Ledelse og strategi
Du har valgt: Oslo
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Oslo ) i Ledelse og strategi
 

Virtuelt klasserom 6 timer 7 900 kr
The Ken Blanchard Companies er verdens ledende innen lederutvikling og årlig trener selskapet ca 150.000 ledere, inkludert å lede ansatte hjemmefra. [+]
Dagens arbeidere jobber mer og mer hjemme fra eller borte fra hovedkontorene, med team spredd utover land, fylker og tidssoner.  Dette uavhengig av dagens pandemi. Å utøve virtuell ledelse er en ferdighet det må trenes på. Lede virtuelt programmet gir deltakerne en svært engasjerende opplevelse som inkluderer instruksjon, respons, refleksjon, gruppeaktiviteter og muligheter til å øve på nye ferdigheter i trygge omgivelser. Basert på nesten 20 år med å hjelpe ledere med å lede virtuelt, fokuserer dette programmet på tre viktige praksiser som har vist seg å øke lederens effektivitet i et virtuelt miljø. Ledere lærer først å være tilstede og oppmerksomme ved å kommunisere med intensjon, med sine eksterne medarbeidere, strukturere samtaler for maksimal innvirkning og respektere hverandres arbeidspreferanser. Ledere lærer seg hvordan de kan fremme fellesskapet ved å bygge tillitsfulle og støttende relasjoner som holder seg positive og involverer alle sine medarbeidere ved hjelp av den tilgjengelige teknologien. Til slutt læres ledere hvordan man kan akselerere prestasjon og utvikling ved å bygge medarbeidernes ressursstyrke og autonomi, og hjelpe dem å komme videre i karrieren. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 5 750 kr
ØKONOMI - ØKONOMISTYRING - FOR STYREMEDLEMMER gjennomføres fra kl 10.00 - 13.00 [+]
  Kurset gir en effektiv innføring i vesentlige bedriftsøkonomiske temaer i praksis, med utgangspunkt i det overordende styrenivået.Innholdet i kurset er i samsvar med kurset Styreseminar nr 4 «Økonomi for styremedlemmer» i iStyrelsens StyreModul1 / det grunnleggende sertifiseringsprogrammet hos iStyrelsen: Økonomi, regnskap, finansielle emner, økonomistyring Bedriftsøkonomiske begreper og sammenhenger,     herunder om resultat, dekningsbidrag, kontantstrøm, balanse,     kapitalstruktur, egenkapital, arbeidskapital/likviditet Effektiv metode for å sette seg raskt inn i virksomhetens økonomiske stilling,     med særlig fokus på egenkapital og likviditet Investeringsmodeller, nåverdi, internrente, diskonteringsfaktor,     avkastningskrav Kapitalverdimodellen Bedriftsverdi Eksempler gjennomgås fortløpende     (bl.a. fra Styreboken og Håndbok i Økonomi for styremedlemmer) [-]
Les mer
Majorstuen 2 dager 14 500 kr
18 Apr
10 Jun
Workshops benyttes ofte i prosjekter til å avklare mål, avdekke behov, spesifisere krav, foreta designbeslutninger, prøve ut prototyper og foreta prosjektgjennomganger. M... [+]
Workshops benyttes ofte i prosjekter til å avklare mål, avdekke behov, spesifisere krav, foreta designbeslutninger, prøve ut prototyper og foreta prosjektgjennomganger. Men ikke alle workshops er like vellykket. Samarbeidsproblemer, beslutningsvegring og fastlåste prosesser kan ofte komme i veien for gode løsninger og riktige beslutninger. På dette kurset får du grunnlaget du trenger for å gjennomføre gode workshops og enkeltstående prosesser.   Deg som fasilitator Få oversikt over oppgaver og forventninger knyttet til rollen som fasilitator.   Kommunikasjon og samhandling En prosessleder skaper gode prosesser for ulike typer mennesker (for eksempel introverte/ekstroverte) ved å sørge for trygghet og fremdrift i teamet, jobbe systematisk og styre dynamikken, selge inn budskapet sitt og involvere deltakerne på en konstruktiv og aktiv måte. Du vil lære om hvordan du motiverer, inspirerer, møter motstand og utfordrende deltakere.   Metoder, verktøy og teknikker Du vil lære deg å definere utfordringer og mål i en prosess og vite hvordan du skal planlegge den. Du vil lære om ulike typer kartleggingsmetoder. Du vil få innsikt i ulike typer kreative teknikker og forløp for å løse spesifikke problem og utfordringer. Videre vil du få innsikt i metoder og strukturerte forløp for å gjennomføre, involvere og skape fremdrift på en god måte.  Med spesifikk fokus på verktøy som: Planleggingstrappa Kartleggingsverktøy Problemløsningsverktøy Interessent- og målgruppeanalyser Enkle workshop design inkludert kreative metoder og beslutningsmetoder Strukturerte forløp inkludert design sprint og design thinking   Arbeidsform på kurset Vi møtes 2 dager fysisk i kursrommet. Kurset består av teori og modeller, samt gruppeøvelser, trening og casearbeid relatert til den enkeltes arbeidssituasjon. Deltakerne får tilgang til templates, modeller og verktøy for å kunne gjennomføre gode workshops.   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 34 500 kr
Hva er de største utfordringene for å lykkes med digital omstilling i teknisk sektor? Digitalisering handler 20% om teknologi og 80% om organisasjonsutvikling. [+]
