Pedagogikk
Du har valgt: Anderslund-Hållet-Hö
Nullstill
Filter
Ferdig

-

38 treff ( i Anderslund-Hållet-Hö ) i Pedagogikk
 

Nettstudie 4 semester
Barnehagene våre består av et stort mangfold av barn og deres familier. Det å ha en ressursorientert tilnærming i arbeidet med mangfold er både sentralt og viktig. Ønsker... [+]
Få oppdatert kunnskap om språk og flerspråklighet og flerkulturell kompetanse. Det du lærer er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn med flerkulturell bakgrunn. Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen og SFO. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng, og oppnådd fagskolegrad.  Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Språklig og kulturelt mangfold i barnehage og SFO [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 3 timer 1 390
Nye læreplaner i matematikk har gitt ny eksamensordning. [+]
 Den innebærer store omveltninger på eksamen, nye oppgavetyper og nye utfordringer. Men hva innebærer endringene for eleven? Hva venter av nye oppgavetyper og formuleringer på eksamen? Hvilke signaler har Udir gitt? Hvilke nye løsningsstrategier må elevene beherske? Hva kreves av digital kompetanse og programmeringsferdigheter? Læreplanen legger vekt på utforsking, problemløsing, modellering, anvendelse, argumentasjon, representasjon og kommunikasjon, abstraksjon og generalisering. Det skal utforskes og oppdages sammenhenger. Det blir lagt spesiell vekt på kjerneelementene og beskrivelsen av grunnleggende ferdigheter. Nytt er også programmering og algoritmisk tenkning.Elevene – og ikke minst matematikklærere – i den videregående skolen har vært vant til en eksamensordning hvor eksamen har vært delt i to, en del uten og en del med hjelpemidler. Med ny læreplan ble eksamen endret. Først ble eksamen heldigital og oppgavene delt inn i tre hovedgrupper. En del en skulle inneholde flervalgsoppgaver og interaktive oppgaver uten annen begrunnelse enn selve svaret, en del to skulle legge vekt på kommunikasjon, resonnementer, beregninger og vurderinger, og sist, men ikke minst, en del tre skulle ikke inneholde konkrete spørsmål i det hele tatt. På denne tredje delen skulle det være opp til elevene selv å vurdere hva de ville undersøke, og elevene skulle selv formulere sine egne problemstillinger ut fra en gitt kontekst.  Men etter kritikk ble eksamen endret tilbake til gammel ordning. Eller ble den egentlig det? Nå skal eksamen inneholde en time uten hjelpemidler og fire timer med hjelpemidler. Og som vi skal se, så dukker de nye oppgavetypene fortsatt opp. Kurset er en praktisk gjennomgang av hva den nye eksamensformen innebærer, både for elevene og for oss som lærere. Vi ser på nye oppgavetyper og diskuterer utfordringene de bringer med seg.   Kursinnhold Hvilke digitale ferdigheter kreves av elevene med ny eksamensordning. Hvilke signaler har Udirs eksempeloppgaver og vårens eksamensoppgaver gitt om eksamen. Hvilke nye oppgavetyper møter elevene, og hvordan forberede elevene på disse oppgavene.   Kursholder Eivind Skjervum er lektor med tilleggsutdanning med fagene matematikk, medievitenskap, statsvitenskap, informatikk og religionshistorie. Eivind har de siste 17 årene undervist som lektor ved Oslo Private Gymnasium i matematikk og medie- og informasjonskunnskap. Han har tidligere jobbet mange år som journalist innen krim, nyheter og sport i Dagbladet og Oppland Arbeiderblad. Eivind jobber nå også for Aschehoug forlag hvor han produserer innhold som tentamener, prøver og eksamensløsninger for nettstedene Lokus og Aunivers i matematikk. I tillegg til å undervise utdanner han seg til lærerspesialist i matematikk, spiller sjakk og er glad i kajakk og fotball. [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester
Digitale verktøy i barnehagen kan åpne opp for kreativ og leken bruk blant barn. Lær hvordan du kan utvikle praksisen med denne fagskoleutdanningen. [+]
Den teknologiske utviklingen i samfunnet er enorm, og dette får konsekvenser for barnehagen som pedagogisk virksomhet. Barn har behov for støtte av kompetente voksne som kan hjelpe dem og veilede dem i den digitale hverdagen. Det krever at personalet utvikler sin praksis slik at de digitale verktøyene kan åpne opp for kreative og skapende praksiser. Ønsker du å lære mer om dette viktige området kan utdanningen Kreativ og leken bruk av digitale verktøy i barnehagen være noe for deg. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon:Kreativ og leken bruk av digitale verktøy i barnehagen      [-]
