Alle kategorier
Du har valgt: Pedagogikk
Nullstill
Filter
Ferdig

-

47 treff i Pedagogikk
 

Nettstudie 4 semester
Kunnskap studenten tilegner seg i studiet Barn med særskilte behov er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn med s... [+]
Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på barn med særskilte behov og deres rettigheter. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Barn med særkilte behov   [-]
Les mer
Nettstudie 4 semester
Kunnskap innen Arbeid med de yngste barna i barnehagen er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer der småbarna er. [+]
Studiets målsetting er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, organisere og gjennomføre pedagogisk arbeid med de yngste barna (0-3 år) i barnehagen, og som kan samarbeide med barn, personale og foreldre til beste for barnet. Videre vektlegger studiet at studenten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier.  Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Arbeid med de yngste barna (0-3 år) i barnehagen   [-]
Les mer
Smart Kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn, unge og voksne som utviser ulik grad av utfordrende adferd. [+]
  NB! Bestillingskurs - Ta kontakt for mer informasjon! Kurset FORUT (Forebygging og mestring av utfordrende adferd) er et kurs som er lagt opp som en kombinasjon av teori og praksis.  Kursinnhold:  - Etikk, aggresjonsforståelse og lovverk - Relasjonskompetanse og ressursfokus - Refleksjons- og håndteringsverktøy - Holdninger og dempende kommunikasjon - Beskyttelses- og friggjøringsteknikker  1. Modul 1: FORUT-kurs med varighet en kursdag: - Dette er et tilbud mest egnet for barnehager, skoler og andre, hvor man bruker omtrent to til tre timer av kursdagen til å trene på beskyttelses- og frigjørings-teknikker i tillegg til den teoretiske delen av kurset. 2. Modul 2: FORUT-kurs med varighet to kursdager: - Dette er et tilbud som passer best for institusjoner og arbeidsplasser, hvor man oftere opplever utofrdrende adferd og utagering og må ta i bruk beskyttelses- og frigjøringsteknikker i større grad.  3. Modul 3: FORUT-kurs med varighet tre kursdager: - Dette er et tilbud hvor man tar for seg inngående teori og praksis i forhold til mestring av utfordrende adferd. I tillegg vil instruktørene demonstrere og deltakerne trene på beskyttelses- og frigjøringsteknikker, i langt større grad enn ved de andre modulene. Vi tilbyr også veiledning og oppfølging av personal med utgangspunkt i valgte moduler.    Hvis dere er en avdeling, en skole/barnehage, en institusjon eller annen instans, som ønsker å bestille FORUT-kurset, legger vi gjerne tilrette for å tilpasse kurset, slik at vektlegging av innhold kan tilrettelegges etter deres behov. Slik kan dere dermed implementere det dere lærer på kurset, på en best mulig måte på deres respektive arbeidsplasser.   Ta gjerne kontakt med oss hvis dere har behov for ytterligere informasjon vedrørende FORUT eller andre kurstilbud i regi av Smart Kompetanse!   [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Ønskjer du å utdanna deg til musikklærar og musikkformidlar? Er du opptatt av å læra meir om musikk, og å komponera, spela og syngja saman med andre? Vil du utvikla evnen... [+]
  I dette musikkstudiet legg me vekt på samanhengen mellom kunstnarisk utvikling som utøvar, lyttar og komponist, og det å formidla musikk på ein god måte. Eit viktig siktemål i studiet er difor å utvikla fagleg, kunstnarisk, pedagogisk og didaktisk kompetanse for arbeid med musikk i opplæring.   Arbeid med hovudinstrument, komponering/arrangering og pedagogiske emne er gjennomgåande i heile studiet. Som student blir du sett på som ein ressursperson som kan vera med å påverka studiet. Du får arbeida med både hovud- og biinstrument, og det vert arbeidd med samspel, leiing/direksjon komponering/ arrangering, ulike konsertproduksjonar, studioarbeid og liknande.   Gjennom rettleia praksis vil du også få prøva deg som lærar og instruktør i ulike samanhengar. Studiestad Stord har studio, konsertsal og gode øvingsrom. Du får ta del i våre internasjonale nettverk, og me dreg på studieturar til interessante musikkstader.   Som student ved HSH kan du ha eit opphald i utlandet i løpet av studietida. Etablerte program og samarbeidsavtalar gjer at opphaldet på tre til seks månader blir godkjent som del av ditt studium ved HSH, og du taper ikkje tid.   Vidare studium: Studieprogrammet gjev grunnlag for opptak til mastergrader, slik som vår eigen mastergrad IKT i læring, og vidare musikkstudium. Du kan òg bruka delar av bachelorutdanninga i musikk til å byggja opp ei allmennlærarutdanning. Slik kan du få både ei allmennlærarutdanning og faglærarutdanning i musikk på fem år.   Her får du jobb: Du får ein solid og unik kompetanse og blir kvalifisert for arbeid i grunnskule, vidaregåande skule og kulturskule. Andre moglege arbeidsstader er kor, korps, band, ensembleverksemd (arrangør, komponist, utøvar og dirigent) musikkorganisasjonar og musikkprosjekt av ulike slag. [-]
