Ledelse og strategi
Du har valgt: Nord-Trøndelag
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Nord-Trøndelag ) i Ledelse og strategi
 

Virtuelt eller personlig Oslo 4 dager 19 200 kr
10 Jun
16 Jun
Du lærer å gjennomføre HMS-revisjoner på en effektiv og virkningsfull måte [+]
Du skal etter kurset: Kjenne til ulike metoder for å overvåke det systematiske HMS-arbeidet i virksomheten Kunne gjennomføre HMS-revisjoner basert på ISO 19011:2018 Være revisjonsleder og revisor i forbindelse med revisjoner av ledelsessystemer og internkontrollsystemer  Hva lærer du: Hvordan gjennomføre revisjoner med bruk av den internasjonalt anerkjente revisjonsmetoden NS-EN ISO-19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer Forskjeller og likheter mellom revisjon i henhold til ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 og forskrift om systematisk HMS-arbeid (Internkontrollforskriften) Alle faser i revisjonsprosessen: Planlegge, utføre, kontrollere og korrigere Om revisjonsfunn, rapportering og oppfølging Hvordan bruke revisjoner i kontinuerlig forbedringsarbeid Revisjonsprinsipper og kompetansekrav til revisor Om etiske retningslinjer og fortrolighet Ulike metoder for systematisk overvåking av internkontrollen Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettkurs 2 timer 1 750 kr
Statistisk prosesskontroll skiller normal og spesiell variasjon for å reagere riktig på måleresultat, vurdere stabilitet og kapabilitet. [+]
Nettkurs i Statistisk prosesskontroll (SPC) Statistisk prosesskontroll skiller normal og spesiell variasjon slik at du reagerer riktig på måleresultat, vurderer stabilitet (forutsigbarhet) og kapabilitet (evne til å levere på kundekrav). Alle prosesser har variasjon som kan deles inn i normal og spesiell variasjon. Normal og spesiell variasjon krever ulik tilnærming som du vil lære om i dette kurset. Tilsvarende som et Run Chart viser et Control Chart data over tid. I motsetning til Run Chart, detekterer og viser Control Chart unormale mønster i dataene. Dette gjør dem nyttige for å identifisere hvilke data som bør undersøkes nærmere. Du kan også bruke dem til å bestemme om prosesser er stabile, forutsigbare og i stand til å oppfylle kundens krav. E-læring er fleksibelt; du starter når du vil og ser videoene når det passer deg. Kurset varer i ca.2 timer og du har tilgang i 1 år. Opplæringen fokuserer på praktisk anvendelse. Du trenger Excel til en av øvelsene og kan laste ned en Excel-fil med Control Chart som kan brukes for individuelle verdier i kursportalen. Kurset er for deg som vil: Opprettholde god kvalitet ved å overvåke kritiske faktorer for kvalitet Jobbe forebyggende, eksempelvis med prediktivt vedlikehold Bestemme kapabilitet (er prosessen i stand til å levere på kundens krav?) Vurdere stabilitet (er prosessen forutsigbar?) Sammenligne maskiner og utstyr for kontinuerlig forbedring og for å ta riktig beslutning ved ny-investeringer  Vurdere effekten av forbedringsarbeid (er gjennomsnitt og/eller variasjon endret?) Unngå å overreagere på normal variasjon (skaper større variasjon) Lære av spesielle hendelser (gjennomføre rotårsaksanalyse)   Du lærer følgende: Prosesskartlegging for å forstå variasjon Normal og spesiell variasjon Lage kontrolldiagram Tolke kontrolldiagram Normalfordeling & sannsynlighet Kapabilitet – evne til å møte kundekrav Velge Problemløsningsstrategi   Praktiske øvelser: Galton board benyttes til å lære om normalfordeling og for å lage Control Chart. Øvelsene fokuserer på praktiske bruk av Control Chart.  Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Statistisk prosesskontroll er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred erfaring med anvendelse av dette verktøyet. Hun implementerte online statistisk prosesskontroll hos et legemiddelfirma, har skrevet blogginnlegg på Lean Techs nettside, laget videoer og egen julekalender med statistisk prosesskontroll. Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Praktisk informasjon Du starter når du vil. Nettkurset er ca.2 timer og du har tilgang i 1 år. Ved påmelding til kurset, opprettes en bruker til deg og du kan logge deg inn på Lean Techs nettside for å se kurset. Du kan laste ned kursbevis når du har svart riktig på minst 9 av 10 spørsmål om kursinnholdet (ubegrenset antall forsøk).   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Hvordan strategisk utvikling kan være viktig som «grunnmur» for å øke den reelle verdien av virksomheten du er ansvarlig for. [+]
