Ledelse og strategi
Oslo
Du har valgt: Majorstuen
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Majorstuen ) i Ledelse og strategi
 

Webinar 1 time 2 750 kr
14 May
08 Oct
Et komprimert og nyttig minikurs med verdifulle tips og råd om eieravklaringer, eierroller og praktisk eierdirektiv. [+]
MEDLEMSKURS: Eieravklaringer, eierroller og praktisk eierdirektiv  Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Kursinnhold: Eier- og aksjonærroller: Hva og hvor vil eierne Eierskapsforvaltning i praksis Nues.no og tilnærmingen til eierskapsforvaltning Hva skal styret «styre etter» og i hvilken retning? Avklaringsmodeller og praktisk avklaringsprosess med eiere Eierdirektiv og overordnet eierforankret strategisk plan Avstemminger og korrigeringer opp mot eierinteresser    Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om motiverende ledelse. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til ledelse der mellommenneskelige relasjoner inngår. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:         Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                    kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med lederkurset og hvor lang tid du vil      bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Målgruppe for vårt lederkurs Alle som har et verv eller arbeid, eller ønsker et verv eller arbeid der mellommenneskelige relasjoner og ledelse inngår.   Mål for lederkurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til lederverv og ledelse.   Kursbeskrivelse Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om ledelse.   Tema - Lederkurs • Ledelse i dag • Dagens utfordringer • Dagens muligheter • Ledelsesteori • Administrasjon • Organisasjon • Lederkompetanse • Hvor læres denne kompetansen? • Ledertyper • Personlighet • Kommunikasjon • Hva er god kommunikasjon? • Hvilke utfordringer møter vi i kommunikasjon? • Relasjonskompetanse • Makt • Tillit • Motivasjon • Kreativitet • Behov • Gruppe • Team • Utvikling • Vi-følelse • Helhetlig tenking   Litteratur Relasjonell ledelse Hans Morten Skivik ISBN 9788205329669 Gyldendal 2004   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgiften for vårt lederkurs.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com Vi har lang erfaring med kurs og studier og vet hva som vil passe deg best etter en kort og uforpliktende samtale. [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 750 kr
15 Apr
11 Nov
Om hvordan dere kan jobbe med innovasjon, omstilling og bærekraft, og demonstrerer hvilke verktøy og tankemodeller som kan hjelpe dere her. [+]
Medlemskurs = Omstilling og innovasjon i styrerom Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Er du/dere nok forberedt på å takle endringer? Har dere nok fokus på innovasjon? Har dere de rette verktøy og tankemodeller for å håndtere raske skift i omgivelsene? Har dere en kultur for innovasjon og omstilling? Har dere gode planer for å bli mer bærekraftig? Har dere en plan for å utvikle nye forretningsmodeller eller forretningsområder? Har dere et potensiale for å utnytte de kommersielle muligheter som ligger i bærekraft?  Vi gir deg innsikt og inspirasjon til hvordan dere kan jobbe med innovasjon, omstilling og bærekraft og demonstrerer hvilke verktøy og tankemodeller som kan hjelpe dere her. Hva er essensielt viktig å tenke igjennom? Hva er riktig for dere?  Få nyttige tips, spørsmålsstillinger og avklaringer du kan ha stor nytte av!  Vi har masse erfaring å dele med deg, og som kan spare deg mye tid. De kan også spare deg for dyrekjøpte forsinkede aha-opplevelser.    Kursinnhold: Hva er styret og ledelsen ansvar i forhold til innovasjon og bærekraft? Metoder for å oppdage potensielle bransjeskift og vurdere risiko for disrupsjon Gapet mellom bedriftens omstillingsbehov og evne. Bærekraft og lønnsomhet Bærekraftige forretningsmodeller som driver for innovasjon og konkurransefortrinn Hvordan balansere fokus på kjernevirksomhet og fremtidig vekst og utvikling Hva skal til for å skape en kultur for innovasjon og omstilling Hvordan strukturere og organisere innovasjonsarbeidet Verktøy, sjekklister og metoder for innovasjon, omstilling og bærekraft Hva Styreforeningen kan hjelpe deg med videre   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Nettkurs