Hva er de største utfordringene for å lykkes med digital omstilling i teknisk sektor?  For det første er det viktig å se helheten i digital transformasjon, det handler ikke bare om teknologi. De store gevinstene vil oppstå i skjæringspunktet mellom mennesker, organisasjon og teknologi. – Ikke hver for seg. Digitalisering handler 20% om teknologi og 80% om organisasjonsutvikling.   Workshopen består av tre deler: Kartlegging av utfordringer på teknisk i kommunene (løsningsorientert gruppearbeid) Løsningsforslag som danner grunnlag for «prosjektoversikt» med antatte gevinster og prioritering (drøfting i grupper) Hvilke prosjekter kan gi god gevinst for innbyggere? (utarbeiding av handlingsplan) og nasjonale prosjekter på byggesak med fokus på datakvalitet   1. Kartlegg nå-situasjonen Å definere «hvor vi står i dag» gjør at vi bedre forstår både utfordringsbildet og mulighetsrommet. Videre kan kartleggingen bidra til dialog, felles forståelse av dagens situasjon og forankring av behovet for endring. Føringer i kommuneplan, budsjetter og strategier vil danne grunnlag for hvordan digitalisering igangsettes og er viktig å kartlegge. En kartlegging kan ellers bestå av: Hvilke fortrinn og utfordringer har vi knyttet til kompetanse? Hva er vår «digitale grunnmur» (registre og kvalitet på disse)? Hvordan skal vi skaffe tid og ressurser til å gjennomføre nødvendige endringer? Hvilke tjenester/prosesser kan forbedres og hvordan? Er det aktuelt å samarbeide med andre (nabokommuner/leverandører osv.)?   D – prosjekter som ikke igangsettes C – prosjekter «på vent» B – Prosjekter med klart definerte gevinster A – Prosjekter med klart definerte gevinster som kan igangsettes straks   Dette er i praksis «prosjekttrakta» – en oversikt over alle aktuelle prosjekter med antatt gevinst og grunnlag for prioriteringer.   2.-3. Gevinstrealisering, plukke ut prosjekter Gevinstrealisering handler om å jobbe frem prioriterte, gjennomførbare tiltak som sikrer realiserbar gevinst. Uansett ambisjonsnivå kan det være lurt å starte enkelt og smart: Hva har andre gjort og hvor antar vi at de største gevinstene kan realiseres? Utfører vi arbeid som kan automatiseres? Kan vi bruke fellesløsninger og/eller hyllevare der det finnes for å sikre gevinster? Resultat er en handlingsplan for prosjektene med størst gevinst-potensial. Workshop-delen jobbes etter «problem/løsning» metode med ulike problemer som i neste steg ble forsøkt løst. Deltakerne er selv aktive med å prioritere hvilke temaer som fokuseres på.   Hva vil du oppnå? Motivere deltakere til å bidra aktiv i en digital omstilling, samt skape en forståelse av hva det innebærer. Jobbe frem prioriterte, gjennomførbare tiltak som sikrer realiserbar gevinst. Bidra til å bryte ned siloer mellom fag og avdelinger som er avhengig av å samarbeide for å forbedre en tjeneste. Bruke metoder som involverer deltakere demokratisk, og som kommunen selv enkelt kan ta i bruk selv videre i prosessen. Bidra med ledelse som fag – i en omstillingsfase er det spesielt viktig med gode ledelsesverktøy. Praktisk tilnærming til både metoder og krav til resultat – vi tør å gjøre det enkelt.   Program og arbeidsform på kurset Norkart har utarbeidet workshopen som består av interaktive foredrag og praktiske gruppeøvelser.   Læringspunkter Hvor ligger største utfordringer med digitalisering av byggesaksbehandling Hvordan kan vi løse største utfordringer med konkrete tiltak Hva er beste prioritering av prosjekter/tiltak med hensyn til lett realiserbare gevinster Hvordan kan digitalisering bidra til for bedre tjenester mot innbygger og mer effektiv saksbehandling   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 34 500 kr
Hvordan kan kommunen møte krav fra ansatte, innbyggere og næringsliv til enda bedre løsninger for byggesak/søknad? [+]
Hvordan kan kommunen møte krav fra ansatte, innbyggere og næringsliv til enda bedre løsninger for byggesak/søknad? I denne workshopen kartlegger vi utfordringer og muligheter i din kommune for å effektivisere byggesøknadprosessen. Innholdet tilpasses den enkelte kommune. Det fokuseres på å samle forslag til tiltak i en oversikt som senere kan danne grunnlag for en handlingsplan for digitaliseringsarbeidet i kommune. Workshopen består av tre deler: Målbilde og nasjonale prosjekter på byggesak med fokus på datakvalitet Workshop – utfordringer og løsningsforslag digital byggesaksbehandling Oppsummering/tiltaksforslag   Mulig innhold av presentasjon (avklares med deltakerne på forhånd): Nasjonale prosjekter og standarder på området vil bidra til effektivisering og bedre dataflyt innen området byggesak/byggesøknad. Gjennomgang av KS/DIBK sine prosjekter, fellesløsninger og standarder på området. Datakvalitet på arealplan – hvorfor er dette viktig og gjennomgang av ulike problemstillinger. Muligheter og utfordringer med «det offentlige kartgrunnlaget» Muligheter med ny standard for «digitale georefererte planbestemmelser». Muligheter rundt å automatisere leveranser av ulike produkter. Muligheter for å standardisere leveranse av grunnlagsdata til en byggesøker.  