Effektiv drift i små og mellomstore virksomheter - *Spesialkurs   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   En travel hverdag står ofte i veien for verdiskaping og utvikling av virksomheten. Det praktisk orienterte kurset «Effektiv drift i små og mellomstore virksomheter, lærer deg mer om vanlige utfordringer på mange funksjonsområder, og om hvilke tiltak du kan gjennomføre for å sikre vekst og bedret inntjening i din virksomhet.   Lær mer om både strategisk utvikling og hvorfor det kan være viktig å ha en solid «grunnmur» og hvordan denne kan øke den reelle verdien av virksomheten du er ansvarlig i.  Hva står ofte i veien for vekst og utviklingen i virksomheten? Hvordan kan vi snu utviklingen? Hvordan kan en solid «grunnmur» øke virksomhetens verdi? Strategiarbeidet i virksomheten; trenger hverken være dyrt eller komplisert – «det enkle er ofte det beste»!   Kursinnhold: Organisering av ressursene i virksomheten; menneskene, interne og eksterne ressurser Ansvarsforhold; forstår alle sine oppgaver og ansvar og er disse kjent for andre? Hvilke fullmakter har den enkelte? Hvordan gjøre ansvaret kjent? Stillingsbeskrivelser og ansvarsoversikter. Styringssystemer – nå eller senere? Hvordan enkelt lage et styrende system for kvalitet i virksomheten? Daglig leder – den viktigste brikken i organisasjonen? Lederstil, mulige feller du kan gå i, tillitsbasert ledelse, informasjon og kommunikasjon. HMS; - hvilke forventninger og krav stiller Internkontroll-forskriften? GDPR; skjematisk oversikt over krav og forventninger – hvordan komme i gang med arbeidet selv? Økonomi; - hva er resultatregnskap, balanseregnskap? Hva er det viktigste du må forstå? Hva er egentlig bærekraft og hva kan det innebære for din virksomhet? Hvem kan hjelpe deg videre? Hva menes egentlig med digitalisering? Hva er viktig å passe på i digitaliseringsprosesser?     Målgruppe: Styreledere, styremedlemmer og daglig ledere i små og mellomstore virksomheter.   [-]
Les mer
Webinar + nettkurs 10 timer 8 300 kr
Velkommen til web-basert sertifisering i Lean Yellow belt! Vi vil gjennomføre med bruk av webinar + hjemmeoppgaver. Ved påmelding registrerer du en epostadresse og til de... [+]
Velkommen til web-basert sertifisering i Lean Yellow belt! Vi vil gjennomføre med bruk av webinar + hjemmeoppgaver. Kurset har samme omfang og faglige nivå som tradisjonelle klasseromskurs. Aktive digitale arbeidsoppgaver med støtte fra vårt omfangsrike videobibliotek i Kaizen™ Online gjør dette til et produkt, vi både er stolte av og trygge på, at vil gi deg det du trenger for å starte klatre på Lean-modenhetsstigen. Ved påmelding registrerer du en epostadresse og til denne sender vi en link til webinaret i Teams. Webinarene vil inneholde presentasjoner og muligheter for spørsmål underveis. Vi vil i tillegg legge inn korte pauser slik at gjennomføringen oppleves aktiv og levende. I etterkant sender vi en link til eksamen – og du vil oppnå et ettertraktet sertifikat fra Kaizen Institute. På KAIZEN INTISTUTES Digitale Yellow Belt vil du få en innføring i Lean Best Practice, KAIZEN™ metodikken – utviklet gjennom 75 år av Toyota og senere av Kaizen Institute Consulting Group siden 1985. Du vil få en helhetlig forståelse for Lean og hvordan du kommer i gang med lean/kontinuerlig forbedring i ditt eget område. Vår internasjonale Yellow Belt sertifisering vil gjøre at du vil styrke din kompetanse, CV og stilling både i din virksomhet og på arbeidsmarkedet. INNHOLD • Hva er Lean: Opprinnelse, historikk, grunnleggende filosofi • Innføring i Lean Best Practice, KAIZEN™ metodikken • Hva skiller Lean fra tradisjonelle metoder og ledelsesfilosofier • Forståelse av verdiskapende og ikke verdiskapende arbeid (tidstyver og sløsing) • Hvilke resultater kan Lean gi din virksomhet og ditt område? • Innføring i grunnleggende Lean-metoder og beste praksis for daglig forbedring (Daily KAIZEN™) – som; visuell styring, 5S, standardisering, PDCA mm. • Hvordan analysere og forbedre en verdistrøm/prosess: Verdistrømsanalyse og Value Stream Design-prosessen   I denne spesielle tiden ønsker vi å gi de mange arbeidsledige/permitterte en mulighet til å tilegne seg læring som vil gjøre dem bedre rustet for framtidige arbeidsmuligheter, når vi etter hvert kommer gjennom krisen. Vi tilbyr derfor en kursrabatt på 30 % til dere som for tiden er uten jobb. Vi stoler på dere og så lenge det oppgis i påmeldingen, trekker vi fra rabatten automatisk.   