsstruktur for å møte ambisjonen om en smidig (agile) organisasjon. Hvordan designe prosessen for strategiimplementering. Hvordan Balanced Scorecard (BSC) og taktiske planer sammen kan brukes til konkretisering, involvering, avstemming og kommunikasjon i prosessen for strategiimplementering. Hvordan Business Process Management (BPM) kan benyttes for kontroll med og videreutvikling av virksomhetens forretningsprosesser. Hvordan verdistrømsledelse (VSM) kan benyttes for identifisere strategiske forbedringsbehov. Hvordan etablere og videreutvikle et program for intern forretningsutvikling (basert på Lean, Six Sigma, BPM, BSC og Smidige metoder). Hvordan teoriene i Green Belt og Black Belt-kurset kan benyttes for operations assessment. Hvordan teoriene i Green Belt and Black Belt-kurset kan brukes til å operasjonalisere og gjennomføre en strategi miljø og bærekraft. Hvordan teoriene i Green Belt and Black Belt-kurset kan brukes til å operasjonalisere og gjennomføre en strategi for digitalisering. Hvordan dataanalyse kan benyttes for faktabasert dokumentasjon av ytelsen til produkter og prosesser. Hvordan dataanalyse kan benyttes for faktabasert årsaksanalyse. Hvordan dataanalyse kan benyttes for faktabasert prioritering av forbedringsarbeidet.   Modul 1: Strategi implementering Denne modulen introduserer viktige metoder og verktøy for strategisk analyse og utvikling av organisasjonen. Temaer som inngår: Hva et Business System er og hvorfor det er viktig. Hva Balanced Scorecard (BSC) er og hvordan det kan benyttes for utvikling, kommunikasjon og implementering av strategi. Hva Business Process Management (BPM) er og hvordan det kan benyttes for å få kontroll med og videreutvikle virksomhetens verdiskapende prosesser. Hva Value Stream Management (VSM) er og hvordan det kan benyttes for å forbedre ende-til-ende ytelsen for produkter og tjenester. Hvordan Hoshin Kanri fra Lean og teoriene fra Green Belt-kurset kan benyttes for å designe prosessen for strategi implementering. Hvordan kjerneverdier og Lean-ledelsesprinsipper etablerer en ramme for adferd og beslutninger. Hvordan etablere og videreutvikle et program for intern forretningsutvikling (strategisk forbedringsprogram). Hvordan operations assessment basert på teoriene i Green Belt og Black Belt kan benyttes til å utvikle virksomhetens helhetlige forbedringssystem. Hvordan øke organisatorisk fleksibilitet gjennom smidig (agile) planlegging og gjennomføring på alle nivåer.   Modul 2: Dataanalyse og visualisering Denne modulen introduserer viktige verktøy for standardisert visualisering og analyse av forretningsdata uten å bruke formler. Analyseprogrammet Minitab benyttes i øvingene. Temaer som inngår: Ulike basisverktøy for visualisering av data Viktigheten av å forstå variasjon Fordelinger og hva de forteller oss Sampling / punktprøving av data Estimering av parametere Usikkerhet ved estimering Målesystemanalyse – måler vi det vi har til hensikt å måle? Hypotesetesting – vi måler en forskjell, men er den signifikant? Dugelighetsstudier – hva er ytelsen i forhold til spesifikasjoner? Lineær regresjonsanalyse – kan vi forklare variasjonen som er observert? Eksperimentell forsøksdesign og hvorfor det er viktig   Vektøy og metoder som inngår i kurset Brainwriting Hoshin kanri Balansert målstyring Business Process Management Catchball-prinsippet X-matrisen Enterprise process model (EPM) Kapitalmodell, human og strukturkapital Radar chart Histogram Normalfordelingen og andre fordelinger Paretodiagram Boxplot Dotplot Control chart (I, MR, Xbar, R, P, U) Enkel og multippel lineær regresjonsanalyse Introduksjon til forsøksdesign (DoE) Capability analysis normal (dugelighetsanalyse) Hypotesetesting med to utvalg Korrelasjon Scatterdiagram Konfidensintervallet Målesystemanalyse vha. MSA, Bias & Linearity Studies Noen av metodene og verktøyene beskrives på introduksjonsnivå, andre beskrives grundig.   Kursholdere: Sven Danielsen, Henning Bakken i Aksena og Sissel Lundeby fra Lean Tech er kursholdere. Sven leder Aksena og er ansvarlig for videreutviklingen av kjernekompetansen. Utad er rollen strategisk rådgiver og kursinstruktør. Hans kjernekompetanse er knyttet til det business system som virksomheter trenger for å oppnå fremragende resultater. Sven har holdt mer enn 100 kurs og skrevet 3 bøker innen Lean Six Sigma. Henning er partner i Aksena og jobber som strategisk rådgiver, kursinstruktør og med utvikling av digitale løsninger. Han har tidligere jobbet hands on som leder med implementering Lean, Six Sigma og BPM i større organisasjoner. Sissel er kursholder og rådgiver i Lean Tech. Hun har jobbet med forbedringsarbeid og Lean Six Sigma prosjekter siden 2002. Hun ble Black Belt sertifisert i 2004 hos Cytec og i 2017 ble hun IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder.    Tilbakemeldinger: "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Diplom og sertifisering: Diplom: For å få diplom for vellykket gjennomføring må du ha deltatt på alle samlinger og minst 6 av 8 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert Black Belt kreves det deltakelse i tråd med kravene til diplomet (over), godkjent gjennomført Green Belt-kurs samt godkjent gjennomføring av et Six Sigma forbedringsprosjekt innen 12 måneder etter kurs slutt. Prosjektet ansees som godkjent dersom prosjekteier har godkjent prosjektet og Aksena har godkjent tilnærmingen, verktøybruk og dokumentasjonen. Etter avtale kan det også godkjennes andre prosjekter enn Six Sigma prosjekter.     Praktisk informasjon: Kurset kan arrangeres på forespørsel fra bedrifter.  Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Ca. 2 uker før kursoppstart mottar deltagerne agenda, anbefalte forberedelser og annen praktisk informasjon.  I kurset trenes metoder og verktøy gjennom øvinger i grupper. Resultatene av gruppearbeidene presenteres og diskuteres. For best mulig engasjement og læring brukes det hver dag tid på repetisjon og diskusjon av gjennomgått teori. For å få best mulig utbytte av kurset anbefaler vi at du gjennomfører et Six Sigma-forbedringsprosjekt. Flere av kursets øvinger kan da gjennomføres på egen problemstilling. Du har også muligheten til å få verdifulle synspunkter på ditt prosjekt fra kursholder og øvrige kursdeltakere. Du vil få en elektronisk versjon av kursmaterialet. Du trenger Minitab til å gjennomføre analysene i kurset. Du kan laste ned en gratis prøveversjon av Minitab som gjelder i 30 dager. Minitab opplæringen gjennomføres i den siste samlingen.    [-]
