Ledelse og strategi
Oslo
Du har valgt: Sentrum
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Sentrum ) i Ledelse og strategi
 

Nettkurs 1 time 600 kr
Kurset er en lederstøtte og gir en innføring risikovurdering, HMS regelverk og opplæringskrav. Kurset er også god hjelp for alle som driver opplæring av farlig arbeidsuts... [+]
Kurset er en lederstøtte og gir en innføring risikovurdering, HMS regelverk og opplæringskrav. Kurset er også god hjelp for alle som driver opplæring av farlig arbeidsutstyr. Innhold: Ulykke og konsekvenser Lover og forskrifter (Arbeidsmiljøloven, Internkontrollforskriften, Arbeidsmiljøforskrifter, Byggherreforskriften) Risikovurdering Begrepet risiko Krav til risikovurdering Sikker jobbanalyse Organisering av opplæring i egen bedrift Ulike opplæringsnivåer Dokumentasjon Opplæringsmateriell   MÅLGRUPPE Ledere; prosjekt- /anleggsledere, arbeidsledere og baser Opplæringsansvarlige og instruktører, Verneombud Daglige ledere i mindre håndverks/ bygg og anleggsfirma SPRÅK Engelsk, Norsk, Polsk VARIGHET 50 minutter [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 time
Til inspirasjon Dette kurset er laget til inspirasjon for alle, uansett bakgrunn. [+]
Til inspirasjon Dette kurset er laget til inspirasjon for alle, uansett bakgrunn. Vi gir deg en smakebit i form av kunnskap og eksempler om hva du kan gjøre – kanskje starten, eller fortsettelsen, på din videre Lean reise. Temaer i kurset Hva er Lean? Noen Lean-prinsipper. Typiske utfordringen med Lean? Eksempler på virksomheter som jobber med Lean Hva nå? Hva bør du tenke på før du bestemmer deg for å gå videre   Gjennomføring Registrer deg under, og du mottar umiddelbart en mail med link til din kursportal. Klikk på linken. Se film, ca 15 min. Ta eksamen og motta eller last ned kursbevis.   Etter kurset Vårt slagord er «FRA ORD TIL HANDLING!» Ta en uforpliktende prat med oss om hva som skal til for at din virksomhet kommer «fra ord til handling». [-]
Les mer
Et viktig mål i lederutvikling er å gjøre sosiale og relasjonelle ferdigheter bedre ved å skape en god forståelse for egen og andres adferd. [+]
Et viktig mål i lederutvikling er å gjøre sosiale og relasjonelle ferdigheter bedre ved å skape en god forståelse for egen og andres adferd. Profilanalysen DISC er et sentralt verktøy i vårt lederutviklingsprogram. Kurset tar for seg Bevisstgjøring av egne styrker og begrensninger, samt utviklingsområder. Hvordan lede seg selv? Bevisstgjøring og trening på de utfordringene man møter ved personalansvar Hvordan delta aktivt i en prosess, organisere, utvikle og lede teamet på en effektiv måte Hvordan selge inn og få aksept for budskap hos mennesker med forskjellig atferdsstil Kunnskap om bedriftskultur, holdninger og utfordringer knyttet opp mot endringsprosesser Lederteknikker; DISC i ledelse og situasjonsbestemt ledelse Dette kurset passer både for eksisterende ledere og medarbeidere som er på vei til å bli ledere. Kurset skreddersys for din bedrift slik at temaene og oppgavene blir så reelle som mulig for dine medarbeidere. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 2 timer 2 450 kr
Du lærer å bestemme presisjon, nøyaktighet, følsomhet og kapabilitet. Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger. [+]
Kurs i Målesystemanalyse (MSA) Du lærer å forstå variasjon i målinger og bestemme egenskaper som presisjon (repeterbarhet & reproduserbarhet), nøyaktighet (stabilitet, bias & linearitet), følsomhet og kapabilitet (evne til å detektere forskjeller i medier som måles). Du lærer også hvordan du kan designe en målesystemanalyse. Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger.   