Vanligvis vil CTRL + + tastene kunne brukes for å øke størrelsen, og CTRL + - for å redusere den.
Har du hjul på musen, kan du bruke CTRL sammen med hjulet for å justere størrelsen. På Mac kan du bruke CMD + + og CMD + -.
Dette kurset har ikke oppført noen dato for studiestart. Bruk skjemaet under for å kontakte leverandør for nærmere informasjon.
Kurset «De vanskelige personalsamtalene» tar utgangspunkt i at lederens evne til å gripe fatt i problemer som oppstår, er avgjørende for arbeidsmiljøet og virksomhetens utvikling. Da er det viktig å kunne håndtere de vanskelige samtalene på en god måte, samtaler som ofte kan oppleves som vanskelige for den ene, men ikke nødvendigvis den andre parten. Behovet for slike samtaler kan imidlertid komme overraskende og brått på, og da er det viktig at du som leder har god nok kunnskap og kompetanse. På kurset lærer du hvordan en effektivt kan gjennomføre krevende samtaler, uavhengig av type, årsak og sammenheng ellers.
Formålet med kurset er at deltakere skal:
- bli bedre til å unngå utsettelser av vanskelige samtaler.
- bli bedre til å gjennomføre vanskelige samtaler.
- forstå hvem min medarbeider «virkelig er».
- lære hvordan en selv agerer når «autopiloten» slår inn.
En vanskelig samtale kan omhandle alt fra irritasjonsmomenter og dårlig utført arbeid, til større endringer med betydelige konsekvenser for medarbeideren. Det kan være vanskelig å forutsi hvilke reaksjoner som kan komme underveis i en samtale, å vite hvem din medarbeider «egentlig er» og hva som er dine egne reaksjonsmønstre. Samtaler som kan skape reaksjoner hos mottaker og sette følelsene i sving hos begge parter bør forberedes godt så langt det er mulig. Lær hvordan «Autopiloten» hos begge slår raskt inn når ubehaget føles på kroppen, og hvordan en kan unngå at situasjonen tilspisser seg unødig ved at reaksjoner medfører motreaksjoner.
Kursinnhold: De vanskelige personalsamtalene
• Hvordan identifiser den vanskelige samtalen?
• Hvordan ta initiativ til den vanskelige samtalen?
• Hvordan se og forstå dine medarbeidere?
• Konstruktiv kommunikasjon
• Tydeliggjøring av forventninger
• Hvilke reaksjoner kan du forvente
• Hva er «autopilot»-agering
• Hvordan øve på flere typer vanskelige samtaler?
Se det enkelte kurs på ønsket kursdato for angivelse av riktig kurssted.
BEDRIFTSINTERNT KURS; Kurset kan videre leveres som bedriftsinternt kurs etter avtale om tid og sted. Ta kontakt på post@konsulentforeningen.no
INDIVIDUELL KURSDAG; Ønsker du en helt privat kursgjennomgang med åpning for å ta opp dine egne spørsmål mm kan du bestille en individuell kursdag, kun for deg alene med foreleser/konsulent, for kr. 8.950,- + mva. Ta kontakt på post@konsulentforeningen.no for å avtale dato, sted og tid og for å bestille individuell kursdag.
Ingen nødvendige forkunnskaper, men noe erfaring med denne type prosesser eller deler av slike prosesser gir flere «knagger å henge» kursinnhold og gjennomgangen på.
6 timer. (Normalt fra kl 10.00 til klokken 16.00)
Kun oppgaver og case på selve kursdagen.
Alle med personalansvar – ledere, mellomledere, personalansvarlige og andre med ansvar for medarbeidere.
Les mer om Den norske konsulentforening - konsulentforeningen.no
Se flere kurs fra Den norske konsulentforening - konsulentforeningen.no (67)
Påmeldingsskjema Kontakt oss