I workshop-delen jobbes det etter «problem/løsning» metode med ulike problemer. Deltakerne er selv aktive med å prioritere hvilke temaer som fokuseres på.    Workshopspørsmål (kan tilpasses): Hva er de største utfordringene for digitalisering av byggesaksprosessen?  Hvorfor har søknadene mangler?  Hvis du kunne løst et problem, hvilken ville du valgt ut?  Hvilket løsningsforslag synes du er fornuftig?  Plan er vanskelig å tolke for saksbehandler og innbygger  Bedre samhandling på tvers i kommunen i forbindelse med byggesak  Hva er ambisjonen for digitalisering av byggesak og hva skal til for å nå disse målene?  Få oversikt over nasjonale føringer på området og hvordan disse kan utnyttes mot vår organisasjon. Få oversikt over hvordan vi kan digitalisere dette området. Hvilke rutiner bør vi legge opp til? Erverve kunnskap som gjør oss mindre sårbar. Hvordan automatisere og forenkle. Få bedre overblikk over aktuelle samarbeidsarenaer, jobbe på tvers.   Hva vil du oppnå? Program og arbeidsform på kurset  Norkart har utarbeidet workshop som består av interaktive foredrag og praktiske gruppeøvelser som beskrevet over.     Læringspunkter  Hvor ligger største utfordringer med digitalisering av byggesaksbehandling Hvordan kan vi løse største utfordringer med konkrete tiltak Hva er beste prioritering av prosjekter/tiltak med hensyn til lett realiserbare gevinster Hvordan kan digitalisering bidra til for bedre tjenester mot innbygger og mer effektiv saksbehandling [-]
Les mer
3 timer 1 500 kr
Surviving in a World of Unexpected Change - Leaderseminar held by the Lean Innovation expert Mary Poppendieck [+]
   How does innovation really work? Iterate AS invites leaders concerned with technology and innovation to this workshop with Tom and Mary Poppendieck. What will you learn? Mary will go through examples on what you can do to protect yourself from others' creativity and innovation. You will also hear more about how innovation works, and what are good habits for successful innovators. We promise you knowledge, insight and inspiration - as well as a good breakfast. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Kurset gir deltakerne tilstrekkelig kunnskap om valgprosesser i praksis, valgstyrers arbeid og representasjonsforskriften m.m. [+]
Valgkomite, valgstyrer og valgprosesser - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset er rettet mot medlemmer av valgkomiteer og valgstyrer, deltakere i ansattvalg prosesser, de ansattvalgte styremedlemmene, styreleder, daglig leder, tillitsvalgte og eiervalgte styremedlemmer som på en eller annen måte er involvert i valgprosesser.    I mange selskaper har man valgstyrer eller valgkomiteer. Deres arbeid kan være å organisere og gjennomføre styrevalg. Arbeidet kan ellers omfatte arbeid med å søke etter og innstille kandidater til valg på generalforsamling. I prosessen med ansattvalgte styremedlemmer skal valgstyret organisere og lede hele prosessen, og valgstyrer må kjenne til interne valgregler, instruks for valgstyrer og representasjonsforskriften.     Formål med kurset: Formålet med kurset er å gi deltakerne tilstrekkelig kunnskap om ansattes rettigheter og representasjonsforskriftens regler, slik at man organiserer og gjennomfører valgprosessen effektiv og tidsbesparende uten å begå alvorlige formelle feil. (Med dette mener vi regelbrudd som kan føre til krav om at valgprosessen må gjennomføres på nytt.)    Kurset tar for seg en begrenset del av emnet på kurset "Ansattvalgt styremedlem" og går nærmere inn på dette, der innsikt i representasjonsforskrift og selve valgprosessen behandles mer inngående.    Kursinnhold:  Valgordninger i selskaps- / virksomhetssammenheng Valgstyre og valgkomite iht. aksjelov og allmennaksjeloven Valgstyre og valgkomite iht. annen lovgivning på selskapsområdet Representasjonsforskriften og ansattes valgprosess av ansatt valgte styremedlemmer Valgordninger for: Bedriftsforsamling - Representantskap - Råd & Utvalg Valgstyrets / Valgkomiteens organisering og dets viktigste praktiske oppgaver  Flertallsvalg / Forholdstallsvalg SJEKKLISTE FOR VALGSTYRE OG VALGKOMITE KOMPENDIE OM VALGKOMITE OG VALGSTYRE    Målgruppe: Målgruppen er daglig leder/styremedlemmer, valgstyrer og andre med ansvar for å arrangere valg av, og blant, de ansatte, som har en funksjon i et valgstyre eller skal delta i / arrangere valgprosesser.    [-]
Les mer
Bedriftsintern 3 dager
Kurset setter deg i stand til å facilitere møter og konferanser etter Open Space metoden. Den er egnet i alle typer utviklingsarbeid for gruppe på 15 - 500 perosner [+]