Målesystemanalyse kan brukes til: Bestemme hvor mye av variasjonen i en prosess som er forårsaket av målesystemet. Sammenligne interne inspeksjonsstandarder med kundens standarder. Fremheve områder der kalibreringstrening er nødvendig. Evaluere opplæring i hvordan analyser utføres. Sammenligne eksisterende måleutstyr. Kvalifisere nytt måleutstyr. Sammenligne målinger mellom operatører. Sammenligne målinger mellom to (eller flere) instrument. Sammenligne målemetoder. Gi kriterier for nye målesystemer. Forstå unormale målinger. Evaluer et måleinstrument før og etter reparasjon.   Du lærer følgende: Designe målesystemanalyse Målesystemanalyse med vurdering av: presisjon og nøyaktighet repeterbarhet og reproduserbarhet stabilitet, bias og linearitet følsomhet (oppløsning) kapabilitet – evne til å detektere forskjeller i mediet som måles Du lærer å lage prosesskart for målemetoden for å forstå metoden bedre, og identifisere mulige årsaker til uønsket variasjon. Vi bruker kontrolldiagram til å bestemme egenskaper ved målemetoden. Kursdeltagerne får oppgaver underveis og svarer via avstemninger i nettmøtet.     Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per januar 2022): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Målesystemanalyse er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred praktisk erfaring med gjennomføring av målesystemanalyser.   Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea "Sissel sin evne til å raskt sette seg inn i problemstillingen, samt hennes engasjement og kompetanse er imponerende. Hennes analytiske og gjennomgående bidrag til vårt måleprogram har vært presis og målrettet, samt meget lærerik" Thomas Løvik, TWMA Norge   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Kurset består av et nettmøte på 2 timer (Teams eller tilsvarende).  [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs
En praktisk og relevant utdanning av høy kvalitet, innen kvalitetsledelse, kvalitetssystemer, standarder og metoder [+]
Med Kvalitetslederskolen får du en komplett etterutdanning i kvalitetsledelse.  Som kvalitetsleder eller -medarbeider trenger du oppdatert kunnskap om struktur, system, prosesser og dokumentasjon med jevne mellomrom. Nettopp det får du gjennom Kvalitetslederskolens kurs. Du vil sitte igjen med en god helhetsforståelse for kvalitetsledelse, du får nyttige arbeidsmetoder du kan ta i bruk umiddelbart, og du får dokumentert kompetansen din. Hva er fordelene med å gå kurs i Kvalitetslederskolen? Få god helhetsforståelse for kvalitetsledelse og ledelsessystemer Velg enkeltstående kurs eller kursrekker som gir titler Få dokumentert din kompetanse Bli kurset av rådgivere med solid erfaring innenfor kvalitet og miljø Få det teoretiske grunnlaget for å velge personlig sertifisering som Quality Manager, Risk Manager eller Quality (Lead) Auditor Opparbeid nettverk og kontakter innen fagområdet kvalitet Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon kursene og datoer     [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Kurset gir inspirasjon, modeller og verktøy til hvordan du kan jobbe med strategi på en smidig og involverende måte. [+]
Strategi og forretningsutvikling i større virksomheter - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Virksomheters rammebetingelser endres stadig raskere. Dette stiller større krav til innovasjonsevne og omstillingstakt enn noensinne. En effektiv og smidig strategiprosess er en viktig premissgiver for dette.   Alt for mange ledere og styremedlemmer legger alt for lite tid og vekt på strategiarbeidet, og ser gjerne virksomheten og omgivelsene gjennom «fortidens» briller. Derfor reageres det som regel for sent, og ikke før man er eksponert for en krise i en eller annen form, og er nødt til å handle umiddelbart for å redde virksomheten. Stadig innovasjon og omstilling er den nye «normalen», med andre krav til strategiprosessen. Mange virksomheter er ikke godt nok forberedt på dette.   