Les mer
6 timer 2 190 kr
I dette kurset ser vi nærmere på hvorfor noen ungdommer utvikler ufrivillig skolefravær og hvordan vi aktivt kan jobbe for å unngå fraværssaker. [+]
Hva gjør at noen elever utvikler skolefravær? Hva er kjennetegnene? Trygghet, mestring, tilhørighet, og gode relasjoner i skolen, til voksne og medelever, er forutsetningen for en elevs nærvær på skolen. Der ett eller flere av disse momentene uteblir, har vi en potensiell skolefraværssak. I kurset ser vi på arbeid med ufrivillig skolefravær, både på individnivå og systemnivå.  Kursinnhold •    Forståelsesrammen for skolefravær •    Ungdom med skolefravær – Hvem er de? Eksempler fra praksisfeltet•    Hvordan jobbe når skolefravær er et faktum•    Trygghet – forutsetning for læring og trivsel •    Relasjonens betydning•    Mestring – forutsetning for å lykkes•    Tilhørighet – forhindrer fravær•    Om utenforskap•    Det sosiale samspillet•    Hva sier elevene selv?•    Å samtale med eleven når vi mistenker mistrivsel•    Skole/ hjem samarbeid – foreldre som ressurs•    Tiltak – hva virker og hvorfor?   Kursholder Sara Eline Eide har mange års erfaring fra barnehage og skole, og er spesielt opptatt av barn og unges psykiske helse og betydningen av den gode relasjonen. Hun er utdannet barne- og ungdomsarbeider, og har studert spesialpedagogikk og relasjonskompetanse. Sara Eline har utgitt bøkene På oppdagelsesferd sammen (Kolon forlag, 2019) og Skolefravær (Cappelen Damm, 2022). Inspirasjon til bøkene har hun fra sin tidligere jobb som miljøarbeider i skolen, fra samtaler med foreldre til barn som strever og gjennom faglitteraturen. [-]
Les mer
Nettstudie 4 timer 2 190 kr
Lederen har en viktig rolle i å veilede og legge til rette for at personalet utvikler en felles forståelse for oppdraget som er gitt i rammeplanen. [+]
SFO skal være et fellesskap og en lærende organisasjon, som jevnlig vurderer og videreutvikler sin praksis. SFO skal legge til rette for at hele personalet reflekterer over faglige og etiske spørsmål i tilknytning til rammeplanens verdier og innhold, og hvordan de kan være gode rollemodeller for barna (utkast til nasjonal rammeplan for SFO 2021). Hvordan ha fokus på å lede, være en god rollemodell for andre ansatte og barna, samt ha fokus på faglig innhold i hverdagen i SFO/AKS?  Dette todelte kurset har som mål å styrke og bevisstgjøre deg som leder. Her får du konkret kunnskap og metodikk som du kan benytte for å utvikle den pedagogiske praksisen i SFO. Gjennom systematisk arbeid med vurdering, planlegging og coaching vil du tydeliggjøre din rolle som leder, og samtidig skape en lærende organisasjon der alle deltar i utviklingen på egen arbeidsplass.  Kursinnhold Hvordan skal vi bryte ned begrepene og skape en felles forståelse for innholdet i den nye rammeplanen for SFO? Hva legger vi i begrepet «lærende profesjonsfelleskap» – og hva betyr det i hverdagen? Hvordan legge til rette for at alle gis muligheten til å reflektere over egen praksis? Hvordan inspirere og få alle til å gjennomføre i praksis det vi har blitt enige om i felleskap? Fokus er på lederes utfordringer og muligheter knyttet til nasjonal rammeplan for SFO, med vekt på praktisk kunnskap og kompetanseheving i hele personalet.    Kursholder Robert Mjelde Flatås er høgskolelektor i pedagogikk. Han har mange års erfaring som kontaktlærer og som rektor på barnetrinnet. Gjennom sin praksis i skolen har han vært spesielt engasjert i SFO som en viktig arena for lek, læring og utvikling, og sett behovet for helhetlig tenkning og samarbeid på tvers. Robert er forfatter av flere bøker for personale i SFO og for lærere, blant andre: Uteaktiviteter i skole og SFO, Livsmestring i klassen. Håndbok for læreren, og SFO-gnist. Aktiviteter og leker.   Når du melder deg på kursdag 1, blir du automatisk oppmeldt til kursdag 2.Kursdatoer: 22. september og 29. september.   [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 190
