Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

Nordkapp 40 timer 21 800 kr
17 Jun
26 Aug
21 Oct
Nordkapp maritime fagskole tilbyr kurs for mannskaper som skal tjenestegjøre om bord i hurtigbåt. [+]
Form: Klasserom/Simulator Varighet: 5 DAGER For navigatør, maskinist og øvrige mannskap Kurset tilfredsstiller internasjonale krav og krav fra Sjøfartsdirektoratet i kvalifikasjonsforskriften av 9. mai 2003 nr. 68, jfr. § 9-3 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs.   Kurset tilfredsstiller de krav det er satt til brobesetningen på hurtiggående fartøy (forskrift av 090503 nr.4§9-3 ( 2 )   Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. BRM: Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre sikkert vakthold og praktisere god ledelse på bro. ERM: Kandidatene skal ha kompetanse som gjør dem skikket til å vurdere og opprettholde skipets sjødyktighet. Opplæringen gjennomføres som forelesninger og praktiske øvelser i simulator for å belyse aspekter innen stresshåndtering, kommunikasjon, situasjonsoppfatning og beslutningsprosesser.   [-]
Les mer
Bodø 3 dager 11 800 kr
10 Jun
Krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp om bord. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk førstehjelp i henhold til STCW kodens tabell A-VI/4-1FREKVENS:Gyldig i 5 årMYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-1, krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp om bord.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk førstehjelp i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. [-]
Les mer
Ålesund 5 dager 24 900 kr
03 Jun
Hurtigbåt Grunnopplæring [+]
Innhold Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Emneoversikt Dag 1: Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM Dag 2-4: BRM og simulatortrening Refleksjoner Simulatoropplæring Oppgaver og debrief Dag 5: BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Repetisjon Eksamen og evaluering Forberedelser Gjennomført e-læringsmodul Omfang 5 dager Etter kurset vil du Ha et godt grunnlag for å kunne utføre de arbeidsoppgavene du skal ha som offiser på et hurtiggående fartøy, spesielt med tanke på lederskap og forståelse for faremomentene/utfordringer. Kurset passer for Offiserer på hurtigbåt (obligatorisk) og for andre som arbeider med operativ drift av hurtigbåter. Eksaminering Skriftlig eksamen [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 10 timer 10 800 kr
Vi kan tilby sikkerhetsopplæringskurs ute hos kunden eller lokalt, og kombinert med e-læring. [+]
Kurset består av 35 undervisningstimer + 1 time avsluttende prøveTeoretisk og praktisk gjennomføring av disse emnene:Personlig redningsteknikkerForebyggende brannvern og brannslukkingGrunnleggende førstehjelpPersonlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljøKurset er basert på emneplan fra Sjøfartsdirektoratet.   Kurset kombineres med nettstudie og en dag med praktisk gjennomføring.  [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 5 dager 31 000 kr
Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Nettbasert + Klasserom + Praktisk læring [+]
Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Nettbasert + Klasserom + Praktisk læring Gjennomføring av D6 utdanning: E-læring – stoff og øvingsoppgaver ligger i e-læringsmodulen. Tilgang tildeles i forkant av samlinger. Første samling – 3 dager «Teoriundervisning» i fagene som oppfølging av selvstudium og forberedelse til eksamen. Undervisning i følgende fag: - Navigasjon - Navigasjonshjelpemidler - Sjøveisregler og brovakt hold. - Praktisk læring - Eksamen etter avtale Andre samling – 2 dager «Teoriundervisning» i fagene som oppfølging av selvstudium og forberedelse til eksamen. Undervisning i følgende fag: - Stabilitet - Operasjonell ledelse - Teknologi/motorlære - Praktisk læring - Eksamen etter avtale Andre samling avsluttes med praktisk prøve for de som ikke har tilstrekkelig fartstid. [-]
Les mer
Nettkurs 4 950 kr
Formålet med kurset er at mannskap om bord får kunnskap om emner knyttet til batterier. Her får du kunnskap innen batterikjemi, -oppbygging, -helse, -systemer og farer kn... [+]