What do you want to do ? New mailCopy     What do you want to do ? New mailCopy     What do you want to do ? New mailCopy   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Hvordan bruke enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling og forretningsutvikling. [+]
Bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller – sett fra styrerommet - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Dette er et kurs for deg som er / kan bli styremedlem eller daglig leder, eller sitter i ledergruppen. Hvordan kan vi bidra til og sikre at virksomheten vi er ansvarlig for utforsker og utnytter de muligheter som finnes for å utvikle mer bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller? Hvilke muligheter finnes det for vår virksomhet i det grønne skiftet? I tillegg gis det praktiske råd om løsninger på flere områder, og det legges opp til dialog og diskusjoner blant deltakerne underveis i kurset. En konkret case og gruppeoppgaver er videre en integrert del av kursdagen.   Kursinnhold: Bærekraft og sirkulærøkonomi, oppsirkulering og den regenerative økonomien – definisjoner og trender Hva er styret og ledelsen ansvar i forhold til bærekraft og bærekraftig vekst? Bærekraftige forretningsmodeller – mulighetsperspektivet Lineære versus sirkulære forretningsmodeller Hvordan vurdere nåværende forretningsmodell i et sirkulærøkonomisk perspektiv Hvordan indentifisere muligheter for å bli mer sirkulær i egen bedrift Sirkulærøkonomi som grunnlag for mye forretningsmodeller Forretningsmuligheter innen oppsirkulering og den regenerative økonomien Hvordan utnytte teknologi for økt bærekraft og bli mer sirkulær Generiske/arketypiske bærekraftige forretningsmodeller og forretningsmuligheter Bærekraftig innovasjon og design Bærekraftig forretningsmodellinnovasjon – steg for steg (case).   [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs om møtekultur og møteledelse med Cecilie Thunem-Saanum hvor du lærer å være tydelig og mer effektiv. [+]
Kurs om møtekultur og møteledelse med Cecilie Thunem-Saanum.   I dette kurset lærer du teknikker for å være tydelig og mer effektiv i møter, som vil gi deg større gjennomslagskraft i alle typer møter. Når du behersker disse teknikkene, vil du bli trygg i rollen som møteleder. Du vil lære å håndtere typiske utfordringer som å holde tiden, svare på spørsmål og sikre at alle deltakerne får utbytte av møtet. Du vil også lære å kjenne igjen en møteplager, og hvordan du skal håndtere vedkommende på en god måte. Kurset passer for alle som deltar i eller leder møter, både i private og offentlige virksomheter. Kurset er også relevant for dem som vil bli tryggere på egen kommunikasjon og møteledelse i sin rolle som tillitsvalgt, pårørende eller i annen møtesammenheng utenfor arbeidsplassen.   Leksjoner Introduksjon til «Møteledelse og møtekultur» Hvorfor skal vi møtes? Hvem deltar, og hvorfor? Slik styrer du tidsbruken i et møte Når skal møte avholdes? Seks faktorer for godt innhold i et møte Gruppedynamikk  Felles retningslinjer og rammer Hvordan skape et dynamisk og nyttig møte? Hvordan legge til rette med bordoppsett? Håndtering av spørsmål  Inkluderende spørsmålhåndtering Slik håndterer du møteplageren (steg 1) Slik håndterer du møteplageren (steg 2) Hold god kontinuitet og flyt Hold god kontinuitet og flyt også i lange møter Avslutt med stil Huskelapp før neste møte [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Ekspert Sidsel Storaas gir deg 100 forbedringsverktøy i Six Sigma, kvalitet og lean som kan omsettes i din virksomhet. [+]
