Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

22 treff i Ledelse og strategi
 

Nettkurs 1 time 600 kr
Kurset er en lederstøtte og gir en innføring risikovurdering, HMS regelverk og opplæringskrav. Kurset er også god hjelp for alle som driver opplæring av farlig arbeidsuts... [+]
Kurset er en lederstøtte og gir en innføring risikovurdering, HMS regelverk og opplæringskrav. Kurset er også god hjelp for alle som driver opplæring av farlig arbeidsutstyr. Innhold: Ulykke og konsekvenser Lover og forskrifter (Arbeidsmiljøloven, Internkontrollforskriften, Arbeidsmiljøforskrifter, Byggherreforskriften) Risikovurdering Begrepet risiko Krav til risikovurdering Sikker jobbanalyse Organisering av opplæring i egen bedrift Ulike opplæringsnivåer Dokumentasjon Opplæringsmateriell   MÅLGRUPPE Ledere; prosjekt- /anleggsledere, arbeidsledere og baser Opplæringsansvarlige og instruktører, Verneombud Daglige ledere i mindre håndverks/ bygg og anleggsfirma SPRÅK Engelsk, Norsk, Polsk VARIGHET 50 minutter [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Ekspert Sidsel Storaas gir deg 100 forbedringsverktøy i Six Sigma, kvalitet og lean som kan omsettes i din virksomhet. [+]
Kurs i Six Sigma, kvalitet og lean med Sissel Winther Storaas. Hvor sløser dere i bedriften? Identifiser tidstyvene og skap bedre flyt med disse forbedringsverktøyene! Noen snakker om Lean, andre om kvalitet, digitalisering, agile metoder og Six Sigma – eller god gammeldags sunn fornuft satt i system. I dette kurset får du 100 forbedringsverktøy på løpende bånd som umiddelbart kan omsettes i din virksomhet for å øke kvalitet, produksjon, innovasjon, prosess og motivasjon. Du lærer konkrete metoder og teknikker som har dokumentert effekt på arbeidsflyt og problemløsing. Sidsel Winther Storaas deler sin ekspertise på Six Sigma, Kvalitet og Lean med deg gjennom 100 leksjoner og 100 forbedringsverktøy. Spilletid: ca. 7 timer og 30 minutter   Leksjoner Hva skal du levere i forbedringsprosjektet? Du trenger et Prosjektmandat. Kartlegg prosessen din med SIPOC! Lytt til “Kundens stemme” (VOC) Lever det kundene ønsker – vær kritisk til kvalitet! Pareto – let etter de vitale få (20/80-regelen) A3 – Imponer ledelsen med en enkel problembeskrivelse Grunnårsaksanalyse med 5 ganger hvorfor (5WHYs) Visualiser prosessen og se hvor dere sløser med verdistrømskartlegging Hent frem kreativiteten i teamet med idémyldring! Hvem gjør hva og hvem har ansvar? Finn det ut med RACI kompetansematrise Flytdiagrammer – finn flyten og gjør jobben enklere Mye data? Avdekk variasjon med et Histogram Y = f(x) – identifikasjon av de viktigste driverne i en prosess Er det verdt å gjennomføre? Gjør en kost/nytte-vurdering! Kjør forbedringsprosjekt, målrettet og proft med DMAIC Ta beslutninger basert på data og fakta med basic statistikk og variasjon 5S – sortere, systematisere, skinne, standardisere og sikre Raske forbedringshendelser med Kaizen-metoden Kanban – effektiviser og gjør klar for “just-in-time” Få oversikt med forbedringstavler Rotårsakanalyse – kom til kjernen av problemene "Design for Six Sigma" – innovasjon, nyskapning og nydesign Muri Mura Muda – bli kvitt sløsingen Gemba – gå til kilden og finn ut det faktiske problemet Kvalitetstankegang – et genuint og inderlig ønske om å levere bra saker Business Excellence er fullt mulig! Prosesskartlegging – hva gjøres, og hva skjer? Skap attraktiv kvalitet med Kanomodellen Hva er utgangspunktet? Finn Baseline – eller grunnlinja! Datainnsamlingsplan for å bekrefte og måle problemet Årsak/virkning – Ishikawa-diagram Failure Mode and Effect Analysis – FMEA Flyteffektivitetsanalyser – Flow Efficiency Analysis, FEA Kvalitetssirkler for personlig vekst, kvalitet og produktivitet Regresjonsanalyse – hva er fakta, og hva er støy? Aktivitetsnettverksdiagram – Work Breakdown Structure Affinitetsdiagram – perfekt til idémyldring og workshops Joseph Juran – du må snakke “pengenes språk” W. Edwards Deming – “If Japan can, why can’t we?” Walter A. Shewhart – opphavet til PDCA og statistisk prosesskontroll Armand V. Feigenbaum – økonomisk resultatansvar og systemtankegang Kauro Ishikawa – 7 verktøy for kvalitet Philip Crosby – kvalitet er gratis Shigeo Shingo – pragmatikeren som lagde de gode metodene Taiichi Ohno – mannen bak Toyota Production Systems (TPS) Kommunikasjonsplan – gjør implementeringen enkel Kontrolldiagram – ingen prosess er komplett uten Analyse av målsystemer – hva om målebåndet er feil? Sigma-beregninger – hvor presis er du i dine leveranser? Del opp prosjektet og sjekk underveis med Gateway-review Hva lover du kundene dine? Hva er deres kvalitetspolitikk? Sikre suksess med risikoevaluering og risikostyring Pilottesting – test ut løsningen i mindre skala Sikre at forbedringen forblir en forbedring med en kontrollplan Finn produksjonstakten med takttime/takttid Benchmarking – hvor god er vår prosess, eller våre produkter, sammenlignet med de beste? Bli kvitt flaskehalser og køer med Little’s Law Briljér i møtene med gode grafer og diagrammer Pokayoke – feilsikring, eller idiotsikring, om du vil Hvitt belte – ett sted må reisen starte Gult belte – når du skal bidra til forbedring Grønt belte – når du leder dine første forbedringsprosjekter Sort belte – når du må løse de vanskelige problemene Master Black Belt – læremesteren og den betrodde rådgiveren til toppledelsen Champion – lederen som eier prosjektet må også kunne noe om forbedring Prosesseier – ta ansvar for kvalitet, faglig integritet og kontinuerlig forbedring i prosessene SDCA/PDCA – Standardise vs Plan, Do, Check, Act Boksediagram – finn sammenhengene mellom ulike grupper data Teorioppfattelse – å ta beslutninger basert på ubeviste sannheter Å ta beslutninger basert på dyptgående kunnskap og analyse av data Systemtankegang – sett prosesser og oppgaver i system Hoshin Kanri – det hemmelige våpenet til japanske styringssystemer Downtime – 8 former for sløsing "Big Q" eller "little q" – strategisk eller operativ kvalitetsledelse? SWOT – styrker, svakheter, muligheter, trusler og PEST – politisk, økonomisk, sosialt og teknologisk Gjør en stakeholderanalyse (interessentanalyse) Identifiser mangler i omsetningen med en kvalitetskostnadsanalyse Hva er oddsen? Finn den med ulike statistiske fordelinger Å navigere i et prosesslandskap Løsningsmatrise – å evaluere ulike løsninger opp mot gitte evalueringskriterier Hypotesetesting: Hvem har rett? Design av eksperiment – forstå prosessen enda bedre! Avslør dine “skjulte fabrikker” med Rolled Throughput Yield Finn ut hvor problemet ligger ved hjelp av multi-variasjonsdiagrammer Bli mer flyteffektiv med just-in-time- og pull-prinsippet Finn din feilmargin ved hjelp av konfidensintervaller Få kvaliteten du ønsker med trinnvis kvalitetsplanlegging, eller QDF: Quality Function Development Yamazumi – analyse av ikke-verdiskapende og verdiskapende aktiviteter Få orden i kaoset med stratifiseringer Fjern hindre for vedlikehold med TPM: Total Productive Maintenance Bruker du lang tid på å sette opp og gjøre klart til å gjennomføre en prosess- Se om du får ordnet dette med SMED – Oppsett og konfigurasjon Få full oversikt med produksjonkontroll-tavle og andre tavler for prosesskontroll Klarer du å møte etterspørselen med dine prosesser – Kjør en Prosessbelastningskalkulasjon Går dere i beina på hverandre – Lag et Spagettidiagram for å finne en bedre løsning Samle troppene for å holde alle oppdatert og planlegge fremover i et Obeya – krigsrom Lær av Kennedy – bruk Team-tankegang og ikke gruppetenkning Trenger du å finne ut av hvordan og om to ting henger sammen – Bruk Chi kvadrat test – Chi square test Ønsker du effektiv produksjonsplanlegging – uten for mye variasjon – Skap produksjonsflyt ved hjelp av Heijunka Når du vil velge den beste opsjonen av flere muligheter må du kanskje gjøre en ANOVA – en analyse av variasjon Fremtiden er her – sjekk ut Kvalitet 4.0 – Quality 4.0 [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i avstandsledelse med Vigdis Austrheim. Dette kurset gir deg faglig påfyll om hvordan du lykkes med avstandsledelse. [+]