Metoden er utviklet av Harrison Owen på 80 - tallet. Owen oppdaget at når han arrangerte konferanser med foredrag og paneldebatter, var likevel responsen at det viktigste skjedde i kaffipausene. Han tok dette på alvor, og utviklet en målrettet ramme rundt en langvarig «kaffipause». Dette kalles i dag for Open Space- metoden. Det er nødvendig å ha en facilitator eller tilrettelegger når en bruker denne metoden. Dersom flere i virksomheten har denne kompatansen kan metoden brukes svært fleksibelt i et mangforld av møter og situasjoner. Metoden representerer en involverende tilnærming til ledelse og organisasjonsutvikling som er en hjelp til å håndtere endring og kompleksitet i et klima av tillit og åpenhet. Vi underviser Open Space metoden etter Genuine Contact Programmet, som legger vekt på forberedelse og oppfølging etter selve Open Space møtet for å gjøre det til en bærekraftig utviklingssprosess.   Resultat av et Open Space møte: - Deltakernes viktigste spørsmål kommer fram - Hvert spørsmål diskuteres så mye som deltakerne selv vil - Alt blir dokumentert og satt sammen i et kompendium til deltakerne.          - Spørsmål/ tema blir rangert og relaterte spørsmål blir gruppert sammen. - Det blir laget handlingsplaner for de mest aktuelle spørsmålene - Det blir tatt ansvar for aktiviteter i neste steg.   Hva skiller Open Space fra andre metoder? I «Open Space» gis deltakerne det fulle ansvaret for å gi konferansen et innhold. Handlingsrommet er definert gjennom de forutsetningene man blir enige om i forberedelsene. Strukturen i møtet gir tydlige rammer for møtet. Deltakerne få oppleve hvordan det er å arbeide i et selvorgnaiserende system med delt lederskap, selvstyrende grupper og der samarbeidet skaper et godt arbeidsklima.   Vi underviser Open Space metoden etter Genuine Contact Programmet™, som legger vekt på forberedelse og oppfølging etter selve Open Space møtet for å gjøre det til en bærekraftig utviklingsprosess. Kurset kan med fordel kombineres med vårt kurs i Person og prosessfokusert møteledelse. Søk på "møteledelse for involvering og fokus"       [-]
Les mer
4 dager 26 500
Lær om hvordan du kan benytte Everything DiSC® verktøy, til å utvikle ferdighetene hos dine medarbeidere innen kommunikasjon, atferd og relasjonsferdigheter. [+]
  Sertifisering på DiSC® atferdsverktøy - i regi av Volo AS I en arbeidshverdag som blir stadig mer digital og teknologisk, vil våre relasjonsferdigheter bli et viktig konkurransefortrinn. Ferdigheter inn oppmerksomhet, kommunikasjon og atferds-forståelse vil alltid være en suksessfaktor; innen ledelse, teamarbeid, salg og kundekommunikasjon, og innen det å bygge en god bedriftskultur og et godt omdømme for deg og din organisasjon. Med de forskningsbaserte prosessverktøyene Everything DiSC® i verdensklasse fra Wiley, kvalitetssikret og tilpasset norsk språk, kan du gjennom denne sertifiseringen fra Volo AS, få tilgang til premium verktøy. Som brukes til å gjøre mennesker bedre i møte med hverandre! Eksempler på bruksområder:Lederutvikling, teamutvikling, salgstrening, medarbeiderutvikling, prosessledelse, kundekommunikasjon, kundeservice, rekrutteringsprosesser, bedriftskultur, verdiimplementering, strategiarbeid, konflikthåndtering, karriererådgivning.   Kursbeskrivelse og læringsmål: Sertifiseringen skal bidra til at du som instruktør, oppnår best mulig resultat, ved bruk av Everything DiSC® verktøy fra Wiley, og at verktøyene benyttes på en etisk god og forsvarlig måte.I sertifiseringen lærer du om hvordan du skal benytte Everything DiSC® verktøy, til å skape innsikt om og forståelse for egen og andres atferd i ulike jobbsituasjoner, og hvordan ulike DiSC®- atferdsstiler virker på hverandre i ulike jobbroller og jobbsituasjoner.Sertifiseringen vektlegger hvordan man benytter verktøyene i praktisk trening, på tilpasning av atferd i møte med andre mennesker.     Sertifiseringen går over 2 moduler, med 3 måneders mellomrom, med vekt på følgende tema og læringsmål: DiSC historie, modell og begrepsapparat Bruksområder og begrensninger – etikk og forsvarlighet, kunnskapstest Utprøving av Everything DiSC® refleksjonsverktøy på norsk (individ, ledelse, team, kultur) Rapportgjennomgang Feedback til respondent Opplæring i bruk av instruktørsett Prosessarkitektur og praktiske øvelser Kvalitetssikring av verktøy – validitet, reliabilitet og normering Trening på tilpasning av atferd – konkrete case EPIC- administrasjonssystem for bruk av verktøyene MyEverythingDiSC.Com® - oppslagsverk for sluttbruker på nett og mobil Tilgang til teamutviklingsverktøyet The Five Behaviors of a Cohesive Team™ - kun for sertifiserte DiSC®-instruktører  Merk: dato for modul 2 avtales nærmere med kursdeltakere i modul 1.   