Kursmeny: GRATIS Lean HVITT Belte. Lean GULT belte. Lean GRØNT belte. Lean CONSTRUCTION. Lean PROSJEKTERING VDC. Inkluderer sertifisering. [+]
Nå får du Lean-sertifisering online i virtuelle rom sammen med våre erfarne Lean Coacher og andre kursdeltagere. Kursinnholdet er utprøvd og gjennomført for flere tusen deltagere, og optimalisert for FLYT og VERDI FOR KUNDEN i en digital hverdag. Kurs-menyen Lean Hvitt belte med sertifisering - GRATIS. Lean Personlig effektivitet med Lean tankesett Lean Ledelse. Praktisk Lean for ledere Lean Gult belte med sertifisering Lean Grønt belte med sertifisering Lean Construction med gult belte sertifisering Lean prosjektering VDC i praksis Alle kursene kan også gjennomføres bedriftsinternt – spør oss! Klikk på et kurs for detaljer og påmelding   Gjennomføring 2 dager før kursstart mottar du en link til din personlige Kursportal. Der kan du: Laste ned kompendier og annet materiell. Gå inn i Virtuelt kursrom og grupperom. Ta eksamen. Laste ned kursbevis ved bestått eksamen.   Alt du trenger en PC med internett, kamera og mikrofon [-]
Les mer
Sentrum 3 dager 19 900
23 Apr
4MAT er en prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse [+]
4mat -  prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse. Krøll i kommunikasjonen, samarbeid som fungerer dårlig, misforståelser og lite engasjement. Kjent på dette?Lær mer om hvordan du utnytter egne og andres styrker, hvordan du lettere kommunisere knirkefritt og effektivt med forskjellige mennesketyper.  Dette konseptet er meget bra. Lett å anvende, forstå og bygger på god og solid forskning. Lær hvordan du skaper godt teamsamarbeid. Vi ser at bruken av team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Oppgavene bedrifter står overfor er gjerne mer komplekse og krever høyere grad av samhandling enn før. For å jobbe godt i team, trenger vi kunnskap om hvordan team fungerer. Vi må vite hvilke prosesser som øker prestasjonen, samtidig som vi skaper en gruppe preget av godt samspill og trivsel. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i kommunikasjon, i teamsamarbeid, i utviklingsarbeid, og læringssituasjoner. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Etter endt kurs  mottar du sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kursmateriell som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser [-]
Les mer
Oslo Røyneberg 5 dager 27 900 kr
08 Apr
08 Apr
27 May
ISO/IEC 27001 Lead Auditor [+]
ISO/IEC 27001 Lead Auditor [-]
Les mer
Oslo Sentrum 2 dager 17 990 kr
24 Apr
05 Jun
03 Sep
I dette kurset over 2 dager får du innsikt i, og verktøy for, å lede bærekraftsarbeidet i egen virksomhet, selv om rollen er en «deltidsjobb». [+]
Bærekraftsledelse - 2 dagers dagskurs   Det stilles stadig strengere krav til at virksomheter tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til ledelsen, både til daglig leder og hele ledergruppen. I mange norske bedrifter blir dette ansvaret gjerne tildelt noen i tillegg til de oppgaver vedkomne har fra før. Dette er kurset for deg som har bærekraft som ansvars-område, det være seg på heltid eller deltid. På dette kurset får du gjennom to dager nødvendige faglige påfyll for å lede arbeidet med bedriftens samfunnsansvar.   