Mediekurs, film og TV
Akershus
Du har valgt: Ås
Nullstill
Filter
Ferdig

-

48 treff ( i Ås ) i Mediekurs, film og TV
 

Nettkurs 4 måneder 24 900 kr
ER DU KONSULENT ELLER TERAPEUT? Ønsker du å øke verdien på dine tjenester? Vil du lære om en systematisk tilnærming til utviklings- og forbedringsarbeid? [+]
INNHOLD Fire virtuelle fagmoduler på to timer over tre mnd. To virtuelle FAQ og treningsmoduler på to timer. Praktisering med treningspartner mellom modulene Nullpunktsmåling av egen selvledelse med Change66© Individuell treningsplan med egen læringslogg med bruk av tiltaksgeneratoren i Change66© Et års abbonement på det digitale utviklingsverktøyet Change66© Virtuell veiledningstimer med foreleser . Lukket brukerforum for erfaringsdeling. Tilgang til læringsinnhold og videoer av kursmodulene i 12 mnd. ØNSKER DU Å LÆRE MER OM: Å hjelpe andre til å lykkes med atferdsendring? Effektfull  kommunikasjon med andre som ønsker atferdsendring Et enkelt universalverktøy for kontinuerlig forbedring? Å bli bedre på arbeidsflyt, prioritering og tidsstyring? Å skape ekstraordinære resultater? Å gjøre mindre, jobbe bedre og oppnå mer? Å skape merverdi for dine andre gjennom bedre tjenester? Et enkelt system for bedre selvledelse og optimal motivasjon MODUL I 4. januar kl. 13:00-15:00 Grunnleggende innføring i metode og verktøyet Change66© I denne modulen får du: Lære om forskningen bak verktøyet Change66© Lære om metodikken – grunnlaget for Change66© Lære de grunnleggende kommunikasjonsmodellene Lære  hvordan du setter opp og bruker analysegeneratoren og tiltaksgeneratoren i Change66© MODUL II 18. januar kl. 13:00-15:00 Årsaksanalyser, finne forbederingsområder og prioritere tiltak i Change66© I denne modulen får du: Lære hvordan du bruker analysegeneratoren Lære om årsaksanalyser ved bruk av Change66©. Lære hvordan du finner frem til forbedringsområder Lære hvordan du prioriterer tiltak og lager individuelle handlingsplaner og setter de ut i livet. MODUL III 15. februar kl. 13:00-15:00 Kontinuerlig utvikling og forbedring med bruk av  Change66© I denne modulen får du: Lære hvordan du veileder og coacher med bruk av Change66© Lære om hvordan Change66© hjelper deg til å holde fokus på gjennomføring og dokumentere resultater i egen lærigslogg. Lære om hvordan du følger opp team og coacher på digitale flater  MODUL IV 15. mars kl. 13:00-15:00 Evaluere og dokumentere resultater i Change66© I denne modulen får du: Lære om hvordan du effektivt bruker teamfunksjonen i Change66© Lære om hvordan du setter opp egne analyser i Change66© Gevinstrealisering og beste praksis med bruk av Change66© Låre hvordan du bruker Change66©for å utvikle dine tjenester. Introduksjon til WiseHouses øvrige produkter og tjenester. Let's Make Change Happen Change66© hjelper deg med endringsprosesser gjennom en enkel, lettforståelig analyse av nåsituasjonen.  Change66© er et digitalt analyseverktøy for atferdsendring og resultatforbedring. Change66© optimaliserer resultater i alle former for lærings- og arbeidsprosesser. OG: Det er enkelt å bruke! UNIVERSALVERKTØY FOR ATFERDSENDRING   En systematisk tilnærming til utviklings- og forbedringsarbeid i alle situasjoner En enkel måte for nullpunktsmåling Et unikt grunnlag for analyse av årsakssammenhenger mellom resultater, arbeidsmåter og tilgang på ressurser Hjelp til å identifisere forbedringsområder  Hjelp til å prioritere arbeidsoppgaver og tiltak du vil gjøre noe med og beskrive ditt hvorfor Hjelp til å  lage og følge opp din personlige handlingsplan Læringslogg som beskriver gjennomføringsresultater, måler utvikling og tar vare på result   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 1 dag 6 500 kr
Google Design Sprint er en systematisk og rask prosess for å løse komplekse problemstillinger gjennom designmetodikk, prototyping og testing på reelle brukere. Prosessen ... [+]