Dette kurset gir deg faglig påfyll og en struktur som løser utfordringer i forbindelse med å få med deg medarbeidere eller “stakeholders” som ikke sitter der du er, samt inspirere på avstand og følge opp. Når du er ferdig med kurset, kommer skuldrene dine til å senke seg i visshet om at du har blitt forstått, og at du oppfattes som tilgjengelig, mer tydelig og inspirerende som leder.   Leksjoner Introduksjon Sikre forståelse av felles mål og strategi Hvordan sette tydelige forventninger? Definer viktige begrep Hvordan følge opp mål? Bevisst i lederrollen som avstandsleder Inspirerende lederadferd Hvordan skape engasjement og eierskap på avstand? Engasjerende møter Hvordan bygge team når dere sitter på ulike lokasjoner? Hvordan forsterke tilhørighet? Endringsvillig og tilpasningsdyktig kultur Hvordan informere? God kommunikasjon på avstand Ulike informasjonskanaler og digitale verktøy Hvordan kan du se den enkelte til tross for avstand? Hvordan gi tilbakemeldinger? Hvordan gi anerkjennelse? Oppsummering [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i selvledelse med Sidsel Winther Storaas. Lær praktiske tips og relevant teori som gjør deg bedre på selvledelse. [+]
  Kurs i selvledelse med Sidsel Winther Storaas.  Introduksjon til selvledelse Du er verdifull! Du er sterk! Du er driftig og dyktig! Finn din egen drivkraft Skap handlingsrom for deg selv og de rundt deg Engasjement og bemyndigelse - slik gjør du det! Ydmykhet som (selv)lederprinsipp Kom ut av offerrollen Ta styringen – og en titt i speilet Tidsstyring og den kreative kraften i prokrastinering Hvordan lede oppover når sjefen ikke er “superleder” Kursleders egne erfaringer med selvledelse Oppsummering Vet du hvilke styrker, ferdigheter og evner du har? Vet du at du er verdifull – uansett hvem du er? I dette kurset gir Sidsel Storaas deg de verktøyene du trenger for å gi deg selv handlingsrom sånn at hverdagen blir både bedre og enklere. Du får praktiske tips, tilgang til relevant teori og inspirerende historier og konkrete oppgaver du kan jobbe med for å bli bedre på selvledelse. Spilletid: ca. 1 time og 10 minutter [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs om møtekultur og møteledelse med Cecilie Thunem-Saanum hvor du lærer å være tydelig og mer effektiv. [+]
Kurs om møtekultur og møteledelse med Cecilie Thunem-Saanum.   I dette kurset lærer du teknikker for å være tydelig og mer effektiv i møter, som vil gi deg større gjennomslagskraft i alle typer møter. Når du behersker disse teknikkene, vil du bli trygg i rollen som møteleder. Du vil lære å håndtere typiske utfordringer som å holde tiden, svare på spørsmål og sikre at alle deltakerne får utbytte av møtet. Du vil også lære å kjenne igjen en møteplager, og hvordan du skal håndtere vedkommende på en god måte. Kurset passer for alle som deltar i eller leder møter, både i private og offentlige virksomheter. Kurset er også relevant for dem som vil bli tryggere på egen kommunikasjon og møteledelse i sin rolle som tillitsvalgt, pårørende eller i annen møtesammenheng utenfor arbeidsplassen.   Leksjoner Introduksjon til «Møteledelse og møtekultur» Hvorfor skal vi møtes? Hvem deltar, og hvorfor? Slik styrer du tidsbruken i et møte Når skal møte avholdes? Seks faktorer for godt innhold i et møte Gruppedynamikk  Felles retningslinjer og rammer Hvordan skape et dynamisk og nyttig møte? Hvordan legge til rette med bordoppsett? Håndtering av spørsmål  Inkluderende spørsmålhåndtering Slik håndterer du møteplageren (steg 1) Slik håndterer du møteplageren (steg 2) Hold god kontinuitet og flyt Hold god kontinuitet og flyt også i lange møter Avslutt med stil Huskelapp før neste møte [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i moderne medarbeidersamtale med Rune Semundseth. Lær nye grep for mer effektive medarbeidersamtaler. [+]