Les mer
10 timer
10 gruppesamlinger per internet der vi fordyper oss i hvordan å håndtere utfordrende barn. [+]
Barn med utfordrende atferd kan gi oss avmaktsfølelse og opplevelser av fortvilelse. Det er ikke nødvendig. I dette kurset går vi gjennom den helt elementære forståelsen av barnet og drøfter aktive grep for å forbedre situasjonen. For barnet og for deg. Kurset foretas i form av dialoger og gruppesamtaler der jeg som Barne- og Ungdomspsykiater tilfører min erfaring og kunnskap. Det vil være høyt under det "virtuelle taket", rom for alle. Det vil være alvor og humor. Og stor respekt for hverandre. Vi bruker rett frem språk. Deltakere bruker kun fornavn. Du kan selv velge hvilket navn du vil bruke, det trenger ikke være ditt ekte navn.  Samlingene foregår torsdager kl 18.00 til 19.30 i ukene 38(start), 39, 40, 42, 43, 44, 45, 46, 47 og 48. (41 faller ut grunnet høstferie). Kurset gjennomføres kun ved nok påmeldelser.  Antall deltakere begrenses til 10. Ved stor interesse gjennomføres flere kurs paralelt på andre tidspunkt. Du må svært gjerne ta kontakt med meg per mail hvis du har spørsmål :-) [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Doktorgradsstudiet i musikkpedagogikk gir et bredt grunnlag for å forstå og vurdere musikkundervisning og musikkformidling. [+]
Musikkpedagogikk og musikkterapi Både musikkpedagogikk og musikkterapi er tverrfaglige disipliner som krever et tverrfaglig program. Et slikt program tilbyr NMH, i samarbeid med andre norske og nordiske institusjoner.   I tillegg vil en viktig del av opplæringen knyttes til de kurs som arrangeres innenfor nordiske nettverk. Her er det to nettverk som begge har utdanningen av doktorstipendiater som sine hovedmål: Et nordisk nettverk for musikkterapeutisk forskning ble etablert i 1993. Det har sin hovedbase ved Aalborg Universitetet , og har gjennomført en rekke forskersymposier o.l.   Et lignende nettverk ble etablert for musikkpedagogisk forskning. Dette nettverket arrangerer årlige forskerkurs og gir ut årbøker med vitenskapelige artikler. Dokumentasjonen av arbeidet skal være en doktorgradsavhandling, og studiet avsluttes med en disputas.   [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester
Barnehager består av et stort mangfold av barn og deres familier. Det å ha en ressursorientert tilnærming i arbeidet med mangfold er både sentralt og viktig. Ønsker du å ... [+]
Kunnskapen du tilegner deg i denne fagskoleutdanningen er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn med flerkulturell bakgrunn. Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen.     [-]
Les mer
3 dager
Kurset som tilbys tar for seg fremmedspråkdidaktikk med de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving, muntlig, IKT og regning i fokus [+]
Fremmedspråksenteret har fått midler til å gjennomføre kortere, praksisnære etterutdanningskurs i fremmedspråkdidaktikk. Målgruppen er lærere i ungdomsskolen og videregående skole som underviser etter læreplanen for fremmedspråk nivå I og II. Kursene vil ta utgangspunkt i de grunnleggende ferdighetene med en halv dag på hver av disse.   Påmelding: http://www.hiof.no/index.php?ID=16813   Program: http://www.fremmedspraksenteret.no/index.php?ID=16250 [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester
Digitale verktøy i barnehagen kan åpne opp for kreativ og leken bruk blant barn. Lær hvordan du kan utvikle praksisen med denne fagskoleutdanningen. [+]
Den teknologiske utviklingen i samfunnet er enorm, og dette får konsekvenser for barnehagen som pedagogisk virksomhet. Barn har behov for støtte av kompetente voksne som kan hjelpe dem og veilede dem i den digitale hverdagen. Det krever at personalet utvikler sin praksis slik at de digitale verktøyene kan åpne opp for kreative og skapende praksiser. Ønsker du å lære mer om dette viktige området kan utdanningen Kreativ og leken bruk av digitale verktøy i barnehagen være noe for deg. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon:Kreativ og leken bruk av digitale verktøy i barnehagen      [-]