Kurs i Six Sigma, kvalitet og lean med Sissel Winther Storaas. Hvor sløser dere i bedriften? Identifiser tidstyvene og skap bedre flyt med disse forbedringsverktøyene! Noen snakker om Lean, andre om kvalitet, digitalisering, agile metoder og Six Sigma – eller god gammeldags sunn fornuft satt i system. I dette kurset får du 100 forbedringsverktøy på løpende bånd som umiddelbart kan omsettes i din virksomhet for å øke kvalitet, produksjon, innovasjon, prosess og motivasjon. Du lærer konkrete metoder og teknikker som har dokumentert effekt på arbeidsflyt og problemløsing. Sidsel Winther Storaas deler sin ekspertise på Six Sigma, Kvalitet og Lean med deg gjennom 100 leksjoner og 100 forbedringsverktøy. Spilletid: ca. 7 timer og 30 minutter   Leksjoner Hva skal du levere i forbedringsprosjektet? Du trenger et Prosjektmandat. Kartlegg prosessen din med SIPOC! Lytt til “Kundens stemme” (VOC) Lever det kundene ønsker – vær kritisk til kvalitet! Pareto – let etter de vitale få (20/80-regelen) A3 – Imponer ledelsen med en enkel problembeskrivelse Grunnårsaksanalyse med 5 ganger hvorfor (5WHYs) Visualiser prosessen og se hvor dere sløser med verdistrømskartlegging Hent frem kreativiteten i teamet med idémyldring! Hvem gjør hva og hvem har ansvar? Finn det ut med RACI kompetansematrise Flytdiagrammer – finn flyten og gjør jobben enklere Mye data? Avdekk variasjon med et Histogram Y = f(x) – identifikasjon av de viktigste driverne i en prosess Er det verdt å gjennomføre? Gjør en kost/nytte-vurdering! Kjør forbedringsprosjekt, målrettet og proft med DMAIC Ta beslutninger basert på data og fakta med basic statistikk og variasjon 5S – sortere, systematisere, skinne, standardisere og sikre Raske forbedringshendelser med Kaizen-metoden Kanban – effektiviser og gjør klar for “just-in-time” Få oversikt med forbedringstavler Rotårsakanalyse – kom til kjernen av problemene "Design for Six Sigma" – innovasjon, nyskapning og nydesign Muri Mura Muda – bli kvitt sløsingen Gemba – gå til kilden og finn ut det faktiske problemet Kvalitetstankegang – et genuint og inderlig ønske om å levere bra saker Business Excellence er fullt mulig! Prosesskartlegging – hva gjøres, og hva skjer? Skap attraktiv kvalitet med Kanomodellen Hva er utgangspunktet? Finn Baseline – eller grunnlinja! Datainnsamlingsplan for å bekrefte og måle problemet Årsak/virkning – Ishikawa-diagram Failure Mode and Effect Analysis – FMEA Flyteffektivitetsanalyser – Flow Efficiency Analysis, FEA Kvalitetssirkler for personlig vekst, kvalitet og produktivitet Regresjonsanalyse – hva er fakta, og hva er støy? Aktivitetsnettverksdiagram – Work Breakdown Structure Affinitetsdiagram – perfekt til idémyldring og workshops Joseph Juran – du må snakke “pengenes språk” W. Edwards Deming – “If Japan can, why can’t we?” Walter A. Shewhart – opphavet til PDCA og statistisk prosesskontroll Armand V. Feigenbaum – økonomisk resultatansvar og systemtankegang Kauro Ishikawa – 7 verktøy for kvalitet Philip Crosby – kvalitet er gratis Shigeo Shingo – pragmatikeren som lagde de gode metodene Taiichi Ohno – mannen bak Toyota Production Systems (TPS) Kommunikasjonsplan – gjør implementeringen enkel Kontrolldiagram – ingen prosess er komplett uten Analyse av målsystemer – hva om målebåndet er feil? Sigma-beregninger – hvor presis er du i dine leveranser? Del opp prosjektet og sjekk underveis med Gateway-review Hva lover du kundene dine? Hva er deres kvalitetspolitikk? Sikre suksess med risikoevaluering og risikostyring Pilottesting – test ut løsningen i mindre skala Sikre at forbedringen forblir en forbedring med en kontrollplan Finn produksjonstakten med takttime/takttid Benchmarking – hvor god er vår prosess, eller våre produkter, sammenlignet med de beste? Bli kvitt flaskehalser og køer med Little’s Law Briljér i møtene med gode grafer og diagrammer Pokayoke – feilsikring, eller idiotsikring, om du vil Hvitt belte – ett sted må reisen starte Gult belte – når du skal bidra til forbedring Grønt belte – når du leder dine første forbedringsprosjekter Sort belte – når du må løse de vanskelige problemene Master Black Belt – læremesteren og den betrodde rådgiveren til toppledelsen Champion – lederen som eier prosjektet må også kunne noe om forbedring Prosesseier – ta ansvar for kvalitet, faglig integritet og kontinuerlig forbedring i prosessene SDCA/PDCA – Standardise vs Plan, Do, Check, Act Boksediagram – finn sammenhengene mellom ulike grupper data Teorioppfattelse – å ta beslutninger basert på ubeviste sannheter Å ta beslutninger basert på dyptgående kunnskap og analyse av data Systemtankegang – sett