 Kurs i moderne medarbeidersamtale med Rune Semundseth.  Introduksjon Status i dag og hvorfor Medarbeidersamtalen 1.0 har fungert dårlig Nye, involverende grep som skaper noe annet De fire fasene i arbeidet med moderne medarbeidersamtaler Nye mål og ambisjoner for å lykkes med samtalen Sett av tid til å designe den nye samtalen MAT-praten og ferdighetskontrakten Co-creation: 10 spørsmål og den samskapte agendaen Andre forberedelser til samtalen Samtalens avgjørende øyeblikk Hva er å lytte? HELP-metoden for coachende samtaler Hvordan følge opp alle tiltakene Oppsummering ...fra pliktløp til moderne medarbeidersamtaler. Dette kurset tilbyr nye grep og metoder du kan bruke for å få mer ut av medarbeidersamtalene. Både forberedelser og oppfølging fungerer best når individet tas på alvor og alle forstår at det dreier seg om en medarbeidersamtale – og ikke en ledersamtale. Når disse nye og innovative prosessene i tillegg digitaliseres, vil det optimale samspillet mellom leder og medarbeider realiseres – både i forberedelser, selve samtalen og oppfølgingen. Medarbeidersamtalen 2.0 er det eneste samtalekonseptet i Norge som både er individtilpasset og som samtidig benytter moderne teknologi i både forberedelser og oppfølging av konkret output fra samtalene.   [-]
Les mer
Nettkurs
GRATIS introduksjon til Lean via e-læring. Du får svar på hva, hvordan og hvorfor vi skal jobbe med Lean. Teori fra HiØ, akkreditert av NOKUT. [+]
Generelt om våre kurs En stor del av det teoretiske innholdet er tidligere benyttet under undervisning på Høgskolen i Østfold som er akkreditert av NOKUT. Madisa Consulting AS er Lean-entusiaster med svart belte sertifisering og tilbyr kurs, sertifiseringer, Lean-spill og rådgivning i Lean til private og offentlige virksomheter.  Vårt Lean sertifiseringsprogram består av 4 nivåer: Lean hvitt, gult, grønt og svart belte. For å bli sertifisert på de ulike nivåene, må kurset for hvert trinn gjennomføres og bestå skriftlig eksamen. Når det foregående nivået er utført, er du kvalifisert til neste nivå og til slutt oppnås den høyeste Lean sertifiseringen, svart belte. Men Lean svart belte sertifisering blir du også Lean Manager MC!   Vi tilbyr også skreddersydde bedriftsinterne Lean-kurs og foredrag.   Lean hvitt belte sertifiseringskurs På hvitt belte får du en GRATIS introduksjon til Lean via nettkurs. Dette er for mange starten på den magiske Lean-reisen. Nettkurset varer i ca. 45 minutter. Hvitt belte er et valgfritt steg i sertifiseringsprogrammet. Kurset kan være verdifullt hvis du kun ønsker å kunne litt om Lean. Selv om kurset passer for alle, kan dette kan være midt i blinken for styremedlemmer og ledere. Kanskje vil dette hjelpe deg eller i noen i teamet ditt for å finne ut mer om Lean eller om Lean er relevant for nettopp din virksomhet?     Ferdighetsmål Få et innblikk i driftsstrategien Lean og noen enkle metoder for forbedringsarbeid.   Kompetansemål for Lean hvitt belte sertifiseringskurs Kurset er delt opp i 3 deler. Etter introduksjonskurset skal du ha innblikk i: Del 1: Hvorfor bør du jobbe med Lean? Del 2: Hva er Lean? Her får du kjennskap til grunnleggende Lean prinsipper og historikken bak Lean. Del 3: Hvordan jobbe med Lean? Her får du kjennskap til noen utvalgte metoder/verktøy som Prosesser inklusive sløsingsanalyse, 5S og Tavlemøter     Sertifiseringskriterier Etter at kurset er gjennomført og du har svart riktig på de 10 spørsmålene, mottar du et elektronisk Lean hvitt belte sertifiseringsbevis.   Varighet Kurset varer i ca. 45 minutter.   Sted Kopier linken og lim inn i nettleseren din:  https://madisaconsulting.no/gratis-lean-hvitt-belte-sertifiseringskurs/   Pris GRATIS!!   Noen av våre referanser Høgskolen i Østfold Tine Cirkle K Europris DNB Norske Skog Flere kommuner og offentlige virksomheter   Øvrig Vi tilbyr også skreddersydde bedriftsinterne Lean-kurs og foredrag. [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Lær hvordan din bedrift kommer i gang med innovasjon og brukerdrevet design for å bli mer konkurransedyktig. [+]