  Prosessen er utviklet av Jake Knapp, John Zeratsky og Braden Kowitz da de jobbet i Google. Sammen utga de boken "Sprint" i 2016, som er en praktisk beskrivelse av innholdet i en Google Design Sprint. Den opprinnelige prosessen tar fem dager, men det er nå utviklet en 2.0-versjon på fire dager. Innholdet er det sammen, men uken brytes opp litt annerledes og har noen nye og oppdaterte verktøy som gjør prosessen mer effektiv. For å lykkes med en sprint er det avgjørende å ha en fasilitator som leder deltagerne trygt gjennom prosessen, og sikrere nødvendig fremdrift. Du får et engasjerende "hands-on"-kurs med teori og metodikk –praktiske øvelser og viktige lærdommer fra dyrekjøpte erfaringer. I tillegg til opplæring i fasiltering, vil du også få tilgang til maler og støttemateriell. Målet er at du skal bli trygg nok til å fasilitere Google Design Sprint 2.0 på egen arbeidsplass. Kursinnhold: Metoder og teknikker for å forstå og bruke Google Design Sprint Hvordan fasilitere en digital Google Design Sprint 2.0 på fire dager Hvordan bruke Miro som praktisk prosessverktøy Hva som skal til for å lage konseptideer til nye produkter, tjenester og prosesser Hvordan lage og bruke storyboard effektivt for å konseptualisere ideer Lage prototyper klare til brukertesting Hvordan du gjennomfører en god brukertest Alt det praktiske før, under og etter en sprint Google Design Sprint er en effektiv og energigivende måte å jobbe på som gir verdifull læring underveis. Du får i veldig tidlig fase avdekket om konseptet eller idéen er verdt å videreutvikle, samt hva som eventuelt må forbedres eller endres for å møte brukerens behov på best mulig måte. Maks antall deltagere på fasilitatortreningen er 6 personer. Format: Online via Teams og Miro. [-]
Les mer
Nettkurs
Our writing courses are suitable for anyone that wants to improve their ability to write. They are available in English and Norwegian. [+]
Forfatterskolen Our writing courses are suitable for anyone that wants to improve their ability to write - such as: journalists, in search of a refresher course authors, in search of new inspiration business managers, pensionists, high school students, or, in other words, anyone with a desire to write better English as their first or second language. Writing course I: The lessons in Writing course I concentrate on developing the natural language and writing skills that we all, in one way or another, possess. Writing course II: Writing  course II builds on Writing course I and develops the natural language and writing skills further. Masterclass: The Masterclass course is geared toward the more seasoned language user, writer, or author, with a good grasp of language but requiring an introduction to techniques and tools relevant to larger projects. Narrative angles: If you are not so concerned with detailed criticism, and you are looking for a writing course where the joy of writing and inspiration are at the core, then our narration angles course is the natural choice. Manuscript: Has your manuscript been returned by a publisher? Do you need input to help you rework it? If this is you, then our Manuscript course is the natural choice. Writers Lounge: [-]
Les mer
2 dager 7 900 kr
Du ønsker å øke din visuelle kompetanse og du vil vite mer om styrt kommunikasjon til målgrupper. Du styrker ditt visuelle talent, og spisser budskapet med god design... [+]
Kurset passer for grafiske designere, kommunikatører, deg som jobber med markedsføring eller førtrykksom vil lære mer om visuelle kommunikasjon. Kurset er rettet både mot trykk og web. Dette er et kreativt og praktisk rettet kurs, du får mange innspill til hvordan du lager bedre design, det er oppgaver i løpet av kurset som gjør at du får praktisert det du lærer.  Forhåndskunnskap:Du må beherske et ombrekkingsprogram som f.eks. InDesign. Kursinnhold: Design er kommunikasjon Kommunikasjonsstrategi  Visuell identitet Kreativitet og kreative arbeidsprosesser Annonsedesign Webdesign Komposisjon Bedre typografi Valg og bruk av bilder og farger https://igm.no/grafisk-design/ [-]