prosesser og oppgaver i system Hoshin Kanri – det hemmelige våpenet til japanske styringssystemer Downtime – 8 former for sløsing "Big Q" eller "little q" – strategisk eller operativ kvalitetsledelse? SWOT – styrker, svakheter, muligheter, trusler og PEST – politisk, økonomisk, sosialt og teknologisk Gjør en stakeholderanalyse (interessentanalyse) Identifiser mangler i omsetningen med en kvalitetskostnadsanalyse Hva er oddsen? Finn den med ulike statistiske fordelinger Å navigere i et prosesslandskap Løsningsmatrise – å evaluere ulike løsninger opp mot gitte evalueringskriterier Hypotesetesting: Hvem har rett? Design av eksperiment – forstå prosessen enda bedre! Avslør dine “skjulte fabrikker” med Rolled Throughput Yield Finn ut hvor problemet ligger ved hjelp av multi-variasjonsdiagrammer Bli mer flyteffektiv med just-in-time- og pull-prinsippet Finn din feilmargin ved hjelp av konfidensintervaller Få kvaliteten du ønsker med trinnvis kvalitetsplanlegging, eller QDF: Quality Function Development Yamazumi – analyse av ikke-verdiskapende og verdiskapende aktiviteter Få orden i kaoset med stratifiseringer Fjern hindre for vedlikehold med TPM: Total Productive Maintenance Bruker du lang tid på å sette opp og gjøre klart til å gjennomføre en prosess- Se om du får ordnet dette med SMED – Oppsett og konfigurasjon Få full oversikt med produksjonkontroll-tavle og andre tavler for prosesskontroll Klarer du å møte etterspørselen med dine prosesser – Kjør en Prosessbelastningskalkulasjon Går dere i beina på hverandre – Lag et Spagettidiagram for å finne en bedre løsning Samle troppene for å holde alle oppdatert og planlegge fremover i et Obeya – krigsrom Lær av Kennedy – bruk Team-tankegang og ikke gruppetenkning Trenger du å finne ut av hvordan og om to ting henger sammen – Bruk Chi kvadrat test – Chi square test Ønsker du effektiv produksjonsplanlegging – uten for mye variasjon – Skap produksjonsflyt ved hjelp av Heijunka Når du vil velge den beste opsjonen av flere muligheter må du kanskje gjøre en ANOVA – en analyse av variasjon Fremtiden er her – sjekk ut Kvalitet 4.0 – Quality 4.0 [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 5 dager 19 500 kr
Et dypdykk i kvalitetsledelse (Quality Management). Med dette kurset i lomma så har du gjennomgått pensum som kreves for en eventuell sertifisering som kvalitetsleder. [+]
Kvalitetsledelse (Quality Manager)  Dette kurset er for deg som vil ha mer dybdekunnskap, og/eller sertifisere deg som kvalitetsleder. Kurset tar for seg ISO 9001 da den ligger som en grunnsten for kvalitetsfaget, men vi skal også innom andre områder som er viktig for å få styringssystemer til å fungere i praksis. Pensumet til kurset er satt av den Europeiske foreningen EOQ, slik at alle som velger å sertifisere seg i Europa har samme minimums-kompetanse. Vi kommer til å følge et case gjennom kurset slik at du får mulighet til å trene på noen av teamene vi er innom. Gjennom hele kurset legges det opp til å gjøre innholdet enkelt og praktisk. Kvalitetsledelse handler om sunn fornuft satt i system.   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 20 000 kr
This course provides participants with a thorough understanding of the Managing Successful Programmes (MSP) programme management methodology, providing the skills needed ... [+]
COURSE OVERVIEW Delivered by fully accredited trainers and industry leading experts with extensive experience of using MSP, the course includes a relevant, modern case study to help delegates to understand how to apply the MSP way of managing programmes in the real world. There is also plenty of opportunity for delegates to present their exercise results and discuss them with the rest of the class, thus gaining further knowledge from many different points of view in many different industries. TARGET AUDIENCE This course is aimed at Programme Managers, Business Change Managers, Account Managers, Project Managers, Project Directors, Business Strategists and Consultants. COURSE OBJECTIVES After you complete this course you will be able to: Understand the principles and structure of MSP Understand the benefits of a structured method in a changing environment Explain the MSP process model Understand the MSP themes Create a Programme brief Create a