Hvorfor design er verdifullt for innovasjon i din virksomhet Grunnprinsippene for brukerdrevet design Sett menneske først, test alt, skap sammen, se hele bildet og visualiser historier Kurs i design thinking med Erlend T. Hovgaard og Emilie Strømmen Olsen. Kurs i design thinking med Erlend T. Hovgaard og Emilie Strømmen Olsen. Oversikt over designprosessen Forstå brukerreisen gjennom innsikt og analyse Har buzz-ordet design thinking pirret interessen din? Drømmer du om å skape den første norske Google eller Tesla? Eller bare fikse det kundene dine stadig vekk klager på? Da bør du sette brukeren i sentrum for alt du utvikler. I dette todelte kurset lærer du hvordan du kommer i gang med innovasjon og brukerdrevet design, slik at du blir mer konkurransedyktig og får mer lojale kunder. Markedet endrer seg raskere enn noensinne, og kundene dine forventer stadig mer fra deg. Derfor har det aldri vært viktigere å prioritere kundeorientert innovasjon og gode kundeopplevelser. Og de som gjør det, rykker fra resten. Hver krone investert i design av gode brukeropplevelser, gir opptil hundre kroner tilbake, viser studier.   Velkommen! Hvorfor innovasjon må være kundeorientert? Hva er egentlig design? Design er vinn-vinn for folk og forretning Oversikt over prinsippene vi jobber etter Sett menneskene først Test alt Skap sammen Se hele bildet Visualiser historier Oppsummering av prinsipper Oversikt over designprosessen Startskudd: Definere utgangspunktet Forstå Ulike aktiviteter og hvordan snakke med brukerne Kontekst Analyse og syntese [-]
Les mer
Nettkurs 4 timer 8 975 kr
Korte, brukervennlige, animerte videoer med ca. 30 forbedringsverktøy. [+]
E-læring i forbedringsverktøy Korte, brukervennlige, animerte videoer med ca. 30 forbedringsverktøy. Videoene gir deg en rask innføring i verktøyet (fra 40 sek til 9 minutt). I tillegg får du oversikt og tekstbeskrivelse av hvert verktøy, samt et eller flere eksempel på anvendelse. Hvis relevant, får du også maler for å lettere ta verktøyet i bruk selv.  Leverandør av e-læringen Lean Tech AS er partner med Aksena som har utviklet e-læringsvideoene med forbedringsverktøyene. Aksena har lang erfaring med systematiske forbedringsarbeid, og er opptatt av hva som kreves for å skape fremragende resultater.  E-læringen er engasjerende og effektiv. Video med innføring i et verktøy har en varighet på 40 sek til 9 minutter! Aksenas animerte e-læring er etter vår mening den beste på markedet. Vi har ikke funnet andre kurs på markedet som er så effektive til å formidle forbedringsverktøy.  Praktiske eksempel og maler gjør det enkelt å komme i gang selv. Trenger du en repetisjon av verktøyet kan du se videoen på nytt. Du har tilgang til e-læringen i 1 år.   Kurset inkluderer 29 Kapitler 29 Videoer  Oversikt og tekstbeskrivelse av hvert verktøy Et eller flere eksempel på anvendelse Maler (dersom det er relevant)    Forbedringsverktøy 3 x Risikomatrisen 5 x Hvorfor Arbeidsplassorganisering vha 5 S A3 og 8D problemløsning Aktivitetsstyring vha. Scrum og Kanban Brainwriting (kreativitetsverktøy) CTQ-treet (kravtreet) Dataanalyse vha. Histogram, Pareto- og Kontrolldiagram DMAIC - introduksjon Feiltreanalyse - FTA Fiskebeinsdiagram (årsaksanalyse) FMEA, FMECA & HAZOP Kaizen Event Lederens Standard Arbeid (LSA) Multivoting (prioriteringsverktøy) Møtedesign PICK-matrisen (prioriteringsverktøy) Prioriteringsmatrisen Problembeskrivelsen Project Charter (Prosjektbeskrivelsen) Prosessdesign Prosesskartlegging Risikomatrisen (ROS-matrisen) SIPOC (overordnet prosesskart) SMED Tavledesign Verdistrømsanalyse (VSM) [-]