Les mer
Drammen Lørenskog 8 dager 52 850 kr
10 Apr
29 May
Du lærer å lede vellykkede forbedringsprosjekter ved å bruke Six Sigmas DMAIC metode. [+]
Lean Six Sigma Green Belt kurs. Grønt belte kurset lærer deg å lede vellykkede forbedringsprosjekter ved å bruke Six Sigmas DMAIC metode. Du lærer om Lean og beste praksis metoder, verktøy og prosesser som organisasjonen trenger for å sikre operativ kontroll og kontinuerlig forbedring. Kurset er 8 dager og gjennomføres som nettmøte eller klasserom av partner Aksena.  Kurset kan også arrangeres som bedriftsinternt kurs. Målgruppe: Ledere som ønsker å forbedre å den operative ytelsen Ledere som har behov for å gjennomføre målrettede forbedringsprosjekter* Prosjektledere for forbedringsprosjekter* Prosjektdeltakere i forbedringsprosjekter* Personer som jobber med forbedringsarbeid, kvalitet, miljø og bærekraft *) Mange digitaliseringsprosjekter kan med fordel gjennomføres som Six Sigma-prosjekter.    Kursinnhold: Kurset er delt inn i 4 moduler. En modul er 2 etterfølgende dager med undervisning. Modul 1 & 2: Forbedringsprosjekt med DMAIC Disse modulene gir en grundig innføring i metoder og verktøy for vellykket gjennomføring av forbedringsprosjekter vha. praktisk Six Sigma. Viktige temaer er: Roller og ansvar i Six Sigma forbedringsprosjekter. Hvordan definere og avgrense forbedringsprosjekter. Hvordan lage en god problembeskrivelse. Hvordan beskrive prosjektgevinstene. Hvordan sikre best mulig kommunikasjon med prosjektets interessenter. Hvordan visualisere årsakssammenhenger. Hvordan benytte data og prosesskart i analyse av årsakssammenhenger. Hvordan analysere risiko. Hvordan prioritere og velge løsninger på kort og lang sikt. Hvordan sikre varig forbedring. Hvordan gjenbruke prosjektresultater. Mal for prosjekt dokumentasjon og rapportering. Modul 3 & 4: Lean og kontinuerlig forbedring Disse modulene gir en grundig innføring i felles strukturer organisasjonen trenger for å sikre operativ kontroll og kontinuerlig forbedring. Sentralt innhold er: Hvordan gå frem for å kartlegge interessenter, kunder og krav til et ansvarsområde (f.eks. en avdeling). Hvordan kartlegge prosessene som inngår i ansvarsområdet (f.eks. en avdeling). Hvordan fylle «stop doing»-listen med riktig innhold. Hvordan designe møtestrukturer og visuelle tavler for operativ kontroll og replanlegging. Hvordan bruke Smidige metoder som Kanban og Scrum i aktivitetsstyringen. Hvordan designe og implementere prosesser for  kontinuerlige forbedringer. Hvordan gå frem for å reorganisere det fysiske arbeidsområdet vha 5S. Hvordan etablere forebyggende vedlikehold av eiendeler. Hvordan kartlegge kompetansebehov på kort og lang sikt. Hvordan definere ledernes standard arbeid. Verktøy og metoder Brainstorming Brainwriting Problembeskrivelsen SIPOC Kartlegging av kundekrav CTQ-treet Kommunikasjonsplan Fremdriftsplan Business case Fiskebeinsdiagram 5xhvorfor Verdistrømskartlegging Spagettidiagram Flytdiagram Funksjonsflytdiagram Verdiflytdiagram Prosessdesign FMEA ROS-matrisen Feiltreanalyse Prioriteringsmatrisen PICK-matrisen Histogram Control chart Paretodiagram Six Sigma roadmap Six Sigma storyboard Six Sigma project charter Kontekstdiagram A3-problemløsing 8D-problemløsing Ulike proaktive og reaktive forbedringsstrukturer inklusive Kaizen Event, Kaizen Circle og Kaizen workshop Scrum og Kanban aktivitetsstyring Arbeidsplassorganisering vha 5S Raske omstillinger ved hjelp av SMED OEE Ettpunktsleksjoner Lederens standard arbeid Noen av metodene og verktøyene beskrives grundig, andre på introduksjonsnivå.    Kursholdere: Sven Danielsen, Henning Bakken og Sissel Lundeby er kursholdere. Sven leder Aksena og er ansvarlig for videreutviklingen av kjernekompetansen. Utad er rollen strategisk rådgiver og kursinstruktør. Hans kjernekompetanse er knyttet til det business system som virksomheter trenger for å oppnå fremragende resultater. Sven har holdt mer enn 100 kurs og skrevet 3 bøker innen Lean Six Sigma. Henning er partner i Aksena og jobber som strategisk rådgiver, kursinstruktør og med utvikling av digitale løsninger. Han har tidligere jobbet hands on som leder med implementering Lean, Six Sigma og BPM i større organisasjoner. Sissel er kursholder og rådgiver i Lean Tech. Hun har jobbet med forbedringsarbeid og Lean Six Sigma prosjekter siden 2002. Hun ble Black Belt sertifisert i 2004 hos Cytec og i 2017 ble hun IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder.   Tilbakemeldinger: "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Diplom og sertifisering: Diplom: For å få diplom for vellykket gjennomføring må du ha deltatt på alle samlinger og minst 6 av 8 kursdager. Sertifisering, nivå 1: Ved avslutning av kurset, kan deltakeren gjennomføre en Multiple-choice test. 40 spørsmål må besvares der minst 75% korrekte svar gir Lean Six Sigma Green Belt sertifikat, nivå 1. Testen gjennomføres i vår opplæringsportal Aksena Akademi og er inkludert i kursavgiften. Testen er frivillig. Sertifisering, nivå 2: For å bli sertifisert Green Belt nivå 2 kreves det deltakelse i tråd med kravene til diplomet (over) samt godkjent gjennomføring av et Six Sigma forbedringsprosjekt innen 12 måneder etter kurs slutt. Prosjektet ansees som godkjent dersom prosjekteier har godkjent prosjektet og Aksena har godkjent tilnærmingen, verktøybruk og dokumentasjonen. Etter avtale kan det også godkjennes andre prosjekter enn Six Sigma prosjekter.     Praktisk informasjon: Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen.   