Med økte kunnskaps- og kompetansekrav innenfor dagens arbeidsliv er det en forutsetning at bedrifter og organisasjoner er innovative, endringsdyktige og konkurranseorien.... [+]
Psykologspesialist Anne Mallaug holder dette kurset. Anne har mange års erfaring som kliniker og organisasjonspsykolog.
Mange organisasjoner investerer også store ressurser i å la ansatte tilegne seg kunnskap, men for at disse investeringene skal kunne bidra til reell verdiskapning, må kompetansen bli brukt systematisk og komme til nytte i praktisk oppgaveløsning innenfor organisasjonens virkeområde. For å få fullt utbytte av læring, kompetansebygging og kunnskapsutvikling, er det viktig at man har en felles forståelse av hva læringskultur er, felles holdninger til læring, og en forståelse av hvordan man legger til rette for å utvikle en sterk læringskultur. Videre er et kontinuerlig fokus på utvikling av kompetanse viktig for å etablere læringskulturen som en integrert del av virksomheten.
En samfunnsutvikling som går i retning av en stadig mer kunnskapsintensiv konkurranse gjør at grunnlaget for suksess stadig oftere ligger i hvordan organisasjoner anskaffer, utvikler, utnytter og kultiverer kunnskap. Samtidig vet vi at ansatte som opplever at kompetansen deres blir brukt i arbeidet, at kompetansen blir verdsatt av ledelse og kolleger, samt støtte til personlig og faglig utvikling, også har høyere grad av indre motivasjon, lojalitet og effektivitet. De positive effektene av en organisasjon som tilrettelegger for en sterk læringskultur er åpenbare, både for den enkelte ansatte og for organisasjonen som helhet.
En sterk læringskultur vil kunne bidra til et mer givende og sunnere arbeidsliv for den enkelte arbeidstaker, og samtidig øke organisasjonens konkurranseevne. Målet med dette kurset er å gi innsikt i de viktigste elementene for å skape en slik utviklingsrettet organisasjonskultur, og gir en grundig gjennomgang i blant annet følgende:
- Organisasjonsstruktur vs. Organisasjonskultur, mer om begrepet læringskultur- Læring, kunnskap og kompetanse, definisjoner- Formelle og uformelle læringsarenaer- Identifisering av gode læringsarenaer, identifisering av hindringer for læring- Motivasjon - indre og ytre, implikasjoner for læringsmiljø og trivsel på arbeidsplassen- Å lage gode læringsmål, både kortsiktige og langsiktige, individuelle og felles- Felles ansvar for læring og kunnskapsutvikling, deling av kunnskap- Gjensidig tillit til at kompetansen utvikles til felles beste- Mange forskjellige kompetanser i samarbeid… og lederkompetanse- Tilrettelegging for gode utviklingsmiljøer, forankring på ledelsesnivå
Dagskurs, 6 timer ekskl. lunch, fra 5, inntil 50 deltagere. Pris kr 15 500,-. Undervisningstjenester er fritatt mva.
I og med at forankring i ledelsen er en viktig forutsetning for virkemidlene som gås igjennom i kurset, forutsettes det også at ledelsen er representert blant kursdeltagerne. [-]
Les mer