Les mer
Nettkurs 2 950 kr
E-læringskurs som viser deg hvordan standarden ISO 9001 er bygget opp, og hvordan den kan brukes som arbeidsverktøy [+]
Hva lærer du? Hva er ISO 9001:2015? Ledelsessystemer og styringssløyfa Organisasjonens kontekst Lederskap Evaluering av prestasjon Forbedring Hva får du igjen for kurset? En helhetlig forståelse for hensikten med et ledelsessystem i kvalitet Kunnskap om hvordan ISO 9001 kan understøtte den daglige driften Forståelse for hvorfor ISO 9001 kan være med på å øke lønnsomheten Bli i stand til å delta i arbeid med ledelsessystem innen kvalitet Ønsker du en dypere forståelse for kvalitetsledelse anbefaler vi at du i stedet velger kurset Kvalitetsledelse 1 - grunnkurs i kvalitetsledelse. Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer     [-]
Les mer
Nettkurs 1 260 kr
Eiere og aksjonærer er et nettkurs der du får lære mer om aksjeeiers økonomiske ansvar, plikter, erstatningsforhold, lover og regler i et AS. [+]
Eiere og aksjonærer Lederskolen I dette kurset får du vite mer om aksjeeiers økonomiske ansvar, plikter, erstatningsforhold, lover og regler i et AS. Målgruppe: Dette er kurset for deg som er eier i et aksjeselskap, ønsker å etablere et selskap eller er generelt interessert i styrearbeid. Læremidler og ressurser: Alle læremidler inngår i kursprisen. I tillegg til leksjoner og oppgaver inneholder kurset relevante artikler til inspirasjon og ettertanke, utdrag av en rettsak og utdrag av aktuelle lover. Det inneholder også mange maler du kan benytte i eget styrearbeid. Sammen med kurset får du tilgang til Styrerommet der du kan utveksle erfaringer og spørsmål med deltakere i alle kursene på NooAs lederskole. Krav til forkunnskaper: Ingen Varighet: Ca. 8 timer selvstudier. I tillegg får du tilgang til kurset i 180 dager, og til Styrerommet i 365 dager. Elektronisk utmerkelse: Når du har oppnådd minst 80 % riktige svar på alle flervalgsoppgavene får du en elektronisk utmerkelse. Den fungerer som et kursbevis som du for eksempel kan dele på LinkedIn om du ønsker det. Kursbeskrivelse: Kurset består av tre deler med til sammen 26 leksjoner. Hver leksjon avsluttes med en flervalgsoppgave: Generalforsamling: styrets rolle, forpliktelser og ansvar Generalforsamling som øverste myndighet i selskapet Hvordan opprette et aksjeselskap Ansvarsbegrensningen Krav om forsvarlig egenkapital og likviditet Krav om handleplikt ved tap av egenkapital Begjæring om gjelds- og konkursbehandling Aksjeeiernes møterett i generalforsamlingen. Fullmektig Stemmerett og inhabilitet Ledelsens rett og plikt til å være til stede på generalforsamlingen Generalforsamling: innkalling, saker og gjennomføring av møtet Ordinær generalforsamling Ekstraordinær generalforsamling Adgang til forenklet generalforsamllingsprotokoll Innkalling til generalforsamling Krav til innkalling Aksjeeiers rett til å få saker behandlet på generalforsamling Åpning av møtet, møteleder og fortegnelse over aksjeeierne på møtet Saker utenfor dagsorden Ledelsens opplysningsplikt Generalforsamling: formalia og protokoll: 8 leksjoner og oppgaver Alminnelig flertallskrav for beslutninger fattet i generalforsamlingen Vedtekstendring Annet om stemmeregler for aksjeeiere i et aksjeselskap Valg av styremedlemmer Ansatterepresentasjon Revisor Avtaler med aksjeeiere eller medlemmer av selskapes ledelse Protokoll generalforsamling Kurset inneholder også relevante artikler til inspirasjon og ettertanke og utdrag av loven på spesifikke områder. I tillegg får du tilgang til følgende maler du kan benytte i arbeidet ditt: Protokoll generalforsamlingen Innkalling generalforsamling Vedtekter AS Stiftelsesdokument Aksjeeiebok Aksjonæravtale Fullmakt – stedfortreder generalforsamlingen Kapitalutvidelse – aksjeutvidelse Taushetserklæring styreverv Fratredelseserklæring styreleder/styremedlem Mistillitsforslag styreleder/styremedlem/styre Villighetserklæring styremedlem, erklæring fra styreleder, styremedlem [-]