Ca. 2 uker før kursoppstart får du følgende informasjon:  Agenda for kurset Anbefalte forberedelser Tilgang til animert opplæring for de to temaene (som forberedelse og støtte under kurset)* Tilgang til et bibliotek med forbedringsverktøy som omfattes av kurset* Føringer for valg av forbedringsprosjekt Krav til diplom og sertifisering Annen praktisk informasjon *) Tilgangen gis to uker i forkant av kurset og varer i en uke etter gjennomføring av siste modul. I kursene trenes metoder og verktøy gjennom øvinger i grupperom. Resultatene av gruppearbeidene presenteres og diskuteres. For best mulig engasjement og læring brukes det hver dag tid på repetisjon og diskusjon av gjennomgått teori. For å få best mulig utbytte av kurset anbefaler vi at du gjennomfører et Six Sigma-forbedringsprosjekt. Flere av kursets øvinger kan da gjennomføres på egen problemstilling. Du har også muligheten til å få verdifulle synspunkter på ditt prosjekt fra kursholder og øvrige kursdeltakere. Du mottar kopi av presentert materiale og maler som hjelper deg å praktisere Lean Six Sigma: Dokumentasjon av Six Sigma-prosjekter (storyboard) A3-problemløsing FMEA Kriteriematrise og prioriteringsmatrise Prosjektcharter [-]
Les mer
Drammen 8 dager 52 850
16 Apr
22 Oct
Training for leaders and professionals driving the work to improve the organization's performance. [+]
Lean Six Sigma Black Belt training.  This training builds understanding of what it takes to create outstanding business results. It is designed for leaders and professionals driving the work to improve the organization's performance. You learn "strategy deployment and organizational development" and "analysis and visualization of business data". The course is 8 days virtual or physical classroom, delivered by partner Aksena. Target group: Leaders responsible for internal business development (Operational Excellence programs and strategic business improvement programs). Leaders responsible for strategy and business development. Leaders responsible for the operation. Leaders responsible for developing and implementing the environment and sustainability strategy. Leaders responsible for developing and implementing the digital strategy. Leaders responsible for the quality system, audits and internal standards. Leaders responsible for the customer journey. Leaders and subject matter experts responsible for continuous improvements. Lean Six Sigma Black Belts, Lean managers, Lean navigators and Lean coordinators.   Corse content: The course is divided into 2 modules. A module is 4 consecutive days of training.   Topics: How to design a holistic planning and execution structure supporting the ambitions of an agile organization. How to design the process for strategy deployment. How Balanced Scorecard (BSC) and tactical plans together can be used for concretization, involvement, reconciliation and communication in the process of strategy deployment. How Business Process Management (BPM) can be used for control and development of the company’s business processes. How Value Stream Management (VSM) can be used to identify strategic improvement needs. How to establish and further develop a program for internal business development (based on Lean, Six Sigma, BPM, BSC and Agile methods). How the theories in the Green Belt and Black Belt course can be used for operations assessments. How the theories in the Green Belt and Black Belt course can be used to operationalize and implement a strategy for environment and sustainability. How the theories in the Green Belt and Black Belt course can be used to operationalize and implement a strategy for digitization. How data analysis can be used for documentation of product and process performance. How data analysis can be used for fact-based root cause analysis. How data analysis can be used for fact-based prioritization in improvement processes.   Module 1: Strategy deployment This module introduces important methods and tools for strategic analysis and development of the organization. Topics covered: What a Business System is and why it is important. What Balanced Scorecard (BSC) is and how it can be used for development, communication and deployment of strategy. What Business Process Management (BPM) is and how it can be used to gain control of and further develop the company’s value-creating processes. What Value Stream Management (VSM) is and how it can be used to improve end-to-end performance for products and services. How Hoshin Kanri from Lean and the theories from the Green Belt course can be used to design the process for strategy deployment. How core values ​​and Lean management principles establish a framework for behavior and decisions. How to establish and further develop a program for internal business development (strategic improvement program). How operational assessment based on the theories in the Green Belt and Black Belt can be used to develop the overall business improvement system. How organizational flexibility can be increased through agile planning and implementation at all levels.   Module 2: Data analysis & visualization This module introduces important tools for standardized visualization and analysis of business data without the use of formulas. The analysis program Minitab is used in the exercises. Topics covered: Various basic tools for visualizing data. The importance of understanding variation. Distributions and what they tell us. Sampling of data. Estimation of parameters. Uncertainty in estimation. Measurement system analysis - do we measure what we intend to measure? Hypothesis testing - we measure a difference, but is it significant? Capability analysis - what is the performance when measured against the specifications? Linear regression analysis - can we explain the variation observed? Experimental experimental design and why it is important.   Tools and methods included Brainwriting Hoshin kanri Balanced ScoreCards Business Process Management (BPM) The Catchball principle The X-matrix Enterprise process model (EPM) Capital model, human and structural capital Radar chart Histogram The normal distribution and other distributions Pareto diagram Boxplot Dotplot Control charts (I, MR, Xbar, R, P, U) Simple and multiple linear regression analysis Introduction to Experimental Design (DoE) Capability analysis Hypothesis testing for two samples Correlation Scatterdiagram The confidence interval Measurement system analysis using MSA, Bias & Linearity Studies Some of the methods and tools are described at the introductory level, others are described thoroughly.   