Kurset tilfredsstiller Sjøfartsdirektoratets krav til opplæring gitt i forskrift 1. januar 2005 nr. 8 om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for de som har sitt arbeid om bord på skip (ASH-forskriften) § 2-6 og rundskriv datert 26.01.2022. "Veiledning til krav til opplæring om kjemiske lager for energi (maritime batterisystemer) om bord i norske skip". Opplæringen av den som skal betjene, utføre inspeksjon eller vedlikehold av maritime batterisystemer i bruk om bord på skip, er en viktig forutsetning for å kunne utføre oppgavene på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte. Den som skal betjene, utføre inspeksjon eller vedlikehold av maritime batterisystemer i bruk ombord på norske skip skal ha• opplæring tilpasset funksjon eller arbeidsoppgaver• nødvendig praktisk opplæring i tillegg til den teoretiske opplæringen• regelmessig vedlikehold av kompetanse.   MålsettingOpplæringen om maritime batterisystem skal inkludere• risikoene og farene som bruk av maritime batterisystem representerer• tilpasset sikkerhetsopplæring, framgangsmåter, planer og instrukser, herunder eventuelle sjekklister for å sikre maritime batterisystems tekniske tilstand og egnethet før bruk• utstyrsspesifikk opplæring.   KompetansemålEtter fullført opplæring skal den som skal lede eller utføre arbeidsoppgaver knyttet til å betjene, utføre inspeksjon eller vedlikehold av maritime batterisystemer- kjenne til batterikjemi og de forskjellige typer battericeller- kjenne til frekvensomformer- kjenne til viktige tekniske begreper for batterisystem- kunne redegjøre for farene knyttet til batterisystem i et sikkerhetsperspektiv- kunne redegjøre for farene knyttet til ulike risikoer (temperatur, forgiftning og antennelse)- kunne redegjøre for hjelpesystem- kunne redegjøre for batterisystemets viktige og kritiske alarmer med tanke på mulig årsak til og konsekvens av alarmer- kunne redegjøre for håndtering av farer og hendelser som kan oppstå i maritime batterisystemer- kunne vurdere risiko knyttet til batterisystem individuelt og i samarbeid med andre. [-]
Les mer
2 dager 14 900 kr
Hurtigbåtkurs for førere og personell som oppholder seg på bro under seilas på hurtiggående laste og næringsfartøy. [+]
Hurtigbåtkurs for personell på havbruk og fritidsfartøy. Det kan være f.eks. være personell på fartøy under 50 BT slik som dykkerfartøy, visningsfartøy, charterfartøy, større RIBer, eller personell transportfartøy med opp til 12 passasjerer som per dags dato ikke har et myndighetkrav til hurtigbåtopplæring. Kurset kan brukes til å dokumentere at man har hatt kompetanseheving på sine ansatte i føring av høyhastighetsfartøy.   Dette er kurset er for førere og annet personell på bro under seilas, det er essensielt at man er et broteam når man skal føre et fartøy i høy hastighet i krevende forhold.  Innhold i kurset er blant annet: Grunnleggende bruk av radar og kartmaskin under seilas i høy fart. BRM teori/forståelse. (Kommunikasjon på bro under seilas i høy fart).   Simulatorøvelser med søkelys på kommunikasjon på bro og god instrumentbruk. Seilas med redusert sikt i høy fart. Nattseilas i høy fart. Trening på nødsituasjoner og nødkommunikasjon. Debriefer og felles gjennomgang på alle øvelseselementene i kurset for god læring. Treningen og øvelsene blir gjennomført ved simulatorsenteret i Rørvik der erfarne instruktører vil trene deltakerene i realistiske øvelser. Sikkerhetssenteret har en lang og bred erfaring med å gjennomføre simulatortrening opp imot hurtigbåtpersonell.    Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs Vikna 5 timer 5 990 kr
24 Apr
14 May
15 May
Repetisjonskurs sjøfolk på mindre skip er rettet mot personell på fartøy under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre. [+]
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip er rettet mot personell på fartøy under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre.  Kurset skal sikre at deltakerne får sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten for både skip og mannskap i ulike situasjoner. Kurset gir deltakerne grunnleggende kunnskap om: personlige redningsteknikker forebyggende brannvern og brannslukking grunnleggende førstehjelp omsorg for menneskeliv og miljø  Krav til forkunnskap: Sikkerhetsopplæring på mindre skip Grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk  Hvis kompetansen er utgått, må det dokumenteres 12 måneders fartstid med gyldig ferdighetssertifikat eller kurs. Fartstiden beregnes 5 år tilbake fra oppstartdato på nytt kurs. Læremål: Emnene tar utgangspunkt i STCW-konvensjonens regel VI, Avsnitt A-VI/1 og tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4, men innhold og omfang er tilpasset til skip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre. Varighet: 5 timer på 1 dag + en e-læringsmodul som må gjennomføres på forhånd. E-læringsmodulen vil bli gjort tilgjengelig ca. 14 dager før kursstart. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