15–20 % av norske barn er i risiko for å utvikle psykososiale vansker, og disse barna har behov for at vi har fokus på tidlig innsats i barnehagen. [+]
I dette kurset rettes søkelyset på hvordan personalet i barnehagen kan støtte sårbare barns sosioemosjonelle utvikling i hverdagen. Barnehagen er en unik arena for tidlig hjelp til barn som strever. De voksne i barnehagen har stor betydning og kan bidra til å endre barns utvikling i positiv retning.  Kursinnhold Hva kjennetegner sårbare barn – og hva kan være årsaken? Hvordan oppdager vi barn som strever med sine egne følelser og deltakelse i det sosiale samspillet med andre barn? Å legge til rette for tidlig innsats i barnehagen  Hvordan kan vi på best mulig måte støtte barns følelser og relasjoner? Trinnvis tilnærming i arbeidet med sårbare barn Kursholder May Britt Drugli er utdannet cand.paed. og jobber nå som professor ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge ved NTNU. Hun har lang erfaring fra kommunalt utviklingsarbeid og er involvert i flere forskningsprosjekter knyttet til barnehage. Faglige interesseområder er de yngste barna i barnehagen, relasjonen mellom barn og voksne, barns psykiske helse og atferdsvansker. May Britt har skrevet flere fagbøker, blant annet Liten i barnehagen og Liten begynner i barnehagen, og hun er medforfatter på boken Tilvenning og foreldresamarbeid. May Britt er en anerkjent og etterspurt foredragsholder. Hun fremstår direkte og troverdig og hennes ekte engasjement treffer alle som jobber med barn, også foreldre! [-]
Les mer
Nettkurs 50 timer 4 990 kr
Kurset barnehageassistent vil tilegne deg formell kompetanse for å jobbe som medarbeider i barnehage. [+]
Har du lyst til å jobbe som barnehageassistent? Kurset er utarbeidet med utgangspunkt i kompetansemålene til videregående opplæring. Det vil gi deg formell kompetanse innenfor de viktigste kjerneområdene i barnehagen. I kurset har du kontakt med din egen instruktør, og du vil få quiz, innsendingsoppgaver med oppfølging og muligheter for å delta i jevnlige digitale klasserom. Kurset kan du ta når du vil, og det kan også gjennomføres på telefon, Ipad eller pc.  Innhold Barnehagens styringsdokumenter Omsorg-lek-læring-danning Barns språkutvikling Livsmestring Foreldresamarbeid Utfordringer og konfliktløsning Kurset består av 6 moduler. Gjennom tekst, bilder, figurer og videoer skal vi ta deg gjennom fagstoffet på en pedagogisk måte. Underveis kan du teste dine kunnskaper gjennom quiz’er og innsendingsoppgaver. På slutten av hver modul finner du caser du skal svare på og sende inn til oss. Du vil få tilbakemeldinger og veiledning fra instruktør på e-post etter at besvarelsene er mottatt. Du har tilgang på kurset i ett år.  Etter fullført og bestått kurs vil du motta et kompetansebevis i posten. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 190 kr
Barnehagen skal være en lærende virksomhet. [+]
Rammeplanen beskriver barnehagen som en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Personalet skal jobbe mot felles mål og barnehagens verdigrunnlag skal være synlig i felles praksis i hverdagen.  Men hvordan får vi til dette?  Kursinnhold Hva kjennetegner en lærende organisasjon?   Hvordan vurdere egen virksomhet og jobbe systematisk for å utvikle organisasjonen?  Hvilke utfordringer har lederen i fremtidens barnehage i arbeidet med å gjøre barnehagen til en ekte lærende organisasjon?   Hvordan kan vi vite at vår organisasjon er lærende?   (Kurset kan legges opp som foredrag eller i kombinasjon med workshop, der man reflekterer sammen over aktuelle utfordringer og problemstillinger - gjelder ved bestilling av kurset.)  Kursholder Anne Holsæter Nordbye er barnehagelærer med videreutdanning i endringsledelse og personalledelse, og styrerutdanning fra BI. Hun har 20 års erfaring fra arbeid i og med barnehage, fra assistent til pedagogisk leder, styrer og seksjonsleder. Barnehagene Anne sist var leder for deltok i et forskningsprosjekt i regi av Utdanningsforbundet, om vurdering av barns trivsel og utvikling i barnehagen. Anne er nå områdeleder i team for avdeling oppvekst i Nordre Follo kommune.Anne har en varm og praksisnær formidlingsevne, og holder kurs om flere tema innenfor det barnehagefaglige; lek, de yngste barna, barn i risiko, voksenrollen, grenser, vurdering, verdigrunnlaget, og barnehagen som lærende organisasjon.Annes kurs er stappfulle av praksisfortellinger, humor og alvor, og det er alltid rom for aktiv dialog og refleksjon! [-]