Instructors: Sven Danielsen, Henning Bakken and Sissel Lundeby are course instructors.  Sven is the CEO of Aksena. He offers strategic consultancy services and works as a lead instructor. His core competence is related to the Business System companies need to establish sustainable great results. Sven has been instructor for more than 100 courses and written three books within Lean Six Sigma. Henning is a partner in Aksena, working as a strategic advisor and training instructor. He has a long experience as a manager in international business. Key responsibilities has been within implementation, execution and governance of improvement programs based on Lean, Six Sigma, BPM and BSC in larger companies. Sissel is a trainer and consultant at Lean Tech. She has practiced Lean Six Sigma since 2002, completing Black Belt projects and certification. She is a IASSC (International association for Six Sigma certification) accredited trainer associate, with more than 20 years' experience within manufacturing and environmental technology.     Feedback: "Inspiring, professionally competent, popularize a theoretical discipline" Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Academic highly skilled and clear performance. Fun and builds trust" Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10 good at reaching everyone" Erlend Stene, Sales leader at Berendsen "Clear and well presented. Good at asking questions and listen (check understanding)" Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled" Participant from EWOS "You are inspiring, positive and professionally skilled" Participant from EWOS     Diploma and certification: Diploma: To obtain a diploma for successful completion you must have attended at least 6 of 8 course days. Certification: To become certified Black Belt, participation is required in accordance with the requirements for the diploma (above). In addition you need to successfully complete the Green Belt course and conduct an approved improvement project within 12 months after the course end. The project is considered approved if the project owner has approved the project and Aksena has approved the approach, tool usage and documentation. By agreement, projects other than Six Sigma projects can also be approved.     Relevant information: This course can be arranged at the request of companies.  Open courses are arranged according to the course calendar. Around 2 weeks before the course start-up, participants receive an agenda, recommended preparations and other practical information.  We use group exercises to practice methods and tools. The results of the group work are presented and discussed. To get the most out of this course, we recommend you to do an improvement project. Several of the exercises can then be carried out on your own problem. You also have the opportunity to get valuable feedback on your project from the course instructor and other course participants. You will receive an electronic version of the course material. You need Minitab for the analyzes. You can download a free trial version that is valid for 30 days.  [-]
Les mer
Drammen Lørenskog 8 dager 52 850 kr
10 Apr
29 May
You learn how to lead successful improvement projects using Six Sigmas DMAIC method. [+]
Lean Six Sigma Green Belt. This Green Belt training teach you how to lead successful projects (using DMAIC) and develop your problem-solving skills. You learn methods, tools and structures that the organization needs to ensure operational control and continuous improvement. This course is 8 days virtual or physical classroom and it's delivered by partner Aksena. The course is also offered as a company internal course. Target group: Managers who want to improve operational performance  Managers who need to implement targeted improvement projects* Project managers for improvement projects*  Participants in improvement projects* *) Many digitalization projects and investment projects can be run as Six Sigma projects.    Course content: The course comprises four modules, each of two days consecutive training. Module 1 & 2: Improvement projects These modules provide a thorough introduction to methods and tools for successful completion of improvement projects using practically applied Six Sigma. Key content: Roles and responsibilities in Six Sigma. How to define and scope improvement projects. How to write a good problem statement. How to describe the project business case. How to ensure best possible communication with the project stakeholders. How to visualize causal relationships. How use data and process maps in the analysis of causal relationships. How to analyze risk. How to prioritize and choose short term and long term solutions. How to sustain the achieved improvements. How to reuse project results. Template for project documentation and reporting. Module 3 & 4: Lean and continuous improvement These modules provide a thorough introduction to common structures the organization needs to ensure operational control and continuous improvement (CI). Key content: How to proceed to map stakeholders, customers and requirements for an area of responsibility (e.g. a department). How to map the processes included in the area of ​​responsibility (e.g. a department). how to populate the “stop doing” list with the right content. How to design meeting structures and visual boards for operational control and replanning. How to use Agile methods such as Kanban and Scrum in activity management. How to design and implement processes for continuous improvement. How to proceed to reorganize the physical workspace using 5S. How to establish preventive maintenance of assets. How to identify the competence needs in the short and long term. How formalize leaders standard work. Tools and methods included: Brainstorming Brainwriting Problem statement SIPOC Voice of the Customer (VoC) CTQ tree Communication plan Progress plan Business Case Fishbone diagram (Ishikawa) 5 Whys Value Stream Mapping (VSM) Spaghetti diagram Flowchart Functional flowchart Value flowchart Process design FMEA Risk matrix Fault tree analysis Prioritization matrix PICK-matrix Histogram Control chart Paretodiagram Six Sigma roadmap Six Sigma storyboard Six Sigma project charter Context diagram A3 problem solving 8D problem solving Various proactive and reactive improvement structures including Kaizen Event, Kaizen Circle and Kaizen workshop Scrum and Kanban activity management Workplace organization using 5S Fast changeover using SMED OEE SOP (Standard Operating Procedures) Leaders Standard Work (LSW) Some of the methods and tools are described thoroughly, others at the introductory level.   