Les mer
129 kr
Alt du trenger å vite om å blogge: hvorfor blogge, bevisstgjøring og bruksområder, strategi og langsiktighet, journalistiske grep og vinklinger, layout, tekst og foto. [+]
Ønsker du flere lesere eller å tjene penger på bloggen din?   Alt du trenger å vite om å blogge - et lettfattelig og enkelt blogg kompendium, rikt illustrert med bilder og tips. Forfatterens blogg er trudehelenhole.no og hun befinner seg ofte på topp 20 listen i Norge til tross for at hun er en selvstendig blogger som ikke tilhører hverken mediehus eller bloggsamfunn.   Pga. stor etterspørsel om Hole kan holde bloggkurs, har hun nå laget et lettfattelig og enkelt blogg kompendium, rikt illustrert med bilder og tips. Kompendiumet laster du ned her.   Ønsker du kompendium + tre konsultasjoner rundt bloggen din, ta en titt her. Mer informasjon finner du her. KOMPENDIUMET INNEHOLDER FØLGENDE:  Kapittel 1. Hva er en blogg? Forskjellige type blogger. Bloggplattformer. Design og temaer. Hvorfor blogge - bevisstgjøring og bruksområder. Kapittel 2. Hvordan blogge og skape godt innhold. Strategi og langsiktighet. Practising Passion. Overskrifter, tekst og bildebruk, og enkle fototips. Kapittel 3. Hvordan få lesere. Hvordan bli funnet på Google. Hvordan bli synlig i sosiale medier. Kapittel 4. Hvordan få inntekter eller økt salg. Hvordan tjene penger på bloggen din. Content Marketing - å bruke bloggen til å selge et produkt eller en vare. Merking av reklame og sponset innhold.  Kjøp - last ned - og les kompendiumet nå. [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Praktisk bruk av Flash som inkluderer brukergrensesnittet og paneler, filtyper, vektor/bitmap-grafikk, tegneverktøyene, animasjoner (bilde for bilde og ulike former for t... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende forståelse for internetteknologi tilsvarende IINI1002 Webutvikling 1 og grunnleggende programmeringskunnskaper tilsvarende IINI1004 Programmering i Visual Basic eller IFUD1025 Programmering i Java. Innleveringer:   Personlig veileder: ja Vurderingsform: Multimedieproduksjon består av 4 moduler, der hver modul er beregnet til ca 3 ukers varighet. Til hver modul hører en obligatorisk øving - med unntak av den siste modulene der det er to innleveringer. De fem innleveringsøvingene bestemmer karakteren i faget og de kan løses enkeltvis eller gruppevis. I de fem innleveringsøvingene samler man inntil 100 poeng, og for å få karakteren bestått kreves det at man har samlet minimum 80 poeng. Karakteren settes til bestått/ikke bestått. Ansvarlig: Geir Ove Rosvold         Læremål: KUNNSKAPERKandidaten:- kan beskrive hva multimediesystemer er og hva de kan brukes til- kan forklare aktuelle prosjektgjennomføringsmodeller for multimediaprosjekter- kan formidle et bestemt budskap via en multimedieproduksjon ved bruk av egnede medieelementer- kan gjøre rede for sentrale egenskaper ved aktuelle verktøy som benyttes ved multimedieproduksjoner FERDIGHETER:Kandidaten:- kan identifisere mål og målgrupper, vurdere bruk av virkemidler samt vurdere bruk av metaforer når multimedieproduksjoner skal utvikles- kan benytte et hensiktsmessig verktøy til å utvikle interaktive multimedieproduksjoner- kan gjennomføre små multimediaprosjekter i henhold til aktuell prosjektgjennomføringsmodell GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan dokumentere arbeidsprosessen som benyttes ved multimedieproduksjon- kan vurdere ulike alternativer for formidling av bestemte budskap