Formål med kurset:I mange små og mellomstore virksomheter faller det bærekraftsansvaret på ledere som allerede har i tillegg til de andre oppgavene en har fra før. Formålet med kurset er å gjøre ledere og bærekraftansvarlige best mulig i stand til å sikre at virksomheten gjør det den kan for å bidra til en mer bærekraftig utvikling. Bærekraftsområdet er bredt og omfattende, og mange virksomheter har vansker med å orientere seg i dette landskapet. Det stilles stadig strengere krav til at virksomheten tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til både ledergruppen og styret. I de fleste små og mellomstore bedrifter blir ansvaret for bærekraft satt til en som allerede har andre funksjoner i selskapet. I noen tilfeller er det daglig leder selv som ender opp med dette ansvaret. Dette kurset retter seg til deg som ønsker mer kompetanse for å klare balansen mellom flere roller, og er på jakt etter verktøy for hvordan du kan sørge for at nok tid blir brukt på bærekraftsarbeidet.   Kursinnhold: 1. Hva er bærekraft og samfunnsansvar: ESG, CSR og den triple bunnlinjen. 2. Politikk og rammebetingelser – hvilke krav, forventninger og regelverk man bør ha oversikt over. FN sine bærekraftsmål Reguleringer nasjonalt og som følge av EØS og EU sine direktiver Åpenhetsloven Bærekraft i fremtiden: litt om hvilken retning dette kommer til å bevege fremover. 3. Analyse av påvirkning Positiv/negativ Internt og eksternt 4. Vesentlighet og interessenter – hvordan få oversikten og hvordan prioritere 5. Lønnsomhet og bærekraft krever nytekning: Tiltak som redusere kostnader eller øker inntekter Kortsiktig perspektiv versus langsiktig 6. Bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller Sirkulære forretningsmodeller – arketyper og innhold «Restart» modellen for bærekraftig forretningsmodellinnovasjon Eksempler på selskap som har gjort endringer i forretningsmodellen for å bli mer bærekraftig. 7. Lederrollen Hvordan utøve rollen internt og eksternt – hva engasjerer og motiverer Hvordan mobilisere og motivere organisasjonen og få samfunnsansvaret inn i de daglig rutiner. Hvordan lede de man ikke er sjef for 8. Implementering Bærekraft i forretningsstrategi og daglig drift. Hvordan identifisere tiltak på kort og lang sikt. Viktigheten av involvering, god endringsledelse, måling og oppfølging Viktigheten av kontinuerlig forbedring 9. Bærekraftsrapportering og sertifiseringer: Litt om hvordan og hva Bærekraftrapporten steg for steg 10. Arbeid med relevante cases   Mågruppe for kurset:Dette kurset er for ledere som har ansvaret for at virksomheten jobber proaktivt for å tilpasse seg regulatoriske krav, og samtidig utnytte mulighetsrommet innenfor bærekraft og samfunnsansvar. I mange små og mellomstore virksomheter faller dette ansvaret på daglig leder eller andre ledere i virksomheten, og da typisk i tillegg til de andre oppgavene en har fra før. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Selskapslovgivning krever at styrets skal påse at selskapet - til enhver tid - har en betryggende egenkapital og er rustet for "forsvarlig drift". [+]
Handleplikt og krisehåndtering for styret - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset tar utgangspunkt i bestemmelsene om styrets ansvar for at: selskapet til enhver tid har en forsvarlig egenkapital og er rustet for forsvarlig drift. Dette er et praktisk kurs.  Det er basert på erfaringer fra mengder av krise og handlepliktsituasjoner med / sammen med kunder og medlemmer, herunder hundrevis av timer med praktisk rådgivning og praktiske prosesser i perioden fra mars 2020 - september 2021 (ifm. koronakrisen).   Hvordan formulerer dere viktige beslutninger?  Det kreves handling, og det kreves formelt riktige beslutninger, tiltak og formaliseringer.  Som vi er opptatt av å formidle på alle styrekurs: formalia, formalia, formalia! Det er ekstremt viktig å ikke kun bare snakke, diskutere og ha meninger.   Kursinnhold: Hvordan er egenkapitalsituasjonen faktisk hos dere i dag? Hva inngår i egenkapital? Hva svekker egenkapitalen, og hvilke faktorer i det siste, eller påregnelige/risikable fremover vil ha direkte effekt på egenkapitalen? Handleplikt - hva er det? Skulle dere allerede ha handlet? Når bør dere handle og hvordan går dere frem? Hva gjøres på hvilke måte? Hvordan formaliserer dere og underbygger at styret har utført betryggende kontroll, iført riktige og viktige tiltak og i praksis oppfylt handleplikten? Hva er krise? Hvilke kriser er dere i nå, og hvilke kriseelementer står foran som dere i styret må forberede dere på? Hvordan formulerer dere viktige beslutninger?    Målgruppe: Styremedlemmer, styreledere, daglige ledere, eiere, grundere og andre med interesse for - eller behov for - å kjenne til kravene til handleplikt, egenkapital og "kvalitetskrav" til selskapet for å kunne drive forsvarlig.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 7 900 kr