Les mer
Nettstudie 4 semester
Barnehagene våre består av et stort mangfold av barn og deres familier. Det å ha en ressursorientert tilnærming i arbeidet med mangfold er både sentralt og viktig. Ønsker... [+]
Få oppdatert kunnskap om språk og flerspråklighet og flerkulturell kompetanse. Det du lærer er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn med flerkulturell bakgrunn. Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen og SFO. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng, og oppnådd fagskolegrad.  Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Språklig og kulturelt mangfold i barnehage og SFO [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 990 kr
- voksenrollen i et inkluderende fellesskap i barnehagen [+]
Alle barn som går i barnehagen skal ha like muligheter for trivsel, lek, omsorg og læring – uavhengig av kompetanse og ferdigheter. Hva sier forskning på barnehagefeltet om situasjonen i norske barnehager i forhold til dette? På dette kurset vil kursholder presentere forskning og erfaringer som belyser temaet fra ulike innfallsvinkler, samt verktøy og strategier for arbeidet med å inkludere alle barn. Hva kan vi gjøre for å sikre at alle barn opplever å være en del av fellesskapet i barnehagen? Hvordan kan vi jobbe for å hindre utenforskap og fremme inkludering? Kursinnhold   Inkludering Holdninger Ulike oppdragerstiler Hvordan etablere gode relasjoner Hvordan endre en dårlig relasjon   Kursholder Hege Tryggestad er utdannet vernepleier med master i atferdsvitenskap. Hun har jobbet med barnehagebarn og lek, læring og inkludering i 25 år. Hege jobber nå som fagleder for barnehagemiljøteamet i Nordre Follo kommune, med hovedfokus på et godt læringsmiljø, spesialpedagogisk hjelp og like muligheter for alle barn. Hun er også stipendiat ved Oslo Met, der hun forsker på læringsmiljø i barnehager for barn med behov for spesiell tilrettelegging.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 990 kr
I overgangen fra barnehage til skole skal barna møte en skole som er forberedt på å bygge videre på det grunnlaget barnehagen har lagt. På dette kurset får du faglig innb... [+]
I overgangen fra barnehage til skole skal barna møte en skole som er forberedt på å bygge videre på det grunnlaget barnehagen har lagt. På dette kurset får du faglig innblikk i hvordan du kan skape gode sammenhenger for barnet i overgangen. Kurset har som mål å gi pedagoger og ledere i skole, barnehage og SFO/AKS innsikt i sentrale prinsipper i overgangsarbeidet. Kursholder viser til praktiske eksempler, tiltak og arbeidsmåter.  Kursinnhold         Barneklare skoler eller skoleklare barn?         Overgangsarbeid i et inkluderingsperspektiv         Hva kjennetegner en overgang i læringsløpet?         Forankring i styringsdokumentene for barnehage, skole og SFO/AKS         Kulturmøter: Hvem er aktørene, og hva skal man samarbeide om?         Hvordan lager vi planer som gir faglig sammenheng?         Gode pedagogiske sammenhenger i språkarbeid, lek og utforsking         Hvordan ivareta helhetlig utvikling og læring?         Grenseobjekter og overgangsobjekter         Siste året i barnehagen         Hvordan ta vare på det kompetente barnet i overgangen?   Kursholder: Heidi Sandø Dette kurset kan også bestilles til barnehage/skole/kommune/fylke. Ta kontakt med oss: bro@aof.no [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 990 kr
Hva ligger i rammeplanens begrep «lekeskrift»? [+]
Hvordan kan vi legge til rette for at barna skal ha glede av å leke med skriftspråket? Dette kurset setter fokus på hvordan grunnlaget for skriveglede kan legges i barnehagen, og den viktige voksenrollen for å få dette til på barnas premisser.   Kursinnhold Helhetlig språkarbeid i barnehagen – hvordan fremme språkstimulering og kommunikasjon? Hvordan stimulere barns skriftspråklige bevissthet? Hvordan kan barnehagen legge til rette for at barna får positive erfaringer med å kommunisere med tegning, lekeskriving og bokstaver? Hvordan kan de voksne gi god støtte til lek og utforsking av skriftspråket? Skriveutvikling Skriveglede og fortellerglede i hverdagssituasjoner i barnehagen   Kursholdere Reidun Flugstad Rygg er barnehagelærer, allmennlærer og språk- og leseveileder, og har master i «Lesing og skriving i skolen». Hun har mange års erfaring som lærer på småskoletrinnet. Reidun har hatt ansvaret for veiledning og oppfølging av barnehagepersonale og lærere på 1.og 2. trinn i Gjerdrum kommune. Målet har vært å skape et helhetlig språkfokus i barnehagen og i skolens begynneropplæring. Reidun har de tre siste årene undervist i pedagogikk grunnskolelærerutdanningen og barnehagelærerutdanningen ved NLA-høgskolen i Oslo. Hun er nå pedagogisk veileder i språk, lesing og skriving i Ullensaker kommune.   