Alle kategorier
Du har valgt: Oslo
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Oslo )
 

Webinar 4 timer 3 990 kr
Kurs i sykefravær [+]
Kurs i sykefravær [-]
Les mer
Nettkurs 70 timer 13 600 kr
07 Aug
For deg med erfaring fra lager/terminal/vareflyt. Husk at Fagbrev, det lønner seg! GODKJENT HOS STATENS LÅNEKASSE FOR UTDANNING. [+]
Lager/Terminal  Transport/Distribusjon Innkjøp  Produksjon  HMS Service/Kundebehandling  Kvalitetssikring  Informasjonsbehandling [-]
Les mer
Nettkurs 60 minutter 5 600 kr
MSP er et globalt anerkjent rammeverk for beste praksis programledelse. [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 60 spørsmål skal besvares, og du består ved 60% korrekte svar (dvs 36 riktige av 60 spørsmål). Deltakerne har 60 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
Nettkurs 6 timer 4 100 kr
Ex grunnleggende er et kurs innen elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder. Målet med kurset er at de som skal arbeide i eksplosjonsfarlige områder kan utfø... [+]
Ex grunnleggende er et kurs innen elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder. Målet med kurset er at de som skal arbeide i eksplosjonsfarlige områder kan utføre arbeidet på en sikker og god måte. Kurset skal bidra til at brukerne opplever både kurssituasjonen og jobben etterpå som motiverende og lærerik. Vårt mål er at alle ansatte blir motivert til å utføre en sikker, trygg og god jobb.   Alle som gjennomgår dette kurset vil være tilstrekkelig kvalifisert til å kunne selvstendig utføre de oppdragene som blir planlagte med elektriske installasjoner innenfor eksplosjonsfarlige områder.   Læreingsmål: NEK 420 IEC / NEK EN 60079-10-1 IEC / NEK EN 60079-14 FUSEX FHOSEX ATEX 2014/34/EU ATEX 99/92/EC   Trykk på linken under for å komme til kurset. https://subshoreskolen.thinkific.com/  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer
15 Oct
Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene [+]
Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene - Faglig rettet digitalt fellesmøte   Tirsdag 15.10.24 kl 17:00 - 19:00 på Teams    Program:   Velkommen og kort om programmet - Bjarne Aamodt Orientering om Styreforeningen og Styresenteret AS - Karl Ibsen Kjønnsbalanse og mangfold i styrerommet - Karl Ibsen og Ingvild Ragna Myhre   Pause   "Anbefalingen" for SMB (Den ideelle foreningen CORPRT/ Tenketanken lanserte 15.02.24 anbefalinger for verdiskapende styrearbeid for SMB) - Ewout Vidar Top "Styrescore" fra Board Ability AS (tidligere Corprt AS) - nytt opplegg for rating av en persons kvalifikasjoner for styreverv, bl.a. basert på bruk av KI, også lansert 15.02.24  - Ewout Vidar Top Avrunding og takk for i dag - Bjarne Aamodt   [-]
Les mer
Nettkurs 40 minutter 5 600 kr
MoP®, er et rammeverk og en veiledning for styring av prosjekter og programmer i en portefølje. Sertifiseringen MoP Foundation gir deg en innføring i porteføljestyring me... [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 50 spørsmål skal besvares, og du består ved 50% korrekte svar (dvs 25 av 50 spørsmål). Deltakerne har 40 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
Nettkurs 12 måneder 8 000 kr
ITIL® er det mest utbredte og anerkjente rammeverket for IT Service Management (ITSM) i verden, og ITIL® 4 Foundation er et introduksjonskurs til rammeverket. [+]
ITIL® 4 Foundation-kurset er en introduksjon til ITIL® 4. Kurset lar kandidater se på IT-tjenestestyring gjennom en ende-til-ende driftsmodell, som inkluderer oppretting, levering og kontinuerlig forbedring av IT-relaterte produkter og tjenester. E-læringskurset inneholder 12 timer med undervisning, og er delt inn i 8 moduler. Les mer om ITIL® 4 på AXELOS sine websider. Inkluderer: Tilgang til ITIL® 4 Foundation e-læring (engelsk) i 12 måneder. ITIL® Foundation online voucher til sertifiseringstest + digital ITIL Foundation bok ITIL®/PRINCE2®/MSP®/MoP® are registered trademarks of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved. [-]