Instructors: Sven Danielsen, Henning Bakken and Sissel Lundeby are course instructors.  Sven is the CEO of Aksena. He offers strategic consultancy services and works as a lead instructor. His core competence is related to the Business System companies need to establish sustainable great results. Sven has been instructor for more than 100 courses and written three books within Lean Six Sigma. Henning is a partner in Aksena, working as a strategic advisor and training instructor. He has a long experience as a manager in international business. Key responsibilities has been within implementation, execution and governance of improvement programs based on Lean, Six Sigma, BPM and BSC in larger companies. Sissel is a trainer and consultant at Lean Tech. She has practiced Lean Six Sigma since 2002, completing Black Belt projects and certification. She is a IASSC (International association for Six Sigma certification) accredited trainer associate, with more than 20 years' experience within manufacturing and environmental technology.     Feedback: "Inspiring, professionally competent, popularize a theoretical discipline" Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Academic highly skilled and clear performance. Fun and builds trust" Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10 good at reaching everyone" Erlend Stene, Sales leader at Berendsen "Clear and well presented. Good at asking questions and listen (check understanding)" Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled" Participant from EWOS "You are inspiring, positive and professionally skilled" Participant from EWOS     Diploma and certification: Diploma: To obtain a diploma for successful completion you must have attended at least 6 of 8 course days. Certification, level 1: At the end of the final module, the participant may take a multiple-choice test with 40 questions. If 75% or more are answered correctly, a Lean Six Sigma Green Belt certificate Level 1 is awarded. The test is taken at Aksena Academy webpage and is included in the course fee. The test is optional to take. Certification, level 2: To be certified Green Belt, participation is required in accordance with the requirements for the diploma (above) as well as approved completion of a Six Sigma improvement project within 12 months after the course completion. The project is considered approved if the project owner has approved the project and Aksena has approved the approach, tool use and documentation. By agreement, projects other than Six Sigma projects can also be approved. Contact us for more information about details and prices.     Relevant information: This course can be arranged at the request of companies.  Open courses are arranged according to the course calendar. Around 2 weeks before the course start-up, participants receive the following information: Agenda for the course Recommended preparation Guidelines for choosing an improvement project Access to animated eLearning for the two topics (as preparations to and support during the course)* Access to a library of improvement tools* Requirements for diploma and certification Other practical information *)The access is granted two weeks before the training starts and expires one week after completed training. In the classroom courses, methods and tools are extensively trained through exercises with related discussions. We use flipchart, brown paper and the walls. For the best possible involvement and learning, time is spent every day on repetition and related discussions. In the online courses, the participant individually train methods and tools in the afternoon. The course instructor is avaiable for guidance during this time. Every afternoon one hours is spent on questions and answers to the exercises and theories presented. To get the most out of the course, we recommend that you complete a Six Sigma improvement project. Several of the course exercises can then be carried out on your own problem statement. You also have the opportunity to gain valuable views on your project from the course instructor and the participants. The following training material is included in the course: Access to animated eLearning (Green Belt Basic Six Sigma, Green Belt Basic Lean and the CI Toolbox) that are used during the course. Access is available two weeks prior to the course start and one week after last course day. Electronic access to the presented material Template for documentation of Six Sigma projects (storyboard) Template for A3 problem solving Template for FMEA Template for criteria matrix and priority matrix Template for project charter   [-]
Les mer
Webinar + nettkurs 20 timer 42 900 kr
Med Lean Black Belt kan du igangsette og lede lean-implementeringen i din organisasjon. Du forstår og kan anvende lean filosofi, lean ledelse og lean verktøy. [+]