Kursinnhold: Konkrete forhold som belyses gjennom kurset:  Prinsipper og verktøy for en åpen strategiprosess (Open Strategy) – involvering og «samskaping» Hvordan identifisere eksterne faktorer og vurdere risiko for disrupsjon, digital disrupsjon og konkurranse fra nye konkurrenter utenfor egen tradisjonell bransje? Verktøy og modeller for å utforske og prioritere muligheter Hvordan håndtere strategiske dilemmaer og strategiske valg: «Where to play and how to win?» Hva skal til for å få en bærekraftig strategi hvor vi sikrer at virksomhetene tar sitt samfunnsansvar? Forretningsmodeller og strategisk innovasjon Hva gjør man for å balansere mellom kjernevirksomhet og å utforske nye forretningsområder? Strukturering og organisering av strategi-, omstillings- og innovasjonsarbeidet Hva er gapet mellom organisasjonens omstillingsbehov og -evne? Hvordan skape en kultur for omstilling og innovasjon? Verktøy og metodikk for implementering og oppfølging   Målgruppe: Kurset passer for styreledere, styremedlemmer og ledere i større selskaper som ønsker å bidra til at de virksomheter de er ansvarlige for, jobber proaktiv med strategi, bærekraft, innovasjon og omstilling.   [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Ekspert Sidsel Storaas gir deg 100 forbedringsverktøy i Six Sigma, kvalitet og lean som kan omsettes i din virksomhet. [+]
Kurs i Six Sigma, kvalitet og lean med Sissel Winther Storaas. Hvor sløser dere i bedriften? Identifiser tidstyvene og skap bedre flyt med disse forbedringsverktøyene! Noen snakker om Lean, andre om kvalitet, digitalisering, agile metoder og Six Sigma – eller god gammeldags sunn fornuft satt i system. I dette kurset får du 100 forbedringsverktøy på løpende bånd som umiddelbart kan omsettes i din virksomhet for å øke kvalitet, produksjon, innovasjon, prosess og motivasjon. Du lærer konkrete metoder og teknikker som har dokumentert effekt på arbeidsflyt og problemløsing. Sidsel Winther Storaas deler sin ekspertise på Six Sigma, Kvalitet og Lean med deg gjennom 100 leksjoner og 100 forbedringsverktøy. Spilletid: ca. 7 timer og 30 minutter   Leksjoner Hva skal du levere i forbedringsprosjektet? Du trenger et Prosjektmandat. Kartlegg prosessen din med SIPOC! Lytt til “Kundens stemme” (VOC) Lever det kundene ønsker – vær kritisk til kvalitet! Pareto – let etter de vitale få (20/80-regelen) A3 – Imponer ledelsen med en enkel problembeskrivelse Grunnårsaksanalyse med 5 ganger hvorfor (5WHYs) Visualiser prosessen og se hvor dere sløser med verdistrømskartlegging Hent frem kreativiteten i teamet med idémyldring! Hvem gjør hva og hvem har ansvar? Finn det ut med RACI kompetansematrise Flytdiagrammer – finn flyten og gjør jobben enklere Mye data? Avdekk variasjon med et Histogram Y = f(x) – identifikasjon av de viktigste driverne i en prosess Er det verdt å gjennomføre? Gjør en kost/nytte-vurdering! Kjør forbedringsprosjekt, målrettet og proft med DMAIC Ta beslutninger basert på data og fakta med basic statistikk og variasjon 5S – sortere, systematisere, skinne, standardisere og sikre Raske forbedringshendelser med Kaizen-metoden Kanban – effektiviser og gjør klar for “just-in-time” Få oversikt med forbedringstavler Rotårsakanalyse – kom til kjernen av problemene "Design for Six Sigma" – innovasjon, nyskapning og nydesign Muri Mura Muda – bli kvitt sløsingen Gemba – gå til kilden og finn ut det faktiske problemet Kvalitetstankegang – et genuint og inderlig ønske om å levere bra saker Business Excellence er fullt mulig! Prosesskartlegging – hva gjøres, og hva skjer? Skap attraktiv kvalitet med Kanomodellen Hva er utgangspunktet? Finn Baseline – eller grunnlinja! Datainnsamlingsplan for å bekrefte og måle problemet Årsak/virkning – Ishikawa-diagram Failure Mode and Effect Analysis – FMEA Flyteffektivitetsanalyser – Flow Efficiency Analysis, FEA Kvalitetssirkler for personlig vekst, kvalitet og produktivitet Regresjonsanalyse – hva er fakta, og hva er støy? Aktivitetsnettverksdiagram – Work Breakdown Structure Affinitetsdiagram – perfekt til idémyldring og workshops