Programme organisation structure Engage with stakeholders at all levels Understand the vision and the blueprint and how they can be applied to the best advantage Apply progress control mechanisms Appreciate the principles of programme level quality and Risk Management Realise the importance of configuration management Run MSP for differing environments Apply the theory of MSP to different programme scenarios   COURSE CONTENT MSP Philosophy and structure: What is a programme and how it differs to both business as usual and project work Relationship between the MSP principles, governance themes and the transformational flow The 7 MSP Principles: Remaining aligned with corporate strategy Leading change Envisioning and communicating a better future Focusing on benefits and threats to them Adding Value Designing and delivering a coherent capability Learning from experience The 9 MSP Governance Themes: Organisation Vision Leadership and stakeholder engagement Benefits management Blueprint design and delivery Planning and control The Business case Risks and issue management Quality and assurance management The 6 MSP Transformational Flow Processes: Identifying a programme Defining a programme Managing the tranche Delivering the capability Realising the benefits Closing a programme TEST CERTIFICATION Recommended preparation for exam(s): Managing Successful Programmes Foundation Exam   Delegates are prepared for the Foundation exam during this course. A PeopleCert online proctored exam voucher is provided with this course. The voucher is valid for 12 months. The Foundation (closed book) exam consists of 75 multiple choice questions, to be completed within 60 minutes. Candidates must score a minimum of 50%. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 10 400 kr
På kurset får du en grundig gjennomgang av revisjonsprosessen som du kan bruke ved revisjoner av ulike ledelsessystemer [+]
Revisjonsprosessenkan du bruke ved revisjoner av ulike ledelsessystemer, for eksempel ISO 9001 - kvalitet, ISO 14001 - miljø, ISO 45001 - arbeidsmiljø, og HMS-internkontroll.  Kurset er oppdatert iht. den nye versjonen av ISO 19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer. Dette innebærer blant annet at det blir fokus på en risikobasert tilnærming i alle fasene av revisjonsprosessen. Hva får du igjen for kurset? Du skal kunne lede eller delta i revisjoner av ledelsessystemer Forstå revisjonsprosessen Kunne anvende revisjonsprinsippene og bidra til en risikobasert tilnærming i alle fasene i revisjonsprosessen Kunne utvikle, implementere og forbedre revisjonsprogrammer Forstå revisorrollen og revisors oppgaver i alle faser i revisjonen Kunne planlegge revisjoner og velge relevante revisjonsmetoder Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i selvledelse med Sidsel Winther Storaas. Lær praktiske tips og relevant teori som gjør deg bedre på selvledelse. [+]
  Kurs i selvledelse med Sidsel Winther Storaas.  Introduksjon til selvledelse Du er verdifull! Du er sterk! Du er driftig og dyktig! Finn din egen drivkraft Skap handlingsrom for deg selv og de rundt deg Engasjement og bemyndigelse - slik gjør du det! Ydmykhet som (selv)lederprinsipp Kom ut av offerrollen Ta styringen – og en titt i speilet Tidsstyring og den kreative kraften i prokrastinering Hvordan lede oppover når sjefen ikke er “superleder” Kursleders egne erfaringer med selvledelse Oppsummering Vet du hvilke styrker, ferdigheter og evner du har? Vet du at du er verdifull – uansett hvem du er? I dette kurset gir Sidsel Storaas deg de verktøyene du trenger for å gi deg selv handlingsrom sånn at hverdagen blir både bedre og enklere. Du får praktiske tips, tilgang til relevant teori og inspirerende historier og konkrete oppgaver du kan jobbe med for å bli bedre på selvledelse. Spilletid: ca. 1 time og 10 minutter [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 349 kr
Møteledelse handler om å lede møter på en god måte, slik at alle føler seg hørt, inkludert og involvert. Det handler om å formidle hva møtet dreier seg om, hva man skal s... [+]