  I våre sertifiseringskurs vil du få kunnskap og ferdigheter innenfor en helhetlig og systematisk – Kaizen™ / Lean endringsmodell: KAIZEN™ FORRETNINGSSYSTEM Forstå sammenhengen mellom nøkkelfaktorer som er avgjørende for en virksomhets suksess, og hvorfor ledende Lean selskap leverer mer verdi til sine kunder enn konkurrentene og dermed sikrer en strategisk fordel i markedet: Vekst – Hvordan sikre tosifret vekst år etter år Kvalitet/kostnad/leveranse – Hvordan sikre høyere kvalitet og bedre flyt i verdiskapningen Motivasjon – Hvordan bygge en forbedringskultur   KAIZEN™ ENDRINGSMODELL – Internasjonal Lean Best Practice STRAT KAIZEN™ – Hvordan iverksette og lede en Lean-strategi i din virksomhet VALUE STREAM KAIZEN™– Lær hvordan de beste virksomhetene jobber med strategisk forbedring som gir store, finansielle effekter DAILY KAIZEN™– Best practice for daglig, teambasert forbedring LEDERES KAIZEN™- Leders rolle i Lean satsningen. Hva må ledere gjøre for å lykkes? 3 timers individuell oppfølging av hver deltaker ifm kurset   LÆR AV DE BESTE! Gjesteforedrag av internasjonale Lean storheter (Bob Emiliani og Art Byrne) samt eksperter på KAIZEN™ metodikken   SPESIALANVENDELSER AV LEAN Lean Project – Hvordan redusere ledetid og kostnader ved å anvende Lean prinsippene i prosjekter Lean Innovasjon – Hvordan utvikle produkter & tjenester for framtidens brukere Digitale Lean-verktøy – Hvordan benytte digitale hjelpemidler i den «nye normalen» Lean Robotics og Digitalisering – Målrettet bruk av robotisering for smidigere prosesser   Kaizen Education Management System (KEMS): Kaizen Institute har utviklet en  profesjonell e-læringsplattform som gir deg som deltaker en enkel tilgang til presentasjoner, videoer og øvelser.   KUNDETILFREDSHET: «Kaizen™ Lean Black Belt virtuelt var klart å foretrekke sammenlignet med tradisjonelle klasseromskurs både mtp kvalitet og kostnader.» Deltaker-gruppering fra større norsk offentlig virksomhet. Som sertifisert KAIZEN™ Lean Black Belt er du kvalifisert til å lede Lean-arbeidet på din arbeidsplass uansett bransje eller nivå i organisasjonen. Da Kaizen må være ledelsesdrevet oppfordrer vi sterkt ledere til å ta denne sertifiseringen for å kunne ivareta sin rolle som forbedringskatalysator i sin virksomhet på en god måte. Integrert i kursopplegget, får hver enkelt kursdeltaker 3t individuell oppfølging!   Kaizen Institute Consulting Group (KICG) ble grunnlagt i 1985 av Masaaki Imai, forfatteren av bestselgeren «Gemba Kaizen». Imai jobbet tett sammen med Taiichi Ohno, grunnleggeren av Toyota Production System (Lean’s «far») over en lengre periode. KICG har hatt en voldsom vekst og er tilstede i over 60 land. En rekke ledende internasjonale konsern som BMW, Shell, Amazon, Volkswagen, Siemens, Coca Cola, Zara og Toyota har hatt stor suksess med Kaizen.   Vår tilnærming til Lean/KAIZEN™ er helhetlig og strategisk, og vår misjon er å spre Kaizen - kontinuerlig forbedring - verden over.   I Kaizen Institute gjør vi dette bl.a. gjennom vår unike KAIZEN™ Lean Black Belt sertifisering. Vi tilbyr vår kunnskap og innsikt i strategi og metoder som verdens mest fremgangsrike selskaper bruker - til å skaffe seg et strategisk fortrinn og for å levere mer verdi til sine kunder over tid, slik at de vinner i markedet.     What do you want to do ? New mailCopy     What do you want to do ? New mailCopy     What do you want to do ? New mailCopy     What do you want to do ? New mailCopy     What do you want to do ? New mailCopy   [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 42 500 kr
Arbeidsleder logistikk er et studium som fokuserer på logistikk og arbeidsledelse fra et helhetlig og praktisk perspektiv. [+]
Logistikkfagskolen er en nettbasert fagskoleutdanning som gir deg kunnskap om logistikk innen fagområdene innkjøp, sirkulærøkonomi, bærekraftig utvikling, avfallshåndtering og digitalkompetanse, samt praktisk erfaring med relevante styringsverktøy som Tripletex.   Hovedmål med denne fagskoleutdanningen er å utdanne logistikkarbeidere for lager og terminal. Dette gir deg, som er logistikk- eller lagermedarbeider, nødvendig kunnskap og kompetanse for å utføre eget arbeid på en profesjonell måte. Du lærer hvordan du kan samarbeide godt, veilede og lede andre slik at virksomhetens resultater og målsetninger oppnås på best mulig måte.   Utdanningen er utviklet med tanke på at du skal kunne kombinere arbeid og studier. Stoffet er spesielt vinklet ut fra praktiske arbeidsoppgaver, og øvingsoppgavene er lagt opp slik at du skal kunne bruke eksempler fra egen arbeidssituasjon og på den måten få en bedre forståelse for stoffet og øke ditt kompetansenivå. Studiet er NOKUT-godkjent som fagskoleutdanning med 30 fagskolepoeng og gir en solid kompetanse i drift av lager og terminaler.   [-]
Les mer
8 dager 39 900 kr
Detter er hva lederutviklingsprogram med bruk av DISC vil handle om. "Å lede seg selv" - "Å lede andre" - "Å lede teamet" -" Å tilpasse seg jobbrollen" [+]
Ledelse handler i stor grad om å få egne medarbeidere til å lykkes gjennom å tilrettelegge og tilpasse oppgaver og ansvar, motivasjon og kommunikasjon på en best mulig måte til den enkelte. Dette krever en høy grad av forståelse og kunnskap om både egen og andres atferd. Grunnleggende vil være at; "Jeg forstår, aksepterer og respekterer meg selv - Jeg forstår, aksepterer og respekterer andre"!   DISC i ledelse handler om å utvikle ledernes sosiale og relasjonelle ferdigheter ved :   Å bevisstgjøre den enkelte leder på sine egne styrker og begrensninger/ utviklingsområder og det å lede seg selv. Å se disse egenskapene i forhold til sin egen lederrolle og de utfordringer som ligger i å lede andre som ofte kan være veldig forskjellig fra en selv. Hvordan du med denne kunnskapen mest effektivt kan lede teamet. Hvordan man best kan selge inn og få aksept på sitt budskap hos mennesker med forskjellig atferdsstil.   For å kunne arbeide med bevisstgjøring og utvikling av menneskers relasjonelle ferdigheter, er organisasjonen avhengig av å velge seg et begrepsapparat og verktøy som er enkelt å bruke, lett å forstå og effektivt å kommunisere gjennom.   DISC som modell og begrepsapparat har alle disse egenskapene i seg og er med på å forklare årsaken til DISC-modellens store suksess og utbredelse. DISC er i dag verdens mest kjente og brukte begrepsapparat for å forstå og utvikle de sosiale og relasjonelle ferdighetene hos enkeltmennesker.   Dette er også årsaken til at vi har valgt å bruke DISC-modellen i denne utviklingsprosessen. DISC i ledelse legger vekt på en grundig innføring i DISC som modell og felles begrepsapparat med fokus på praktisk bruk i egenutvikling, medarbeiderutvikling, ledelse/coaching, salg og teamutvikling.   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 34 500 kr
Hvordan kan kommunen møte krav fra ansatte, innbyggere og næringsliv til enda bedre løsninger for byggesak/søknad? [+]