Les mer
Nettkurs 2 timer 1 750 kr
Statistisk prosesskontroll skiller normal og spesiell variasjon for å reagere riktig på måleresultat, vurdere stabilitet og kapabilitet. [+]
Nettkurs i Statistisk prosesskontroll (SPC) Statistisk prosesskontroll skiller normal og spesiell variasjon slik at du reagerer riktig på måleresultat, vurderer stabilitet (forutsigbarhet) og kapabilitet (evne til å levere på kundekrav). Alle prosesser har variasjon som kan deles inn i normal og spesiell variasjon. Normal og spesiell variasjon krever ulik tilnærming som du vil lære om i dette kurset. Tilsvarende som et Run Chart viser et Control Chart data over tid. I motsetning til Run Chart, detekterer og viser Control Chart unormale mønster i dataene. Dette gjør dem nyttige for å identifisere hvilke data som bør undersøkes nærmere. Du kan også bruke dem til å bestemme om prosesser er stabile, forutsigbare og i stand til å oppfylle kundens krav. E-læring er fleksibelt; du starter når du vil og ser videoene når det passer deg. Kurset varer i ca.2 timer og du har tilgang i 1 år. Opplæringen fokuserer på praktisk anvendelse. Du trenger Excel til en av øvelsene og kan laste ned en Excel-fil med Control Chart som kan brukes for individuelle verdier i kursportalen. Kurset er for deg som vil: Opprettholde god kvalitet ved å overvåke kritiske faktorer for kvalitet Jobbe forebyggende, eksempelvis med prediktivt vedlikehold Bestemme kapabilitet (er prosessen i stand til å levere på kundens krav?) Vurdere stabilitet (er prosessen forutsigbar?) Sammenligne maskiner og utstyr for kontinuerlig forbedring og for å ta riktig beslutning ved ny-investeringer  Vurdere effekten av forbedringsarbeid (er gjennomsnitt og/eller variasjon endret?) Unngå å overreagere på normal variasjon (skaper større variasjon) Lære av spesielle hendelser (gjennomføre rotårsaksanalyse)   Du lærer følgende: Prosesskartlegging for å forstå variasjon Normal og spesiell variasjon Lage kontrolldiagram Tolke kontrolldiagram Normalfordeling & sannsynlighet Kapabilitet – evne til å møte kundekrav Velge Problemløsningsstrategi   Praktiske øvelser: Galton board benyttes til å lære om normalfordeling og for å lage Control Chart. Øvelsene fokuserer på praktiske bruk av Control Chart.  Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Statistisk prosesskontroll er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred erfaring med anvendelse av dette verktøyet. Hun implementerte online statistisk prosesskontroll hos et legemiddelfirma, har skrevet blogginnlegg på Lean Techs nettside, laget videoer og egen julekalender med statistisk prosesskontroll. Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Praktisk informasjon Du starter når du vil. Nettkurset er ca.2 timer og du har tilgang i 1 år. Ved påmelding til kurset, opprettes en bruker til deg og du kan logge deg inn på Lean Techs nettside for å se kurset. Du kan laste ned kursbevis når du har svart riktig på minst 9 av 10 spørsmål om kursinnholdet (ubegrenset antall forsøk).   [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 349 kr
Møteledelse handler om å lede møter på en god måte, slik at alle føler seg hørt, inkludert og involvert. Det handler om å formidle hva møtet dreier seg om, hva man skal s... [+]