Les mer
Sentrum 1 dag 5 250 kr
08 May
13 Nov
– med mulighet for sertifisering som samspillsleder. [+]
I samarbeid med Marstrand. Medlemsrabatt for medlemmer av Norges bygg- og eiendomsforening. Samspill som gjennomføringsmodell kan gi optimaliserte løsninger, bedre kontroll, økt verdi og godt samarbeid – forutsatt at man tar ut potensialet. Når man designer en gjennomføringsmodell for samspill, kreves det en helhetlig forståelse for alle dimensjonene av samspill – det er ikke tilstrekkelig med kontraktforståelse. Videre, det holder ikke å designe en god modell, den må settes ut i live i prosjektet. Sertifiseringen består av 3 kursmoduler.  Alle kursene er selvstendige og uavhengige kurs. Kursene kan også tas enkeltvis og uten sertifisering og man mottar kursbevis etter hvert kurs og et sertifiseringsbevis etter bestått eksamen. KURS 1:Samspill som gjennomføringsmodell1 dag KURS 2:Kultur, team og ledelse1 dag KURS 3:Samspillkontrakter2 dager   Marstrand er Norges første og eneste aktør som sertifiserer samspillsledere. Ta kontakt på kundeservice@qualitynorway.no for bestilling av pakkepriser og/eller eksamen:Pakkepris kurs 1, 2 og 3 u/eksamen medlem 18.900,-/ikke-medlem 21.000,-Pakkepris kurs 1, 2 og 3 m/eksamen medlem 23.900,-/ikke-medlem 26.000,-Eksamen kr 5000,- [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:             Når du selv ønsker. Omfang:         3 innleveringer Pris:               kr.4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                        kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Problematferd med omfang av problemet og hvordan slik atferd kan forstås • Kompetanseutviklende og problemløsende arbeid • Hvordan stimulere sosial læring til det beste for den enkelte?   Tema • Problematferd • Utvikling av atferdsproblemer • Perspektiver på endring • Undervisningsstrategier • Psykodynamisk tilnærming • Psykopedagogisk tilnærming • Involveringspedagogikk • Atferdsmodifikasjon • Strukturering av læringsmiljøet • Forebygging • Hvordan oppstår problematferd? • Atferdskorrigering • Aggressive og utagerende barn • Sosial kompetanse hos barn og unge • Læringspsykologi og sosial kompetanse • Mestringskompetanse • Hva påvirker kompetanseutviklingen? • Sosial læring  • Læring av sosial kompetanse • Tiltak for å fremme sosial kompetanse       Litteratur Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Terje Ogden m fl. ISBN 9788205391765 Gyldendal Norsk Forlag 2009   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.   • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til     pedagogiske mestringsmuligheter.   Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:              3 innleveringer Pris:              kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert                                 avdrag). Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til pedagogiske mestringsmuligheter.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Hvordan ansatte i barnehage og skole kan bli bedre til å hjelpe barn og ungdom etter kriser og traumer. • Hvordan gjøre hendelsene forståelige og håndterbare slik at hverdagen i barnehagen og skolen blir mest      mulig meningsfull. • Hvordan man aktivt kan ta del i barnets opplevelse av krisen slik at den blir noe barnet kan lære av.   Tema • Barn og ungdom – kriser og traumer • Hva er krisehjelp? • Traumeteorier • De skjulte krisene • Kriser og læring • Krisepedagogikk i barnehage og skole • Krisepedagogisk modell • Pedagogikk og terapi • Krisers innvirkning på læring • Terapeutisk kommunikasjon • Krisepedagogiske metoder • Spenningsreduserende tiltak • Krisepregnende nyheter • Når katastrofen angår oss alle • Sorghåndtering – kunnskapsformidling • Kriseberedskap   Litteratur Krisepedagogikk Magne Raundalen/Jon-Håkon Schultz ISBN 9788215009131 Universitetsforlaget 2006     Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Smart Kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn, unge og voksne som utviser ulik grad av utfordrende adferd. [+]