2 dager 16 900 kr
www.glasspaper.no [+]
www.glasspaper.no [-]
Les mer
1 dag 8 400 kr
Fornyelse og utvidelse av farledsbevis i simulator. [+]
Hei, Sikkerhetssenteret Rørvik er godkjent av kystverket for å kunne tilby fornyelse/utvidelse av farledsbevis i simulator. Seiling vil foregå ved Sikkerhetssenteret sitt simulatorsenter i Rørvik.    Du har f.eks muligheten til å gjennomføre fornying av flere områder på en dag og eventuelt kunne gjennomføre seilinger du mangler for å søke ut et farledsbevis for et ønsket område. Se nedenfor for info om regelverk. NB: Viktig at du logger deg inn på SafeSeaNet og får en oversikt over hva du mangler/ønsker før du eventuelt tar kontakt med oss på kontaktskjema, post@ssras.no eller på 743 92 222. Her er info om regelverk.  1. Farledsbevis klasse 2 og 3 gjelder i fem år etter utstedelsen. Farledsbeviset kan fornyes etter søknad dersom søkeren kan dokumentere at vedkommende i løpet av gyldighetsperioden har vedlikeholdt sin farvannskunnskap i det området det søkes fornyelse for. Kystverket kan tillate at farvannskunnskapen vedlikeholdes ved bruk av simulator. Fornyelsen gjelder for fem år. Kravet på simulator er minimum 1 seilas i en av de godkjente farledsbevis klasse 1 farledene i tilhørende losoldermannskap. NB: På klasse 2 og 3 kan du reaktivere FB etter at beviset er utgått, da det ikke er noen tids-frist for det. 2. Farledsbevis klasse 1 gjelder i to år etter utstedelsen for hver enkelt led. Farledsbeviset kan fornyes etter søknad dersom søkeren kan dokumentere at vedkommende i løpet av gyldighetsperioden har gjennomført minimum to seilaser i farleden. Kystverket tillater at seilasene for for-nyelse i en klasse 1 led gjennomføres i simulator. Farledsbevis klasse 1 som ikke blir fornyet innen utløpsdatoen, blir «fryst» og kan reaktiveres på simulator inntil tre år etter det utløp, ved å oppfylle kravet om to seilaser i aktuell klasse 1 led. NB: Dersom FB klasse 1 led ikke har blitt fornyet i løpet av 3 år etter utløpsdato, må det av-legges ny farledsbevisprøve etter å ha dokumentert nye seilaser i den aktuelle leden. Søknad/utvidelse av farledsbevis (FB) 1. Ved søknad om FB klasse 1, 2 og 3 basert på antall seilaser i et område skal minst 50% være gjennomført om bord i fartøy, resterende kan gjennomføres i simulator. 2. Ved søknad om FB klasse 1 basert på effektiv fartstid, skal minimum en seilas t/r i leden det sø-kes for være gjennomført om bord i fartøy, dvs. at det kan gjennomføres inntil 2 seilaser t/r i simulator. Her er lenker til losplikt forskriften der kravene er spesifisert. Trykk på dem hvis du ønsker mer info. Farledsbevis klasse 1               Farledsbevis klasse 2               Farledsbevis klasse 3 Vi tilbyr også kadettfarledsbevis så ta kontakt på kontaktskjema, post@ssras.no eller på telefon 743 92 222 for mer info. Prisen som er satt på "kurset" er for fornying i et område(klasse 2/3)/ eller en led (klasse1). Ved behov for flere områder/leder vil det bli et tillegg på 2500 kr eks. mva per område/led.    [-]
Les mer
Gravdal 6 400 kr
25 Apr
09 Sep
18 Nov
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip - oppdatering 10 timer [+]
Oppdateringskurs for folk som innehar gyldig kursbevis fra "Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip". Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip er beregnet for mannskap på:a. lasteskip med lengde (L) under 24 meterb. lasteskip med bruttotonnasje under 500c. lasteskip i fartsområder til og med liten kystfartd. passasjerskip med passasjersertifikat for 12 eller færre passasjerer MÅL:Sikre at deltakerne får en grunnleggende sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og hindre forurensning under driften av skipet. Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4. FREKVENS:Gyldig 5 år. Hvis kompetansen er utgått, må det dokumenteres 12 måneders fartstid med gyldig ferdighetssertifikat eller kurs. Fartstiden beregnes 5 år tilbake fra oppstartdato på nytt kurs. MYNDIGHETSKRAV:Emnene tar utgangspunkt i STCW-konvensjonens regel VI, Avsnitt A-VI/1 og tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4, men innhold og omfang er tilpasset til skip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre. INNHOLD:Forebyggende brannvern og brannslokkingPersonlige redningsteknikkerGrunnleggende førstehjelp Forkunnskaper   Krav til forkunnskap er gjennomført kurs i sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip eller annen godkjent sikkerhetsopplæring. Hvis kompetansen er utgått, må det dokumenteres 12 måneders fartstid med gyldig ferdighetssertifikat eller kurs. Fartstiden beregnes 5 år tilbake fra oppstartdato på nytt kurs. Varighet   Kurset skal gjennomføres på minimum 10 timer En kursdag skal være på max.10 undervisningstimer. Målgruppe   Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip er beregnet for mannskap på:a. lasteskip med lengde (L) under 24 meterb. lasteskip med bruttotonnasje under 500c. lasteskip i fartsområder til og med liten kystfartd. passasjerskip med passasjersertifikat for 12 eller færre passasjerer [-]
Les mer
Praksis + nettkurs Vikna 7 900 kr
15 May
Om man har opptjent 5 års arbeidserfaring (fartstid) etter 01.01.2015 trenger man bare å gjennomføre en praktiske prøve for å kunne søke ut D6 begrenset. D6 begrenset gir... [+]
Om man har opptjent 5 års arbeidserfaring (fartstid) etter 01.01.2015 trenger man bare å gjennomføre en praktiske prøve for å kunne søke ut D6 begrenset. D6 begrenset gir førerrettighet på fartøy opp til 15 meter. Den praktiske prøven kan gjennomføres i simulator. Her har vi flere arbeidsbåter å øve med.  Dette bidrar til en mer effektiv gjennomføring, mindre reisetid for deltakere, mer miljøvennlige løsninger og reduserte kostnader.     Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Bodø 9 timer 6 500 kr
30 Apr
11 Jun
23 Oct
Oppdateringskurs for alle som skal jobbe på passasjerbåt. [+]
Oppdateringskurs for alle som skal jobbe på passasjerbåt. MÅL:Etter kurset skal deltakeren kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens regel A-V/2, avsnitt A-V/2, og tabeller A-V/2-1 og A-V/2-2 kompetanse i krisehåndtering og menneskelig adferd samt og operasjoner i tilknytning til direkte ansvar for å ta om bord og landsette passasjerer, for lasting, lossing eller sikring av last eller for lukking av åpninger i skroget om bord på roro-passasjerskip Frekvens:5 år MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel V/2, STCW kodens avsnitt A-V/2 og tabeller A-V/2-1 og A-V2-2 INNHOLD:PassasjerhåndteringSikkerhetstrening for mannskap i passasjerområderKrisehåndtering og menneskelig adferdPassasjersikkerhet, sikring av last og skipsåpninger For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no [-]
Les mer
Ålesund 31 500 kr
03 Jun
Fullført og bestått kurs fører til fornyelse av utgått DP sertifikat. [+]
Innhold Treningens mål er: Treningen er teori-basert med veiledende praktiske simulator-øvelser. Målene for treningen nås med en blanding av Power Point basert klasseromsundervisning sammen med praktiske øvelser på en DP klasse B simulator. Antall deltakere er maksimum 4 pr. instruktør. Emneoversikt Å gi deltakerne en oppdatering i: Regelverket. Den siste utviklingen fra DP industrien. IMCA, NI, GOMO, MTS. DP system og sensors. Den siste utviklingen fra DP industrien. FMEA. Fokusering på viktigheten av dette dokumentet, og de feil moduser som er mest relevante for kursdeltakerne. Årlige DP tester. DP Incidents og Incident Rapportering. Viktigheten av Incident Rapportering som et verktøy for erfaringsoverføring. DP Incident gjennomgang. Presentasjon og diskusjon av noen relevante Incident rapporter. Simulator trening DP klasse B. Praktiske øvinger hvor det legges vekt på feilmoduser som er mest relevante for en DPO. Praktisk forberedelse til endelig eksamen. [-]
Les mer
Nettkurs 9 timer 4 990 kr
Tilleggskompetanse for skipsfører på lasteskip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart som skal utføre ankerhåndtering eller slep. [+]
Nettkurs Ankerhåndtering og slep. Skipsfører på et skip som skal utføre ankerhåndtering eller slep skal som et minimum ha kunnskap om: a) å utarbeide, bruke og forbedre prosedyrer b) å identifisere risikoer og utarbeide risikoanalyser (se verktøy for risikovurdering på www.sdir.no) c) vedlikehold d) opplæring e) skipsførers plikter.   Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i emneplanen gjennom avsluttende prøve på nett. Hvert enkelt emne i avsluttende prøve skal være bestått. [-]
Les mer