Hvorfor 4 dager i sertifisering? For kursdeltakerne er det tydelige gevinster i å gjennomføre sertifiseringen over 4 dager. I modul 1 over 2 dager, gis det en grunnleggende innføring i modell og de forskjellige Everything DiSC® verktøy. Volo AS vektlegger en praktisk bruk av verktøyene. I modul 2 over 2 dager jobbes det med praktiske erfaringer og utfordringer ved bruk av Everything DiSC® verktøy. I denne modulen gis deltaker også en grunnlegge innføring i det meget spennende, og sterke teamutviklingsverktøyet The Five Behaviors of a Cohesive Team. Dette kan du også lese mer om på www.volo.no                 Ketil Olsen, Daglig leder og Partner i Volo AS               Arild Berg - Seniorrådgiver og Partner i Volo AS   Hvem sertifiserer – om Volo AS og kursholderne: Sertifiseringen gjennomføres av Volo AS. Volo har posisjonen som norsk kompetansesenter for sertifisering og utvikling av DISC-instruktører. Kursledere er Arild Berg og Ketil Olsen, partnere i Volo AS. De er begge International Certified DiSC® Trainers, med mer enn 45 års samlet erfaring knyttet til bruk av DiSC®-verktøy. Volo sertifiserer, yter support og faglig bistand til DiSC®-instruktører innen offentlig, og privat sektor over hele landet.Volo AS er Authorized Partner Everything DiSC® - A Wiley Brand, og Authorized Partner The Five Behaviors of a Cohesive Team™ -  i Norge. Les mer om Volo, verktøyene og kurslederne på www.volo.no   Hva får du som deltaker ut av sertifiseringen, og hvilke muligheter åpner seg for deg? Som sertifisert DiSC® instruktør får du umiddelbar tilgang til våre kvalitetssikrede Everything DiSC® verktøy. Du får support og bistand fra Volo AS, samt at du kan delta på faglige workshops i regi av Volo. Her får du videreutvikle deg og dele erfaringer med DiSC® instruktører, fra hele Norge. Alle sertifiserte DiSC® instruktører i vårt nettverk inviteres til å delta ved MindLab Norway; - den årlige nettverkssamlingen for DiSC® instruktører i Norge. Her står erfaringsutveksling, faglig påfyll og relasjonsbygging alltid på programmet. Sertifiseringen gir rett til å bruke tittelen DiSC® Certified Trainer. Merk: det er ingen årlig abbonnementsavgift som tilkommer, etter gjennomført sertifisering.   Hvem kan delta: Dette er sertifiseringen for deg som ønsker å utvide HR-verktøykassen med kvalitetssikrede verktøy. Ledere, HR-ledere eller HR konsulenter, rådgivere, organisasjonspsykologer, forelesere/lærere på høyere utdanning, coacher eller ledercoacher. Deltakere kan jobbe internt i egen organisasjon, eller eksternt mot egne kunder.   Kundereferanser - gevinsten av å gjennomføre DiSC® sertifiseringskurs:   Synsam Norge: «Everything DiSC® er en «way of thinking» i Synsam». Vi i Synsam Norge er aktive brukere av Everything DiSC® og benytter oss av verktøyet blant annet i forbindelse med ledertrening, teambygging, rekruttering, konflikthåndtering og kundebehandling. Jeg vil anbefale Everything DiSC® på det varmeste til alle som tror på at god kommunikasjon, og gode relasjoner er nøkkelen til suksess». Mette Hopsdal Direktør HR og Organisasjonsutvikling - Certified DiSC® trainer     Eiendomsmegler 1 – Midt Norge: «Vi har flere år på rad blitt kåret til en av Norges Beste Arbeidsplasser, gjennom Great Place to Work®. Visjonen vår er at vi skal være «Norges mest lønnsomme meglerforetak for våre kunder, ANSATTE og eiere.» For å oppnå vår visjon har vi stor fokus på at vi skal levere et faglig godt arbeid, samt at vi skal være flink på kommunikasjon, i relasjon med både kollegaer, samarbeidspartnere og kunder. Vi bruker Everything DiSC® som verktøy for, å bli bedre på kommunikasjon og atferd, et hovedelement for å lykkes i våre overordnede mål. Innen medarbeiderskap, kundekommunikasjon og ledertrening». Lucie Katrine Sunde - Eidem HR Direktør, Eiendomsmegler 1 Midt Norge - Certified DiSC® trainer [-]
Les mer
Styrenettverksgrupper - For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena [+]
Uforpliktet tilbud om deltakelse i Styrenettverksgrupper   For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   FORTROLIG ARENA Temaene som diskuteres er praktiske problemstillinger hos deltakerne, og kan være av fortrolig art. Dermed forutsettes fortrolighet, som sikres gjennom signering av deltakeravtale med klausul om konfidensialitet.   MANGFOLD AV KOMPETANSE BLANT DELTAKERNE Best utbytte oppnås ved mangfold blant deltakerne, som eiere, styreledere/-medlemmer, daglig ledere, medlemmer i valgkomiteer, revisorer og advokater, samt andre med aktiv relasjon til eierstyring og selskapsledelse.   NETTVERKSBYGGING Nettverksbygging er et viktig element for å lykkes med verdiskapende styre- og ledelsesarbeid. Deltakelse i Styreforeningens styrenettverksgrupper bidrar til å utvide deltakernes profesjonelle nettverk.   Erfarne prosessveiledere Erfaring over flere år med styrenettverksgrupper har vist at kompetanseutvikling og nettverksbygging forutsettes og styrkes av erfarne prosessveiledere som selv har bred erfaring fra styrerommet og drevet selskapsutvikling som konsernsjef, styreleder, rådgiver og eier. I Styreforeningens styrenettverksgrupper møter du styrekonsulenter som Bjarne Aamodt, Jan Christian Bernhardt, Ingvild Myhre m.fl, alle med lang erfaring fra bedriftsledelse og styreledelse, nasjonalt og internasjonalt. I tillegg til kompetanseutbytte ved læring av hverandre i gruppene, vil prosessveileder planlegge møtene rundt viktige tema som springer ut fra ønsker fra deltakerne, fra forskningsverden, eller fra regulatoriske myndigheter, som vil være viktige for virksomhetsstyring og nettverksbygging fremover.   