  NB! Bestillingskurs - Ta kontakt for mer informasjon! Kurset FORUT (Forebygging og mestring av utfordrende adferd) er et kurs som er lagt opp som en kombinasjon av teori og praksis.  Kursinnhold:  - Etikk, aggresjonsforståelse og lovverk - Relasjonskompetanse og ressursfokus - Refleksjons- og håndteringsverktøy - Holdninger og dempende kommunikasjon - Beskyttelses- og friggjøringsteknikker  1. Modul 1: FORUT-kurs med varighet en kursdag: - Dette er et tilbud mest egnet for barnehager, skoler og andre, hvor man bruker omtrent to til tre timer av kursdagen til å trene på beskyttelses- og frigjørings-teknikker i tillegg til den teoretiske delen av kurset. 2. Modul 2: FORUT-kurs med varighet to kursdager: - Dette er et tilbud som passer best for institusjoner og arbeidsplasser, hvor man oftere opplever utofrdrende adferd og utagering og må ta i bruk beskyttelses- og frigjøringsteknikker i større grad.  3. Modul 3: FORUT-kurs med varighet tre kursdager: - Dette er et tilbud hvor man tar for seg inngående teori og praksis i forhold til mestring av utfordrende adferd. I tillegg vil instruktørene demonstrere og deltakerne trene på beskyttelses- og frigjøringsteknikker, i langt større grad enn ved de andre modulene. Vi tilbyr også veiledning og oppfølging av personal med utgangspunkt i valgte moduler.    Hvis dere er en avdeling, en skole/barnehage, en institusjon eller annen instans, som ønsker å bestille FORUT-kurset, legger vi gjerne tilrette for å tilpasse kurset, slik at vektlegging av innhold kan tilrettelegges etter deres behov. Slik kan dere dermed implementere det dere lærer på kurset, på en best mulig måte på deres respektive arbeidsplasser.   Ta gjerne kontakt med oss hvis dere har behov for ytterligere informasjon vedrørende FORUT eller andre kurstilbud i regi av Smart Kompetanse!   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 1 290 kr
Hva er seksuelle overgrep – og hvilke konsekvenser har det? Hvordan forebygge og avdekke overgrep? Hvordan kan vi gjenkjenne tegn – og hvordan skal vi handle? Hva er vår ... [+]
Dette kurset kan også bestilles lokalt, med mulighet for tilpasninger av omfang og innhold.Ta kontakt med oss: bro@aof.no eller tlf. 23 06 12 56. Kurspriser ved bestilling (fysisk oppmøte eller nettkurs): 2 timer: fra kr 16 900 (inntil 50 deltakere)3 timer: fra kr 19 900 (inntil 50 deltakere)4 timer: fra kr 22 900 (inntil 50 deltakere)6 timer: fra kr 26 900 (inntil 50 deltakere) Kursinnhold Grenseoverskridende atferd og overgrep Tegn og signaler Å forstå hvorfor  Den voksnes rolle Meldeplikt og avvergingsplikt Handlingsplaner Forebyggende arbeid Kan jeg gjøre noe for å forebygge nettovergrep? Trafikklyset - et kartleggingsverktøy Kursholder Hilde Landro er utdannet barnehagelærer og sexologisk rådgiver, og har videreutdanning i seksualundervisning, seksuell helse og tiltak mot seksuelle overgrep mot barn. Hun har mange års erfaring som pedagogisk leder, og jobber nå som daglig leder i barnehage. Hun har tittel som spesialist i seksualundervisning, og holder kurs og foredrag om barn og seksualitet for alle som jobber med barn. Hilde har i samarbeid med to andre barnehagelærere gitt ut barnebok og veileder for voksne: Hele meg – om kropp og grenser i barnehagen.   [-]
Les mer
10 uker 4 500 kr
24 Sep
Kurs for assistenter i barnehage, skole og skolefritidsordning, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldre... [+]
Mål for kurset: Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak. Kursdeltakerne skal få kunnskap om problematferd og hvordan slik atferd kan forstås. Kursets innhold: Atferdsproblemer blant barn og unge Kartlegging og risikovurdering Barnehagen og barns tidlige utvikling Den inkluderende skolen og skoleomfattende tiltak Klasseromsperspektivet – klasseledelse Elevperspektivet – internaliserte problemer Elevperspektivet – alvorlige atferdsproblemer Sosialkompetanse hos barn og unge Sosial læring hos barn og unge Litteratur: Sosialkompetanse og problematferd blant barn og unge, ISBN: 9788205550612 Gyldendal akademiske forlag, 2022, Terje Ogden Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert: Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema    [-]
Les mer