til bestemte målgrupper- kan identifisere, planlegge og gjennomføre et multimediaprosjekter selvstendig eller i mindre grupper- er opptatt av at multimediaprosjekter må forholde seg til lover, regler og avtaleverk Innhold:Praktisk bruk av Flash som inkluderer brukergrensesnittet og paneler, filtyper, vektor/bitmap-grafikk, tegneverktøyene, animasjoner (bilde for bilde og ulike former for tweening), lag, maskering, movieclip, grafiske symboler, bruk av bibliotek, symboler og instanser, knapper, lyd og video, programmert animasjon, interaktivitet, dynamisk nedlastning, preload-presentasjoner samt optimalisering av løsningene med hensyn til båndbredde og presentasjon. Teori om design og utvikling av interaktive multimediesystemer som inkluderer metoden HOME (Holistic, Open Multimedia development mEthod), informasjonsdesign, interaksjonsdesign, presentasjonsdesign, prototyping, storyboard, flytkart, samt hva som skiller interaktive systemer fra statiske.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Multimedieproduksjon 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudie 4 875 kr
Reiselivsjournalist er kurset for deg som vil skrive om og formidle inntrykk fra små og store reiser. Det gir også gode råd om hvordan du kan tjene penger på artikler. Fo... [+]
Reiselivsjournalist Reiselivsskolen Reiselivsjournalist er kurset for deg som vil skrive om og formidle inntrykk fra små og store reiser. Det gir også gode råd om hvordan du kan tjene penger på artikler. For deg som en sjelden gang ønsker å skrive en reiseartikkel, er kurset en trygg innføring i journalistikk og idéskaping. Det er også godt egnet for deg som ønsker å være mer aktiv, drive med reiselivsjournalistikk på heltid eller deltid, eller kanskje med informasjon i en reiselivsbedrift. Varighet: Du får tilgang til kurset i 180 dager fra den dagen du melder deg på. Læremidler som inngår i kursprisen: Reiselivsjournalist. Nettsider med oppgaver: Per Henriksen, 2013. Læremidler som ikke inngår i kursprisen: Vi anbefaler at deltakerne leser følgende to bøker: Historier om verden. Roy Krøvel og Kristin Skare Orgeret (red.) Cappelen Damm, 2012. Å skrive for skjermen: innføring i nettjournalistikk. Martin Engebretsen.Cappelen Damm, 2002. Målgruppe: Kurset har navnet Reiselivsjournalist, fordi vi har fokus på reiser, reiseopplevelser og reiseliv. Likevel kan dette kurset også brukes innenfor andre fagfelt. De journalistiske prinsippene er de samme. Kurset gir også godt grunnlag for deg som ønsker å jobbe med presseoppgaver eller informasjon innen reiselivsbedrifter. Krav til kursdeltagere: Gode norskkunnskaper og høy aktivitet med praktiske øvelser. Karakterer og kursbevis: Innsendingene og kurset bedømmes med Bestått/Ikke bestått. Når alle innsendingene er bestått, vil du automatisk få tilgang til et kursbevis på nettet. Kursbeskrivelse: Det trengs ingen formell utdanning for å kunne virke som journalist i Norge, ei heller er tittelen beskyttet. Har du evner til å skrive artikler, er du fri til å bruke yrkestittelen journalist. Gjør du reiseliv til et spesialområde, kan du bruke tittelen reiselivsjournalist. De som kan stoppe din karriere er enten deg selv, fordi du ikke har kunnskaper nok, eller redaktøren i mediene du henvender deg til. En erfaren redaktør ser umiddelbart om det du skriver er amatørarbeid, eller utført av en person med bakgrunn og erfaring som journalist. Erfaringen er det kun du selv som kan stå for. Dette kurset gir deg et grunnlag for å gå videre på veien som reiselivsjournalist. Kurset tar derfor opp vesentlige sider ved det å skrive artikler, presentere deg selv, og samarbeide med redaktører. Du gjennomgår mange praktiske sider ved det å jobbe som journalist, blant annet kilder, manussjekk, innsamling av materiale, arkiv, oppbygging av forskjellige typer