Hvordan kan kommunen møte krav fra ansatte, innbyggere og næringsliv til enda bedre løsninger for byggesak/søknad? I denne workshopen kartlegger vi utfordringer og muligheter i din kommune for å effektivisere byggesøknadprosessen. Innholdet tilpasses den enkelte kommune. Det fokuseres på å samle forslag til tiltak i en oversikt som senere kan danne grunnlag for en handlingsplan for digitaliseringsarbeidet i kommune. Workshopen består av tre deler: Målbilde og nasjonale prosjekter på byggesak med fokus på datakvalitet Workshop – utfordringer og løsningsforslag digital byggesaksbehandling Oppsummering/tiltaksforslag   Mulig innhold av presentasjon (avklares med deltakerne på forhånd): Nasjonale prosjekter og standarder på området vil bidra til effektivisering og bedre dataflyt innen området byggesak/byggesøknad. Gjennomgang av KS/DIBK sine prosjekter, fellesløsninger og standarder på området. Datakvalitet på arealplan – hvorfor er dette viktig og gjennomgang av ulike problemstillinger. Muligheter og utfordringer med «det offentlige kartgrunnlaget» Muligheter med ny standard for «digitale georefererte planbestemmelser». Muligheter rundt å automatisere leveranser av ulike produkter. Muligheter for å standardisere leveranse av grunnlagsdata til en byggesøker.  I workshop-delen jobbes det etter «problem/løsning» metode med ulike problemer. Deltakerne er selv aktive med å prioritere hvilke temaer som fokuseres på.    Workshopspørsmål (kan tilpasses): Hva er de største utfordringene for digitalisering av byggesaksprosessen?  Hvorfor har søknadene mangler?  Hvis du kunne løst et problem, hvilken ville du valgt ut?  Hvilket løsningsforslag synes du er fornuftig?  Plan er vanskelig å tolke for saksbehandler og innbygger  Bedre samhandling på tvers i kommunen i forbindelse med byggesak  Hva er ambisjonen for digitalisering av byggesak og hva skal til for å nå disse målene?  Få oversikt over nasjonale føringer på området og hvordan disse kan utnyttes mot vår organisasjon. Få oversikt over hvordan vi kan digitalisere dette området. Hvilke rutiner bør vi legge opp til? Erverve kunnskap som gjør oss mindre sårbar. Hvordan automatisere og forenkle. Få bedre overblikk over aktuelle samarbeidsarenaer, jobbe på tvers.   Hva vil du oppnå? Program og arbeidsform på kurset  Norkart har utarbeidet workshop som består av interaktive foredrag og praktiske gruppeøvelser som beskrevet over.     Læringspunkter  Hvor ligger største utfordringer med digitalisering av byggesaksbehandling Hvordan kan vi løse største utfordringer med konkrete tiltak Hva er beste prioritering av prosjekter/tiltak med hensyn til lett realiserbare gevinster Hvordan kan digitalisering bidra til for bedre tjenester mot innbygger og mer effektiv saksbehandling [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 34 500 kr
Hva er de største utfordringene for å lykkes med digital omstilling i teknisk sektor? Digitalisering handler 20% om teknologi og 80% om organisasjonsutvikling. [+]
Hva er de største utfordringene for å lykkes med digital omstilling i teknisk sektor?  For det første er det viktig å se helheten i digital transformasjon, det handler ikke bare om teknologi. De store gevinstene vil oppstå i skjæringspunktet mellom mennesker, organisasjon og teknologi. – Ikke hver for seg. Digitalisering handler 20% om teknologi og 80% om organisasjonsutvikling.   Workshopen består av tre deler: Kartlegging av utfordringer på teknisk i kommunene (løsningsorientert gruppearbeid) Løsningsforslag som danner grunnlag for «prosjektoversikt» med antatte gevinster og prioritering (drøfting i grupper) Hvilke prosjekter kan gi god gevinst for innbyggere? (utarbeiding av handlingsplan) og nasjonale prosjekter på byggesak med fokus på datakvalitet   1. Kartlegg nå-situasjonen Å definere «hvor vi står i dag» gjør at vi bedre forstår både utfordringsbildet og mulighetsrommet. Videre kan kartleggingen bidra til dialog, felles forståelse av dagens situasjon og forankring av behovet for endring. Føringer i kommuneplan, budsjetter og strategier vil danne grunnlag for hvordan digitalisering igangsettes og er viktig å kartlegge. En kartlegging kan ellers bestå av: Hvilke fortrinn og utfordringer har vi knyttet til kompetanse? Hva er vår «digitale grunnmur» (registre og kvalitet på disse)? Hvordan skal vi skaffe tid og ressurser til å gjennomføre nødvendige endringer? Hvilke tjenester/prosesser kan forbedres og hvordan? Er det aktuelt å samarbeide med andre (nabokommuner/leverandører osv.)?   D – prosjekter som ikke igangsettes C – prosjekter «på vent» B – Prosjekter med klart definerte gevinster A – Prosjekter med klart definerte gevinster som kan igangsettes straks   Dette er i praksis «prosjekttrakta» – en oversikt over alle aktuelle prosjekter med antatt gevinst og grunnlag for prioriteringer.   2.-3. Gevinstrealisering, plukke ut prosjekter Gevinstrealisering handler om å jobbe frem prioriterte, gjennomførbare tiltak som sikrer realiserbar gevinst. Uansett ambisjonsnivå kan det være lurt å starte enkelt og smart: Hva har andre gjort og hvor antar vi at de største gevinstene kan realiseres? Utfører vi arbeid som kan automatiseres? Kan vi bruke fellesløsninger og/eller hyllevare der det finnes for å sikre gevinster? Resultat er en handlingsplan for prosjektene med størst gevinst-potensial. Workshop-delen jobbes etter «problem/løsning» metode med ulike problemer som i neste steg ble forsøkt løst. Deltakerne er selv aktive med å prioritere hvilke temaer som fokuseres på.   Hva vil du oppnå? Motivere deltakere til å bidra aktiv i en digital omstilling, samt skape en forståelse av hva det innebærer. Jobbe frem prioriterte, gjennomførbare tiltak som sikrer realiserbar gevinst. Bidra til å bryte ned siloer mellom fag og avdelinger som er avhengig av å samarbeide for å forbedre en tjeneste. Bruke metoder som involverer deltakere demokratisk, og som kommunen selv enkelt kan ta i bruk selv videre i prosessen. Bidra med ledelse som fag – i en omstillingsfase er det spesielt viktig med gode ledelsesverktøy. Praktisk tilnærming til både metoder og krav til resultat – vi tør å gjøre det enkelt.   Program og arbeidsform på kurset Norkart har utarbeidet workshopen som består av interaktive foredrag og praktiske gruppeøvelser.   Læringspunkter Hvor ligger største utfordringer med digitalisering av byggesaksbehandling Hvordan kan vi løse største utfordringer med konkrete tiltak Hva er beste prioritering av prosjekter/tiltak med hensyn til lett realiserbare gevinster Hvordan kan digitalisering bidra til for bedre tjenester mot innbygger og mer effektiv saksbehandling   [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 33 000 kr