Les mer
Nettkurs 10 000 kr
Nettkurs uten samlinger med nettressurser. [+]
Kurset passer for: deg som har design og håndverk vg1 eller formgivingsfag grunnkurs samt fellesfagene/allmennfagene fra vg1 og vg2/grunnkurs og vk-1. deg som har lang praksis i yrket og som ønsker å ta fagprøven (praksiskandidat).   Kursets innhold er: Felles programfag: Aktiviseringsfag - Administrasjonsfag Nettkurs uten samlinger med nettressurser.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:          3 innleveringer Pris:                Felles programfag: Kr. 10.000,- ekskl. lærebøker og eksamensavgift (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i  avdragsgebyr pr. avdrag)   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av mapper til retting. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Det er i alt 3 innleveringer – 1 for hvert fag i tillegg til en tverrfaglig oppgave • Kurset er i tråd med læreplanens kompetansemål.   Det følger med ulike nettressurser som du kan benytte så mye og så ofte du vil.   Lånekassen Utdanningen er godkjent for lån og stipend i Lånekassen. For å få lån omgjort til stipend kreves det at deltaker avlegger privatisteksamen i samtlige fag som utgjør 4 eksamener eller avlegger den teoretiske prøven som inngår i fagprøven.   Eksamensform  Privatisteksamen etter gjeldende regler. Oppmelding elektronisk: www.privatistweb.no Fører frem til fagbrev.   Fagprøven som praksiskandidat: Fagprøven består av en teoretisk del og en praktisk del. Dette gjelder for praksiskandidater – de som har minst 5 års godkjent praksis fra yrket, avlegger teoretisk del av fagprøve i tillegg til den praktiske fagprøven.  Det kreves ikke dokumentert praksis for å avlegge den teoretiske prøven.  For å kunne fremstille seg til den praktiske del av fagprøven kreves det dokumentasjon på 5 års godkjent praksis. Praksis vurderes av fylkeskommunen hvor du bor.   Fagprøven for de som følger skolemodellen (lærlinger): Har du allmennfagene fra ordinær videregående skole, anbefaler vi deg å ta privatisteksamen i samtlige programfag for vg1 og vg2. Du kan da søke lærlingeplass for 2 år. De som er lærlinger må ta eksamen i hvert enkelt fag for vg1 og for vg2 i tillegg til teoretisk og praktisk fagprøve.   Om jobben Som aktivitør skal du legge til rette for kreative aktiviteter for ulike brukergrupper som eldre, psykisk utviklingshemmede og psykisk- eller fysisk funksjonshemmede. Aktivitetene kan for eksempel være husflids- og handverksaktiviteter, fysiske aktiviteter av ulike slag, eller dagligdagse gjøremål.    Målsettingen er å opprettholde eller å forbedre brukernes funksjonsnivå bade fysisk, psykisk og intellektuelt.    Vanlige arbeidsoppgaver for en aktivitør er: • planlegge,lede, gjennomføre aktiviteter • vurdere og dokumentere aktiviteter • utvikle, kvalitetssikre og markedsføre aktiviteter   Personlige egenskaper Som aktivitør bør du være kreativ og ha evne til a finne praktiske løsninger på utfordringer som dukker opp. Kommunikasjon, forståelse og evne til a komme kontakt med ulike typer mennesker er også typiske egenskaper ved aktivitøren. Tillegg må du ha kunnskap om menneskets naturlige utvikling, førstehjelp og enkel sykdomslære.   Hvor jobber aktivitøren? Som aktivitør kan du jobbe i ulike helseinstitusjoner, hjemmebaserte tjenester, kultur- og fritidssektoren, rusomsorgen, skole, SFO, frivillighetssentralen eller i private vernede bedrifter. Som aktivitør jobber du ofte med eldre, psykisk utviklingshemmede, funksjonshemmede, barn, ungdom og andre grupper med behov for rehabilitering.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig Oslo 5 dager 20 200
10 Mar
Du lærer å arbeide med det organisatoriske og psykososiale arbeidsmiljøet i egen virksomhet. [+]