artikler, redigering, omgang med fakta osv. Du får oversikt over norske medier, presseorganisasjoner, språkstøtte, opphavsrett m.m. I løpet av kurset må du tenke ut ideer, lage reportasje, intervju, skrive en feature-artikkel og nyhet. Du lærer forskjellen på disse journalistiske uttrykksformene. Du får også god innføring i å drive som frilansjournalist, selge dine ideer m.m. Kurset tar for seg det skrevne ord, både på trykk og for bruk på internett. Radio- og tv-journalistikk er ikke en del av dette kurset. Kurset gir en innføring i journalistisk arbeid, med eksempler og arbeidsoppgaver, og består av de 12 studieenhetene som er listet opp nedenfor. Studieenhetene inneholder mange tankedelingsoppgaver, bloggoppgaver og innsendingsoppgaver som du får fyldige kommentarer til etter hvert som du leverer dem. Introduksjon til journalistikk Språk, ryddighet og planlegging Artikler Intervjuer Nyheter Featureartikler Reportasjer Manusdisposisjon Hobby eller yrke? Hvordan selge deg selv? Honorarer og medier Verktøy, organisasjoner og medlemskap [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Skrivekurs med tekstdoktor Christine Calvert. Lær å skrive e-poster som er lette å lese for kundene dine. [+]
 Skrivekurs med tekstdoktor Christine Calvert. Skulle du ønske at medarbeiderne dine kommuniserte bedre på e-post? I dette kurset får de enkle regler og grep som gjør at e-postene de sender ut blir tydeligere og lettere å lese – og gjør det enklere for kundene dine å ta en avgjørelse. Tips og regler for hvordan e-poster skal se ut Hva skal e-poster inneholde Hva du skal tenke på hver gang du sender en ny e-post   Introduksjon til kurset Mål for e-posten USP og AIDA Mottakerens behov (omvendt pyramide) Bedriftens “tone of voice” og bruk av emojis Gode emner i emnefeltet Regler for innkopiering, svar til alle og BCC Spør om bare én ting (USP) Tilbakemelding og fraværsmelding Skriv enkelt og kort  Skriv til én person Rediger før du sender Slik formaterer du en e-post Sørg for at signaturen vises i alle e-postlesere Oppsummering [-]
Les mer
2 dager 6 500 kr
Illustrator videregående er et 2-dagers kurs som lærer deg å beherske Illustrator slik at du kan lage dine egne mønstre, pensler og grafiske stiler, så du kan visual... [+]
Bli med på to dager med kreativ bruk av Illustrator. Her vil du få en fordypning i dine oppgaver i Illustrator. Lær deg alle skjulte funksjoner og slipp løs kreativiteten. Vi jobber med mange eksempler og du kan gjerne også jobbe med ditt eget materiell. Kurset er som workshop, så her er det mye å lære. Hvorfor ta dette kurset: Du vil lære konkrete tegne- og designoppgaver Du vil lære effektive arbeidsmetoder som gir deg flere kreative muligheter og løsninger Du vil lære å tilpasse programmet til ditt eget behov Du vil arbeide mer effektivt Forhåndskunnskap: Illustrator grunnkurs eller tilsvarende kunnskap Dette lærer du: Bruke Illustrator kreativt Masker og sammensatte baner Effekter og grafiske stiler Lage egne mønstre og pensler 3D-effekter Symboler Praktiske oppgaver Perspektivtegning [-]
Les mer
Nettkurs 2 900 kr
Skrivekurs I består av oppgaver som skal utvikle språket og skriveferdighetene dine. Det er det første av fem kurs som inngår i vårt samarbeid med Forfatterskole.dk [+]