Opplegg og vilkår for deltakere Møtestruktur Møtestrukturen gjennom året består av: Formøte for nye deltakere Ordinære møter, - ett møte per kvartal Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene   Det er normalt lagt opp til 4 ordinære møter á 4 timer per år, etter arbeidstid kl. 17 – 21, med bevertning ved møtets start. Imidlertid ønsker enkelte grupper visse tilpasninger av møtetiden.  Møtene er av typen «workshops» hvor det normalt vil være 2 – 4 styrerelaterte tema per møte. Innledninger gis delvis av deltakerne selv og delvis av prosessveileder, men kan også gis av spesielt inviterte.   Bindingstid for deltakere En bindes for et år om gangen. De fleste medlemmene deltar imidlertid i flere år. Før starten av hvert år gis en skriftlig beskjed om at en kan melde seg av innen fristen.   Eksempler på temaer Temaene er av praktisk interesse, og hovedsakelig dreier seg om temaer/problemstillinger som deltakerne har erfaringer med eller er midt oppe i. Men det er også aktuelle temaer fra forskningsverden, eller fra regulatoriske myndigheter, som vil være viktige for virksomhetsstyring og nettverksbygging fremover, og som deltakerne vil ha stor nytte av i sine egne verv.   Som eksempler på tema kan nevnes: Roller: Eiere-styret-daglig leder. Interaksjonen mellom disse. Styreleders mandat og rolle - Oppgaver vis av vis bedriftens eiere, styrets medlemmer, daglig leder, agenda, m.m. Premissene for et velfungerende styre. Hvordan sørge for at styret blir et kollegium som virker som et godt team? Hvordan håndteres en dårlig fungerende styreleder av de andre styremedlemmene? Styrets underutvalg - type revisjonsutvalg, kontrollutvalg, kompensasjonsutvalg, etc. Styrets rolle og ansvar for risikostyring i turbulente tider. Nytt styre i liten, eksisterende bedrift. Hva er minimumskrav? Hvilke typer kompetanse/erfaring bør et styrekollegium inneha for å være «komplett» og for å kunne være relevante og effektive i utviklingen av selskapet? Revisor – Styret; – Kjøper man seg trygghet? Ansvar og oppgaver for et morselskapsstyre i forhold til styret og ledelsen i et hel- eller deleid selskap, herunder ivaretakelse av forretningsetikk. Hva gir digitalisering av muligheter for en virksomhet, og hvordan ivaretar styret sin rolle for å bidra til utnyttelse av dette i virksomheten? Hvordan håndtere at daglig leder ikke fungerer tilfredsstillende? Digitalisering av styrearbeidet.   Fortrolighet Alle deltakere i styrenettverksgruppene signerer en deltakeravtale, med bl.a. en paragraf om konfidensialitet, med følgende tekst: "All fortrolig eller konfidensiell informasjon som Partene får delaktighet i gjennom møtene i gruppen, skal holdes konfidensiell overfor 3dje part. Dette gjelder så lenge informasjonen ikke er allment kjent eller allment tilgjengelig på annen måte."   Hvem er de andre deltakerne i en gruppe? Ved forespørsel om tilbud på deltakelse i en styrenettverksgruppe får kandidaten vite hvem de andre deltakerne i gruppen er. Dette er for mange viktig for å kunne vurdere om det er en gruppe-sammensetning som synes attraktiv. Her tas da hensyn til å ha mest mulig mangfold av kompetanser og profesjoner, samt at det skal unngås interessekonflikter i gruppen, f.eks. konkurrenter, eller kunde/leverandør-forhold. Interessekonflikter skal unngås, da det ville hemme åpenhet om problemstillingene som diskuteres.   Er det mulig å ta kontakt med referansepersoner (nåværende eller tidligere deltakere)? Det vil være mange nåværende eller tidligere deltakere som gjerne kan formidle sine erfaringer. Så ta uforpliktende kontakt så gir vi deg referansepersoner.   Deltakeravgift  Årlig deltakeravgift:  NOK 23 000 ekskl. MVA for medlemmer i Styreforeningen  NOK 25 000 ekskl. MVA for ikke-medlemmer i Styreforeningen   Dersom deltaker starter opp senere på året, og dermed ikke kan delta på 4 ordinære møter, vil deltakeravgiften bli forholdsmessig redusert til antall møter som gjenstår.   Medlemskap i Styreforeningen Styreforeningen tilbyr medlemskap som innbefatter en rekke fordeler, se Styreforeningens nettsider. Som ny deltaker i en styrenettverksgruppe i regi av Styreforeningen, vil du (dersom du ikke er medlem i Styreforeningen fra før) automatisk få gratis prøvemedlemskap i Styreforeningen for 6 måneder fra påmelding. Etter utløpet av prøveperioden vil deltaker få tilsendt faktura/tilbud om videre medlemskap i Styreforeningen i hht. den til enhver tid gjeldende prisen for medlemskapet. Imidlertid vil da dette gjøre at deltakeravgiften for fortsatt deltakelse i styrenettverksgruppen får en rabatt i hht. gjeldende rabatter for medlemsfordeler. Hvis en ikke ønsker å fortsette medlemskapet i Styreforeningen, kan en enkelt avslutte dette med umiddelbar virkning.   [-]
Les mer
12 000 kr
Tiden har blitt en av våre store utfordringer. Hvordan få tid til å lede? I dette to dagers programmet jobber vi med deg og dine utfordringer. [+]