Hva lærer du? Prinsipper for organisering og ledelse av HMS-arbeidet Kravene som gjelder for organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø i lovverket Hva som kjennetegner helsefremmende arbeidsplasser og helsefremmende ledelse Hvilke faktorer i arbeidsmiljøet som påvirker det organisatoriske og psykososiale arbeidsmiljøet Risikofaktorer i forhold til organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø Ulike metoder for å kartlegge det organisatoriske og psykososiale arbeidsmiljøet Anerkjente metoder for ivaretakelse og videreutvikling av det organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø Hvilke faktorer som er viktige ved utvikling av god sikkerhetskultur Hva får du igjen for kurset? Du blir tryggere i din rolle som HMS-leder, og kan bidra til at det systematiske HMS-arbeidet også omfatter organisatoriske og psykososiale forhold Du blir kjent med faktorer som kan bidra til å utvikle en god sikkerhetskultur Du kan bidra til å utvikle et helsefremmende arbeidsmiljø ved å formidle hvilke faktorer som påvirker det organisatoriske og psykososiale arbeidsmiljøet, og hvordan anerkjente metoder kan benyttes for å styrke arbeidet Du kan veilede arbeidsgivere og ansatte i det systematiske HMS-arbeidet og i utvikling av god sikkerhetskultur Du kan planlegge, legge til rette for og gjennomføre risikovurderinger av organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø, samt bidra til at relevante risikoreduserende tiltak blir implementert Du kan ta initiativ til kartlegging av organisatorisk og psykososialt arbeidsmiljø, samt bidra til oppfølging og igangsetting av kunnskapsbaserte tiltak på bakgrunn av resultater fra kartlegging Du kan foreslå tiltak og bruk av relevant metodikk for å håndtere utfordrende situasjoner i arbeidsmiljøet Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer. [-]
Les mer
7 timer 4 990 kr
Modul1.Felles teorimodul for førere av kran, truck og Masseforflytingsmaskiner 7 timer klasserom , eller 3 timer e-læring [+]
Vi i Maskinopplæring AS tilbyr interessante og lærerike kurs innen sertifisert og dokumentert opplæring på maskiner og utstyr samt vi skreddersyr bedriftsinterne kurs etter ditt behov som kunde. Kursinstruktørene våre sitter på 20 års bransjeerfaring og har som mål å gi deg økt kunnskap og kompetanse for en sikrere arbeidsplass.  Sjekk ut vår hjemmeside: www.maskinopplæring.com for mer informasjon om oss!      HMS Modul 1 Dokumentert opplæringBestillingsnummer 701 og 703 i henhold til forskrift 1357.Målsettingen med opplæringen er å gi personer som skal bruke arbeidsutstyr nevnt i 701 Forskrift om organsering, ledelse og medvirkning" og 703 "Forskrift om utførelse av arbeid" en grunnleggende innføring i sikker bruk av arbeidsutstyr. Kursinnhold: - Innledning- Lover og forskrifter- Arbeids, ansvar og konsekvenser- Ytre miljø- Sikkerhetsbestemmelser for bruk av arbeidsutstyr- Farlig gods - Merking og håndtering- Skriftlig eksamen     Målgruppe:Personer som skal bruke arbeidsutstyr som nevnt i bestillingsnummer 701 og 703.Målsetting:Målsettingen med opplæringen er å gi personer som skal bruke arbeidsutstyr nevnt i 701 "Forskrift om organsering, ledelse og medvirkning"og 703 "Forskrift om utførelse av arbeid" en grunnleggende innføring i sikker bruk av arbeidsutstyr.   Vi tar forbehold om at det må være minimum 5stk påmeldte til kurs for gjennomføring, men vi kan også skreddersy kursene for bedrifter ved behov på forespørsel.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Om selve verdiløftet i canvas konseptet. Hva "ligger i dette" for den enkelte bedrift? Hva betyr det for din virksomhet? [+]