Joseph Juran – du må snakke “pengenes språk” W. Edwards Deming – “If Japan can, why can’t we?” Walter A. Shewhart – opphavet til PDCA og statistisk prosesskontroll Armand V. Feigenbaum – økonomisk resultatansvar og systemtankegang Kauro Ishikawa – 7 verktøy for kvalitet Philip Crosby – kvalitet er gratis Shigeo Shingo – pragmatikeren som lagde de gode metodene Taiichi Ohno – mannen bak Toyota Production Systems (TPS) Kommunikasjonsplan – gjør implementeringen enkel Kontrolldiagram – ingen prosess er komplett uten Analyse av målsystemer – hva om målebåndet er feil? Sigma-beregninger – hvor presis er du i dine leveranser? Del opp prosjektet og sjekk underveis med Gateway-review Hva lover du kundene dine? Hva er deres kvalitetspolitikk? Sikre suksess med risikoevaluering og risikostyring Pilottesting – test ut løsningen i mindre skala Sikre at forbedringen forblir en forbedring med en kontrollplan Finn produksjonstakten med takttime/takttid Benchmarking – hvor god er vår prosess, eller våre produkter, sammenlignet med de beste? Bli kvitt flaskehalser og køer med Little’s Law Briljér i møtene med gode grafer og diagrammer Pokayoke – feilsikring, eller idiotsikring, om du vil Hvitt belte – ett sted må reisen starte Gult belte – når du skal bidra til forbedring Grønt belte – når du leder dine første forbedringsprosjekter Sort belte – når du må løse de vanskelige problemene Master Black Belt – læremesteren og den betrodde rådgiveren til toppledelsen Champion – lederen som eier prosjektet må også kunne noe om forbedring Prosesseier – ta ansvar for kvalitet, faglig integritet og kontinuerlig forbedring i prosessene SDCA/PDCA – Standardise vs Plan, Do, Check, Act Boksediagram – finn sammenhengene mellom ulike grupper data Teorioppfattelse – å ta beslutninger basert på ubeviste sannheter Å ta beslutninger basert på dyptgående kunnskap og analyse av data Systemtankegang – sett prosesser og oppgaver i system Hoshin Kanri – det hemmelige våpenet til japanske styringssystemer Downtime – 8 former for sløsing "Big Q" eller "little q" – strategisk eller operativ kvalitetsledelse? SWOT – styrker, svakheter, muligheter, trusler og PEST – politisk, økonomisk, sosialt og teknologisk Gjør en stakeholderanalyse (interessentanalyse) Identifiser mangler i omsetningen med en kvalitetskostnadsanalyse Hva er oddsen? Finn den med ulike statistiske fordelinger Å navigere i et prosesslandskap Løsningsmatrise – å evaluere ulike løsninger opp mot gitte evalueringskriterier Hypotesetesting: Hvem har rett? Design av eksperiment – forstå prosessen enda bedre! Avslør dine “skjulte fabrikker” med Rolled Throughput Yield Finn ut hvor problemet ligger ved hjelp av multi-variasjonsdiagrammer Bli mer flyteffektiv med just-in-time- og pull-prinsippet Finn din feilmargin ved hjelp av konfidensintervaller Få kvaliteten du ønsker med trinnvis kvalitetsplanlegging, eller QDF: Quality Function Development Yamazumi – analyse av ikke-verdiskapende og verdiskapende aktiviteter Få orden i kaoset med stratifiseringer Fjern hindre for vedlikehold med TPM: Total Productive Maintenance Bruker du lang tid på å sette opp og gjøre klart til å gjennomføre en prosess- Se om du får ordnet dette med SMED – Oppsett og konfigurasjon Få full oversikt med produksjonkontroll-tavle og andre tavler for prosesskontroll Klarer du å møte etterspørselen med dine prosesser – Kjør en Prosessbelastningskalkulasjon Går dere i beina på hverandre – Lag et Spagettidiagram for å finne en bedre løsning Samle troppene for å holde alle oppdatert og planlegge fremover i et Obeya – krigsrom Lær av Kennedy – bruk Team-tankegang og ikke gruppetenkning Trenger du å finne ut av hvordan og om to ting henger sammen – Bruk Chi kvadrat test – Chi square test Ønsker du effektiv produksjonsplanlegging – uten for mye variasjon – Skap produksjonsflyt ved hjelp av Heijunka Når du vil velge den beste opsjonen av flere muligheter må du kanskje gjøre en ANOVA – en analyse av variasjon Fremtiden er her – sjekk ut Kvalitet 4.0 – Quality 4.0 [-]