Tjenestedesign handler om å utvikle tjenester som oppleves som nyttige, brukervennlige, attraktive og effektive. Brukeren av tjenesten er eksperten på hvordan tjenesten o... [+]
Samfunnsendringer og teknologitrender er med på å endre måten tjenester leveres og hvordan løsninger utvikles. Gjennom å sette brukeren i sentrum av tjenesteutviklingen er vi med å påvirke utvikling og bruken av teknologi på en helhetlig måte. Altså, hvordan vi kan designe tjenester hvor behovene til brukeren settes i sentrum når teknologi skal brukes, arbeidsprosesser digitaliseres og organisasjoner utvikles. Kurset er et online kurs og et noe kortere alternativ til det fysiske kurset med samme navn.  Du vil lære om:  Hva er tjenestedesign  Hvordan jobbe med brukerdreven innovasjon og tjenestedesign i praksis  Konkrete verktøy for å utvikle mer treffsikre løsninger for brukerne  Etter kurset vil du ha en grunnleggende forståelse for hva tjenestedesign er og hvordan du kan ta i bruk designmetodikk i egen virksomhet.  Kurset veksler mellom foredrag om teori, metoder og verktøy, og praktiske oppgaver. Oppgavene vil foregå både individuelt og i grupper.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Kurset gir deltakerne tilstrekkelig kunnskap om valgprosesser i praksis, valgstyrers arbeid og representasjonsforskriften m.m. [+]
Valgkomite, valgstyrer og valgprosesser - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset er rettet mot medlemmer av valgkomiteer og valgstyrer, deltakere i ansattvalg prosesser, de ansattvalgte styremedlemmene, styreleder, daglig leder, tillitsvalgte og eiervalgte styremedlemmer som på en eller annen måte er involvert i valgprosesser.    I mange selskaper har man valgstyrer eller valgkomiteer. Deres arbeid kan være å organisere og gjennomføre styrevalg. Arbeidet kan ellers omfatte arbeid med å søke etter og innstille kandidater til valg på generalforsamling. I prosessen med ansattvalgte styremedlemmer skal valgstyret organisere og lede hele prosessen, og valgstyrer må kjenne til interne valgregler, instruks for valgstyrer og representasjonsforskriften.     Formål med kurset: Formålet med kurset er å gi deltakerne tilstrekkelig kunnskap om ansattes rettigheter og representasjonsforskriftens regler, slik at man organiserer og gjennomfører valgprosessen effektiv og tidsbesparende uten å begå alvorlige formelle feil. (Med dette mener vi regelbrudd som kan føre til krav om at valgprosessen må gjennomføres på nytt.)    Kurset tar for seg en begrenset del av emnet på kurset "Ansattvalgt styremedlem" og går nærmere inn på dette, der innsikt i representasjonsforskrift og selve valgprosessen behandles mer inngående.    Kursinnhold:  Valgordninger i selskaps- / virksomhetssammenheng Valgstyre og valgkomite iht. aksjelov og allmennaksjeloven Valgstyre og valgkomite iht. annen lovgivning på selskapsområdet Representasjonsforskriften og ansattes valgprosess av ansatt valgte styremedlemmer Valgordninger for: Bedriftsforsamling - Representantskap - Råd & Utvalg Valgstyrets / Valgkomiteens organisering og dets viktigste praktiske oppgaver  Flertallsvalg / Forholdstallsvalg SJEKKLISTE FOR VALGSTYRE OG VALGKOMITE KOMPENDIE OM VALGKOMITE OG VALGSTYRE    Målgruppe: Målgruppen er daglig leder/styremedlemmer, valgstyrer og andre med ansvar for å arrangere valg av, og blant, de ansatte, som har en funksjon i et valgstyre eller skal delta i / arrangere valgprosesser.    [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 3 dager 18 300 kr