CANVAS DEL 2: Verdiløftet i canvas konseptet - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling, strategi- og forretningsutvikling. Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk innovasjon og forretningsmodellering på en strukturert og visuell måte. Metoden sikrer at virksomheten, dets styre, ledelse og relevante aktører forøvrig, får et felles bilde av forretningsdynamikk, markedsmuligheter og mål. Denne enkle modellen avdekker potensiale for innovasjon, omstilling, forbedringer og nyskaping i virksomheten.   Kurset gir en innføring i hvordan man kan strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger i dag, samt analysere hvor eksponert man er for disrupsjon. Videre hvordan man kan identifisere og validere muligheter for forbedringer, omstilling og innovasjon for å skape verdi og tjene penger også i fremtiden. Vi bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellene kan brukes. Vi ser også på hvordan modellene kan knyttes sammen med andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling og dermed hvordan man med dette verktøyet kan underlette og effektivisere dette arbeidet.    Formål med kurset:  Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas for å fornye og utvikle selskapet, sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi i dag og hvordan dette bør se ut i fremtiden.    Kursinnhold: Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften. Forretningsmodell Canvas: De enkelte elementene og relasjonen mellom dem. Verdiløftet – hva er det egentlig vi hjelper kunden med? Forretningsmodell Canvas i forhold til andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Balanse innovasjon og omstilling versus daglig drift Hvordan evaluere risiko for disrupsjon? Hvordan gjennomføre omstillings- og forbedringsprosesser Hva kjennetegner en innovasjonskultur Hvordan teste og validere forretningsmodellene. Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellene.    Målgruppe:  Kurset er rettet mot styremedlemmer, daglige ledere og øvrige ledelse.   [-]
Les mer
2 dager 16 900 kr
Elasticsearch [+]
Elasticsearch [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Strategiarbeid trenger ikke være dyrt, komplisert og krevende. Lær hvordan du effektivt kan gjennomføre strategiprosesser på egen hånd. [+]
Strategiarbeid i små og mellomstore virksomheter - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Er du en av mange som har opplevd at det er vanskelig å sette seg mål og lage strategier? Har kanskje du også kjent på at du har «kastet bort» penger på strategiprosesser som ender opp med et dokument som blir liggende i skuffen? Slik behøver det ikke være. Kurset «Strategisk strategiarbeid i små og mellomstore virksomheter» tar sikte på å gi styret og administrasjonen forståelse for hvordan strategiprosessen kan gjennomføres på enkle måter, og hvordan en kan sikre at strategiarbeidet ikke «stopper opp».   Kursets formål:  Formålet med kurset er å gi styret, daglig leder og øvrig administrasjon et best mulig utgangspunkt for å gjennomføre egne strategiprosesser. Videre tar kurset sikte på å gi deltakerne god forståelse rundt bruk av enkle verktøy for selve strategiprosessen, samt bruk av verktøy som skal sikre at både styret og administrasjon følger opp sitt ansvar for å iverksette den vedtatt strategien, samtidig som en er i stand til å gjøre de nødvendige endringer underveis. Kursdeltaker skal etter kurset også ha en overordnet god forståelse av hva bærekraft egentlig innebærer, samt hvordan bærekraft på en praktisk måte kan bli en naturlig del av det strategiske arbeidet.   Kursinnhold:  Hvilke faktorer hindrer vekst og utvikling i virksomheter? Forankring av mål hos, og strategiske innspill fra eierne. Hvem skal delta i strategiprosessen? Fastsettelse av mål Trenger vi en visjon? Trenger vi verdier? Enkle analyser som skal føre til mulige tiltak Økt effektivitet gjennom kategorisering av tiltak Strategiske valg – «Forretningsidéen», en strategisk oppsummering Hvordan vite om vi er på rett vei? Bruk av KPI-er / nøkkelindikatorer Hvordan sikre at strategiarbeidet «lever» til enhver tid? Revisjon av strategier Praktiske verktøy for gjennomføring av prosess, samt implementering og oppfølging av strategi Hva er egentlig bærekraft og hva kan det innebære for din virksomhet? Presentasjon av sentrale aktører innen bærekraft; Etisk handel, Miljøfyrtårn med flere.   Målgruppe: Styret, daglig leder og andre som skal fasilitere / gjennomføre strategiprosesser i små og mellomstore bedrifter.   [-]