Les mer
Bedriftsintern 3 dager
Du lærer å holde møter med tydleig hensikt og aktive bidrag fra alle deltakerne. Gruppens samlede ressurser brukes på beste mulige måte. [+]
Mye arbeidstid går med i møter, og kvaliteten på møtene varierer. Mange kjenner behov for å tenke nytt om hvordan møtettiden brukes best mulig. Når en samler mennesker er det viktig å bruke tiden på de riktige tingene og skape et godt arbeidklima. Dette kurset gir både grundig innsikt i tilnærmingen bak medskaping og konkrete verktøy for å legge opp møter med stor grad av deltakelse, invovlering og engasjement.  Tilnærmingen er ressursfokusert og passer for alle som vil bygge en kultur for medskaping og invovlering. Kurset blir holdt i den møtemetodikken vi lærer om. Dermed går en ut med konkrete erfaringer med en ny møtepraksis. En lager også egne møtedesign i løpet av kurset. Når kurset holdes bedriftsinterent styrker det overgangen til arbeidhverdagen, fordi flere har en felles plattform å bygge ny praksis på Læringsutbytte En enkel metode som fremhever og tar i bruk potensialet i individet og gruppen Et møteverktøy som skaper medvirkning og synergier Praktiske verktøy som bidrar til eit sunt arbeidsmiljø En metode som gir et kreativt læringsmiljø der alle delar på like vilkår En arbeidsform som passer når en jobber med komplekse spørsmål og saker. Ein møtemetode som gir rom for felles løsinger, velfunderte avgjørelser og effektiv implementering   Vi utforsker b.la: Hvordan vi vekker entusiasme og engasjement Hvordan vi skaper rom for å lære med både høgre og venstre hjernehalvdel Hvordan vi tar vare på ulike lærestiler hos møtedeltakerne Hvordanvi tar hensyn til både individ og gruppe Hvordan vi arbeider med en helhetlig tilnærming til forberedelse, gjennomføring og oppfølging   Kurset er en del av Genuine Contact Programmet ™og går der under benevnelse Whole Person Prosess Facilitation ( WPPF)  Møtemetodikken står på egne ben og er ideell i alle møter som ikke er rene informasjonsmøter. Den passer perfekt sammen med Open Space Technology. Se eget kurstilbud. [-]
Les mer
Bedriftsintern 3 dager
Kurset setter deg i stand til å facilitere møter og konferanser etter Open Space metoden. Den er egnet i alle typer utviklingsarbeid for gruppe på 15 - 500 perosner [+]
Metoden er utviklet av Harrison Owen på 80 - tallet. Owen oppdaget at når han arrangerte konferanser med foredrag og paneldebatter, var likevel responsen at det viktigste skjedde i kaffipausene. Han tok dette på alvor, og utviklet en målrettet ramme rundt en langvarig «kaffipause». Dette kalles i dag for Open Space- metoden. Det er nødvendig å ha en facilitator eller tilrettelegger når en bruker denne metoden. Dersom flere i virksomheten har denne kompatansen kan metoden brukes svært fleksibelt i et mangforld av møter og situasjoner. Metoden representerer en involverende tilnærming til ledelse og organisasjonsutvikling som er en hjelp til å håndtere endring og kompleksitet i et klima av tillit og åpenhet. Vi underviser Open Space metoden etter Genuine Contact Programmet, som legger vekt på forberedelse og oppfølging etter selve Open Space møtet for å gjøre det til en bærekraftig utviklingssprosess.   Resultat av et Open Space møte: - Deltakernes viktigste spørsmål kommer fram - Hvert spørsmål diskuteres så mye som deltakerne selv vil - Alt blir dokumentert og satt sammen i et kompendium til deltakerne.          - Spørsmål/ tema blir rangert og relaterte spørsmål blir gruppert sammen. - Det blir laget handlingsplaner for de mest aktuelle spørsmålene - Det blir tatt ansvar for aktiviteter i neste steg.   