Vi gir deg grunnleggende kunnskap om ISO 9001, om prinsipper for kvalitetsledelse, og hvordan jobbe med kvalitetssystemer i praksis [+]
Hva lærer du? Om strukturen for ISO-standarder for ledelsessystemer – fellestrekk og forskjeller Om kravene i ISO 9001:2015 (kvalitet), hva intensjonen bak kravene er, og hva de betyr i praksis Du får innblikk i kravene som stilles i ISO 14001:2015 (ytre miljø) Du får grunnleggende forståelse for hvordan et ledelsessystem kan bygges opp i en bedrift Du lærer hva det vil si å ha en prosessbasert tilnærming, og hvorfor standardene har fokus på risiko og muligheter Hvilke krav som stilles til bedriftens ledelsessystem mht. ISO-sertifisering Hva får du igjen for kurset? Økt forståelse for kvalitetsledelsessystemer Større trygghet i rollen som kvalitets- og/eller miljøleder Kompetanse til å lede arbeid med ledelsesystem innen kvalitet og miljø Du blir i stand til å hjelpe egen bedrift i gang med arbeidet mot en ISO-sertifisering Grunnlaget for å gå videre mot fire ulike personlige sertifiseringer Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer   [-]
Les mer
Drammen 8 dager 52 850 kr
16 Apr
22 Oct
Kurset er for ledere og fagpersoner som er sentrale med å forbedre organisasjonens ytelse. [+]
Lean Six Sigma Black Belt kurs.  Dette kurset er for deg som vil være en pådriver og veileder i forbedringsarbeid for å skape fremragende resultater. Du lærer hva som skal til for å forbedre organisasjonens ytelse, hvordan du analyserer og visualiserer data.  Kurset er 8 dager og gjennomføres som virtuelt klasserom av Lean Techs partner Aksena. Målgruppe: Ledere med ansvar for intern forretningsutvikling (Operational Excellence-program eller strategiske forbedringsprogram). Ledere med ansvar for strategi og forretningsutvikling. Ledere med ansvar for operasjonen (operations). Ledere med ansvar for å utvikle og implementere strategien for miljø og bærekraft. Ledere med ansvar for å utvikle og implementere den digitale strategien. Ledere med ansvar for kvalitetssystemet, revisjoner og interne standarder.  Ledere med ansvar for kundereisen. Forbedringsledere og forbedringsseksperter.  Lean Six Sigma Black Belts, Lean-managere, Lean-navigatører og Lean-koordinatorer.   Kursinnhold: Kurset er delt inn i 2 moduler. En modul er 4 etterfølgende dager med undervisning.   Kurstemaer: Hvordan designe en helhetlig planlegging og gjennomføringsstruktur for å møte ambisjonen om en smidig (agile) organisasjon. Hvordan designe prosessen for strategiimplementering. Hvordan Balanced Scorecard (BSC) og taktiske planer sammen kan brukes til konkretisering, involvering, avstemming og kommunikasjon i prosessen for strategiimplementering. Hvordan Business Process Management (BPM) kan benyttes for kontroll med og videreutvikling av virksomhetens forretningsprosesser. Hvordan verdistrømsledelse (VSM) kan benyttes for identifisere strategiske forbedringsbehov. Hvordan etablere og videreutvikle et program for intern forretningsutvikling (basert på Lean, Six Sigma, BPM, BSC og Smidige metoder). Hvordan teoriene i Green Belt og Black Belt-kurset kan benyttes for operations assessment. Hvordan teoriene i Green Belt and Black Belt-kurset kan brukes til å operasjonalisere og gjennomføre en strategi miljø og bærekraft. Hvordan teoriene i Green Belt and Black Belt-kurset kan brukes til å operasjonalisere og gjennomføre en strategi for digitalisering. Hvordan dataanalyse kan benyttes for faktabasert dokumentasjon av ytelsen til produkter og prosesser. Hvordan dataanalyse kan benyttes for faktabasert årsaksanalyse. Hvordan dataanalyse kan benyttes for faktabasert prioritering av forbedringsarbeidet.   