Les mer
310 timer 56 500 kr
Heltid over ett semester / deltid over to semestre. Kontoradministrativ utdanning som kvalifiserer for jobb på sykehus og legekontor. [+]
Jobb i helsesektor Utdanningen Medisinsk sekretær kvalifiserer for arbeid innen relevante sekretærområder på sykehus og legekontor. Utdanningen er praktisk rettet og direkte jobbkvalifiserende. Du kan altså gå rett i jobb etter fullført utdanning. En Medisinsk sekretær jobber med mennesker. Utdanningen vektlegger derfor spesielt serviceelementet overfor pasienter og pårørende. Du vil også få opplæring i Anatomi/fysiologi /sykdomslære. Opplæringen i emnet er sentral for å forstå sammenhenger tilknyttet de daglige arbeidsoppgavene en Medisinsk sekretær utfører. Dette sammen med opplæring i medisinsk fagspråk (medisinsk terminologi) gir deg den nødvendige teoretiske ballasten til å utføre de mer praktisk rettede delene av utdanningen. Disse innebærer grundig opplæring i kontoradministrative arbeidsoppgaver, laboratoriearbeid og skiftestuearbeid.  Som Medisinsk sekretær vil du først og fremst kvalifisere deg for å utføre arbeidsoppgaver på sykehus, helseinstitusjoner og legekontor. På sykehusene vil arbeidsoppgavene variere noe alt avhengig av hvilken avdeling du arbeider ved. På legekontorene vil arbeidsoppgavene ofte innebære praktisk laboratoriearbeid med prøvetaking, skiftestuearbeid og generelt kontorarbeid med telefontjeneste/pasientservice.   Emnene i utdanningen I det følgende kan du lese om innholdet i de ulike emnene som inngår i utdanningen. Anatomi/fysiologi/sykdomslære Emnet gir innføring i anatomi, fysiologi og sykdomslære. Formålet med emnet er at studenten får en oversikt over de ulike organsystemenes oppbygning og normalfunksjon, og de vanligste sykdommene tilknyttet disse. Emnet anatomi, fysiologi og sykdomslære er sentralt i utdanningen av flere grunner. For dem som ønsker jobb i sekretærfunksjon på sykehus etter fullført utdanning vil det være sentralt med grunnleggende kompetanse innen emnet for å ha forståelse for arbeidet man utfører i det daglige som f.eks. ved skriving av pasientdokumentasjon. Det vil også være sentralt å kunne kvalitetssikre eget arbeid. I samtaler med pasienter og pårørende vil det være tilfredsstillende å kunne svare på eventuelle spørsmål, og i det daglige må man kunne delta i kollegiale samtaler som omhandler innholdet i emnet. I arbeid på legekontor vil sekretærfunksjonen normalt innebære pasientkontakt per telefon. Ofte kan det være behov for å skille mellom kritiske og mindre kritiske tilfeller sett opp mot behandlernes tilgjengelighet. Det vil her være vesentlig å ha kunnskap og forståelse tilknyttet sykdomslæren. Gjennom opplæringen vil du også anvende den medisinsk terminologi tilknyttet gjennomgang av de ulike organsystemene.  Medisinsk terminologi I emnet Medisinsk terminologi gis det opplæring i grammatikk og medisinske ord og uttrykk. Den medisinske terminologien består hovedsakelig av latin, men det benyttes også en del gresk. Den medisinske terminologien er fagspråket som brukes i helsesektoren, og beherskelse av den medisinske terminologien er nødvendig for å kunne utføre godt arbeid innen sekretærfunksjoner. Som Medisinsk sekretær skriver man pasientdokumentasjon i form av journaler, epikriser og operasjonsbeskrivelser, og korrekt bruk av den medisinske terminologien er sentralt ved utførelse av disse arbeidsoppgavene.   