Har du tid til å lede?   Mange ledere har ikke tid nok til den viktigste oppgave de har, - å lede! Hverdagen er for mange fulle av operative transaksjoner i hektisk jag på å løse kortsiktige utfordringer som ofte gir kortsiktige resultater.    Det å lede er en todelt  rolle;1)  å ta ledelse over egne oppgaver og gjøremål2)  å lede andre til et felles mål   Den store utfordringen er å lede. Ledelse handler om å få følgere. Du skal ha noen som følger deg til å nå målene.TIMBR ser at mange ledere ikke har tid eller overskudd til å lede. De operative oppgavene tar mesteparten av tiden.Her kan TIMBR hjelpe deg, og mye kan gjøres på to dager.Vi arbeider med dine utfordringer og din situasjon. TIMBR lærer deg noen verktøy med hensyn til prioriteringer, struktur, presisjon og rollen du har oppover, bortover og nedover.  I arbeidet disse to dagene vil kursholder gi deg feedback og veiledning underveis. Det blir også lagt opp til erfaringsoverføring mellom deltagere for å benytte seg av kompetansen på tvers. Vi lover deg et interaktivt program med tid til refleksjon, planlegging av endring og ettertanke.Etter programmet har du metoder og noen verktøy som du kan bruke i hverdagen din som leder. TIMBR er opptatt av at læringen og endringen blir integrert i din arbeidsplass. Derfor får du i tillegg til selvet programmet oppfølgende coachingmøte noen uker etter samlingen.   Kursholderen i TIMBR er Dennis Jørstad.  Han er en meget erfaren coach, toppleder og kursholder. Dennis har jobbet med ledere gjennom 30 år og kjenner og ser utfordringene som dagens ledere må håndtere. Gjennom kunnskap og erfaring har Dennis lært seg gode lederverktøy som dette programmet byr på. Han er genuint opptatt av hvordan man leder mennesker til å oppnå maksimale resultater.   [-]
Les mer
9 dager 46 430 kr
Tekna lederutvikling (GILA) gir deg praktisk ledertrening gjennom øvelser og konkrete verktøy levert av dyktige, inspirerende og erfarne veiledere. [+]
Bli bevisst i egen lederstil og videreutvikle dine lederferdigheter gjennom et engasjerende kursprogram: Hva gjør deg til en leder som skaper gode resultater Hvordan bli en leder som medarbeidere ønsker å jobbe for Slik skaper du et team som leverer Programmet går over 9 dager, fordelt på 4 samlinger, og vil gi deg nye perspektiver og innspill for å: Øke din selvinnsikt i lederrollen – hvordan virker du på andre? Bevisstgjøre din lederidentitet Kartlegge og teste dine verdier i lederollen Lære om betydningen av tillitsledelse – og hvordan lykkes Styrke din endringskompetanse i omstillingsprosesser Fremme dine kommunikasjonsferdigheter Målgruppe Teknas lederutvikling er tilpasset både deg som er ny i lederrollen, som ønsker å ta steget fra fagspesialist, eller allerede er i en lederstilling, enten på gruppe- eller mellomledernivå. Deltakerne er både fra privat og offentlig virksomhet.   Program: samling 10. - 12. sept: Hvordan er jeg som leder? – En bevisstgjøring samling 8. - 9. okt: Relasjonsledelse samling 5. - 6. nov: Meg og teamet mitt samling 5. - 6. des: Endringsledelse og kommunikasjon Det blir lagt stor vekt på egenaktivitet, både individuelt og i grupper. Du får muligheten til å påvirke gjennom å dele egne erfaringer, og få innspill på det du ønsker å utvikle. Tekna ønsker å tilby deltakerne et annerledes lederutviklingsprogram, som både sikrer personlig utvikling, ny kunnskap og nettverk. Gjennom programmet utvikles gode relasjoner med andre ledere. Reise, middag og overnatting dekkes ikke av kursavgiften. Kursdeltakere booker selv overnatting på konferansestedet. PS: Begrenset antall plasser! De siste samlingene er tidligere blitt fullbooket lang tid i forveien. Meld deg på i dag! [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 dager
Et skreddersydd kurs for deg som ønsker bedre kommunikasjon, optimalt samspill og maksimal motivasjon i teamet. [+]
Mennesker er svært forskjellige, med ulike behov og motivasjonsfaktorer og ulik måte å løse arbeidsoppgaver. Dette kan lett føre til misforståelser, stress og konflikter i et team. PCM gir teamet enkle og konkrete verktøy for å forstå ulikhetene og fungere optimalt sammen. Målet med kurset er å oppnå bedre samspill og å forebygge konflikter. Deltakerne vil kunne bruke teknikkene i praksis, rett etter kurset.   Kurslederne:   Veronica Lund og Christophe Amiel er sertifiserte kursledere i PCM, gründere av Team & Samspill AS og har erfaring fra et bredt utvalg av lokale og internasjonale virksomheter, deriblant Vestre Viken – Ringerike Sykehus, Finnmarkssykehuset, SpareBank 1, Zodiac Aerospace og Apple. Veronica er norsk, utdannet sivilingeniør med erfaring fra industri og forsikring. Hun har 20 års fartstid som kursleder innen ulike fagfelt, fra HMS til kommunikasjon og teambuilding. Christophe er fransk, var tidligere offiser i det franske luftforsvaret, kaptein og instruktør på transportfly. Han har erfaring fra ”Human Factors” som er luftfartens betegnelse på menneskelig atferd, med fokus på det som skjer i cockpiten.        