Møteledelse handler om å lede møter på en effektiv måte, der alle deltakere føler seg hørt, inkludert og engasjert. Det innebærer å klart formidle møtets formål, mål og agenda, engasjere deltakerne, bygge tillit, fasilitere diskusjoner, oppnå fremdrift og ta beslutninger. I dette kurset vil Birger Landmark veilede deg gjennom kunsten å bli en dyktig møteleder. Kurset dekker en rekke viktige temaer, inkludert møteerfaringer, møtekultur, møteforberedelser, effektiv møteledelse, etablering av møteregler, håndtering av møtekonflikter, møtereferater og evaluering av møter. Velkommen til kurset!   Innhold: Kapittel 1: Møteledelse 1.1 Møteerfaringer 1.2 Møtekultur 1.3 Møteforberedelser 1.4 Møteledelse 1.5 Møtereferat 1.6 Møtekonflikter 1.7 Møteplagere 1.8 Møteevaluering Kapittel 2: Avslutning 2.1 Slutt   Varighet: 48 minutter   Om Utdannet.no: Utdannet.no tilbyr noen av landets beste digitale nettkurs. Vår tjeneste fungerer på samme måte som strømmetjenester for musikk eller TV-serier, der våre kunder betaler en fast månedspris for tilgang til alle kursene vi har tilgjengelig. Vi har opplevd betydelig vekst de siste årene, med over 30 000 registrerte brukere og 1,5 millioner videoavspillinger. Vårt mål er å gjøre kompetanseutvikling engasjerende, spennende og tilgjengelig for alle, og vi har støtte fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet. [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 2 500 kr
Kvalitet, hva er det? Få en overordnet forståelse, et mindset, av hva kvalitetsfaget dreier seg om. Kurset egner seg også for ledere som ikke direkte jobber med kvalitet. [+]
A1.E Innføring i kvalitetsledelse Kurset egner seg svært godt som introduksjonskurs i ledelsessystem til toppledere, mellomledere og kvalitetsledere. Kvalitet dreier seg derfor om å gjøre de tiltakene som gjør kundene fornøyde med produktene/tjenestene. For å få til det etableres det en del strukturer i en virksomhet, slik at det blir en stabilitet i produksjonen. Men, strukturer alene er ikke godt nok. Dersom kulturen ikke støtter dem, så blir de ikke fulgt. Derfor er det viktig å få på plass en god kultur også. Det er disse tingene vi tar for oss i de tre kursene vi har på kvalitetsskolen pr i dag. Vi snakker om struktur og kultur for å oppnå kvalitet som skaper tilfredse kunder, og tilfredse ansatte. Vi har forsøkt å gjøre det enkelt og forståelig, samt synliggjøre nytteverdien for virksomhet og ledere. Kvalitetsfaget er bare sunn fornuft satt i system. Bli med på reisen og lær mer om kvalitetsfaget.  Kurs 1: Oversikt og innsikt (10 leksjoner) Kurs 2: Struktur for kvalitet (8 leksjoner) Kurs 3: Ledelse og kultur (7 leksjoner)   Etter hvert modul i kurset får du en quiz for å sjekke om du har fått med deg innholdet. Når du er ferdig med alle modulene, og har bestått quiz’en, får du et kursbevis.   Kursledere er Sidsel Storaas og Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale på KRN Academy, www.qrn.no. Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.    [-]
Les mer
Nettkurs 18 625 kr
Ønsker du å lære mer om coachende lederskap? Nettkurs i coaching lederskap, ledelse, kommunikasjon, selvledelse og stressmestring for deg som ønsker vekst og utvikling! [+]
  Dette kurset vil hjelpe deg til å bli en mer effektiv leder og medarbeider. Du lærer vesentlige ferdigheter innen ledelse, kommunikasjon, selvledelse, coachingende lederskap, teamledelse og stressmestring; kunsten å lytte, stille spørsmål og å gi nyttig og objektiv feedback, så du og ditt team kan kommunisere mer effektivt, og løse utfordringer på egenhånd.   Tilstandsstyring og evnen til å selv kunne sette seg i rett modus til rett oppgave er en viktig del av effektiv selvledelse. Du får med deg verktøy for dette også.  CoachTeam leverer et moderne, kosteffektivt og fleksibelt e-opplæringsprogram innen ledelse. Lederskolen gir gode verktøy for kreativ tenkning gjennom selvledelse, kommunikasjon, ledelse, teamledelse og stressmestring. Tanketrening Fokuser på riktige saker Løs problemet, tenk i nye baner Kommunikasjonstrening Fremgangsrik kommunikasjon Tydelige svar får du med rette spørsmål Atferdstrening Fra tanke til handling Vinnende vaner Ledertrening Styrk deg selv for å lede deg selv og andre gjennom dette nettkurset. 12 måneders tilgang til programmene. Lederskolen består av 5 moderne e-læringskurs som kan gjennomføres som ren e-læring eller som en miks av e-læring og tilpasset samlinger internt i din organisasjon.           [-]
Les mer