Psykologi og pasienthåndtering Arbeid i helsesektor innebærer pasient- og pårørendekontakt. Emnet Psykologi og pasienthåndtering har fokus på det å yte god omsorg og service overfor pasienter og deres pårørende. Undervisningen er praktisk rettet, og teori blir eksemplifisert gjennom typiske situasjoner arbeidstakere i helsesektor vil kunne møte gjennom utøvelse av yrket. Emnet dekker blant annet følgende områder: samspillet mellom mennesker generelt og mellom pasient- og hjelperrollen spesielt; kommunikasjon; konflikter og konfliktløsning; forsvarsmekanismer; sorgprosesser og sorgarbeid; service overfor, og håndtering av, pasienter og pårørende; innsikt i eget reaksjonsmønster, "kjenne seg selv"; etikk i helsesektoren. Kontorfag for helseinstitusjoner I Kontorfag fokuserer vi på kontoradministrative arbeidsoppgaver som utføres av en Medisinsk sekretær. En stor del av emnet omhandler skriving av korrekt pasientdokumentasjon ved bruk av elektronisk dikteringssystem, samt tolking av pasientdokumentasjonen. I tilknytning til dette vil du anvende kunnskap fra emnene Medisinsk terminologi og Anatomi, fysiologi og sykdomslære direkte. Gjennom opplæringen vil det være fokus på korrekt norsk og bruk av korrekt medisinsk terminologi.   I emnet benytter du PC som arbeidsverktøy, og det blir gitt opplæring i relevant programvare og effektiv bruk av datamaskinen, deriblant oppøvelse av hurtighet ved bruk av tastatur. Emnet tar blant annet også for seg oppbygningen av helsesektoren, sykehussekretærens arbeids- og ansvarsområder, inn- og utskriving av pasienter, håndtering av taushetsplikten, og relevante lover man må forholde seg til som Medisinsk sekretær. Pasientadministrativt system Det gis innføring i bruk av pasientadministrativt datasystem for bruk i primærhelsetjenesten. I slike systemer registreres nær sagt alt som har med pasienten å gjøre. I opplæringen legger vi vekt på at du skal oppøve forståelse for og praktiske ferdigheter i bruken av et elektronisk pasientadministrativt datasystem, herunder å registrere og vedlikeholde pasientdata, timebok, journalføring, resepter, sykemeldinger, henvisninger, håndtering av prøvesvar fra laboratoriet o.l.  Laboratoriearbeid I utdanningen får du praktisk opplæring i laboratoriearbeid. Opplæringen i laboratoriearbeid er spesielt aktuell for dem som ønsker jobb i primærhelsetjenesten (legekontor) etter fullført utdanning. På legekontorene gjennomføres det daglig ulike analyser, og i tillegg tas det en rekke prøver som sendes videre for analyse ved eksterne laboratorier. Behovet for kunnskaper om, og kvalitetssikring av dette arbeidet, er vesentlig for dem som ønsker jobb ved legekontor etter fullført utdanning. Opplæringen i laboratoriearbeid dekker følgende områder: Hygiene: Generelle forholdsregler mot smitte; Prøvehåndtering; Desinfisering; Hanskebruk; Avfall; Håndtering av søl Blodprøvetaking og analysering: Blodets sammensetning og bestanddeler; Kapillærprøver; Venepunksjon; Identitetssikring; Ulike typer av blodprøveglass; Sentrifugering – pipettering; Oppbevaring; Forsendelse; Smittemerking Urinprøver/avføringsprøver o.l.: Urinstix (måler om det f.eks. er bakterier, blod, sukker i urinen); Uricult (diagnostisering av urinveisinfeksjon); Sentrifugering; Graviditetstest; Hemofec (avføringsprøve - spor av blod) Analyser: Hemoglobin (protein i blodet som frakter oksygen med blodstrømmen); SR (senkning); INR (blodets koaguleringstid); CRP (måling av om det er betennelse i kroppen); Glukose (blodsukker); Hurtigtester Apparatur og metode: Kontroll og vedlikehold; Feilkilder; Kvalitetskontroll Skiftestuearbeid I emnet Skiftestuearbeid lærer du sykepleierrelaterte arbeidsoppgaver som normalt vil være en del av arbeidsoppgavene til sekretærer som jobber i primærhelsetjenesten (legekontor). I emnet skiftestuearbeid gis det praktisk opplæring i blant annet følgende: Blodtrykk og måling av puls; Plassering av EKG-elektroder (ved EKG registrerer man spenningsforskjellene i hjertemuskulaturen); Audiometri (hørselstest); Spirometri (test av lungefunksjon); Setting av subkutane og intramuskulære injeksjoner (sprøyter); Øye- og øreskylling; Sårskift og forbinding av ulike typer sår; Fjerning av sutur (sting); Assistanse ved småkirurgiske inngrep (eks fjerning av vorter, føflekker