Hva skiller Open Space fra andre metoder? I «Open Space» gis deltakerne det fulle ansvaret for å gi konferansen et innhold. Handlingsrommet er definert gjennom de forutsetningene man blir enige om i forberedelsene. Strukturen i møtet gir tydlige rammer for møtet. Deltakerne få oppleve hvordan det er å arbeide i et selvorgnaiserende system med delt lederskap, selvstyrende grupper og der samarbeidet skaper et godt arbeidsklima.   Vi underviser Open Space metoden etter Genuine Contact Programmet™, som legger vekt på forberedelse og oppfølging etter selve Open Space møtet for å gjøre det til en bærekraftig utviklingsprosess. Kurset kan med fordel kombineres med vårt kurs i Person og prosessfokusert møteledelse. Søk på "møteledelse for involvering og fokus"       [-]
Les mer
Bedriftsintern
Unikt kurstilbud for ledergrupper som vil leve ut et kraftfult lederskap og lede slik at andre vil være med å ta ansvar. [+]
Hvordan kan jeg lede slik at andre vil utøve lederskap? Dette er et spørsmål vi indirekte får når ledere spør hvordan de får myndiggjorte medarbeidere.  Det er stor kapaistet for lederskap i en virksomhet. De formelle lederne kan hemme eller fremme denne kapaisteten med sin måte å utøve ledelse. Dette lederutviklingkurset fokuserer på hvordan en kan jobbe for å øke kapaisteten til å lede på denne måten.  Gjennom 8 samlinger fordelt på to semester styrkes gruppens kapaistet til å utøve et trygt og fleksibelt lederskap. Kjernen i dette er: Å møte kompleksitet med enkelhet Å møte press med sinnsro Å møte seg selv og andre med vennlighet Da skapes et klima og en kultur der virksomhetens formål kan tydleigjøres og målene oppfylles i et kraftfult samarbeid. Vi presenterer enkle verktøy og modeller som er velegnet å ta med over i arbeidshverdagen. Vi fokuserer på praksisnære case for å sikre en tett sammenheng mellom kursdagene og arbeidshverdagen. Kurset kan skreddersyes sammen med oppdragsgiver. Vi kan også holde en dags work- shop for den som vil begynne i det små. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 34 500 kr
Hva er de største utfordringene for å lykkes med digital omstilling i teknisk sektor? Digitalisering handler 20% om teknologi og 80% om organisasjonsutvikling. [+]
Hva er de største utfordringene for å lykkes med digital omstilling i teknisk sektor?  For det første er det viktig å se helheten i digital transformasjon, det handler ikke bare om teknologi. De store gevinstene vil oppstå i skjæringspunktet mellom mennesker, organisasjon og teknologi. – Ikke hver for seg. Digitalisering handler 20% om teknologi og 80% om organisasjonsutvikling.   Workshopen består av tre deler: Kartlegging av utfordringer på teknisk i kommunene (løsningsorientert gruppearbeid) Løsningsforslag som danner grunnlag for «prosjektoversikt» med antatte gevinster og prioritering (drøfting i grupper) Hvilke prosjekter kan gi god gevinst for innbyggere? (utarbeiding av handlingsplan) og nasjonale prosjekter på byggesak med fokus på datakvalitet   1. Kartlegg nå-situasjonen Å definere «hvor vi står i dag» gjør at vi bedre forstår både utfordringsbildet og mulighetsrommet. Videre kan kartleggingen bidra til dialog, felles forståelse av dagens situasjon og forankring av behovet for endring. Føringer i kommuneplan, budsjetter og strategier vil danne grunnlag for hvordan digitalisering igangsettes og er viktig å kartlegge. En kartlegging kan ellers bestå av: Hvilke fortrinn og utfordringer har vi knyttet til kompetanse? Hva er vår «digitale grunnmur» (registre og kvalitet på disse)? Hvordan skal vi skaffe tid og ressurser til å gjennomføre nødvendige endringer? Hvilke tjenester/prosesser kan forbedres og hvordan? Er det aktuelt å samarbeide med andre (nabokommuner/leverandører osv.)?   D – prosjekter som ikke igangsettes C – prosjekter «på vent» B – Prosjekter med klart definerte gevinster A – Prosjekter med klart definerte gevinster som kan igangsettes straks   Dette er i praksis «prosjekttrakta» – en oversikt over alle aktuelle prosjekter med antatt gevinst og grunnlag for prioriteringer.   