Modul 1: Strategi implementering Denne modulen introduserer viktige metoder og verktøy for strategisk analyse og utvikling av organisasjonen. Temaer som inngår: Hva et Business System er og hvorfor det er viktig. Hva Balanced Scorecard (BSC) er og hvordan det kan benyttes for utvikling, kommunikasjon og implementering av strategi. Hva Business Process Management (BPM) er og hvordan det kan benyttes for å få kontroll med og videreutvikle virksomhetens verdiskapende prosesser. Hva Value Stream Management (VSM) er og hvordan det kan benyttes for å forbedre ende-til-ende ytelsen for produkter og tjenester. Hvordan Hoshin Kanri fra Lean og teoriene fra Green Belt-kurset kan benyttes for å designe prosessen for strategi implementering. Hvordan kjerneverdier og Lean-ledelsesprinsipper etablerer en ramme for adferd og beslutninger. Hvordan etablere og videreutvikle et program for intern forretningsutvikling (strategisk forbedringsprogram). Hvordan operations assessment basert på teoriene i Green Belt og Black Belt kan benyttes til å utvikle virksomhetens helhetlige forbedringssystem. Hvordan øke organisatorisk fleksibilitet gjennom smidig (agile) planlegging og gjennomføring på alle nivåer.   Modul 2: Dataanalyse og visualisering Denne modulen introduserer viktige verktøy for standardisert visualisering og analyse av forretningsdata uten å bruke formler. Analyseprogrammet Minitab benyttes i øvingene. Temaer som inngår: Ulike basisverktøy for visualisering av data Viktigheten av å forstå variasjon Fordelinger og hva de forteller oss Sampling / punktprøving av data Estimering av parametere Usikkerhet ved estimering Målesystemanalyse – måler vi det vi har til hensikt å måle? Hypotesetesting – vi måler en forskjell, men er den signifikant? Dugelighetsstudier – hva er ytelsen i forhold til spesifikasjoner? Lineær regresjonsanalyse – kan vi forklare variasjonen som er observert? Eksperimentell forsøksdesign og hvorfor det er viktig   Vektøy og metoder som inngår i kurset Brainwriting Hoshin kanri Balansert målstyring Business Process Management Catchball-prinsippet X-matrisen Enterprise process model (EPM) Kapitalmodell, human og strukturkapital Radar chart Histogram Normalfordelingen og andre fordelinger Paretodiagram Boxplot Dotplot Control chart (I, MR, Xbar, R, P, U) Enkel og multippel lineær regresjonsanalyse Introduksjon til forsøksdesign (DoE) Capability analysis normal (dugelighetsanalyse) Hypotesetesting med to utvalg Korrelasjon Scatterdiagram Konfidensintervallet Målesystemanalyse vha. MSA, Bias & Linearity Studies Noen av metodene og verktøyene beskrives på introduksjonsnivå, andre beskrives grundig.   Kursholdere: Sven Danielsen, Henning Bakken i Aksena og Sissel Lundeby fra Lean Tech er kursholdere. Sven leder Aksena og er ansvarlig for videreutviklingen av kjernekompetansen. Utad er rollen strategisk rådgiver og kursinstruktør. Hans kjernekompetanse er knyttet til det business system som virksomheter trenger for å oppnå fremragende resultater. Sven har holdt mer enn 100 kurs og skrevet 3 bøker innen Lean Six Sigma. Henning er partner i Aksena og jobber som strategisk rådgiver, kursinstruktør og med utvikling av digitale løsninger. Han har tidligere jobbet hands on som leder med implementering Lean, Six Sigma og BPM i større organisasjoner. Sissel er kursholder og rådgiver i Lean Tech. Hun har jobbet med forbedringsarbeid og Lean Six Sigma prosjekter siden 2002. Hun ble Black Belt sertifisert i 2004 hos Cytec og i 2017 ble hun IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder.    Tilbakemeldinger: "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Diplom og sertifisering: Diplom: For å få diplom for vellykket gjennomføring må du ha deltatt på alle samlinger og minst 6 av 8 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert Black Belt kreves det deltakelse i tråd med kravene til diplomet (over), godkjent gjennomført Green Belt-kurs samt godkjent gjennomføring av et Six Sigma forbedringsprosjekt innen 12 måneder etter kurs slutt. Prosjektet ansees som godkjent dersom prosjekteier har godkjent prosjektet og Aksena har godkjent tilnærmingen, verktøybruk og dokumentasjonen. Etter avtale kan det også godkjennes andre prosjekter enn Six Sigma prosjekter.     Praktisk informasjon: Kurset kan arrangeres på forespørsel fra bedrifter.  Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Ca. 2 uker før kursoppstart mottar deltagerne agenda, anbefalte forberedelser og annen praktisk informasjon.  I kurset trenes metoder og verktøy gjennom øvinger i grupper. Resultatene av gruppearbeidene presenteres og diskuteres. For best mulig engasjement og læring brukes det hver dag tid på repetisjon og diskusjon av gjennomgått teori. For å få best mulig utbytte av kurset anbefaler vi at du gjennomfører et Six Sigma-forbedringsprosjekt. Flere av kursets øvinger kan da gjennomføres på egen problemstilling. Du har også muligheten til å få verdifulle synspunkter på ditt prosjekt fra kursholder og øvrige kursdeltakere. Du vil få en elektronisk versjon av kursmaterialet. Du trenger Minitab til å gjennomføre analysene i kurset. Du kan laste ned en gratis prøveversjon av Minitab som gjelder i 30 dager. Minitab opplæringen gjennomføres i den siste samlingen.    [-]
Les mer
Nettkurs 2 950 kr
E-læringskurs som viser deg hvordan standarden ISO 9001 er bygget opp, og hvordan den kan brukes som arbeidsverktøy [+]
Hva lærer du? Hva er ISO 9001:2015? Ledelsessystemer og styringssløyfa Organisasjonens kontekst Lederskap Evaluering av prestasjon Forbedring Hva får du igjen for kurset? En helhetlig forståelse for hensikten med et ledelsessystem i kvalitet Kunnskap om hvordan ISO 9001 kan understøtte den daglige driften Forståelse for hvorfor ISO 9001 kan være med på å øke lønnsomheten Bli i stand til å delta i arbeid med ledelsessystem innen kvalitet Ønsker du en dypere forståelse for kvalitetsledelse anbefaler vi at du i stedet velger kurset Kvalitetsledelse 1 - grunnkurs i kvalitetsledelse. Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer     [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 5 dager 19 500 kr
Et dypdykk i kvalitetsledelse (Quality Management). Med dette kurset i lomma så har du gjennomgått pensum som kreves for en eventuell sertifisering som kvalitetsleder. [+]
Kvalitetsledelse (Quality Manager)  Dette kurset er for deg som vil ha mer dybdekunnskap, og/eller sertifisere deg som kvalitetsleder. Kurset tar for seg ISO 9001 da den ligger som en grunnsten for kvalitetsfaget, men vi skal også innom andre områder som er viktig for å få styringssystemer til å fungere i praksis. Pensumet til kurset er satt av den Europeiske foreningen EOQ, slik at alle som velger å sertifisere seg i Europa har samme minimums-kompetanse. Vi kommer til å følge et case gjennom kurset slik at du får mulighet til å trene på noen av teamene vi er innom. Gjennom hele kurset legges det opp til å gjøre innholdet enkelt og praktisk. Kvalitetsledelse handler om sunn fornuft satt i system.   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
3 timer 6 450 kr
Tydeliggjør eiernes visjon og forventninger i et omforent eierdirektiv, gir klare føringer for strategisk utvikling av selskapet. [+]
Eierstyring og eierdirektiv i praksis - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Hva vil egentlig eierne med sitt eierskap? Hva gjør dem inspirert til å beholde eierskapet og investere over tid? Skal selskapet bygges sten på sten for fremtidige generasjoner eller forventes maksimalisering av resultat mot en exit-strategi om 3-5 år? Gjennom å utvikle et tydelig og omforent eierdirektiv i samarbeid med eierne sikrer styret klare føringer og et tydelig oppdrag. Og styrerommet får en tydeligere og mer omforent agenda som sporer til felles strategisk retning for selskapet og styrearbeidet.   Kursinnhold: I løpet av kurset gjennomgås følgende punkter: Hvorfor et eierdirektiv? Hva er et eierdirektiv? Hva er en eiervisjon? Bevisste og ubevisste motiver for eierskapet Når motivet for eierskapet divergerer mellom eierne Hvordan sike god og tillitsfull eierdialog? Gjennomgang av mal for eierdirektiv Eierdirektivet som føring for strategiarbeidet Praktisk utvikling og implementering av eierdirektiv Hvordan gjøre eiernes forventninger til inspirasjon for organisasjonen   Målgruppe: Styreledere, styremedlemmer, bedriftseiere   [-]
Les mer