Dette er en praktisk rettet utdanning som kvalifiserer deg til å bli leder med personalansvar eller mellomleder innen både privat og offentlig sektor. [+]
Dette er en praktisk rettet utdanning som kvalifiserer deg til å bli leder med personalansvar eller mellomleder innen både privat og offentlig sektor.    Gjennom Arbeidslederskolen lærer du om lederens rolle og ansvarsområder, former for lederskap, personaladministrasjon og organisasjonsutvikling. Utdanningen gir deg også kunnskap om hvordan psykologiske og sosiale faktorer påvirker kommunikasjon mellom medarbeidere og ledere.    Arbeidslederskolen baserer seg på praktiske og relevante situasjoner fra arbeidslivet og gir deg den kompetansen du trenger for å mestre kravene som settes til en moderne leder. Et grunnleggende kurs i økonomi og regnskapsforståelse inngår som en viktig del av studium.   [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 30 000 kr
Servicelederskolen passer både for deg som ønsker deg inn i en stilling som leder, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse. [+]
Denne utdanningen gir deg kunnskaper og ferdigheter som gjør deg i stand til å opptre tryggere og med mer slagkraft som leder i en servicebedrift.   Studiet gir deg kunnskaper og holdninger som gjør deg i stand til å opptre tryggere, smidigere og mer effektivt som leder i en servicebedrift. Studiet gir en praktisk kompetanse som du raskt kan dra nytte av i egen arbeidssituasjon. Øk dine kunnskaper om kommunikasjon, serviceledelse. personalledelse og økonomi. Det gis en bred innføring i ulike syn på ledelse og de hovedoppgaver som inngår i profesjonell serviceledelse samt ulike organisasjonsformer og hvordan disse påvirker organisasjonens funksjon.   Servicelederskolen passer både for deg som ønsker deg inn i en stilling som leder, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse.   [-]
Les mer
Bedriftsintern 4 dager 25 900 kr
På forespørsel
4 dagers intensivkurs innen mekling og forhandlinger med avsluttende eksamen som kvalifiserer til tittelen "Accredited Mediator" med medlemskap i European ADR & Mediation... [+]
What is Mediation?   How can it help me and my business? In a mediation procedure the Mediator is a neutral independent person who acts as a facilitator who helps the parties to reach a mutually satisfactory settlement of their dispute. Any settlement terms reached can be signed and recorded in an enforceable contract. Mediation is an efficient and cost-effective way of achieving a fair outcome while preserving, and at times even enhancing, the relationship, business and personal, of the parties.   European Mediation Training Overview   Over four days participants will undertake 40 hours of professional mediation training affording them the opportunity to act as a mediator and to learn all the basic principles required to run an effective Mediation Conference.   This professional training equips participants with the basic mediation skills and techniques necessary for running a mediation conference whilst simultaneously providing participants an insight into the different types of common mediation situations.   Mediation Training Content Introduction to mediation Misconceptions on mediation Types of mediation The six negotiation contexts Achieving satisfaction in negotiation Planning, and preparation for strategic negotiations Mediation as an extension of the negotiation process Mediation process Mediators techniques and strategies The skilful mediator Live mediation [-]
Les mer
4 dager 25 000 kr
Styreopplæring i form av 4 heldags styreseminar / styrekurs innen styrer, styrers arbeid, og styreoppgaver som strategi og økonomi, med fokus på styrerollen, Integrert st... [+]
iStyrelsens grunnleggende Styresertifiseringsprogram utgjøres av 4 heldags styrekurs / styreseminar, alle dager kl 10.00 - 15.00. Fokus er på styreollen ut fra STYREMODELLEN, i et svært praktisk orientert lys med en rekke eksempler. Mindre deltakergrupper med deltakere både med svært lang erfaring og mindre erfaring, som ønsker grunnleggende forståelse for, og trygghet i styrets arbeid.Se referanser på nettsiden www.istyrelsen.no  De to første styreseminarene omhandler styrer og styrers arbeid, der styreseminar nr 1 særlig omhandler styrets mandat, rolle og oppgaver, og gjennomgår lover, retningslinjer, verktøy i styrearbeidet som agenda, protokoll, årsplan, sjekkliste, styreevaluering mm De to siste styreseminarene, dvs. nr 3 og 4, omhandler viktige styreoppgaver henholdsvis strategi og økonomi. Strategiseminaret, som er styreseminar nr 3 i StyreModul 1, omhandler både strategibegrepet, strategiprosesser, strategiplaner, hvordan styret involverer seg og forholder seg til strategiarbeidet. Økonomiseinaret, som er styreseminar nr 4 i StyreModul 1, omhandler hva styret bør være særlig oppdatert på når det gjelder økonomi. Her gjennomgås vesentlige bedriftsøkonomiske begreper og sammenhenger, resultat, likviditet, balanse, eiendeler, finansiering, goodwill. Det vises hvordan styret kan sette seg raskt inn i en bedrifts økonomiske situasjon, og hvordan styret effektivt og kontinuerlig kan være oppdatert på økonomisk informasjon særlig relevant for styret. Diplomet iStyrelsens Sertifiseringsbevis i Styrearbeid "SERTIFISERT STYREMEDLEM" gis til de deltakere som gjennomfører. [-]
Les mer
Oslo Bergen Og 4 andre steder 5 dager 27 900 kr
15 Apr
22 Apr
22 Apr
ISO/IEC 27001 Lead Implementer [+]
ISO/IEC 27001 Lead Implementer [-]
Les mer
Oslo Røyneberg 5 dager 27 900 kr
08 Apr
08 Apr
27 May
ISO/IEC 27001 Lead Auditor [+]
ISO/IEC 27001 Lead Auditor [-]
Les mer