Turid Sevilhaug Nordsveen er barnehagelærer med mange års erfaring fra arbeid i barnehage, mest med aldersgruppe 3-6 år, og de 3 siste årene med skolestartergruppe på en uteavdeling. Dagene tilbringes ute i skog og mark, og skrive- og fortellergleden er alltid med! Interessen for oppdagende skriving startet i 2013 i et prosjekt i regi av Gjerdrum kommune og Universitetet i Oslo, i samarbeid med Reidun Flugstad Rygg og Bente Hagtvedt. Prosjektarbeidet viste fort resultater hos barna: skriveglede, stor læringskapasitet og ikke minst motivasjon for å lære mer på egne premisser. Erfaringene har Turid tatt med i videre arbeid med språk i barnehagen, og trekker det inn i daglige aktiviteter og situasjoner. [-]
Les mer
2 dager 1 000 kr
Kurs om fargerike fellesskap i samarbeid med Kirkelig nettverk for integrering av flyktninger og innvandrere. [+]
Kurset handler om hvordan du kan legge til rette for studiegrupper med deltakere som har forskjellig etnisk bakgrunn.   Kurset er både for deg som leder en studiegruppe som allerede har deltakere med en annnen bakgrunn enn den etnisk norske, og grupper som ønsker å inkludere flere nasjonaliteter.   Kurset skal være i Hønefoss, på Quality Hotell Ringerike. Vi starter kl 10.00 lørdag og avslutter kl. 15.30 søndag.   Foreløpig emneliste: Inkludering av innvandrere, med bakgrunnsinformasjon om innvandrere i Norge og Inkludering og integrering - hva og hvorfor. Målsetning for studiegrupper med deltakere som har innvandrerbakgrunn. Refleksjon rundt diakonale og evangeliserende formål samt skjult og åpen agenda. Hvordan legge til rette for studiegrupper med deltakere som har forskjellig etnisk bakgrunn? Religionsdialog.   Kursavgift: 1.000 kr. Dette inkluderer overnatting og helpensjon. Tillegg for enkeltrom: 200 kr. Hvis du ikke vil bo ved hotellet, er kursavgiften 600 kr. Hvis du ønsker overnatting fra fredag, koster det 765 kr ekstra.   Deltakere som er tilsluttet FSF's medlemmer får reisestøtte på inntil 1.000 kr.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 190 kr
Barn som har det vanskelig kan ha en svært voldsom og uforutsigbar atferd. [+]
De kan streve med store reguleringsvansker, utagerende atferd, konsentrasjon og uro. Det er ofte behov for ekstraordinær tilrettelegging, noe som stiller høye krav til personale i barnehage og skole. Samspill kan være en utfordring, da det er lett å selv bli overveldet og oppleve maktesløshet og utilstrekkelighet. Hvordan roe ned og hjelpe, «gjøre det riktige»? Hvordan kan vi hjelpe enkeltbarn og samtidig ivareta de andre barna i gruppen? På dette kurset får du kunnskap, ferdigheter og verktøy for å forstå og hjelpe barn som strever. Kursinnhold Barn med ulike utfordringer – eksempler fra praksisfeltet Kunnskap om hvordan vi kan forstå hjernens utvikling og reaksjoner på stress Hvordan stress og traumer påvirker hjernens strukturer Toleransevinduet – en modell for å forstå hvordan mennesker reagerer på stress Følelsesmessig regulering – hvordan kan vi voksne støtte barn i dette? Tilrettelegging for læring, lek og utvikling for barn med utfordringer Hva trenger vi voksne å lære for å være følelsesmessig regulerte i krevende situasjoner? Praktiske verktøy for reguleringsstøtte for voksne og barn – i hverdagen – og i vanskelige situasjoner   Kursholdere Anita Juveli er allmennlærer med master i spesialpedagogikk (psykososiale lærevansker). Hun har jobbet i Osloskolen i 16 år, som kontaktlærer, spesialpedagog og sosiallærer. De siste 5 årene har Anita jobbet ved Nordre Aker skole, som gir skoletilbud til elever som er pasienter ved Barneenheten psykisk helse ved Oslo Universitetssykehus. I tillegg har hun vært veileder i Kompetanseenheten for elevatferd og læringsmiljø. Nadina Peters er psykolog med spesialisering i barne- og ungdomspsykologi. Hun har over 11 års erfaring fra både kommunal- og spesialisthelsetjenesten. Her har hun jobbet med barn, unge og familier som har vært utsatt for belastende og traumatiserende hendelser   [-]
Les mer