etc.); Bruk og vedlikehold av apparaturer   Målene med Medisinsk sekretær – hva lærer du? Følgende mål gjelder for utdanningen Medisinsk sekretær: Oppøve tilstrekkelige ferdigheter innen kontoradministrative funksjoner for å kunne utføre sekretæroppgaver både på sykehus og legekontor, som oppretting og ajourføring av pasientenes sykejournal, innkalle etter venteliste/flytte timer, timebestilling, ulike typer av skrivetjeneste, telefontjeneste, generell pasienthåndtering og -service Utvikle tilstrekkelige ferdigheter i å skrive medisinsk dokumentasjon (epikriser, journaler, operasjonsbeskrivelser osv.) Lære å anvende korrekt medisinsk terminologi i arbeidet Oppøve tilstrekkelige ferdigheter i bruk av datatekniske hjelpemidler herunder pasientadministrative systemer Lære å imøtekomme pasienter og pårørende ut fra deres behov Oppøve tilstrekkelige ferdigheter til å kunne utføre de mest vanlige laboratorieoppgavene Oppøve tilstrekkelige ferdigheter til å kunne utføre sykepleierrelaterte arbeidsoppgaver (skiftestuearbeid) tilknyttet arbeid på legekontor Ha grunnleggende kunnskap om de ulike organsystemene i kroppen, organsystemenes normalfunksjon og de mest vanlige sykdommene Ha tilstrekkelig kunnskap til å kunne kvalitetssikre eget arbeid i det daglige Ha oversikt over, kunnskap om, og utviklet etiske grunnverdier vedrørende etterlevelse av og respekt for lov- og regelverk, herunder etterlevelse av taushetsplikten Annet Utdanningen gir ikke autorisasjon som Helsesekretær og må ikke forveksles med det treårige utdanningsløpet i videregående skole. [-]
Les mer
Nettkurs 5 520 kr
Dette nettkurset gir deg kunnskap innen Matematikk 2P-Y, Vg3 påbygging til generell studiekomptanse. [+]
Matematikk 2P-Y Generell studiekompetanse Dette nettkurset gir deg kunnskap innen Matematikk 2P-Y, Vg3 påbygging til generell studiekomptanse. Varighet: Du får tilgang til kurset i 365 dager fra den dagen du melder deg på. Studiebelastning: 5 uketimer som tilsvarer 140 årstimer Finansiering: NooA Videregående er godkjent for lån i Lånekassen. De gir støtte til utdanninger som omfatter minst 50 % av et fulltidsstudium, dvs at du må ha minst 420 årstimer i skoleåret for å få støtte. Læremidler som inngår i kursprisen: Matematikk 2P-Y for NooA Videregående: Nettsider med oppgaver: Øistein Gjøvik og Hermund A. Torkildsen 2013. Læremidler som ikke inngår i kursprisen: I dette kurset trenger man ikke andre læremidler enn dem som inngår i kursprisen. Målgruppe:  Kurset er utviklet for deg som har påbegynt eller fullført yrkesfaglig utdannelse og ønsker generell studiekompetanse. Krav til forkunnskaper: Ingen spesielle. Karakterer og kursbevis: Innsendingene og kurset bedømmes med karakterer fra 1 til 6. Når alle innsendingene er bestått, vil du automatisk få tilgang til et kursbevis på nettet som viser din sluttkarakter. For å oppnå studiekompetanse, må du melde deg opp og bestå privatisteksamen. Eksamen: Du må selv melde deg opp til eksamen ved Privatistkontoret i hjemfylket ditt, eller via www.privatistweb.no . Privatisteksamen arrangeres normalt to ganger i året ved videregående skoler. Frister for oppmelding er vanligvis 5. -15. januar for eksamen til sommeren og 5. - 15. september for eksamen til jul. Eksakt dato får du ved å kontakte fylkeskommunen. Pris per eksamen er ca. kr. 300, men kan variere fra fylke til fylke. Kursbeskrivelse: Kurset er basert på læreplanen i matematikk 2P-Y, Vg3 påbygging til generell studiekompetanse  http://www.udir.no/kl06/MAT6-02/   Faget er delt opp i følgende fem hovedområder/studieenheter: tall og algebra i praksis statistikk og sannsyn funksjoner i praksis modellering eksamenstrening Hver studieenhet består av: Kompetansemål for studieenheten Tekst om emnet Bloggoppgaver Tankedelingsoppgaver der du kan dele dine tanker med andre studenter Andre øvingsoppgaver og quizzer Innsendingsoppgave som karaktersettes og kommenteres av lærer [-]
Les mer