2.-3. Gevinstrealisering, plukke ut prosjekter Gevinstrealisering handler om å jobbe frem prioriterte, gjennomførbare tiltak som sikrer realiserbar gevinst. Uansett ambisjonsnivå kan det være lurt å starte enkelt og smart: Hva har andre gjort og hvor antar vi at de største gevinstene kan realiseres? Utfører vi arbeid som kan automatiseres? Kan vi bruke fellesløsninger og/eller hyllevare der det finnes for å sikre gevinster? Resultat er en handlingsplan for prosjektene med størst gevinst-potensial. Workshop-delen jobbes etter «problem/løsning» metode med ulike problemer som i neste steg ble forsøkt løst. Deltakerne er selv aktive med å prioritere hvilke temaer som fokuseres på.   Hva vil du oppnå? Motivere deltakere til å bidra aktiv i en digital omstilling, samt skape en forståelse av hva det innebærer. Jobbe frem prioriterte, gjennomførbare tiltak som sikrer realiserbar gevinst. Bidra til å bryte ned siloer mellom fag og avdelinger som er avhengig av å samarbeide for å forbedre en tjeneste. Bruke metoder som involverer deltakere demokratisk, og som kommunen selv enkelt kan ta i bruk selv videre i prosessen. Bidra med ledelse som fag – i en omstillingsfase er det spesielt viktig med gode ledelsesverktøy. Praktisk tilnærming til både metoder og krav til resultat – vi tør å gjøre det enkelt.   Program og arbeidsform på kurset Norkart har utarbeidet workshopen som består av interaktive foredrag og praktiske gruppeøvelser.   Læringspunkter Hvor ligger største utfordringer med digitalisering av byggesaksbehandling Hvordan kan vi løse største utfordringer med konkrete tiltak Hva er beste prioritering av prosjekter/tiltak med hensyn til lett realiserbare gevinster Hvordan kan digitalisering bidra til for bedre tjenester mot innbygger og mer effektiv saksbehandling   [-]
Les mer
3 måneder
Et lederutviklingsprogram hvor vi med coaching setter fokus på nå tid og fremtid, ser løsniger og muligheter. Du har ressursene til å bli det det ønsker. [+]
Lederutvikling med Coaching Ønsker du: å utvikle deg som leder? å få ting til å skje? å bli tydeligere og lettere kunne sette grenser? å styrke dine kommunikasjonsferdigheter? å fokusere på det som motiverer og inspirerer? å være en dyktig og trygg leder i omstillingstider? å unngå at press blir negativt stress? å finne en sunn balanse mellom jobb og privatliv? Coaching setter fokus på nåtid og fremtid.Coaching er løsnings- og mulighetsorientert.Coaching har som grunntanke at det er deg selv som har ressursene.Coaching hjelper deg til å aktivisere og oppdage alle dine muligheter.Coaching gir deg nye handlemåter og bidrar til at du utnytter ditt fulle potensial For at du skal oppnå et godt resultat setter coachingprogrammet fokus på: Hva ønsker du som leder og hvordan ønsker du å være leder? Hvordan setter du smarte mål? Hvordan komme fra ord til handling? Hvordan kartlegge nå situasjonen? Hvordan gjøre det lettere å ta vare på og styrke positivt tanke- eller atferdsmønster? Hva er din jobbmotivasjon? Hvordan klare å se tingene fra flere hold? Hvordan finne og ta valg ut fra dine grunnleggende verdier? Hvordan gjøre det lettere å skape forandring? Hvordan kommunisere hensiktsmessig og effektivt? Hvordan finner du riktig fokus? Hvordan styrke evnen til å være løsningsorientert? Hvordan styrke evnen til å lede andre mennesker? Hvordan styre din tid på en hensiktsmessig og sunn måte? Form:En- til-en coaching med gode spørsmål, øvelser og oppgaver i mellom samtalene. Samtalene kan også foregå via nett.Varighet: 6 x av ca 1,5 time over ca 3-6 mnd.Ved behov: telefon- og mail kontakt mellom hver time.For mer informasjon kontakt oss på mail    Referanse: Leder coaching hos CoachTeam har gitt meg ett skikkelig løft som leder! Ikke hadde jeg trodd at noen samtaler med en Coach skulle kunne gi sånne resultater. Så raskt. Samtalene har alle vært meget inspirerende. Utfordrende og inspirerende. Jeg har blitt bedre kjent med meg selv – og mine styrker og svakheter. Jeg har blitt introdusert for teknikker som har hjulpet meg til å endre fokus. Til å løfte blikket. Og jeg har fått ristet av meg unødvendig usikkerhet. Etter endt prosess sitter jeg igjen med en større selvinnsikt og trygghet. Ikke bare som leder, men også som kollega, far og ektemann.Erik Tveit, Drilling Superintendent, AGR Petroleum Services AS   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 875 kr