Skrivekurs I Forfatterskolen Skrivekurs I består av oppgaver som skal utvikle språket og skriveferdighetene dine. Det er det første av fem kurs som inngår i vårt samarbeid med Forfatterskole.dk Læremidler: Alle læremidlene er på nettet og inngår i kursprisen. Målgruppe: Kurset er utviklet for deg som ønsker å forbedre dine språk- og skriveferdigheter. Krav til forkunnskaper: Du må kunne tekstbehandling og like å skrive. Karakterer og kursbevis: Innsendingene og kurset karaktersettes med Bestått eller Må kompletteres. Når alle innsendingene er bestått, vil du automatisk få tilgang til et kursbevis på nettet. Kursbeskrivelse: Dette kurset har seks kapitler, eller studieenheter, som du kan fullføre i ditt eget tempo, når det passer deg. Du kan starte når du vil og får tilgang til kurset i 180 dager. Hvert kapittel består av noe teori, en tankedelingsoppgave og en innsendingsoppgave. Innsendingsoppgavene besvarer du i et eget dokument som skal lastes opp via kurssidene. Læreren din vil gi deg tilbakemelding og gode råd om besvarelsene. Om du ønsker det, kan du ta del i vårt læringsfellesskap ved å svare på tankedelingsoppgavene og være åpen for dialog med de andre kursdeltakerne. Sammen med dette kurset har du også tilgang til NooAs Writers´ Lounge der du kan dele dine arbeider, kommentarer og spørsmål med deltakere i de andre skrivekursene. Det første kapittelet er en introduksjon til kurset. Du skal presentere deg for medstudentene, angi hvilken litterær genre du foretrekker og dele noen tanker om etymologi. Innsendingsoppgaven handler om opplevelsen av å svømme iskaldt vann. Det andre kapittelet handler om regler og uttrykk, og innsendingsoppgaven fokuserer på fantasi. Kapittel tre handler om ordbilder. Du kan dele dine tanker om betydningen av noen utvalgte ord og beskrive et tenkt barndomsminne. Kapittel fire tar for seg klisjéer og bilder. Du oppfordres til å dele dine tanker om bruk av preposisjoner og fortsette en historie i typisk ukeblad stil. Det femte kapittelet fokuserer på hvordan vi bruker språket når vi beskriver og når vi reflekterer. Det siste kapittelet tar for seg form og innhold. Du oppfordres til å dele tanker om forestilling og fremstilling og skal til slutt skrive om sensualitet. [-]
Les mer
Nettkurs 4 800 kr
Manuskript er et nettkurs på Forfatterskolen. Bli forfatter – ta NooAs skrivekurs på nett. [+]
Manuskript inngår i vårt samarbeid med Forfatterskole.dk og er det siste av våre fem norske skrivekurs på Forfatterskolen: Skrivekurs I, Skrivekurs II, Mesterklasse, Fortellervinkler og Manuskript. Om du ønsker å ta alle de tre første skrivekursene, kan Forfatterkurs være et godt alternativ. Manuskript er kurset for deg som vil skrive bok, arbeider med et manuskript og drømmer om å bli forfatter. Ønsker du å få publisert manuskriptet ditt? Eller har du fått det i retur fra en forlegger? Da er Manuskript kurset for deg. Du får din egen skrivecoach som hjelper deg fra ide til ferdig manuskript og gir deg gode råd og tilbakemeldinger underveis. Kurset inneholder konkrete oppgaver og veiledning om handlingen, persongalleriet, den dramatiske strukturen, kjøreplanen og baksideteksten. Manuskript er også tilgjengelig på engelsk. [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Skrivekurs med med tekstdoktor Christine Calvert. Lær å skrive tekster som overbeviser, overtaler og selger. [+]
    «Skriv så det selger!» er et morsomt og lettfattelig kurs om teknikker vi alle kan lære. Christine Calvert er Norges eneste tekstdoktor, og her åpner hun opp medisinskapet sitt og gir deg det du trenger for å skrive tekster som overbeviser, overtaler og selger. Kan du drive din virksomhet uten kontrakter, rapporter eller tilbudsdokumenter? Eller kan du selge dine varer og tjenester uten et skrevet ord? Nei, det er faktisk verken mulig eller lovlig. Å skrive tekster er derfor en nødvendig og viktig aktivitet i enhver virksomhet. Og det er et arbeid som utføres av mange flere enn advokater og kommunikasjonsmedarbeidere. De fleste arbeidstakere skriver en tekst i løpet av dagen – en e-post, en SMS eller et dokument. Og hensikten med teksten er som regel å påvirke andre, en kollega, en kunde eller en konkurrent. Men selv om vi alle skriver i jobben, er det få av oss som bevisst prøver å bli bedre til å skrive. Bestått i norsk skriftlig holder. Og ja, på VGS lærte du