Møteledelse handler om å lede møter på en effektiv måte, der alle deltakere føler seg hørt, inkludert og engasjert. Det innebærer å klart formidle møtets formål, mål og agenda, engasjere deltakerne, bygge tillit, fasilitere diskusjoner, oppnå fremdrift og ta beslutninger. I dette kurset vil Birger Landmark veilede deg gjennom kunsten å bli en dyktig møteleder. Kurset dekker en rekke viktige temaer, inkludert møteerfaringer, møtekultur, møteforberedelser, effektiv møteledelse, etablering av møteregler, håndtering av møtekonflikter, møtereferater og evaluering av møter. Velkommen til kurset!   Innhold: Kapittel 1: Møteledelse 1.1 Møteerfaringer 1.2 Møtekultur 1.3 Møteforberedelser 1.4 Møteledelse 1.5 Møtereferat 1.6 Møtekonflikter 1.7 Møteplagere 1.8 Møteevaluering Kapittel 2: Avslutning 2.1 Slutt   Varighet: 48 minutter   Om Utdannet.no: Utdannet.no tilbyr noen av landets beste digitale nettkurs. Vår tjeneste fungerer på samme måte som strømmetjenester for musikk eller TV-serier, der våre kunder betaler en fast månedspris for tilgang til alle kursene vi har tilgjengelig. Vi har opplevd betydelig vekst de siste årene, med over 30 000 registrerte brukere og 1,5 millioner videoavspillinger. Vårt mål er å gjøre kompetanseutvikling engasjerende, spennende og tilgjengelig for alle, og vi har støtte fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
30 Apr
Kurset «KPI – Nøkkelindikatorer for virksomheten» har blitt avholdt i en årrekke og avholdes jevnlig rundt omkring i hele landet. [+]
KPI - nøkkelindikatorer for virksomheten - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Dette er et viktig kurs for styremedlemmer og daglig ledere som vil lære hvor virkningsfulle KPI-er kan være for å styre organisasjonen i rett retning, samt mot ledere innenfor andre funksjoner hvor målinger av KPI-er er, eller burde være, en naturlig del av en effektiv hverdag.   Kurset skal gi en god forståelse av hva KPI-er er, og hvordan disse kan brukes som et effektivt verktøy i arbeidet med å oppnå overordnede strategiske mål. Ved riktig metodebruk gir måling av KPI-er økt motivasjon blant medarbeidere og betydelig og verdifull innsikt i egne prosesser, samtidig som det enkelt å kontrollere om en er på rett vei eller ei. Et praktisk kurs med eksempler og oppgaver.   Kursinnhold:    KPI – forankring i styret – Aksjeloven § 6-12 Definisjoner og forklaringer Historiske forankringer KPI-er knyttet opp mot strategier og mål KPI-er må forstås i en sammenheng Eksempler på sammenheng mellom strategi og KPI-er Kategorisering av KPI-er langs flere dimensjoner. «SMART(ER)»-metoden Hvorfor bruke KPI-er? Vanlige feil og farer ved bruk KPI på forskjellige fagområder   Kurset er rettet mot styremedlemmer og daglig ledere som vil lære hvor virkningsfulle KPI-er kan være for å styre organisasjonen i rett retning, samt mot ledere innenfor andre funksjoner hvor målinger av KPI-er er, eller burde være, en naturlig del av en effektiv hverdag.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
14 May
12 Jun
11 Sep
Belønningsmodeller, opsjoner og aksjeprogram for ansatte - gir deg et bredt og grundig fundament omkring dette tema. [+]
Belønningsmodeller, opsjoner og aksjeprogram for ansatte   Ulike belønningsmodeller har vært benyttet gjennom århundrer i jobbsammenheng på de aller fleste ledernivåer i forretningslivet.   For alvor begynte belønningsmodeller å ta mer moderne former, og ble aktualisert for den jevne medarbeider, med Henry Ford og samlebåndsproduksjonens tidsalder.    Hvilke ulike belønningsmodeller bør du kjenne til og vurdere i de enkelte sammenhenger og hvordan vurdere incentiver og program / løsninger opp mot de resultater man ønsker å appellere til at oppnås?   Skal vi ha individuelle, team/avdelingsbaserte løsninger, felles bedriftsbonus eller kombi-modeller?    Flere og flere undersøkelser understøtter videre at eierskap i egen bedrift kan ha betydelig effekt på trivsel, innsats og engasjement for og fra dine medarbeidere. Dette er derav hovedtema for dette kurset: aksjer, opsjoner, tegningsretter og eierskapsmodeller som motivasjonsfaktor.   Mange virksomheter har ulike ordninger og spesialprogram for nøkkelmedarbeidere, ledende ansatte og styremedlemmer.    Aksjebasert avlønning omfatter ulike former for ordninger og transaksjoner med oppgjør, bonus eller fordeler i form av aksjer eller opsjoner på fremtidige aksjer.   