Kurs i teamledelse med videobaserte leksjoner, støttekster, quizzer og slutttest. Nettkurs gjennom Lederskolen gir rask og effektiv læring. Moderne nettkurs. [+]
  Teamledelse og Teamutvikling Nettkurs eller energifylte kurs og workshops  Team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Dette skyldes at oppgaver innad i bedrifter blir mer og mer komplekse og krever større grad av samhandling. I dette kurset vil du lære om dynamikken i team og hvordan skape gode team for å nå et felles mål.  CoachTeam har lang erfaring med teamledelse, og skreddersyr også fysiske teamsamlinger og teamutviklingsprogram til kundens behov og målsetninger. Undersøkelser viser at dersom lederen av teamet har en coachende lederstil, bidrar det til at teamet blir mer effektivt Hva kjennetegner suksessrike og effektive team? Det er flere ting som kjennetegner suksessrike team. En coachende lederstil hos lederen er en viktig faktor. Dette vil bidra sterkt til å skape: Respekt og tillit til hverandre Åpen og ærlig kommunikasjon Forpliktelse/commitment overfor teamet (VI/inkludering) Ansvarliggjøring/stå til «regnskap» (JEG) Felles målfokus, det vil si felles forståelse av hva som skal nås, hvorfor de skal nå målet, hvordan målet skal nås og hva som er beviset   [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 33 000 kr
Dette er en praktisk rettet utdanning som kvalifiserer deg til å bli leder med personalansvar eller mellomleder innen både privat og offentlig sektor. [+]
Dette er en praktisk rettet utdanning som kvalifiserer deg til å bli leder med personalansvar eller mellomleder innen både privat og offentlig sektor.    Gjennom Arbeidslederskolen lærer du om lederens rolle og ansvarsområder, former for lederskap, personaladministrasjon og organisasjonsutvikling. Utdanningen gir deg også kunnskap om hvordan psykologiske og sosiale faktorer påvirker kommunikasjon mellom medarbeidere og ledere.    Arbeidslederskolen baserer seg på praktiske og relevante situasjoner fra arbeidslivet og gir deg den kompetansen du trenger for å mestre kravene som settes til en moderne leder. Et grunnleggende kurs i økonomi og regnskapsforståelse inngår som en viktig del av studium.   [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i avstandsledelse med Vigdis Austrheim. Dette kurset gir deg faglig påfyll om hvordan du lykkes med avstandsledelse. [+]
Dette kurset gir deg faglig påfyll og en struktur som løser utfordringer i forbindelse med å få med deg medarbeidere eller “stakeholders” som ikke sitter der du er, samt inspirere på avstand og følge opp. Når du er ferdig med kurset, kommer skuldrene dine til å senke seg i visshet om at du har blitt forstått, og at du oppfattes som tilgjengelig, mer tydelig og inspirerende som leder.   Leksjoner Introduksjon Sikre forståelse av felles mål og strategi Hvordan sette tydelige forventninger? Definer viktige begrep Hvordan følge opp mål? Bevisst i lederrollen som avstandsleder Inspirerende lederadferd Hvordan skape engasjement og eierskap på avstand? Engasjerende møter Hvordan bygge team når dere sitter på ulike lokasjoner? Hvordan forsterke tilhørighet? Endringsvillig og tilpasningsdyktig kultur Hvordan informere? God kommunikasjon på avstand Ulike informasjonskanaler og digitale verktøy Hvordan kan du se den enkelte til tross for avstand? Hvordan gi tilbakemeldinger? Hvordan gi anerkjennelse? Oppsummering [-]
Les mer