rettskriving, å analysere dikt og å argumentere for en sak. Men du lærte ikke å skrive for å påvirke andre. Du lærte ikke å skrive så det selger. Videocation er derfor stolt over å lansere kurset «Skriv så det selger!» i samarbeid med Norges eneste tekstdoktor, Christine Calvert. Kurset fyller et tomrom som etterlates av andre språkfolk, som føler seg litt hevet over salg: journalister, forfattere og norsklærere. Men vi er alle selgere i våre liv. Vi prøver å selge inn en prosjektidé til sjefen, overbevise barna om at fisk faktisk er godt, eller få naboen til å akseptere at bjørka som tar sola klokka tre må hugges ned. Spilletid: ca. 2 timer og 5 minutter   Leksjoner Velkommen til kurset Verdier UPS – Uniktselgende poeng Persona AIDA Omvendt pyramide Fordeler fremfor egenskaper Retorikk Skriveprosessen Redigering Kvalitetssikring Informativ skriving / Klarspråk Akademisk skriving Kreativ skriving Sosiale medier Bildetekster Overskrifter Stil og stemme Skriv for nettet Formatering Lenker Oppsummering og sjekkliste   Analysere målgruppens behov Bruke USP og AIDA til å utvikle selgende budskap Bruke retoriske virkemidler Skrive effektive overskrifter og bildetekster Utforme tekster og lenker for lesing fra skjerm Redigere og kvalitetssikre dine tekster [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig Majorstuen 6 timer 6 800 kr
29 Apr
06 Jun
Universell utforming handler om god brukeropplevelse, og mange aspekter rundt dette kan selvsagt lett skisseres lenge før en eneste kodelinje blir skrevet. Likevel er det... [+]
Universell utforming handler om god brukeropplevelse, og mange aspekter rundt dette kan selvsagt lett skisseres lenge før en eneste kodelinje blir skrevet. Likevel er det mange detaljer som blir overlatt til utviklerne, selv om det ikke er dem som nødvendigvis er best rustet til å utforme de beste løsningene. Vi skal i dette kurset grave litt i dybden på hva UX-ere og grafisk designere bør ha tenkt på før de leverer sitt arbeid videre.   Punkter som er viktige å tenke på i forhold til UX design og UU ansvar: Informasjonsstruktur og navigasjonskonsept Helhet og konsekvens Støttende navigasjon Støtte til brukeren Responsiv design Skjema, bekreftelser og feilhåndtering Automatiske hendelser  Grafisk design og UU ansvar: Klikkbarhet og effekter Støttende navigasjon Skjema, bekreftelser og feilhåndtering Farger og kontraster Bruk av bilder, diagram, illustrasjoner, video og lignende Animasjon og bevegelser Automatiske hendelser Typografi Tabeller Apper   [-]
Les mer
15 dager 45 000 kr
Markedets eneste studium i Interaksjonsdesign og brukervennlighet på deltid, som gir deg 30 studiepoeng. NTNU er faglig ansvarlig for studiet og undervisning er hos IGM .... [+]
• Webløsninger, brukeropplevelse og designstrategi.Bakgrunnskunnskap du trenger for å skape gode brukeropplevelser o Trender innen webdesigno Teknikker for kartlegging av brukerens behov/oppgavero Sosiale medier o Mobil tilpasning • Interaksjonsdesign o Viktige prinsipper i design av gode brukeropplevelsero Skjemadesigno Prototyping og teknikkero Godt innhold på webo Kjernemodelleno Hvordan måle at du lykkes o Krav til tilgjengelighet (WCAG) • Interaksjonsdesign, prosess fra strategi til suksessrik løsningVi jobber med konkret case fra start til ferdig prototype.o Forretningsidé - WEBstrategio Tilrettelegging av materiell for web, kartlegging av brukernes behovo Sentrale prinsipper i design funksjonalitet, innholdsdrevet design o Fargebruk og brukeropplevelseo Intervjuteknikkero Eye-tracking i praksis o Hvorfor og hvordan brukerteste, og hvordan unngå de vanligste feileneo Brukertesting av din prototypeAntall studiepoeng:30.  [-]
Les mer
Nettstudie
Forfatterskolen består av fem skrivekurs på norsk - for alle som vil bli bedre til å skrive norsk. De samme kursene er tilgjengelig på engelsk . [+]