Opsjonene eller tegningsretter kan gi ansatte en mulighet og en rett, men ikke noen plikt, til å tiltre / kjøpe eller tegne aksjer til en på forhånd fastsatt pris eller rabattert kurs.   Regnskapsmessig behandles mange slike ordninger som økonomiske fordeler som fordel vunnet ved arbeid, fordelen (underkurs/rabatt) skal beskattes og bokføres som kostnad i regnskapet mm.   For "oppstartsselskaper", fra 2022 definert hele 10 år tilbake i tid, finnes derimot veldig gunstige løsninger for ansatt eierskap, faktisk blant Europas beste løsninger, her i lille Norge.    I dette kurset skal vi se på ulike belønningsmodeller i form av aksjeprogram, opsjonsordninger og tegningsretter samt tilliggende områder.  Tema som berøres er modeller, innregning, måling, skattlegging, fordelsbetraktningen, arbeidsgiveravgift, endring eller kansellering av ordninger og opsjoner i konsernforhold.   Kursinnhold: Belønningsmodeller og incentivprogrammer i forretningslivet generelt Resultatbaserte modeller på individ - team - avdeling eller selskapsnivå Bonus og provisjonsmodeller - erfaringer og "pluss og minus" Hva er opsjoner og aksjeprogram i utgangspunktet? Hvorfor benytte opsjons- og aksjeprogram. Alternative modeller, systemer og program Praktiske eksempler fra ulike bedrifter A, B, C aksjer / ulike aksjeklasser og mulige modeller i den sammenheng Vedtekter, selskapsavtaler og aksjonæravtaler og viktige sammenhenger opp mot opsjons- og aksjeprogrammer. Innregning og beregning i forbindelse med opsjoner. Måling og resultatavhengige prinsipper med utløsende virkning Endring, kansellering, Regnskapsmessig behandling av opsjoner og aksjeprogram. Skattemessige forhold for rettighetshaver og / eller mottaker.   Målgruppe: Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlem, ansatte eller andre som er interessert i å lære mer om opsjoner og aksjeprogram i arbeidsforhold.    [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Lørenskog 12 timer 11 450 kr
Lær å forbedre egne prosesser med Lean Six Sigma forbedringsmetode (2 x 2t nettmøte & 1 d klasse). [+]
Lean Six Sigma Gult belte kurs Kurset gir deg grunnleggende kunnskap om Lean Six Sigma, og lærer deg hvordan du kan forbedre egne prosesser.   Kurset kombinerer 2 nettmøter på 2 timer med 1 dag klasserom.  Du lærer å bruke A3 til å løse problem på en systematisk måte, og praktiserer Lean løsninger i et engasjerende Lego spill.    Dette kurset er for deg som vil: Lære en strukturert metode for å løse problem og gjøre forbedringer  Finne problemer og gjøre dem målbare  Visualisere aktiviteter med prosesskart Bruke data og fakta til å kartlegge nåsituasjonen Forbedre flyt ved å bruke Lean prinsipper og redusere sløsing   Innføre enkle og effektive løsninger  Skape varige resultat Praktisere Lean løsninger i et engasjerende Lego spill Praktisere strukturert problemløsning, og få tilbakemeldinger som gjør deg bedre.   Du lærer følgende: Strukturert problemløsning i 7 steg ved å bruke en A3 mal Intro til problemløsning Lean & Six Sigma Problemløsning i 7 steg: Velge problem og beskrive bakgrunn for valget (gevinster) Kartlegge nåsituasjonen Bestemme måltall og mål Forstå mulige årsak (Fiskebein & 5 Hvorfor) og bevise de viktigste  Få frem løsninger og vurdere dem basert på kriterier som er viktig for deg Implementere tiltak Sikre varige resultat I det førset nettmøtet lærer du bruke A3, i neste nettmøtet får du tilbakemelding på din A3. Du har ca. 1 mnd på deg til å gjennomføre en A3. Mellom de 2 nettmøtene er det 1 dag klasseromskurs hvor vi bruker et Legospill til å praktisere strukturert problemløsning og Lean løsninger for å redusere sløsing.   Klasserom: Forbedre flyt i prosesser  Introduksjon og praktisk informasjon Kontinuerlig forbedring Intro til Lego spill Runde 1 av Lego spill Beskrive bakgrunn og nåsituasjonen Sette mål Kartlegge sløsing med prosesskart Eksempel på Lean løsninger: En-stk-flyt versus batch Raske omstillinger & Standardisering Takt og balanse Fleksibel bemanning 5S & Lean lay-out Visuell ledelse Velge løsninger for spillrunde 2 Runde 2 av Lego spill Evaluere resultat Oppsummering og læring   Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 6-15 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Etter at du har meldt deg på får du en bekreftelse på at du har fått plass og invitasjon til møtene.   [-]
Les mer