Kursprogram:   Personlighetstypene: Typiske kjennetegn og karaktertrekk Personlighetsprofilen: De ulike personlighetstypene i hvert menneske og hvordan disse er satt sammen. Personlighetsdeler: Teknikker for å identifisere et persons mest fremtredende personlighetstyper Kommunikasjonskanaler: Teknikker for å utvikle gode kommunikasjonsferdigheter med ulike mennesketyper. Psykologiske behov: Forstå motivasjonsmekanismer og lære å bruke disse på seg selv og andre Teamets sammensetning: personlighetstyper, styrker og svakheter   PCM Personlighetsprofil   Hver deltaker får sin egen PCM Personlighetsprofil på kurset. Profilen etableres på grunnlag av et individuelt og konfidensielt spørreskjema som deltakerne fyller ut i forkant av kurset.   Undervisningsmåte:   Felles for alle PCM kurs er at en stor del av tiden blir brukt til å prøve og øve på teknikkene i praksis. Omtrent halvparten av kurs-tiden brukes til oppgaver og workshops, i små eller større grupper. Kursene er begrenset til mindre grupper (12 deltakere) for å gi hver enkelt optimal anledning til å delta aktivt.   Dette kurset har garantert positiv effekt i alle typer team. Ta kontakt NÅ for å bestille kurs for DITT team!  [-]
Les mer
Nettstudie 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Teambygging med Belbins teamroller og Firo-modellen for teamsamarbeid og utvikling, arbeidskontrakt og konfliktforebygging, prosjektetablering og gjennomføring, å skrive ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Presentasjonsvideo av medlemmer på eget team. Tilstedeværelse på to nettbaserte teammøter med veileder. Egenvurderinger av teamet - teametablering, samarbeid og rollefordeling. Alle arbeidskravene må være godkjente for at kandidaten skal kunne framstille seg til eksamen. Vurderingsform: Prosjektoppgave, bestått/ikke bestått. Prosjektrapport med presentasjon Ansvarlig: Bjørn Klefstad         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan gjøre rede for hvordan etablere og gjennomføre prosjekter- kan gjøre rede for ulike modeller for teamsamarbeid og utvikling- kan anvende grunnleggende kunnskap om teamsamarbeid og teamets utvikling- kjenner og kan anvende eksempler på enkle rapportmaler- kan forklare prinsipper for effektiv muntlig og skriftlig kommunikasjon FERDIGHETER:Kandidaten:- kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling- kan skrive prosessdokumentasjon som timelister, ukerapporter, møteinnkalling og møtereferat, samt sette opp en arbeidskontrakt mellom teammedlemmer- kan både individuelt og i grupper demonstrere effektiv kommunikasjon, både skriftlig og muntlig- kan reflektere over egen utøvelse og kan utvikle denne basert på tilbakemelding fra andre GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan formidle fagstoff både skriftlig og muntlig- kan identifisere, planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt i samarbeid med andre- kan reflektere over egen faglig utøvelse og tilpasse seg til den aktuelle arbeidssituasjonen, også i team, og kan utvikle denne basert på tilbakemeldinger fra andre Innhold:Teambygging med Belbins teamroller og Firo-modellen for teamsamarbeid og utvikling, arbeidskontrakt og konfliktforebygging, prosjektetablering og gjennomføring, å skrive en faglig rapport, enkel systemmodellering, utvikle et enkelt system, prinsipper for effektive presentasjoner, maler for prosjektrapporter, krav til kildehenvisning, regler for bruk av andres arbeiderLes mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Teamarbeid 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 875 kr
Kurs i teamledelse med videobaserte leksjoner, støttekster, quizzer og slutttest. Nettkurs gjennom Lederskolen gir rask og effektiv læring. Moderne nettkurs. [+]
  Teamledelse og Teamutvikling Nettkurs eller energifylte kurs og workshops  Team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Dette skyldes at oppgaver innad i bedrifter blir mer og mer komplekse og krever større grad av samhandling. I dette kurset vil du lære om dynamikken i team og hvordan skape gode team for å nå et felles mål.  CoachTeam har lang erfaring med teamledelse, og skreddersyr også fysiske teamsamlinger og teamutviklingsprogram til kundens behov og målsetninger. Undersøkelser viser at dersom lederen av teamet har en coachende lederstil, bidrar det til at teamet blir mer effektivt Hva kjennetegner suksessrike og effektive team? Det er flere ting som kjennetegner suksessrike team. En coachende lederstil hos lederen er en viktig faktor. Dette vil bidra sterkt til å skape: Respekt og tillit til hverandre Åpen og ærlig kommunikasjon Forpliktelse/commitment overfor teamet (VI/inkludering) Ansvarliggjøring/stå til «regnskap» (JEG) Felles målfokus, det vil si felles forståelse av hva som skal nås, hvorfor de skal nå målet, hvordan målet skal nås og hva som er beviset   [-]
Les mer