Forfatterskolen Sammen med Forfatterskole.dk har vi laget fem skrivekurs på norsk - for alle som vil bli bedre til å skrive norsk. De samme kursene er tilgjengelig på engelsk - for nordmenn og andre som vil bli bedre til å skrive på engelsk. Kursene egner seg for alle som vil bli bedre til å skrive. Det kan for eksempel være: bloggere, journalister, forfattere, ledere, pensjonister, studenter og elever på videregående skole. Dette er med andre ord kurs som passer for alle som ønsker å bli bedre til å skrive. Les mer om kursene og meld deg på inspirerende skrivekurs med motiverte lærere! Skrivekurs I Skrivekurs I inneholder skriveoppgaver som utvikler språket og skriveferdighetene dine. Kurset hjelper deg å skrive bedre, mer spennende, poetisk og sanselig. Det består av teori, gode råd og praktiske øvelser om språkets rytme, melodi og regler. Du får hjelp til å finne din personlige stil og en innføring i verktøy og kunstgrep du har nytte av når du skriver. Skrivekurs II Skrivekurs II bygger på Skrivekurs I. Det består av oppgaver som videreutvikler språket og ferdighetene du trenger for å bli en bedre skribent. Det handler om hvordan du påvirker språkets rytme med gjentakelser, tegnsetting og avsnitt. Om språkets evne til å mane frem innlevelse, liv og følelser. Mesterklasse Mesterklasse – skrivekurs for viderekommende – er et skrivekurs for viderekommende, et nettkurs for deg som er en relativt erfaren skribent, men trenger mer erfaring og kunnskap om verktøy og teknikker i større skriveprosjekter. I dette kurset skal du beskrive en hovedperson som kan brukes i en roman. Du skal dikte opp personen og lære vedkommende å kjenne så godt at du kan bruke karakteren i flere av kursets skriveøvelser. Forfatterkurs Forfatterkurs er et gunstig tilbud for deg som ønsker å gjennomføre alle de tre første skrivekursene på Forfatterskolen: Skrivekurs I, Skrivekurs II og Mesterklasse. Writing course I The lessons in Writing course I concentrate on developing the natural language and writing skills that we all, in one way or another, possess. Writing course II Writing course II builds on Writing course I and develops the natural language and writing skills further. Masterclass The Masterclass course is geared toward the more seasoned language user, writer, or author, with a good grasp of language but requiring an introduction to techniques and tools relevant to larger projects. Narrative angles If you are not so concerned with detailed criticism, and you are looking for a writing course where the joy of writing and inspiration are at the core, then our inspiration course is the natural choice. Manuscript Has your manuscript been returned by a publisher? Do you need input to help you rework it? If this is you, then our Manuscript course is the natural choice. Manuskript Manuskript er kurset for deg som vil skrive bok, arbeider med et manuskript og drømmer om å bli forfatter. Ønsker du å få publisert manuskriptet ditt? Eller har du fått det i retur fra en forlegger? Da er Manuskript kurset for deg. Du får din egen skrivecoach som hjelper deg fra ide til ferdig manuskript og gir deg gode råd og tilbakemeldinger underveis. Kurset inneholder konkrete oppgaver og veiledning om handlingen, persongalleriet, den dramatiske strukturen, kjøreplanen og baksideteksten. Fortellervinkler Fortellervinkler er skrivekurset for deg som søker skriveglede og inspirasjon i skriveprosessen. Det fokuserer på hvordan man kan gjøre historiene bedre ved å fortelle dem på forskjellige måter og fra flere konkrete fortellervinkler. Kurset tar for seg den allvitende olympiske fortelleren, den eksplisitte og den implisitte fortelleren. Det inneholder også eksempler og oppgaver om subjektive, objektive, panoramiske og sceniske fortellervinkler. [-]
Les mer